abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217073706
Omdat iedereen het inmiddels wel weet: een paar zonnepanelen meer dan een stuk of 5 kost je al gauw gewoon euro's.. daar hoeven we niet omheen te draaien.

Een dure accu installatie is geld weggooien:

Stel jij hebt er heel veel, dan heb ik een tip:

Gebruik het overschot aan panelen voor een 12 volt circuit.. zo kun je gewoon een auto accu opladen.. en 24 uur per dag genieten van licht.

Heb je er dan nog te veel? Kun je er misschien iemand anders blij mee maken, voor een 12 volt cicuit, of breng ze dan gewoon naar de stort.

- Heb je ooit 'gratis' panelen gehad, ivm subsidie ofzo? Zorg dan dat je wel een foto hebt dat ze ooit op je dak hebben gelegen want anders gaan ze misschien zeuren. Als je dat kunt bewijzen vragen ze ook niet waarom je ze hebt weggehaald want dat snappen ze zelf ook wel.

[ Bericht 19% gewijzigd door achtja op 16-03-2025 15:53:28 (subsidie tip bijgevoegd.) ]
pi_217073766
Als je gewoon een analoge meter hebt die terugdraait dan betaal je helemaal niks voor terug levering.
pindazakje
  zondag 16 maart 2025 @ 16:18:40 #3
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_217074144
Delen met je buren die geen zonnepanelen hebben
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_217074471
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 15:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je gewoon een analoge meter hebt die terugdraait dan betaal je helemaal niks voor terug levering.
Geef me maar analoge meter dan i.p.v. slimme. Maar goed ik heb er 30 liggen dus wil van minimaal de helft af.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_217074583
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 16:38 schreef Chinless het volgende:

[..]
Geef me maar analoge meter dan i.p.v. slimme. Maar goed ik heb er 30 liggen dus wil van minimaal de helft af.
Die analoge krijg je niet meer, en die moeten mensen eerdaags verplicht laten vervangen voor een slimme dus dat is alleen maar uitstel van executie. Zorg wel dat je zolang mogelijk een analoge houd als je er 1 hebt.. dus bezwaar, bezwaar en nog een bezwaar.

Ja met 30 panelen, kun je misschien beter je buren blij maken.. Haal ze van het dak af en geef ze weg of zoals ik al zei maak een 12 volt circuit.

Doe je het niet dan ben je een dief van je eigen portomonnee!

Succes!
pi_217074801
Er komen landelijke uitzet dagen, kijken of ze dan nog zo'n grote bek hebben
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217075004
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 16:57 schreef halfway het volgende:
Er komen landelijke uitzet dagen, kijken of ze dan nog zo'n grote bek hebben
Die zijn er nu al, de sneeuwbal is aan het rollen en niet meer te stoppen
pi_217075137
Ik ga er nog bijleggen binnenkort, dan heb ik er ruim 80. ^O^

Nog geen terugleverkosten. Batterijen schaf ik aan voor het salderen eraf gaat. Tot die tijd gebruik ik het net geeoon als batterij. Moet nog goed inlezen welke batterij..

Komt wel goed :Y
pi_217075609
Eraf halen kost gewoon geld en laten liggen levert in ieder geval op dat je tijdens zon geen kosten hoeft te betalen. Dus waarom zou je ze van het dak af halen.

Het is leuk geweest met die panelen, wat er ligt laten liggen maar nu alsnog (bij)plaatsen zal meestal weggegooid geld zijn. Verwijderen kost je ook geld aan verwijder kosten maar ook misgelopen stroom die je direct verbruikt.

Batterijen moeten eerst de helft gaan kosten van de huidige prijs voor het aantrekkelijk is.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 16 maart 2025 @ 17:59:27 #10
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217075662
P1 uitlees unit monteren en zodra en stroom terug geleverd gaat worden klik

Elektrische boiler gaat aan liefst een paar zodat je kan variëren in stroomsterkte

En tadaa gratis warm water voor wat dan ook en die boilers kosten ook niks want energie zuipers
pi_217076608
quote:
6s.gif Op zondag 16 maart 2025 17:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
P1 uitlees unit monteren en zodra en stroom terug geleverd gaat worden klik

Elektrische boiler gaat aan liefst een paar zodat je kan variëren in stroomsterkte

En tadaa gratis warm water voor wat dan ook en die boilers kosten ook niks want energie zuipers
Ja, kan je de halve zomer onder de douche gaan staan en in de winter nog niet eens de afwas kunnen doen.

Maar goed, sorry, dat is wat negatief gesteld maar het zet iets te weinig zoden aan de dijk. Ik denk aan een vergelijkbaar iets maar dan met huis verwarmen of koelen.
pi_217084756
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 18:59 schreef 215 het volgende:

[..]
Ja, kan je de halve zomer onder de douche gaan staan en in de winter nog niet eens de afwas kunnen doen.

Maar goed, sorry, dat is wat negatief gesteld maar het zet iets te weinig zoden aan de dijk. Ik denk aan een vergelijkbaar iets maar dan met huis verwarmen of koelen.
Sluit je hierop een airco aan i.p.v. een boiler. Koelen in de zomer, verwarmen in de winter.
  maandag 17 maart 2025 @ 16:28:56 #13
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_217085767
Terugleverkosten gaan alleen over gesaldeerde kWh's en zitten rond de 10ct per kWh, een gesaldeerde kWh streept nog steeds 27ct weg van je verbruik, dus netto levert een gesaldeerde kWh nog steeds zo'n 17ct op.

Over terugleveren boven de saldering worden geen terugleverkosten gerekend, en krijg je een verwaarloosbare terugleververgoeding (maar nog steeds meer dan niks).

Elke kWh die een zonnepaneel opwekt, levert dus nog steeds geld op. Afschakelen of panelen van je dak halen kan dus helemaal niet uit?

edit: Trouwens, ook extra verbruiken om maar niet terug te leveren kost je netto ook geld. Je verbruik verschuiven naar momenten met eigen opwek levert je wel flink winst op.
pi_217085838
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:28 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Terugleverkosten gaan alleen over gesaldeerde kWh's en zitten rond de 10ct per kWh, een gesaldeerde kWh streept nog steeds 27ct weg van je verbruik, dus netto levert een gesaldeerde kWh nog steeds zo'n 17ct op.

Over terugleveren boven de saldering worden geen terugleverkosten gerekend, en krijg je een verwaarloosbare terugleververgoeding (maar nog steeds meer dan niks).

Elke kWh die een zonnepaneel opwekt, levert dus nog steeds geld op. Afschakelen of panelen van je dak halen kan dus helemaal niet uit?

edit: Trouwens, ook extra verbruiken om maar niet terug te leveren kost je netto ook geld. Je verbruik verschuiven naar momenten met eigen opwek levert je wel flink winst op.
En terugleverkosten per dag?
pi_217085839
Ik kan altijd nog wel wat zonnepanelen voor m'n offgrid tuinhuis gebruiken! :Y

Sowieso denk ik dat NU investeren in offgrid helemaal geen slecht idee is, heb je geen last meer van verhoogde netwerkkosten etc...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 17 maart 2025 @ 17:07:54 #16
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_217086053
quote:
2s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:41 schreef Moass het volgende:

[..]
En terugleverkosten per dag?
Geen idee hoe het daarmee zit; ik zit bij vattenfall, en ik betaal maandelijkse terugleverkosten op basis van een schaal voor mijn saldering.

Ik heb het even exact nagekeken, en voor komend jaar is de verwachting dat ik in schaal 8 kom (saldering van zo'n 1800 kWh), en dat komt dan neer op zo'n 13ct per kWh (231 euro voor 1750 - 2000kWh salderen per jaar)
pi_217086210
Ik heb een dynamisch contract, dus geen terugleververkosten. Dus krijg gewoon wat het tarief is op dat moment.

inb4: dat je op de momenten dat je meeste zon hebt het minste krijgt.

Ja klopt, maar het is alsnog meer dan 0. Daarnaast heb ik mijn panelen niet gekocht om er winst op te maken.
pi_217086223
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 17:27 schreef MaximumRush het volgende:
Ik heb een dynamisch contract, dus geen terugleververkosten. Dus krijg gewoon wat het tarief is op dat moment.

Ja klopt, maar het is alsnog meer dan 0. Daarnaast heb ik mijn panelen niet gekocht om er winst op te maken.
Waarom heb je ze dan gekocht? Om je geld kwijt te raken? Om de natuur te redden? Om een statement te maken (geld boeit me niet)?

Vertel het ons! Want je kunt ze gewoon beter van je dak afhalen! Vandaag heb ik er 12 verwijdert.. maken we straks een mooi kunstwerk mee op 12volt.
pi_217086713
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 17:28 schreef achtja het volgende:
Want je kunt ze gewoon beter van je dak afhalen! Vandaag heb ik er 12 verwijdert..
Als jij er voldoende verwijderd gaan die van mij weer meer geld opleveren. Dus ga vooral zo door.

quote:
maken we straks een mooi kunstwerk mee op 12volt.
Ah, je hebt even gezocht wat voor spanning er af komt. Al we je hier niet meer horen heb je kennelijk je huiswerk niet goed gedaan....
pi_217086719
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 17:28 schreef achtja het volgende:

[..]
Waarom heb je ze dan gekocht? Om je geld kwijt te raken? Om de natuur te redden? Om een statement te maken (geld boeit me niet)?

Vertel het ons! Want je kunt ze gewoon beter van je dak afhalen! Vandaag heb ik er 12 verwijdert.. maken we straks een mooi kunstwerk mee op 12volt.
Ik bespaar er vrij veel geld mee. Wellicht dat ik ze ooit terug verdien, waarschijnlijk wel, ik let er niet echt op. Want zoals ik al zei, dat is niet mijn doel. Ons stroomverbruik is vrij hoog. Met m'n zonnepanelen kan ik iets daarop besparen. Daarnaast kan ik wellicht een klein beetje het milieu ontlasten, en dat vind ik ook wel belangrijk.

Ik snap niet waarom ik ze eraf zou halen. Zoals ik al zei, ik heb een dynamisch contract. Ik saldeer nu al niet, dus voor mij boeit het niet.
pi_217087747
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 18:27 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ik bespaar er vrij veel geld mee. Wellicht dat ik ze ooit terug verdien, waarschijnlijk wel, ik let er niet echt op. Want zoals ik al zei, dat is niet mijn doel. Ons stroomverbruik is vrij hoog. Met m'n zonnepanelen kan ik iets daarop besparen. Daarnaast kan ik wellicht een klein beetje het milieu ontlasten, en dat vind ik ook wel belangrijk.

Ik snap niet waarom ik ze eraf zou halen. Zoals ik al zei, ik heb een dynamisch contract. Ik saldeer nu al niet, dus voor mij boeit het niet.
Ook met een dynamisch contract saldeer je gewoon zei het op een iets andere manier. Je krijgt nu voor iedere opgewekte Kwh in ieder geval de belasting etc terug buiten de spotprijs.

Zolang je teruglevering minder of gelijk aan je verbruik is heet dat.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_217091213
Voorlopig verdien ik gewoon nog geld met mijn teveel aan zonnepanelen.

En ook in de kerk waar ik veel te veel zonnepanelen heb en terugleverkosten, leveren die dingen allemaal nog geld op. Zolang de salderingsregeling er is, is zonnepanelen weg halen sowieso je eigen portemonnee plagen. Dan kun je beter zorgen dat je meer gas om zet in electriciteit.

En sowieso gaat het feit dat teveel aan panelen geld kost tijdelijk zijn, tot de netwerkproblemen zijn opgelost en er in heel europa meer accu's liggen. Dan zit je te balen van je weggehaalde zonnepanelen die je nog mooi wat op hadden kunnen leveren.

Ik ga voor 2027 aan de thuisaccu, dan heb je met meeste rendement van je zonnepanelen en doe je ook nog wat voor het oplossen van het tijdelijke probleem.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217093265
Ik wacht af tot er een volgend kabinet is. Het huidige wiebelbeleid kan ik niks mee.
pi_217093347
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:26 schreef 215 het volgende:
Ik wacht af tot er een volgend kabinet is. Het huidige wiebelbeleid kan ik niks mee.
Maak je geen illusies: een (ieder) kabinet dat uit juristen, politicologen en sociologen bestaat, komt echt niet toch een technocratisch beleid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217097563
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 17:27 schreef MaximumRush het volgende:

Idem, hier ook dynamische tarieven en zonnepanelen. Ja, soms levert het bijna niks op. Lekker boeiend. Over het hele jaar bezien zijn de panelen nog méér dan rendabel. Tenzij iemand mij een energieleverancier kan aanwijzen waar ik op jaarbasis 4500kWh kan afnemen voor ¤500.

Als straks de energiebelasting niet meer gesaldeerd kan worden, dan scheelt dat natuurlijk wel flink. Maar met slim plannen van elektra verbruik en een slimme thuisaccu van een paar kWh kun je al zorgen dat je veel meer van je eigen zonnestroom gebruikt en zowel net-afname (en daarmee energiebelasting) als teruglevering beperkt. Een accu van een paar kWh is voldoende om van pakweg begin april tot eind september/half oktober nauwelijks een kWh van het net te gebruiken.
En in de andere helft van het jaar zorgt de thuisaccu er voor dat je niet of nauwelijks een kWh zult terugleveren.

"Slim" energie verbruiken doen we door nu in het tussenseizoen de warmtepomp 's nachts uit te zetten en in de ochtend pas na 10u aan (op zonnige dagen blijft hij dan vaak helemaal uit omdat de kamer dan al is opgewarmd door de zon, op minder zonnige dagen draait de warmtepomp met deze tijden grotendeels op stroom van de eigen zonnepanelen).
Boiler alleen overdag opwarmen.
Wasjes en vaatwasser overdag aan. Stofzuigen overdag etc.

[ Bericht 34% gewijzigd door Ivo1985 op 18-03-2025 18:55:31 ]
pi_217099905
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:37 schreef blomke het volgende:
Maak je geen illusies: een (ieder) kabinet dat uit juristen, politicologen en sociologen bestaat, komt echt niet toch een technocratisch beleid.
En gelukkig maar. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217102351
yay! een @achtja topic vol met de standaard debiele opmerkingen..

had hem bijna gemist..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')