abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 09:08:36 #1
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217127053
Hola mis amigos! :D

Ik was even nieuwsgierig hoe het inmiddels zit met de befaamde elektrische stepjes & regelgeving daarvan in Nederland? (ik bedoel dus deze dingen en niet ebikes)

Bij mijn vertrek uit Nederland ongeveer 2,5 jaar geleden waren ze nog illegaal op de openbare weg, wat mij toen verbaasde omdat ze in vrijwel alle EU landen gewoon legaal de weg op mogen. En tevens, omdat je ze wél gewoon zonder problemen overal kon kopen in Nederland.... maar vervolgens mag je er alleen mee rijden op eigen terrein? :? Right....
Hoewel, in alle eerlijkheid, ze zijn ook hier soms wel controversieel, omdat vooral kinderen en tieners er vaker onvoorzichtig mee omgaan en zonder helm en zonder licht ermee rondrijden wat uiteraard zeer gevaarlijk kan zijn.

TS heeft zelf dus ook zo'n e-step (patinete electrico heten ze hier in Spanje) en vanzelfsprekend heb ik braaf mijn helm altijd op en mijn step heeft ook licht voor en achter. Ik rijd er heel vaak op voor korte stukjes hier, bijvoorbeeld het stadje in als ik iets kleins moet halen in een winkel, of als ik met iemand heb afgesproken ergens binnen een straal van zeg 6 km van mijn huis.
Ideaal vind ik aangezien je best ver kan komen op zo'n ding en je hem natuurlijk overal met gemak kan parkeren i.t.t. een grote lompe auto.

Zijn er hier mensen die ook zo'n e-step gebruiken? En zijn ze nog steeds "illegaal" op de weg in NL? Zou je er bijvoorbeeld wél een overwegen als ze legaal de weg op mochten?
pi_217127097
Ik zou er nooit eentje overwegen, voor zo een afstanden hebben ze fietsen uitgevonden.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 09:21:31 #3
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217127181
Begrijpelijk. Uiteraard is een fiets (zeker in NL) waarschijnlijk meest voor de hand liggende keuze.

Echter, deze dingen gaan ook gewoon 25 km/u net als een e-bike (die van mij gaat zelfs 30 dankzij een kleine software-tweak :P) en ze kosten vaak een stuk minder dan een e-bike.
Mijne was bijv 450 euro nieuw, voor dat geld heb je niet snel een e-bike geloof ik.

Plus het is lekker lui, je geeft "gas" en je gaat gewoon, het is ook veel leuker om op rond te cruisen dan een fiets vind ik. Het helpt in mijn geval ook niet dat ik fietsen kut vind :') :@
  vrijdag 21 maart 2025 @ 09:36:14 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217127307
Ik doe dat ook gewoon op de fiets, maar hier de regels voor die steps in Nederland, kennelijk zijn alleen deze goedgekeurd:
https://www.rdw.nl/partic(...)e-step-de-weg-op-mag

Ik zou zelf geen step overwegen want eerlijk.... ik ben daar te schijterig voor. Ik weet dat je op de fiets niet minder kwetsbaar bent, maar zo'n klein stepje... nee, dat zou ik niet aandurven :')
pi_217127394
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 09:21 schreef dick_laurent het volgende:
Begrijpelijk. Uiteraard is een fiets (zeker in NL) waarschijnlijk meest voor de hand liggende keuze.

Echter, deze dingen gaan ook gewoon 25 km/u net als een e-bike (die van mij gaat zelfs 30 dankzij een kleine software-tweak :P) en ze kosten vaak een stuk minder dan een e-bike.
Mijne was bijv 450 euro nieuw, voor dat geld heb je niet snel een e-bike geloof ik.

Plus het is lekker lui, je geeft "gas" en je gaat gewoon, het is ook veel leuker om op rond te cruisen dan een fiets vind ik. Het helpt in mijn geval ook niet dat ik fietsen kut vind :') :@
Een gewone step dat zou ik nog overwegen, mijn zoontje heeft er 1 en ik zie mezelf wel naar de winkel steppen met hem.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 10:19:40 #6
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217127667
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 09:36 schreef herverwijderd het volgende:
Ik doe dat ook gewoon op de fiets, maar hier de regels voor die steps in Nederland, kennelijk zijn alleen deze goedgekeurd:
https://www.rdw.nl/partic(...)e-step-de-weg-op-mag

Ik zou zelf geen step overwegen want eerlijk.... ik ben daar te schijterig voor. Ik weet dat je op de fiets niet minder kwetsbaar bent, maar zo'n klein stepje... nee, dat zou ik niet aandurven :')
Lol, die plaatjes van die 'goedgekeurde' steps _O- echt enorm lelijke dingen haha vind ik dan

En ja, ik snap je angst wel. In Nederland regent het natuurlijk ook vaker dan hier (behalve toevallig deze maand :') )
Ik ga op mijn stepje ook niet de weg op als het regent of net geregend heeft. Kleine wielen dus kans op een uitglijder is wel wat groter dan ja. Maar op droog wegdek hoef je niet veel te vrezen, dan kan je er prima mee cruisen. 8-)
pi_217132326
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 09:21 schreef dick_laurent het volgende:
Begrijpelijk. Uiteraard is een fiets (zeker in NL) waarschijnlijk meest voor de hand liggende keuze.

Echter, deze dingen gaan ook gewoon 25 km/u net als een e-bike (die van mij gaat zelfs 30 dankzij een kleine software-tweak :P) en ze kosten vaak een stuk minder dan een e-bike.
Mijne was bijv 450 euro nieuw, voor dat geld heb je niet snel een e-bike geloof ik.

Plus het is lekker lui, je geeft "gas" en je gaat gewoon, het is ook veel leuker om op rond te cruisen dan een fiets vind ik. Het helpt in mijn geval ook niet dat ik fietsen kut vind :') :@
Leuk over strak egaal asfalt, zodra het losse stenen zijn of er hobbels in het asfalt zitten trillen je nieren je lijf uit.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 18:22:01 #8
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217132356
Nederland is ook gewoon een gaar land. Ik zie in de ochtend wel vaak iemand op zo'n elektrische step naar het station rijden en hij komt er gewoon mee weg. Waarschijnlijk, omdat hij mij niet is.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217133450
Wat ik me nu afvraag he als ik ze zie steppen op zo,n stepje, hoe gaan jullie de bocht om ? als je je hand uitsteekt om de mensen achter je te laten weten dat je afslaat dan ga je toch onderuit ? of steken jullie je hand gewoon niet uit ?
pi_217133516
Altijd heerlijk om je zatte bek door Antwerpen te knallen op zo’n steppie
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 22:58:53 #11
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217136357
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 19:46 schreef Sorella het volgende:
Wat ik me nu afvraag he als ik ze zie steppen op zo,n stepje, hoe gaan jullie de bocht om ? als je je hand uitsteekt om de mensen achter je te laten weten dat je afslaat dan ga je toch onderuit ? of steken jullie je hand gewoon niet uit ?
Hand uitsteken kan wel hoor, maar meestal doe ik het idd niet :P
pi_217139555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:58 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Hand uitsteken kan wel hoor, maar meestal doe ik het idd niet :P
Heel vlug dan zeker ?
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 10:25:11 #13
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217139928
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:45 schreef Sorella het volgende:

[..]
Heel vlug dan zeker ?
Mja het gaat wel hoor, maar je hebt gelijk dat het instabiel kan worden.

Wat ik hier eigenlijk altijd simpelweg doe als ik moet afslaan naar links, is uiteraard eerst over mijn schouder kijken of er een auto achter me komt. Zo nee, dan ga ik gewoon natuurlijk.
Zo ja, dan afhankelijk van hoe dicht ie op me zit kies ik uit 2 opties, 1 = ik rem af, laat de auto(s) me eerst passeren en sla dan af. 2 = als de auto nog op redelijk afstandje zit op moment dat ik wil afslaan, ga ik gewoon alvast ad linkerkant vd weghelft rijden en dwing op die manier af dat ik rustig kan afslaan. Tot nu toe werkt dat hier eigenlijk altijd prima.

Moet er wel bij zeggen dat ik niet midden in een drukke stad woon maar in een wat rustigere gemeente.
pi_217140996
Met 30 km/u met kleine mini kutwieltjes en slechte remmen op een smal plankje door het drukke verkeer crossen, tja. Genoeg mensen die als voetganger aangereden zijn door die dingen en dan rijden die gasten meestal snel weg omdat ze volledig onverzekerd zijn. Ik vind het daarom wel terecht dat je verplicht verzekerd moet zijn en dat die dingen ook een kenteken-verplichting hebben.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:22:06 #15
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217142167
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:14 schreef Farenji het volgende:
Met 30 km/u met kleine mini kutwieltjes en slechte remmen op een smal plankje door het drukke verkeer crossen, tja. Genoeg mensen die als voetganger aangereden zijn door die dingen en dan rijden die gasten meestal snel weg omdat ze volledig onverzekerd zijn. Ik vind het daarom wel terecht dat je verplicht verzekerd moet zijn en dat die dingen ook een kenteken-verplichting hebben.
Tsja.. en e-bikes/fatbikes die min of meer even hard gaan en waarmee ook zat ongelukken gebeuren zijn wél oke en mogen wél zonder verplichte verzekering en helmloos overal de weg op. Dat is beetje met twee maten meten vind ik. 🤷🏻
pi_217142573
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:22 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Tsja.. en e-bikes/fatbikes die min of meer even hard gaan en waarmee ook zat ongelukken gebeuren zijn wél oke en mogen wél zonder verplichte verzekering en helmloos overal de weg op. Dat is beetje met twee maten meten vind ik. 🤷🏻
Ik heb het niet over opgevoerde fatbikes gehad, daar vind ik ook wel wat van. Maar gewone niet opgevoerde ebikes gaan niet harder dan dan 25km/u tenzij je zelf harder trapt, en hebben grotere wielen, een zadel, betere remmen. Dat is een heel ander verhaal dan puny opgevoerde stepjes van ali.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 16:07:44 #17
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217143743
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:53 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb het niet over opgevoerde fatbikes gehad, daar vind ik ook wel wat van. Maar gewone niet opgevoerde ebikes gaan niet harder dan dan 25km/u tenzij je zelf harder trapt, en hebben grotere wielen, een zadel, betere remmen. Dat is een heel ander verhaal dan puny opgevoerde stepjes van ali.
Mijn stepje komt niet van Ali, is van Segway. Heeft een prima rem en fel hallogeen licht voor en achter. Het is ook gewoon hoe je er op rijdt he... ik rijd gewoon netjes en haal geen geke moves uit ofzo.

En van wat ik me herinner hoe de gemiddelde fietser in Utrecht bijv zich gedroeg? Al zigzaggend, half naar zijn telefoon kijkend terwijl door rood fietsend, stoep op, stoep af... dan is dat niet bepaald veel 'veiliger' te noemen in mijn ogen.
Maar goed...ieder heeft zo zijn eigen visies op het verkeer.
pi_217143761
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 09:14 schreef Questular het volgende:
Ik zou er nooit eentje overwegen, voor zo een afstanden hebben ze fietsen uitgevonden.
Als je een stedentrip doet is zo'n step wel handiger meenemen dan een fiets.
pi_217145993
Ik had heel graag zo'n ding gehad. In het verleden weleens op een gewone step gestaan, maar dat was niet erg snel en bovendien vermoeiend. Lijkt mij vooral handig in het ov of in een stad waar het parkeren van een fiets nogal omslachtig is.

In Spanje vind ik het wel opvallend dat die dingen niet de Cercanias in mogen en dat je volgens de wetgeving niet met oortjes aan het verkeer mag deelnemen. Navigeren lijkt mij dan lastig, al is het tweede punt op te lossen met een telefoonhouder.
pi_217167891
https://www.cbsnews.com/news/segway-scooter-recall/

quote:
Segway is recalling about 220,000 Segway scooters sold nationwide because the product's folding mechanism can fail while in use, posing a fall hazard that has left 20 people with injuries including broken bones, bruises and lacerations, the company said Thursday.

...

The recall involves all Segway Ninebot Max G3OP and Max G30LP KickScooters


pi_217167987
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:22 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Tsja.. en e-bikes/fatbikes die min of meer even hard gaan en waarmee ook zat ongelukken gebeuren zijn wél oke en mogen wél zonder verplichte verzekering en helmloos overal de weg op. Dat is beetje met twee maten meten vind ik. 🤷🏻
Het echte probleem is m.i. dat het allemaal zonder uitzondering volstrekte rotzooi is.
Zeer schadelijk door de energie die het kost om deze gimmicks te produceren.

Wat we zeker weten: binnen 2 jaar horen we niks meer over je stepje omdat ie dan reeds lang met de vuilnisman is meegegeven. Het is troep. Bende.

Vermeld hier nog even hoe het eind 2026 met het arme stepje is. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 19:26:16 #22
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217168372
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het echte probleem is m.i. dat het allemaal zonder uitzondering volstrekte rotzooi is.
Zeer schadelijk door de energie die het kost om deze gimmicks te produceren.

Wat we zeker weten: binnen 2 jaar horen we niks meer over je stepje omdat ie dan reeds lang met de vuilnisman is meegegeven. Het is troep. Bende.

Vermeld hier nog even hoe het eind 2026 met het arme stepje is. :)
Ok mr negative.

Ik heb het stepje eind 2022 gekocht en rijd er nog steeds probleemloos op. :W
pi_217168427
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ok mr negative.

Ik heb het stepje eind 2022 gekocht en rijd er nog steeds probleemloos op. :W
Dokter Doom noemen ze me op het werk. En soms thuis ook.
Niet leuk maar iemand moet het doen vind ik.

We horen wel hoe het ermee gaat t.z.t.

Ik was overigens het weekend in Antwerpen waar de "stadsstepjes" in ruime mate aanwezig zijn. Maar wat een desolaat schroot is dat allemaal als je dat ziet. Het is zo niet degelijk en gebouwd om snel kapot te gaan.

Ik vind dat zo zonde en pure verspilling en een voorbeeld van wat er mis is. We hebben het over "groen" en "duurzaam" ook in dat verband terwijl het in feite het pure tegendeel is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 19:45:48 #24
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217168668
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

We horen wel hoe het ermee gaat t.z.t.

Het is zo niet degelijk en gebouwd om snel kapot te gaan.

Heb je waarschijnlijk een punt ja. Echter, dit is helaas een beetje inherent aan de huidige wegwerp-maatschappij...

Tijdje terug ook een docu hierover gezien (naam ff vergeten) over hoe ontieglijk veel slecht ontworpen wegwerp elektronica en ook fast-fashion (shein en dergelijke :r ) bergen en bergen met afval veroorzaken. Allemaal gemaakt voor een korte levensduur zodat de consument altijd nieuw nieuw nieuw moet blijven kopen. :'( Bepaalde stepjes doen daar tot zekere hoogte aan mee ja.

Maar ja, om met kleine positieve noot te eindigen, ik pak dankzij mijn stepje al ruim twee jaar zo goed als nooit meer de auto voor kleine ritjes ;)
pi_217227706
Er is onlangs een nieuwe wet gemaakt betreffende elektrisch aangedreven voertuigen zonder zadel, zoals die Segway's en dus ook Stepje heeft geen zadel.

Ze mogen zonder keurmerk en zonder kenteken niet meer op de weg en ook niet op de stoep... :)

Ben even vergeten hoe ze de wet ook alweer noemen, maar is op de RDW site wel te vinden... Daar vind je ook een lijst van goedgekeurde merken. Gedenk, koop je zo'n Alie ding zonder EU keurmerk en zonder kenteken en ga je daarmee rond tuffen dan ben je niet verzekerd. Kom je klaploper van een wout tegen dan naait die je misschien een oortje aan want illegale deelname aan het verkeer zonder verzekering is een 'misdrijf'. Wordt pittig bonnetje...
  zaterdag 5 april 2025 @ 15:28:13 #26
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217294997
Ik zie echt vaak kinderen en zo bij scholen en winkelcentra of in parkjes met zo'n ding rondrijden en blijkbaar kan het gewoon maar je krijgt volgens mij eerst 1x waarschuwing en dan nemen ze hem in beslag dus ik zou t risico niet nemen
Man of Steal.
  Moderator zaterdag 5 april 2025 @ 19:23:25 #27
236264 crew  capricia
pi_217296761
Stepjes zijn geen ding in NL. Ik zie ze nooit.
Gewoon een fiets/ normale ebike des te meer.

Geen vervuild straatbeeld met overal van die huurstepjes ook.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 9 april 2025 @ 08:41:50 #28
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217324152
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 19:23 schreef capricia het volgende:
Stepjes zijn geen ding in NL. Ik zie ze nooit.
Misschien niet op het platteland waar je over 5km grindweg moet maar in de randstad zie je ze overal hoor.
Man of Steal.
pi_217324374
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 15:28 schreef SuperNeger het volgende:
rondrijden en blijkbaar kan het gewoon
Vooralsnog, de overheid is nog bezig met een infrastructuur op te bouwen, de wet is nog niet geheel dichtgetimmerd en heeft nog haken en ogen. De politie heeft op het moment nog te weinig opgeleid mankracht met kennis van zaken en te weinig middelen om landelijk gericht op te treden. Dus die paar testbanken die ze nu hebben laten bouwen en toegepast worden zijn nog in de testfase. En die worden nu op knelpunten ingezet hoofdzakelijk in de grotere steden in de Randstad waar de meeste overlast en gevaar bestaat.

Je kunt wel stellen van de 10 agenten die er rondrijden zit er maar 1 tussen die weet waar hij naar kijkt wanneer het elektrische fiets betreft. Met te weinig blauw op straat is de kans niet erg groot dat je die ene wout over de tenen rijdt.
De rest ziet alleen maar een fiets of step en snapt verder niets... Dus ze moeten intern cursussen gaan uitrollen en of nieuwe generatie agentjes adequaat opleiden en dat kost tijd... Dus het is niet dat ze nu door de vinger kijken met een gedoogbeleid, de meesten agenten op straat weten nog niet waar te kijken en wat de nieuwe wetten precies inhouden.

De dag gaat komen dat ze daar klaar mee zijn om de populatie die zich nu veilig waant en rond toert op die gevallen af te romen... En dat roedel jachthonden dat dan opgeleid de straat op gestuurd wordt moet zichzelf allemaal terug betalen. Het wordt alleen maar drukker met die dingen en de justitie zal het laatste lachen. Die agentjes gaan er komen en zijn nu nog in de maak...

Zoals het er nu voorstaat krijg je bij controle een waarschuwing, de gelegenheid om het in orde te maken en een bon van +/- ¤ 300. 2de overtreding in beslagname en verbaal voor onverzekerd rondrijden, daar gaat de rechter dan over en is kassa. Weet je uit de controles te blijven maar bouw je onverhoopt een ongelukje waar politie wordt bijgehaald is het sowieso al kassa want dan wordt je zonder meer aansprakelijk gesteld ondanks je niet verzekerd bent. Dan geldt de wet schuld of niet, de lul, want jij had daar helemaal niet mogen zijn met dat ding, dan was het niet gebeurd, dus schuld en klaar. :)
  Moderator woensdag 9 april 2025 @ 11:19:28 #30
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217325081
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 09:27 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Vooralsnog, de overheid is nog bezig met een infrastructuur op te bouwen, de wet is nog niet geheel dichtgetimmerd en heeft nog haken en ogen. De politie heeft op het moment nog te weinig opgeleid mankracht met kennis van zaken en te weinig middelen om landelijk gericht op te treden. Dus die paar testbanken die ze nu hebben laten bouwen en toegepast worden zijn nog in de testfase. En die worden nu op knelpunten ingezet hoofdzakelijk in de grotere steden in de Randstad waar de meeste overlast en gevaar bestaat.

Je kunt wel stellen van de 10 agenten die er rondrijden zit er maar 1 tussen die weet waar hij naar kijkt wanneer het elektrische fiets betreft. Met te weinig blauw op straat is de kans niet erg groot dat je die ene wout over de tenen rijdt.
De rest ziet alleen maar een fiets of step en snapt verder niets... Dus ze moeten intern cursussen gaan uitrollen en of nieuwe generatie agentjes adequaat opleiden en dat kost tijd... Dus het is niet dat ze nu door de vinger kijken met een gedoogbeleid, de meesten agenten op straat weten nog niet waar te kijken en wat de nieuwe wetten precies inhouden.

De dag gaat komen dat ze daar klaar mee zijn om de populatie die zich nu veilig waant en rond toert op die gevallen af te romen... En dat roedel jachthonden dat dan opgeleid de straat op gestuurd wordt moet zichzelf allemaal terug betalen. Het wordt alleen maar drukker met die dingen en de justitie zal het laatste lachen. Die agentjes gaan er komen en zijn nu nog in de maak...

Zoals het er nu voorstaat krijg je bij controle een waarschuwing, de gelegenheid om het in orde te maken en een bon van +/- ¤ 300. 2de overtreding in beslagname en verbaal voor onverzekerd rondrijden, daar gaat de rechter dan over en is kassa. Weet je uit de controles te blijven maar bouw je onverhoopt een ongelukje waar politie wordt bijgehaald is het sowieso al kassa want dan wordt je zonder meer aansprakelijk gesteld ondanks je niet verzekerd bent. Dan geldt de wet schuld of niet, de lul, want jij had daar helemaal niet mogen zijn met dat ding, dan was het niet gebeurd, dus schuld en klaar. :)
Wat dan wel interessant is, is om te kijken hoe het in de buurlanden gaat. Zelfs in Duitsland, misschien nog wel een strenger land dan NL qua regelgeving, zijn de e-steps toegestaan op de weg. Zij het uiteraard met regelgeving. Ook daar in grote drukke steden zoals Keulen, Hamburg, Berlijn rijden ze gewoon rond in het verkeer.

Valt me op dat er hier door velen een beetje paniekerig gedaan wordt over de e-step alsof het een com-pleet roekeloos en gevaarlijk object is voor de Nederlandse wegen waar we massaal tegen moeten zijn....
Bedoel, natuurlijk moet zo'n step wel degelijk zijn en ook ik ben het eens dat een 100e Aliexpress stepje zonder licht met een rem die het nauwelijks doet niet bepaald veilig is.
Echter de wat duurdere stepjes hebben vaak goed en fel licht voor en achter, en een degelijke rem (die van mij iig wel, plus ik draag altijd braaf mijn helm, wat hier ook gewoon verplicht is)

En even nuchter kijkend naar de gemiddelde 'arme' student op zijn barrel, die op een half platte band, met een rem die voor het laatst in 2004 is nagekeken en een roestige ketting rondfietst in -willekeurige randstad plek- (vaak met lading drank op na uitgaan) ....hoe veilig is die dan bezig?
Want daar vallen we allemaal niet over. Dat vinden we normaal, hell dat hebben we waarschijnlijk zelf ook gedaan back in the day, nietwaar? ;)

Ik heb een beetje het gevoel dat deze weerstand in NL ook een beetje een gevalletje 'wat de boer niet kent, dat lust ie niet' is.

[ Bericht 1% gewijzigd door dick_laurent op 09-04-2025 11:27:31 ]
pi_217325119
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 19:23 schreef capricia het volgende:
Stepjes zijn geen ding in NL. Ik zie ze nooit.
Gewoon een fiets/ normale ebike des te meer.

Geen vervuild straatbeeld met overal van die huurstepjes ook.
Hier tussen de hunebedden zie ik ze wel regelmatig.
Je zou verwachten dat het vooral luie vadsige flikkers zijn die zich daar op voortbewegen, maar dat valt eigenlijk reuze mee.
Het zijn meestal wel mensen uit bepaalde soorten wijken die er op rijden.
  Moderator woensdag 9 april 2025 @ 11:27:58 #32
236264 crew  capricia
pi_217325133
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 11:25 schreef ToT het volgende:

[..]
Hier tussen de hunebedden zie ik ze wel regelmatig.
Je zou verwachten dat het vooral luie vadsige flikkers zijn die zich daar op voortbewegen, maar dat valt eigenlijk reuze mee.
Het zijn meestal wel mensen uit bepaalde soorten wijken die er op rijden.
Ik ben sws blij dat die deelstepjes hier nooit iets geworden zijn.
Inmiddels verbieden veel steden het. Het is complete straatvervuiling en in bijv Parijs zijn de esteps dan ook inmideels al verboden omdat er gewoon doden mee vielen.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 09-04-2025 11:33:27 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217325405
quote:
2s.gif Op woensdag 9 april 2025 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
Valt me op dat er hier door velen een beetje paniekerig gedaan wordt over de e-step alsof het een com-pleet roekeloos en gevaarlijk object is voor de Nederlandse wegen waar we massaal tegen moeten zijn....
Bedoel, natuurlijk moet zo'n step wel degelijk zijn en ook ik ben het eens dat een 100e Aliexpress stepje zonder licht met een rem die het nauwelijks doet niet bepaald veilig is.
Echter de wat duurdere stepjes hebben vaak goed en fel licht voor en achter, en een degelijke rem (die van mij iig wel, plus ik draag altijd braaf mijn helm, wat hier ook gewoon verplicht is)
Ik rijdt zelf ook elke dag op een elektrische fiets (zelfbouw kit) en volgens de regelgeving ook niet 100% legaal, dus illegaal. Is wel maar de toegestane 250 watt maar kan in de settings instellen boven de 25kmh en heb een gashendeltje die ik soms gebruik als starthulpje. Ook al haal ik er maar 36kmh uit met hard meetrappen met een cadans waar me de schoenen van uitvligen. Maar het is te snel de motor moet stoppen bij 25kmh. Is open source en kan daar met een kleine aanpassing bij dreiging van controle met een snelle toetscombinatie 25kmh van maken. :D

Nu weet een wout niet eens waar ze moeten kijken in de display settings. In principe is de instelling het hoger te zetten al niet toegestaan, net zo als vroeger een schuifje op de carburateur van de brommer om de kabel te fixeren en snelheid te beperken niet werkte, je was gewoon de lul met opvoeren. Kortom, ik rijdt in principe illegaal en onverzekerd... Doe daar niet paniekerig over maar ben me wel bewust en rijdt uiterst defensief in het verkeer waar ik slechts korte stukjes fiets, is MTB en zit overwegend met dat ding in het bos. nog defensiever i.v.m. wandelaars en honden.

Ben het er geheel mee eens, het is niet de staat van de motor incl. elektronica maar het rijgedrag die het voorbeeld moet geven. En dat preekje van regel is regel vind ik ook maar miereneuken om de staatskas te spekken. Dus ik weet nu al, kom ik straks een wout tegen die weet waar hij moet kijken kost me dit grapje dik ¤300. En een afkeur omdat hij met een simpele setting op te voeren is. Dit gaat gegarandeerd komen, dat de agenten die het moeten controleren inmiddels alle displays en setting wel kennen en snappen. Al die China ombouwkitjes kunnen straks dan allemaal de prullenmand in. Of geen EU keurmerk is illegaal.

Wat die stepjes betreft, had er laatst eentje voor me... Meisje van jaar of 15 en die hield dat kind maar net bij met dat ding. Die vloog dus over straat met 30kmh op een paar dinkytoy wieltjes. Dat kind heeft er geen erg in hoe debiel ze eigenlijk bezig is. Om met zo'n prul zo'n snelheid te maken, ze deed het goed, petje af... Maar overige weggebruikers snappen niet dat daar een step aankomt die 30kmh erop heeft zitten. Remweg met die kleine wieltjes is belabberd en raak per ongeluk een flinke steen of een flinke scheur in het asfalt dan wordt je 10 meter gelanceerd. Ik raak daar niet van in paniek als ik erachter rijdt, diegene die erop staat moet in paniek zijn. En dan ouders die een kind zo'n ding kopen en mee laten rondscheuren? Vraag me echt af wat dit voor mensen zijn... Want het is totaal van de pot gerukt. Hoe langer je 30kmh rijdt op zo'n ding hoe langzamer het wordt in gevoelsbeleving.

Dat in dit hele verhaal de goede met het kwade moet lijden door ook al rijdt je defensief binnen de regels je bent de Sjaak als het technisch niet binnen de regels valt. Die discussie gaan we altijd verliezen. Altijd zo geweest en met alles zo geweest. Helaas... En het publiek staat er ook sinds heugenis bekend om met alles over één kan te scheren.

In Duitsland zijn ze inmiddels al wat sneller en strenger...
Bekijk deze YouTube-video
pi_217332556
quote:
2s.gif Op woensdag 9 april 2025 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
Ik heb een beetje het gevoel dat deze weerstand in NL ook een beetje een gevalletje 'wat de boer niet kent, dat lust ie niet' is.

Je kunt je ook gewoon oprecht afvragen wat een toelating voor E-steps toevoegt in een fietsland als Nederland. We hebben al ontzettend veel keuze als je iets op 2 wielen wilt.

En vergeet ook niet dat er ook gewoon analoge steps bestaan, ook voor volwassenen, zowel met kleine wielen als met grote wielen. Zo'n ding koop je voor een appel en een ei als je het vergelijkt met een gewone fiets en al helemaal vergeleken met een E-bike en het is nog leuker ook.
Miata is always the answer
pi_217332722
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:46 schreef j669 het volgende:
Je kunt je ook gewoon oprecht afvragen wat een toelating voor E-steps toevoegt in een fietsland als Nederland. We hebben al ontzettend veel keuze als je iets op 2 wielen wilt.

Heel simpel, Je kan het heel makkelijk opvouwen en meenemen in de trein of auto.

Een vouwfiets, zeker een elektrische is best wel bewerkelijk om op te vouwen en dan nog steeds een lomp zwaar ding om mee te nemen. Met een step die relatief kleine wielen heeft kan je het vouwen tot één of twee scharnierpunten kunnen beperken en dan heb je een redelijk lang maar compact pakket wat ook nog een stuk minder zwaar is dan een vouwfiets. Als het niet verboden was zou ik er voor gaan.

Helaas kan je er op wachten dat als het toegestaan wordt dat dan de opvoerpakketjes de toonbank onderdoor vliegen en eindig je dus met nog meer jochies en meidjes die ongecontroleerd door voetgangersgebied racen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 12:43:04 #36
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217332897
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 12:11 schreef 215 het volgende:

[..]
Heel simpel, Je kan het heel makkelijk opvouwen en meenemen in de trein of auto.

Een vouwfiets, zeker een elektrische is best wel bewerkelijk om op te vouwen en dan nog steeds een lomp zwaar ding om mee te nemen. Met een step die relatief kleine wielen heeft kan je het vouwen tot één of twee scharnierpunten kunnen beperken en dan heb je een redelijk lang maar compact pakket wat ook nog een stuk minder zwaar is dan een vouwfiets. Als het niet verboden was zou ik er voor gaan.

Helaas kan je er op wachten dat als het toegestaan wordt dat dan de opvoerpakketjes de toonbank onderdoor vliegen en eindig je dus met nog meer jochies en meidjes die ongecontroleerd door voetgangersgebied racen.
Yep. Overigens ook hier in Spanje staan de stepjes dus onder verscherpt toezicht juist vanwege die tyfus pubers die er massaal als een mongool op rijden. En ja, ik klink nu als een oude boze witte man :') :D maar dat is wel gewoon de realiteit.
Vaak zat al heb ik ze met zijn tweeën op zo'n ding gepropt zien rijden, uiteraard zonder helm en zonder licht, in het donker.... Dat je denkt van, oh my fucking lord, hoe graag wil je dood :')

Er bestaat nu een een wetsvoorstel om ze verplicht een kenteken te geven en verplicht dus een aansprakelijkheidsverzekering erop. Zucht, en dat zal er ook wel gaan komen verwacht ik.... Maar goed, ik betaal er dan wel graag voor want ik maak er veel gebruik van en ik rijd braaf met helm en verlichting indien donker dus ja, ik hoef weinig te vrezen voor boetes op dat vlak.

Ander alternatief is namelijk dat ik hier op een e-bike moet gaan fietsen (want we hebben teringveel heuvels hier en ik weiger in de bloedhitte mezelf kapot te trappen) en dan ben ik sws nog duurder uit aangezien een goeie e-bike al gauw boven de 1000 euro kost.
pi_217333499
Een goede E-bike kost momenteel eerder minimaal 3.000 euro, maar een kwalitatief goede E-step heb je ook niet voor een paar honderd euro.
Miata is always the answer
pi_217333554
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 12:11 schreef 215 het volgende:

[..]
Heel simpel, Je kan het heel makkelijk opvouwen en meenemen in de trein of auto.

Een vouwfiets, zeker een elektrische is best wel bewerkelijk om op te vouwen en dan nog steeds een lomp zwaar ding om mee te nemen. Met een step die relatief kleine wielen heeft kan je het vouwen tot één of twee scharnierpunten kunnen beperken en dan heb je een redelijk lang maar compact pakket wat ook nog een stuk minder zwaar is dan een vouwfiets. Als het niet verboden was zou ik er voor gaan.

Helaas kan je er op wachten dat als het toegestaan wordt dat dan de opvoerpakketjes de toonbank onderdoor vliegen en eindig je dus met nog meer jochies en meidjes die ongecontroleerd door voetgangersgebied racen.
Dat opvouwen van een vouwfiets valt reuze mee, zeker als je een Brompton hebt. En zo licht is zo'n E-step ook niet door die zware accu, dus je hebt nog steeds wat gewicht mee te zeulen. Ik heb 2 analoge steps hier staan die respectievelijk slechts 7 en 10 kilo wegen.

Ik snap wel waarom men huiverig is om die dingen toe te staan, als je ziet wat voor problemen er nu al zijn met al die E-bikes. Het aantal mensen dat ernstig verongelukt raakt op een fiets neemt al vele jaren toe.
Miata is always the answer
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 14:52:10 #39
236264 crew  capricia
pi_217333660
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:32 schreef j669 het volgende:

[..]
Dat opvouwen van een vouwfiets valt reuze mee, zeker als je een Brompton hebt. En zo licht is zo'n E-step ook niet door die zware accu, dus je hebt nog steeds wat gewicht mee te zeulen. Ik heb 2 analoge steps hier staan die respectievelijk slechts 7 en 10 kilo wegen.

Ik snap wel waarom men huiverig is om die dingen toe te staan, als je ziet wat voor problemen er nu al zijn met al die E-bikes. Het aantal mensen dat ernstig verongelukt raakt op een fiets neemt al vele jaren toe.
Eens.
Bovendien zorgen die e-steps wel degelijk voor extra ongelukken, doden, letsel, schade. En aangezien we hier in NL goede alternatieven hebben, begrijp ik heel goed dat men er hier niet om staat te springen. In NL voegen die dingen weinig toe.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 15:25:51 #40
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217334066
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:21 schreef j669 het volgende:
Een goede E-bike kost momenteel eerder minimaal 3.000 euro, maar een kwalitatief goede E-step heb je ook niet voor een paar honderd euro.
Ik heb deze
Was iets van 450e toen ik hem kocht. Heeft fel licht voor en achter en als je de gashendel los laat dan remt ie ook flink al op de motor af, dus dat i.c.m. de rem is voldoende 'braking power' in de meeste gevallen (al ben je bij een echte noodstop sws vaak de lul, of het nu een dure e-bike betreft of een step).

Voor mij werkt ie prima want hij heeft voldoende bereik dat ik hier in het stadje bijv naar de supermarkt of winkel kan, of als we een drankje gaan doen ergens (en nee, ik rijd niet dronken rond op dat ding ;) )

quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens.
Bovendien zorgen die e-steps wel degelijk voor extra ongelukken, doden, letsel, schade. En aangezien we hier in NL goede alternatieven hebben, begrijp ik heel goed dat men er hier niet om staat te springen. In NL voegen die dingen weinig toe.
Oke, maar in hoeverre zorgen die e-steps bewezen dan voor zoveel meer doden en ongelukken? Want iemand kan maar op 1 vervoersmiddel rijden he, daarmee bedoel ik... dat als iemand rondrijdt op een e-step hij/zij niet op een e-bike of gewone fiets rond rijdt. Dus als iemand dan een ongeluk krijgt terwijl op de e-step dan had dat ongeluk ook kunnen gebeuren op de (e)fiets. Dus in welke bewezen mate zorgen stepjes dan voor zoveel extra leed?
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 15:37:43 #41
236264 crew  capricia
pi_217334131
quote:
11s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:25 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ik heb deze
Was iets van 450e toen ik hem kocht. Heeft fel licht voor en achter en als je de gashendel los laat dan remt ie ook flink al op de motor af, dus dat i.c.m. de rem is voldoende 'braking power' in de meeste gevallen (al ben je bij een echte noodstop sws vaak de lul, of het nu een dure e-bike betreft of een step).

Voor mij werkt ie prima want hij heeft voldoende bereik dat ik hier in het stadje bijv naar de supermarkt of winkel kan, of als we een drankje gaan doen ergens (en nee, ik rijd niet dronken rond op dat ding ;) )
[..]
Oke, maar in hoeverre zorgen die e-steps bewezen dan voor zoveel meer doden en ongelukken? Want iemand kan maar op 1 vervoersmiddel rijden he, daarmee bedoel ik... dat als iemand rondrijdt op een e-step hij/zij niet op een e-bike of gewone fiets rond rijdt. Dus als iemand dan een ongeluk krijgt terwijl op de e-step dan had dat ongeluk ook kunnen gebeuren op de (e)fiets. Dus in welke bewezen mate zorgen stepjes dan voor zoveel extra leed?
Dat weet je niet. Maar ieder ongeluk met een E-step is er alleen omdat er een E-step is. En ja, je weet hoe pubers enzo zijn. Dat beschrijf je hierboven ook.

In Parijs zijn die deelstepjes vanwege de grote hoeveelheid ongelukken en onveilige situaties inmiddels verboden. En Duitsland treft ook maatregelen.

Ik denk gewoon dat het weinig toegevoegde waarde heeft hier in NL. Waar je makkelijk alles op de fiets kunt doen. Ook stations hebben OV-fietsen. Kosten: 4 euro nog wat per dag voor een OV-fiets.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217334195
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:32 schreef j669 het volgende:
Dat opvouwen van een vouwfiets valt reuze mee,
Nou, ik heb zo'n ding gekocht, een Sparta van 2000 euro. Maar het in elkaar vouwen en in de auto proppen is gewoon veel te veel gedoe en door het gewicht til je het ding ok niet zomaar in de kofferbak. Sowieso past ie niet in de auto zonder de achterbank plat te doen. Spijt aankoop. Fiets helemaal niet als een echte fiets en is dus ook lastig te vervoeren in de auto.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 16:01:20 #43
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217334242
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik denk gewoon dat het weinig toegevoegde waarde heeft hier in NL. Waar je makkelijk alles op de fiets kunt doen. Ook stations hebben OV-fietsen. Kosten: 4 euro nog wat per dag voor een OV-fiets.
Ok, ja voor wat betreft Nederland heb je mogelijk gelijk.
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 16:23:10 #44
236264 crew  capricia
pi_217334359
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:01 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ok, ja voor wat betreft Nederland heb je mogelijk gelijk.
En in landen als Spanje of Italië met die steile stukken, snap ik heel goed dat je een alternatief voor de auto zoekt. En dat dat niet de fiets is.

Alhoewel ik sommige stukken niet met zo'n step naar beneden zou durven. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 17:09:16 #45
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217334651
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:23 schreef capricia het volgende:

[..]
En in landen als Spanje of Italië met die steile stukken, snap ik heel goed dat je een alternatief voor de auto zoekt. En dat dat niet de fiets is.

Alhoewel ik sommige stukken niet met zo'n step naar beneden zou durven. _O-
Haha nee kan ik me iets bij voorstellen. Echter wat ik al zei, mijn step remt ook op de motor als je gas los laat (volgens mij iets wat zelfs veel electrische auto's ook doen als je van het 'gas'pedaal af gaat).

Heuvel af laat ik dus standaard gas los en dat remt vaak al genoeg af dat ik geen bizarre rotvaart krijg, werkt best goed :)
pi_217337974
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk gewoon dat het weinig toegevoegde waarde heeft hier in NL. Waar je makkelijk alles op de fiets kunt doen. Ook stations hebben OV-fietsen. Kosten: 4 euro nog wat per dag voor een OV-fiets.
Wil je zo'n ov fiets 20x per maand huren, dan ben je maandelijks dus bijna 100 euro kwijt. 2 stationsfietsen neerzetten werkt alleen als je steeds naar dezelfde kantoor gaat, los van de gigantische fietsenstallingen die benodigd zijn om al die fietsen te herbergen.
pi_217347540
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 12:43 schreef dick_laurent het volgende:
Ander alternatief is namelijk dat ik hier op een e-bike moet gaan fietsen (want we hebben teringveel heuvels hier en ik weiger in de bloedhitte mezelf kapot te trappen) en dan ben ik sws nog duurder uit aangezien een goeie e-bike al gauw boven de 1000 euro kost.
Wanneer je al een redelijk goede fiets hebt en je bent handig kun je voor dik onder de ¤1000 zelf een E-bike van maken met een ombouw setje. Je moet dan wel beetje handig zijn met zelf sleutelen.

Ik heb er nu 2, een road bike 28" met voorwielnaaf motor 36V 250 Watt, setje van Yosepower met batterij +/- ¤ 450. 2021 gebouwd en inmiddels probleemloos over de 6000km door de Dutch Mountains, ik ben Limbo en woon boven op de berg... Nu begint langzaam de batterij na te laten en word de actieradius wat minder maar nog steeds te doen. Nieuwe batterij kost ¤200 (Das ¤50 pj.)
https://yosepower.com/collections/e-bike-conversion-kit

En een oude maar nog zeer goede MTB 26" voorzien van een Tongsjeng (TSDZ2b) midmotor 36V 250 Watt. In 2023 opgebouwd. Heeft iets meer haken en ogen en meer techniek en vereist wat meer technische kennis en onderhoud. Slijtdelen/spare parts zijn goed verkrijgbaar en betaalbaar. Gekocht via Ali van een Firma die vanuit Frankrijk levert. Was ook +/- ¤ 300 + ¤200 batterij. Daar mee al over de 3000km off road mee rond gejakkerd over de MTB route door de stof en ben nog steeds zo blij als een kleuter met een lolly. Nieuw linkglyde 11/43 cassette gemonteerd en met 42/43 verzet trekt dat motortje me zonder problemen de steilste routes omhoog in het terrein. IK ben nu ouwe versleten lullo in mid life crisis met een slechte rug en lach me kapot en zit alleen nog maar op de fiets. Auto staat te verpieteren...

Wanneer je al een goede basisfiets hebt staan kun je niet op stuk lopen op zo'n conversie kitje.

Wat actiradius betreft met een 10Ah batterij, hangt het van je eigen conditie af hoeveel je mee wil trappen. Gebruik je het echt als hulpmotor wat de bedoeling is en deel je de energie economisch in haal je met gemak 80km radius uit zo'n batterij. Vlieg je constant in de turbo setting op topsnelheid 30km.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 12-04-2025 11:11:03 ]
  Moderator zaterdag 12 april 2025 @ 11:49:49 #48
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217347795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 11:05 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wanneer je al een redelijk goede fiets hebt en je bent handig kun je voor dik onder de ¤1000 zelf een E-bike van maken met een ombouw setje.
Hier hield de tip voor mij helaas al op gezien ik geen fiets heb, alleen m'n patinete (step) :P

Maar wel cool als je zo handy bent om dat zelf te kunnen ja :)
pi_217347927
Ik wil nog steeds een de gashendel vervangen door trapondersteuning met een sensor, dan is het soort e-bike en volledig legaal.

Maar als ik hier in Nieuw West een rondje maak met de step die 28 kan , wordt ik links en rechts ingehaald door opgevoerde fatbakes die de 50 aantikken zonder te trappen.
.
pi_217348031
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 11:49 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Hier hield de tip voor mij helaas al op gezien ik geen fiets heb, alleen m'n patinete (step) :P

Maar wel cool als je zo handy bent om dat zelf te kunnen ja :)
Is idd wel fijn... Maar ben dan ook technisch opgeleid in de techniek gewerkt, al sinds kind technische hobby's waarvan 1 fietsen (MTB) en fietsen bouwen is. Doe het bijna met de ogen dicht. Dan realiseer ik me soms niet dat het gemakkelijk roepen is dat het niet zoveel voorstelt.

Wanneer je weet wat je moet zoeken en waar naar te kijken, kun je met beetje geduld voor redelijke prijs leuke 2de hands spulletjes vinden op marktplaats e.d. Er wordt zoveel gefietst in Nederland de 2de hands markt puilt uit. En daarom is vanwege het aanbod een gebruikte fiets eigenlijk bijna geen zak meer waard. Staan soms nauwelijks gebruikte juweeltjes tussen die langer in de stal hebben gestaan dan gefietst voor appel en een ei. Kun je hele leuke dingen van bouwen.

Het nadeel van niewe E-bikes kopen is dat ze qua design allemaal uit willen blinken en het universele eruit halen. En dan ben je wat onderhoud en onderdelen betreft heel vaak merk gebonden waar de hoofdprijs op staat. Ze bouwen het een jaar of 2 dan moet er weer wat nieuws komen. Oude design types stromen uit, wat nieuw is past niet op het oude. Hoor ik nu in deze moderne tijd heel veel fietsers over klagen, die zoiets nieuw gekocht hebben voor + ¤4000... Onderdeeltje kapot, uit productie en bijna nergens meer te krijgen en wie het nog heeft die weet dat en trekt je de beurs leeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')