abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217214580
quote:
Man raakt sociale huurwoning kwijt omdat hij zelf twee huizen verhuurt

Een Amsterdammer moet de sleutels van zijn sociale huurwoning inleveren nu aan het licht is gekomen dat hij zelf twee woningen bezit en verhuurt. De man wilde niet uit de woning vertrekken en beriep zich op de huurbescherming, maar de rechter oordeelde vandaag dat die niet voor deze gevallen bedoeld is. Woningcorporatie Ymere noemt de uitspraak een unicum.

De man woonde sinds 2014 in de sociale huurwoning. De afgelopen jaren kocht hij drie woningen, waarvan hij er later één met overwaarde verkocht.

De andere twee woningen, die allebei in Amsterdam staan, bleef de man verhuren. Dat kwam vorig jaar aan het licht toen de gemeente bij een van de twee adressen poolshoogte kwam nemen om te kijken of het pand leegstond. De bewoners vertelden gemeentemedewerkers dat ze de woning van de man huurden.

Toen bleek dat de verhuurder zelf in een sociale huurwoning woonde, werd woningcorporatie Ymere getipt. Die vroeg de woning vervolgens terug vanwege 'dringend eigen gebruik', iets wat normaal gesproken alleen bij een grote renovatie gebeurt. Toen de man dat weigerde, stapte Ymere naar de rechter.

'Hetze' en 'willekeur'
De man sprak tijdens een eerdere zitting van een hetze, zo tekende Het Parool in december op. "De inkomsten uit mijn woningen wegen niet op tegen de kosten. Ik wil de huizen wel verkopen, maar er zitten huurders in die ik niet kan uitzetten. Als ik het nu verkoop is er geen enkele overwaarde en er zelf wonen is geen optie, dat kan ik met mijn inkomen als freelancer in het taalonderwijs niet betalen"

De man verdiende volgens de krant aanvankelijk 2500 euro huur voor een van zijn huizen en 2000 euro voor de andere. Het huurbedrag van zijn sociale huurwoning bedroeg nog geen 500 euro.

Maar Ymere zegt dat het in het geval deze man anders ligt, omdat hij een betaalbare sociale huurwoning bezet houdt, terwijl hij ook een van zijn twee woningen in Amsterdam had kunnen betrekken. Volgens Ymere is het de eerste keer dat zoiets speelt. Ze noemen de uitspraak van de rechter dan ook een unicum.

Soortgelijke gevallen
Die rechter oordeelt namelijk dat de 'de rechtvaardige verdeling van de krappe woningvoorraad' zwaarder dan het belang van de huurder om goedkoop te wonen. "Hij heeft namelijk nog twee alternatieven", aldus de rechtbank, die stelt dat huurbescherming is bedoeld voor mensen die de bescherming nodig hebben.

Voorzitter Erik Gerritsen van Ymere is blij met vonnis. "In de uitspraak wordt uitgebreid stilgestaan bij de situatie van al die woningzoekenden die geen betaalbare woning kunnen vinden. Voor hen hebben we deze zaak ook aangespannen. We hopen de woning als de sleutels zijn ingeleverd zo snel mogelijk weer te kunnen verhuren aan een woningzoekende die al heel lang wacht en wiens leven stilstaat."

Volgens Gerritsen kan dit vonnis gevolgen hebben voor andere sociale huurders met koopwoningen. De voorzitter zegt dat er een 'actief beleid' is om deze huurders op te sporen. "Met dit vonnis in de hand gaan we onderzoeken of er bij ons meer van dit soort kwesties spelen. Want ieder huis dat vrijkomt voor een woningzoekende die daar zo lang op wacht is er één." Volgens de rechtbank zou uit onderzoek blijken dat er ongeveer duizend soortgelijke gevallen bestaan.
Mij is niet helemaal duidelijk welke wet nu overtreden wordt of welk contract de man schend. Bizarre uitspraak van de rechter dus.
pi_217214629
Ik vind het een goede uitspraak. Er zou wel nieuwe wetgeving mogen komen. Alleen pure huurders mogen aanspraak maken op een sociale huurwoning. Zoiets.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 23:55:39 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217214783
Goede zaak.
Soc huurwoningen moeten beschikbaar zijn voor degene die het nodig heeft.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217214806
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Alpha0 op 28-03-2025 23:59:47 ]
pi_217214880
:')
pi_217214939
Dit zijn de mensen die in een rs6 rijden. Kapitalisme mensen, elke maand ¤4500 pakken en daarnaast wajong. Totdat je gepakt wordt
pi_217215361
it's ok to live in sociale huurwoning
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zaterdag 29 maart 2025 @ 05:21:57 #8
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217215454
Je bent een waardeloze agent.
pi_217215476
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:25 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Dit zijn de mensen die in een rs6 rijden. Kapitalisme mensen, elke maand ¤4500 pakken en daarnaast wajong. Totdat je gepakt wordt
Maar gaan ze wel naar hun vader voor reparaties?
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_217215520
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 00:25 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Gister liep in een wijkje waar echt alleen maar sociale huur flatjes staan. Viel mij toen idd op hoe bizar veel dure bakken er stonden op de parkeerplaatsen. Denk echt bijna de helft van de autos waren dikke Audi's, Mercedessen en bmws
pi_217215645
Belachelijk. Ergens wonen is ergens wonen. Zouden geen redenen moeten zijn voor uitzetting
pi_217215650
Ik vind het wel een bijzondere uitspraak. Zo beschouwd kun je ook iemand die inmiddels het inkomen heeft waarmee deze een woning kan kopen ook eruit werken. Op zich misschien helemaal geen slecht idee, maar dit komt een beetje als donderslag bij heldere hemel en dat maakt het toch wat wrang.
pi_217215654
Hoe kwam hij aan het geld om 3 huizen te kopen? Een is er inmiddels verkocht dus daar zal ook dik winst op zijn gemaakt.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_217215666
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 23:30 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Mij is niet helemaal duidelijk welke wet nu overtreden wordt of welk contract de man schend. Bizarre uitspraak van de rechter dus.
Het staat gewoon in het artikel. De woning werd terug gevraagd voor 'dringend eigen gebruik'. Het gaat dus niet over het schenden van een regel, maar het toepassen van een regel vanuit Ymere.
  Moderator zaterdag 29 maart 2025 @ 07:33:38 #15
382129 crew  Donna
pi_217215671
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 06:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Gister liep in een wijkje waar echt alleen maar sociale huur flatjes staan. Viel mij toen idd op hoe bizar veel dure bakken er stonden op de parkeerplaatsen. Denk echt bijna de helft van de autos waren dikke Audi's, Mercedessen en bmws
Das niet gek. Ze verdienen (veel) te weinig om iets te kunnen kopen, maar de lasten zijn laag en dus kan er wel gespaard worden voor een dikke auto.

Ik heb ook een 'dikke' Mercedes en woon in een sociale huurwoning. Maar ik kan nog niet eens een half huis kopen.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 07:40:07 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217215687
quote:

[..]
Als jij een sociale huurwoning hebt en huursubsidie w krijgt houd je zoveel over ten opzichte van een particuliere huurder.
The End Times are wild
pi_217215718
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:40 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als jij een sociale huurwoning hebt en huursubsidie w krijgt houd je zoveel over ten opzichte van een particuliere huurder.
Precies en voor 700 euro per maand lease je gewoon een dikke Audi. Ontzetten grote markt voor om op die manier status te laten zien.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 08:28:47 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217215866
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:29 schreef TweedeKlum het volgende:
Hoe kwam hij aan het geld om 3 huizen te kopen? Een is er inmiddels verkocht dus daar zal ook dik winst op zijn gemaakt.
Wellicht had hij toen hij ging huren nog niet zoveel geld, maar is het hem daarna voor de wind gegaan.
pi_217215936
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:27 schreef VEM2012 het volgende:
Ik vind het wel een bijzondere uitspraak. Zo beschouwd kun je ook iemand die inmiddels het inkomen heeft waarmee deze een woning kan kopen ook eruit werken. Op zich misschien helemaal geen slecht idee, maar dit komt een beetje als donderslag bij heldere hemel en dat maakt het toch wat wrang.
Mee eens, anderzijds ben ik altijd tegen de term scheefhuren en alles wat eromheen hangt geweest maar als je zelf 2 huizen bezit en dan nog een sociale huurwoning claimt dan ga je wel te ver.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217215979
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wellicht had hij toen hij ging huren nog niet zoveel geld, maar is het hem daarna voor de wind gegaan.
https://www.parool.nl/ams(...)opwoningen~bb4bbfdd/

Hij is freelancer in taalonderwijs. Hij wil ook geen financiële gegevens aanleveren, pakt maandelijks in totaal 4500 huur maar dat is volgens hem onvoldoende om de kosten te dekken. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zaterdag 29 maart 2025 @ 08:51:27 #21
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217216004
Hij bezatdus zelfs 3 koopwoningen volgens het Parool….
Volkomen terecht dat hij dan uit zijn sociale huurwoning moet.

Een woning dus verkocht, dan heeft hij genoeg geld om een eigen huis te kopen en dan verhuurd hij nog twee woningen! Die man zal goed verdienen en hoort dus inderdaad niet thuis in een sociale huurwoning.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217216005
Genoeg mensen die eerder recht hadden op een sociale huurwoning... intussen meer (teveel) zijn gaan verdienen maar te weinig om te kunnen kopen.... zou wat zijn als die hun huis uit worden gezet....

De persoon uit dit verhaal kan prima een huis kopen en er wonen dus waarom zou hij recht hebben een sociale huurwoning bezet te houden?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 08:54:18 #23
438527 MissButterflyy
pi_217216013
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:51 schreef Dazalbest1 het volgende:
Genoeg mensen die eerder recht hadden op een sociale huurwoning... intussen meer (teveel) zijn gaan verdienen maar te weinig om te kunnen kopen.... zou wat zijn als die hun huis uit worden gezet....

De persoon uit dit verhaal kan prima een huis kopen en er wonen dus waarom zou hij recht hebben een sociale huurwoning bezet te houden?

Je beschrijft dus twee verschillende situaties.
pi_217216027
Een huis met overwaarde verkocht, 2 andere huizen kunnen kopen en financieren, maar er niet in kunnen wonen? En geen overwaarde op een huis in Amsterdam? Heeft hij die huizen afgelopen jaar gekocht?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 09:00:43 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217216031
Hier is sociale woningbouw niet voor bedoeld geweest he.
Toch vind ik dat nsb gedrag van een ambtenaar net zo slecht.

Alleen maar slechte mensen in dit topic.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217216072
Het is asociaal om in deze tijd een sociale huurwoning bezet te houden terwijl je die niet nodig hebt, maar bij mijn weten niet verboden. Inderdaad een vreemde uitspraak.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_217216089
Nou plaats er maar een asielzoeker in dan.
pi_217216126
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:51 schreef Dazalbest1 het volgende:

Zou ook niet eerlijk zijn, iemand die gaat werken, een keer promotie maakt en dan boven de sociale huurnorm gaat zn huis uitzetten, terwijl zijn buurman die elke dag een blik pils opentrekt en niet werkt hem lachend uitzaait.
pi_217216157
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 09:16 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Zou ook niet eerlijk zijn, iemand die gaat werken, een keer promotie maakt en dan boven de sociale huurnorm gaat zn huis uitzetten, terwijl zijn buurman die elke dag een blik pils opentrekt en niet werkt hem lachend uitzaait.
Nog belachelijker is (of was) dat statushouders de mogelijkheid krijgen (of kregen) om de rest van hun leven in de bijstand te mogen blijven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217216188
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:27 schreef VEM2012 het volgende:
Dit is wel een andere situatie.

De woningmarkt is al een hele tijd naar de klote.

Als je teveel verdiend voor een sociale huurwoning kan je niet gemakkelijk aan een ander huis komen.

Maar als je een ander huis bezit, dat lijkt mij weer het andere uiterste.

Dan kan je gewoon in 1 van je andere huizen wonen.

Het is nou eenmaal niet de tijd om dit te kunnen doen.
pi_217216674
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens, anderzijds ben ik altijd tegen de term scheefhuren en alles wat eromheen hangt geweest maar als je zelf 2 huizen bezit en dan nog een sociale huurwoning claimt dan ga je wel te ver.
Maar stel dat hij in een vastgoed bv had belegd, dan was er niets aan de hand geweest.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat deze uitspraak geen stand houdt.
pi_217216686
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Hij bezatdus zelfs 3 koopwoningen volgens het Parool….
Volkomen terecht dat hij dan uit zijn sociale huurwoning moet.

Een woning dus verkocht, dan heeft hij genoeg geld om een eigen huis te kopen en dan verhuurd hij nog twee woningen! Die man zal goed verdienen en hoort dus inderdaad niet thuis in een sociale huurwoning.
Op zich mee eens, maar dan moet daar wel duidelijke wetgeving voor komen en 1 lijn getrokken worden.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 10:14:18 #33
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_217216713
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een huis met overwaarde verkocht, 2 andere huizen kunnen kopen en financieren, maar er niet in kunnen wonen? En geen overwaarde op een huis in Amsterdam? Heeft hij die huizen afgelopen jaar gekocht?
Misschien het eerste huis als onderpand gebruikt. 2 extra woningen gekocht met een verhuur hypotheek en er vaste huurders in gestopt. Dan moet ie het verkopen met huurders en is het misschien minder waard als toen ie het zonder huurders aankocht.
pi_217216746
Als ze de uitkeringen wat hoger zouden maken krijg je dit soort dingen niet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217216953
Ik vind het een opmerkelijke zaak.

Als ik het goed begrijp hebben gemeentewerkers een woning die eigendom is van de man gecontroleerd, hebben toen nagetrokken of de man in een huurwoning woonde (waarom?) en ook bij welke woningcorporatie en hebben vervolgens de woningcorporatie getipt. Lijkt mij privacygevoelige informatie van een burger die niet zomaar gedeeld mag worden door ambtenaren en het is mij niet duidelijk op welke grond precies de ambtenaren menen dit soort informatie te moeten en mogen delen met derden.

Het is dacht ik niet verboden voor huurders van een huis om een belegging als een huis te bezitten en zet men ook geen huurders uit die een sociale huurwoning huren en een hoog inkomen en/of eigen vermogen hebben en staat dit ook niet als zodanig in huurcontracten, waarop je als huurder natuurlijk op moet kunnen vertrouwen.

Ik neem aan dat de huurder in kwestie in beroep gaat.
pi_217217126
Ik hoop dat dit bij de politiek opgepakt wordt en dat er wetgeving komt die het bezet houden van een sociale huurwoning verbiedt in geval de huurder een eigen woning bezit. En dat geldt ook als dat een eigen woning in het buitenland betreft. Je hebt dan de financiële middelen om een huis te kopen.

In dit geval zou ook de belastingdienst eens moeten gaan kijken of hij de hypotheekrente niet ook nog afgetrokken heeft, want dat mag, zover ik weet, alleen als je er ook woont. Maar doe je dat voor één woning, dan valt dat niet op.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 29 maart 2025 @ 10:52:05 #37
3542 Gia
User under construction
pi_217217159
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:49 schreef Montagui het volgende:
Ik hoop dat dit bij de politiek opgepakt wordt en dat er wetgeving komt die het bezet houden van een sociale huurwoning verbiedt in geval de huurder een eigen woning bezit. En dat geldt ook als dat een eigen woning in het buitenland betreft. Je hebt dan de financiële middelen om een huis te kopen.

In dit geval zou ook de belastingdienst eens moeten gaan kijken of hij de hypotheekrente niet ook nog afgetrokken heeft, want dat mag, zover ik weet, alleen als je er ook woont. Maar doe je dat voor één woning, dan valt dat niet op.
En wat denk je van zorg en of huurtoeslag? Belastingdienst??
  FOK!fotograaf zaterdag 29 maart 2025 @ 10:52:26 #38
842 Zorro
Z
pi_217217165
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:49 schreef Montagui het volgende:

En gaan we dan ook de bankrekening van iedereen controleren omdat iemand die geen extra huis koopt maar wel tonnen op de bank heeft eigenlijk hetzelfde is, financieel gezien?

Belachelijk. Als je ergens woont dan woon je er. Verplicht verhuizen :')
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_217217173
Als je een huis koopt heb je geen sociale huurwoning nodig. Logische uitspraak.
pi_217217179
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:14 schreef borbit het volgende:

[..]
Misschien het eerste huis als onderpand gebruikt. 2 extra woningen gekocht met een verhuur hypotheek en er vaste huurders in gestopt. Dan moet ie het verkopen met huurders en is het misschien minder waard als toen ie het zonder huurders aankocht.
Precies en de verhuurhypotheek kan best zo hoog zijn dat hij niet of nauwelijks winst maakt met verhuren.
Plus hij kan ook niet zomaar die verhuurders eruit zetten dus waar moet die dan zelf wonen? Of heeft de rechter gelijk die huurders er ook uit gegooid.

Rare uitspraak, als je zoiets wil aanpakken moet er eerst duidelijk wetgeving komen.
No bitch to me
pi_217217181
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:34 schreef rutger05 het volgende:

Als ik het goed begrijp hebben gemeentewerkers een woning die eigendom is van de man gecontroleerd, hebben toen nagetrokken of de man in een huurwoning woonde (waarom?) en ook bij welke woningcorporatie en hebben vervolgens de woningcorporatie getipt. Lijkt mij privacygevoelige informatie van een burger die niet zomaar gedeeld mag worden door ambtenaren en het is mij niet duidelijk op welke grond precies de ambtenaren menen dit soort informatie te moeten en mogen delen met derden.

Dat is wel waar trouwens inderdaad.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 10:55:15 #42
3542 Gia
User under construction
pi_217217191
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:52 schreef Zorro het volgende:

[..]
En gaan we dan ook de bankrekening van iedereen controleren omdat iemand die geen extra huis koopt maar wel tonnen op de bank heeft eigenlijk hetzelfde is, financieel gezien?

Belachelijk. Als je ergens woont dan woon je er. Verplicht verhuizen :')
Het zal mij niet verbazen als dat met de huidige woningnood zou gaan gebeuren.
Maar dan nog: Een sociale huurwoning huren en goed sparen, of een sociale huurwoning huren, 3 huizen kopen, daar huur voor vangen en dan, mogelijk, ook nog de belastingdienst tillen, zit toch wel een groot verschil in.

Maar goed, dat moet de politiek maar uitzoeken.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 10:58:28 #43
3542 Gia
User under construction
pi_217217247
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:54 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Precies en de verhuurhypotheek kan best zo hoog zijn dat hij niet of nauwelijks winst maakt met verhuren.
Plus hij kan ook niet zomaar die verhuurders eruit zetten dus
quote:
waar moet die dan zelf wonen
? Of heeft de rechter gelijk die huurders er ook uit gegooid.

Rare uitspraak, als je zoiets wil aanpakken moet er eerst duidelijk wetgeving komen.
Misschien heeft hij nog ouders?

Of wie weet heeft hij die eerste woning wel met veel overwaarde verkocht. En anders kan hij sowieso één van de huurders eruit zetten wegens dringend eigen gebruik, lijkt me.
pi_217217255
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:34 schreef rutger05 het volgende:

Het is dacht ik niet verboden voor huurders van een huis om een belegging als een huis te bezitten en zet men ook geen huurders uit die een sociale huurwoning huren en een hoog inkomen en/of eigen vermogen hebben en staat dit ook niet als zodanig in huurcontracten, waarop je als huurder natuurlijk op moet kunnen vertrouwen.

Ik neem aan dat de huurder in kwestie in beroep gaat.
De verslaglegging doet nu inderdaad aan als een moreel oordeel van de rechter je zou zeggen

maar denk dat de juridische vraag is om de woningcorporatie de woning mag terugvorderen zoals ze hebben gedaan op basis van schending blijkbaar bestaande aanvullende regelgeving.

Vind het een beetje wazig want an sich zou je zeggen dat het vermogen c.q. inkomen van de huurder niet relevant is voor de voortzetting van een huurovereenkomst enkel de toewijzing ervan.

Dit opent denk ik ook deuren naar scheefwoners als dit blijft staan bij hoger beroep. In feite kan je dezelfde argumentatie daarop loslaten.
pi_217217286
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar dan nog: Een sociale huurwoning huren en goed sparen, of een sociale huurwoning huren, 3 huizen kopen, daar huur voor vangen en dan, mogelijk, ook nog de belastingdienst tillen, zit toch wel een groot verschil in.

Maar waar trek je dan de grens? Daarom is het zo lastig. Zullen genoeg mensen zijn die sociaal huren maar dat helemaal niet nodig hebben.

Ook weer een mooi gevalletje van lekker mensen tegen elkaar uitspelen. In plaats van de overheid aan te pakken die deze puinzooi veroorzaakt heeft.
No bitch to me
  FOK!fotograaf zaterdag 29 maart 2025 @ 11:02:10 #46
842 Zorro
Z
pi_217217306
quote:

[..]

Belastingdienst tillen is wat anders, maar daar zijn ongetwijfeld straffen voor die niks met uit het huis zettne te maken hebben.

Op deze manier is het weer een geval van dat je in Nederland beter alles kunt verbrassen dan sparen. Had ie gewoon auto's gekocht, 3x per jaar luxe vakanties en weet ik wat al meer dan had er geen haan naar gekraaid. Nu doet ie iets nuttigs met zijn geld en wordt hij gestraft.

Dezelfde onzin als dat iemand op jonge leeftijd altijd netjes spaart, niks geks doet, misschien nog een erfenisje ontvangt en dat bewaart voor later tegenover iemand die altijd de nieuwste iPhone heeft, luxe vakanties, alle festivals die er maar te vinden zijn bezoekt en het er fink van neemt en alles opmaakt wat hij of zij heeft. Dan komen ze allebei van school, vinden geen werk en vragen een uitkering aan. En dan komt het leuke: De verbrasser krijgt mooi een uitkering, de spaarder moet eerst dat geld opmaken. "Oh dan ga ik alsnog op vakantie en alles". Ja nee, dat mag dan niet.

Top.

Nederland verbrasland.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_217217339
quote:

[..]

Als je de financiën een beetje handig regelt staan die huizen mooi weg gestreept tegen een hypotheekschuld waardoor je onder aan de streep amper "vermogen" hebt.

De grote vraag is eigenlijk tot wanneer heb je recht op een sociale huurwoning? Das het lastige aan deze situatie.
pi_217217347
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 23:30 schreef Alpha0 het volgende:
De man sprak tijdens een eerdere zitting van een hetze, zo tekende Het Parool in december op. "De inkomsten uit mijn woningen wegen niet op tegen de kosten. Ik wil de huizen wel verkopen, maar er zitten huurders in die ik niet kan uitzetten. Als ik het nu verkoop is er geen enkele overwaarde en er zelf wonen is geen optie, dat kan ik met mijn inkomen als freelancer in het taalonderwijs niet betalen"
Hij wist drie huizen te kopen? Maar in één van die huizen wonen is geen optie? Hoe wist hij dan drie huizen te kopen?

En nu verkopen levert geen enkele overwaarde op? Hoe krijgt hij dat dan weer voor elkaar met die huizenprijzen die de afgelopen jaren fors gestegen zijn?
pi_217217349
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:00 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Maar waar trek je dan de grens? Daarom is het zo lastig. Zullen genoeg mensen zijn die sociaal huren maar dat helemaal niet nodig hebben.

Ook weer een mooi gevalletje van lekker mensen tegen elkaar uitspelen. In plaats van de overheid aan te pakken die deze puinzooi veroorzaakt heeft.
Blame the game, not the player.
pi_217217363
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Hij wist drie huizen te kopen? Maar in één van die huizen wonen is geen optie? Hoe wist hij dan drie huizen te kopen?

En nu verkopen levert geen enkele overwaarde op? Hoe krijgt hij dat dan weer voor elkaar met die huizenprijzen die de afgelopen jaren fors gestegen zijn?
Maximaal financieren, overwaarde van huis 1 door gebruiken om door te financieren voor huis 2 etc

Huis met huurders is minder waard als een huis zonder huurders. Dan zit je snel op een verlies.
pi_217217365
quote:

[..]
Maar zijn het gloednieuwe dikke Mercedesen of zijn ze 15 jaar oud oid?

Die dikke auto's schrijven enorm veel af en zijn als ze ouder zijn voor een relatief prikkie te koop.

Daarnaast ligt de inkomensgrens voor sociale huur in 2025 op 49.669 euro voor een 1 persoonshuishouden, en op 54.847 euro voor een meerpersoonshuishouden.

