abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217132923
https://nos.nl/artikel/25(...)ensiematerieel-maken

De autofabriek van VDL Nedcar in Born wordt deels omgebouwd tot een productiehal voor defensie. Het bedrijf heeft dat vanmiddag bekendgemaakt samen met minister Brekelmans van Defensie.

VDL zegt dat de overheid een beroep op het concern heeft gedaan om bedrijfsonderdelen te gaan inzetten voor het versterken van de Nederlandse defensie. Hierdoor moet materieel sneller worden geleverd, waarbij Nederland en andere Europese landen ook minder afhankelijk worden van producenten buiten Europa.

Het ministerie gaat van VDL productiefaciliteiten huren en actief meehelpen om in Europa opdrachtgevers te vinden. "Deze samenwerking moet het vlaggenschip worden in de samenwerking tussen defensie en bedrijven", aldus minister Brekelmans.

Drones
Belangrijkste onderdeel van de afspraken is de autofabriek van VDL Nedcar in Born. Daar werden lang Mini's voor BMW gebouwd. Zo'n 3500 medewerkers werden vorig jaar ontslagen nadat BMW het contract had beëindigd.

ANP
In de fabriek worden auto's gemaakt
Sindsdien zoekt VDL naar een nieuwe opdrachtgever voor de autofabriek. Al langer ging het gerucht dat er drones geproduceerd gaan worden. Bij zijn bezoek aan VDL vanmiddag zinspeelde Brekelmans op die mogelijkheid.

"Er zijn veel ondernemers in Nederland, die nu tientallen of honderden drones per jaar produceren. Maar in deze tijden hebben we er duizenden nodig", aldus de minister. "Dat kan in Born. Als we dat kunnen combineren, dan hebben we een winnende combinatie."

Tien voetbalvelden
Bestuursvoorzitter Willem van der Leegte van VDL is ervan overtuigd dat de Nedcar-fabriek prima geschikt is om ook voor defensie te produceren. "We zijn een aantal keer beste autofabriek van Europa geweest. Dan kun je ook heel veel andere dingen kwalitatief maken."

Volgens Van der Leegte zou de fabriek snel opgestart kunnen worden. Ed Leunissen, bestuurder bij vakbond CNV, denkt dat dit zeker nog een jaar duurt: "Zo makkelijk is het niet. Er moet een hele nieuwe productielijn gebouwd worden. En er moeten mensen worden aangenomen. Die zijn allemaal weg."

Wel is Leunissen blij dat de Nedcar-fabriek gered lijkt. "Het is triest dat we moeten opschalen om de oorlogsindustrie op gang te brengen. Maar als het moet, waarom dan niet hier?", zegt hij. "Er ligt hier een fabriek van tien voetbalvelden met een eigen energiecentrale, naast de A2 met Duitsland en België op een steenworp afstand. En er zijn nog zeker 400 oud-medewerkers die nog geen baan hebben en graag aan de slag willen."

Leunissen waakt wel voor een hapsnapbeleid rond de fabriek. "Wat als Donald Trump straks toch weer vriendjes wordt met Europa? Gaan we dan toch weer in de Verenigde Staten defensiematerieel kopen om hem te paaien? Werknemers komen echt niet terug omdat het hun oude fabriek is. Ze moeten perspectief hebben."

Familiebedrijf
Het familiebedrijf VDL uit Eindhoven bestaat uit meer dan honderd bedrijven die van alles produceren, van onderdelen voor auto's tot complete bussen en vuilniswagens. Vorig jaar boekte het in 1953 opgerichte concern een omzet van bijna 4,3 miljard euro, waarover een nettowinst van 66 miljoen euro werd gemaakt.

VDL heeft al een defensieonderdeel, waarmee het bedrijf voor de Nederlandse defensie onder meer elektrische voertuigen ontwikkelt.
pi_217132938
Oorlogseconomie komt op stoom
pi_217132964
Prima invulling en werkgelegenheid. De miljarden die uitgegeven worden aan defensie moeten zoveel mogelijk in de eigen economie blijven.
pi_217133390
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 19:15 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Oorlogseconomie komt op stoom
Ja ze hebben weer iets verzonnen om geld uit te geven.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 21 maart 2025 @ 20:21:04 #5
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_217134014
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 19:42 schreef halfway het volgende:

[..]
Ja ze hebben weer iets verzonnen om geld uit te geven.
Als je het omzet in productie van goederen dan is dat niet verkeerd.
En er zijn veel meer fabrieken nodig die om op te schalen ten behoeve van onze vrede en veiligheid.
Wie dit leest is gek
pi_217134135
Prima.

pi_217134217
Moeten wel opletten dat ze voldoende stikstofvergunningen hebben he
  vrijdag 21 maart 2025 @ 20:43:09 #8
22565 asco
Los in deze tent
pi_217134344
94-5 hier.
02-KL-55 _O_

Nu gelukkig te oud, ik neem wel een B:)B en kijk hoe de millennials en z-ers ons land gaan verdedigen. ... ..... ..................................... _O- _O-
pi_217135523
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 20:43 schreef asco het volgende:
94-5 hier.
02-KL-55 _O_

Nu gelukkig te oud, ik neem wel een B:)B en kijk hoe de millennials en z-ers ons land gaan verdedigen. ... ..... ..................................... _O- _O-
Ik ook, heb alleen 3 volwassen kinderen die ik liever niet opoffer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217135632
Er zijn nog wel wat trans militairen of wetenschappers die de orange man niet meer wil, die hier aan de slag kunnen en kennis van Defensie hebben.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 22:07:25 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_217135720
Ik heb mijn militaire paspoort nog, mijn hondenpenning, mijn rang- en onderdeel-epauletten én mijn baret.
Wij hadden geen drones, wij mochten rondrijden in laro's en met scherp schieten in de Harskamp met een Browning pistool. Die hebben ze volgens mij ook niet meer…

85-6 Groet u… :P
pi_217136177
Eindelijk. Ze beginnen het te snappen: de VSA geven geen ene ruk om ons en dat zal ook zo blijven ook. Het enige wat die Amerikanen denken dat is: ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik.

Dat we de uit-knop van de F-35 hebben geslikt snap ik nog steeds niet. Misschien kunnen we die vliegtuigen beten uit elkaar halen om te zien wat we ervan kunnen leren.

Dat we Fokker kapot hebben laten gaan is doodzonde. Die hadden we kunnen vertellen ons een vijfde generatie gevechtsvliegtuig te geven. Nu zijn we daarvoor afhankelijk van Saab en Dassault (nog steeds: Europese bedrijven).

Dit is een harde les voor de EU en de Nederlandse regering geweest: Amerika is niet te vertrouwen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 00:20:11 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217137052
Mooie ontwikkeling. Goed dat die fabriek blijft.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 03:24:34 #14
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217137639
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:43 schreef Telefoonvork het volgende:
Eindelijk. Ze beginnen het te snappen: de VSA geven geen ene ruk om ons en dat zal ook zo blijven ook. Het enige wat die Amerikanen denken dat is: ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik.

Dat we de uit-knop van de F-35 hebben geslikt snap ik nog steeds niet. Misschien kunnen we die vliegtuigen beten uit elkaar halen om te zien wat we ervan kunnen leren.

Dat we Fokker kapot hebben laten gaan is doodzonde. Die hadden we kunnen vertellen ons een vijfde generatie gevechtsvliegtuig te geven. Nu zijn we daarvoor afhankelijk van Saab en Dassault (nog steeds: Europese bedrijven).

Dit is een harde les voor de EU en de Nederlandse regering geweest: Amerika is niet te vertrouwen.
Dit vind ik wel een beetje opportunistisch. Wij hebben elkaar hier onderling ook eeuwenlang de tent uitgevochten, waarbij het stuivertje wisselen was wie er tijdens een bepaalde periode zo'n beetje de baas was. We hebben o.a. de Romeinen gehad, de Spanjaarden, de Fransen, etc.

De vorige eeuw was ons directe buurland tot twee maal toe de grote vijand van vrijwel geheel Europa (de tweede keer ook die van ons). Toen dachten de Amerikanen niet "ik, ik, ik, ik, ik, ik". Integendeel zelfs. De uitgestrekte velden met witte kruizen bewijzen dat. Daarnaast heeft hun grote financiële hulp het mede mogelijk gemaakt dat we vanuit een rokende puinhoop snel weer opkrabbelden.

Ook zorgden ze dat West-Europa niet in handen viel van het communisme. Er was een tweedeling die tot slechts 35 jaar geleden duurde (sterker nog, er waren zelfs twee Duitslanden) en afgezien van de samenwerking binnen de EG, bestond er nog niet eens een EU.

We kunnen nu inderdaad doen alsof er geen enkele geschiedenis aan vooraf is gegaan, alleen het hier en nu bestaat en vanuit het niets opeens als een 'verenigde EU' de VS als "niet te vertrouwen" bestempelen. En dan zeggen we nu dat we hier allemaal dikke maten zijn en maken we allerlei gezamenlijke plannen om als een unie te opereren. Dan gaan er weer enkele decennia voorbij, zijn er nieuwe generaties groot geworden en huidige verdwenen en nieuwe leiders opgestaan, die zelf niet de huidige periode hebben meegemaakt. Wellicht is het weer een periode van langdurige vrede en vraagt men zich af waarom er jaarlijks zoveel geld wordt uitgegeven voor het produceren van bergen wapens die stof liggen te happen omdat ze toch niet nodig zijn.

En dan kan er om allerlei redenen, die nu totaal niet te voorspellen zijn omdat de mensen die dan de boel besturen op dit moment nog niet eens bestaan, hier net zo goed weer allerlei onderlinge onmin uitbreken. (Ik hoop het uiteraard niet, even voor de goede orde).

Op dat moment kan die generatie dan weer zeggen: "ik snap niet dat we destijds zoveel soevereiniteit uit handen hebben gegeven en onze wapenindustrie aan lidstaten x en x hebben gegeven, want die zijn niet te vertrouwen en hebben nu toegang tot veel te veel kracht om de rest van Europa te terroriseren." Er worden weer nieuwe bondgenoten gezocht en het hele bewapeningsriedeltje begint weer van voor af aan.

Misschien zit er op dat moment in de VS weer een bevriende president en wordt de samenwerking stevig geïntensiveerd onder het mom van "ze beginnen het te snappen, de VS is tenminste een trouwe bondgenoot waar je op kunt bouwen". Er valt simpelweg niet te zeggen hoe het allemaal loopt, iedere generatie gaat uiteindelijk een keer dood en de generaties daarna kunnen weer iets totaal tegenovergestelds doen aan wat we nu als de juiste weg zien.

WWI was "the war to end all wars" en slechts 21 jaar later kwam er al een tweede die qua verwoesting, dood en verderf de eerste ruimschoots overtrof en zijn weerga niet kent. 80 jaar geleden zei men toen "nu dan ECHT nooit meer!" en was sen gezamenlijke langdurige vrede het ultieme doel, omdat men het onvoorstelbare leed en de grote menselijke offers aan den lijve had ondervonden.

Maar nu zijn we dus hier, waarbij de generatie van toen al grotendeels is uitgestorven en zelfs de eerste generatie daarna langzaamaan begint uit te sterven. En zie: internationale verhoudingen zijn weer totaal veranderd, bondgenootschappen zijn veranderd en men kijkt er op basis van de huidige situatie weer totaal anders naar. Uiteindelijk vervagen dit soort collectieve herinneringen/idealen met het verstrijken van de decennia en het uitsterven van generaties.

