abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 mei 2025 @ 16:35:40 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217518815
Dit idd, ik wil een EV die bidirectioneel kan laden en als er een accu komt (wel waarschijnlijk) dan alleen een die off-grid en met een black start kan functioneren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217518854
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 15:49 schreef investeerdertje het volgende:
@:freak1

Welke verzekering [1] doet er moeilijk over een thuisaccu dan? 50kwh opslaan in je woning is echt absurd veel. Ja als je een winterdag off grid wil. Maar voor een dag vanaf maart ofzo heb ik aan 10kw al snel genoeg.

Die 10kw laad ik "gratis" op. Laten we zeggen met 2kwh. Dit kost mij vandaag 14ct per kWh in de middag. Nemen we je verlies mee is dat 33.6 per 2kwh. Vanavond kost energie mij rond 8 uur een 30 cent per kWh.

Ik zie daar toch best wel een groot verschil. Als salderen er af is en de terugleververgoeding dramatisch daalt, dan al helemaal. Dan is de terugleververgoeding 1-2 cent per kWh.

Dan kan s ochtends dumpen ook uit. Sterker, het kan dus al uit zodra stroom 0-5 cent kost inclusief salderen.

Of zie ik dat fout?

[1] https://jeroen.nl/blog/on(...)-vinden-verzekeraars
in je eigen linkje staat toch dat ze vrijwel allemaal geen duidelijk antwoord kunnen geven? overigens in 2023 (want daar refereert je linkje naar)..
maar ga eens de proef op de som nemen, bel je eigen verzekering op en vraag om het plaatsen van een thuis batterij. dan krijg je of de dooddoener "zolang het aan de eisen voldoet en door een erkend monteur gedaan wordt hebben wij er geen problemen mee". maarja. wat is een erkend monteur?
het is ontzettendlastige materie waar verzekeraars mee worstelen.

jij vind dat veel, ik vind dat wel meevallen. ik heb aardig wat oppervlakte en als ik in de winter goedkoop wil laden voor de nacht met een 14.4kw warmtepomp en een heel huishouden dan gaan er wel wat kWhs doorheen hoor..

verder kan ik je verhaal niet heel erg goed volgen want je husselt kW (het wattage) door elkaar met kWh (hoeveelheid energie). dus je laad 10kWh op met 2kW? die is overigens niet gratis, want je gebruikt een laadcyclus. en die zijn beperkt in de accus dus dat kost je links of rechtsom geld. dus daar ga je al nat.
stel je koopt de homewizard batterij (jaja kan goedkoper maar gewoon even een voorbeeldje) dan koop je er 4, kun je max 3.2kW laden of ontladen en heb je 11kWh. dat voldoet in jouw scenario. echter; het kreng kost 1395 euro per stuk, dat is 5600 voor 11 kWh dus. 6000 cycli. volgens de site. 1 keer volledig laden en ontladen kost dus (voor het gemak) even 1 euro. en dan tellen we het verlies er niet bij, dat is conservatief 10 procent, dus 10kWh voltanken kost je alleen al aan afschrijving cq laadcycli 1.10 euro oftewel 11 cent per kWh. dat betekend gewoon dat je dus altijd een 11 cent extra moet optellen bij je laden/ontladen per kWh.
dus als het verschil tussen laden en ontladen minder dan 11 cent is ben je verlies aan het draaien. dan heb je geen break even. dus je moet wel degelijk een verschil hebben dat je zeer snel zal moeten voltanken in de middag (max 3.2kW laden dus dat duurt bijna 4 uur) om dan in die avonden dat te gebruiken. maar dat is ontladen met 3.2kW dus dat is ook nog eens 4 uur lang. je moet dus echt in verbruiksblokken gaan kijken.

dit is echt ontzettend lastige materie. ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, snap je waar mijn extra 11 cent per kWh vandaan komt? want dan is je verschil tussen 14 en 30 cent eigenlijkt nog maar 3 cent. en hoeveel kWh verbruik je nu echt? als je namelijk even kijkt bij Frank Energie naar de dagprijzen
https://www.frankenergie.nl/nl
dan zie je dat tussen 11 en 17 de stroom even gratis was! top! dus ik kan de accu volpompen want daar is een blok van 4 uur! en gratis.. gratis.. ik heb nog altijd mijn 11 cent per kWh dus nu voor 11 euro zit mijn thuisbatterij vol. dan kom ik de nacht door.. echter, enkel tussen 21 en 22 uur vandaag komt de prijs boven de 11 cent per kWh met 13 cent. dan kan ik vol gas ontladen met 3.2kW en daarmee 3 kWh terugleveren aan mijn huis. waarmee ik dus 9 cent in totaal die dag heb bespaard. de rest van de avond/nacht komt de stroomprijs niet boven de 11 cent per kWh waarmee het dus duurder is je accu stroom te gebruiken dan de zonnestroom...

het kan pas "uit" als het verschil tussen vullen en legen meer is dan die 11 cent en dat urenlang.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217518871
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 16:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Goede vragen.

Ik wil gewoon een EV die bidirectioneel kan laden, als toekomstige lease. De laadpaal kan prima bijhouden wat er netto in de auto verdwijnt (voor de werkgever). En ik hoef geen batterij meer aan te schaffen.
en dat is dus vooralsnog mogelijk, maar niet toegestaan. ik heb ook niet voor niets een auto gekocht die bidirectioneel kan laden met bijpassende lader.. 79kWh als accu zonder dat de verzekering zeurt.

maar tot 2030 hoef je er geen rekening mee te houden..
https://id.nl/mobiliteit/(...)ou-echt-in-nederland
en dank u meneer Dood,
pi_217518875
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 16:35 schreef Leandra het volgende:
Dit idd, ik wil een EV die bidirectioneel kan laden en als er een accu komt (wel waarschijnlijk) dan alleen een die off-grid en met een black start kan functioneren.
dat lijkt mij ook de juiste toekomst. maar dan hebben we een regering nodig die daar eens goed over na gaat denken.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 2 mei 2025 @ 16:46:29 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217518901
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 11:56 schreef bambino het volgende:

[..]
Dan kun je ook een generator kopen voor een paar honderd euro, en die aanzetten als het zover is.
Specifiek voor die reden batterijen kopen met backup mogelijkheid is hetzelfde als 4 reservebanden in je auto leggen voor het geval ze alle 4 tijdens 1 rit kapot gaan.
De kans dat het gaat gebeuren is nooit nul, maar wel zeer bijzonder klein.

Het netwerk dat we hier in Nederland hebben komt niet eens in de buurt van het circus daar in Spanje/Portugal en heel veel andere landen.

Enschede had laatst stroomstoring. Groot deel Enschede en heel glanerbrug had opeens niets. Monteur gewond etc.
Tja, ongelukken gebeuren nou eenmaal.
Volgens mij was dat in 2-3 uur opgelost.

Ik kan met niet heugen dat wij ooit een dag geen stroom hebben gehad. Zoiets is meteen zeer groot nieuws.
De enige die ik me zo kan herinneren was in Haaksbergen in november 2005. 2 nachten geen stroom (en baby boom tot gevolg).
En dat is dus bijna 20 jaar geleden.

Als je een batterij koopt, en alles toch al voorbereid hebt, dan is de backup optie toevoegen natuurlijk prima.
Monteurs zijn er toch al, en het kost niet de wereld om het toe te voegen (afhankelijk van het merk 500 inkoop, komt wat materiaal bij en arbeid).
Nee, ik koop niet specifiek voor die reden een accu, maar het is wel zo dat ik alleen een accu wil als deze ook zonder stroom van het net kan draaien, dat is net even iets anders.

Ik ga in ieder geval geen geld uitgeven aan een accu waar ik alsnog niks aan heb als het net plat ligt, dat vind ik simpelweg zonde. Als ik het doe dan doe ik het goed.
Een generator komt wat mij betreft niet in mijn plaatje voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 mei 2025 @ 17:01:19 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217518985
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 16:42 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat lijkt mij ook de juiste toekomst. maar dan hebben we een regering nodig die daar eens goed over na gaat denken.
Nou nee, de mogelijkheden zijn er simpelweg al, en als ik de verantwoordelijkheid voor mijn huis(houden) bij de regering zou moeten leggen of zou hebben gelegd dan zat ik waarschijnlijk nog op een doorwaaiflatje in Amersfoort.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het zou idd handig zijn als de overheid de verplichting zou opleggen dat EV's verplicht bidirectioneel kunnen laden, de Japanse overheid heeft dat al gedaan na de kernramp in Fukushima in 2011...
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 mei 2025 @ 17:03:13 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217519002
En on-topic: met 1008 kWh de beste april sinds ze aangesloten zijn (eind april 2021, dus 2021 telt niet mee).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217519042
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou nee, de mogelijkheden zijn er simpelweg al, en als ik de verantwoordelijkheid voor mijn huis(houden) bij de regering zou moeten leggen of zou hebben gelegd dan zat ik waarschijnlijk nog op een doorwaaiflatje in Amersfoort.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het zou idd handig zijn als de overheid de verplichting zou opleggen dat EV's verplicht bidirectioneel kunnen laden, de Japanse overheid heeft dat al gedaan na de kernramp in Fukushima in 2011...
ho wacht, momenteel staat de regelgeving het niet toe. het mag gewoon niet. dat heeft niets met mogelijkheden te maken....

vrijwel alle nieuwe EV's kunnen het. dat is het hele probleem niet. de regering is het probleem. lees anders even dat linkje wat ik deelde.
en dank u meneer Dood,
pi_217519156
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 16:39 schreef freak1 het volgende:

[..]
in je eigen linkje staat toch dat ze vrijwel allemaal geen duidelijk antwoord kunnen geven? overigens in 2023 (want daar refereert je linkje naar)..
maar ga eens de proef op de som nemen, bel je eigen verzekering op en vraag om het plaatsen van een thuis batterij. dan krijg je of de dooddoener "zolang het aan de eisen voldoet en door een erkend monteur gedaan wordt hebben wij er geen problemen mee". maarja. wat is een erkend monteur?
het is ontzettendlastige materie waar verzekeraars mee worstelen.

jij vind dat veel, ik vind dat wel meevallen. ik heb aardig wat oppervlakte en als ik in de winter goedkoop wil laden voor de nacht met een 14.4kw warmtepomp en een heel huishouden dan gaan er wel wat kWhs doorheen hoor..

verder kan ik je verhaal niet heel erg goed volgen want je husselt kW (het wattage) door elkaar met kWh (hoeveelheid energie). dus je laad 10kWh op met 2kW? die is overigens niet gratis, want je gebruikt een laadcyclus. en die zijn beperkt in de accus dus dat kost je links of rechtsom geld. dus daar ga je al nat.
stel je koopt de homewizard batterij (jaja kan goedkoper maar gewoon even een voorbeeldje) dan koop je er 4, kun je max 3.2kW laden of ontladen en heb je 11kWh. dat voldoet in jouw scenario. echter; het kreng kost 1395 euro per stuk, dat is 5600 voor 11 kWh dus. 6000 cycli. volgens de site. 1 keer volledig laden en ontladen kost dus (voor het gemak) even 1 euro. en dan tellen we het verlies er niet bij, dat is conservatief 10 procent, dus 10kWh voltanken kost je alleen al aan afschrijving cq laadcycli 1.10 euro oftewel 11 cent per kWh. dat betekend gewoon dat je dus altijd een 11 cent extra moet optellen bij je laden/ontladen per kWh.
dus als het verschil tussen laden en ontladen minder dan 11 cent is ben je verlies aan het draaien. dan heb je geen break even. dus je moet wel degelijk een verschil hebben dat je zeer snel zal moeten voltanken in de middag (max 3.2kW laden dus dat duurt bijna 4 uur) om dan in die avonden dat te gebruiken. maar dat is ontladen met 3.2kW dus dat is ook nog eens 4 uur lang. je moet dus echt in verbruiksblokken gaan kijken.

dit is echt ontzettend lastige materie. ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, snap je waar mijn extra 11 cent per kWh vandaan komt? want dan is je verschil tussen 14 en 30 cent eigenlijkt nog maar 3 cent. en hoeveel kWh verbruik je nu echt? als je namelijk even kijkt bij Frank Energie naar de dagprijzen
https://www.frankenergie.nl/nl
dan zie je dat tussen 11 en 17 de stroom even gratis was! top! dus ik kan de accu volpompen want daar is een blok van 4 uur! en gratis.. gratis.. ik heb nog altijd mijn 11 cent per kWh dus nu voor 11 euro zit mijn thuisbatterij vol. dan kom ik de nacht door.. echter, enkel tussen 21 en 22 uur vandaag komt de prijs boven de 11 cent per kWh met 13 cent. dan kan ik vol gas ontladen met 3.2kW en daarmee 3 kWh terugleveren aan mijn huis. waarmee ik dus 9 cent in totaal die dag heb bespaard. de rest van de avond/nacht komt de stroomprijs niet boven de 11 cent per kWh waarmee het dus duurder is je accu stroom te gebruiken dan de zonnestroom...

het kan pas "uit" als het verschil tussen vullen en legen meer is dan die 11 cent en dat urenlang.
Ik reageer vanavond even langer. Maar je vergeet bij "uit het net trekken" de energiebelasting die je sowieso betaald. Van iets meer dan 11 cent ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 02-05-2025 18:15:42 ]
pi_217519189
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik reageer van ons even langer. Maar je vergeet bij "uit het net trekken" de energiebelasting die je sowieso betaald. Van iets meer dan 11 cent ;)
excuus je hebt gelijk. maar dat maakt mijn punt niet minder.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 2 mei 2025 @ 18:41:12 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217519829
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:08 schreef freak1 het volgende:

[..]
ho wacht, momenteel staat de regelgeving het niet toe. het mag gewoon niet. dat heeft niets met mogelijkheden te maken....

vrijwel alle nieuwe EV's kunnen het. dat is het hele probleem niet. de regering is het probleem. lees anders even dat linkje wat ik deelde.
Volgens mij staat in je linkje niet dat het niet mag, er staat wel dat we (in EU overleg) tot 2030 de tijd hebben om te regelen dat er alleen nog maar laadpalen worden geplaatst die bidirectioneel kunnen laden.

Ergo: als je een auto en laadpaal hebt die bidirectioneel kunnen laden, dan zou dat moeten kunnen en mogen, er zitten alleen nog wat haken en ogen aan het belastingverhaal, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er niet mee te handelen, en dus niet terug te leveren.
Daar is het mij overigens ook niet om te doen, ik heb geen enkele interesse in handelen met een accu.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217519981
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 18:41 schreef Leandra het volgende:
Daar is het mij overigens ook niet om te doen, ik heb geen enkele interesse in handelen met een accu.
Handelen zou ik ook geen interesse in hebben maar als ik in de zomer voor eigen gebruik de auto accu in kan zetten dan zou ik daar wel oren naar hebben. Net als in de winter de dure uren overslaan.

Ik zie dat dan als b.v. de accu tussen de 60 en 80 % geladen houden. Voor dag/dagelijks gebruik geen beperking dus en ruim voldoende om in de zomer de nacht door te komen en in de winter de dure uurtjes over te slaan.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator vrijdag 2 mei 2025 @ 19:54:07 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217520400
Zullen we stoppen met het discusieren over handelen met energietarieven en netwerkcongestie?
pi_217524775
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 19:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Zullen we stoppen met het discusieren over handelen met energietarieven en netwerkcongestie?
uit interesse, vanweer geen discussie voeren over de accu's e.d. in dit topic aangezien dit toch juist bijdraagt aan de discussie over panelen? het stuk netcongestie en handelsprijzen als middelpunt lijkt mij ook niet de bedoeling inderdaad
en dank u meneer Dood,
pi_217524931
On the bright side: mei begon hier met 28,8 kWh
Ietsje minder dan de hoogste van april, die was 29,9 (27 april).

10 panelen op zuid.
pi_217525340
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:44 schreef freak1 het volgende:

[..]
vragen;
-smorgens stroom dumpen op het net. je gaat dan uit van een teruglevergoeding neem ik aan? je neemt dan aan dat die teruglevergoeding hetzelfde is als de vergoeding? hoe ga je om met energie belasting e.d. ? de stroomprijs in de ochtend is momenteel 0,266 als piek, in de middag 0,136 als dal. voor een uur. je "Verdiend" dus 13 cent als je 1 op 1 mag handelen. hoeveel kost 1 laadcyclus van de batterij dan? in mijn berekeningen kost die namelijk meestal rond de 15 cent inc. verliezen. in feite verlies je nu geld...
-in de middag wordt de stroom negatief. tuurlijk. de afgelopen maand april is dat gedurende 4 uur geweest. 4. hele. uren. jan, feb, maart, 0 hele uren. terwijl de meeste zonnepaneelbezitters in maart al beginnen met meer opwekken dan verbruik.
-kun je me laten zien waar die hele grote verschillen zitten? ik heb het namelijk met een vriend een jaar geprobeerd. na afsschrijving accu's (en dan niet onze uren meerekenen) kom ik namelijk uit op een totale jaar "Winst" van een paar tientjes. het was de moeite niet waard...

laat ik even dan heel concreet vragen en benieuwd of je daar antwoord op durft te geven
-welke garantie durven jullie als bedrijf te geven inc. het nemen van verantwoordelijkheid op de terugverdientijden en tarieven die jullie hier wel mooi voorschotelen .. je berekeningen zijn zeer incompleet maar zeer voordelig voor de accu leverancier. zie bovenin mijn kritische noot. dus is het "your mileage may vary" zogauw je de deur uit bent of durven jullie dit te garanderen?
-waarom wordt er totaal geen rekening gehouden met afschrijving op laadcycli, waarom wordt er geschetst dat smiddags de stroomprijs negatief is? waarom wordt er geen rekening gehouden emt die 10 a 20 procent verlies? welke erzekerings voorzorgsmaatregelen nemen jullie, hebben jullie uberhaupt contact met de verzekering van de plek waar jullie accus plaatsen?
Heeft niks met durven te maken, meer met het feit dat we nog niet weten wat exacte tarieven gaan worden de komende jaren, zeker na aflopen saldering.

Maar een gemiddelde simulatie kan ik redelijk berekenen. Uitgaande van huidige tarieven (gemiddelden) met uurprijzen.

Let op, dit is nooit 100% accuraat. Ieder huishouden is anders.

1. Zonder batterij (salderen en terugleveren)
Zonder batterij wordt:
Overdag zonnestroom niet direct gebruikt → teruggeleverd
’s Avonds stroom afgenomen van het net
Met saldering zou de jaarlijkse kosten bijna nul zijn, maar:

Huidige realiteit (vanaf 2025):
Terugleververgoeding ~7 cent/kWh
Inkoop elektriciteit ~25 cent/kWh (gemiddeld bij dynamisch contract)
Verschil: 18 cent/kWh * niet-direct gebruikte eigen stroom

Stel 60% van eigen stroom wordt niet direct verbruikt → dat is 3000 kWh die wordt teruggeleverd.
Jaarlijkse kosten zonder batterij:
3000 kWh wordt tegen 7 cent/kWh verkocht: ¤210 inkomsten
3000 kWh moet worden ingekocht tegen 25 cent/kWh: ¤750 kosten
Netto saldo = ¤750 - ¤210 = ¤540 verlies per jaar

2. Met slimme batterij (10 kWh)
De batterij:
Slaat overtollige zonnestroom op (minder teruglevering → meer zelfverbruik)
Koopt goedkope stroom in (bijv. ’s nachts bij <10 cent/kWh)
Verkoopt stroom op dure momenten (bijv. middag/avond bij >30 cent/kWh)

A. Eigen gebruik optimalisatie:

Stel: batterij verhoogt zelfverbruik van zonne-energie van 40% naar 80%
Nu nog maar 1000 kWh teruggeleverd (ipv 3000)
4000 kWh van eigen opwek wordt zelf gebruikt
Inkoop: nog maar 1000 kWh * 25 cent = ¤250
Terugleververgoeding: 1000 kWh * 7 cent = ¤70
Netto saldo = ¤250 - ¤70 = ¤180 verlies
Besparing t.o.v. geen batterij: ¤540 - ¤180 = ¤360

B. Slimme stroomhandel (arbitrage):
De batterij kan ook profiteren van prijsverschillen op de stroommarkt.
Dagelijks laden bij lage prijs (<10 cent)
Verkopen bij hoge prijs (>30 cent)
Stel: 1 cyclus per dag van 8 kWh netto verhandelbaar
Winst per cyclus: (0.30 - 0.10) * 8 = ¤1.60

Doe je dat 250 dagen per jaar (realistisch met AI en genoeg prijsschommelingen):
250 * ¤1.60 = ¤400 winst per jaar

Totale impact van batterij
Component Waarde
Besparing door meer zelfverbruik ¤360
Winst door stroomhandel (arbitrage) ¤400
Totale besparing per jaar ¤760

Extra aandachtspunt:
Verlies batterij-efficiėntie (~10% verlies per laad/ontlaadcyclus) → is verwerkt in bovenschatting van 8 kWh/dag
Kosten batterij (aanschaf & afschrijving): Stel ¤5000, levensduur 10 jaar → ¤500/jaar
Netto voordeel: ¤760 - ¤500 = ¤260 per jaar winst

Conclusie
Een huishouden dat 5000 kWh opwekt en verbruikt, kan met een slim aangestuurde 10 kWh batterij op een dynamisch contract jaarlijks zo’n ¤760 besparen of verdienen, waarvan zo’n ¤260 netto winst is na batterijkosten (bij aanschafprijs van ¤5000).

Nu ben ik het met de meesten eens, dit klinkt aardig rooskleurig. In de praktijk zal dit misschien wat slechter uitpakken.

Ik denk dat het in bovenstaand scenario best realistisch is dat je 500 per jaar kan besparen, ipv 760.
Wat neerkomt op een terugverdientijd van 10 jaar bij aanschaf van 5k.

Nu is de vraag of 5k klopt, dat ligt enorm aan wat je nu in huis hebt. Is je omvormer al geschikt (een hybride Growatt bijvoorbeeld) dan is het misschien 3800-4200.
Heb je nu een solaredge systeem en moet je een nieuwe omvormer, kan het zomaar 7k zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_217525354
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 16:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, ik koop niet specifiek voor die reden een accu, maar het is wel zo dat ik alleen een accu wil als deze ook zonder stroom van het net kan draaien, dat is net even iets anders.

Ik ga in ieder geval geen geld uitgeven aan een accu waar ik alsnog niks aan heb als het net plat ligt, dat vind ik simpelweg zonde. Als ik het doe dan doe ik het goed.
Een generator komt wat mij betreft niet in mijn plaatje voor.
En dat is ook een prima insteek. We hebben toevallig gisteren ons 1e backup systeem verkocht.
Die wil hetzelfde, als je het doet dan ook meteen geschikt voor backup. Kost 1500 euro extra in dit scenario.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 3 mei 2025 @ 15:21:17 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217525717
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 14:21 schreef bambino het volgende:

[..]
En dat is ook een prima insteek. We hebben toevallig gisteren ons 1e backup systeem verkocht.
Die wil hetzelfde, als je het doet dan ook meteen geschikt voor backup. Kost 1500 euro extra in dit scenario.
Nou, als ik eerlijk moet zijn: dat vind ik peanuts als ik dan bij een stroomstoring zoals afgelopen week in half Europa (ongeacht de oorzaak) wel gewoon mijn koelkasten kan laten draaien en warm water heb enz. Zeker als het zonnig is.

Gewoon puur het feit dat je je daar dan geen zorgen om hoeft te maken, je hebt alleen wel wat beveiligingsmiddelen nodig als je de enige bent bij wie het huis wel blijft draaien :')
Nou ja, gordijnen maar dicht als iemand de koelkast open wil maken, en de boel met kaarsen verlichten :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217526071
het spijt me zeer maar je negeert echt absoluut alles wat ik heb aangedragen en dit is absoluut naar de mond van je werkgever praten. het klopt echt van geen kanten.
ik zal kort ingaan op wat je zegt maar hierboven had ik al veel beter antwoord op dit alles gegeven;

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 14:19 schreef bambino het volgende:

[..]
Heeft niks met durven te maken, meer met het feit dat we nog niet weten wat exacte tarieven gaan worden de komende jaren, zeker na aflopen saldering.
absoluut heeft dat alles met durven te maken. vrijwel alle batterijboeren, blijkbaar jij inclusief, rekenen de consument redelijk rijk. in jouw voorbeeld maakt de consument zelfs 260 euro winst per jaar.
en gek genoeg weet ik zeker dat als ik je werkgever het voorstel doe dat hij onderstaand plan mag implementeren, met een garantie van een kostenpost van 0 na 10 jaar, en dat het overschot daarvan naar de werkgever gaat en het tekort aan mij betaald moet worden dan gaat hij daar niet voor tekenen. raar toch, want het is makkelijk 2600 euro verdienen in 10 jaar?

zoals je zelf al zegt, de zaken zijn dermate onduidelijk dat er op dit moment, dankzij de onrust rondom afschaffing saldering, niets maar dan ook niets te voorspellen is. dat maakt elke inschatting bij voorbaat waardeloos. er moet iets gaan veranderen in de manier waarop wij electra behandelen in NL. en dat zal in gang moeten worden gezet voor begin 2027. we gaan dus nog nieuwe wetgeving en subsidies zien... en dat gaat elke voorspelling om zeep helpen.

elke batterij leverancier rekent je een voordeel over 10 jaar voor. en geen enkele leverancier wil daar aan commiteren. dan weet je precies wat dat rekenvoorbeeld waard is. niets maar dan ook niets.
quote:
Maar een gemiddelde simulatie kan ik redelijk berekenen. Uitgaande van huidige tarieven (gemiddelden) met uurprijzen.
leugen 1. onderstaanden prijzen zijn NIET de uurprijzen. ik heb je ze meermaal gegeven maar zal het nogmaals doen.
quote:
Let op, dit is nooit 100% accuraat. Ieder huishouden is anders.

1. Zonder batterij (salderen en terugleveren)
Zonder batterij wordt:
Overdag zonnestroom niet direct gebruikt → teruggeleverd
’s Avonds stroom afgenomen van het net
Met saldering zou de jaarlijkse kosten bijna nul zijn, maar:

Huidige realiteit (vanaf 2025):
Terugleververgoeding ~7 cent/kWh
https://www.frankenergie.(...)ract-onaantrekkelijk
geen idee waar je die prijs vandaan haalt maar de meeste leveranciers hanteren gewoon de marktprijzen.
quote:
Inkoop elektriciteit ~25 cent/kWh (gemiddeld bij dynamisch contract)
Verschil: 18 cent/kWh * niet-direct gebruikte eigen stroom
ook hier haak ik al af. voorbeeld vandaag;
minimum prijs is 14 cent max prijs was 26 cent
gisteren? idem dito
eergisteren? 0 (3 uur lang, waarom dit relevant is, zie boven voor de max laadsnelheid accu) max 0,25
de prijzen die je noemt zijn cherry picking prijzen. die goed je voorbeeld uitkomen. maar gemiddeld? komen ze niet zo uit. ook ga je er vanuit dat je in een uur je accu volramt. ook niet realistisch. je hebt daar meerdere uren voor nodig, evenals ontladen mits je vol gas ontlaad. maar toch wordt er gerekend met laden tijdens 1 daluur en ontladen op 1 piekuur. dat is volstrekt onrealistisch en is misleiding.
quote:
Stel 60% van eigen stroom wordt niet direct verbruikt → dat is 3000 kWh die wordt teruggeleverd.
stel stel stel.. stel als mijn oma wielen had was ze een fiets.
je doet wel heel heel heel veel aannames vooral het feit dat er zoveel exact tijdens dal ingekocht kan worden en tijdens piek verkocht kan worden.
quote:
Jaarlijkse kosten zonder batterij:
3000 kWh wordt tegen 7 cent/kWh verkocht: ¤210 inkomsten
3000 kWh moet worden ingekocht tegen 25 cent/kWh: ¤750 kosten
Netto saldo = ¤750 - ¤210 = ¤540 verlies per jaar

2. Met slimme batterij (10 kWh)
De batterij:
Slaat overtollige zonnestroom op (minder teruglevering → meer zelfverbruik)
Koopt goedkope stroom in (bijv. ’s nachts bij <10 cent/kWh)
hier laad je al het enorme hiaat in je kennis blijken. snachts is de stroom juist niet goedkoop. er is al maanden geen nacht geweest met stroom beneden den 10 cent de kWh. kijk zelf eens op https://www.frankenergie.nl/nl en de dynamische prijzen., klinkklare onzin die je verkoopt. de stroom is goedkoop gedurende de middag.
quote:
Verkoopt stroom op dure momenten (bijv. middag/avond bij >30 cent/kWh)
weet zo';n onzin. de stroom is duur in de ochtend en avond. het is gewoon op te zoeken en staat publiek waarom verkoop je zo;n onzin?
quote:
A. Eigen gebruik optimalisatie:

Stel: batterij verhoogt zelfverbruik van zonne-energie van 40% naar 80%
Nu nog maar 1000 kWh teruggeleverd (ipv 3000)
4000 kWh van eigen opwek wordt zelf gebruikt
Inkoop: nog maar 1000 kWh * 25 cent = ¤250
Terugleververgoeding: 1000 kWh * 7 cent = ¤70
Netto saldo = ¤250 - ¤70 = ¤180 verlies
Besparing t.o.v. geen batterij: ¤540 - ¤180 = ¤360
dit is wel heel erg een sigaar uit eigen doos, beetje het kaliber, ik heb 50 euro verdiend want ik het de taxi niet gepakt.
quote:
B. Slimme stroomhandel (arbitrage):
De batterij kan ook profiteren van prijsverschillen op de stroommarkt.
Dagelijks laden bij lage prijs (<10 cent)
Verkopen bij hoge prijs (>30 cent)
Stel: 1 cyclus per dag van 8 kWh netto verhandelbaar
Winst per cyclus: (0.30 - 0.10) * 8 = ¤1.60
hier ga je weer vanuit dat je al die 10kWh keihard kan dumpen gedurende dat ene piekuur. en dat kan helemaal niet, want je hebt een max laad en ontlaadvermogen. waar je overigens verder helemaal niet over praat. het is zo'n glad verkoopverhaaltje wat je hebt, sorry dat ik het zeg, maar het ontbreekt van de technische onderbouwing van je oplossing. alleen een 10kWh batterij met een 10kW omvormer zal in een uur kunnen laden en dumpen. en die heb je niet voor de door jou geschetste 5K.
quote:
Doe je dat 250 dagen per jaar (realistisch met AI en genoeg prijsschommelingen):
250 * ¤1.60 = ¤400 winst per jaar
heb je een linkje naar een jaar van dagprijzen waarin dat is gelukt, of nog beter, bijvoorbeeld een blogpost van iemand of een rekening van iemand die dat is gelukt? want ik ken ze niet.
quote:
Totale impact van batterij
Component Waarde
Besparing door meer zelfverbruik ¤360
Winst door stroomhandel (arbitrage) ¤400
Totale besparing per jaar ¤760

Extra aandachtspunt:
Verlies batterij-efficiėntie (~10% verlies per laad/ontlaadcyclus) → is verwerkt in bovenschatting van 8 kWh/dag
Kosten batterij (aanschaf & afschrijving): Stel ¤5000, levensduur 10 jaar → ¤500/jaar
ja doei. niks 10 jaar. een batterij meet je in laadcycli. niet in jaren. de homewizard batterij claimt bijvoorbeeld dat ze 6000 cycli verwachten te halen. in jouw voorbeeld ben je dus 2 keer per dag door een complete cyclus aan het gaan, dat is 700 keer per jaar daarmee haal je dus 8 jaar. ervan uitgaande dat je geen enkele batterij degradatie opdoet. dus niks 500/jaar, maar eerder 650 per jaar..
quote:
Netto voordeel: ¤760 - ¤500 = ¤260 per jaar winst
alleen al de correctie in laadcycli zorgt al voor een theoretische daling naar 110 per jaar. lekker fragiel.
quote:
Conclusie
Een huishouden dat 5000 kWh opwekt en verbruikt, kan met een slim aangestuurde 10 kWh batterij op een dynamisch contract jaarlijks zo’n ¤760 besparen of verdienen, waarvan zo’n ¤260 netto winst is na batterijkosten (bij aanschafprijs van ¤5000).

Nu ben ik het met de meesten eens, dit klinkt aardig rooskleurig. In de praktijk zal dit misschien wat slechter uitpakken.
in de praktijk is het door jou geschetste voorbeeld volstrekt onmogelijk. niet alleen maak je al meerdere rekenfouten, je gaat uit van de onbalansmarkt waarop je kan blijven handelen (die zeer snel zal verdwijnen, zeker als er meerdere huishoudens gaan handelen want dan is die onbalans weg) en je haalt sales trucjes uit door levensjaren ipv levens cycli te gebruiken. los daarvan gebruik je geen enkele bron voor je prijzen (ik heb je linkjes naar de uurprijzen gegeven die jouw prijzen niet staven) en gebruik je technisch onmogelijke voorbeelden die tot elementaire rekenfouten leiden. zo is een standaard 10kWh batterij voor 5K helemaal niet uitgevoerd met een 10kW omvormen maar eerder met een 2 a 3. die kan dus niet even in dat piekuurtje dumpen of in een daluur laden.
quote:
Ik denk dat het in bovenstaand scenario best realistisch is dat je 500 per jaar kan besparen, ipv 760.
Wat neerkomt op een terugverdientijd van 10 jaar bij aanschaf van 5k.

Nu is de vraag of 5k klopt, dat ligt enorm aan wat je nu in huis hebt. Is je omvormer al geschikt (een hybride Growatt bijvoorbeeld) dan is het misschien 3800-4200.
Heb je nu een solaredge systeem en moet je een nieuwe omvormer, kan het zomaar 7k zijn.
nog altijd heb je vrijwel al mijn vragen genegeerd en is ook bovenstaand rekenvoorbeeld echt foutief. of je begrijpt je eigen spullenboel niet of je weigert kritisch te zijn op deze spullen.

hey, ik geloof in accus, ik wil er heel graag een set van zetten maar ik haat het als er misleid wordt. en je rekenvoorbeeld is echt misleiding.

als het zo makkelijk is om die 260 per jaar als winst weg te zetten, heb je vast een aantal voorbeelden van huishoudens met een blogje ofzo die die besparing hebben, of niet?
en dank u meneer Dood,
pi_217526082
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 15:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, als ik eerlijk moet zijn: dat vind ik peanuts als ik dan bij een stroomstoring zoals afgelopen week in half Europa (ongeacht de oorzaak) wel gewoon mijn koelkasten kan laten draaien en warm water heb enz. Zeker als het zonnig is.

Gewoon puur het feit dat je je daar dan geen zorgen om hoeft te maken, je hebt alleen wel wat beveiligingsmiddelen nodig als je de enige bent bij wie het huis wel blijft draaien :')
Nou ja, gordijnen maar dicht als iemand de koelkast open wil maken, en de boel met kaarsen verlichten :D
daar zit momenteel denk ik ook wel de use case van de thuis accus. winst ga je er zeker niet mee maken en als je onder aan de streep de accu ooit terug verdiend mag je in je handjes knijpen.

meer eigen verantwoordelijkheid en je eigen stroom voorziening in handen nemen moet normaler worden in NL.
en dank u meneer Dood,
  zondag 4 mei 2025 @ 10:57:58 #271
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217532963
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 16:10 schreef freak1 het volgende:

[..]
daar zit momenteel denk ik ook wel de use case van de thuis accus. winst ga je er zeker niet mee maken en als je onder aan de streep de accu ooit terug verdiend mag je in je handjes knijpen.

meer eigen verantwoordelijkheid en je eigen stroom voorziening in handen nemen moet normaler worden in NL.
Ons hele leven zit vol met zaken die het gemak dienen.
Wat is de terugverdientijd van mijn auto?
Wat is de terugverdientijd van de keuken?

Nou zou je van een luxe keuken of 2de badkamer nog kunnen stellen dat het de waarde van je huis verhoogt, maar als ik een Bulthaup keuken vol Miele apparatuur in mijn huis laat plaatsen dan kost dan meer dan de waardeverhoging van het huis.
Plus dat de keuken (ook een Bulthaup) gewoon in 20 jaar afgeschreven is.

Ergo: we geven zo vaak geld uit aan zaken die vooral voor het gemak zijn en helemaal geen terugverdientijd hebben.

SPOILER
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217533338
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2025 10:57 schreef Leandra het volgende:

Maar die batterij hang je niet aan de muur om mooi naar te kijken, in de praktijk verstop je die en is het hooguit een speeltje waar je wat aan kan tinkeren om het gebruik van het ding te optimaliseren. Het is niet zo dat het je leven echt leuker maakt wat de vrijheid van verplaatsen of eenvoudig je maaltijden bereiden wel doen.

Ook voor mij geeft een batterij ook wel een beetje het goede gevoel voor de wereld om ons heen maar toch moet het ding wel ongeveer uit kunnen wil ik het aanschaffen. Een auto en keuken vallen dan echt in een andere categorie.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 4 mei 2025 @ 12:01:07 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217533370
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 11:56 schreef 215 het volgende:

[..]
Maar die batterij hang je niet aan de muur om mooi naar te kijken, in de praktijk verstop je die en is het hooguit een speeltje waar je wat aan kan tinkeren om het gebruik van het ding te optimaliseren. Het is niet zo dat het je leven echt leuker maakt wat de vrijheid van verplaatsen of eenvoudig je maaltijden bereiden wel doen.

Ook voor mij geeft een batterij ook wel een beetje het goede gevoel voor de wereld om ons heen maar toch moet het ding wel ongeveer uit kunnen wil ik het aanschaffen. Een auto en keuken vallen dan echt in een andere categorie.
Nou heb ik toevallig een hele mooie auto, en die zie ik iedere keer als ik de garage binnenloop, maar het blijft natuurlijk, net als een luxe keuken, een gebruiks- en gemaksvoorwerp.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217533450
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2025 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou zou je van een luxe keuken of 2de badkamer nog kunnen stellen dat het de waarde van je huis verhoogt, maar als ik een Bulthaup keuken vol Miele apparatuur in mijn huis laat plaatsen dan kost dan meer dan de waardeverhoging van het huis.
Plus dat de keuken (ook een Bulthaup) gewoon in 20 jaar afgeschreven is.

Ergo: we geven zo vaak geld uit aan zaken die vooral voor het gemak zijn en helemaal geen terugverdientijd hebben.

SPOILER
ooh wij zitten helemaal op 1 lijn hoor! Los van de Bulthaup want ik ben voor een kwalitatief NL product gegaan :P

maar helemaal eens dat die thuis accu gaat zorgen voor meer vrijheid en comfort. daar geloof ik heilig in. niet in de accus met afhankelijkheid van het net, maar de accu's die je los kunnen koppelen van het net...
daarbij denk ik persoonlijk aan
-minder afhankelijk van electra tarieven die als een speelbal op en neer kunnen gaan door externe factoren. dat kan dus positief voor de accu bezitter uitpakken (als de tarieven weer boven de euro uitkomen en daarmee meer zelfconsumptie aanmoedigen) of negatief (als de prijzen door de vloer zakken). maar het geeft wel meer consistentie en voorspelbaarheid, dat is ook wat waard.
-bij stroomuitval in het net evenals stroompieken en dalen (wat we de komende jaren echt als realiteit moeten gaan accepteren) blijft bij jou het licht branden. en de vriezer. en de koeler. en de kookplaat. spanningspiek en de panelen vallen uit bij de buren? niet bij jou....
-heb jij tijdelijk een hoger vermogen nodig dan je netaansluiting? bijv. om die airco te draaien, een warmtepomp die aanspringt tijdens het koken? dat kun je opvangen met een thuisbatterij...

nee wij zitten daarin echt wel op 1 lijn.

wat mij tegenstaat in het geheel is die continu focus op dat je het terug gaat verdienen. het liegen en bedriegen van de accu leveranciers..
volgens zonneplan bijvoorbeeld had je vorig jaar al een redement van 1767 euro. wel heel slim om meteen resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst te vermelden. en in de kleine lettertjes staat dan dat het een 20kWh systeem is, das een beste jongen, inclusief het handelen op de energiemarkt (wat binnen een jaar gaat verdwijnen) en de aanschafkosten worden niet meegerekend. die 65 euro per jaar, van laden op zonnestroom, dat vind ik een veel realistischer getal.

[ Bericht 2% gewijzigd door freak1 op 04-05-2025 12:35:30 ]
en dank u meneer Dood,
pi_217557798
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 12:11 schreef freak1 het volgende:
-heb jij tijdelijk een hoger vermogen nodig dan je netaansluiting? bijv. om die airco te draaien, een warmtepomp die aanspringt tijdens het koken? dat kun je opvangen met een thuisbatterij...
Zekeren installateurs dat dan wel af? / Sluiten ze dat wel voor je aan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')