abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217260729
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217260846
quote:
4s.gif Op woensdag 2 april 2025 10:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Propaganda van HonestReporting
Yahoo zelf is wel een gerespecteerde bron.

Bron met ergens een connectie naar Israel: "Propaganda! Leugens!"
Bron van Hamas or Palestijnse overheid zelf: "oohh zo erg! Meteen verder verspreiden!"

Hoe je het went of keert, zo goed als alle informatie van wat daar gaande is zal van Israëlische of Palestijnse bronnen afkomen.

En Israël heeft de propaganda oorlog al decenia lang verloren.
pi_217260980
quote:
4s.gif Op woensdag 2 april 2025 10:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Propaganda van HonestReporting
Ik moest wel een beetje gniffelen. Het artikel behandelt Salo Aizenberg en zijn bevindingen. Om zijn verhaal sterker te onderbouwen wordt ook nog gewezen naar het rapport van Mr Fox namens de denktank Henry Jackson Society. De HJS zou ook discrepanties hebben gevonden. Er wordt alleen even vergeten te melden dat Aizenberg net een van de vier schrijvers is van dat rapport....

Dat schrappen van die paar duizend namen is opmerkelijk. Ik wacht nog even met het trekken van verregaande conclusies. De gepresenteerde conclusie dat MoH dus ongelofelijk onbetrouwbaar is kan ook andersom gesteld worden. Als MoH onbetrouwbaar is dan zouden ze de dodenlijsten niet aanpassen. Israël is samen met de Palestijnse autoriteit verantwoordelijk voor de Palestinian Population Registry, https://www.gov.il/en/departments/units/population_registrar_unit en ondanks de controle over deze burgerregistratie is er in die bijna twintig jaar nog geen oveleden persoon gevonden waarbij die persoon toch nog bleek te leven of nooit heeft bestaan. Ondanks dat meldt de woordvoerder bij elk gebeurtenis of bericht dat MoH onbetrouwbaar is
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 11:24:12 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217261035
Naja opmerkelijk

Het is een behoorlijke chaos daar nu dus het verbaasd me eigenlijk niet zo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217261350
quote:
Propaganda van de NOS

(Zie je nou eindelijk hoe dat werkt?)
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 11:24 schreef sp3c het volgende:
Naja opmerkelijk

Het is een behoorlijke chaos daar nu dus het verbaasd me eigenlijk niet zo
Mij ook niet. Dit gebeurt wel vaker in oorlogen.

Maar je ziet nu wel wat het effect is van dat vergrootglas dat op dit gebied is gericht. Alle gebeurtenissen worden zo uitgebreid besproken dat het vaak lijkt dat er hele uitzonderlijke en verdachte dingen gebeuren, terwijl dat helemaal niet zo is.

Het is denk ik ook de reden dat er over genocide wordt gehuild, gewoon door de enorme hoeveelheid berichten over al dan niet onschuldige burgerslachtoffers. Maar dat komt door dat vergrootglas. Het eigenlijke aantal, voorzover bekend, valt mij nog steeds reuze mee als je alles bij elkaar neemt.
Intolerant voor intolerantie
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 12:24:30 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217261759
Tegenwoordig begint men bij ieder gewapend conflict vroeger of later over genocide

Dat men in dit specifieke geval over de suggestie begint te huilen zal door die vergrootglas komen maar ik vind het wat ver gezocht hoor en of het aantal burgerslachtoffers wel of niet meevalt kunnen jij en ik met de beschikbare gegevens niet vaststellen
pi_217261844
quote:
88s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:24 schreef sp3c het volgende:
Tegenwoordig begint men bij ieder gewapend conflict vroeger of later over genocide

Dat men in dit specifieke geval over de suggestie begint te huilen zal door die vergrootglas komen maar ik vind het wat ver gezocht hoor en of het aantal burgerslachtoffers wel of niet meevalt kunnen jij en ik met de beschikbare gegevens niet vaststellen
Het maakt ook weinig tot niets uit toch? of het nou wel of geen genocide is, geen land vindt de Palestijnen belangrijk genoeg om Israel echt te stoppen.
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 12:46:21 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217262060
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het maakt ook weinig tot niets uit toch? of het nou wel of geen genocide is, geen land vindt de Palestijnen belangrijk genoeg om Israel echt te stoppen.
Totaal het punt niet

En ja wel of geen genocide maakt natuurlijk wel uit, als het die kant op gaat verliest Israel echt veel steun en veel voordeeltjes

Hele vreemde opmerking dit
pi_217262108
quote:
88s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:24 schreef sp3c het volgende:

Klopt hoor, maar ik vind het getal dat we hebben, na anderhalf jaar oorlog best laag. Neem in aanmerking:

Het gaat om urban warfare. Daarnaast wordt er veel gebombardeerd vanuit de lucht. En dat met een tegenstander die niet heeft gezorgd voor schuilkelders, of ook maar iets om de burger te beschermen. Sterker nog, de tegenstander zorgt er juist voor dat ze er middenin gaan zitten; hun eigen volk gebruikend als menselijk schild.

Stel dat je dat met Rusland had geprobeerd.

Nee, ik vind het niet zo vergezocht om te stellen dat de hoeveelheid doden wel meevalt.

En daarom denk ik dat dus. Als je één keer per week een bericht zou horen, "er zijn deze week honderdveertig mensen omgekomen, verschrikkelijk", dan is dat al erg genoeg. Maar elke dag "er zijn twintig mensen omgekomen, verschrikkelijk", "er zijn twintig mensen omgekomen, verschrikkelijk", "er zijn twintig mensen omgekomen, verschrikkelijk"? Dat klinkt veel erger toch? Sterk versimpeld voorbeeld, maar ik denk dat dat principe hier wel opgaat.
pi_217262488
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 11:50 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Propaganda van de NOS

(Zie je nou eindelijk hoe dat werkt?)
De NOS is uiteraard 1000x betrouwbaarder dus dit is gewoon valse equivalentie.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 2 april 2025 @ 13:33:52 #11
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217262559
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:27 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Als de NOS zich baseert op 'Palestijnse media' of Al-Jazeera niet. Het is ook niet zonder reden dat men zich bij de NOS deze oorlog al vele malen heeft moeten rectificeren omdat ze er weer eens naast zaten. Alleen deze berichtgeving, die overduidelijk pro-Palestijns en anti-Israël is, sluit aan bij jouw vooringenomenheid dus bestempel je het als betrouwbaarder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217262655
quote:
14s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als de NOS zich baseert op 'Palestijnse media' of Al-Jazeera niet. Het is ook niet zonder reden dat men zich bij de NOS deze oorlog al vele malen heeft moeten rectificeren omdat ze er weer eens naast zaten. Alleen deze berichtgeving, die overduidelijk pro-Palestijns en anti-Israël is, sluit aan bij jouw vooringenomenheid dus bestempel je het als betrouwbaarder.
Dat de NOS, de meest keurige en objectieve nieuwsorganisatie die er is zo'n beetje, die Palestijnse media wel serieus genoeg nemen om hun verslaggeving op te baseren zet je niet aan het denken?

Je weet dat alleen de extremisten op links en rechts de NOS beschuldigen van partijdigheid? Extreemlinks vindt de NOS pro-Israël en extreemrechts vindt de NOS pro-Palestina. Zo goed is de NOS in haar netheid en onpartijdigheid.

Maar goed, ik heb het hier tegen iemand die zelfs Wikipedia onbetrouwbaar vindt terwijl dat anno 2025 juist een relatief betrouwbare website is tussen al dat commerciële, partijdige en fake news geweld in onze nieuwsvoorziening.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ronald-Koeman op 02-04-2025 13:50:14 ]
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 13:53:57 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217262763
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:51 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Klopt hoor, maar ik vind het getal dat we hebben, na anderhalf jaar oorlog best laag. Neem in aanmerking:

Het gaat om urban warfare. Daarnaast wordt er veel gebombardeerd vanuit de lucht. En dat met een tegenstander die niet heeft gezorgd voor schuilkelders, of ook maar iets om de burger te beschermen. Sterker nog, de tegenstander zorgt er juist voor dat ze er middenin gaan zitten; hun eigen volk gebruikend als menselijk schild.

Stel dat je dat met Rusland had geprobeerd.

Nee, ik vind het niet zo vergezocht om te stellen dat de hoeveelheid doden wel meevalt.

En daarom denk ik dat dus. Als je één keer per week een bericht zou horen, "er zijn deze week honderdveertig mensen omgekomen, verschrikkelijk", dan is dat al erg genoeg. Maar elke dag "er zijn twintig mensen omgekomen, verschrikkelijk", "er zijn twintig mensen omgekomen, verschrikkelijk", "er zijn twintig mensen omgekomen, verschrikkelijk"? Dat klinkt veel erger toch? Sterk versimpeld voorbeeld, maar ik denk dat dat principe hier wel opgaat.
Klinkt nog steeds vergezocht, je kunt moeilijk van het nieuws verwachten dat ze het nieuws niet brengen omdat het gister ook al was lijkt me

Iedere week een samenvatting ofzo

Bij Oekraïne is dat ook geen probleem waarom hier wel?
  woensdag 2 april 2025 @ 13:56:03 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217262784
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Dat de NOS, de meest keurige en objectieve nieuwsorganisatie die er is zo'n beetje, die Palestijnse media wel serieus genoeg nemen om hun verslaggeving op te baseren zet je niet aan het denken?

Je weet dat alleen de extremisten op links en rechts de NOS beschuldigen van partijdigheid? Extreemlinks vindt de NOS pro-Israël en extreemrechts vindt de NOS pro-Palestina. Zo goed is de NOS in haar netheid en onpartijdigheid.

Maar goed, ik heb het hier tegen iemand die zelfs Wikipedia onbetrouwbaar vindt terwijl dat anno 2025 juist een relatief betrouwbare website is tussen al dat commerciële en partijdige geweld in onze nieuwsvoorziening.
Dat jij je als uitgesproken links en progressieve user je volledig kunt vinden in de berichtgeving van de NOS, laat zien dat er wel degelijk sprake is van een bias.

En Wikipedia is natuurlijk ook alles behalve betrouwbaar, dat is nota bene een website waar mensen zelf van alles kunnen toevoegen. Elk individu kan daar dingen toevoegen aan de hand van een simpel linkje naar een willekeurige media outlet. Er worden daar op-eds van journalisten aangehaald als onderbouwing van vermeende feiten.

Het is dan ook niet zonder reden dat sommige artikelen daar achter slot en grendel worden gezet en alleen nog ervaren gebruikers dingen kunnen aanpassen. Het is tribalisme al om. Dat zie je met politieke onderwerpen (zoals bijvoorbeeld de situatie in Israël) maar ook met sportrivaliteiten tussen atleten, die geregeld worden uitgevochten op Wikipedia.

[ Bericht 0% gewijzigd door HowardRoark op 02-04-2025 14:01:15 ]
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 14:14:07 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217262968
Ik kan me ook prima vinden in de berichtgeving van de NOS tbh

Niet alles is een links/rechts dingetje man :')
  woensdag 2 april 2025 @ 14:39:45 #16
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_217263209
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Maar goed, ik heb het hier tegen iemand die zelfs Wikipedia onbetrouwbaar vindt terwijl dat anno 2025 juist een relatief betrouwbare website is tussen al dat commerciële, partijdige en fake news geweld in onze nieuwsvoorziening.
Proest, de NOS betrouwbaar noemen. Activistisch links propagandabolwerk. Even onafhankelijk als Joop. _O-
pi_217263878
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 14:39 schreef damsco het volgende:

[..]
Proest, de NOS betrouwbaar noemen. Activistisch links propagandabolwerk. Even onafhankelijk als Joop. _O-
Het feit dat je dat denkt zegt al genoeg.
  woensdag 2 april 2025 @ 17:27:32 #18
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_217265475
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 15:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Het feit dat je dat denkt zegt al genoeg.
Idem voor jou
  woensdag 2 april 2025 @ 18:06:23 #19
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217265907
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 14:14 schreef sp3c het volgende:

Hmm. Maar had jij geen D66 gestemd? Dat is een centrumlinkse en uitgesproken progressieve partij. Dat is ook wel een beetje de bias van de NOS, vaak een links liberale tot progressieve inslag in de berichtgeving. Zowel als het gaat om de thema's die men onder de aandacht brengt als om de selectiviteit en bias in de berichtgeving.
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 18:25:18 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217266103
quote:
14s.gif Op woensdag 2 april 2025 18:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm. Maar had jij geen D66 gestemd? Dat is een centrumlinkse en uitgesproken progressieve partij. Dat is ook wel een beetje de bias van de NOS, vaak een links liberale tot progressieve inslag in de berichtgeving. Zowel als het gaat om de thema's die men onder de aandacht brengt als om de selectiviteit en bias in de berichtgeving.
Ik heb ook wel eens VVD gestemd, ik bekijk dat per verkiezing aan de hand van de programma's en mijn persoonlijke behoeften voor de toekomst en wat D66 betreft was het een beloning voor hun Uruzgan standpunt en een diep gebrek aan vertrouwen in de VVD, zo zwart/wit is de wereld niet

Ik denk eerder dat die bias bij jou zit, jij kent maar twee smaken ... jouw mening en links progressief
pi_217266124
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 22:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als we er nou eens een paar naar Gaza sturen om een voorbeeld te stellen is het heel snel afgelopen met dit soort ongein.
Dit is wat hen te wachten staat

twitter

Ik zeg doen :Y
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_217266192
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 14:14 schreef sp3c het volgende:

Ik merk wel bepaalde trekjes bij de NOS.
Ze zullen niet gauw desinformatie verspreiden nee, niet opzettelijk, maar ze zijn in mijn opinie wel duidelijk pro-Palestijns.

Gaat het een paar dagen over antisemitisme?
Komt NOS met groot artikel op voorpagina over hoe moslima's niet over straat durven te lopen vanwege hun hoofdoekjes.

5 doden gevallen bij een bom? groot vak nieuws bij NOS, De massa's burgerdoden in Oekraine zijn we allang vergeten.
Is er pro-Israelisch nieuws? Dan is het een klein vakje en snel weer verdreven door "2 DODEN BIJ BOM OP SCHOOL!"
Die 500+ doden bij de 'Israelische' 'bom' op het 'Ziekenhuis' waren ze ook als de kippen bij.
Ik heb daarna nooit echt een grote melding gezien van een correctie.

En waarom plaatsen ze onlangs een anti-Israel bericht dat maanden oud is?
Hadden ze even niets op de voorpagina tegen Israel? Dus moesten ze even terug in de tijd?

Kortom.
Ja het is een onderbuik gevoel, dat geef ik toe, ik heb niet alle data, excel sheets en formules om dat uit te gaan zoeken en daar ook geen behoefte aan.
NOS zou een neutrale nieuwssite moeten zijn en zal dat voor veel nieuws ook wel zijn maar in de kwestie Palestina en Israël geloof ik niet dat ze helemaal neutraal zijn.
Geen desinformatie expres verspreiden, dat geloof ik niet, maar wel dat ze biased zijn., maar ja welke nieuws site is dat nou niet?
  Moderator woensdag 2 april 2025 @ 18:46:46 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217266322
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 18:35 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik merk wel bepaalde trekjes bij de NOS.
Ze zullen niet gauw desinformatie verspreiden nee, niet opzettelijk, maar ze zijn in mijn opinie wel duidelijk pro-Palestijns.

Gaat het een paar dagen over antisemitisme?
Komt NOS met groot artikel op voorpagina over hoe moslima's niet over straat durven te lopen vanwege hun hoofdoekjes.

5 doden gevallen bij een bom? groot vak nieuws bij NOS, De massa's burgerdoden in Oekraine zijn we allang vergeten.
Is er pro-Israelisch nieuws? Dan is het een klein vakje en snel weer verdreven door "2 DODEN BIJ BOM OP SCHOOL!"
Die 500+ doden bij de 'Israelische' 'bom' op het 'Ziekenhuis' waren ze ook als de kippen bij.
Ik heb daarna nooit echt een grote melding gezien van een correctie.

En waarom plaatsen ze onlangs een anti-Israel bericht dat maanden oud is?
Hadden ze even niets op de voorpagina tegen Israel? Dus moesten ze even terug in de tijd?

Kortom.
Ja het is een onderbuik gevoel, dat geef ik toe, ik heb niet alle data, excel sheets en formules om dat uit te gaan zoeken en daar ook geen behoefte aan.
NOS zou een neutrale nieuwssite moeten zijn en zal dat voor veel nieuws ook wel zijn maar in de kwestie Palestina en Israël geloof ik niet dat ze helemaal neutraal zijn.
Geen desinformatie expres verspreiden, dat geloof ik niet, maar wel dat ze biased zijn., maar ja welke nieuws site is dat nou niet?
Allicht

Ik denk dat we een wat verkleurd beeld binnenkrijgen omdat de Palestijnen niet echt iets nieuwswaardigs aan het doen zijn

Je had 7 oktober en daarna zijn ze anderhalf jaar bommen aan het koppen zijn

Het nieuws is dat Israël gooit bom, zoveel Palestijnen dood, iedere dag

Dan lijkt het of de NOS een rare focus op Palestijnse doden heeft maar veel meer valt er qua NWS ook niet te vertellen

Of ze op de redactie pro Palestijnen zijn weet ik niet, kan best maar dat is niet automatisch een links of rechts standpunt lijkt me
pi_217266561
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:27 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Het antwoord is dus nee. :')
pi_217266600
https://www.yahoo.com/new(...)33.html?guccounter=1
quote:
the Telegraph:

New research shows that Hamas has quietly dropped thousands of deaths from its Gaza war casualty figures.

Andrew Fox, the author of the report, said the latest deletions are likely to have been an attempt by Hamas to retain credibility.

The Hamas lists contain information such as names and ID numbers, and can be filled in by anyone with a link to the Google form for the document.

Hamas will “have gone through the list, trying to make it as convincing as possible. They’ve been accepting names onto that list with no evidence whatsoever”, explained Mr Fox. “So what I’m guessing they’re trying to do is thin out the names they cannot substantiate at all.”

“The demographics are the most important thing in all this. We’ve heard the claims that about 70 per cent of the deaths are women and children, and these lists, especially the most recent, show that’s complete nonsense,” he said.

About 72 per cent of fatalities aged 13-55 are men, which is the rough age range of Hamas combatants, Mr Fox said. “We know that Hamas uses child soldiers, and these statistics show clearly that Israel is targeting fighting-aged men.”

In previous conflicts, Hamas figures have often been corroborated by external organisations, Mr Fox said.

The Henry Jackson Society’s December report said: “The ministry of health, operating under Hamas, has systematically inflated the death toll by failing to distinguish between civilian and combatant deaths, over-reporting fatalities among women and children and even including individuals who died before the conflict began.

“This has led to a narrative where the Israel Defense Forces are portrayed as disproportionately targeting civilians, while the actual numbers suggest a significant proportion of the dead are combatants.”

Hamas has claimed the number of deaths in Gaza since the start of the war is now more than 50,000.

The IDF says it has killed 20,000 Hamas combatants during the fighting, and does all it can to mitigate civilian casualties.

“The IDF makes great efforts to estimate and consider potential civilian collateral damage in its strikes. The IDF has never, and will never, deliberately target children,” the IDF said in a statement.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')