abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217343895
Nu heb ik ook chatgpt ontdekt. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217346604
De vraag stellen is hem beantwoorden. Zo gaat dat al sinds de geboorte van de Homo Sapiens, een paar 100.000 jaar geleden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bassie48 op 12-04-2025 05:55:56 ]
pi_217347695
Eens
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217374944
  dinsdag 15 april 2025 @ 16:14:25 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_217377068
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 19:07 schreef Alarmonoff het volgende:
3. De opstanding maakt Jezus uniek

Geen enkele andere religieuze leider (zoals Mohammed, Boeddha of Confucius) beweerde op te staan uit de dood op een manier die historisch onderzocht kan worden.
Hoe kan dit historisch worden onderzocht? We hebben niet eens ooggetuigenverslagen.
pi_217379829
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 16:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Hoe kan dit historisch worden onderzocht? We hebben niet eens ooggetuigenverslagen.
Niet, het is vastgelegd en daar moeten we het mee doen. Misschien is het vroege bestaan van de christelijke sekte een aanwijzing.
Het hele geloof steunt op dit feit.
pi_217381471
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 21:37 schreef Alarmonoff het volgende:

Het hele geloof steunt op dit feit.
Nee, het hele geloof neemt dit aan. Dat is totaal wat anders dan een feit.
pi_217391124
Ik denk dat dit één van de zwakke punten is van het geloof, dat veel draait om het "vleselijke", zoals het lichamelijk opstaan van Jezus uit de dood en de lichamelijke wederopstanding van gelovigen als Jezus terug komt. Dat Jezus uit de dood is opgestaan als lichaam, laat ik even in het midden (zou maar zo kunnen), maar dat er over een tijd hele geraamtes en botten kunnen rondlopen, dat gaat er bij mij moeilijk in. De waarheid wordt een beetje beneveld door "lichamelijke" aannames. Terwijl er op geestelijk vlak wel veel meer mogelijk zou kunnen zijn.
pi_217391630
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:26 schreef Vincent_student het volgende:
Ik denk dat dit één van de zwakke punten is van het geloof, dat veel draait om het "vleselijke", zoals het lichamelijk opstaan van Jezus uit de dood en de lichamelijke wederopstanding van gelovigen als Jezus terug komt. Dat Jezus uit de dood is opgestaan als lichaam, laat ik even in het midden (zou maar zo kunnen), maar dat er over een tijd hele geraamtes en botten kunnen rondlopen, dat gaat er bij mij moeilijk in. De waarheid wordt een beetje beneveld door "lichamelijke" aannames. Terwijl er op geestelijk vlak wel veel meer mogelijk zou kunnen zijn.
Paulus spreekt dan ook van een soort "geestelijk lichaam", waarbij hij (verwarrend genoeg) niet een louter geestelijk iets bedoelt, maar een lichaam gemaakt van een andere substantie. De Grieken beschouwden het geestelijke ook als een vorm van materie, in tegenstelling tot ons huidige westerse materialistische wereldbeeld. Je ziet in het NT dan ook niet een eenduidig beeld van het opstandingslichaam, want als je b.v. de evangeliën op 1 hoop gooit ontstaat er een bijzondere mengelmoes van een vleselijk lichaam dat allerlei bovennatuurlijke eigenschappen heeft. Het is niet voor niks dat er in de gemeenschap van de Korinthiërs onenigheid was over de aard van deze opstanding.
pi_217391648
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Paulus spreekt dan ook van een soort "geestelijk lichaam", waarbij hij (verwarrend genoeg) niet een louter geestelijk iets bedoelt, maar een lichaam gemaakt van een andere substantie. De Grieken beschouwden het geestelijke ook als een vorm van materie, in tegenstelling tot ons huidige westerse materialistische wereldbeeld. Je ziet in het NT dan ook niet een eenduidig beeld van het opstandingslichaam, want als je b.v. de evangeliën op 1 hoop gooit ontstaat er een bijzondere mengelmoes van een vleselijk lichaam dat allerlei bovennatuurlijke eigenschappen heeft. Het is niet voor niks dat er in de gemeenschap van de Korinthiërs onenigheid was over de aard van deze opstanding.
Het probleem is ook dat verschillende kerkorganisaties er hun eigen uitleg aan geven en dat als een waarheid presenteren. Dat is wat anders dan het stempel waarheid drukken op de bijbel. We hebben daarvan voorbeelden genoeg gezien in dit subforum.
pi_217392318
quote:
Wie daaraan deelname heeft wordt als de kinderen van God, het is dan een geestelijk lichaam dat kan materialiseren zoals beschreven wordt van Jezus in zijn wederopstandingslichaam dat niet kan sterven, je ziet het ook bij engelen die dus de zonen van God worden genoemd.
Ze zullen regeren als koningen met Christus (openb 20). Dat maak ik ervan.
En de rest mag bivakkeren in de hemel of paradijs. Dat zal een grote reünie zijn.
pi_217401652
quote:
Volgens mij staat nergens in de bijbel dat er 'geraamtes en botten' zullen rondlopen, maar dat mensen een nieuw en onsterfelijk lichaam krijgen.

