quote:
Op maandag 31 maart 2025 00:28 schreef phpmystyle het volgende:Maar het zette mij wel aan het denken: kan door AI en automatisering het zo zijn dat sommige werknemers gaan proberen om te gaan werken tegen opbrengsten die lager liggen dan de kosten voor dure robots of software?
De arbeidsmarkt heeft een vraag- en aanbodzijde. Werkgevers die mensen vragen en werknemers die hun tijd en skills aanbieden.
Wat jij benoemt lijkt me vooral gestuurd door de vraagzijde. Een werkgever bepaalt of het rendabel is om zijn bedrijfsproces te automatiseren. Als je bijvoorbeeld een magazijn hebt, ga je dan miljoenen investeren om dat helemaal te automatiseren, of huur je liever twee FTE per jaar in om dat werk door mensen te laten doen. Vervolgens is het aan de werknemer om die baan wel of niet aan te nemen, maar dat zie ik niet als bewust ‘concurreren met robots’ oid.
Er zijn doemdenkers die geloven dat je in de toekomst als werknemer nauwelijks meer keuze hebt, omdat een groot deel van de banen zullen zijn ‘ingepikt’ door AI en automatisering. Voor het handjevol banen dat overblijft moet je dan vechten tegen een hongerloontje. Maar het verleden wijst uit dat dit soort innovaties alleen maar voor ander werk zorgt, niet voor minder werk. Als je aan iemand uit 1900 uit zou leggen wat we nu allemaal niet meer door mensen hoeven te laten doen, zou hij denken dat we de hele dag liggen te luieren met zijn allen. Maar we hebben het collectief nog nooit zo druk gehad.
[ Bericht 10% gewijzigd door Lichtloper op 31-03-2025 06:20:15 ]