abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:10:10 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217020901
https://www.nhnieuws.nl/n(...)dagen-aan-het-bellen

quote:
Ierse pubs zien tekort aan Guinness vlak voor St. Patrick's Day: "We zijn nu dagen aan het bellen"

Volgende week is het St. Patrick’s Day, een dag waarop traditioneel veel donker stoutbier wordt gedronken. Maar door leverproblemen is de populaire drank slechts mondjesmaat beschikbaar, tot grote frustratie van veel Ierse pubeigenaren in de stad. "Wat er is gaat voornamelijk naar Ierland en Groot-Brittanië toe", zegt pubeigenaar Brian Krijger.

Het populaire stoutbier Guinness is al lange tijd geliefd onder rugbyfans en oudere pubgangers, maar wint de afgelopen jaren ook snel aan populariteit onder jongeren. Stout wordt gekenmerkt door een donkerbruine tot zwarte kleur en een branderig bittere smaak door het gebruik van gebrande of geroosterde mout. Het Ierse biermerk kan de groeiende vraag echter niet bijbenen, waardoor veel pubeigenaren in de knel komen.

Opslagruimte
Brian Krijger, eigenaar van de Ierse pubs Molly Malone's, Mulligan's en Murray's, vertelt over de problemen met de opslagruimte. "Nederland staat een beetje achteraan in de rij. Dus we zijn nu dagen aan het bellen. En het probleem in Amsterdam is dat je niet zoveel opbergruimte hebt."

Hij verwacht niet dat de situatie snel verbetert. Het Ierse biermerk heeft gezegd dat ze verwachten in april het probleem opgelost te hebben, maar Krijger heeft daar een hard hoofd in. Vorig jaar waren er al tekorten van het donkere bier, en dit jaar is de populariteit alleen maar verder toegenomen.

Edgar Rodrigues Pereira is eigenaar van de Aran's Irish Pub op het Max Euweplein. Hij zag de tekorten al eerder aankomen en begon tijdig met het aanleggen van een voorraad. "Ik hoorde via via dat er problemen op komst waren. We zijn gelijk begonnen met 25 fusten. Daarna stelden de leveranciers een limiet en zijn we dagelijks tien fusten gaan kopen tot het niet meer kon."

Sociale media-trend
Dat het bier zoveel populairder geworden is heeft onder andere te maken met een trend op sociale media. Op Instagram en TikTok, is de trend Split the G populair. Het doel is om in één slok de letter ‘G’ op het glas precies doormidden te ‘splitsen’. Een nieuwe generatie heeft het stout bier op deze manier ontdekt.

"Zonder Guinness is het eigenlijk geen St Patrick's Day, het is dan gewoon een normale dag."
- Pubbezoeker

Mick Sweeney, barman van Mulligan’s aan de Amstel, merkt ook dat het publiek in Ierse pubs aan het veranderen is. "We zien echt dat er groepen jongeren binnenkomen, een glas bestellen en Split the G doen en zichzelf opnemen voor Tiktok en Instagram."

Alternatieven
Een St. Patrick's Day zonder stout zal ook in Mulligan's niet gebeuren, want er zijn alternatieven besteld. "We hebben een combinatie van Guinness, Murphy's en we hebben ook een eigen stout nu zelf gebrouwen met Two Chefs, dus dan hebben we in ieder geval iets", aldus eigenaar Brian Krijger.

En dus zijn ze niet bang dat St. Patrick's Day aanstaande maandag zal mislukken zijn. Al zijn niet alle pubbezoekers gelijkgestemd. "Ik denk dat het net zo leuk zal worden, het wordt gezellig, dus we gaan het proberen." Maar een andere pubbezoeker twijfelt daaraan: "Zonder Guinness is het eigenlijk geen St. Patricks day. Het is dan gewoon een normale dag."
Wa'n puinhoop weer. Was vorig jaar ook het geval. Je zou toch hoop ik denken dat ze dit jaar extra vroeg zouden inkopen?? Logisch dat Ierland en de VK voorrang krijgen.

Wordt dit jaar blijkbaar weer barhoppen op zoek naar een plek waar je guinness kan halen, en voor minder dan 10 euro :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217020917
quote:
Maar door leverproblemen
hehehehehehe
Conscience do cost.
pi_217020959
Ik heb het geproefd en vond het helemaal niet lekker. Doe mij maar Nederlands bier.
pi_217020966
Mis je niks aan smerig bocht dat de naam bier niet eens mag dragen :{w
Murphy's _O_
Guinness :r
blablablabla
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:16:32 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_217020969
Bier :r
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:19:41 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217021003
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:15 schreef Nober het volgende:
Ik heb het geproefd en vond het helemaal niet lekker. Doe mij maar Nederlands bier.
Is ook gelegenheidsbier tijden St. Patricks. Je moet t wel drinken, anders heb je geen St. Patricks gevierd.
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:20:44 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217021023
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:16 schreef Elan het volgende:
Mis je niks aan smerig bocht dat de naam bier niet eens mag dragen :{w
Murphy's _O_
Guinness :r
Murphy's stout valt tegen. Die moeten het hebben van hun irish red
pi_217022542
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:15 schreef Nober het volgende:
Uit de fles vind ik het ook niet drinkbaar. Uit blik wel te drinken maar matig. Van de tap is het heerlijk.

Het verschil in smaak kot omdat het met N2 wordt getapt en niet met CO2 Dat geeft een heel ander mondgevoel met veel fijner schuim. In de fles zit het wel op CO2. In blik zit een balletje met N2 maar dat is toch anders dan tappen met N2.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217022673
Van de zotte dat we 800 miljard in defensie steken ipv in bierproductie.
pi_217022714
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:20 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Murphy's stout valt tegen. Die moeten het hebben van hun irish red
Ja ik drink die meestal in de Ierse pub hier.
Dat donkere nooit begrepen of lekker gevonden.

Sowieso Belgische bieren boven alles _O_
blablablabla
  woensdag 12 maart 2025 @ 18:00:49 #11
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217022751
Ugh, Guinness... En dan drinken de hardcore Irish het ook nog eens lauw. Dat hou ik dus echt niet binnen! :r
  woensdag 12 maart 2025 @ 18:20:15 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217022957
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 17:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Uit de fles vind ik het ook niet drinkbaar. Uit blik wel te drinken maar matig. Van de tap is het heerlijk.

Het verschil in smaak kot omdat het met N2 wordt getapt en niet met CO2 Dat geeft een heel ander mondgevoel met veel fijner schuim. In de fles zit het wel op CO2. In blik zit een balletje met N2 maar dat is toch anders dan tappen met N2.
Ooh... vroeg me al af waarom altijd een voorwerp in die blikken zat :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Mikeytt op 12-03-2025 18:30:29 ]
  woensdag 12 maart 2025 @ 18:29:50 #13
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_217023025
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 18:20 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ooh... vroeg me al af waarom de blikjes altijd een voorwerp in die blikken zat :@
Ik dacht dat het zoals bij spuitbussen verf werkte maar dat pakte niet helemaal goed uit. :{
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  woensdag 12 maart 2025 @ 18:41:08 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217023136
Doe mij maar gewoon een speciaalbiertje.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 12 maart 2025 @ 18:44:23 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217023158
Lijkt me een goede traditie hier te importeren.
pi_217023643
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:10 schreef Mikeytt het volgende:
leverproblemen
Ja dat doet die zwarte Uilenzeik. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217023907
Het produceren van voor mensen schadelijke producten zou men moeten verbieden, zodat de jongere generaties nog slechts gezonde en voedzame producten zouden kunnen vinden.
pi_217025076
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 18:00 schreef kladderadatsch het volgende:
Ugh, Guinness... En dan drinken de hardcore Irish het ook nog eens lauw. Dat hou ik dus echt niet binnen! :r
Dat lauw is in Ierland echt niet waar en zelfs in Engeland wordt tegenwoordig bier meestal wel gekoeld.

Verder is Guinness niet te vergelijken met b.v. Belgische donkere bieren. Heel andere brouwmethode en totaal andere smaak.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')