Zijn lichaam en geest niet intrinsiek met elkaar verbonden?
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:28:28 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_217402688
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het eet, heeft dus stofwisseling en poept daarom ook?
  vrijdag 18 april 2025 @ 14:37:04 #164
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_217402745
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 12:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Volgens mij staat nergens in de bijbel dat er 'geraamtes en botten' zullen rondlopen, maar dat mensen een nieuw en onsterfelijk lichaam krijgen.

Wat is er eigenlijk gebeurd met die ontslapen heiligen die tot leven werden gewekt en uit de graven kwamen bij Jezus' dood in Mattheus?

nb: Jezus was dus niet de eerste die opstond uit de doden.
pi_217402894
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat is er eigenlijk gebeurd met die ontslapen heiligen die tot leven werden gewekt en uit de graven kwamen bij Jezus' dood in Mattheus?

nb: Jezus was dus niet de eerste die opstond uit de doden.
Ik kan het ze helaas niet vragen.
  vrijdag 18 april 2025 @ 15:29:56 #166
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_217403126
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan het ze helaas niet vragen.
Kom kom, je bent anders ook niet van de benauwde. Heb je je het ook nooit afgevraagd?

Ik wel. Op internet staan de meest fantastische en uiteenlopende verklaringen, het is duidelijk dat gelovigen nogal met dit vraagstuk in de maag zitten.
pi_217403211
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Kom kom, je bent anders ook niet van de benauwde. Heb je je het ook nooit afgevraagd?

Ik wel. Op internet staan de meest fantastische en uiteenlopende verklaringen, het is duidelijk dat gelovigen nogal met dit vraagstuk in de maag zitten.
Ik neem aan dat ze in de hemel zijn, maar ik kan het ze niet vragen.

Waar moeten ze anders zijn?

Ik weet niet waarom iemand ermee in zijn maag zou zitten. Is het een probeem voor iets dan?
  vrijdag 18 april 2025 @ 15:51:15 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_217403293
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze in de hemel zijn, maar ik kan het ze niet vragen.

Waar moeten ze anders zijn?

Ik weet niet waarom iemand ermee in zijn maag zou zitten. Is het een probeem voor iets dan?
Er blijven veel vragen open bij dit Bijbelvers. Maar blijkbaar niet voor jou..?

Waar kwamen ze dan vandaan voordat ze opstonden? Uit de hemel?

En zeg nu aub niet weer "ik kan ze het niet vragen". Je bent anders ook nogal stellig bij vraagstukken en je duldt niet vaak een andere mening, zoals dat (ook) dit gedeelte symbolisch moet worden gelezen.

Zegt jouw kerk niets over dit gedeelte?
pi_217403892
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Er blijven veel vragen open bij dit Bijbelvers. Maar blijkbaar niet voor jou..?

Waar kwamen ze dan vandaan voordat ze opstonden? Uit de hemel?

En zeg nu aub niet weer "ik kan ze het niet vragen". Je bent anders ook nogal stellig bij vraagstukken en je duldt niet vaak een andere mening, zoals dat (ook) dit gedeelte symbolisch moet worden gelezen.

Zegt jouw kerk niets over dit gedeelte?
Die mensen stonden uit de dood op en gingen naar de hemel. Die kregen blijkbaar toen al een nieuw lichaam. Mozes is ook zo'n geval, die is ook eerder uit de dood opgewekt. Waar kwamen ze vandaan? Uit het graf, die mensen waren al eerder gestorven. En God wekte ze uit de dood op. Dus ik begrijp niet echt wat je punt is. Het was een vervroegde wederopstanding van een selecte groep mensen. In openbaringen wordt over diezelfde mensen gesproken, en over Mozes dus ook.
pi_217403899
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 12:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

In onze gereformeerde geloofsbelijdenis wordt gesproken over "Opstanding des vlezes". Dat is een uitleg van wat er in de bijbel staat, een bijna concretisering. Als ik dat "vlezes" even vergeet, zijn er van allerlei mogelijkheden hoe die opstanding in zijn werk gaat, even in het midden houdende of je erin gelooft of niet.

Lichaam en geest zijn natuurlijk met elkaar verbonden, of dat intrinsiek is, is naar ieders eigen opvatting, ook of er sprake is van geest en lichaam. De meningen lopen nogal uiteen, zoals we weten.
pi_217403918
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:41 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
In onze gereformeerde geloofsbelijdenis wordt gesproken over "Opstanding des vlezes". Dat is een uitleg van wat er in de bijbel staat, een bijna concretisering. Als ik dat "vlezes" even vergeet, zijn er van allerlei mogelijkheden hoe die opstanding in zijn werk gaat, even in het midden houdende of je erin gelooft of niet.

Lichaam en geest zijn natuurlijk met elkaar verbonden, of dat intrinsiek is, is naar ieders eigen opvatting, ook of er sprake is van geest en lichaam. De meningen lopen nogal uiteen, zoals we weten.
Oké, maar de gereformeerde geloofsbelijdenis is niet letterlijk uit de bijbel geciteerd denk ik, of wel? Paulus zegt nu juist dat corrupt vlees wordt gezaaid, en een oncorrupte geest geoogst:

42 Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
43Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

Dus er staat nergens geschreven dat er 'geraamten en botten' zullen rondlopen, ik weet niet waar je dat vandaan hebt.
pi_217404015
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
de gereformeerde geloofsbelijdenis is niet letterlijk uit de bijbel geciteerd denk ik
Nee, precies. Dat bedoelde ik met dat kerkgenootschappen hun uitleg van de bijbel voorleggen als de waarheid.
pi_217404086
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:54 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nee, precies. Dat bedoelde ik met dat kerkgenootschappen hun uitleg van de bijbel voorleggen als de waarheid.
Ah, oké. Tja, dat doet iedereen natuurlijk, daar hoef je ook geen kerkgenootschap voor te zijn. Ik denk dat niemand bewust ervoor kiest om zijn eigen uitleg of begrip van iets als 'niet de waarheid' te beschouwen. Als je ergens in gelooft, doe je dat omdat je denkt dat het de waarheid is. Normaal gesproken.
  vrijdag 18 april 2025 @ 17:43:31 #174
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217404655
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar de gereformeerde geloofsbelijdenis is niet letterlijk uit de bijbel geciteerd denk ik, of wel? Paulus zegt nu juist dat corrupt vlees wordt gezaaid, en een oncorrupte geest geoogst:

42 Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
43Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

Dus er staat nergens geschreven dat er 'geraamten en botten' zullen rondlopen, ik weet niet waar je dat vandaan hebt.
In Mattheus staat duidelijk dat de doden uit hun graven weer leven werden na het scheuren van het voorgangsel.
Jezus stond op uit de dood. Niet als 1 of andere geest maa
r gewoon in z'n menselijke lichaam. In dit lichaam steeg hij uiteindelijk op naar de hemel boven ons.
En dan heb je nog Ezechiel 37 waarin staat dat geraamten weer een functionerend lichaam kregen.

Een geestelijk lichaam is blijkbaar een natuurlijk lichaam dat na te zijn gestorven weer opgewekt wordt.

Daar zit ook de reden in waarom Joden geen graven ruimen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_217404701
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 17:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]
In Mattheus staat duidelijk dat de doden uit hun graven weer leven werden na het scheuren van het voorgangsel.
Jezus stond op uit de dood. Niet als 1 of andere geest maa
r gewoon in z'n menselijke lichaam. In dit lichaam steeg hij uiteindelijk op naar de hemel boven ons.
En dan heb je nog Ezechiel 37 waarin staat dat geraamten weer een functionerend lichaam kregen.

Een geestelijk lichaam is blijkbaar een natuurlijk lichaam dat na te zijn gestorven weer opgewekt wordt.

Daar zit ook de reden in waarom Joden geen graven ruimen.
Het is nog altijd wat anders dan 'geraamten en botten die rondlopen'. Alsof het geen volwaardige lichamen zijn.

Ik weet niet wat ik me er precies bij voor moet stellen, maar de bijbel beschrijft het duidelijk als andere lichamen dan die we nu hebben, ook van Jezus, want de apostelen herkenden hem eerst niet eens.

Ezekiel 37 is vooral symbolisch om aan te geven hoe het Woord van God mensen het leven geeft, niet per se een beeld van de uiteindelijke wederopstanding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')