Erg lang verhaal, maar het punt is: de geschiedenis heeft laten zien dat niets voor altijd is. Waarden, idealen, bondgenootschappen, het verandert voortdurend. Wat nu de beste weg is, geeft geen enkele garantie dat dat op de lange termijn zo blijft. Dat betekent niet dat je het niet moet doen, maar het wil ook niet zeggen dat men het voorheen volledig verkeerd heeft aangepakt als het je hier 80 jaar aan vrede en voorspoed heeft opgeleverd. Voor die periode/generatie was dat de juiste weg om te bewandelen.
pi_217137650
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 20:43 schreef asco het volgende:
94-5 hier.
02-KL-55 _O_

Ik een jaartje eerder, was een uitstekende Telexer, ik neem aan dat ik gewoon mijn plicht via thuiswerken kan vervullen :B
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 22 maart 2025 @ 07:04:43 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217138225
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217138242
Dit lijkt een verdienste te zijn van de BBB. Die opperden in 2023 dit idee al.

https://www.l1nieuws.nl/n(...)ar-in-wapenindustrie

Heel goed w/

pi_217138417
En wie gaat dat materieel bedienen?
:')
Oh ja, en gaan we nu met tanks, pangpang roepen? Er zullen toch granaten in moeten die niet uit NL komen....

Los van dit topic;

Dat mensen echt bang zijn dat de Russen hier straks op de stoep staan...
:')!!
Dat Russische leger stelde toch helemaal niks voor werd ons gezegd door de expers aan het begin van de UK-Rus oorlog?
pi_217138525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 03:24 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dit vind ik wel een beetje opportunistisch. Wij hebben elkaar hier onderling ook eeuwenlang de tent uitgevochten, waarbij het stuivertje wisselen was wie er tijdens een bepaalde periode zo'n beetje de baas was. We hebben o.a. de Romeinen gehad, de Spanjaarden, de Fransen, etc.

De vorige eeuw was ons directe buurland tot twee maal toe de grote vijand van vrijwel geheel Europa (de tweede keer ook die van ons). Toen dachten de Amerikanen niet "ik, ik, ik, ik, ik, ik". Integendeel zelfs. De uitgestrekte velden met witte kruizen bewijzen dat. Daarnaast heeft hun grote financiële hulp het mede mogelijk gemaakt dat we vanuit een rokende puinhoop snel weer opkrabbelden.

Ook zorgden ze dat West-Europa niet in handen viel van het communisme. Er was een tweedeling die tot slechts 35 jaar geleden duurde (sterker nog, er waren zelfs twee Duitslanden) en afgezien van de samenwerking binnen de EG, bestond er nog niet eens een EU.

We kunnen nu inderdaad doen alsof er geen enkele geschiedenis aan vooraf is gegaan, alleen het hier en nu bestaat en vanuit het niets opeens als een 'verenigde EU' de VS als "niet te vertrouwen" bestempelen. En dan zeggen we nu dat we hier allemaal dikke maten zijn en maken we allerlei gezamenlijke plannen om als een unie te opereren. Dan gaan er weer enkele decennia voorbij, zijn er nieuwe generaties groot geworden en huidige verdwenen en nieuwe leiders opgestaan, die zelf niet de huidige periode hebben meegemaakt. Wellicht is het weer een periode van langdurige vrede en vraagt men zich af waarom er jaarlijks zoveel geld wordt uitgegeven voor het produceren van bergen wapens die stof liggen te happen omdat ze toch niet nodig zijn.

En dan kan er om allerlei redenen, die nu totaal niet te voorspellen zijn omdat de mensen die dan de boel besturen op dit moment nog niet eens bestaan, hier net zo goed weer allerlei onderlinge onmin uitbreken. (Ik hoop het uiteraard niet, even voor de goede orde).

Op dat moment kan die generatie dan weer zeggen: "ik snap niet dat we destijds zoveel soevereiniteit uit handen hebben gegeven en onze wapenindustrie aan lidstaten x en x hebben gegeven, want die zijn niet te vertrouwen en hebben nu toegang tot veel te veel kracht om de rest van Europa te terroriseren." Er worden weer nieuwe bondgenoten gezocht en het hele bewapeningsriedeltje begint weer van voor af aan.

Misschien zit er op dat moment in de VS weer een bevriende president en wordt de samenwerking stevig geïntensiveerd onder het mom van "ze beginnen het te snappen, de VS is tenminste een trouwe bondgenoot waar je op kunt bouwen". Er valt simpelweg niet te zeggen hoe het allemaal loopt, iedere generatie gaat uiteindelijk een keer dood en de generaties daarna kunnen weer iets totaal tegenovergestelds doen aan wat we nu als de juiste weg zien.

WWI was "the war to end all wars" en slechts 21 jaar later kwam er al een tweede die qua verwoesting, dood en verderf de eerste ruimschoots overtrof en zijn weerga niet kent. 80 jaar geleden zei men toen "nu dan ECHT nooit meer!" en was sen gezamenlijke langdurige vrede het ultieme doel, omdat men het onvoorstelbare leed en de grote menselijke offers aan den lijve had ondervonden.

Maar nu zijn we dus hier, waarbij de generatie van toen al grotendeels is uitgestorven en zelfs de eerste generatie daarna langzaamaan begint uit te sterven. En zie: internationale verhoudingen zijn weer totaal veranderd, bondgenootschappen zijn veranderd en men kijkt er op basis van de huidige situatie weer totaal anders naar. Uiteindelijk vervagen dit soort collectieve herinneringen/idealen met het verstrijken van de decennia en het uitsterven van generaties.

Erg lang verhaal, maar het punt is: de geschiedenis heeft laten zien dat niets voor altijd is. Waarden, idealen, bondgenootschappen, het verandert voortdurend. Wat nu de beste weg is, geeft geen enkele garantie dat dat op de lange termijn zo blijft. Dat betekent niet dat je het niet moet doen, maar het wil ook niet zeggen dat men het voorheen volledig verkeerd heeft aangepakt als het je hier 80 jaar aan vrede en voorspoed heeft opgeleverd. Voor die periode/generatie was dat de juiste weg om te bewandelen.
Uitstekende post.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217138658
Er was een tijd van ontwapening, minder kernbommen en etc.... Nu lijkt het erop alsof de hele wereld zich aan het voorbereiden is op een grote allesbeslissende oorlog.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 08:31:38 #21
418613 GoldenAge
ex Loverboii
pi_217138738
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 08:23 schreef AFA2022 het volgende:
Er was een tijd van ontwapening, minder kernbommen en etc.... Nu lijkt het erop alsof de hele wereld zich aan het voorbereiden is op een grote allesbeslissende oorlog.
er is een deel dat geilt op die gedachte
hopelijk zien die gauw het licht want die oorlog komt er nooit ofte nimmer
  zaterdag 22 maart 2025 @ 08:42:56 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217138834
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 08:23 schreef AFA2022 het volgende:
Tja als je na jaren Russische dreiging nog steeds niet begrijpt waarom het nodig is dan gaat dat ook niet meer goed komen.
pi_217139267
Leuk, wat bezigheidstherapie voor de Limburgers. Heeft hun lobby toch gewerkt. Verder lijkt weer iedere visie te ontbreken.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 09:24:27 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217139321
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:20 schreef KareldeStoute het volgende:
Leuk, wat bezigheidstherapie voor de Limburgers. Heeft hun lobby toch gewerkt. Verder lijkt weer iedere visie te ontbreken.
Heb jij een beter idee dan? Het lijkt me juist een quick win om een bestaande fabriek om te turnen voor wapens die we nodig hebben.
pi_217139442
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heb jij een beter idee dan? Het lijkt me juist een quick win om een bestaande fabriek om te turnen voor wapens die we nodig hebben.
Ja, eerst fatsoenlijke plannen ontwikkelen voor je als een kip zonder kop met miljarden gaat smijten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')