Sporen is niet erg, maar als er echt lactose in is verwerkt, is het een no go.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:18 schreef Mushanga71 het volgende:
Heb net ook even in de app zitten loeren naar de stoommaaltijden van appie, maar er zit of iets van melk in of het kan sporen ervan bevatten.
Oh, dan is er meer keus. Ik ga ff zoekenquote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:19 schreef exode het volgende:
[..]
Sporen is niet erg, maar als er echt lactose in is verwerkt, is het een no go.
Ze neemt vaak de maaltijdsalade mango hazelnoot maar ik kreeg de dringende opdracht een warm maaltje te verzorgen. Ik wilde dus Vietnamees bestellen maar die zijn op dinsdag dicht.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Wél een maaltijdsalade zonder melk
AH Maaltijdsalade gerookte zalm #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi132573
Volgens mij is dat wettelijk zo bepaald. Als je zegt dat iets glutenvrij is bijvoorbeeld, dan mag er ook absoluut 0,0000000 mg gluten in zitten. In een fabriek waar op een andere band wel met gluten wordt gewerkt, kan je dat dus niet garanderen en ben je verplicht om erop te zetten dat het 'sporen van' kan bevatten. Ik denk dat het in 99,9% van de gevallen wel losloopt, maar bij een zware allergie ga je dat risico niet nemen...quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:14 schreef exode het volgende:
[..]
Dank je wel voor het meedenken!
Ik vind dit soort disclaimers altijd zo, opmerkelijk, ik weet het voor de allergien en kruisbesmettingen, maar een aardige lijst.
Kan bevatten:Amandel, Noten, Gerst, Glutenbevattende Granen, Paranoot, Cashewnoot, Selderij, Schaaldieren, Eieren, Vis, Hazelnoot, Khorasantarwe, Lupine, Macadamianoot, Melk, Weekdieren, Mosterd, Haver, Pinda's, Pecannoot, Pistachenoot, Rogge, Spelt, Sulfieten, Walnoot, Tarwe
Ik lees alle etiketten al een paar jaar uitgebreid, maar zo'n lange lijst is uitzonderlijk. Dit is een bijzondere fabriek denk ik, waar ze echt alles verpakken wat eetbaar is.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wettelijk zo bepaald. Als je zegt dat iets glutenvrij is bijvoorbeeld, dan mag er ook absoluut 0,0000000 mg gluten in zitten. In een fabriek waar op een andere band wel met gluten wordt gewerkt, kan je dat dus niet garanderen en ben je verplicht om erop te zetten dat het 'sporen van' kan bevatten. Ik denk dat het in 99,9% van de gevallen wel losloopt, maar bij een zware allergie ga je dat risico niet nemen...
quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:23 schreef exode het volgende:
[..]
Ze neemt vaak de maaltijdsalade mango hazelnoot maar ik kreeg de dringende opdracht een warm maaltje te verzorgen. Ik wilde dus Vietnamees bestellen maar die zijn op dinsdag dicht.
Er zit in zoveel van die stoommaaltijden kruidenboter en dat gaat niet goed. Zeker niet in combinatie met de hoeveelheid ui die er standaard in alle magnetronmaaltijden lijkt te zitten.
Het is een moielijke vrouw hoor
Maak je er gewoon een buurt BBQ vanquote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:30 schreef exode het volgende:
Ze eet maar gewoon wat de pot schaftik ga eens kijken waar ik zelf zin in heb ook. Volgens de mannen hier kan ik ook gewoon in de voortuin koken.
Ze vinden ons in de straat volgens mij zo al raar genoeg.
Dank je wel voor het zoeken Mush!
Hier zijn nieuwe regels over waar per januari 2026 aan voldaan moet worden: https://www.nvwa.nl/onder(...)esmetting-allergenen waarbij per allergeen een referentiewaarde is (de hoeveelheid van een allergeen die nog veilig is voor iemand met een voedselallergie). Als uit een risicoanalyse blijkt dat die mogelijk overschreden wordt, dan moét de waarschuwing erop staan (kan X bevatten of niet geschikt voor mensen met een X allergie, alleen die twee statements mogen dan nog). Als uit een risicoanalyse niet blijkt dat die referentiewaarde mogelijk overschreden wordt, dan mogen ze het er niet meer opzetten. Om zo te voorkomen dat mensen onnodig veel producten niet meer kunnen eten omdat ze uit voorzorg maar alles erop zetten dat ook maar enigszins zou kunnen qua kruisbesmetting.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wettelijk zo bepaald. Als je zegt dat iets glutenvrij is bijvoorbeeld, dan mag er ook absoluut 0,0000000 mg gluten in zitten. In een fabriek waar op een andere band wel met gluten wordt gewerkt, kan je dat dus niet garanderen en ben je verplicht om erop te zetten dat het 'sporen van' kan bevatten. Ik denk dat het in 99,9% van de gevallen wel losloopt, maar bij een zware allergie ga je dat risico niet nemen...
Ik denk dat de producten met 'kan melk bevatten' niet per se een veel grotere wfwijking hebben, maar al voldoen aan de nieuwe regelgeving, en die over sporen nog nietquote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:13 schreef Hupje het volgende:
Het is ook ingewikkeld met die etiketten. Sommige producten met 'sporen van melk' gaan hier goed en andere niet. En dan heb je ook nog producten met de melding 'kan melk bevatten'Kennelijk is de afwijking dan héél groot ofzo.
Maar vaak gaat het vooral om grotere hoeveelheden, dan zijn die sporen geen probleem.
Dat stof ben je ook niet zo een twee drie kwijt vrees ik...quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:33 schreef exode het volgende:
Ik ben donderdag de ultimate huisvrouw, dan is schoonmaakdag want geen stofmakende werkzaamheden meer. Het is echt enorm stoffig nu in de woonkamer, er is niet tegenop te dweilen. Ik zit nu ook achter B zijn gamebureau boven want beneden is het naast stoffig, koud en behoorlijk vochtig.
Donderdag haal ik alles wat verplaatsbaar is uit de woonkamer en vrees dat ik wel even bezig ben met het stofvrij maken. Maar voor een goed doel en daarna richten we de tijdelijke keuken in de uitbouw in totdat de keuken geplaatst wordt.
Ik strijk dus niet, maar verloofde ook niet. Ja strijkkralenGeen strijkkleding in huis blijkbaar.
Ik wilde ook geen mensen toen ik aan de chemo was. Kon mijn gezin moeilijk de deur uit schoppen maar hoe minder gedoe aan mijn kop hoe beter.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:13 schreef oh-oh het volgende:
Ze wil geen visite in het ziekenhuis de eerste tijd.
Het is een beetje een rare, ze heeft ook geen familie, ouders zijn beiden al lang overleden , en geen broers of zussen, ze is erg gewend om alles alleen te doen.
Maar ik wil haar daarin wel respecteren en zal uiteraard vragen of ze van gedachte verandert ondertussen.
Ik zeg toch ook dat ik dat prima vind?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik wilde ook geen mensen toen ik aan de chemo was. Kon mijn gezin moeilijk de deur uit schoppen maar hoe minder gedoe aan mijn kop hoe beter.
Alleen Mrs V en mijn zus verdroeg ik redelijk soepel in mijn aura, verder vond ik vaak appjes al teveel kosten.
Zei ik dat je zei van niet?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:09 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik dat prima vind?
Ik wil zelf ook geen visite als ik ziek ben, nooit, ik haat dat!
Neem een vergrootglas mee.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:58 schreef oh-oh het volgende:
Ik kan die etiketten zo slecht lezen dat ik eigenlijk echt alleen nog maar in de app bestel, in de winkel schaam ik me kapot
Sorry, ik ben gewend dat je er met gestrekt been in komt, my bad!quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zei ik dat je zei van niet?![]()
Het was een uiting van begrip en herkenning
quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:19 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Sorry, ik ben gewend dat je er met gestrekt been in komt, my bad!
Maar goed ik werd al simpel van mijn broertje die maar aan mijn bed zat na die tia en ik kon niet zeggen dat ie weg moest gaan
Hij bedoelde het zo lief maar ik wilde liever dat ie gewoon ging werkenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |