Die exacte omtrek weet je ook niet vanwege pi.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:03 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het kan ook zonder pi. Als je de exacte omtrek van de cirkel weet, dan zijn de zijden van een vierkant met de zelfde oppervlakte uit te drukken als wortel(0.5*r*omtrek).
AI kan straks heel goed werken met filters, bijvoorbeeld trusted digitale/internetbronnen. Wappietheorieën worden dan weggelaten. Maar ja gekke professoren die onzin verkondigen in hun vakgebied zal je altijd houden.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:08 schreef bedachtzaam het volgende:
Als chatgtp ingevoerd krijgt dat mensen op de maan aan het strand kunnen leggen als ze dit en dat doen dan zal dat er na een vraag ook gewoon uit komen.
Mij lijkt dat dit wel voldoende antwoord is over hoe ik denk over AI als bron voor info.
Voor 100% zekerheid moet je je kennisbronnen 1, 2, 3, ... keer controleren/verifiëren. Elke kennisbron. Dat is sinds de geboorte van Homo Sapiens al het geval. Omdat 100% zekerheid niet werkt in de praktijk, nemen we genoegen met minder. Zelfs een briljante Nobelprijswinnaar heeft het niet altijd bij het rechte eind, bijvoorbeeld Einstein die voorspelde dat een zwart gat kan ontstaan uit niets anders dan licht. De huidige kwantumfysici zien dat anders.quote:Op donderdag 10 april 2025 10:19 schreef Watuntrik het volgende:
Het gaat er eigenlijk om de vraag, wat heb je nou je aan een informatiebron die je alsnog zelf op correctheid moet controleren.
Nogmaals, door de irrationaliteit van pi is het onmogelijk omtrek en oppervlakte van een cirkel EXACT te bepalen. Het is gewoon magisch: je hebt een feitelijk reële omtrek en oppervlakte (het is er gewoon) maar je kan het niet precies meten, hoe klein het verschil ook is. Met een rechthoek of cirkel heb je dit grote probleem niet.quote:Op vrijdag 11 april 2025 09:17 schreef Watuntrik het volgende:
Chatgpt had beter eerst kunnen beginnen met dat het irrationele getal niet ter zake doet. Immers de uitkomst 8.86 is ook een irrationeel getal. Daar hoef je verder geen rekening mee te houden want je zult uiteindelijk altijd een afwijking hebben. Verder is het wel correct dat het alleen maar bij benadering kan.
Althans heb het nog eens nageslagen en de vuistregel is:
Bij een irrationaal getal hoort een breuk die 'niet-repeterend' en oneindig is. En rationaal getal is wanneer je van de uitkomst een breuk kunt maken.
Bv.
√0,49 = 0,7 = 7/10 is rationaal
√78,54= 8,86227961644181 is irrationaal
Dan kom je uit op het feit dat je elk oppervlak rond of vierkant kunt maken. Indien je het oppervlak kent neem daar de wortel van en je hebt het vierkant in dit geval 8.86².
Ken je het oppervlak nog niet maar wel de diameter wel dan D x 3.14 = omtrek. Omtrek gedeeld door 4 = vierkant.
Wanneer herleggen in dit geval opnieuw leggen is met nieuw materiaal dan kan alles. Moet de vloerenlegger hetzelfde hout gebruiken komt ie praktisch toch ergens in de problemen en wordt het een niet bepaald mooie vloer. Waarom niet is lastig beknopt uit te leggen in woorden. Dan moet hij toch wat rare zaagkunsten gaan uithalen.
Bij zulke vraag kun je alleen maar een uitvoerig antwoord verwachten via die chat bot die er een puntje aan lult met "Fantastische vraag!" alsof het ook vloeren kan leggen. Idd Fantasie... Vraag het een timmerman die praktisch verstand heeft van vloeren leggen die zou eerst vragen terug stellen. Zoals "Waar heb je het over?" Bedoel je nu of ik van een rondje een vierkantje kan maken of van een ronde vloer een vierkante vloer van hetzelfde oppervlak? Wanneer ik als timmerman hetzelfde hout moet gebruiken dan lukt dat niet om verscheidene praktische redenen wordt het dan een hele rare vloer die niet meer vierkant te maken is. Krijg ik een voldoende hout dan kan ik elk oppervlak maken in welke vorm je dan maar wenst. En de wiskunde docent zou zeggen misschien wel maar ik ben timmerman noch vloerenlegger.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:15 schreef Bassie48 het volgende:
VRAAG:
is het voor een persoon die vloeren legt mogelijk om van een houten vloer in cirkelvorm met een bepaalde oppervlakte een houten vloer in een vierkant te maken met exact dezelfde oppervlakte als je rekening houdt dat pi een irrationeel getal is?
Dat is het dus duidelijk niet, alles wat die chatbot daar schrijft is theorie...quote:Op donderdag 10 april 2025 17:43 schreef Bassie48 het volgende:
Dit voorbeeld geeft dus heel goed aan dat chatgpt prima is voor praktisch gebruik.
Dat je met oneindige getallen geen eindige getallen kunt maken zonder het af te ronden in de praktijk is nog al wiedes. Daarom bij benadering maar redelijk nauwkeurig, bijna etc. etc. etc. voldoende voor de praktijk. Dat maakt het dan ook een logisch feit dat oneindigheid in de praktijk eigenlijk niet bestaat. Daar hoef je niet continue over in herhaling te vallen alsof niemand dit begrijpt.quote:Op vrijdag 11 april 2025 10:34 schreef Bassie48 het volgende:
Nogmaals, door de irrationaliteit van pi is het onmogelijk omtrek en oppervlakte van een cirkel EXACT te bepalen.
En toch is een irrationeel getal een niet te begrijpen fenomeen. Stel je hebt een heel brood van een afgebakend, exact afgemeten lengte en gewicht. Deel het door drieën en je hebt 3 metrisch onbepaalde stukken omdat 0,3333333... oneindig door gaat. Drie onbepaalde stukken samenvoegen geeft weer een compleet exact afgebakend heel stuk brood. Het is gewoon een mindf@ck.quote:Op vrijdag 11 april 2025 11:23 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Bij zulke vraag kun je alleen maar een uitvoerig antwoord verwachten via die chat bot die er een puntje aan lult met "Fantastische vraag!" alsof het ook vloeren kan leggen. Idd Fantasie... Vraag het een timmerman die praktisch verstand heeft van vloeren leggen die zou eerst vragen terug stellen. Zoals "Waar heb je het over?" Bedoel je nu of ik van een rondje een vierkantje kan maken of van een ronde vloer een vierkante vloer van hetzelfde oppervlak? Wanneer ik als timmerman hetzelfde hout moet gebruiken dan lukt dat niet om verscheidene praktische redenen wordt het dan een hele rare vloer die niet meer vierkant te maken is. Krijg ik een voldoende hout dan kan ik elk oppervlak maken in welke vorm je dan maar wenst. En de wiskunde docent zou zeggen misschien wel maar ik ben timmerman noch vloerenlegger.
[..]
Dat is het dus duidelijk niet, alles wat die chatbot daar schrijft is theorie...
[..]
Dat je met oneindige getallen geen eindige getallen kunt maken zonder het af te ronden in de praktijk is nog al wiedes. Daarom bij benadering maar redelijk nauwkeurig, bijna etc. etc. etc. voldoende voor de praktijk. Dat maakt het dan ook een logisch feit dat oneindigheid in de praktijk eigenlijk niet bestaat. Daar hoef je niet continue over in herhaling te vallen alsof niemand dit begrijpt.
Maakt geen zak uit wat je dat ding vraagt alles is fantastisch, doordacht en of andere stroop op je mond gesmeerd. En gooit je ook nog eens emoticons om de oren... Zegt een hoop over de doelgroep waar het op inspeelt.
Niet als je wiskunde als een taal ziet waarmee je de werkelijkheid kunt beschrijven. Geen enkele taal doet dat 100% nauwkeurig. Het begint al met het begrip 'cirkel'. Er bestaan geen cirkels in de natuur, alleen benaderingen. Dito met Euclidische meetkunde; sinds Einstein weten we dat vlakke meetkunde een benadering is die in ons heelal nergens exact opgaat. Enzovoort.quote:
Lees net dat de (ouderwetse) staartdeling niet meer wordt uitgelegd op de scholen van tegenwoordig. Geen idee wanneer dit gestopt is... Ik heb ze vroeger tot in den treure moeten maken...quote:Op vrijdag 11 april 2025 14:00 schreef Bassie48 het volgende:
En toch is een irrationeel getal een niet te begrijpen fenomeen.
Flauw. Ik had gehoopt dat jij de meer filosofische kant van het probleem zag, niet de rationele.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:20 schreef Watuntrik het volgende:
Zou het daar aan liggen dat je het fenomeen niet begrijpt.
Ja, dat laatste is dus ook het geval zodra wetenschap , wat ze noemen "god", probeert aan te tonen, das dezelffde categoriefout.quote:Op donderdag 10 april 2025 09:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik bij vragen als
[..]
nog andere contexten zou moeten beschouwen dan de zuiver wiskundige definitie.
Ik snap best dat woorden meerdere betekenissen kunnen hebben, maar als je contexten door elkaar haalt maak je in mijn ogen simpelweg categoriefouten.
Je hebt gelijk. Men (ik ook) zie de wiskunde als een rationeel, logisch 'geheel' want tenslotte is "1+1=2"een logische manier van redeneren. Maar wiskunde als taal is dan inderdaad een benadering geworden voor de realiteit. Als ik zeg dat "mijn stoel zwart is" geeft dat voor de lezer hiervan niet 100% informatie.over het object (de realiteit).quote:Op vrijdag 11 april 2025 14:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niet als je wiskunde als een taal ziet waarmee je de werkelijkheid kunt beschrijven. Geen enkele taal doet dat 100% nauwkeurig. Het begint al met het begrip 'cirkel'. Er bestaan geen cirkels in de natuur, alleen benaderingen. Dito met Euclidische meetkunde; sinds Einstein weten we dat vlakke meetkunde een benadering is die in ons heelal nergens exact opgaat. Enzovoort.
Sorry, was niet kleinerend bedoeld... En zie inderdaad het het voor jou onbegrijpelijke (filosofische) probleem niet eens...quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:43 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Flauw. Ik gehoopt dat jij de meer filosofische kant van het probleem zag, niet de rationele.
Daarin mag je meenemen dat zwart en wit technisch gezien geeneens kleuren zijn... Wit is een reflectie van alle kleuren uit het lichtspectrum en zwart reflecteert geen enkele kleur uit het lichtspectrum, zwart is dus geen licht, en kun je zwart nooit zien in het licht.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:49 schreef Bassie48 het volgende:
Als ik zeg dat "mijn stoel zwart is" geeft dat voor de lezer hiervan niet 100% informatie.
Kleur is 1 ding. Vorm, grootte, stijl, bekleding, etc. maken ook de stoel. Uiteindelijk, zal je met taal wellicht een schier onuitputtelijke beschrijving moeten geven om de realiteit zo nauwkeurig mogelijk weer te geven. Dat is met het getal pi in relatie tot wiskunde als taal dus ook het geval.😉quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Sorry, was niet kleinerend bedoeld... En zie inderdaad het het voor jou onbegrijpelijke (filosofische) probleem niet eens...
[..]
Daarin mag je meenemen dat zwart en wit technisch gezien geeneens kleuren zijn... Wit is een reflectie van alle kleuren uit het lichtspectrum en zwart reflecteert geen enkele kleur uit het lichtspectrum, zwart is dus geen licht, en kun je zwart nooit zien in het licht.
Ze worden slechts in de volksmond bij benadering als kleur aangemerkt. Maar kijk je heel erg goed in de juiste hoek wanneer de zon er op schijnt dan is het witste wit niet echt wit en het zwartste zwart niet echt zwart. Er zit altijd een kleurtje in van het lichtspectrum in bv. zwart zou het donkerste blauw kunnen zijn dat er is en wit het lichtste blauw bijna niet te zien.
Er bestaan dan ook geen grondstoffen op aarde om echt wit of echt zwart te maken. Het witste wit is een recente uitvinding uit ong. 2021 en is 98.1% wit. Daarvoor was al het wit slechts tussen de 80 en 90% wit.
Juist, net als de poging wetenschappelijke kennis te ont- en verkrachten met religieuze/spirituele argumenten. Wetenschap en religie verstaan elkaar niet, de Babylonische spraakverwarring in optima forma.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:44 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dat laatste is dus ook het geval zodra wetenschap , wat ze noemen "god", probeert aan te tonen, das dezelffde categoriefout.
Klopt, zo verstaan Ratio en Emotie elkaar ook niet, wat een mooi ietsquote:Op vrijdag 11 april 2025 17:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Juist, net als de poging wetenschappelijke kennis te ont- en verkrachten met religieuze/spirituele argumenten. Wetenschap en religie verstaan elkaar niet, de Babylonische spraakverwarring in optima forma.
Ik vind het maar een dieptreurige dialoog. Vermoeiend ook.quote:Op vrijdag 11 april 2025 17:57 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, zo verstaan Ratio en Emotie elkaar ook niet, wat een mooi iets
Dynamisch versus Statisch he.quote:Op vrijdag 11 april 2025 18:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik vind het maar een dieptreurige dialoog. Vermoeiend ook.
Verspilde energie.quote:Op vrijdag 11 april 2025 18:13 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dynamisch versus Statisch he.
Dieptreurig, vanwege wat?
In het hof van de geest waar alle gedachten worden beproefd,quote:Op vrijdag 11 april 2025 18:19 schreef Alarmonoff het volgende:
In the court of the mind where all thoughts are tried,
Ratio ruled with her numbers as guide.
She measured the stars, the depths of the sea,
Demanding the truth be what one can see.
Emotion arrived with a tempest’s delight,
A flickering soul made of darkness and light.
He painted the sky in unspeakable hues,
And sang what the facts could never construe.
They quarreled and clashed in the chambers of man,
One drew up graphs, the other began
To tear down the walls with thunder and flame,
Each crying, “The world should mirror my name!”
But soft came a footstep, neither sharp nor loud,
A presence serene, wrapped in no crowd.
Her eyes held the dusk and the glow of a flame,
And when she arrived, even silence spoke her name.
Faith wore no armor, no rule, no chart—
She carried a lantern lit deep in the heart.
“I see where you war, and why you resist,
But truth, dear siblings, is deeper than this.”
Ratio scoffed, “You claim without proof.”
Emotion said, “You hide on a roof
And never descend to dance in the rain.”
Faith smiled, “I hold both your joy and your pain.”
“I bridge what you measure and what you feel,
I walk between dream and what’s perfectly real.
I leap where your numbers refuse to tread,
I whisper to hearts and awaken the dead.”
She reached for their hands and gently entwined,
Logic’s cold fingers and Feeling’s warm mind.
And in that embrace, a silence divine—
Where cosmos and chaos began to align.
So Ratio paused and Emotion stood still,
And Faith held them both in a moment of will.
Three truths in tension, not meant to divide—
But to walk the same path, on the same tide.
Gpt haha
Ik weet zeker dat op de vakgroep filosofie van de u'teit niet schamper wordt gedaan over dit antwoord, in tegenstelling tot veel bollebozen van F&L.quote:ChatGPT zei:
De filosofische benadering van het getal π (pi) raakt aan een aantal diepere vragen over wiskunde, realiteit, en menselijke kennis. Hier zijn een paar belangrijke filosofische invalshoeken:
1. Platonisme vs. Nominalisme
Platonisme (of wiskundig realisme):
Volgens deze visie bestaat π onafhankelijk van mensen, net als andere wiskundige objecten. Pi zou dan een "ontdekt" object zijn dat inherent is aan de structuur van de werkelijkheid, bijvoorbeeld als verhouding van omtrek tot diameter in een perfecte cirkel.
Nominalisme / constructivisme:
In deze visie zijn wiskundige concepten zoals π menselijke constructies. Pi is dan een hulpmiddel of symbool dat we gebruiken in onze wiskundige systemen, zonder dat het een werkelijk bestaand object is buiten onze geest of taal.
2. Epistemologie: Hoe kennen we π?
Pi is irrationaal en oneindig niet-repeterend, dus we kunnen het nooit volledig weten of uitdrukken. We kennen het slechts als een limiet of via benaderingen (zoals 3,14159...). Dit roept vragen op als:
Wat betekent het om iets te kennen dat je nooit volledig kunt representeren?
Is onze kennis van π empirisch (afgeleid uit de natuur), logisch, of abstract?
3. Wiskunde en werkelijkheid
Pi komt niet alleen voor in cirkels, maar ook in natuurkundige formules, zoals in de schrödingervergelijking, statistiek (normale verdeling), en zelfs in de kans dat twee willekeurige getallen relatief priem zijn.
Filosofische vraag:
Waarom verschijnt π zo vaak in de natuurkunde en andere domeinen? Is dit een aanwijzing dat wiskundige structuren deel uitmaken van de werkelijkheid (Platonisme)? Of is het alleen maar reflectie van de manier waarop we de wereld modelleren?
4. Ontologie: Bestaat π echt?
Wat is π eigenlijk? Een getal? Een idee? Een abstract object? Een algoritme?
Deze vraag hangt samen met bredere filosofische discussies over de aard van abstracte objecten: bestaan die net als fysieke objecten (maar dan in een andere “ruimte”)? Of zijn ze puur gedachtenspinsels?
5. Pi als symbool van oneindigheid
Pi is eindeloos en onherhaalbaar. Dat maakt het ook een krachtig filosofisch symbool van:
het onbereikbare (je kunt nooit het exacte decimale getal kennen),
het mysterie van orde in chaos (pi lijkt chaotisch in decimalen, maar komt uit een ordelijk begrip),
de menselijke drang naar kennis voorbij de grenzen van wat exact gekend kan worden.
Als je wilt, kan ik verder ingaan op één van deze invalshoeken – bijvoorbeeld hoe pi in het constructivisme wordt gezien, of hoe pi een rol speelt in de filosofie van wiskunde en natuurwetenschappen.
Ik neem geen genoegen met dit antwoord want de vervolgvraag luidt:quote:Wat is in de economie een belangrijke maatregel tegen te hoge inflatie en waarom?
ChatGPT zei:
Een belangrijke maatregel tegen te hoge inflatie is het verhogen van de rente door de centrale bank, zoals de Europese Centrale Bank (ECB) of de Amerikaanse Federal Reserve (Fed).
Waarom werkt dit?
Het verhogen van de rente maakt lenen duurder en sparen aantrekkelijker, wat leidt tot:
Minder consumptie en investeringen: Huishoudens en bedrijven geven minder geld uit, omdat leningen (bijv. hypotheken of bedrijfsleningen) duurder worden.
Afnemende vraag: Door de daling in consumptie en investeringen neemt de vraag naar goederen en diensten af.
Prijsdruk vermindert: Lagere vraag leidt tot minder opwaartse druk op prijzen, waardoor de inflatie afneemt.
Voorbeeld:
Stel dat de inflatie in de eurozone oploopt tot 7%. De ECB kan dan haar beleidsrente verhogen van bijvoorbeeld 2% naar 4%. Hierdoor nemen de rentetarieven op leningen toe, en daalt de economische activiteit. Dit tempert de prijsstijgingen.
ChatGPT schrijft hier geen onzin. Op zijn minst kan elke propedeuse student Algemene Economie met zo'n antwoord voor de dag komen.quote:Heeft renteverhoging ook zin als de inflatie niet wordt veroorzaakt door een te hoge vraag maar door hoge importtarieven?
Goede vraag – en scherp geformuleerd! Als inflatie niet het gevolg is van te veel vraag (dus geen "vraaggedreven inflatie"), maar bijvoorbeeld van hoge importtarieven of andere aanbodschokken, dan is een renteverhoging veel minder effectief en soms zelfs schadelijk.
Waarom?
Als inflatie veroorzaakt wordt door:
Hoge importtarieven
Stijgende grondstofprijzen (bijv. olie, gas)
Verstoorde toeleveringsketens
...dan spreken we van kosteninflatie of aanbodgedreven inflatie. In zo'n situatie:
Hogere rente verandert niets aan de oorzaak
– Importtarieven blijven even hoog, en dus ook de ingevoerde prijzen.
Vraag remmen helpt niet veel
– De inflatie is niet ontstaan door overbesteding, dus remmen van de vraag doet weinig.
Het kan de economie onnodig verzwakken
– Een renteverhoging verlaagt investeringen en consumptie, wat kan leiden tot stagflatie (combinatie van hoge inflatie en economische stagnatie).
Dus, heeft renteverhoging zin in dat geval?
🔸 Beperkt of geen zin, tenzij er ook sprake is van oververhitting aan de vraagzijde.
🔸 Het beleid moet dan eerder gericht zijn op:
Gerichte subsidies of compensaties voor getroffen groepen.
Tijdelijk verlagen van accijnzen of btw op geïmporteerde producten.
Structurele maatregelen om minder afhankelijk te worden van dure import (denk aan energieonafhankelijkheid).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |