In de reis vol verrassingen zonk de boot wel hoor!quote:Op zaterdag 10 mei 2025 23:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
De boem was soms gewoon klaar, dus in volle kracht. Leverde enkel wat vegen op het gezicht op. Die boot zonk zelf niet eens. Dus ja, misschien zou de schmink van Bassie wat verpest zijn als er een bom vlakbij Bassie zou zijn ontploft.
Dat was juist een doordacht stuk uit de Verzonken Stad. Bassie en Adriaan zijn in de kloof, ze kunnen de lange of korte route nemen om uit de kloof te komen, omdat ze weten dat de boeven hen gezien hebben, kiezen ze voor de lange route. De boeven staan namelijk, zoals elk normaal mens zou doen, aan de kant van de korte route.quote:Op zondag 11 mei 2025 09:43 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat daar zo'n verhaal in mist. Opeens staan ze oog in ook met de boeven, wat volgens mij puur op toeval berust, omdat ze aan de andere kant van de kloof staan. En opeens liggen ze op een eiland.
Het is natuurlijk een kinderserie, maar zelf heb ik ook wel het idee dat er meer gebeurd is. Ik vind het ontbrekende stuk tussen dat ze de boeven zien, en dat ze op het eiland liggen, behoorlijk lang, net alsof er een element ontbreekt.quote:Als ze ontwaken op het eiland hoor ik ze niet klagen over lichamelijke klachten, dus ik ga er vanuit dat ze met een pistool bedreigt werden, dat ze opnieuw in die auto moesten stappen, en vervolgens, net als in elke film, met chloroform bedwelmd werden. Om vervolgens met een boot naar dat eiland gebracht te worden.
Omdat de Baron daar tegen HH zegt dat hij een extra grote boem moet gaan maken. Pleit natuurlijk ook niet voor de intelligentie van de Baron, gezien HH’s track record met “foutjes”.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:02 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
In de reis vol verrassingen zonk de boot wel hoor!
HH die hemzelf en de Baron opblaast en ze zo om laat komen zou wel een spectaculair einde zijn van de serie.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat de Baron daar tegen HH zegt dat hij een extra grote boem moet gaan maken. Pleit natuurlijk ook niet voor de intelligentie van de Baron, gezien HH’s track record met “foutjes”.
Er vallen geen doden in B&A. Je kunt een boem vasthouden als hij ontploft en je krijgt hoogstens vegen op je gezicht, maar zelfs je hand blijft onbeschadigd. Terwijl een priegelbeetje springstof (zonder detonator overigens) in een autoslot genoeg is om de hele auto naar de ratsmodee te helpen ( en van merk en model te laten veranderen ook nog).quote:Op zondag 11 mei 2025 12:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
HH die hemzelf en de Baron opblaast en ze zo om laat komen zou wel een spectaculair einde zijn van de serie.
Wacht, wat?quote:Op zondag 11 mei 2025 12:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
en van merk en model te laten veranderen ook nog
Ze stonden eerst toch bij de uitgang van de korte route?quote:Op zondag 11 mei 2025 10:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat was juist een doordacht stuk uit de Verzonken Stad. Bassie en Adriaan zijn in de kloof, ze kunnen de lange of korte route nemen om uit de kloof te komen, omdat ze weten dat de boeven hen gezien hebben, kiezen ze voor de lange route. De boeven staan namelijk, zoals elk normaal mens zou doen, aan de kant van de korte route.
De Baron is echter zo slim om zich te verplaatsen in Bassie en Adriaan, hij vermoedt dat Bassie en Adriaan de lange route zullen nemen, omdat normale mensen de korte route nemen, maar Bassie en Adriaan nu eenmaal niet normaal zijn.
De Baron (en B2 en Vlugge Japie) rijden naar de lange kant van de kloof, en komen Bassie en Adriaan daar tegen. En omdat Bassie en Adriaan lang in de hitte gelopen hebben (in Griekenland is het warm) kunnen ze Bassie en Adriaan zo inrekenen.
[..]
Het is natuurlijk een kinderserie, maar zelf heb ik ook wel het idee dat er meer gebeurd is. Ik vind het ontbrekende stuk tussen dat ze de boeven zien, en dat ze op het eiland liggen, behoorlijk lang, net alsof er een element ontbreekt.
In elk geval zeer onverstandig om het op de boot te vervaardigen inderdaad.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat de Baron daar tegen HH zegt dat hij een extra grote boem moet gaan maken. Pleit natuurlijk ook niet voor de intelligentie van de Baron, gezien HH’s track record met “foutjes”.
Oke.quote:
Dat is hier al vaker aangehaald en ik heb dat nooit zo onlogisch gevonden eigenlijk. Sowieso is de hele character-building van de Baron interessant, door alles wat ze hem aan 'voorgeschiedenis' in de Schatkaart hebben meegegeven en alles wat er door foutjes en de acteurwissel ingeslopen is*.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Sowieso is het interessant hoe de rol van de Baron verschuift naar een soort crimineel meesterbrein naar een of andere doorgedraaide maniak die een bomaanslag op B&A wil plegen.
We weten helemaal niet hoe het financieel geregeld is tussen de Baron en zijn helpers. Het is goed mogelijk dat de Baron met zijn eerder verworven fortuin de boeven netjes betaalde.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:14 schreef Halcon het volgende:
Daarnaast is het ook niet de beste "werkgever". Hij scheldt z'n mankrachten voortdurend uit, slaat ze en zadelt ze op met onzinnige opdrachten. Als boef vraag je je vast wel af waarom je de hele dag een clown moet volgen i.p.v. dat je iets gaat doen wat geld oplevert...
Volgens mij heeft de Baron dat fortuin verworven met de aan- en verkoop van Bassie en Adriaan-merchandise.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We weten helemaal niet hoe het financieel geregeld is tussen de Baron en zijn helpers. Het is goed mogelijk dat de Baron met zijn eerder verworven fortuin de boeven netjes betaald.
Direct tijdens de eerste uitzendingen van De Plaaggeest heeft de Baron aandelen Bassie en Adriaan gekocht.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:28 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de Baron dat fortuin verworven met de aan- en verkoop van Bassie en Adriaan-merchandise.
Dat is interessant. Dat impliceert dat hij idd de diamantair is.quote:Op maandag 12 mei 2025 10:07 schreef Japepk het volgende:
Plus, Paul van Gorcum roept later op de boot ''Zij (B&A) waren het die me dwarszaten toen ik een diamant wilde stelen!'' Dat hebben we de Baron nooit zien doen. We hebben wél gezien dat de directeur van diamantfirma 'Glitter en Schitter' opvallend veel gelijkenissen vertoond met de Baron. Heeft hij jarenlang met een dekmantel gewerkt? Hoewel B2 moet uitleggen wat hij heeft meegemaakt met B&A, zien we de Baron nooit zeggen dat hij hen niet kent. De Baron kent wel duidelijk B2 niet. Helemaal logisch is het niet, maar dit zinnetje heeft me altijd getriggerd om door te fantaseren over de backstory van de Baron.
Je ziet ze alleen maar bij de Baron hangen. In de schatkaart lijkt de Baron nog redelijk vermogend te zijn. Die indruk probeert men in elk geval te wekken met zijn huis, voorkomen en auto.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We weten helemaal niet hoe het financieel geregeld is tussen de Baron en zijn helpers. Het is goed mogelijk dat de Baron met zijn eerder verworven fortuin de boeven netjes betaalde.
Bij Europa heeft de Baron ook geen geldgebrek, immers in Luxemburg zegt hij nog 'geld spielt keine rolle'quote:Op maandag 12 mei 2025 16:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je ziet ze alleen maar bij de Baron hangen. In de schatkaart lijkt de Baron nog redelijk vermogend te zijn. Die indruk probeert men in elk geval te wekken met zijn huis, voorkomen en auto.
Daarna is het een kwestie van stelen om in leven te blijven. Al heeft hij bij dat verhaal over Europa opeens wel weer een bootje.
De schandebakker; nog zo'n boevenbaas die een 'normale' baan als dekmantel had.quote:Op maandag 12 mei 2025 14:57 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is interessant. Dat impliceert dat hij idd de diamantair is.
Dat zou betekenen dat de Boevenbaas hem voor is, samen met B2.(concurrent)
Het raadsel is dan idd B2. Nu ziet B2 er ook anders uit dan eerder (ook door de acteurwissel) maar het kan ook zijn dat de Baron doet alsof hij hem niet kent, om eventuele sporen uit het verleden te voorkomen. De Baron lijkt wel een betere vertrouwensband met Japie te hebben.
Een "biografie" van de Baron is dan erg interessant, wat je al deels hebt uitgewerkt.
Eigenlijk zou de andere Paul-rol, de professor daar ook in verwerkt kunnen worden. (Familie?)
Om het verder te trekken zou je hiermee zelfs de verhalen van Basssie en Adriaan vanuit het oogpunt van de "boeven" kunnen beschrijven om de boeven sympathieker over te laten komen, en Bassie en Adriaan niet. Zoals Wicked eigenlijk doet. Disney heeft ook een reeks boeken geschreven vanuit het oogpunt van de schurken en op zijn minst kan zo'n oogpunt heel interessant zijn.
Qua Plaaggeest zou je bijvoorbeeld kunnen stellen dat Bassie en Adriaan hun machtspositie met eerste hun circus gebruikten om op onethische manier de kleinere act van Douwe het faillisement in te duwen. Hij had bijvoorbeeld een poppenkraam kunnen hebben
Voeg nog wat meer scherpe randjes aan het circus van Bassie en Adriaan toe (slecht behandelen van dieren, schrikbewind door Bassie en Adriaan naar werknemers) en de "wraakmissie" van de Plaaggeest krijgt een ander licht. Dat zou ook verklaren waarom het circus wegtrok zonder Bassie en Adriaan.
Met subtiel schrijfwerk zijn karakters als de Schandebakker ook in een beter daglicht te stellen, want laten we eerlijk zijn: Bassie verknalde de boel gewoon.
Kan je in feite met elke boef of bijfiguur doen.
De verhalen vanuit perspectief van Van der Steen schrijven zou leuk kunnen zijn.
Het kan daarin zijn dat de Baron zo ver heen is dat hij zijn eigen naam niet meer fatsoenlijk kan herinneren. In die latere series is hij mentaal echt afgedwaald van de de slimme, gemene baron die we in de Schatkaart zien. Dat zou zo'n verhaal/serie interessant maken. Zien hoe hij compleet afzakt tot parodie van zichzelf.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:20 schreef Japepk het volgende:
Maar inderdaad. Een soort Ferry Bouwman-achtige serie over de handel en wandel van de Baron zie ik nog best slagenEen voorliefde voor havens en boten, internationale naam en faam waardoor criminele netwerken in Luxemburg en Amerika ontzag voor hem hebben. Nog een interessante blooper; Paul van Gorcum die de naam 'Neemwegge' steeds verward met 'Nimwegen', waar de naam duidelijk op gebaseerd is. Is de Baron eigenlijk lagere adel die een erfgenaam 'Van Nimwegen' is en misschien een loer is gedraaid door een familielid? Waardoor hij onder een schuilnaam wraak neemt en fortuin probeert te vergaren...
Klopt ja. Ook die boot. Hij kan B-100 op buitenlandse reisjes sturen en zo. Is alleen maar bezig met Bassie en Adriaan. Niet met geld verdienen. Dus lijkt dat hij de boel financieel wel op de rit heeft daar.quote:Op maandag 12 mei 2025 18:04 schreef TLC het volgende:
[..]
Bij Europa heeft de Baron ook geen geldgebrek, immers in Luxemburg zegt hij nog 'geld spielt keine rolle'
Maar na zijn poging op Curacao moet hij ergens inbreken omdat hij geen geld meer heeft door het volgen van B & A. Het feit dat hij bij zijn nepraadsel geld meestuurt naar B&A zal niet megeholpen hebben.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt ja. Ook die boot. Hij kan B-100 op buitenlandse reisjes sturen en zo. Is alleen maar bezig met Bassie en Adriaan. Niet met geld verdienen. Dus lijkt dat hij de boel financieel wel op de rit heeft daar.
Ergens tussen het avontuur in Griekenland (waar hij dat niet had) en begin van Europa heeft hij dus een slagje geslagen.
Ik heb Adriaan ooit eens gemaild of Douwe nou de Plaaggest was of niet. Daar deed hij geheimzinnig over. Hij zij dat hij het wel vreemd vond dat de Plaaggeest er nooit was met opnames met Douwe en omgekeerd.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:25 schreef TLC het volgende:
Denken jullie ook dat Douwe de buggy toch gestolen heeft ? Adriaan vertrouwde het ook niet helemaal
En Adriaan heeft ook gelijk door te zeggen dat die lach van de Plaaggeest hem bekend voor komtquote:Op woensdag 14 mei 2025 14:40 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik heb Adriaan ooit eens gemaild of Douwe nou de Plaaggest was of niet. Daar deed hij geheimzinnig over. Hij zij dat hij het wel vreemd vond dat de Plaaggeest er nooit was met opnames met Douwe en omgekeerd.
Heerlijk dat soort antwoorden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |