abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217045553
Wij hebben officieel onze eerste koophuis aangeschaft, en krijgen over 2 maanden de sleutels.
We willen voor de gehele beneden verdieping de stenen (vloerverwarming) vloer bedekken met egaline en daarboven pvc, alle muren stucen en verven, en op de 1e verdieping (3 slaapkamers) hetzelfde maar dan zonder egaline? (want geen vloerverwarming)? Daarnaast de keuken vervangen (slopen, vloer en muren doen, dan pas nieuwe keuken lijkt me?) En als er nog geld over is de open haard slopen/die muur leeg en mooi maken.

Hoe doe je zo iets?

We kunnen niks zelf, ook vanwege lichamelijke issues.

Zijn er bouw bedrijven die dit echt allemaal doen?

Zo nee, wat is dan de beste volgorde van bedrijven inschakelen? Ik neem aan dat we dan het beste kunnen beginnen met de keuken en evt open haard slopen?

Best pittig dit. Ik wil niks fout doen, want qua budget gaan we het allemaal waarschijnlijk net wel redden. Er is weinig marge voor fouten oplossen.

Bedankt voor alle tips!

Edit:

Conclusie, beste volgorde is dus:

Keuken en open haard laten slopen/weghalen
Alle muren en plafonds stucen en verfen
Vloeren egaliseren en pvc er op (in keuken dan niet helemaal?)
Nieuwe keuken plaatsen.

Iedereen het hier mee eens?

Dan heb ik dus nodig:

Een sloopbedrijf voor de open haard en oude keuken?
Een stuc-er / schilder
Een vloeren boer
Een keuken boer (loodgieter ook?)

Klopt dat zo?

[ Bericht 10% gewijzigd door DX11 op 15-03-2025 10:47:47 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_217045781
Aannemers kunnen dit wel als compleet project, maar daar betaal je vaak dan ook wel goed voor. Je zou wel een keer voor een offerte een aannemer kunnen laten kijken.

En ja, de muur moet voor de nieuwe keuken, de vloer kan er ook na.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217045856
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:14 schreef Hanca het volgende:
de vloer kan er ook na.
Is dat zo? Wat als de nieuwe keuken net 5cm dieper is (oftewel de vloer is niet recht onder de nieuwe keuken)? Sloopt de keukenboer dan ook de oude vloer?
pi_217045885
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:20 schreef DX11 het volgende:

[..]
Is dat zo? Wat als de nieuwe keuken net 5cm dieper is (oftewel de vloer is niet recht onder de nieuwe keuken)? Sloopt de keukenboer dan ook de oude vloer?
Vaak heeft een keuken een plint/schopbord, die je in kunt (laten) korten. Je kunt dan dus de keuken op de oude vloer (of beton) zetten en de nieuwe vloer tot net onder die plint door laten lopen. Is vaak zelfs aan te raden, omdat een keuken langer mee gaat dan de vloer en je de vloer anders niet meer kunt verwijderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217046153
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 12:49 schreef DX11 het volgende:
Wij hebben officieel onze eerste koophuis aangeschaft, en krijgen over 2 maanden de sleutels.
We willen voor de gehele beneden verdieping de stenen (vloerverwarming) vloer bedekken met egaline en daarboven pvc, alle muren stucen en verven, en op de 1e verdieping (3 slaapkamers) hetzelfde maar dan zonder egaline? (want geen vloerverwarming)? Daarnaast de keuken vervangen (slopen, vloer en muren doen, dan pas nieuwe keuken lijkt me?) En als er nog geld over is de open haard slopen/die muur leeg en mooi maken.

Hoe doe je zo iets?

Zo nee, wat is dan de beste volgorde van bedrijven inschakelen? Ik neem aan dat we dan het beste kunnen beginnen met de keuken en evt open haard slopen?

Best pittig dit. Ik wil niks fout doen, want qua budget gaan we het allemaal waarschijnlijk net wel redden. Er is weinig marge voor fouten oplossen.

Bedankt voor alle tips!
Enig idee waar je aan begonnen bent?

Je kunt niks (ook niet slopen?) qua uitvoering,
Weet niet hoe het aan te pakken qua volgorde en uitbesteden,
Hebt een krap budget,
Er mag niks fout gaan.

Laat ik je uit de (natte) droom helpen: bijna alles gaat fout als je het de eerste keer doet. Pas met veel ervaring (10 jaar verbouwen of zo), leer je de krenten uit de pap te halen, goed en fout te onderscheiden en leer je de heren aannemers/installateurs/bouwknakkers kennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-03-2025 14:02:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217046832
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 12:49 schreef DX11 het volgende:

Hoe doe je zo iets?

Bedankt voor alle tips!
begin bij een aannemer en kijk hoe ver je komt met je budget ;)
  vrijdag 14 maart 2025 @ 15:03:19 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217046947
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 14:52 schreef Puala het volgende:

[..]
begin bij een aannemer en kijk hoe ver je komt met je budget ;)
Eens :Y . In het algemeen komt het wel goed als je een aannemer inschakelt. Zijn verre van allemaal boeven. De 3 die ik nodig heb gehad bij verbouwingen incl. de 2 die mijn ouders hebben ingeschakeld om een compleet huis te bouwen zijn allemaal goeie en betrouwbare lui gebleken. Net als bij alles, als je pech hebt tref je een kwaaie. Maar normaal gezien is er niets aan de hand itt. wat sommige Fok!kers in elk topic blijven roepen.
pi_217046950
*knip*

Dit soort "adviezen" gaan we hier niet geven.

[ Bericht 78% gewijzigd door Vonkenboer op 15-03-2025 20:04:27 ]
  vrijdag 14 maart 2025 @ 15:10:56 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217047030
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:20 schreef DX11 het volgende:

[..]
De vloer kan idd ook na het plaatsen van de keuken, is ook typisch Nederlands om het zonder vloer onder de kastjes te doen, want je bespaart maar liefst 3m² vloermateriaal onder je keukenkastjes, als je het netjes wilt doen en je keuken nog eens anders wilt indelen zonder er een andere vloer in te moeten leggen, of als je een keuken op pootjes wilt dan laat je gewoon de vloer eerst leggen en daarna de keuken plaatsen.

Ik vind het zo'n typisch Nederlandse zuinigheid om die paar m² te besparen onder de kastjes.
In mijn keuken is dus ook een volledige vloer gelegd, en daarna is de keuken geplaatst.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217047043
Wat is een stenen vloer? Klinkers, tegels etc?
Daarbij is egaline schreeuwend duur.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217047352
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:11 schreef halfway het volgende:
Wat is een stenen vloer? Klinkers, tegels etc?
Daarbij is egaline schreeuwend duur.
Tegels inderdaad met vloerverwarming er onder. Ik begreep dat de vloer er uit slopen ellende kan geven dus dat egaline een beter plan was. Maar niet als het belachelijk duur is nee.
pi_217047672
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
De vloer kan idd ook na het plaatsen van de keuken, is ook typisch Nederlands om het zonder vloer onder de kastjes te doen, want je bespaart maar liefst 3m² vloermateriaal onder je keukenkastjes, als je het netjes wilt doen en je keuken nog eens anders wilt indelen zonder er een andere vloer in te moeten leggen, of als je een keuken op pootjes wilt dan laat je gewoon de vloer eerst leggen en daarna de keuken plaatsen.

Ik vind het zo'n typisch Nederlandse zuinigheid om die paar m² te besparen onder de kastjes.
In mijn keuken is dus ook een volledige vloer gelegd, en daarna is de keuken geplaatst.
Ik heb ingeschat dat mijn laminaat geen 20 jaar mee gaat, mijn keuken wellicht wel. En dan is dus je keuken niet op je vloer zetten alleen maar verstandig.

Het heeft dus niks met zuinigheid te maken, maar met hoe lang een vloer en een keuken mee gaan.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:35 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217047748
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb ingeschat dat mijn laminaat geen 20 jaar mee gaat, mijn keuken wellicht wel. En dan is dus je keuken niet op je vloer zetten alleen maar verstandig.

Het heeft dus niks met zuinigheid te maken, maar met hoe lang een vloer en een keuken mee gaan.
Ik heb dan ook geen laminaatvloer maar een vloer die zeker wel langer meegaat dan mijn keuken :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 14 maart 2025 @ 16:16:26 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217047770
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:38 schreef DX11 het volgende:

[..]
Tegels inderdaad met vloerverwarming er onder. Ik begreep dat de vloer er uit slopen ellende kan geven dus dat egaline een beter plan was. Maar niet als het belachelijk duur is nee.
Maar dan heb je dus vloerverwarming die in principe nu de boel kan verwarmen en daar wil je dan een laag egaline en nog PVC op leggen? Plak PVC of zwevend gelegd?

Het is alsof je een deken over je radiator legt, en in dit geval 2 dekens, dus de vraag is vooral of dat zo'n goed idee is, want de warmteafgifte wordt dan wel een stuk minder.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 14 maart 2025 @ 16:17:01 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217047776
Er komt zoveel ervaring bij kijken dat tips geven zinloos is.
  FOK!fotograaf vrijdag 14 maart 2025 @ 16:18:03 #16
364681 over_hedge
pi_217047794
Dus eerst koop je een huis. En gaat je daarna pas afvragen hoe dit allemaal werkt.

Is het bij je volgende project niet handig om dingen eerst uit te zoeken voor je iets nieuw koopt :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217047831
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb dan ook geen laminaatvloer maar een vloer die zeker wel langer meegaat dan mijn keuken :D
Maar wat jij beschrijft komt dus vooral voor in huizen waar de vloer korter mee gaat. Het is dus geen zuinigheid (alhoewel, ze geven dus minder uit aan een vloer). Maar het heeft iig niks met die 3m2 meter te maken.
pi_217047876
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar wat jij beschrijft komt dus vooral voor in huizen waar de vloer korter mee gaat. Het is dus geen zuinigheid (alhoewel, ze geven dus minder uit aan een vloer). Maar het heeft iig niks met die 3m2 meter te maken.
Niet alleen dat, maar het is ook onverstandig om een keuken te monteren op een werkende vloer (laminaat/hout enz) en dat heeft niets met zuinigheid te maken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_217048238
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:18 schreef over_hedge het volgende:
Dus eerst koop je een huis. En gaat je daarna pas afvragen hoe dit allemaal werkt.

Is het bij je volgende project niet handig om dingen eerst uit te zoeken voor je iets nieuw koopt :P
Nou zo "onbevlogen" (laten we het netjes houden) er in stappen kan ook veel stress schelen.
Wij zijn al een tijdje aan het orienteren op een ander huis, en met 10+j bouw ervaring zie ik alleen maar problemen en stress, wordt er niks gekocht en kom je geen stap verder...

Men zegt niet voor niks dat je vaak maar 1x in je leven een grote bouw renovatie uitvoert ;)
pi_217048260
Ga naar een aannemer en kijk wat er mogelijk is met je budget.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 16:56:54 #21
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217048262
Of je past de Mr. Bean methode toe : je zet een pot verf midden in de kamer met een explosief erin.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217048846
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:55 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Nou zo "onbevlogen" (laten we het netjes houden) er in stappen kan ook veel stress schelen.
Wij zijn al een tijdje aan het orienteren op een ander huis, en met 10+j bouw ervaring zie ik alleen maar problemen en stress, wordt er niks gekocht en kom je geen stap verder...

Men zegt niet voor niks dat je vaak maar 1x in je leven een grote bouw renovatie uitvoert ;)
Waarom zou je dat maar 1x doen?! :o
pi_217050032
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Eens :Y . In het algemeen komt het wel goed als je een aannemer inschakelt.
;( ;(
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217050040
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:17 schreef Boca_Raton het volgende:
Er komt zoveel ervaring bij kijken dat tips geven zinloos is.
Bij dit uitgangspunt niet, nee.
pi_217050051
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:55 schreef Barry1986 het volgende:
Dat zijn de ware knurften.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:07:05 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217051372
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou, ik heb het ook gewoon gezien in huizen met een tegelvloer, en daar hadden ze met de nieuwe keuken in de jaren 90 ook maar gewoon weer een nieuwe tegelvloer op de oude gelegd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217051379
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar dan heb je dus vloerverwarming die in principe nu de boel kan verwarmen en daar wil je dan een laag egaline en nog PVC op leggen? Plak PVC of zwevend gelegd?

Het is alsof je een deken over je radiator legt, en in dit geval 2 dekens, dus de vraag is vooral of dat zo'n goed idee is, want de warmteafgifte wordt dan wel een stuk minder.
Ik had begrepen dat de warmte juist beter blijft hangen in deze situatie aangezien warmte altijd omhoog gaat, maar dan iets langzamer.
pi_217051396
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:18 schreef over_hedge het volgende:

Weet je hoe moeilijk het is om een huis te kopen tegenwoordig? We waren blij dat we eindelijk iets mochten kopen, maar moesten daarvoor helaas wel flink overbieden. De vloeren zijn alleen best wel lelijk, maarja we hebben wel een huis!
pi_217051518
Net mn verbouwing aan het afronden.

Heb hier eerst een muren gesloopt, keuken en tegels verwijderd. En alles afgevoerd, kut klus.
Daarna geëgaliseerd met egoline (geen vloerverwarming). Nieuwe stoppenkast, elektra laten omleggen en extra groepenkast los in de keuken laten aanleggen want kon niet in de stoppenkast. Muren en plafonds laten stucen. Waterleidingen laten omleggen voor de keuken. Keuken laten zetten. Vloer gelegd, 30 cm onder de keuken ongeveer. Nu net muren en plafonds afgeschuurd, ook al zo'n kutklus. Morgen primer en daarna verf. En nog plinten. En nog radiatorombouwen. En daarna de wc en badkamer verven want mn geld is op.

Ik vond t best te doen om zelf aannemer te spelen maar het is een klein appartementje en heb gelukkig goede mensen gevonden. Via via en via werkspot die ook advies gaven. De man die de keuken plaatste is van te voren ook wezen kijken en heeft tips meegegeven qua indeling en (on)mogelijkheden. De stucadoor via via, had een sleutel en kwam als ie tijd had. De elektricien ook via bekende. Lastige was wel dat ik de keuken meneer moest uitleggen waar ruimte moest blijven voor de groepenkast en de loodgieter precies moest uitleggen hoe de leidingen moesten want ik ben een noob. En het is altijd duurder dan je wil.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:34:21 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217051935
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:07 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ik had begrepen dat de warmte juist beter blijft hangen in deze situatie aangezien warmte altijd omhoog gaat, maar dan iets langzamer.
Van wie had je dat begrepen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217053555
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Makelaar en hypotheekadviseur vertelde dit beide, maar wat is jouw mening dan?

Vloer er uit slopen en kans op vloerverwarming beschadigen vind ik ook niet zo tof.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 00:24:26 #32
36431 bleiblei
pi_217054488
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Egaline is verwaarloosbaar qua warmte overdracht en ook bij PVC is het niet heel spannend. We hebben hier een houten vloer op vloerverwarming zonder isolatie onder het beton. En dat werkt prima. Hoeveel warmte er verloren gaat is natuurlijk koffiedik kijken, maar als ik met een FLIR kijk zie ik geen angstaanjagende verschillen met de keuken waar er beton, dan 20cm tempex, wat zandcement en tegels op de vloerverwarming liggen.

Egaline breng je zo dun mogelijk aan (want die zooi is tyfusduur zoals hierboven al gemeld) Dus tis niet alsof ze er 10 centimeter egaline op smeren. Eerder een paar mm.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 00:27:28 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217054521
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:14 schreef DX11 het volgende:

[..]
Makelaar en hypotheekadviseur vertelde dit beide, maar wat is jouw mening dan?

Vloer er uit slopen en kans op vloerverwarming beschadigen vind ik ook niet zo tof.
Ah, de experts...
Je wilt een zo laag mogelijke warmteweerstand bij vloerverwarming.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 maart 2025 @ 00:28:28 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217054536
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 00:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Egaline is verwaarloosbaar qua warmte overdracht en ook bij PVC is het niet heel spannend. We hebben hier een houten vloer op vloerverwarming zonder isolatie onder het beton. En dat werkt prima. Hoeveel warmte er verloren gaat is natuurlijk koffiedik kijken, maar als ik met een FLIR kijk zie ik geen angstaanjagende verschillen met de keuken waar er beton, dan 20cm tempex, wat zandcement en tegels op de vloerverwarming liggen.

Egaline breng je zo dun mogelijk aan (want die zooi is tyfusduur zoals hierboven al gemeld) Dus tis niet alsof ze er 10 centimeter egaline op smeren. Eerder een paar mm.
Je hebt 20 cm tempex op de vloerverwarming gelegd? :o

Ik voel het verschil al tussen natuursteen tegels, marmoleum, plak pvc en tapijttegels.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 maart 2025 @ 07:35:58 #35
36431 bleiblei
pi_217056073
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 00:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je hebt 20 cm tempex op de vloerverwarming gelegd? :o

Ik voel het verschil al tussen natuursteen tegels, marmoleum, plak pvc en tapijttegels.
Nee, in de keuken is het van onder naar boven:
Zand-beton-tempex-vloerverwarming-zandcement-tegels.
In de woonkamer:
Zand - beton - vloerverwarming- zandcement - houten vloer

En ja, natuurlijk is er verschil te merken. Maar niet zodanig dat ik mensen zou adviseren het absoluut niet te doen.

En gemeten met een FLIR is het verschil dus ook niet bizar. Ook zie ik met de FLIR geen significant grotere uitstraling via de fundering naar buiten toe (dwz. de theorie dat je zonder isolatie eronder enorm veel verlies lijdt).
pi_217056203
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 00:24 schreef bleiblei het volgende:
Egaline breng je zo dun mogelijk aan
Tja, dat hangt natuurlijk ook weer een beetje van de ondergrond af, onze tegels hebben helaas best wel wat diepe dalen...

https://cloud.funda.nl/valentina_media/205/493/833_2160.jpg
  zaterdag 15 maart 2025 @ 09:02:13 #37
36431 bleiblei
pi_217056465
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 08:17 schreef DX11 het volgende:

[..]
Tja, dat hangt natuurlijk ook weer een beetje van de ondergrond af, onze tegels hebben helaas best wel wat diepe dalen...

Neejoh, dat valt best mee. Dat het er op de voegen wat dieper is boeit niet. Daar is egaline juist voor. Het gaat erom dat je er niet een centimeter op de gehele vloer wil proberen te gieten. En wederom, dat boeit echt niet qua isolerend vermogen.
pi_217056557
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 08:17 schreef DX11 het volgende:

[..]

Dus op deze vloer wil je PVC laminaat (plaklaminaat) aanleggen?
pi_217056645
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 00:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ah, de experts...
Je wilt een zo laag mogelijke warmteweerstand bij vloerverwarming.
Kun je dan hier eens een berekening maken waar de warmte uit de vloerverwarming dan naar toe zou gaan?
  zaterdag 15 maart 2025 @ 09:29:36 #40
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_217056717
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet verlijmd laminaat moet je sowieso niet onder de keuken leggen.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 09:38:35 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217056794
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 09:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Kun je dan hier eens een berekening maken waar de warmte uit de vloerverwarming dan naar toe zou gaan?
Punt dat de warmteweerstand van het materiaal op de vloer simpelweg effect heeft op de werking van de vloerverwarming, bepaalde materialen laten de warmte makkelijker door, en dus is het sneller comfortabel in huis.

Bij PVC (stroken, die je zwevend legt) is vaak zelfs de warmteweerstand van het specifieke product aangegeven.

En nee, ik heb daar geen berekening voor, warmteweerstand is geen verzonnen woord ofzo, en bij vloerverwarming is de warmteweerstand van de vloer van belang.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 15 maart 2025 @ 09:42:33 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217056831
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 07:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee, in de keuken is het van onder naar boven:
Zand-beton-tempex-vloerverwarming-zandcement-tegels.
In de woonkamer:
Zand - beton - vloerverwarming- zandcement - houten vloer

En ja, natuurlijk is er verschil te merken. Maar niet zodanig dat ik mensen zou adviseren het absoluut niet te doen.

En gemeten met een FLIR is het verschil dus ook niet bizar. Ook zie ik met de FLIR geen significant grotere uitstraling via de fundering naar buiten toe (dwz. de theorie dat je zonder isolatie eronder enorm veel verlies lijdt).
Ja prima, zo is het hier vanaf de vloerverwarming ook behalve dat bij de marmoleum en plak PVC vloer ook nog een laagje egaline gebruikt is, maar er is wel een verschil, zeker tussen de natuurproducten (natuursteen en marmoleum) en de PVC-vloer.
Dat het minimaal is maakt ook niet uit, maar TS wil nog een keer egaline en een PVC-vloer over de bestaande tegels heen doen, en dan krijg je die extra warmteweerstand bovenop de huidige situatie die afdoende is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217056881
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 09:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt dat de warmteweerstand van het materiaal op de vloer simpelweg effect heeft op de werking van de vloerverwarming, bepaalde materialen laten de warmte makkelijker door, en dus is het sneller comfortabel in huis.

Bij PVC (stroken, die je zwevend legt) is vaak zelfs de warmteweerstand van het specifieke product aangegeven.

En nee, ik heb daar geen berekening voor, warmteweerstand is geen verzonnen woord ofzo, en bij vloerverwarming is de warmteweerstand van de vloer van belang.
Punt is dat je veel praat maar niets kwantificeert hoeveel invloed het nu echt heeft op het verlies van warmte uit het systeem en op snelheid van warm worden. :P
  zaterdag 15 maart 2025 @ 10:36:43 #44
36431 bleiblei
pi_217057487
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 09:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Punt is dat je veel praat maar niets kwantificeert hoeveel invloed het nu echt heeft op het verlies van warmte uit het systeem en op snelheid van warm worden. :P
Klopt. En als je het kwantificeert is het duidelijk dat het verschil echt verwaarloosbaar is. Van egaline kan ik het niet vinden. Maar tegels bijv. Zitten op een rc-waarde van 0.02. PVC op 0.026. Marmoleum op 0.06.

En 10centimeter piepschuim ongeveer 2.6.

Dus allemaal gerommel in de marge wat pvc, vinyl, tegels, etc. Toevoegen aan isolerend vermogen.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 10:38:59 #45
36431 bleiblei
pi_217057528
Leg je het zwevend, krijg je dit (met name door de ondervloer):
1
2
3
4
5
Vloersoort    Opbouw    Rc-waarde (m2K/W)
Kurk    10 mm kurk + 8 mm laminaat    0,26
Laminaat    10 mm ondervloer + 8 mm laminaat    0,28
PVC    10 mm ondervloer + 2,5 mm PVC    0,29
Linoleum    10 mm ondervloer + 2,5 mm linoleum    0,29

Nog steeds marginaal.
pi_217057579
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 09:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus op deze vloer wil je PVC laminaat (plaklaminaat) aanleggen?
Ja, hij is niet bepaald onze stijl zegmaar. En tegels er uit is groot risico op slopen vloerverwarming toch?
pi_217057623
Egaline ga je toch niet zelf aanbrengen, dus de vraag wat verstandig is met vloerverwarming gewoon stellen aan een specialist. Ik denk ook dat het wel kan, maar ik leg niet dagelijks vloeren.
pi_217057645
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:41 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ja, hij is niet bepaald onze stijl zegmaar. En tegels er uit is groot risico op slopen vloerverwarming toch?
Het ziet er wel uit als een dure vloer, misschien beter iets er op leggen wat ook weer makkelijk er af kan. Zwevend, zoals hierboven al werd aangegeven.
pi_217057672
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:43 schreef Hanca het volgende:
Egaline ga je toch niet zelf aanbrengen, dus de vraag wat verstandig is met vloerverwarming gewoon stellen aan een specialist. Ik denk ook dat het wel kan, maar ik leg niet dagelijks vloeren.
Dat gaan we zeker doen.

Maar, conclusie, beste volgorde is dus:

Nieuwe keuken plaatsen.

Dan heb ik dus nodig:

Een stuc-er / schilder
Een vloeren boer

Klopt dat zo?
pi_217057702
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:47 schreef DX11 het volgende:

[..]
Dat gaan we zeker doen.

Maar, conclusie, beste volgorde is dus:

Nieuwe keuken plaatsen.

Dan heb ik dus nodig:

Een stuc-er / schilder
Een vloeren boer

Klopt dat zo?
Keukenboeren zetten regelmatig zelf ook keukens, dan heb je verder geen loodgieter oid nodig. Kun je ze op uitzoeken.

Je kunt alles los uitzoeken, of een aannemer regelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')