https://www.gld.nl/nieuws(...)er-direct-ontslag-inquote:
TIEL - Burgemeester Frank van der Meijden stopt als burgemeester van Tiel. Dit kondigde hij woensdagavond onverwachts aan tijdens de raadsvergadering. Van der Meijden werd op 15 februari 2024 beëdigd, maar staakt zijn ambtstermijn na een jaar. Als reden noemt hij de frictie tussen zijn eigen bestuursstijl en die van de gemeente Tiel.
Van der Meijden stelt in een korte verklaring dat hij aanvankelijk enthousiast werd van de profielschets van een burgemeester voor de stad, die hem op het lijf geschreven leek. Tiel noemt hij een 'mooie historische stad met wat ruwe randjes'.
Hij blikt tevreden terug op de stappen die zijn gezet in het afgelopen jaar tegen criminaliteit en overlast. Ook noemt hij de versterking van de dienstverlening, het integriteitsbeleid en de ambitieuze toekomstvisie die Tiel naar 50.000 inwoners moet duwen.
Besluit 'lastig, maar weloverwogen'
Van der Meijden noemt het besluit om zijn ontslag in te dienen 'lastig, maar weloverwogen'. De match tussen burgemeester en stad, die een jaar geleden nog zo sterk leek, is afgenomen. Volgens hem komt dit omdat zijn eigen bestuursstijl schuurt met de bestuursstijl in Tiel. Dit zou de effectiviteit van het bestuur en van de burgemeester in de weg staan. "Als ik dit zou negeren dan zou ik u tekort doen, dan zou ik mezelf tekort doen, en dan zou ik Tiel tekort doen."
Van der Meijden stopt per direct. De komende weken wordt er gezocht naar een vervangend burgemeester. Tot die tijd draagt hij het stokje over aan de eerste locoburgemeester en aan de vicevoorzitter van de gemeenteraad.
Oei oei oei, wat moet Tiel nu zonder deze Burgervader? Ik dacht dat er alleen maar lieve mensen in Tiel woonde ipv elkander den tent uit te vechten