abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 maart 2025 @ 00:28:12 #1
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217238322
Ik zat even een stukje tegenlicht te bekijken. Het gaat over AI en automatisering en de gevolgen die dat met zich meebrengt voor laag gekwalificeerde arbeid. Er wordt een voorbeeld aangehaald dat sommige werknemers ervoor "kozen" om auto's en busjes weer met de hand te gaan wassen tegen (uur)tarieven die lager liggen dan de kosten voor een grote dure autowashal waar robots de auto's wassen en drogen. Ik heb dit met verbazing aangehoord dat dit in UK het geval is.

Maar het zette mij wel aan het denken: kan door AI en automatisering het zo zijn dat sommige werknemers gaan proberen om te gaan werken tegen opbrengsten die lager liggen dan de kosten voor dure robots of software?

Wat denken jullie wat de gevolgen zijn van AI voor werknemers?
Ik vond dit heel bizar, maar waarom zou men hierover liegen? Blijbkaar is UK in sommige regio's net een derde wereld land..

vanaf 15:50
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator maandag 31 maart 2025 @ 02:05:52 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217238416
Ik denk dat de ai superviseren gewoon laaggeschoold werk gaat worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217238562
Wegvallen van beroepen is net zo normaal als het ontstaan van nieuwe beroepen
pi_217238608
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 00:28 schreef phpmystyle het volgende:

Maar het zette mij wel aan het denken: kan door AI en automatisering het zo zijn dat sommige werknemers gaan proberen om te gaan werken tegen opbrengsten die lager liggen dan de kosten voor dure robots of software?

De arbeidsmarkt heeft een vraag- en aanbodzijde. Werkgevers die mensen vragen en werknemers die hun tijd en skills aanbieden.

Wat jij benoemt lijkt me vooral gestuurd door de vraagzijde. Een werkgever bepaalt of het rendabel is om zijn bedrijfsproces te automatiseren. Als je bijvoorbeeld een magazijn hebt, ga je dan miljoenen investeren om dat helemaal te automatiseren, of huur je liever twee FTE per jaar in om dat werk door mensen te laten doen. Vervolgens is het aan de werknemer om die baan wel of niet aan te nemen, maar dat zie ik niet als bewust ‘concurreren met robots’ oid.

Er zijn doemdenkers die geloven dat je in de toekomst als werknemer nauwelijks meer keuze hebt, omdat een groot deel van de banen zullen zijn ‘ingepikt’ door AI en automatisering. Voor het handjevol banen dat overblijft moet je dan vechten tegen een hongerloontje. Maar het verleden wijst uit dat dit soort innovaties alleen maar voor ander werk zorgt, niet voor minder werk. Als je aan iemand uit 1900 uit zou leggen wat we nu allemaal niet meer door mensen hoeven te laten doen, zou hij denken dat we de hele dag liggen te luieren met zijn allen. Maar we hebben het collectief nog nooit zo druk gehad.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lichtloper op 31-03-2025 06:20:15 ]
pi_217238609
ik heb geen probleem met komst van AI. Echter heb ik wel probleem wanneer zij mensenwerk overnemen en geen goede regeling of inkomensvervanging voor mensen klaar staan. Zoiets bestaat nog niet.
Al kan je omscholen, maar dan moeten we ook uitzoeken welk baan bij je past!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 31 maart 2025 @ 11:47:14 #6
201761 phpmystyle
pi_217240503
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2025 06:14 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
De arbeidsmarkt heeft een vraag- en aanbodzijde. Werkgevers die mensen vragen en werknemers die hun tijd en skills aanbieden.

Wat jij benoemt lijkt me vooral gestuurd door de vraagzijde. Een werkgever bepaalt of het rendabel is om zijn bedrijfsproces te automatiseren. Als je bijvoorbeeld een magazijn hebt, ga je dan miljoenen investeren om dat helemaal te automatiseren, of huur je liever twee FTE per jaar in om dat werk door mensen te laten doen. Vervolgens is het aan de werknemer om die baan wel of niet aan te nemen, maar dat zie ik niet als bewust ‘concurreren met robots’ oid.

Er zijn doemdenkers die geloven dat je in de toekomst als werknemer nauwelijks meer keuze hebt, omdat een groot deel van de banen zullen zijn ‘ingepikt’ door AI en automatisering. Voor het handjevol banen dat overblijft moet je dan vechten tegen een hongerloontje. Maar het verleden wijst uit dat dit soort innovaties alleen maar voor ander werk zorgt, niet voor minder werk. Als je aan iemand uit 1900 uit zou leggen wat we nu allemaal niet meer door mensen hoeven te laten doen, zou hij denken dat we de hele dag liggen te luieren met zijn allen. Maar we hebben het collectief nog nooit zo druk gehad.
Wat ik bedoel te zeggen is dat sommige arbeiders/werknemers bereid zijn om tegen lonen te gaan werken waardoor automatisering niet meer uit kan. Als de productie of verlening van een dienst kapitaalintensief is kun je gaan concurreren met lonen en arbeidsvoorwaarden. Ik had niet verwacht dat dat ging gebeuren, en kan het mij nog steeds nauwelijks voorstellen.

Vandaar dat ik misschien dacht -ik ben benieuwd naar jullie- of dat al vaker gebeurt en of dat misschien ook een consequentie is van AI en automatisering.
  maandag 31 maart 2025 @ 11:47:46 #7
201761 phpmystyle
pi_217240508
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 02:05 schreef sp3c het volgende:
superviseren
Hoe bedoel je dat?
  zaterdag 5 april 2025 @ 21:41:23 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217298286
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 02:05 schreef sp3c het volgende:
Ik denk dat de ai superviseren gewoon laaggeschoold werk gaat worden
Ik denk dat dit wel afhangt van wat de AI gaat doen, en op welk niveau de AI kan redeneren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')