In de jaren 90 kwam heel vaak in het nieuws dat het IQ in Nederland en in Duitsland rond de 104-105 lag.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat is raar, ik lees en hoor al jaren dat het gemiddeld iq rond de 100 ligt.
En steeds meer jongeren gaan naar het HBO en de universiteit, dat rijmt toch niet met elkaar dat we met z’n allen steeds dommer worden.
Dat heb ik ook als ik hier rondkijk.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Als ik onze samenleving sinds corona bekijk heb ik absoluut niet het idee dat een toegenomen zwakzinnigheid alleen bij allochtonen zichtbaar is
Het niveau is enorm naar beneden gehaald en het zijn ook de makkelijke opleidingen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
En steeds meer jongeren gaan naar het HBO en de universiteit, dat rijmt toch niet met elkaar dat we met z’n allen steeds dommer worden.
Correct.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Als ik onze samenleving sinds corona bekijk heb ik absoluut niet het idee dat een toegenomen zwakzinnigheid alleen bij allochtonen zichtbaar is
Niet wat ik bedoelde, maar natuurlijk probeer je het ook hier nog evenquote:Op zondag 16 maart 2025 12:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Er lijkt een probleem te zijn bij een bepaald deel van het electoraat, waar sommigen nu nog met een mondkapje rondlopen, denken dat het menselijk geslacht een keuze is in plaats van een fysieke realiteit en waar men de Islam als een interessant alternatief ziet voor de Christelijk-Joodse fundamenten van het Westen.
Klopt, al die wilden die zich hebben laten indoctrineren om universiteiten af te breken voor een terroristische organisatie 2.500 km verderop, die denken dat we een intolerante religie moeten promoten en dat mannen vrouwen zijn nemen alleen maar toe.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Het gemiddelde wordt op 100 gezet, zodat je daarna kan zien wie boven- of ondergemiddeld scoort (met een score boven of onder de 100).quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Of het niveau op de hogescholen en universiteiten daalt.quote:En steeds meer jongeren gaan naar het HBO en de universiteit, dat rijmt toch niet met elkaar dat we met z’n allen steeds dommer worden.
Als de testen niet veranderen is het de vraag of die herijking plaatsvindt.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het gemiddelde wordt op 100 gezet, zodat je daarna kan zien wie boven of ondergemiddeld scoort (met een score boven of onder de 100).
[..]
Of het niveau op de hogescholen en universiteiten daalt.
En met de opkomst van AI zijn schoolopdrachten ook een stuk makkelijker geworden.
Het overgrote merendeel van jouw bijdrages zijn in KLB. Dan vraag je er ook een beetje om.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:25 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat heb ik ook als ik hier rondkijk.
Uiteraard, jij probeert immers ook even uit te halen richting een bepaalde groep.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Niet wat ik bedoelde, maar natuurlijk probeer je het ook hier nog even
Dit dus.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het gemiddelde wordt op 100 gezet, zodat je daarna kan zien wie boven of ondergemiddeld scoort (met een score boven of onder de 100).
[..]
En met de opkomst van AI zijn schoolopdrachten ook een stuk makkelijker geworden.
Ik weet 100% zeker dat een jaar of 20-30 geleden het IQ in Nederland rond de 104 lag.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Waarom zouden mensen die een religie promoten zwakzinnig moeten zijn. Maar als jij serieus denkt dat deze mensen heel wat IQ punten laken vergeleken met de groep waarvan je weet waar ik het over heb, be my guestquote:Op zondag 16 maart 2025 12:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Klopt, al die wilden die zich hebben laten indoctrineren om universiteiten af te breken voor een terroristische organisatie 2.500 km verderop, die denken dat we een intolerante religie moeten promoten en dat mannen vrouwen zijn nemen alleen maar toe.
Of bedoelde je dat niet?
om jou dilemma op te lossen, kun je toch ook juist hoog opgeleide mensen aantrekken, of juist veel aziaten als je wil dat het landelijk gemiddeld IQ gemiddelde te verhogen. Wanneer je deel van de bevolkingsgroep met een hoger IQ gaat stimuleren om meer kinderen te krijgen, ga je zien dat ze minder productief zijn in hun professionele leven, dus dan zal het iq van de kinderen van deze groep dalen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Ik heb hier geen artikel van. Misschien is dit niet het juiste forum. Anders wordt het maar verplaatst.
Het gemiddelde IQ ligt in Nederland rond de 100 volgens deze link
https://www.nrc.nl/brandedcontent/onvz/bent-u-een-slimmerik
Ik herinner me nog dat het gemiddelde IQ in Nederland op 104 lag. Een paar punten lager dan in Japan, Chin en Zuid-Korea.
Stel het gemiddelde IQ van de migranten is 80 en 14% van de bevolking is migrant (14% van Nederland is niet westers). Stel het IQ van de autochtone Nederlander is 104.
Wat is dan het gemiddelde IQ van de totale bevolking?
(0,14*80 + 0,86*104) = 100,6
Zoals je kan zien is de daling van het IQ bijna volledig te wijten aan immigratie.
En mensen die zeggen dat IQ niet zo belangrijk is. Kan iemand met een IQ van 90 een professor in de Natuurkunde worden?
Dus kom aub niet met deze onzin.
Dus immigratie is geen oplossing voor de vergrijzing. Het maakt ons zwakker tov landen als China, Korea en Japan. Daar zie je geen daling van het gemiddelde IQ.
Wat we moeten doen is het volgende.
Op HAVO/VWO moeten er lessen komen die onze jongeren moet stimuleren kinderen te krijgen voordat ze 25 zijn. Ze moeten gestimuleerd worden minimaal 3 kinderen te krijgen. Vrouwen die voor hun 25e kinderen krijgen moeten tot hun 28e driedubbele kinderbijslag krijgen en volledige kinderopvang krijgen. Jongeren willen natuurlijk ook uit kunnen gaan, dus ze krijgen ook 1 dag per week volledige kinderopvang van 18:00 tot 02:00 uur. Als een vrouw tijdens haar studie bevalt van een kind, wordt haar hele studie gratis.
Slimme mensen moeten meer kinderen krijgen.
Misschien ligt de lat nu lager? En uiteindelijk is studeren voornamelijk nog steeds hard werken. Je kunt moeilijk op een eerlijke manier een tentamen halen als je geen enkel boek hebt gelezen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Beetje flauw op de linkerflank zo weg te zetten. Ik denk dat het meer naïviteit is.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Doel je nu op mensen uit het linker politieke spectrum? Massaimmigratie van mensen uit middeleeuwse culturen koste wat kost blijven verdedigen na de vele aanslagen en andere negatieve gebeurtenissen en rondlopen in een Pro-Palestina demonstratie met 'Queers for Palestine'. Dan heb je er weinig van begrepen en een behoorlijke collectieve klap van de molen gehadquote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Helemaal primaquote:Op zondag 16 maart 2025 12:41 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Doel je nu op mensen uit het linker politieke spectrum? Massaimmigratie van mensen uit middeleeuwse culturen koste wat kost blijven verdedigen na de vele aanslagen en andere negatieve gebeurtenissen en rondlopen in een Pro-Palestina demonstratie met 'Queers for Palestine'. Dan heb je er weinig van begrepen en een behoorlijke collectieve klap van de molen gehad
Het is een mix van zowel genetische factoren als externe factoren. De meeste mensen zijn trouwens met de juiste externe factoren en intrinsieke motivatie prima in staat om een degelijk niveau te behalen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
om jou dilemma op te lossen, kun je toch ook juist hoog opgeleide mensen aantrekken, of juist veel aziaten als je wil dat het landelijk gemiddeld IQ gemiddelde te verhogen. Wanneer je deel van de bevolkingsgroep met een hoger IQ gaat stimuleren om meer kinderen te krijgen, ga je zien dat ze minder productief zijn in hun professionele leven, dus dan zal het iq van de kinderen van deze groep dalen.
Aangezien IQ grotendeels bepaald wordt door omgevingsfactoren.
Voorbeeld; kinderen die opgroeien in een huishouden waar meer verbaal geweld is, ontwikkelen een lager iQ in vergelijking met kinderen in gelijke sociale klasse, maar in een rustigere familie.
Kan je ook inhoudelijk ingaan op wat er gezegd wordt? Is allemaal bekend hoor, dat het IQ in Eritrea en Syrië lager ligt en er meer in de bloedlijn wordt gehouden. Verder is aan de arbeidsparticipatie terug te zien dat we niet de "in demand" types hebben geïmporteerd of ze willen het niet.quote:
De overgrote meerderheid van de wereldbevolking is gelovig. Het gemiddelde IQ ligt op 100. Dus dit is niet de meest intelligente uitspraak die je kan makenquote:Op zondag 16 maart 2025 12:45 schreef torentje het volgende:
Het IQ van velen moet wel te laag zijn, aangezien de religieuze leiders nog steeds veel aanhangers hebben in Europa.
Ja goed argument om nog meer zwakzinnigen te importeren.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Gelovig <> een religie volgen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:46 schreef Fok-it het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de wereldbevolking is gelovig. Het gemiddelde IQ ligt op 100. Dus dit is niet de meest intelligente uitspraak die je kan maken
Volgens mij zei ik in mijn reactie dat een toename aan zwakzinnigheid niet `alleen' bij allochtonen te zien isquote:Op zondag 16 maart 2025 12:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Kan je ook inhoudelijk ingaan op wat er gezegd wordt?
Uiteraard, het kan niet anders als je alleen maar aan links/ rechts denkt.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Er lijkt een probleem te zijn bij een bepaald deel van het electoraat, waar sommigen nu nog met een mondkapje rondlopen, denken dat het menselijk geslacht een keuze is in plaats van een fysieke realiteit en waar men de Islam als een interessant alternatief ziet voor de Christelijk-Joodse fundamenten van het Westen.
Je gaat niet in op het andere wat ik aandroeg. Verder doe je alsof hier sprake is van een gelijk speelveld.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Volgens mij zei ik in mijn reactie dat een toename aan zwakzinnigheid niet `alleen' bij allochtonen te zien is
Dus ik ontken nergens iets dat mensen uit bepaalde landen dat ook meebrengen
Extreemrechtse wappies zijn ook gek, maar de massapsychose ligt toch echt bij woke.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Uiteraard, het kan niet anders als je alleen maar aan links/ rechts denkt.
Je trekt bizarre conclusies. Misschien is de wereld heel lastig en moeilijk voor je, en maak je het jezelf makkelijker door alles en iedereen in die hokjes te plaatsen.
Jij gaat ook niet in op mijn vraag waarom mensen die een geloof promoten zwakzinnig zouden zijnquote:Op zondag 16 maart 2025 12:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je gaat niet in op het andere wat ik aandroeg. Verder doe je alsof hier sprake is van een gelijk speelveld.
Uiteraard. Natuurlijk zijn ze ook alleen een beetje mal, meer terminologie dan dat zal je er niet aan vastplakkenquote:Op zondag 16 maart 2025 12:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Extreemrechtse wappies zijn ook gek, maar de massapsychose ligt toch echt bij woke.
Ding dong, de wereld bestaat uit meer dan alleen progressief, woke, extreem rechts.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Extreemrechtse wappies zijn ook gek, maar de massapsychose ligt toch echt bij woke.
Jouw bericht geeft me serieuze jaren '30-vibes. Hitler riep ook dit soort dingen over intelligentie en wie zich wel of niet zou moeten voortplanten. In Mein Kampf schreef hij bijvoorbeeld:quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Ik heb hier geen artikel van. Misschien is dit niet het juiste forum. Anders wordt het maar verplaatst.
Ik herinner me nog dat het gemiddelde IQ in Nederland op 104 lag. Een paar punten lager dan in Japan, Chin en Zuid-Korea.
Stel het gemiddelde IQ van de migranten is 80 en 14% van de bevolking is migrant (14% van Nederland is niet westers). Stel het IQ van de autochtone Nederlander is 104.
Zoals je kan zien is de daling van het IQ bijna volledig te wijten aan immigratie.
En mensen die zeggen dat IQ niet zo belangrijk is. Kan iemand met een IQ van 90 een professor in de Natuurkunde worden?
Dus immigratie is geen oplossing voor de vergrijzing. Het maakt ons zwakker tov landen als China, Korea en Japan. Daar zie je geen daling van het gemiddelde IQ.
Op HAVO/VWO moeten er lessen komen die onze jongeren moet stimuleren kinderen te krijgen voordat ze 25 zijn. Ze moeten gestimuleerd worden minimaal 3 kinderen te krijgen. Vrouwen die voor hun 25e kinderen krijgen moeten tot hun 28e driedubbele kinderbijslag krijgen en volledige kinderopvang krijgen. Jongeren willen natuurlijk ook uit kunnen gaan, dus ze krijgen ook 1 dag per week volledige kinderopvang van 18:00 tot 02:00 uur. Als een vrouw tijdens haar studie bevalt van een kind, wordt haar hele studie gratis.
ChatGPT nodig hebben voor je argumentatiequote:Op zondag 16 maart 2025 13:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jouw bericht geeft me serieuze jaren '30-vibes. Hitler riep ook dit soort dingen over intelligentie en wie zich wel of niet zou moeten voortplanten. In Mein Kampf schreef hij bijvoorbeeld:
"De staat moet ervoor zorgen dat alleen degenen die gezond en waardevol zijn zich voortplanten, terwijl de minderwaardige elementen uit de samenleving worden geweerd."
Dat is precies het soort denken dat jij hier tentoonstelt. Dit is gewoon racisme, verpakt in pseudo-wetenschappelijke onzin. Je zegt zelf geen wetenschappelijke onderbouwing te hebben. Je doet alsof de "blanke Nederlander" superieur is en gebruikt IQ als excuus om migranten neer te zetten als minderwaardig. Maar IQ is geen vaststaande eigenschap. Het wordt beïnvloed door kansen, onderwijs en omgeving. Nederland heeft altijd geprofiteerd van migratie, en het idee dat "slimme" mensen geforceerd meer kinderen moeten krijgen is ronduit eng.
Dat zou je denken. Maar de natuur neigt altijd weer naar het gemiddelde. Dus dat werkt niet op die simplistische manier.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Die stelt toch als laatste een vraag altijd? Of misschien heeft ze die heel slinks weggehaald...quote:Op zondag 16 maart 2025 13:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
ChatGPT nodig hebben voor je argumentatie
Die landen hebben hetzelfde probleem. Daar maken hoog opgeleide mensen ook minder kinderen. Dan trek je die mensen ook weg.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
om jou dilemma op te lossen, kun je toch ook juist hoog opgeleide mensen aantrekken, of juist veel aziaten als je wil dat het landelijk gemiddeld IQ gemiddelde te verhogen. Wanneer je deel van de bevolkingsgroep met een hoger IQ gaat stimuleren om meer kinderen te krijgen, ga je zien dat ze minder productief zijn in hun professionele leven, dus dan zal het iq van de kinderen van deze groep dalen.
Aangezien IQ grotendeels bepaald wordt door omgevingsfactoren.
Voorbeeld; kinderen die opgroeien in een huishouden waar meer verbaal geweld is, ontwikkelen een lager iQ in vergelijking met kinderen in gelijke sociale klasse, maar in een rustigere familie.
Je slaat de plank weer eens volledig mis.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jouw bericht geeft me serieuze jaren '30-vibes. Hitler riep ook dit soort dingen over intelligentie en wie zich wel of niet zou moeten voortplanten. In Mein Kampf schreef hij bijvoorbeeld:
"De staat moet ervoor zorgen dat alleen degenen die gezond en waardevol zijn zich voortplanten, terwijl de minderwaardige elementen uit de samenleving worden geweerd."
Dat is precies het soort denken dat jij hier tentoonstelt. Dit is gewoon racisme, verpakt in pseudo-wetenschappelijke onzin. Je zegt zelf geen wetenschappelijke onderbouwing te hebben. Je doet alsof de "blanke Nederlander" superieur is en gebruikt IQ als excuus om migranten neer te zetten als minderwaardig. Maar IQ is geen vaststaande eigenschap. Het wordt beïnvloed door kansen, onderwijs en omgeving. Nederland heeft altijd geprofiteerd van migratie, en het idee dat "slimme" mensen geforceerd meer kinderen moeten krijgen is ronduit eng.
Naar de universiteit of hbo gaan betekend toch niet dat mensen slimmer worden. Wat ik begrijp is dat het niveau al jaren aan het dalen is aldaar omdat men niet mee kan komen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik doel op de groep linkse mensen die menen dat de Islam gepromoot moet worden terwijl we een hele strijd hebben geleverd om de invloed van religie in te dammen en de Islam haaks op feminisme staat.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Jij gaat ook niet in op mijn vraag waarom mensen die een geloof promoten zwakzinnig zouden zijn
Heeft echt weinig met intelligentie te maken
Ga maar eens bij een universiteit of overheidsorganisatie werken.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ding dong, de wereld bestaat uit meer dan alleen progressief, woke, extreem rechts.
Het grootste deel van de mensheid is daar allemaal helemaal niet mee bezig.
Nou ze hebben vooral weinig invloed: ze zitten niet of nauwelijks in de MSM, ministeries, posities als burgemeester, rechterlijke macht etc.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:51 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Uiteraard. Natuurlijk zijn ze ook alleen een beetje mal, meer terminologie dan dat zal je er niet aan vastplakken
Dit is dus niet waar, omgeving heeft extreem veel invloed. En omgeving is meer dan alleen arbeidersgezin. Verder is het IQ ook onder invloed van simpele factoren zoals: hoe vaak valt een baby op zijn hoofd,voeding in het gezin.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:09 schreef polderturk het volgende:
[..]
Die landen hebben hetzelfde probleem. Daar maken hoog opgeleide mensen ook minder kinderen. Dan trek je die mensen ook weg.
Er is een maatschappelijk probleem die maatschappelijk opgelost moet worden. Hoog opgeleide mensen moeten dermate ondersteund worden dat ze veel kinderen kunnen krijgen en dat die kinderen ook nog eens voldoende aandacht kunnen krijgen.
IQ kan maar beperkt beïnvloed worden door omgevingsfactoren. Iemand met een aangeboren IQ van 80 kan nooit een IQ van 130 krijgen.
Dus je bedoelt dat IQ juist niet genetisch wordt over gedragen, want anders snap ik je voorbeeld niet zo goed.quote:Ik ben zelf in een gastarbeiders gezin geboren. Beide ouders zijn ongeschoold. Ik heb met minimale inzet het VWO gehaald als 3e uit een groep van 150 scholieren.
Ja, dat maakt voor het gegeven dat het gemiddelde IQ daalt toch niks uit?quote:Op zondag 16 maart 2025 13:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou ze hebben vooral weinig invloed: ze zitten niet of nauwelijks in de MSM, ministeries, posities als burgemeester, rechterlijke macht etc.
Dat is waar maar het is om jouw frame van "je zegt alleen maar dat ze een beetje mal zijn" te duiden.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:37 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja, dat maakt voor het gegeven dat het gemiddelde IQ daalt toch niks uit?
Als het gemiddelde IQ van de wereldbevolking dan toch 100 is, dan is de conclusie dat de mensen die geen geloof hebben zeer intelligent zijn anders was het gemiddelde nooit zo hoog.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:46 schreef Fok-it het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de wereldbevolking is gelovig. Het gemiddelde IQ ligt op 100. Dus dit is niet de meest intelligente uitspraak die je kan maken
Ja je maakt het niet veel beter voor jezelf.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:39 schreef torentje het volgende:
[..]
Als het gemiddelde IQ van de wereldbevolking dan toch 100 is, dan is de conclusie dat de mensen die geen geloof hebben zeer intelligent zijn anders was het gemiddelde nooit zo hoog.
Mijn voorstel is niet ras gebonden. De hele wereldbevolking kan ervan profiteren.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo slim is als ik naar de zorg kijk.quote:
Ik heb geen geliefden en dus ook geen interesse.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:12 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo slim is als ik naar de zorg kijk.
Ik start binnenkort een bedrijf wat cursussen geeft aan mensen zodat ze zelf voor hun geliefde kunnen zorgen.
Tiktok generatie, influencers, vloggers, al die figuren die deze lui nadoen met zo'n domme challenge. En al hun nieuws van Facebook halen....quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Dat niveau is wel enorm gedaald de afgelopen 20 jaar.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Eens.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tiktok generatie, influencers, vloggers, al die figuren die deze lui nadoen met zo'n domme challenge. En al hun nieuws van Facebook halen....
Kijk eens naar de TV, welke domme programma's er op zijn. Programma's waar je echt iets opsteekt zijn zeldzaam...
Dan nog domme politici die het juiste voorbeeld zouddn moeten geven...
Ja, ik snap dat mensen ook steeds dommer worden, niet alleen door immigratie..
Volgens de overheid is het juist andersom eigenlijk:quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Als iemand een aangeboren IQ heeft van 80 dan zal zijn IQ variëren tussen 70 en 90 afhankelijk van omgevingsfactoren. Die persoon zal nooit een professor natuurkunde of wiskunde worden.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:36 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dit is dus niet waar, omgeving heeft extreem veel invloed. En omgeving is meer dan alleen arbeidersgezin. Verder is het IQ ook onder invloed van simpele factoren zoals: hoe vaak valt een baby op zijn hoofd,voeding in het gezin.
Factoren wie op een negatieve wijze het IQ beinvloeden zoals: ADHD, traumatita, wel een genetisch component hebben.
[..]
Dus je bedoelt dat IQ juist niet genetisch wordt over gedragen, want anders snap ik je voorbeeld niet zo goed.
Ps lees de gestuurde bron in mijn vorige post. Er is heel veel studie gedaan naar IQ, en invloedingsfactoren en steevast zie je IQ gigantisch stijgen en dalen door omgevingsfactoren. zo creart schaarste en armoede een lager iq.
Herinner jij je nog dat het gemiddelde IQ van Nederland in het verleden rond de 104 lag? Jij bent al lang hier op dit forum dus ik denk dat jij wel boven de 40 bent.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens de overheid is het juist andersom eigenlijk:
[ x ]
Er is niet zoiets als een aangeboren iQ, tenzij er sprake is van een cognitieve beperking (wat rond de 80 al sprake van begint te worden). maar dan spreek je van aangeboren afwijkingen zoals syndromen, zwakbegaafdheid etc. Ondanks er situaties bekend zijn van mensen wie zwakbegaafd scoorden op testen, maar verandering van leefomgeving ervoor zorgde dat ze wel hoger onderwijs konden genieten en visa versa.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:27 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als iemand een aangeboren IQ heeft van 80 dan zal zijn IQ variëren tussen 70 en 90 afhankelijk van omgevingsfactoren. Die persoon zal nooit een professor natuurkunde of wiskunde worden.
Er zijn regio's waar - mede dankzij culturele dan wel religieuze motieven - 2e graads incest eeuwenlang de norm is geweest. Op één generatie valt de invloed op de cognitie nog wel mee, maar over meerdere generaties heen krijg je met een compounding effect te maken. Kortom, mensen zeggen vaak dat de omgeving een de ontwikkeling van intelligentie bepaalt, maar dat klopt dus ook omdat de omgeving de genen(pool) beïnvloed.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:46 schreef Fok-it het volgende:
Als je een globaal gemiddelde aanneemt kun je natuurlijk subgroepen categoriseren en een aan het globale medium per groep afgemeten gemiddeld cijfer bepalen.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:24 schreef kipknots het volgende:
als je op een groep een iq schaal maakt neem je altijd 100 als het gemiddelde punt.
Wat bedoel je met geprofiteerd van migratie? Qua intelligentie? Economisch? Het lijkt me een gevaarlijke uitspraak om te doen. Als iets wat 'van buiten' komt namelijk een positief effect heeft ómdat het van buiten komt, dan onderschrijf je dat er verschillen bestaan, en daarmee open je de deur waardoor je ook negatieve afwijkingen zal kunnen opmerken.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:00 schreef Starhopper het volgende:
Nederland heeft altijd geprofiteerd van migratie
Klopt, maar het artikel gaat specifiek over Nederland en niet globaal. De categorisatie die je noemt speelt dus niet (volgens de tekst van het artikel).quote:Op zondag 16 maart 2025 15:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Als je een globaal gemiddelde aanneemt kun je natuurlijk subgroepen categoriseren en een aan het globale medium per groep afgemeten een gemiddeld cijfer bepalen.
Da's waar. Ik had hem nog niet gelezen, maar zie nu wel dit;quote:Op zondag 16 maart 2025 15:34 schreef kipknots het volgende:
[..]
Klopt, maar het artikel gaat specifiek over Nederland en niet globaal. De categorisatie die je noemt speelt dus niet (volgens de tekst van het artikel).
Ik kom uit een gastarbeiders gezin.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:44 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als een aangeboren iQ, tenzij er sprake is van een cognitieve beperking (wat rond de 80 al sprake van begint te worden). maar dan spreek je van aangeboren afwijkingen zoals syndromen, zwakbegaafdheid etc. Ondanks er situaties bekend zijn van mensen wie zwakbegaafd scoorden op testen, maar verandering van leefomgeving ervoor zorgde dat ze wel hoger onderwijs konden genieten en visa versa.
Het gemiddelde mens, zal geen hoogleraar natuurkunde worden, net als dat gemiddeld mens geen profvoetballer zal worden, ondanks als kinderen het leuk vinden en motivatie voor hebben veel wel goede voetballers kunnen worden en heel veel mensen de meest moeilijke concepten uit de natuurkunde kunnen leren begrijpen, haast iedereen complexe wiskunde kan leren begrijpen (indien er juiste omstandigheden er zijn). om te excelleren in een bepaalde professie is meer voor nodig dan alleen talent of een hoog IQ.
Een heel interessant boek is over dit onderwerp is de auto biografie van Yo-Yo Ma
. Hij vertelt hoe is opgegroeid; als kind van 5, elke dag 2 uur voor school huiswerk maken vanaf de eerste klas extra oefenen, na school 1 uur, elke dag 3 uur oefenen om cello te spelen. En dan pas je eerste vriendjes / verjaardag feestjes hebben op 15 jarige leeftijd als hij naar het conservatorium (Havard) gaat. Hij vraagt zich telkens af in biografie, heb ik echt talent of kwam het door mijn opvoeding en heb ik het geluk dat ik plezier had in cello spelen en ontwikkelde ik daardoor tot wie ik nu ben.
Vermoedelijk was de potentie er ook bij (een van) je (groot)ouders. Zijn ze met hetzelfde dieet groot geworden? Hebben ze ook op een basisschool gezeten? Zijn ze ook gestimuleerd door spelletjes, etc?quote:
Dat is de gemiddelde opvoeding in Oost-Azië.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:44 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Er is niet zoiets als een aangeboren iQ, tenzij er sprake is van een cognitieve beperking (wat rond de 80 al sprake van begint te worden). maar dan spreek je van aangeboren afwijkingen zoals syndromen, zwakbegaafdheid etc. Ondanks er situaties bekend zijn van mensen wie zwakbegaafd scoorden op testen, maar verandering van leefomgeving ervoor zorgde dat ze wel hoger onderwijs konden genieten en visa versa.
Het gemiddelde mens, zal geen hoogleraar natuurkunde worden, net als dat gemiddeld mens geen profvoetballer zal worden, ondanks als kinderen het leuk vinden en motivatie voor hebben veel wel goede voetballers kunnen worden en heel veel mensen de meest moeilijke concepten uit de natuurkunde kunnen leren begrijpen, haast iedereen complexe wiskunde kan leren begrijpen (indien er juiste omstandigheden er zijn). om te excelleren in een bepaalde professie is meer voor nodig dan alleen talent of een hoog IQ.
Een heel interessant boek is over dit onderwerp is de auto biografie van Yo-Yo Ma
. Hij vertelt hoe is opgegroeid; als kind van 5, elke dag 2 uur voor school huiswerk maken vanaf de eerste klas extra oefenen, na school 1 uur, elke dag 3 uur oefenen om cello te spelen. En dan pas je eerste vriendjes / verjaardag feestjes hebben op 15 jarige leeftijd als hij naar het conservatorium (Havard) gaat. Hij vraagt zich telkens af in biografie, heb ik echt talent of kwam het door mijn opvoeding en heb ik het geluk dat ik plezier had in cello spelen en ontwikkelde ik daardoor tot wie ik nu ben.
Geen flauw idee. Sowieso lijkt me dat lastig, er is nooit 1 uw test geweest.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:38 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Da's waar. Ik had hem nog niet gelezen, maar zie nu wel dit;
inds 1995 neemt het IQ in Noordwest-Europa met ongeveer 2,5 IQ-punten per 10 jaar af. Dat heeft volgens dr. Jan te Nijenhuis van de VU verschillende oorzaken: intelligente mensen krijgen minder kinderen, toxische stoffen zouden ons brein aantasten en ons zelfstandig denkvermogen lijkt steeds minder te worden aangesproken door het veelvuldig gebruik van computer, televisie, telefoon en internet.
Dan zijn vermoedelijk generaties met elkaar vergeleken adhv dezelfde test?
Inderdaad. Iedereen groeit uit tot een andere lengte, aanleg tot spiermassa, dik worden. Met twee linkerhanden of een geboren inzicht in hoe machines werken. Met balgevoel of een kluns met sporten.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:38 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik kom uit een gastarbeiders gezin.
Mijn broers en zus hebben allen VWO gedaan.
Mijn ouders hebben nooit geholpen met ons huiswerk.
Ik heb met minimale inzet het VWO als derde van mijn jaar afgerond (150 leerlingen).
Andere leerlingen maakten elke dag uren huiswerk. Dit hadden ze meegekregen vanuit huis. Ik maakte bijna nooit huiswerk. Mijn ouders konden mijn huiswerk ook niet controleren. Ik leerde vaak een dag voor een schriftelijk onderzoek of proefwerk en haalde meestal de hoogste cijfers.
Hoe verklaar je dit?
Wat jij zegt is totale onzin.
Hij zegt dus precies wat ik zeg.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:38 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Da's waar. Ik had hem nog niet gelezen, maar zie nu wel dit;
inds 1995 neemt het IQ in Noordwest-Europa met ongeveer 2,5 IQ-punten per 10 jaar af. Dat heeft volgens dr. Jan te Nijenhuis van de VU verschillende oorzaken: intelligente mensen krijgen minder kinderen, toxische stoffen zouden ons brein aantasten en ons zelfstandig denkvermogen lijkt steeds minder te worden aangesproken door het veelvuldig gebruik van computer, televisie, telefoon en internet.
Dan zijn vermoedelijk generaties met elkaar vergeleken adhv dezelfde test?
Ik denk eigenlijk dat het in absolute zin wel meevalt allemaal. Wel heeft internet en in het bijzonder social media veel mensen het idee gegeven dat hun ''mening'' er toe doet en ook de enige ''juiste'' mening is, iets met informatiebubbels enzo.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Dit klopt sowieso wel ja. Geldt niet alleen voor IQ overigens. Ook nieuws consumptie. Waardoor veel mensen sneller en onterecht het gevoel hebben dat het vroeger allemaal zoveel veiliger was op onze planeetquote:Op zondag 16 maart 2025 16:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat het in absolute zin wel meevalt allemaal. Wel heeft internet en in het bijzonder social media veel mensen het idee gegeven dat hun ''mening'' er toe doet en ook de enige ''juiste'' mening is, iets met informatiebubbels enzo.
Jaren geleden stond je als een halve zool in je eentje op het marktplein wat te roepentoeteren. Nu doen alle dorpsgekkies dat in vereniging en noemen ze het een ''demonstratie'' en discussie is niet mogelijk omdat ''de tegenpartij'' het allemaal niet snapt want zij hebben nou eenmaal een andere informatiebron (lees : andere bullshit kraan)
Ik ben niet gauw iemand die ''de media'' ergens de schuld van wil geven, da's een hellend vlak waar je niet op wil zitten. Wel ben ik van mening dat nieuws in veel gevallen te clickbaiterig is geworden. Men wil nou eenmaal boos zijn. Dat leest makkelijker weg dan een berichtje over Oma Riet die koekjes bakt voor asielzoekers in haar straat.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:21 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit klopt sowieso wel ja. Geldt niet alleen voor IQ overigens. Ook nieuws consumptie. Waardoor veel mensen sneller en onterecht het gevoel hebben dat het vroeger allemaal zoveel veiliger was op onze planeet
Haha de media-propaganda machine is weer lekker bezig!quote:Op zondag 16 maart 2025 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens de overheid is het juist andersom eigenlijk:
[ x ]
Dus je doet een aanname en concludeert op basis van die aanname dat het gemiddelde IQ omlaag gaat door immigratie.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Nee, hij concludeert (of neemt aan) dat het gemiddelde IQ omlaag gaat door migratie op basis van het gegeven dat het gemiddelde IQ in landen waar veel migranten vandaan zijn gekomen lager ligt i.c.m. een dalend geboortecijfer van (intelligente) autochtonen. Hij neemt dat dus niet alleen aan op basis van de aanname dat het gemiddelde IQ lager is geworden.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:14 schreef Weird- het volgende:
[..]
Dus je doet een aanname en concludeert op basis van die aanname dat het gemiddelde IQ omlaag gaat door immigratie.
Dat getuigt niet van een hoog iq
quote:Op zondag 16 maart 2025 15:47 schreef kipknots het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Sowieso lijkt me dat lastig, er is nooit 1 uw test geweest.
Als het gaat om het gemiddelde ten opzichte van de rest van de wereld op dat moment, zou het Flynn effect ook mee kunnen spelen.
quote:
Waarom we steeds minder intelligent worden
Buiten schijnt de zon, maar in ons hoofd wordt het donker, want de mensheid wordt dommer. Wij westerlingen in het bijzonder. In dr Kelder en Co een gesprek met prof. dr. Dimitri van der Linden over de dalende gemiddelde intelligentie van de mens in ontwikkelde landen als de onze
Allereerst de definities. Intelligentie is het vermogen om problemen op te lossen. Er zijn verschillende meetmethoden, waarvan de IQ-test de bekendste is. "Het is geen perfecte maat, maar geeft een goede indicatie", zegt Van der Linden, hoogleraar Psychologie aan de Erasmus Universiteit.
"Je kunt oefenen, en er zijn andere factoren die een rol kunnen spelen bij je score op een test. Dat is de reden dat we niet honderd procent perfect kunnen meten", legt Van der Linden uit. Maar als je in grote groepen kijkt dan blijken die testen goede voorspellers van prestaties te zijn, volgens Van der Linden.
Flynn-effect
Nu blijkt uit onderzoek dat westerse landen steeds lager scoren op die IQ-tests. We gaan van een gemiddelde van 101 punten terug naar zo'n 97. Opvallend, want tot een paar jaar geleden scoorden we juist steeds beter: dat was het zogeheten Flynn-effect.
Die stijging van de gemiddelde IQ-score was volgens Van der Linden met name te danken aan omgevingsfactoren, zoals daar zijn voeding. In dr Kelder en Co zet Van der Linden op genuanceerde wijzen ook de mogelijke oorzaken van de daling uiteen.
Negatief effect
Bijvoorbeeld genetische mutaties: kleine foutjes in de genen. "Elke keer als je een kind maakt, worden genen gekopieerd. Soms gaat dat fout, en dat kan een negatief effect op je hebben."
Een andere theorie is dat hormoonverstorende stoffen een negatief effect hebben op ons IQ. Van der Linden vindt dat echter een minder voor de hand liggende verklaring waar nog weinig bewijs voor is.
Aziaten
Dan het delicate deel van het gesprek. Er zijn ook wetenschappers die menen dat de migratie het gemiddelde IQ van een land beïnvloedt. Maar volgens Van der Linden kunnen daarin meerdere factoren een rol spelen, waardoor eenduidige conclusies moeilijk te trekken zijn. "Dat is een gevoelige kwestie", zegt hij.
"Joden scoren structureel hoog. Aziaten ook. Wat weten we daarvan?", vraagt dr Kelder. "Daar is best wel wat onderzoek naar gedaan. Er worden verschillende scores voor landen gevonden. In China is 105 het gemiddelde." Slimmer dan wij dus, met onze 101.
Religie
Tot slot blijkt er nog een IQ-verschil te zijn tussen atheïsten en religieuzen, waar eerstgenoemden het best uit de test komen. "Dat is ook vaak onderzocht." Niet-gelovigen zijn gemiddeld slimmer dan gelovigen. "Dat effect is er inderdaad wel. Maar dan is de vraag ook weer: waar komt dat door?"
niveau van het hoger onderwijs wordt steeds lager .quote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef MissButterflyy het volgende:
quote:Noorse onderzoekers gingen de evolutie na van IQ-scores in functie van de tijd (1). Ze onderzochten IQ-testen van meer dan 800.000 dienstplichtigen tussen 1962 en 1991. De deelnemers waren mannen van 18 tot 19 jaar oud. De studiegroep was een goede afspiegeling van de mannelijke Noorse bevolking, aangezien bijna alle mannen in die periode dienstplichtig waren.
Het gemiddelde IQ steeg van 99,5 in 1962 tot 102,3 in 1975. Opmerkelijk is dat het IQ nadien daalde tot 99,4 in 1989. Gezien de korte waarnemingsperiode besluiten de onderzoekers dat deze trends niet te wijten zijn aan genetische factoren, maar eerder aan omgevingsfactoren.
De stijging van het IQ met de tijd wordt het Flynn-effect genoemd, naar een Nieuw-Zeelandse onderzoeker die dit fenomeen waarnam in de jaren 1980 door de IQ-gegevens van inwoners in 35 landen te onderzoeken. Een daling in functie van de tijd wordt het negatief Flynn-effect genoemd.
Verschillende oorzaken kunnen aan de basis liggen van een negatief Flynn-effect, dat ook waargenomen werd in andere landen.
Een daling van de kwaliteit van het onderwijs wordt als mogelijke oorzaak vermeld.
Het feit dat ouders met een lager IQ gemiddeld meer kinderen hebben dan ouders met een hoger IQ, wordt ook vernoemd. Omdat in dat laatste geval een erfelijke factor meespeelt, kan het gemiddelde IQ van een groep dalen. In het verleden was dit omgekeerd: mensen met een hogere socio-economische status, die vaker een hogere IQ-score hebben, kregen toen meer kinderen.
Een delicate verklaring ligt in de toegenomen immigratie, waarbij kinderen met taalachterstand lager scoren op intelligentietests.
Een onevenwichtige voeding en een toename van obesitas bij kinderen worden eveneens vernoemd als mogelijke verklaring. Bij obesitas daalt de doorbloeding van de hersenen, en een voeding die bijvoorbeeld arm is aan ijzer zou in theorie een IQ-test negatief kunnen beïnvloeden. IJzer speelt immers een rol in het zuurstoftransport naar de hersenen.
Andere mogelijke oorzaken liggen in langdurig tv-kijken en computerspelletjes.
Een laatste mogelijkheid ligt in de aanwezigheid van hormoonverstoorders in ons milieu als gevolg van chemische vervuiling. Deze hormoonverstoorders zouden de hersenontwikkeling negatief kunnen beïnvloeden.
https://www.gezondheidenw(...)den-we-steeds-dommer
Het IQ is een normaalverdeling met 100 per definitie in het midden. Nu weet ik niet of die verdeling vroeger nationaal of internationaal wasquote:Op zondag 16 maart 2025 14:29 schreef polderturk het volgende:
[..]
Herinner jij je nog dat het gemiddelde IQ van Nederland in het verleden rond de 104 lag? Jij bent al lang hier op dit forum dus ik denk dat jij wel boven de 40 bent.
NU.nl is echt een walgelijke linkse site. Geen enkele kans wordt onbenut om Trump te bashen en hem overal de schuld van te geven. Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om hem in een kwaad daglicht te zetten. De commentsectie is net zo eenzijdig: omdat links iedereen die het niet met hen eens is als radicaal rechts bestempelt, noem ik de meeste reageerders daar radicaal links. Rechtse reacties worden nauwelijks doorgelaten behalve als ze belachelijk zijn, zodat de linkse kliek er massaal op los kan gaan.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben niet gauw iemand die ''de media'' ergens de schuld van wil geven, da's een hellend vlak waar je niet op wil zitten. Wel ben ik van mening dat nieuws in veel gevallen te clickbaiterig is geworden. Men wil nou eenmaal boos zijn. Dat leest makkelijker weg dan een berichtje over Oma Riet die koekjes bakt voor asielzoekers in haar straat.
De andere kant ontgaat me ook niet, reactiemogelijkheden onder nieuws op bv NU.nl vind ik sowieso geen goed idee, maar hoe NU.nl daar mee om gaat ook niet.
Blijkbaar ben je ondanks dit alles, niet in staat om te bedenken dat jouw anekdotische projecties volstrekt waardeloos zijnquote:Op zondag 16 maart 2025 15:38 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik heb met minimale inzet het VWO als derde van mijn jaar afgerond (150 leerlingen).
Andere leerlingen maakten elke dag uren huiswerk. Dit hadden ze meegekregen vanuit huis. Ik maakte bijna nooit huiswerk. Mijn ouders konden mijn huiswerk ook niet controleren. Ik leerde vaak een dag voor een schriftelijk onderzoek of proefwerk en haalde meestal de hoogste cijfers.
Hoe verklaar je dit?
Nu.nl wordt grotendeels gemodereerd door AI. Ff dat je het weet, voor je jezelf nog verder belachelijk maakt door te doen alsof er linkse mensen achter de knoppen zitten.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:08 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
NU.nl is echt een walgelijke linkse site. Geen enkele kans wordt onbenut om Trump te bashen en hem overal de schuld van te geven. Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om hem in een kwaad daglicht te zetten. De commentsectie is net zo eenzijdig: omdat links iedereen die het niet met hen eens is als radicaal rechts bestempelt, noem ik de meeste reageerders daar radicaal links. Rechtse reacties worden nauwelijks doorgelaten behalve als ze belachelijk zijn, zodat de linkse kliek er massaal op los kan gaan.
Welk wezenlijk verschil maakt dat als mensen de parameters hebben bepaald?quote:Op zondag 16 maart 2025 18:19 schreef Seven. het volgende:
Nu.nl wordt grotendeels gemodereerd door AI. Ff dat je het weet, voor je jezelf nog verder belachelijk maakt door te doen alsof er linkse mensen achter de knoppen zitten.
Dan vraag ik me af of jij die comments ooit hebt gelezen want ze zijn vrijwel allemaal links georiënteerd, net als de vele artikelen die met een duidelijke linkse insteek geschreven zijn.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nu.nl wordt grotendeels gemodereerd door AI. Ff dat je het weet, voor je jezelf nog verder belachelijk maakt door te doen alsof er linkse mensen achter de knoppen zitten.
Het voordeel van dergelijke parameters is een bepaalde consistentie. En dat is tegenwoordig al heel wat.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:23 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Welk wezenlijk verschil maakt dat als mensen de parameters hebben bepaald?
Klopt, maar teneinde de bepaling of er sprake is van (linkse) sturing, zegt het natuurlijk niet zoveel. Sterker, het is mogelijk juist meer reden tot zorg als de parameters strikt afgesteld zijn. Er is dan helemaal geen ademruimte meer voor dissidenten.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:29 schreef thedeedster het volgende:
Het voordeel van dergelijke parameters is een bepaalde consistentie. En dat is tegenwoordig al heel wat.
Of het moet zijn dat men consistent inconsequent is.
Er staat letterlijk het woord “stel”, zonder dat aannemelijk wordt waarom hetgeen gesteld wordtquote:Op zondag 16 maart 2025 17:29 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Nee, hij concludeert (of neemt aan) dat het gemiddelde IQ omlaag gaat door migratie op basis van het gegeven dat het gemiddelde IQ in landen waar veel migranten vandaan zijn gekomen lager ligt i.c.m. een dalend geboortecijfer van (intelligente) autochtonen. Hij neemt dat dus niet alleen aan op basis van de aanname dat het gemiddelde IQ lager is geworden.
https://www.euronews.com/(...)logy-say-researchersquote:“Take 14-year-olds in Britain. What 25% could do back in 1994, now only 5% can do.”
https://neoskosmos.com/en(...)eeds-to-work-harder/quote:Top 20 Countries by Average IQ in 2024
1. Japan – 106.48
2. Taiwan – 106.47
3. Singapore – 105.89
4. Hong Kong – 105.37
5. China – 104.10
6. South Korea – 102.35
De meeste mensen snappen het niet en denken te zwart wit over wat Hitler echt bedoelde. In de praktijk komt het erop neer dat bijna iedereen zich mocht voortplanten want zelfs onder de nazis waren de regels niet zo streng als mensen nu vaak denken. Het ging meer om propaganda en controle dan om een complete uitsluiting van iedereen die niet aan hun ideaalbeeld voldeed.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De signatuur van Nu.nl is inderdaad overduidelijk. Daar worden thema's als Palestina, natuur en stikstof en immigratie een bepaalde kant opgeduwd.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:24 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af of jij die comments ooit hebt gelezen want ze zijn vrijwel allemaal links georiënteerd, net als de vele artikelen die met een duidelijke linkse insteek geschreven zijn.
Who cares of er nou AI of mensen modereren, het resultaat is hetzelfde: een eenzijdig beeld. De reageerders daar lijken er na al die maanden nog steeds niet overheen dat Trump heeft gewonnen.
Op die stel volgt een inschatting gebaseerd op het gegeven dat het IQ in de landen van oorsprong van de migranten waaraan hij refereert rond de 80 ligt.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:35 schreef Weird- het volgende:
[..]
Er staat letterlijk het woord “stel”, zonder dat aannemelijk wordt waarom hetgeen gesteld wordt
Volgens Google is dit 'branded item - ONVZ' van 8 dec 2020, ben je zo traag van begrip?quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Helemaal waar. Altijd kritisch blijven.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:32 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Klopt, maar teneinde van de bepaling of er sprake is van (linkse) sturing, zegt het natuurlijk niet zoveel. Sterker, het is mogelijk juist meer reden tot zorg als de parameters strikt afgesteld zijn. Er is dan helemaal geen ademruimte meer voor dissidenten.
quote:Als ik die schatting verfijn, zou ik denken dat de schrijver ergens rond de 110 tot 115 zou zitten. Deze inschatting baseer ik op het redeneringsniveau, het vermogen om eenvoudige statistische berekeningen toe te passen, en de manier waarop het betoog is gestructureerd
Dat is vooral duidelijk bij voetbalwedstrijden. Ik ga al jaren niet meer naar wedstrijden van FC Utrecht omdat er te veel idioten op afkomen die denken dat ze alles kunnen maken.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:16 schreef Fok-it het volgende:
Mooi dan moet je zelf komen zodat je zelf leert hoe je jezelf kan verzorgen. 😀quote:Op zondag 16 maart 2025 14:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik heb geen geliefden en dus ook geen interesse.
Mijn idee is dat je vader en moeder echt van elkaar houden en fuckiefuckie hebben gedaan en het huwelijk niet een gearrangeerd neef-nicht inteelthuwelijk is.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:38 schreef polderturk het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dit?
Ondanks dat Turken zich al langere tijd laten domineren door een arabische religie en zich alleszins proberen voor te doen als arabieren ligt het incestcijfer daar gelukkig nog een stuk lager dan in de arabische landen. Culturele weerstand;quote:Op zondag 16 maart 2025 19:33 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Mijn idee is dat je vader en moeder echt van elkaar houden en fuckiefuckie hebben gedaan en het huwelijk niet een gearrangeerd neef-nicht huwelijk is
Daar heb ik medicatie voor.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
Mooi dan moet je zelf komen zodat je zelf leert hoe je jezelf kan verzorgen. 😀
De gebieden waar inteelt het meest voorkomt zijn de Koerdische gebieden in het Zuid-Oosten van Turkije. In het westen wonen veel Turken met Balkan genen. Ze zijn ook het minst religieus.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:36 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ondanks dat Turken zich al langere tijd laten domineren door een arabische religie en zich alleszins proberen voor te doen als arabieren ligt het incestcijfer daar gelukkig nog een stuk lager dan in de arabische landen. Culturele weerstand;
[ afbeelding ]
Hoe dichterbij Europa, hoe minder nicht-neef-geneuk.
Een mooie om ernaast te leggen;
[ afbeelding ]
Correlatie is niet gelijk aan een causaal verband he.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:08 schreef polderturk het volgende:
Ow ja, nee ... als je het 100% zeker weet, dan is het gewoon een vaststaand feit.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:32 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik weet 100% zeker dat een jaar of 20-30 geleden het IQ in Nederland rond de 104 lag.
100% !!!
Mensen boven de 30 moeten zich dat kunnen herinneren.
Het hielp dat ik nog een eigen woning kon krijgen om een gezin te stichten als hoogopgeleide Nederlandse vrouw, want ik zie om me heen dat mensen (tenzij ze heel veel verdienen en een appartementje of huisje kunnen regelen voor hun kind) hun kinderen nog thuis hebben zitten tot op belachelijk hoge leeftijd. Mijn jongste twee zitten ook compleet vast. Nul kans op een eigen woonruimte.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:55 schreef polderturk het volgende:
In het Turks is er een gezegde.
"Dost acı söyler".
"Een vriend zal de zure (moeilijke) waarheden vertellen.
Ik ben in Nederland geboren van twee Turkse ouders. Iedereen die mij op dit forum gevolgd heeft weet dat ik zowel pro-Turkse als pro-Nederlandse dingen roep.
Ik voel mij in eerste instantie Nederlands. Ik wil dat het goed gaat met Nederland en dat de Nederlandse cultuur blijft voortbestaan.
Worden anti-migratie partijen in Nederland en in Europa gesteund door Poetin?
Jazeker. Maar dat wil niet zeggen dat die partijen geen punt hebben. We moeten ervoor zorgen dat partijen die niet door Moskou gesteund worden ook anti-migratie standpunten overnemen.
Ik heb vandaag door de stad gelopen. Ik zal veel oude Nederlanders en veel jonge niet-westerse allochtonen.
Als je een vergrijzende bevolking hebt terwijl er veel niet-westerse mensen het land binnenkomen, dan ben je bezig met een "omvolking". Ja, ik weet het. Het is een kutwoord, maar het dekt de lading wel. De partijen zijn er niet bewust mee bezig. Daar geloof ik niet in. Feit is wel dat de bevolking vergrijst, en als er veel migranten het land binnenkomen, dan zal de Nederlandse cultuur onder druk komen te staan.
Tegelijkertijd komen veel van deze migranten uit landen waar het gemiddelde IQ laag is. Ook zijn ze vaak ongeschoold. Een bijkomend nadeel is dus dat het gemiddelde IQ in Nederland omlaag gaat.
We moeten er op de één of andere manier ervoor zorgen dat hoog opgeleide Nederlandse vrouwen meer dan 2 kinderen gemiddeld gaan krijgen.
Stel de omstandigheden waren beter geweest. Bijvoorbeeld de woonmarkt voor jongeren. Had je dan drie of vier kinderen willen hebben?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het hielp dat ik nog een eigen woning kon krijgen om een gezin te stichten als hoogopgeleide Nederlandse vrouw, want ik zie om me heen dat mensen (tenzij ze heel veel verdienen en een appartementje of huisje kunnen regelen voor hun kind) hun kinderen nog thuis hebben zitten tot op belachelijk hoge leeftijd. Mijn jongste twee zitten ook compleet vast. Nul kans op een eigen woonruimte.
Wat betreft het dalende IQ is het denk ik een combi van technologie (de aandachtsboog is echt dramatisch korter geworden) en import.
Ik kom van de rand van de Bijbelgordel, en toen ik opgroeide hadden we van die families waarvan iedereen wist dat die niet mee konden komen met de rest. Ze woonden ook achter de dijk, buitenaf of werden gemeden als de pest in hun buurt. De kinderen hadden vaak een cognitieve beperking, andere euvels en vooral hyperagressie. Het probleem was generaties aan inteelt. Destijds mocht je daar gerust iets over zeggen en van denken, tegenwoordig met de nieuwe Nederlanders met soms een hoog percentage aan hetzelfde probleem ligt het heel gevoelig.
Dat komt ook omdat als er zoals gebeurt om de zoveel jaar een wetenschappelijk rapport hierover uitkomt, we niet reageren met "Goh jeetje, wat naar voor mijn medelanders, daar moeten we samen iets aan proberen te doen om het beter te maken voor iedereen" maar dat het vooral wordt gebruikt om nog even een naar ding te roepen. "Zie je wel, Marokkanen zijn echt kut!" terwijl vooral erg sneu is om te beseffen dat een hoop mensen niet mee gaan kunnen komen, nooit.
Ik heb er drie en denk niet dat het nog completer had gevoeld als er nog een vierde bij was gekomenquote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:54 schreef polderturk het volgende:
[..]
Stel de omstandigheden waren beter geweest. Bijvoorbeeld de woonmarkt voor jongeren. Had je dan drie of vier kinderen willen hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |