Maar valt een kabelgoot (in dezelfde kleur als de muur!) onder de categorie "overhangende voorwerpen"?quote:Artikel 5:50 BW spreekt over een "gebouw of ander werk" dat niet over de erfgrens mag uitsteken zonder toestemming van de buren. De vraag is dus of een kabelgoot als een "ander werk" kan worden gezien.
Maar er is nog artikel 5:56 BW...
Dit artikel gaat over overhangende voorwerpen (zoals takken, maar soms ook kabels). Als de kabelgoot uitsteekt over het perceel van de buren, kunnen zij vragen om verwijdering als het hinderlijk is.
Omdat ik me afvraag of daar een bepaalde hoeveelheid cm is vereist? Telt 1cm dan al als 'overhangend'?quote:Op maandag 31 maart 2025 20:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom zou een kabelgoot, in dezelfde kleur als de muur, niet in de categorie overhangende voorwerpen vallen?
quote:De wet noemt geen exacte maat, maar uit rechtspraak blijkt dat iets pas als "overhangend" wordt gezien als het merkbaar en functioneel over de erfgrens steekt.
Een paar richtlijnen:
Enkele centimeters (bijvoorbeeld 2-3 cm) → Dit wordt meestal niet als een probleem gezien, zeker als het een kleine, vaste installatie is zoals een kabelgoot.
Meer dan 10 cm → Dit zou eerder als overhangend kunnen worden beschouwd en kan discussie opleveren.
Meer dan 20 cm → Dit wordt vrijwel zeker als "overstekend" of "hinderlijk" gezien.
Dus in jouw geval?
Als de kabelgoot maar een paar centimeter uitsteekt, dan is de kans klein dat ze er juridisch iets tegen kunnen doen. Steekt hij meer dan 10 cm uit? Dan zouden ze zich kunnen beroepen op hinder (artikel 5:56 BW) en eisen dat je hem verplaatst.
Nee, hij kan nergens anders naar buiten.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leiding kan ook prima langs binnenkant van de woning.
Dat het niet mooi is, is een ander verhaal
Uitsluitend esthetische hinder, maar dat is subjectief natuurlijk. Verder zit het hun totaal niet in de weg.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:00 schreef kwiwi het volgende:
Gaat die kabelgoot de buren hinderen? Als dat loshangende kabeltje al opviel.. Is jouw buitenmuur een muur op hun terras o.i.d.?
Waar is de buitenunit dan?quote:Op maandag 31 maart 2025 21:03 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee, hij kan nergens anders naar buiten.
[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glasquote:
Ik snap 'm niet helemaal. De kabels kunnen wel langs een buitenmuur, maar niet aan de binnenkant van diezelfde muur zodat er überhaupt geen kabelgoot aan de buitenkant hoeft?quote:Op maandag 31 maart 2025 21:05 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glas
Er is maar 1 muur in de slaapkamer waardoor die kabels van de binnenunit naar de buitenunit kunnen gaan. Dat is de muur die aan de (zij)tuin van de buren grenst. Vervolgens (na 1-2 meter) gaat de kabel het hoekje om, naar mijn platte doek. Een andere weg naar buiten is niet mogelijk.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik snap 'm niet helemaal. De kabels kunnen wel langs een buitenmuur, maar niet aan de binnenkant van diezelfde muur zodat er überhaupt geen kabelgoot aan de buitenkant hoeft?
Het is eigenlijk hun voortuin/zijtuin. Vanaf hun achtertuin niet te zien. Gaat uitsluitend om een witte kabelgoot op een witte muur.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:10 schreef archito het volgende:
Ik zou er als buurman ook niet blij mee zijn. Erger me sowieso al aan al die airco units en lelijke opbouwgoten die overal vanaf de openbare weg te zien zijn. Dus liever ook niet in mijn achtertuin.
Nou ja, het ziet er meestal best lelijk uit. Als het constant in het zicht is, en het is niet eens je eigen kabelgoot, kan ik me wel voorstellen dat buren er eventueel niet blij mee zijn.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Waar gaan we heen als mensen al zeiken over een kabelgootje op een muur![]()
Triest..
De herrie zal erger zijnquote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Triest..
Is dit de tekst die ChatGPT uitspuugt?quote:Op maandag 31 maart 2025 20:55 schreef Black-Death het volgende:
ChatGPT heb ik even gevraagd, die kwam met artikel 5:50 Burgerlijk Wetboek.quote::
Artikel 5:50 BW spreekt over een "gebouw of ander werk" dat niet over de erfgrens mag uitsteken zonder toestemming van de buren. De vraag is dus of een kabelgoot als een "ander werk" kan worden gezien.
Maar er is nog artikel 5:56 BW...
Dit artikel gaat over overhangende voorwerpen (zoals takken, maar soms ook kabels). Als de kabelgoot uitsteekt over het perceel van de buren, kunnen zij vragen om verwijdering als het hinderlijk is.
Het zou zomaar kunnen zijn dat ze het moeten gedogen:quote:Op maandag 31 maart 2025 23:07 schreef Zedi het volgende:
Als ze niet willen dat je iets boven hun erf hangt dan mag dat niet.
Dus hopen dat je wel toestemming krijgt (en dat goed vastleggen). Krijg je dat niet dan moet je een alternatieve route zoeken, bijvoorbeeld door het platte dak naar binnen.
(het valt op z'n minst te proberenquote:BW 5:58 lid 1
De eigenaar van een erf die water, elektriciteit, gas en warmte dat elders te zijner beschikking staat, door een leiding wil aanvoeren, kan tegen vooraf te betalen of te verzekeren schadevergoeding van de eigenaars der naburige erven vorderen te gedogen dat deze leiding door of over hun erven gaat.
Onbegrijpelijk dat iemand zich druk kan maken om een kabelgoot.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja, het ziet er meestal best lelijk uit. Als het constant in het zicht is, en het is niet eens je eigen kabelgoot, kan ik me wel voorstellen dat buren er eventueel niet blij mee zijn.
Jij komt uit België toch?quote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Triest..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |