https://www.nu.nl/economi(...)n-pickwick-thee.htmlquote:Supermarkten moeten meer betalen voor Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee
Supermarkten Jumbo en Picnic moeten veel meer voor Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee betalen om die producten terug in de schappen te krijgen. Dat is het resultaat van onderhandelingen, waardoor de koffie en thee enige tijd niet in de schappen lagen.
De prijsonderhandelingen met JDE Peet's, het bedrijf achter de merken, hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, bevestigt Picnic-topman Michiel Muller na berichtgeving van De Telegraaf.
Sinds begin dit jaar leverde JDE Peet's niet meer aan de supermarkten en werden harde prijsonderhandelingen gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lijstje met "adviesprijzen" vanuit de fabrikant voor merken als Douwe Egberts, Senseo, L'OR en Pickwick. Dat lijstje bevat prijsstijgingen van 20 tot 30 procent.
Volgens Muller gaat het om prijzen die voor de consument "niet te absorberen" zijn. Picnic moet de exacte prijzen waarvoor de producten terug in de winkel komen nog bepalen, maar Muller kan nu al zeggen dat dit niet om zulke hoge prijsstijgingen zal gaan. "We leveren dus marge in, terwijl de fabrikant zijn winstgevendheid vergroot." In De Telegraaf zegt Jumbo-baas Ton van Veen eveneens dat de keten de fors hogere prijzen niet gaat doorberekenen aan de klant.
Rafa Oliveira, de topman van JDE Peet's, noemde aanzienlijke prijsstijgingen onvermijdelijk. Volgens Oliveira zijn de prijzen van koffiebonen vorig jaar meer dan verdubbeld door slechte weersomstandigheden in belangrijke koffieproducerende landen. Ook waren er "meerdere verstoringen in de toeleveringsketen".
Muller vindt Oliveira's verwijzing naar de koffiespotprijzen - de actuele dagprijs voor koffie - niet opgaan. "Je denkt toch niet dat JDE Peet's de spotprijs voor koffiebonen betaalt. Zij hebben langlopende contracten met boeren." Muller bedoelt hiermee contracten waarin een vaste prijs voor een bepaalde periode wordt afgesproken met koffieleveranciers.
Albert Heijn-klanten moeten het mogelijk nog wat langer met lege koffieschappen doen. Een woordvoerder van AH vertelt aan NU.nl dat ze nog in onderhandeling zijn met JDE Peet's en geen uitspraken doen tot er een overeenkomst is bereikt.
online wordt het vast ook duurderquote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:12 schreef nattermann het volgende:
Koffie in een supermarkt kopen? Dat koop je toch gewoon online? Stuk voordeliger.
deze manquote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:15 schreef Vincent_student het volgende:
Ik koop altijd AH-huismerk. Vorige week nog 2e gratis. Ik heb een hele voorraad gekocht.
Het is regelmatig dat die Perla de helft kost. Afwisselend de pads en de snelfiltermaling. Doe er je voordeel mee. Tip: ga kijken aan het einde van de dag, dan zijn alle vakken weer aangevuld.quote:
Perla is prima koffiequote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:15 schreef Vincent_student het volgende:
Ik koop altijd AH-huismerk. Vorige week nog 2e gratis. Ik heb een hele voorraad gekocht.
Inkoopprijzen zijn een complex iets, het heeft ook mee te maken hoe DE zelf ingekocht heeft, het kan best zijn dat ze risico langdurig hebben afgedekt via termijncontracten, en dat nu discussie ontstaat in hoeverre ze dat deels in de prijs willen doorberekenen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:25 schreef Zorro het volgende:
Ik snap niet dat die supermarkten niet gewoon bljven weigeren het in de winkel te leggen. Ze zitten toch bij dezelfde inkooporganisatie dus dat is best te regelen. Dan leert DE het vanzelf af.
quote:Op maandag 10 maart 2025 10:31 schreef Red_85 het volgende:
Nog een teken dat de supermarkten genoeg marge hebben. Crosspost uit culi.
https://www.nu.nl/economi(...)n-pickwick-thee.html
[..]
Als je dus nu 'grote' prijsstijgingen niet gaat doorbereken in de prijs in de winkel, kom je er dus gewoon voor uit dat je de afgelopen jaren de klant, je eigen klant, hebt lopen naaien met je 'prijsverhogingen'. Blijkbaar is er dus genoeg marge om het een en ander op te vangen.
Boykot zulke graaiende pauper bedrijven nou gewoon als supermarkten (en consument). Haal ze in het hele land gewoon uit het schap.quote:De nettowinst schoot met bijna de helft (49,2 procent) omhoog tot 543 miljoen euro. Topman Rafa Oliveira zegt ‘erg blij te zijn met de sterke resultaten’ en beloont zijn aandeelhouders met een dividendverhoging van 4,3 procent.
AD: Recordwinst moederbedrijf Douwe Egberts
Waarom zou een bedrijf geen winst mogen maken? Sterker nog bedrijven die winst maken zijn doorgaans fatsoenlijke bedrijven.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:59 schreef Cheeseburgert het volgende:
2 Weken geleden:
[..]
Boykot zulke graaiende pauper bedrijven nou gewoon als supermarkten (en consument). Haal ze in het hele land gewoon uit het schap.
Ik koop het ook online maar het is dan zeker niet goedkoper dan van de super. Wel veel lekkerder.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:12 schreef nattermann het volgende:
Koffie in een supermarkt kopen? Dat koop je toch gewoon online? Stuk voordeliger.
Ik vind het gewoon lekkere koffie. Trouwens, de laatste tijd zie je vaker in tests dat A-merken het vaak onder moeten doen voor huismerken. Zo schijnt de AH-mayonaise veel beter te zijn dan Calvé.quote:
Lol nee. Winst maken staat niet gelijk aan fatsoenlijke bedrijven.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou een bedrijf geen winst mogen maken? Sterker nog bedrijven die winst maken zijn doorgaans fatsoenlijke bedrijven.
Heb je het jaarverslag gelezen? Ik wel.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:01 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Lol nee. Winst maken staat niet gelijk aan fatsoenlijke bedrijven.
Iedereen snap dat als de koffiebonen oogst problemen heeft de prijs van koffiebonen omhoog gaat. Echter als het bedrijf dat met die koffiebonen koffie maakt en verkoopt de winst ziet stijgen met 50% dan weet je dat doorrekening naar de klanten vele vele male hoger is dan de stijging in koffiebonen. Vooral omdat je weet dat de prijs vermoedelijk ook niet meer zal dalen.
Met thee is dat nog erger, de theeblad prijs is namelijk al met 15% gedaald sinds begin dit jaar maar maak vooral de theeprijs 20% duurder.
Dat heeft allemaal weinig met fatsoen te maken en voornamelijk met graaien, want de dividend uitkeringen van het bedrijf worden wel verhoogd. Zodra een bedrijf zich meer bezig gaat houden met de aandeelhouders in plaats van de consumenten dan is het fatsoen doorgaans verdwenen.
Nou vertel, wat maakt het bedrijf fatsoenlijk?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je het jaarverslag gelezen? Ik wel.
Je moet me geen worden in de mond leggen, doorgaans zijn bedrijven die winst maken ook gewoon prettige bedrijven, dat is wat ik zeg.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:07 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nou vertel, wat maakt het bedrijf fatsoenlijk?
Je schijnt het met mij oneens te zijn want je hebt het jaarverslag gelezen. Voeg dan woord bij daad en leg uit.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je moet me geen worden in de mond leggen, doorgaans zijn bedrijven die winst maken ook gewoon prettige bedrijven, dat is wat ik zeg.
Bij Lidl is er geen sprake geweest van een boycot, daar kost een pak Douwe Egberts Aroma Rood filterkoffie 8 euro.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:11 schreef Gia het volgende:
Omdat het in de supermarkt niet verkrijgbaar was, paar weken geleden online 6 grote pakken DE gekocht.
Zijn er nog 4 van over, dus kan nog effe vooruit.
Ik weet niet of het met koffie ook zo is, maar bijvoorbeeld melk hebben de supermarkten jarenlang onder de inkoopprijs verkocht. Simpelweg omdat een liter melk in de ogen van de consument een soort "standaardproduct" was, en dus vaak gebruikt werd om de prijzen van supermarkten te vergelijken. Het zou mij niet verbazen als DE roodmerk ook zo een vergelijkingsproduct is en de supermarkten daar nooit zo veel winst op maken.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zie mijn post hierboven, het is niet zo zwart wit.
Omdat vorig jaar ook flink beroerd was. Zo winstgevend zijn ze niet. De winst in 2024 was nog geen 10% hoger dan die van 2018. Dus inflatie gecorrigeerd doen ze het nog slechter dan toen...quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:59 schreef Cheeseburgert het volgende:
2 Weken geleden:
[..]
Boykot zulke graaiende pauper bedrijven nou gewoon als supermarkten (en consument). Haal ze in het hele land gewoon uit het schap.
Ik denk dat de winst op dat soort koffie niet of marginaal is, ze willen veel liever van die cups systemen verkopen omdat die veel minder afhankelijk zijn van de prijs van koffie.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik weet niet of het met koffie ook zo is, maar bijvoorbeeld melk hebben de supermarkten jarenlang onder de inkoopprijs verkocht. Simpelweg omdat een liter melk in de ogen van de consument een soort "standaardproduct" was, en dus vaak gebruikt werd om de prijzen van supermarkten te vergelijken. Het zou mij niet verbazen als DE roodmerk ook zo een vergelijkingsproduct is en de supermarkten daar nooit zo veel winst op maken.
De winst halen ze dan wel weer bij de verse koekjes die ze voor vier euro verkopen.
Tijdje overgestapt vanwege de prijs , maar toen ik in een aanbieding weer calve kocht viel het me op hoeveel romiger deze was.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:55 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon lekkere koffie. Trouwens, de laatste tijd zie je vaker in tests dat A-merken het vaak onder moeten doen voor huismerken. Zo schijnt de AH-mayonaise veel beter te zijn dan Calvé.
Ik zuip het eigenlijk allemaal wel. Zolang er maar caffeine in zit.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Toen bij m'n ouders de versie van de Lidl geproefd. Die is best wel okay. ook het enige wat we bij de lidl halen.
Nu nog een zweep en wat slavenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voor E2,99 kan je er al mee beginnen!
[ afbeelding ]
Dit ging over de Mayonaisequote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zuip het eigenlijk allemaal wel. Zolang er maar caffeine in zit.
Behalve oploskoffie. Dat vind ik echt ranzig.
Smaken verschillen. Ik vind Oliehoorn de lekkerste. Ok, toegegeven, een A-merk.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Tijdje overgestapt vanwege de prijs , maar toen ik in een aanbieding weer calve kocht viel het me op hoeveel romiger deze was.
Toen bij m'n ouders de versie van de Lidl geproefd. Die is best wel okay. ook het enige wat we bij de lidl halen.
En een heuveltje van 1500m hoog om de plantjes neer te zetten. Op zeeniveau doen ze het niet zo goed.quote:
Dat wordt een kostbare zaak.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
En een heuveltje van 1500m hoog om de plantjes neer te zetten. Op zeeniveau doen ze het niet zo goed.
Hoe is het eigenlijk afgelopen met het plan om een berg in flevoland aan te leggen? Misschien kunnen we daar wat koffieplanten op kwijt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:32 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat wordt een kostbare zaak.
Wat dacht je van China, heb je geen loonkosten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoe is het eigenlijk afgelopen met het plan om een berg in flevoland aan te leggen? Misschien kunnen we daar wat koffieplanten op kwijt.
Gek genoeg komt er bijna geen koffie uit China, terwijl ze toch echt wel bergen hebben.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wat dacht je van China, heb je geen loonkosten.
De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:01 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Lol nee. Winst maken staat niet gelijk aan fatsoenlijke bedrijven.
Iedereen snap dat als de koffiebonen oogst problemen heeft de prijs van koffiebonen omhoog gaat. Echter als het bedrijf dat met die koffiebonen koffie maakt en verkoopt de winst ziet stijgen met 50% dan weet je dat doorrekening naar de klanten vele vele male hoger is dan de stijging in koffiebonen. Vooral omdat je weet dat de prijs vermoedelijk ook niet meer zal dalen.
Met thee is dat nog erger, de theeblad prijs is namelijk al met 15% gedaald sinds begin dit jaar maar maak vooral de theeprijs 20% duurder.
Dat heeft allemaal weinig met fatsoen te maken en voornamelijk met graaien, want de dividend uitkeringen van het bedrijf worden wel verhoogd. Zodra een bedrijf zich meer bezig gaat houden met de aandeelhouders in plaats van de consumenten dan is het fatsoen doorgaans verdwenen.
deze onderzoekjournalistquote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:51 schreef Vincent_student het volgende:
Maar nou komt het.
Het goedkoopste pak Perla snelfiltermaling 250 gram kost 4,49, het goedkoopste pak DE snelfiltermaling 250 gram kost nu 4,69. Perla is niet in prijs verhoogd, DE kan ik niet checken, maar het zit wel erg dicht bij elkaar. De vraag is nu: wat is hier gebeurd? Geen prijsstijging voor DE bij AH?
DE is smerige koffie. Perla is kwalitatief beter en is om de paar weken 1+1 gratis. Dus.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:51 schreef Vincent_student het volgende:
Maar nou komt het.
Het goedkoopste pak Perla snelfiltermaling 250 gram kost 4,49, het goedkoopste pak DE snelfiltermaling 250 gram kost nu 4,69. Perla is niet in prijs verhoogd, DE kan ik niet checken, maar het zit wel erg dicht bij elkaar. De vraag is nu: wat is hier gebeurd? Geen prijsstijging voor DE bij AH?
Klopt, het is iets van om de maand of 2 maanden, ik weet het niet uit mijn hoofd. Dan haal ik altijd een flink aantal. Ik kan er nu een kast mee vullen. Houdbaar tot januari 2026, dus even doorzetten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:56 schreef CarbonC het volgende:
[..]
DE is smerige koffie. Perla is kwalitatief beter en is om de paar weken 1+1 gratis. Dus.
Kan ik ook eens proberen, maar als het tegenvalt moet ik in mijn eentje wel een groot pak doorakkeren.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:57 schreef Paul het volgende:
Je hebt ook nog deze bij jumbo
500 gram 2 euro
[ afbeelding ]
Ze zijn ook niet duurder (bij AH). Kijk naar één van mijn laatste posts. AH heeft een deal moeten sluiten omdat klanten wegliepen. Daarnaast is AH een belangrijke outlet voor DE, dus ergens zullen ze elkaar moeten ontmoeten. Het is waar van de termijnmarkten, hier eerder opgemerkt, dat ze schommelen. Waarschijnlijk heeft DE een middelprijs genomen, maar dan nog, wel heel erg onhandig om dit tegelijkertijd te doen met hun juichende megawinstbericht. Economisch gezien hoeft die enorme winst niets te maken hebben met de prijsbeleidsvorming, al helemaal niet in de sterk variërende prijzen van markten als koffie. Maar leg dat maar eens uit aan Jan met de pet.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:00 schreef Chandler het volgende:
Ik dacht echt serieus dat ik deze ochtend op het nieuws hoorde dat de supermarkten deze producten niet duurder zouden maken maar blijkt toch weer een wassen neus te zijn.. bah.... gelukkig heb ik nog voor maanden aan thee in huis dus no worries at the moment.
Dat is wel een dingetje jaquote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
En een heuveltje van 1500m hoog om de plantjes neer te zetten. Op zeeniveau doen ze het niet zo goed.
Perla senseopads vorige week 1+1.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:16 schreef CarbonC het volgende:
Perla Biologisch snelfiltermaling was 3,99 toen 4,29 tot vorige week 4,49 en nu 4,79
Die gebruiken veruit de meeste van hun landbouwgrond (1,4 miljoen km²) voor zeer essentiële voedingsproducten zoals rijst en granen om hun populatie te voeden en niet voor 'luxe' zoals koffie. Produceert China 2.500 calorieën per persoon per dag met behulp van groenten, bonen, rijst, eieren, etc.? Dan is het antwoord ja. China importeert veel voedsel, maar veel daarvan is consumentengerelateerd (chocolade, biefstuk, zeevruchten, kaas, etc.). Het meeste hiervan is niet nodig, maar het leven is saai zonder. Ze komen uit noodzaak met gekke spuuglelijke en dystopische alternatieven zoals varkensslachterijen bestaande uit 26 etages (derde link) om bijvoorbeeld aan de vraag voor vlees te voldoen in eigen land. Ze hebben de luxe niet om landbouwgrond aan niet essentiële gewassen te besteden. De voornaamste exporteurs zijn Brazilië, Vietnam, Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse landen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Gek genoeg komt er bijna geen koffie uit China, terwijl ze toch echt wel bergen hebben.
Of ze drinken liever thee.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 19:49 schreef Peppert het volgende:
[..]
Die gebruiken veruit de meeste van hun landbouwgrond (1,4 miljoen km²) voor zeer essentiële voedingsproducten zoals rijst en granen om hun populatie te voeden en niet voor 'luxe' zoals koffie. Produceert China 2.500 calorieën per persoon per dag met behulp van groenten, bonen, rijst, eieren, etc.? Dan is het antwoord ja. China importeert veel voedsel, maar veel daarvan is consumentengerelateerd (chocolade, biefstuk, zeevruchten, kaas, etc.). Het meeste hiervan is niet nodig, maar het leven is saai zonder. Ze komen uit noodzaak met gekke spuuglelijke en dystopische alternatieven zoals varkensslachterijen bestaande uit 26 etages (derde link) om bijvoorbeeld aan de vraag voor vlees te voldoen in eigen land. Ze hebben de luxe niet om landbouwgrond aan niet essentiële gewassen te besteden. De voornaamste exporteurs zijn Brazilië, Vietnam, Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse landen.
https://en.wikipedia.org/(...)by_coffee_production
https://en.wikipedia.org/wiki/Land_use_statistics_by_country
https://www.varkens.nl/ni(...)els-tellen-26-etages
[ afbeelding ]
Ze drinken genoeg koffie (niet zo extreem als Europeanen die toch wel de top 10 hebben volgeplempt als het gaat om liters per capita) (de 7 grootste koffieketens actief in het land hadden volgens Statista in 2024 meer dan 38.000 koffietenten en zijn nog steeds bezig met uitbreiding totdat de markt verzadigd is) maar het was van origine inderdaad een theeland.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |