abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217059947
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 13:35 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Wat een logica. Waarom noem jij dan friet niet gewoon een 'aardappeltje met mayonaise'?

Je past je eigen logica niet eens toe. En je mag jouw lijn van denken best verder voortzetten, ik noem mijn aardappelen die gekookt zijn inderdaad 'gekookte aardappelen'. Dan weet je het waar je het over hebt.

Je kunt met een aardappel namelijk van alles doen, maar het moet wel duidelijk zijn wat.
Want in elke taal is elk woord gelijk?
Nee, natuurlijk niet.
pi_217060228
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 14:56 schreef Managarm het volgende:

[..]
De Nederlanders hebben de frikandel uitgevonden en die wordt door een hoop belgen curryworst genoemd, het ligt maar net aan de regio, net als friet en patat.
Ja, die mensen die een frikandel een curryworst noemen zijn wat mij betreft net zo dom en hardleers als mensen die friet patat noemen.

Jan Bekkers, een (Brabantse) Nederlander heeft de frikandel inderdaad uitgevonden en hem zo genoemd. Dus iedereen die datzelfde product een andere koosnaam geeft, zit gewoon moeilijk te doen. Erken het dan op zijn minst. En ga vooral daarna door het met foutief 'curryworst' of wat dan ook, of noem het van mijn part een zoute slachtafvalstaaf ... Maar het is allemaal foutief, want de uitvinder + de producenten ervan noemen het wel gewoon bij de juiste naam: frikandel

Net zoals alle frietproducten in de winkel en groothandel gewoon 'friet' in hun naam hebben. 'Minifriet' / 'franse friet' / 'verse friet' / 'frietsaus' / 'oma's friet' etc etc etc
pi_217060353
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:26 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja, die mensen die een frikandel een curryworst noemen zijn wat mij betreft net zo dom en hardleers als mensen die friet patat noemen.

Jan Bekkers, een (Brabantse) Nederlander heeft de frikandel inderdaad uitgevonden en hem zo genoemd. Dus iedereen die datzelfde product een andere koosnaam geeft, zit gewoon moeilijk te doen. Erken het dan op zijn minst. En ga vooral daarna door het met foutief 'curryworst' of wat dan ook, of noem het van mijn part een zoute slachtafvalstaaf ... Maar het is allemaal foutief, want de uitvinder + de producenten ervan noemen het wel gewoon bij de juiste naam: frikandel

Net zoals alle frietproducten in de winkel en groothandel gewoon 'friet' in hun naam hebben. 'Minifriet' / 'franse friet' / 'verse friet' / 'frietsaus' / 'oma's friet' etc etc etc
Bekkers is niet de uitvinder maar heeft de frikandel vervolmaakt, het origineel komt uit Dordrecht. Hij heeft wel de naam frikandel eraan gegeven.
pi_217060420
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:40 schreef Managarm het volgende:

[..]
Bekkers is niet de uitvinder maar heeft de frikandel vervolmaakt, het origineel komt uit Dordrecht. Hij heeft wel de naam frikandel eraan gegeven.
In hoeverre je inderdaad 'uitvinder' van een langwerpige gehaktbal kunt zijn... Feit is dat de frikandel die we nu allemaal kennen, 'frikandel' genoemd is door de eerste fabrikant ervan.

En daar zijn we het ook allemaal over eens gelukkig, in Nederland dan. Wel vreemd dat dit bij friet dan ineens weer niet opgaat. Dan zijn het weer die 'domme belgen' die hun eigen product dus 'verkeerd genoemd' hebben of zo? Ik snap de logica niet. En al die andere frietfabrikanten van supermarkten en groothandels, die doen het ook allemaal verkeerd?

Het enige argument wat patat-zeggers hebben is gewoon 'omdat mijn ouders en iedereen in de buurt het ook zo noemden'... Tja, dat neem ik niet serieus.
pi_217060468
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:47 schreef matigeuser het volgende:

[..]
In hoeverre je inderdaad 'uitvinder' van een langwerpige gehaktbal kunt zijn... Feit is dat de frikandel die we nu allemaal kennen, 'frikandel' genoemd is door de eerste fabrikant ervan.

En daar zijn we het ook allemaal over eens gelukkig, in Nederland dan. Wel vreemd dat dit bij friet dan ineens weer niet opgaat. Dan zijn het weer die 'domme belgen' die hun eigen product dus 'verkeerd genoemd' hebben of zo? Ik snap de logica niet. En al die andere frietfabrikanten van supermarkten en groothandels, die doen het ook allemaal verkeerd?

Het enige argument wat patat-zeggers hebben is gewoon 'omdat mijn ouders en iedereen in de buurt het ook zo noemden'... Tja, dat neem ik niet serieus.
Brabanders zeggen in plaats van dag ook houdoe, sommige dingen worden nu eenmaal anders genoemd in andere regio's, ik heb daar geen problemen mee.

Overigens zijn er best veel fabrikanten die friet anders spellen: fries, frites en pommes frites.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 15-03-2025 16:04:31 ]
  zaterdag 15 maart 2025 @ 15:59:11 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217060555
Heb nooit gesnapt wat mensen zo lekker vinden aan een Frikandel
pi_217060571
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Frikandel speciaal, heerlijk. Volgende week naar Nederland, frikandelletje speciaal bestellen (met curry).
  zaterdag 15 maart 2025 @ 16:06:43 #133
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217060604
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 16:00 schreef Managarm het volgende:

[..]
Frikandel speciaal, heerlijk. Volgende week naar Nederland, frikandelletje speciaal bestellen (met curry).
En heel veel rauwe uitjes. :9~
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_217061157
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 00:14 schreef Kriegel het volgende:
ZO SIMPEL IS HET NIET
Patat of Friet, daar heb ik nog 2 AI songs over gemaakt. Met catchy refrein :Y

https://www.udio.com/songs/vrhZkAs64Lg1vThKgFBEUT

https://www.udio.com/songs/mABCXXbonYxDhxM3Y3C1ax
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_217061246
Het is prinses, ze is helemaal geen koningin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 18:53:01 #136
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_217062513
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 16:48 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Patat of Friet, daar heb ik nog 2 AI songs over gemaakt. Met catchy refrein :Y

https://www.udio.com/songs/vrhZkAs64Lg1vThKgFBEUT

https://www.udio.com/songs/mABCXXbonYxDhxM3Y3C1ax
Ik bedoelde eigenlijk deze van een andere Fokker: https://suno.com/song/4b5f4579-422f-472d-af00-bcf2b610cd06

Werkt trouwens ook goed als barbershop merk ik. :+

[ Bericht 15% gewijzigd door Kriegel op 15-03-2025 19:36:21 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_217064977
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:50 schreef Managarm het volgende:

[..]
Brabanders zeggen in plaats van dag ook houdoe, sommige dingen worden nu eenmaal anders genoemd in andere regio's, ik heb daar geen problemen mee.

Overigens zijn er best veel fabrikanten die friet anders spellen: fries, frites en pommes frites.
Klopt. Maar elke Brabander weet dat Houdoe een dialect dingetje is. En dat het eigenlijk niet correct Nederlands is. Patatzeggers weigeren dat van zichzelf toe te geven. Sterker nog, die wijzen altijd maar naar het zuiden met een opgeheven vingertje.

Fries, frites, etc zijn toch echt andere spellingsvormen van friet. En heeft dus niks met 'patat' te maken.
pi_217066726
Het is Patatzak en Patatkraam, dus lijkt me duidelijk dat het Patat is, de term Friet wordt hooguit gebezigd door homofielen, advocaten en profvoetballers.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 16 maart 2025 @ 04:39:30 #139
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217066747
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 04:19 schreef raptorix het volgende:
Het is Patatzak en Patatkraam, dus lijkt me duidelijk dat het Patat is, de term Friet wordt hooguit gebezigd door homofielen, advocaten en profvoetballers.
LOL! Maar het moet natuurlijk gewoon Patat Friet zijn!

Patat omdat het van het Engelse woord voor aardappels afstamt (potatoes) en Friet omdat het een verbastering is van het Engelse woord voor gebakken/gefrituurd, met een 't' ipv een 'd'. Gefrituurde aardappels dus, precies wat het is.

De Belgen doen het wel goed, wij zijn gewoon te lui om twee woorden te gebruiken en daarom kiezen we tussen Friet of Patat. :P

Rest v/h topic niet gelezen trouwens, dus ik zal ws niet de eerste zijn die het zegt. :)
pi_217068033
Ik was gisteren bij een rugbywedstrijd van Nederland in Amsterdam en daar hadden ze een frietkraam en een patatkraam naast elkaar. Gek genoeg was het bij die eerste drukker.
pi_217068067
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De kruiden waarmee de smakeloze derrie separatorvlees op smaak wordt gebracht en de klodders saus die erbij gaan.
pi_217068321
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 07:03 schreef Nielsch het volgende:
Ik was gisteren bij een rugbywedstrijd van Nederland in Amsterdam en daar hadden ze een frietkraam en een patatkraam naast elkaar. Gek genoeg was het bij die eerste drukker.
A :') M :') S :') T :') E :') R :') D :') A :') M :')
U MAD?
pi_217068322
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Lekker ontopic weer!
Ja, jij ging erop in…
  zondag 16 maart 2025 @ 07:46:49 #144
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217068326
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 07:03 schreef Nielsch het volgende:
Misschien is "friet" een hip woord geworden in het Amsterdamse. Daar is alles een beetje anders natuurlijk.
pi_217068333
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 12:26 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Jij durft nooit een frietje te eten? :')
Dat staat er niet. Er staat dat ik liever andere keuzes maak. Ik vind friet/patat helemaal niet zo lekker en ik leef graag gezond zodat ik nog langere tijd kan genieten van mijn leven en ik ben nog ijdel ook…

Mag het?
pi_217068382
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 22:04 schreef matigeuser het volgende:
zichzelf toe te geven. Sterker nog, die wijzen altijd maar naar het zuiden met een opgeheven vingertje.

Fries, frites, etc zijn toch echt andere spellingsvormen van friet. En heeft dus niks met 'patat' te maken.
Je spelt nog steeds patat verkeerd, zwaait met vinger :).
pi_217068908
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 07:57 schreef Managarm het volgende:

[..]
Je spelt nog steeds patat verkeerd, zwaait met vinger :).
Niet meer te helpen. Net een religieuze reflex.
  zondag 16 maart 2025 @ 09:09:59 #148
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217068916
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 20:48 schreef Pizzakoppo het volgende:
TT change
_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 16 maart 2025 @ 09:14:48 #149
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217068947
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 20:09 schreef recursief het volgende:
Op de vervolgvraag of Máxima haar frietje het liefst met mayonaise of ketchup eet, had ze geen voorkeur. "Als het maar friet is", zei de koningin.
:') :') :') :') _O- _O- _O- _O-
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 16 maart 2025 @ 09:15:09 #150
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217068953
Haha zit je tegenover de koningin en dan vraag je dit _O- _O- _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')