Wat toch een aardig inkomen is.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217217372
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Die dikke auto's schrijven enorm veel af en zijn als ze ouder zijn voor een relatief prikkie te koop.

Daarnaast ligt de inkomensgrens voor sociale huur in 2025 op 49.669 euro voor een 1 persoonshuishouden, en op 54.847 euro voor een meerpersoonshuishouden.

De inkomensgrens geld alleen als je in wil toch? Niet als je er al in zit?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:11:40 #53
3542 Gia
User under construction
pi_217217393
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:05 schreef descon het volgende:

[..]
Als je de financiën een beetje handig regelt staan die huizen mooi weg gestreept tegen een hypotheekschuld waardoor je onder aan de streep amper "vermogen" hebt.

De grote vraag is eigenlijk tot wanneer heb je recht op een sociale huurwoning? Das het lastige aan deze situatie.
Daar mag, vanwege deze zaak, dan wel weer eens kritisch naar gekeken worden.

Ik vind niet dat mensen die sparen en daardoor vermogen hebben, uit hun woning gezet moeten worden. Maar als ze vervolgens een woning kopen en daar inkomen mee vergaren, dan heb ik zoiets: "daar kun je dan ook zelf gaan wonen."

Misschien moet er gekeken worden naar het (ver)kopen van woningen. Een verplichting tot eigen bewoning, in elk geval voor de eerste woning die je koopt.
pi_217217404
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:05 schreef descon het volgende:

[..]

Volgens mij zit er wettelijk gezien alleen een max aan het inkomen, maar niet aan het vermogen. Daarbij checken ze je inkomen ook alleen als je er gaat wonen. Als je er eenmaal zit maakt het niets meer uit wat je later gaat verdienen, zei de consulente letterlijk tegen mij.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 29 maart 2025 @ 11:13:20 #55
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217217415
Dit soort mensen verdienen een mooi plekje in hel.

En dan ook nog de slachtoffer uithangen, godverdomme man :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217217420
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:10 schreef descon het volgende:

[..]
De inkomensgrens geld alleen als je in wil toch? Niet als je er al in zit?
Correct.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217217463
quote:
Die rechter oordeelt namelijk dat de 'de rechtvaardige verdeling van de krappe woningvoorraad' zwaarder dan het belang van de huurder om goedkoop te wonen. "Hij heeft namelijk nog twee alternatieven", aldus de rechtbank, die stelt dat huurbescherming is bedoeld voor mensen die de bescherming nodig hebben.
Ah gut, mevrouw of meneer heeft zowaar een 4-jarige studie Nederlands recht afgerond en denkt daarmee de wijsheid in pacht te hebben om alle maatschappelijke belangen onderdeel van diens vrije afweging te maken.

Recht spreken is niet afwegen, recht spreken is de wet toepassen. Meneer voldeed blijkbaar aan de voorwaarden om die sociale huurwoning te mogen huren. Daar is een geldige huurovereenkomst tot stand gekomen en de regel is dat die overeenkomst tussen eigenaar Ymere en de huurder blijft gelden ongeacht of diens inkomen en bezit verandert, een sociale huurder mag toch gewoon ondernemen en geld verdienen, ook met onroerend goed?

Gaan we elke sociale huurder jaarlijks doorlichten of die nog wel zielig genoeg is om het huurcontract geldig te laten blijven, ter vrije beoordeling van iemand die slechts geleerd heeft voor het toepassen van de wet maar dat weigert te doen? En hoezo komt informatie die de gemeente verkrijgt bij een leegstandsonderzoek terecht bij een particuliere verhuurder als Ymere? Zijn er nog regels over de verwerking van privégegevens van burgers of niet?

We zien hier drie machtsgrepen tegelijk. Die van de overheid over de particuliere woningbouwvereniging, die van de overheid/woningbouwvereniging over de burger en die van de rechter over de afweging van alle maatschappelijke belangen los van democratisch tot stand gekomen wet en recht. Ik vind het maar eng.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217217500
Ik vind het terecht, mede door dit soort figuren gaan er vaak strengere maatregelen komen die het voor de mensen die het echt nodig hebben moeilijker maakt
pi_217217539
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ah gut, mevrouw of meneer heeft zowaar een 4-jarige studie Nederlands recht afgerond en denkt daarmee de wijsheid in pacht te hebben om alle maatschappelijke belangen onderdeel van diens vrije afweging te maken.

Recht spreken is niet afwegen, recht spreken is de wet toepassen. Meneer voldeed blijkbaar aan de voorwaarden om die sociale huurwoning te mogen huren. Daar is een geldige huurovereenkomst tot stand gekomen en de regel is dat die overeenkomst tussen eigenaar Ymere en de huurder blijft gelden ongeacht of diens inkomen en bezit verandert, een sociale huurder mag toch gewoon ondernemen en geld verdienen, ook met onroerend goed?
Dat is dus niet de regel. Een sociale huurwoning is een gesubsidieerde woning, waar je mag wonen omdat je te weinig geld/inkomsten hebt.

Op het moment dat je een woning koopt, is het de bedoeling dat je vertrekt uit je sociale huurwoning. En dat is voor de koper helemaal niet negatief, want de koper geeft geen geld meer aan de verhuurder, en krijgt een woning in bezit.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:34:48 #60
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217217612
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ah gut, mevrouw of meneer heeft zowaar een 4-jarige studie Nederlands recht afgerond
en denkt daarmee de wijsheid in pacht te hebben om alle maatschappelijke belangen onderdeel van diens vrije afweging te maken.

Gaan we elke sociale huurder jaarlijks doorlichten of die nog wel zielig genoeg is om het huurcontract geldig te laten blijven, ter vrije beoordeling van iemand die slechts geleerd heeft voor het toepassen van de wet maar dat weigert te doen? En hoezo komt informatie die de gemeente verkrijgt bij een leegstandsonderzoek terecht bij een particuliere verhuurder als Ymere? Zijn er nog regels over de verwerking van privégegevens van burgers of niet?

We zien hier drie machtsgrepen tegelijk. Die van de overheid over de particuliere woningbouwvereniging, die van de overheid/woningbouwvereniging over de burger en die van de rechter over de afweging van alle maatschappelijke belangen los van democratisch tot stand gekomen wet en recht. Ik vind het maar eng.
En de raio (6 jaar in de oude opzet). En dat weet jij best. Maar dat komt je niet uit..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:40:10 #61
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217217647
Geen idee wat wettelijk wel of niet mag, ik ken de inkomens en vermogens criteria niet voor het in aanmerking komen van een sociale woning.

Maar het is moreel fout dat deze persoon huizen bezit en tegelijkertijd zelf goedkoop huurt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217217650
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En de raio (6 jaar in de oude opzet). En dat weet jij best. Maar dat komt je niet uit..
Toch wringt deze uitspraak.
pi_217217670
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Toch wringt deze uitspraak.
Waarom,?
Dit is toch niet waar een sociale huurwoning voor bedoeld is, dat is voor mensen die het echt nodig hebben, niet voor iemand die nog meer huizen heeft
pi_217217746
Hoewel ik het sentiment rond deze uitspraak begrijp, vraag ik me af of het stand houdt in een hoger beroep.

En hoe ga je dan om met mensen die aanzienlijke aandelenpakketten bezitten (in fondsen die woningen verhuren) of vastgoed aanhouden in een BV. Of een verhuurde woning verkrijgen uit een nalatenschap. Is er in die gevallen een juridische grondslag voor woninguitzetting. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Want het riekt naar ongelijke behandeling dat je wel vastgoed aan mag houden als eigenaar van een woning maar niet als sociaal huurder. Dat staat namelijk nergens in de wet voor zover ik weet.
  Moderator zaterdag 29 maart 2025 @ 11:54:39 #65
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217217751
Er zullen ook wel andere mensen zijn die tonnen verdienen terwijl ze in een sociale huurwoning zitten, maar door kopen en/of verhuren van andere woningen ga je wel een grens over. Sowieso is het hele systeem stom van sociale huur en particuliere huur. Verdien je net een paar honderd meer per jaar mag je 1300 euro in plaats van 500 euro neertellen voor een appartement in dezelfde wijk.
pi_217217841
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waarom,?
Dit is toch niet waar een sociale huurwoning voor bedoeld is, dat is voor mensen die het echt nodig hebben, niet voor iemand die nog meer huizen heeft
Paar redenen: de wetgever heeft heel bewust gekozen om geen inkomens- of vermogenseis toe te passen indien iemand een sociale huurwoning betrekt en vervolgens financieel er warmpjes bij komt te zitten.

Een van de belangrijke overwegingen van de wetgever is dat je dan mensen dwingt te verhuizen, wat de wetgever onwenselijk vindt.

Daar gaat deze rechter lijnrecht tegenin en dat staat op gespannen voet met de trias politica.

Daarenboven: deze man wordt nu gedwongen om te verhuizen, maar ook nu zelf een procedure aan te spannen tegen zijn huurder om die eruit te krijgen.

Het eind van het liedje is dus dat er geen enkele extra huurwoning ontstaat, alleen Jantje lacht en Pietje huilt.

Waarmee dat algemene belang wel ontzettend gezocht is.

Wat onder de streep hier gewonnen wordt is dat er niet meer iemand is die helemaal geen sociale huurwoning nodig heeft en daar financieel van profiteert…

Maar ja, de wetgever heeft dat nu eenmaal uitdrukkelijk toegestaan

Als deze man nou een tweede woning had vlak bij zijn werk en daarnaast in het centrum een sociale huurwoning bezet en dus feitelijk 2 woningen bezet houdt, dan kan ik mij deze uitspraak al iets beter voorstellen, maar dan nog is het aan de wetgever om daar duidelijke regels over te maken.
pi_217217877
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dat is dus niet de regel. Een sociale huurwoning is een gesubsidieerde woning, waar je mag wonen omdat je te weinig geld/inkomsten hebt.
Niet waar, een sociale huurwoning is een bescheiden woning die niet ter verhuur wordt aangeboden aan mensen die op dat moment een bovenmodaal inkomen hebben omdat dat niet in de doelstelling van de non profit eigenaar past.

quote:
Op het moment dat je een woning koopt, is het de bedoeling dat je vertrekt uit je sociale huurwoning. En dat is voor de koper helemaal niet negatief, want de koper geeft geen geld meer aan de verhuurder, en krijgt een woning in bezit.
Nee, verhuurders hebben geen bedoelingen met het leven hun huuders te hebben.

quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Daar leren ze geen rechtswetenschap die gewone juristen onthouden wordt. Het is veel ervaring opdoen want als je niet afkijkt bij collega's zou je zomaar tot heel andere uitspraken op basis van de wet kunnen komen, je leert ook hoe je op de hoogte moet blijven van de laatste juridische trends en hoe je je oren moet laten hangen naar vermeende maatschappelijke ontwikkelingen ipv de wet.

De rechter spreekt recht op basis van de wet en het recht zoals de wet voorschrijft, of niet. Die zijn voor iedereen kenbaar, er is geen recht dat alleen RAIOs leren want dan is het geen recht. In het toepassen van de wet kan er wel eens een punt komen dat er een belangenafweging gemaakt moet worden, maar wat rechters steeds vaker doen is in één keer naar een vrije belangenafweging springen, over de wet heen. Dat is zelfs in kort geding al dubieus. Het feit dat ze een toga aan mogen trekken wil nog niet zeggen dat ze hogepriesters zijn die de goddelijke wijsheid in pacht hebben.

De verdediging voor maar wat doen is altijd dezelfde. We hebben zoveel ervaring, we kijken er zo zorgvuldig naar, we overleggen heel veel, maar juridisch is dat net zoveel waard als het lezen van de ingewanden van een stuk pluimvee om tot een oordeel te komen. De zorgvuldigheid van hoe je van de democratisch vastgestelde wet tot het oordeel komt is er dan weer niet, daar hebben ze dan weer weinig ervaring mee. Afwegen is wat democratisch verkozen wetgever al voor ze heeft gedaan en het product van die afweging is een wet, en rechters hun expertise is slecht het toepassen daarvan. Hun expertise is niet het luisteren naar maatschappelijke noden, daar zijn ze helemaal niet toe opgeleid.
pi_217217979
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Niet waar, een sociale huurwoning is een bescheiden woning die niet ter verhuur wordt aangeboden aan mensen die op dat moment een bovenmodaal inkomen hebben omdat dat niet in de doelstelling van de non profit eigenaar past.
Je bedenkt zelf gewoon een wollige definitie?

Van wikipedia:

Sociale woningbouw of socialewoningbouw[1] is een vorm van gesubsidieerde bouw van woningen die bedoeld zijn om zonder winstoogmerk te verhuren aan mensen die niet in staat zijn om zelfstandig een woning te kopen of te huren op de vrije markt. Het gaat dus om mensen met een te laag inkomen of particulier vermogen om een woning te huren in de 'vrije sector' (in Nederland: met een huur boven de liberalisatiegrens) of om (met eigen geld of een hypothecaire lening) een koopwoning te kopen.

quote:
Nee, verhuurders hebben geen bedoelingen met het leven hun huuders te hebben.
Zit je stoned te typen? Ik snap niet eens wat je bedoelt.
pi_217217984
Moreel gezien snap ik de uitspraak, maar juridisch snijdt het geen hout. Het is niet verboden wat de man doet; in hoger beroep gaat hij winnen.
pi_217217990
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:53 schreef Faraday01 het volgende:
Hoewel ik het sentiment rond deze uitspraak begrijp, vraag ik me af of het stand houdt in een hoger beroep.

En hoe ga je dan om met mensen die aanzienlijke aandelenpakketten bezitten (in fondsen die woningen verhuren) of vastgoed aanhouden in een BV. Of een verhuurde woning verkrijgen uit een nalatenschap. Is er in die gevallen een juridische grondslag voor woninguitzetting. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Want het riekt naar ongelijke behandeling dat je wel vastgoed aan mag houden als eigenaar van een woning maar niet als sociaal huurder. Dat staat namelijk nergens in de wet voor zover ik weet.
Je zou dan een markt conforme huur kunnen gaan rekenen. Maar dan zou je dit soort types nog steeds kunnen hebben omdat ze administratief niks van waarde hebben.

Theoretisch gezien zou deze meneer nog huurtoeslag kunnen krijgen afhankelijk van zijn boekhouding/administratie met deze 2 verhuurde woningen.

Eigenlijk wil je dit soort oplossingen niet want het handhaven kost meer geld dan het oplevert.
pi_217218047
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:02 schreef VEM2012 het volgende:
Daarenboven: deze man wordt nu gedwongen om te verhuizen, maar ook nu zelf een procedure aan te spannen tegen zijn huurder om die eruit te krijgen.

Het eind van het liedje is dus dat er geen enkele extra huurwoning ontstaat, alleen Jantje lacht en Pietje huilt.
Aan het eind van het liedje kan er iemand die het echt nodig heeft in zijn sociale huurwoning gaan wonen.

En het is helemaal niet gezegd dat hij een procedure aan moet spannen. Misschien gaat die huurder er zo weer uit. Of koopt hij zelf weer een andere woning.
pi_217218165
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Van wikipedia:

Sociale woningbouw of socialewoningbouw[1] is een vorm van gesubsidieerde bouw van woningen die bedoeld zijn om zonder winstoogmerk te verhuren aan mensen die niet in staat zijn om zelfstandig een woning te kopen of te huren op de vrije markt. Het gaat dus om mensen met een te laag inkomen of particulier vermogen om een woning te huren in de 'vrije sector' (in Nederland: met een huur boven de liberalisatiegrens) of om (met eigen geld of een hypothecaire lening) een koopwoning te kopen.

Weltschmerz heeft gewoon gelijk. Het ijkpunt is het moment van aangaan van de huur. Als jij een jaar later de Euromillions wint a 250 miljoen (kennelijk…) mag je daar gewoon blijven wonen.

Zo is de wet.
pi_217218183
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Aan het eind van het liedje kan er iemand die het echt nodig heeft in zijn sociale huurwoning gaan wonen.

En het is helemaal niet gezegd dat hij een procedure aan moet spannen. Misschien gaat die huurder er zo weer uit. Of koopt hij zelf weer een andere woning.
Je mist het punt. En dat is dat de rechter niet de wet toepast, maar de wet terzijde meent te moeten schuiven obv algemeen belang. De vraag is: a. of hij daar in dezen toe bevoegd is en b. of het algemeen belang in dezen wel deze doorkruising kan rechtvaardigen.
pi_217218186
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Van wikipedia:

Met een bronvermelding van "Taaladvies Vlaanderen" en dan klaag je dat ik iets zou verzinnen? We hebben woningen die te klein of te sober zijn voor de huurliberalisatiegrens, dat is dan in principe sociale huur maar we noemen het vooral zo wanneer dat overlapt met verhuur door een eigenaar die een stichting of vereniging is, dus zonder winstoogmerk en met een statutaire doelstelling inzake volkshuisvesting. En dan hebben we nog de EU die zich daarmee bemoeid heeft om de huisjesmelkers niet het brood uit de mond te stoten uiteraard.

Maar alle beperkingen gelden het aangaan van het huurcontract. Daarna mag iemand zich tot meer financiele zelfstandigheid ontwikkelen. Die gaan dan vanzelf wel een groter huis kopen in een niet opzettelijke verpeste woningmarkt. Eenmaal verhuurd is verhuurd, en dan gelden de voorwaarden voor het aangaan van de huurovereenkomst niet meer. Dat je er niet mag blijven wonen indien je een woonhuis verwerft staat kennelijk niet in het contract en zeker niet in een wet, dus dan hoeft de rechter nergens een beslissing over te nemen en heeft hij ook niks om een beslissing op te baseren.

quote:
Zit je stoned te typen? Ik snap niet eens wat je bedoelt.
Zodra de huurovereenkomst getekend is heeft de verhuurder niks meer te maken met hoeveel jij waarmee verdient. Die heeft zijn statutaire taak gedaan, iemand gehuisvest die te weinig verdiende voor een geliberaliseerde woning. Hoe graag die woningbouwvereningsambtenarij zich ook met het leven van de huurders wil bemoeien, dat is hun taak niet en hun recht niet.
pi_217218286
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Met een bronvermelding van "Taaladvies Vlaanderen" en dan klaag je dat ik iets zou verzinnen?
Je bent a. ontzettend dom. Of b. probeert de boel te bedonderen.

Het taaladvies Vlaanderen geldt voor de schrijfwijze, de Nederlandse schrijfwijze is sociale woningbouw, en de Vlaamse versie socialewoningbouw, zonder spatie dus.

De bron die ik gaf is gewoon van de Nederlandstalige wikipedia, die de Nederlandse en Belgische situatie behandelt (vooral de Nederlandse overigens).

quote:
We hebben woningen die te klein of te sober zijn voor de huurliberalisatiegrens, dat is dan in principe sociale huur maar we noemen het vooral zo wanneer dat overlapt met verhuur door een eigenaar die een stichting of vereniging is, dus zonder winstoogmerk en met een statutaire doelstelling inzake volkshuisvesting. En dan hebben we nog de EU die zich daarmee bemoeid heeft om de huisjesmelkers niet het brood uit de mond te stoten uiteraard.

Maar alle beperkingen gelden het aangaan van het huurcontract. Daarna mag iemand zich tot meer financiele zelfstandigheid ontwikkelen. Die gaan dan vanzelf wel een groter huis kopen in een niet opzettelijke verpeste woningmarkt. Eenmaal verhuurd is verhuurd, en dan gelden de voorwaarden voor het aangaan van de huurovereenkomst niet meer. Dat je er niet mag blijven wonen indien je een woonhuis verwerft staat kennelijk niet in het contract en zeker niet in een wet, dus dan hoeft de rechter nergens een beslissing over te nemen en heeft hij ook niks om een beslissing op te baseren.
[..]
Zodra de huurovereenkomst getekend is heeft de verhuurder niks meer te maken met hoeveel jij waarmee verdient. Die heeft zijn statutaire taak gedaan, iemand gehuisvest die te weinig verdiende voor een geliberaliseerde woning. Hoe graag die woningbouwvereningsambtenarij zich ook met het leven van de huurders wil bemoeien, dat is hun taak niet en hun recht niet.
Maar op het moment dat iemand meerdere woningen bezet, drie in het voorbeeld (twee om te verhuren en eentje om te verkopen), dan zegt de rechter ook dat het belangrijker is dat de voorraad sociale huurwoningen eerlijk verdeeld wordt, dan dat de huurder goedkoop kan huren.
pi_217218555
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 07:51 schreef Drass het volgende:

[..]
Precies en voor 700 euro per maand lease je gewoon een dikke Audi. Ontzetten grote markt voor om op die manier status te laten zien.
Waar lease je een 'dikke' Audi voor 700 euro dan?
Zijn vaak net de instapmodellen voor dat bedrag, met een schrale motor maar zeker geen RS6.
pindazakje
  zaterdag 29 maart 2025 @ 13:24:10 #77
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217218714
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 08:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik ben iemand die tegen het scheefwonen aan zit en al decennia lang niet weg kan uit mijn sociale huurwoning. Kan me zeker geen dikke bak of een koopwoning veroorloven :D

Iemand die drie (!!!) koopwoningen erop na kan houden heeft echt andere opties dan die huurwoning.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 13:29:43 #78
438527 MissButterflyy
pi_217218813
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 13:24 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik ben iemand die tegen het scheefwonen aan zit en al decennia lang niet weg kan uit mijn sociale huurwoning. Kan me zeker geen dikke bak of een koopwoning veroorloven :D

Iemand die drie (!!!) koopwoningen erop na kan houden heeft echt andere opties dan die huurwoning.
Ja, snap echt niet dat er mensen zijn die dit nog verdedigen. :{
pi_217218934
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:54 schreef Momo het volgende:
Er zullen ook wel andere mensen zijn die tonnen verdienen terwijl ze in een sociale huurwoning zitten, maar door kopen en/of verhuren van andere woningen ga je wel een grens over. Sowieso is het hele systeem stom van sociale huur en particuliere huur. Verdien je net een paar honderd meer per jaar mag je 1300 euro in plaats van 500 euro neertellen voor een appartement in dezelfde wijk.
Wat een onzin, dan ga je dus als overheid/wetgever bepalen hoe je geld mag verdienen.

Tonnen aan aandelen met mooie dividend geen probleem, huis verhuren en wat winst pakken mag dan weer niet.
Ik snap het sentiment wel maar als je dit wilt uitvoeren moet je dat ook bij alles gaan controleren.
No bitch to me
pi_217219084
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je bent a. ontzettend dom. Of b. probeert de boel te bedonderen.

Het taaladvies Vlaanderen geldt voor de schrijfwijze, de Nederlandse schrijfwijze is sociale woningbouw, en de Vlaamse versie socialewoningbouw, zonder spatie dus.

De bron die ik gaf is gewoon van de Nederlandstalige wikipedia, die de Nederlandse en Belgische situatie behandelt (vooral de Nederlandse overigens).
Maar die heeft dus geen inhoudelijke bronvermelding en dan verwijt je mij dat ik een wollige definitie verzin? Wikipedia beschrijft het wel redelijk maar heeft niks met een officiële definitie te maken en heeft dan ook geen enkele autoriteit boven meer Nederland-specifieke omschrijvingen.

quote:
Maar op het moment dat iemand meerdere woningen bezet, drie in het voorbeeld (twee om te verhuren en eentje om te verkopen), dan zegt de rechter ook dat het belangrijker is dat de voorraad sociale huurwoningen eerlijk verdeeld wordt, dan dat de huurder goedkoop kan huren.
De rechter gaat helemaal niet over wat volgens hem belangrijker is, dat is het hele punt. Die heeft helemaal geen expertise in bepalen wat belangrijker is, hij heeft geleerd voor het toepassen van de wet. Als hij geen wet heeft om toe te passen dan houdt zijn werk, gezag, autoriteit en deskundigheid daar op.

Of het vrijmaken van een sociale huurwoning belangrijker is dan het recht om in een eenmaal gehuurd huis te kunnen blijven wonen is aan de eigenaar om bij huurcontract te bepalen, of in de wet door gekozen volksvertegenwoordigers. Die worden namelijk door ons verkozen om namens ons belangenafwegingen te maken en die in wetten te zetten, rechters worden dat niet.
pi_217219287
De sociale huurwoningen worden en masse bewoond door mensen die daar ogv inkomen/vermogen helemaal niet meer voor in aanmerking zouden komen. Dat is allemaal geen probleem, sterker nog dat is volledig volgens de regels. Maar alleen omdat deze man kennelijk zoveel verdienvermogen heeft verkregen (of was het een erfenis/winnen loterij?) dat hij pandjes kan kopen en dat ook gedaan heeft zou dit een probleem zijn en wordt hij zijn woning uitgezet? Werkelijk heel erg vreemde uitspraak. Welk verwijt valt deze man nu te maken? Dat hij geen arme sloeber is gebleven? Maar daar wordt alleen op getoetst bij aanvang huurovereenkomst, er is geen verplichting om een arme sloeber te blijven en er zijn ook helemaal geen terugkerende toetsmomenten.
pi_217219375
Ik ken iemand die scheef woont en die betaald inmiddels toch echt wel een forse huur voor een best wel klein huisje. Maar goed, zij heeft er kennelijk ruimte genoeg aan en de WBV verdient aan haar wat meer dan aan de buren die een twee keer zo groot huis hebben. Scheefhuurders kunnen elk jaar de maximale huurverhoging voor hun mik krijgen en dat krijgt zij dus ook.

Maar goed, wat mij betreft moet particulier verhuren een grote uitzondering worden en niet een verdienmodel. Helemaal verbieden is ook weer lastig want er kunnen omstandigheden zijn zoals een paar jaar inwonen bij ouders om mantelzorg te bieden bijvoorbeeld. Dan is het toch wel handig als je het eigen huis kunt aanhouden die tijd.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator zaterdag 29 maart 2025 @ 14:31:42 #83
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217219395
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 13:41 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Wat een onzin, dan ga je dus als overheid/wetgever bepalen hoe je geld mag verdienen.

Tonnen aan aandelen met mooie dividend geen probleem, huis verhuren en wat winst pakken mag dan weer niet.
Ik snap het sentiment wel maar als je dit wilt uitvoeren moet je dat ook bij alles gaan controleren.
Onzin? Het is niet zo maar een woning die je huurt. Als je een koopwoning of particuliere huurwoning hebt ok, maar als je in sociale huurwoning zit met een bewust lage huur, een voorziening voor mensen met een laag inkomen moet je daar geen misbruik van maken.
pi_217219498
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Onzin? Het is niet zo maar een woning die je huurt. Als je een koopwoning of particuliere huurwoning hebt ok, maar als je in sociale huurwoning zit met een bewust lage huur, een voorziening voor mensen met een laag inkomen moet je daar geen misbruik van maken.
Ik begrijp dat mensen dit zo zien en het is zeker niet wenselijk. Maar dat geldt net zo goed voor scheefhuurders of mensen die inmiddels een substantieel vermogen opgebouwd hebben. En of jij dat vermogen in stenen of aandelen of wat je ook maar wilt stopt zou geen verschil mogen maken. Dus als je dit tegen wilt gaan, zal de wetgever bijvoorbeeld net zoals bij het inkomen ook een periodieke vermogenstoets in moeten voeren. Alleen als je dat doet komen ook weer hordes mensen in de problemen, tenminste als je daarmee niet de huur wilt verhogen maar mensen hun huis uit wilt zetten.

Maar zoals dit nu gegaan is, gaat grote juridische vragen oproepen want dit raakt het eigendomsrecht. En we hebben al in de box 3 zaak gezien hoe ingewikkeld dat ligt.
pi_217219574
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Maar die heeft dus geen inhoudelijke bronvermelding en dan verwijt je mij dat ik een wollige definitie verzin? Wikipedia beschrijft het wel redelijk maar heeft niks met een officiële definitie te maken en heeft dan ook geen enkele autoriteit boven meer Nederland-specifieke omschrijvingen.
Er zijn wel meer definities te vinden, een officiële definitie is een beetje lastig, omdat wetteksten wel wollig geschreven zijn, en door de tijd heen ook veranderen/anders ingevuld worden.

Maar goed, jij bedenkt liever zelf iets, en sleept er dan een ''non profit eigenaar'' bij.

quote:
De rechter gaat helemaal niet over wat volgens hem belangrijker is, dat is het hele punt. Die heeft helemaal geen expertise in bepalen wat belangrijker is, hij heeft geleerd voor het toepassen van de wet. Als hij geen wet heeft om toe te passen dan houdt zijn werk, gezag, autoriteit en deskundigheid daar op.
Dit is een misverstand. Een rechter kijkt niet alleen naar de wet, maar ook de geest van de wet, of de wet wel zo bedoeld wordt als waarvoor hij bedacht is. Een rechter neemt daarbij de hele context mee.

quote:
Of het vrijmaken van een sociale huurwoning belangrijker is dan het recht om in een eenmaal gehuurd huis te kunnen blijven wonen is aan de eigenaar om bij huurcontract te bepalen, of in de wet door gekozen volksvertegenwoordigers. Die worden namelijk door ons verkozen om namens ons belangenafwegingen te maken en die in wetten te zetten, rechters worden dat niet.
Eigenlijk zou de wet nog iets uitgebreid moeten worden, dat als iemand een woning koopt, hij/zij geen recht meer heeft op een goedkope sociale huurwoning.

(Overigens zijn er al tal van regels, er is een inkomensgrens, en je moet een bepaald percentage van de tijd ook echt in je sociale huurwoning wonen.)
pi_217219639
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er zijn wel meer definities te vinden, een officiële definitie is een beetje lastig, omdat wetteksten wel wollig geschreven zijn, en door de tijd heen ook veranderen/anders ingevuld worden.
Dit gaat niet om wetteksten en het is ook niet waar.

quote:
Maar goed, jij bedenkt liever zelf iets, en sleept er dan een ''non profit eigenaar'' bij.
Veel mensen denken dat sociale woningbouwhuizen van de overheid zijn en die daar als eigenaar over kan beschikken, maar dat is niet het geval. Veel van hun woningen zijn wel gesubsidieerd geweest of ze worden gesubsidieerd, maar lang niet alle en de verhuurdersheffing hoefden ook alleen zij te betalen.

quote:
Dit is een misverstand. Een rechter kijkt niet alleen naar de wet, maar ook de geest van de wet, of de wet wel zo bedoeld wordt als waarvoor hij bedacht is. Een rechter neemt daarbij de hele context mee.
Hier kijkt de rechter dus helemaal niet naar de wet maar begint gewoon zijn eigen belangenafweging te maken alsof hij verkozen wetgever is of de tekst van het huurcontract opmaakt.

quote:
Eigenlijk zou de wet nog iets uitgebreid moeten worden, dat als iemand een woning koopt, hij/zij geen recht meer heeft op een goedkope sociale huurwoning.
Misschien, maar dan moet je met dat voornemen verkozen worden, een wetsvoorstel schrijven, de ambtelijke wetgevingsjuristen er kritisch naar laten kijken, daarover debatteren met andere verkozen wetgevers teneinde het voorstel te toesten, verbeteren en aanscherpen, advies inwinnen bij de Raad van State, een meerderheid zien te verkrijgen, en dan door naar de 1e kamer.

Dat is nou zorgvuldig, en wat meer werk dan een toga aantrekken en doen alsof je met de goddelijke wijsheid bekleed bent en over elk maatschappelijk probleem naar eigen believen kunt beschikken.

quote:
(Overigens zijn er al tal van regels, er is een inkomensgrens, en je moet een bepaald percentage van de tijd ook echt in je sociale huurwoning wonen.)
En als huurder zich aan de regels houdt dan heeft hij het recht daar te blijven wonen zoals onze verkozen wetgevers hebben bepaald. Maar één persoon denkt het beter te weten omdat die 4 jaar heeft geleerd hoe die een wet moet toepassen en dat niet doet.
pi_217219668
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 13:29 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, snap echt niet dat er mensen zijn die dit nog verdedigen. :{
Jij snapt werkelijk niet dat er mensen zijn die vinden dat de trias politica belangrijk is en dat als de wetgever dit anders wil regelen ze daar gewoon de wet voor moeten veranderen, in plaats van willekeur via rechtspraak?

Zo werkt een democratische rechtsstaat.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 15:26:45 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217219799
Leuke nieuwsmelding wat afleid van het eigenlijke probleem, huizen zijn veel te duur. Dit komt omdat er veel te weinig gebouwd werd en wordt.
pi_217219809
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat geldt dan voor iedereen. Waarom mensen met een huis keihard veroordelen en mensen met 200k aandelen of ondertussen een salaris van 10k per maand daar kraait geen haan naar.

De rechter is er niet om te bepalen hoe mensen hun geld verdienen.
No bitch to me
pi_217220119
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Nou dit waren vrij nieuwe modellen, zou kunnen gaan om leasebakken natuurlijk, wat iemand hierboven al eerder schreef.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 16:28:50 #91
438527 MissButterflyy
pi_217220513
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 15:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij snapt werkelijk niet dat er mensen zijn die vinden dat de trias politica belangrijk is en dat als de wetgever dit anders wil regelen ze daar gewoon de wet voor moeten veranderen, in plaats van willekeur via rechtspraak?

Zo werkt een democratische rechtsstaat.
Dus alles wat nog niet in wetten en kannen en kruiken gegoten zit moet maar kunnen?
Dit is toch precies de reden waarom er een rechtzaak over wordt gevoerd?
En het is waarschijnlijk erg uitzonderlijk en komt niet vaak voor. Dat betekent niet dat het oké en is en maar moet kunnen. Snap je dat nou echt niet?
De rechter denkt er in ieder geval hetzelfde over.
pi_217220713
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 12:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Paar redenen: de wetgever heeft heel bewust gekozen om geen inkomens- of vermogenseis toe te passen indien iemand een sociale huurwoning betrekt en vervolgens financieel er warmpjes bij komt te zitten.

Een van de belangrijke overwegingen van de wetgever is dat je dan mensen dwingt te verhuizen, wat de wetgever onwenselijk vindt.

Daar gaat deze rechter lijnrecht tegenin en dat staat op gespannen voet met de trias politica.

Waarmee dat algemene belang wel ontzettend gezocht is.

Wat onder de streep hier gewonnen wordt is dat er niet meer iemand is die helemaal geen sociale huurwoning nodig heeft en daar financieel van profiteert…

Maar ja, de wetgever heeft dat nu eenmaal uitdrukkelijk toegestaan

Als deze man nou een tweede woning had vlak bij zijn werk en daarnaast in het centrum een sociale huurwoning bezet en dus feitelijk 2 woningen bezet houdt, dan kan ik mij deze uitspraak al iets beter voorstellen, maar dan nog is het aan de wetgever om daar duidelijke regels over te maken.
Ik snap je bedenkingen
  zaterdag 29 maart 2025 @ 16:45:54 #93
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217220722
Minder dan 500 ballen in Amsterdam is wel extreem cheap. Een oude vriendin van me betaalde 750¤, tien jaar geleden, voor een Amsterdamse bezemkast.
pi_217221006
Al met al vind ik dit ook een buitengewoon bizarre zaak.

Ik vind het vooral verbijsterend hoe makkelijk de rechtbank en woningcorporatie Ymere denken over het opzeggen van huurovereenkomsten en het uitzetten van mensen uit hun woning. Ze stellen doodleuk dat de man wegens "dringend eigen gebruik" dan maar de huurovereenkomst van een van zijn twee huizen moet opzeggen, de huurders eruit moet zetten om er zelf te gaan wonen. In dat geval worden die huurders, die zelf totaal niets misdaan hebben, wel het slachtoffer van de situatie.

Verder vraag ik me toch echt af of Ymere hier niet gewoon misbruik maakt van de wettelijke bepaling dat een verhuurder wegens "dringend eigen gebruik" een huurovereenkomst mag opzeggen. Die mogelijkheid is natuurlijk nooit bedoeld geweest voor dit soort situaties.

Een ander zorgwekkend punt is dat er nu ineens wordt afgeweken van het principe dat er voor het wonen in een sociale huurwoning alleen voorwaarden worden gesteld op het moment dat je er gaan wonen, en dat je er daarna mag blijven wonen zolang als je wil, ook als je niet meer aan de voorwaarden voldoet. Waar gaat dit naartoe? Wat als je inkomen op een gegeven moment niet meer aan de eisen voldoet? Of de gezinsgrootte? Of de leeftijden van de gezinsleden? Mag je er dan straks ook zomaar uitgezet worden?
pi_217221553
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:14 schreef borbit het volgende:

[..]
Als hij het eerste huis als onderpand heeft gebruikt heeft haar daar toch redelijk wat vermogen in. Zou je dan nog wel voor sociale huur in aanmerking moeten komen?
pi_217221660
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 16:28 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dus alles wat nog niet in wetten en kannen en kruiken gegoten zit moet maar kunnen?
Dit is toch precies de reden waarom er een rechtzaak over wordt gevoerd?
En het is waarschijnlijk erg uitzonderlijk en komt niet vaak voor. Dat betekent niet dat het oké en is en maar moet kunnen. Snap je dat nou echt niet?
De rechter denkt er in ieder geval hetzelfde over.
Nee, het is omgekeerd. De wetgever heeft uitdrukkelijk bepaald dat eenmaal in een sociale huurwoning je gewoon daar mag blijven wonen, ongeacht hoeveel je verdient en ongeacht hoeveel vermogen je hebt vergaard, omdat de wetgever onder meer heeft overwogen dat verplicht verhuizen een zodanig zware ingreep is in het privéleven, dat men dat niet wil.

De rechter doorkruist dit.

En dat is niet toegestaan.

Eventuele leemtes in de wet mag een rechter wel invullen. Maar wat een rechter niet mag is de wet terzijde schuiven. Ook niet als dat heel onrechtvaardig is in zijn of haar ogen.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 19:35:39 #97
438527 MissButterflyy
pi_217222227
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 18:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, het is omgekeerd. De wetgever heeft uitdrukkelijk bepaald dat eenmaal in een sociale huurwoning je gewoon daar mag blijven wonen, ongeacht hoeveel je verdient en ongeacht hoeveel vermogen je hebt vergaard, omdat de wetgever onder meer heeft overwogen dat verplicht verhuizen een zodanig zware ingreep is in het privéleven, dat men dat niet wil.

Eventuele leemtes in de wet mag een rechter wel invullen. Maar wat een rechter niet mag is de wet terzijde schuiven. Ook niet als dat heel onrechtvaardig is in zijn of haar ogen.
Ja, en de rechter onderbouwt prima waarom ze nu dus anders oordelen.
Schijnbaar mag dat dus wel.

Misschien kan de huurder nog in hoger beroep en eventuele schade claimen, maar ik vermoed dat die echt niet arm en berooid op straat terecht komt nu.
pi_217222360
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 09:00 schreef Red_85 het volgende:
Hier is sociale woningbouw niet voor bedoeld geweest he.
Dit is de essentie van het hele verhaal.
quote:
Toch vind ik dat nsb gedrag van een ambtenaar net zo slecht.

Alleen maar slechte mensen in dit topic.
Heb ik geen enkele moeite mee.Ik dop mijn hele leven lang al mijn eigen boontjes en verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik meerdere sociaal zwakkeren op mijn finaciele bagagedrager heb. Met plezier zolang ze dat echt nodig hebben.
Als "donateur"wordt je jaarlijks doorgelicht, belastingaangifte heet dat.
Laten we er een gewoonte van maken om ook de ontvangers jaarlijks door te lichten. Zo houden we het systeem op orde en kunnen de rotte appels er tussenuit gehaald worden.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_217222407
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 19:35 schreef MissButterflyy het volgende:
Ja, en de rechter onderbouwt prima waarom ze nu dus anders oordelen.
De rechter onderbouwt helemaal niets.

De rechter stelt, net als Ymere, dat die man wegens "dringend eigen gebruik" de huurovereenkomst van een van zijn woningen moet opzeggen om er zelf te gaan wonen. Dat zou dus betekenen dat de betreffende huurder op straat komt te staan.

Ik zou van die rechter dan wel een onderbouwing verwachten waarom hij vindt dat een woningzoekende die op de wachtlijst staat zoveel meer recht op een woning zou moeten hebben dan de huurders van die twee woningen. Maar die onderbouwing levert hij niet.
pi_217222437
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 18:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De huur kan wel extreem verhoogd worden voor scheefhuurders, om ze weg te pesten uit sociale huurwoningen.

Maatregelen: Scheefwonen is niet strafbaar, maar inkomensafhankelijke huurverhogingen (gluurverhoging) ontmoedigen het blijven in een sociale huurwoning.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')