Een gewone step dat zou ik nog overwegen, mijn zoontje heeft er 1 en ik zie mezelf wel naar de winkel steppen met hem.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:21 schreef dick_laurent het volgende:
Begrijpelijk. Uiteraard is een fiets (zeker in NL) waarschijnlijk meest voor de hand liggende keuze.
Echter, deze dingen gaan ook gewoon 25 km/u net als een e-bike (die van mij gaat zelfs 30 dankzij een kleine software-tweak) en ze kosten vaak een stuk minder dan een e-bike.
Mijne was bijv 450 euro nieuw, voor dat geld heb je niet snel een e-bike geloof ik.
Plus het is lekker lui, je geeft "gas" en je gaat gewoon, het is ook veel leuker om op rond te cruisen dan een fiets vind ik. Het helpt in mijn geval ook niet dat ik fietsen kut vind![]()
Lol, die plaatjes van die 'goedgekeurde' stepsquote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:36 schreef herverwijderd het volgende:
Ik doe dat ook gewoon op de fiets, maar hier de regels voor die steps in Nederland, kennelijk zijn alleen deze goedgekeurd:
https://www.rdw.nl/partic(...)e-step-de-weg-op-mag
Ik zou zelf geen step overwegen want eerlijk.... ik ben daar te schijterig voor. Ik weet dat je op de fiets niet minder kwetsbaar bent, maar zo'n klein stepje... nee, dat zou ik niet aandurven
Leuk over strak egaal asfalt, zodra het losse stenen zijn of er hobbels in het asfalt zitten trillen je nieren je lijf uit.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:21 schreef dick_laurent het volgende:
Begrijpelijk. Uiteraard is een fiets (zeker in NL) waarschijnlijk meest voor de hand liggende keuze.
Echter, deze dingen gaan ook gewoon 25 km/u net als een e-bike (die van mij gaat zelfs 30 dankzij een kleine software-tweak) en ze kosten vaak een stuk minder dan een e-bike.
Mijne was bijv 450 euro nieuw, voor dat geld heb je niet snel een e-bike geloof ik.
Plus het is lekker lui, je geeft "gas" en je gaat gewoon, het is ook veel leuker om op rond te cruisen dan een fiets vind ik. Het helpt in mijn geval ook niet dat ik fietsen kut vind![]()
Hand uitsteken kan wel hoor, maar meestal doe ik het idd nietquote:Op vrijdag 21 maart 2025 19:46 schreef Sorella het volgende:
Wat ik me nu afvraag he als ik ze zie steppen op zo,n stepje, hoe gaan jullie de bocht om ? als je je hand uitsteekt om de mensen achter je te laten weten dat je afslaat dan ga je toch onderuit ? of steken jullie je hand gewoon niet uit ?
Heel vlug dan zeker ?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 22:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hand uitsteken kan wel hoor, maar meestal doe ik het idd niet
Mja het gaat wel hoor, maar je hebt gelijk dat het instabiel kan worden.quote:
Tsja.. en e-bikes/fatbikes die min of meer even hard gaan en waarmee ook zat ongelukken gebeuren zijn wél oke en mogen wél zonder verplichte verzekering en helmloos overal de weg op. Dat is beetje met twee maten meten vind ik. 🤷🏻quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:14 schreef Farenji het volgende:
Met 30 km/u met kleine mini kutwieltjes en slechte remmen op een smal plankje door het drukke verkeer crossen, tja. Genoeg mensen die als voetganger aangereden zijn door die dingen en dan rijden die gasten meestal snel weg omdat ze volledig onverzekerd zijn. Ik vind het daarom wel terecht dat je verplicht verzekerd moet zijn en dat die dingen ook een kenteken-verplichting hebben.
Ik heb het niet over opgevoerde fatbikes gehad, daar vind ik ook wel wat van. Maar gewone niet opgevoerde ebikes gaan niet harder dan dan 25km/u tenzij je zelf harder trapt, en hebben grotere wielen, een zadel, betere remmen. Dat is een heel ander verhaal dan puny opgevoerde stepjes van ali.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Tsja.. en e-bikes/fatbikes die min of meer even hard gaan en waarmee ook zat ongelukken gebeuren zijn wél oke en mogen wél zonder verplichte verzekering en helmloos overal de weg op. Dat is beetje met twee maten meten vind ik. 🤷🏻
Mijn stepje komt niet van Ali, is van Segway. Heeft een prima rem en fel hallogeen licht voor en achter. Het is ook gewoon hoe je er op rijdt he... ik rijd gewoon netjes en haal geen geke moves uit ofzo.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb het niet over opgevoerde fatbikes gehad, daar vind ik ook wel wat van. Maar gewone niet opgevoerde ebikes gaan niet harder dan dan 25km/u tenzij je zelf harder trapt, en hebben grotere wielen, een zadel, betere remmen. Dat is een heel ander verhaal dan puny opgevoerde stepjes van ali.
Als je een stedentrip doet is zo'n step wel handiger meenemen dan een fiets.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:14 schreef Questular het volgende:
Ik zou er nooit eentje overwegen, voor zo een afstanden hebben ze fietsen uitgevonden.
quote:Segway is recalling about 220,000 Segway scooters sold nationwide because the product's folding mechanism can fail while in use, posing a fall hazard that has left 20 people with injuries including broken bones, bruises and lacerations, the company said Thursday.
...
The recall involves all Segway Ninebot Max G3OP and Max G30LP KickScooters
Het echte probleem is m.i. dat het allemaal zonder uitzondering volstrekte rotzooi is.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Tsja.. en e-bikes/fatbikes die min of meer even hard gaan en waarmee ook zat ongelukken gebeuren zijn wél oke en mogen wél zonder verplichte verzekering en helmloos overal de weg op. Dat is beetje met twee maten meten vind ik. 🤷🏻
Ok mr negative.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het echte probleem is m.i. dat het allemaal zonder uitzondering volstrekte rotzooi is.
Zeer schadelijk door de energie die het kost om deze gimmicks te produceren.
Wat we zeker weten: binnen 2 jaar horen we niks meer over je stepje omdat ie dan reeds lang met de vuilnisman is meegegeven. Het is troep. Bende.
Vermeld hier nog even hoe het eind 2026 met het arme stepje is.
Dokter Doom noemen ze me op het werk. En soms thuis ook.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok mr negative.
Ik heb het stepje eind 2022 gekocht en rijd er nog steeds probleemloos op.
Heb je waarschijnlijk een punt ja. Echter, dit is helaas een beetje inherent aan de huidige wegwerp-maatschappij...quote:Op maandag 24 maart 2025 19:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
We horen wel hoe het ermee gaat t.z.t.
Het is zo niet degelijk en gebouwd om snel kapot te gaan.
Misschien niet op het platteland waar je over 5km grindweg moet maar in de randstad zie je ze overal hoor.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:23 schreef capricia het volgende:
Stepjes zijn geen ding in NL. Ik zie ze nooit.
Vooralsnog, de overheid is nog bezig met een infrastructuur op te bouwen, de wet is nog niet geheel dichtgetimmerd en heeft nog haken en ogen. De politie heeft op het moment nog te weinig opgeleid mankracht met kennis van zaken en te weinig middelen om landelijk gericht op te treden. Dus die paar testbanken die ze nu hebben laten bouwen en toegepast worden zijn nog in de testfase. En die worden nu op knelpunten ingezet hoofdzakelijk in de grotere steden in de Randstad waar de meeste overlast en gevaar bestaat.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:28 schreef SuperNeger het volgende:
rondrijden en blijkbaar kan het gewoon
Wat dan wel interessant is, is om te kijken hoe het in de buurlanden gaat. Zelfs in Duitsland, misschien nog wel een strenger land dan NL qua regelgeving, zijn de e-steps toegestaan op de weg. Zij het uiteraard met regelgeving. Ook daar in grote drukke steden zoals Keulen, Hamburg, Berlijn rijden ze gewoon rond in het verkeer.quote:Op woensdag 9 april 2025 09:27 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Vooralsnog, de overheid is nog bezig met een infrastructuur op te bouwen, de wet is nog niet geheel dichtgetimmerd en heeft nog haken en ogen. De politie heeft op het moment nog te weinig opgeleid mankracht met kennis van zaken en te weinig middelen om landelijk gericht op te treden. Dus die paar testbanken die ze nu hebben laten bouwen en toegepast worden zijn nog in de testfase. En die worden nu op knelpunten ingezet hoofdzakelijk in de grotere steden in de Randstad waar de meeste overlast en gevaar bestaat.
Je kunt wel stellen van de 10 agenten die er rondrijden zit er maar 1 tussen die weet waar hij naar kijkt wanneer het elektrische fiets betreft. Met te weinig blauw op straat is de kans niet erg groot dat je die ene wout over de tenen rijdt.
De rest ziet alleen maar een fiets of step en snapt verder niets... Dus ze moeten intern cursussen gaan uitrollen en of nieuwe generatie agentjes adequaat opleiden en dat kost tijd... Dus het is niet dat ze nu door de vinger kijken met een gedoogbeleid, de meesten agenten op straat weten nog niet waar te kijken en wat de nieuwe wetten precies inhouden.
De dag gaat komen dat ze daar klaar mee zijn om de populatie die zich nu veilig waant en rond toert op die gevallen af te romen... En dat roedel jachthonden dat dan opgeleid de straat op gestuurd wordt moet zichzelf allemaal terug betalen. Het wordt alleen maar drukker met die dingen en de justitie zal het laatste lachen. Die agentjes gaan er komen en zijn nu nog in de maak...
Zoals het er nu voorstaat krijg je bij controle een waarschuwing, de gelegenheid om het in orde te maken en een bon van +/- ¤ 300. 2de overtreding in beslagname en verbaal voor onverzekerd rondrijden, daar gaat de rechter dan over en is kassa. Weet je uit de controles te blijven maar bouw je onverhoopt een ongelukje waar politie wordt bijgehaald is het sowieso al kassa want dan wordt je zonder meer aansprakelijk gesteld ondanks je niet verzekerd bent. Dan geldt de wet schuld of niet, de lul, want jij had daar helemaal niet mogen zijn met dat ding, dan was het niet gebeurd, dus schuld en klaar.
Hier tussen de hunebedden zie ik ze wel regelmatig.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:23 schreef capricia het volgende:
Stepjes zijn geen ding in NL. Ik zie ze nooit.
Gewoon een fiets/ normale ebike des te meer.
Geen vervuild straatbeeld met overal van die huurstepjes ook.
Ik ben sws blij dat die deelstepjes hier nooit iets geworden zijn.quote:Op woensdag 9 april 2025 11:25 schreef ToT het volgende:
[..]
Hier tussen de hunebedden zie ik ze wel regelmatig.
Je zou verwachten dat het vooral luie vadsige flikkers zijn die zich daar op voortbewegen, maar dat valt eigenlijk reuze mee.
Het zijn meestal wel mensen uit bepaalde soorten wijken die er op rijden.
Ik rijdt zelf ook elke dag op een elektrische fiets (zelfbouw kit) en volgens de regelgeving ook niet 100% legaal, dus illegaal. Is wel maar de toegestane 250 watt maar kan in de settings instellen boven de 25kmh en heb een gashendeltje die ik soms gebruik als starthulpje. Ook al haal ik er maar 36kmh uit met hard meetrappen met een cadans waar me de schoenen van uitvligen. Maar het is te snel de motor moet stoppen bij 25kmh. Is open source en kan daar met een kleine aanpassing bij dreiging van controle met een snelle toetscombinatie 25kmh van maken.quote:Op woensdag 9 april 2025 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
Valt me op dat er hier door velen een beetje paniekerig gedaan wordt over de e-step alsof het een com-pleet roekeloos en gevaarlijk object is voor de Nederlandse wegen waar we massaal tegen moeten zijn....
Bedoel, natuurlijk moet zo'n step wel degelijk zijn en ook ik ben het eens dat een 100e Aliexpress stepje zonder licht met een rem die het nauwelijks doet niet bepaald veilig is.
Echter de wat duurdere stepjes hebben vaak goed en fel licht voor en achter, en een degelijke rem (die van mij iig wel, plus ik draag altijd braaf mijn helm, wat hier ook gewoon verplicht is)
Je kunt je ook gewoon oprecht afvragen wat een toelating voor E-steps toevoegt in een fietsland als Nederland. We hebben al ontzettend veel keuze als je iets op 2 wielen wilt.quote:Op woensdag 9 april 2025 11:19 schreef dick_laurent het volgende:
Ik heb een beetje het gevoel dat deze weerstand in NL ook een beetje een gevalletje 'wat de boer niet kent, dat lust ie niet' is.
Heel simpel, Je kan het heel makkelijk opvouwen en meenemen in de trein of auto.quote:Op donderdag 10 april 2025 11:46 schreef j669 het volgende:
Je kunt je ook gewoon oprecht afvragen wat een toelating voor E-steps toevoegt in een fietsland als Nederland. We hebben al ontzettend veel keuze als je iets op 2 wielen wilt.
Yep. Overigens ook hier in Spanje staan de stepjes dus onder verscherpt toezicht juist vanwege die tyfus pubers die er massaal als een mongool op rijden. En ja, ik klink nu als een oude boze witte manquote:Op donderdag 10 april 2025 12:11 schreef 215 het volgende:
[..]
Heel simpel, Je kan het heel makkelijk opvouwen en meenemen in de trein of auto.
Een vouwfiets, zeker een elektrische is best wel bewerkelijk om op te vouwen en dan nog steeds een lomp zwaar ding om mee te nemen. Met een step die relatief kleine wielen heeft kan je het vouwen tot één of twee scharnierpunten kunnen beperken en dan heb je een redelijk lang maar compact pakket wat ook nog een stuk minder zwaar is dan een vouwfiets. Als het niet verboden was zou ik er voor gaan.
Helaas kan je er op wachten dat als het toegestaan wordt dat dan de opvoerpakketjes de toonbank onderdoor vliegen en eindig je dus met nog meer jochies en meidjes die ongecontroleerd door voetgangersgebied racen.
Dat opvouwen van een vouwfiets valt reuze mee, zeker als je een Brompton hebt. En zo licht is zo'n E-step ook niet door die zware accu, dus je hebt nog steeds wat gewicht mee te zeulen. Ik heb 2 analoge steps hier staan die respectievelijk slechts 7 en 10 kilo wegen.quote:Op donderdag 10 april 2025 12:11 schreef 215 het volgende:
[..]
Heel simpel, Je kan het heel makkelijk opvouwen en meenemen in de trein of auto.
Een vouwfiets, zeker een elektrische is best wel bewerkelijk om op te vouwen en dan nog steeds een lomp zwaar ding om mee te nemen. Met een step die relatief kleine wielen heeft kan je het vouwen tot één of twee scharnierpunten kunnen beperken en dan heb je een redelijk lang maar compact pakket wat ook nog een stuk minder zwaar is dan een vouwfiets. Als het niet verboden was zou ik er voor gaan.
Helaas kan je er op wachten dat als het toegestaan wordt dat dan de opvoerpakketjes de toonbank onderdoor vliegen en eindig je dus met nog meer jochies en meidjes die ongecontroleerd door voetgangersgebied racen.
Eens.quote:Op donderdag 10 april 2025 14:32 schreef j669 het volgende:
[..]
Dat opvouwen van een vouwfiets valt reuze mee, zeker als je een Brompton hebt. En zo licht is zo'n E-step ook niet door die zware accu, dus je hebt nog steeds wat gewicht mee te zeulen. Ik heb 2 analoge steps hier staan die respectievelijk slechts 7 en 10 kilo wegen.
Ik snap wel waarom men huiverig is om die dingen toe te staan, als je ziet wat voor problemen er nu al zijn met al die E-bikes. Het aantal mensen dat ernstig verongelukt raakt op een fiets neemt al vele jaren toe.
Ik heb dezequote:Op donderdag 10 april 2025 14:21 schreef j669 het volgende:
Een goede E-bike kost momenteel eerder minimaal 3.000 euro, maar een kwalitatief goede E-step heb je ook niet voor een paar honderd euro.
Oke, maar in hoeverre zorgen die e-steps bewezen dan voor zoveel meer doden en ongelukken? Want iemand kan maar op 1 vervoersmiddel rijden he, daarmee bedoel ik... dat als iemand rondrijdt op een e-step hij/zij niet op een e-bike of gewone fiets rond rijdt. Dus als iemand dan een ongeluk krijgt terwijl op de e-step dan had dat ongeluk ook kunnen gebeuren op de (e)fiets. Dus in welke bewezen mate zorgen stepjes dan voor zoveel extra leed?quote:Op donderdag 10 april 2025 14:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Bovendien zorgen die e-steps wel degelijk voor extra ongelukken, doden, letsel, schade. En aangezien we hier in NL goede alternatieven hebben, begrijp ik heel goed dat men er hier niet om staat te springen. In NL voegen die dingen weinig toe.
Dat weet je niet. Maar ieder ongeluk met een E-step is er alleen omdat er een E-step is. En ja, je weet hoe pubers enzo zijn. Dat beschrijf je hierboven ook.quote:Op donderdag 10 april 2025 15:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik heb deze
Was iets van 450e toen ik hem kocht. Heeft fel licht voor en achter en als je de gashendel los laat dan remt ie ook flink al op de motor af, dus dat i.c.m. de rem is voldoende 'braking power' in de meeste gevallen (al ben je bij een echte noodstop sws vaak de lul, of het nu een dure e-bike betreft of een step).
Voor mij werkt ie prima want hij heeft voldoende bereik dat ik hier in het stadje bijv naar de supermarkt of winkel kan, of als we een drankje gaan doen ergens (en nee, ik rijd niet dronken rond op dat ding)
[..]
Oke, maar in hoeverre zorgen die e-steps bewezen dan voor zoveel meer doden en ongelukken? Want iemand kan maar op 1 vervoersmiddel rijden he, daarmee bedoel ik... dat als iemand rondrijdt op een e-step hij/zij niet op een e-bike of gewone fiets rond rijdt. Dus als iemand dan een ongeluk krijgt terwijl op de e-step dan had dat ongeluk ook kunnen gebeuren op de (e)fiets. Dus in welke bewezen mate zorgen stepjes dan voor zoveel extra leed?
Nou, ik heb zo'n ding gekocht, een Sparta van 2000 euro. Maar het in elkaar vouwen en in de auto proppen is gewoon veel te veel gedoe en door het gewicht til je het ding ok niet zomaar in de kofferbak. Sowieso past ie niet in de auto zonder de achterbank plat te doen. Spijt aankoop. Fiets helemaal niet als een echte fiets en is dus ook lastig te vervoeren in de auto.quote:Op donderdag 10 april 2025 14:32 schreef j669 het volgende:
Dat opvouwen van een vouwfiets valt reuze mee,
Ok, ja voor wat betreft Nederland heb je mogelijk gelijk.quote:Op donderdag 10 april 2025 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk gewoon dat het weinig toegevoegde waarde heeft hier in NL. Waar je makkelijk alles op de fiets kunt doen. Ook stations hebben OV-fietsen. Kosten: 4 euro nog wat per dag voor een OV-fiets.
En in landen als Spanje of Italië met die steile stukken, snap ik heel goed dat je een alternatief voor de auto zoekt. En dat dat niet de fiets is.quote:Op donderdag 10 april 2025 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok, ja voor wat betreft Nederland heb je mogelijk gelijk.
Haha nee kan ik me iets bij voorstellen. Echter wat ik al zei, mijn step remt ook op de motor als je gas los laat (volgens mij iets wat zelfs veel electrische auto's ook doen als je van het 'gas'pedaal af gaat).quote:Op donderdag 10 april 2025 16:23 schreef capricia het volgende:
[..]
En in landen als Spanje of Italië met die steile stukken, snap ik heel goed dat je een alternatief voor de auto zoekt. En dat dat niet de fiets is.
Alhoewel ik sommige stukken niet met zo'n step naar beneden zou durven.
Wil je zo'n ov fiets 20x per maand huren, dan ben je maandelijks dus bijna 100 euro kwijt. 2 stationsfietsen neerzetten werkt alleen als je steeds naar dezelfde kantoor gaat, los van de gigantische fietsenstallingen die benodigd zijn om al die fietsen te herbergen.quote:Op donderdag 10 april 2025 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk gewoon dat het weinig toegevoegde waarde heeft hier in NL. Waar je makkelijk alles op de fiets kunt doen. Ook stations hebben OV-fietsen. Kosten: 4 euro nog wat per dag voor een OV-fiets.
Wanneer je al een redelijk goede fiets hebt en je bent handig kun je voor dik onder de ¤1000 zelf een E-bike van maken met een ombouw setje. Je moet dan wel beetje handig zijn met zelf sleutelen.quote:Op donderdag 10 april 2025 12:43 schreef dick_laurent het volgende:
Ander alternatief is namelijk dat ik hier op een e-bike moet gaan fietsen (want we hebben teringveel heuvels hier en ik weiger in de bloedhitte mezelf kapot te trappen) en dan ben ik sws nog duurder uit aangezien een goeie e-bike al gauw boven de 1000 euro kost.
Hier hield de tip voor mij helaas al op gezien ik geen fiets heb, alleen m'n patinete (step)quote:Op zaterdag 12 april 2025 11:05 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wanneer je al een redelijk goede fiets hebt en je bent handig kun je voor dik onder de ¤1000 zelf een E-bike van maken met een ombouw setje.
Is idd wel fijn... Maar ben dan ook technisch opgeleid in de techniek gewerkt, al sinds kind technische hobby's waarvan 1 fietsen (MTB) en fietsen bouwen is. Doe het bijna met de ogen dicht. Dan realiseer ik me soms niet dat het gemakkelijk roepen is dat het niet zoveel voorstelt.quote:Op zaterdag 12 april 2025 11:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier hield de tip voor mij helaas al op gezien ik geen fiets heb, alleen m'n patinete (step)
Maar wel cool als je zo handy bent om dat zelf te kunnen ja
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |