abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217394951
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 17:44 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja het bloeit en daarna besjes en doet het goed op elke standplaats. Ik heb veel schaduw daar en had de hoop voor iets leuks al bijna opgegeven.
Ik zoek voor een schaduwplek ook iets dat nog groen blijft in de winter. Ik weet alleen niet of de vorm van de struik klimop misschien net niet passend is voor mijn plek. Maar ik heb ook nog wat andere plekken waar hij wel goed zou kunnen passen. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_217395153
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 19:02 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik zoek voor een schaduwplek ook iets dat nog groen blijft in de winter. Ik weet alleen niet of de vorm van de struik klimop misschien net niet passend is voor mijn plek. Maar ik heb ook nog wat andere plekken waar hij wel goed zou kunnen passen. :)
Voor schaduwplekken kun je ook Pachyphragma macrophyllum of pachysandra overwegen
pi_217412493
Came Came Came Came Came Cameliaaaa
bloeit O+ 🌺

pi_217412528
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:41 schreef Blues het volgende:
Came Came Came Came Came Cameliaaaa
bloeit O+ 🌺

[ link | afbeelding ]
Prachtig. Hier in de buurt zag ik er vanmiddag ook een paar heel mooi bloeien.
  zaterdag 19 april 2025 @ 18:32:52 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217412733
De narcissen zijn er al weer klaar mee. Tinus is ook aan het eind van z'n Latijn.

Ik heb nog wat plantjes gescoord vandaag. Saxifraga, aardbeienplantjes voor onze hanging garden (die bouw ik morgen om naar alles eetbaar, er staan nog wat vaste planten tussen die naar de tuin mogen). Paar Rudbeckia's en nog wat andere bloeiers. Morgen maar eens werk van maken.
Resistance is futile.
pi_217414566
De halve buurt hier heeft de lila muurbloem in de voortuin, wij sinds gisteren op een paar plekken in de achtertuin, lekker knallend gecombineerd met de rode beukenhaag op 2 plekken (als die haag nog eens in blad wil komen) en met wat oranje tinten en de zwarte schutting van de buren op de 3e plek. Ik begreep dat de planten redelijk kortlevend zijn, dus volgend jaar in mei ofzo maar wat stekken nemen.
pi_217414905
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.

Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
  zaterdag 19 april 2025 @ 22:31:09 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217415504
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 20:58 schreef Doedezemaar het volgende:
De halve buurt hier heeft de lila muurbloem in de voortuin, wij sinds gisteren op een paar plekken in de achtertuin, lekker knallend gecombineerd met de rode beukenhaag op 2 plekken (als die haag nog eens in blad wil komen) en met wat oranje tinten en de zwarte schutting van de buren op de 3e plek. Ik begreep dat de planten redelijk kortlevend zijn, dus volgend jaar in mei ofzo maar wat stekken nemen.
Hier begint het net met de beukhaag. Die van de overbuurman is altijd het eerst.
Resistance is futile.
  maandag 21 april 2025 @ 16:20:16 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217431181
Hangende tuin omgetoverd. Een paar plantjes hadden de winter niet overleefd. Verder wilde ik ook de vaste planten er tussenuit en alleen nog maar eetbaar.

Dus nu staat er bovenin salie, bieslook, basilicum, rozemarijn, oregano en tijm. Na twee jaar was in de meeste bakken de grond ook echt helemaal aan het eind van z'n Latijn. Maar nu staat alles er weer lekker fris bij en hopen dat m'n zoon de aardbeien nu wel laat hangen tot ze rijp zijn :+ .

Resistance is futile.
  Spellchecker maandag 21 april 2025 @ 17:01:01 #135
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217431383
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:
Is een Zeeuws knoopje een woekerplant? Ik heb deze woning sinds vorig jaar en de tuin was al vrij groen maar ik heb niet veel tijd en aandacht ervoor gehad. Gister gekeken met plantenapp en de foto die ik maakte, dat leek van een zeeuws knoopje, maar die duikt echt overal op in mijn tuin. Er waren wat kale plekken, maar daar komt het nu ook? Gras heb ik geverticuteert en daar zie ik ook wat plukjes tussen zitten. Als zeeuw knoopje een goede bodembedekker is vind ik alles prima. Maar het begint pas vanaf juni te bloeien dacht ik. Zonde als ik tot die tijd de hele tuin bedekt heb en er dan achter kom dat ik het beter in toom had kunnen houden.

Foto ter beoordeling, dit zat er een paar weken geleden niet en het rode wat ik omcirkeld heb is ook nieuw.
[ afbeelding ]
Ik krijg hacquetia (of dondia) als zoekresultaat. Zonder Nederlandse benaming.

https://www.blumeninschwa(...)uetler/hacquetia.htm
  maandag 21 april 2025 @ 17:48:17 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217431738
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 21:34 schreef Anton91 het volgende:

[ afbeelding ]
quote:
Astrantia’s kun je vermeerderen door te scheuren, maar ze zaaien zich ook gemakkelijk uit.

Alleen….de zaailingen zullen vaak anders van kleur zijn dan de moederplant. Op zich kan dat hele mooie verassingen opleveren. Hoogte van de planten inclusief bloem is rond de 80-90 cm.
Bron
Resistance is futile.
pi_217435550
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 17:01 schreef maily het volgende:

[..]
Ik krijg hacquetia (of dondia) als zoekresultaat. Zonder Nederlandse benaming.

https://www.blumeninschwa(...)uetler/hacquetia.htm
Het zou kunnen, maar persoonlijk vind ik hem toch meer op het zeeuws knoopje lijken, in een andere bron lees ik ook dat de hacquentia niet of nauwelijks woekert en dat doet het zeeuws knoopje wel. Dat is ook meer wat ik zie.
  maandag 21 april 2025 @ 23:11:00 #138
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217435885
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 22:14 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het zou kunnen, maar persoonlijk vind ik hem toch meer op het zeeuws knoopje lijken, in een andere bron lees ik ook dat de hacquentia niet of nauwelijks woekert en dat doet het zeeuws knoopje wel. Dat is ook meer wat ik zie.
Volgens GroenLinks woekert ie amper:
https://www.groenrijk.nl/(...)t%20andere%20planten.

Ik heb die ervaring ook niet trouwens. Vind het wel een leuk plantje :Y .

Mar wellicht heb je inderdaad iets anders in je tuin staan :P . Wat zegt plantenet eigenlijk? Als je determineert?
pi_217438415
Ik wil wat borders aanleggen in mijn tuin om de boel wat op te leuken. Nou zou ik het graag online bestellen omdat ik dan rustig kan uitzoeken wat ik precies wil hebben. Heeft er iemand hier een aanrader voor een goede een voordelige webshop?
  dinsdag 22 april 2025 @ 12:59:08 #140
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217438511
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 12:44 schreef Debuteer het volgende:
Ik wil wat borders aanleggen in mijn tuin om de boel wat op te leuken. Nou zou ik het graag online bestellen omdat ik dan rustig kan uitzoeken wat ik precies wil hebben. Heeft er iemand hier een aanrader voor een goede een voordelige webshop?
Wel goed misschien iets duurder: www.sprinklr.co.
En vergifvrij
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 22 april 2025 @ 13:02:32 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217438537
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 12:44 schreef Debuteer het volgende:
Ik ga meestal voor Directplant voor grotere aantallen.

Wat mij ook heel erg goed bevallen is vorig jaar was een hobbykweker die al zijn vaste planten op marktplaats had gezet, en nog een hobbykweker via een goede kennis. Bij deze kwekers heb ik voor veruit de meeste plantjes 1 euro per stuk betaald, en echt hoge kwaliteit. Ik schat dat ik voor al m'n borders met de combinatie van hobbykwekers en Directplant ongeveer 700-800 euro kwijt was (ook wel wat duurdere struiken en er zat dan ook nog een Japanse esdoorn bij enzo. Met al m'n borders gaat het over iets van 30m2 of zo.

Natuurlijk wel allemaal klein spul van de hobbykwekers maar het is allemaal heel goed aangeslagen. Het grotere spul heb ik dan bij Directplant.

En sowieso via marktplaats ook wel bij particulieren e.e.a. uitgegraven.

Edit: ga NIET naar het Groene Paradijs. Laaielichters zijn het: ondermaatse kwaliteit (lees: halfdooie planten die slecht geworteld waren) en ronduit kut qua klantenservice.

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 22-04-2025 13:08:01 ]
Resistance is futile.
pi_217438918
Dankjewel! Ik zat zelf inderdaad ook al bij directplant te kijken
  dinsdag 22 april 2025 @ 16:04:31 #143
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217439685
Ik deel de slechte mening over het groene paradijs.

Zelf veel ervaring met directplant ook en tuinplantenwinkel beviel vorig jaar ook goed.

En een lokale kweker is altijd fijn. Maar het ligt er maar aan wat je in welke maat zoekt of dat altijd te vinden is bij je kweker.

Online Planten Centrum heb ik mijn struikklimop gehaald. Kan ik ook aanraden.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217439889
Niet gezien op bij Kassa, wel gelezen.

…” KIJKTIP 👀 Driekwart insectvriendelijke tuinplanten giftig voor insecten 🦋

Afgelopen zaterdag ruim aandacht in Kassa voor het jaarlijkse onderzoek van PAN Nederland op gangbare tuinplanten. En de uitslag was wederom niet mals. Deze keer gelukkig geen verboden pesticiden. Maar het feit dat toegestane pesticiden ook schadelijk zijn voor insecten, daar wil een deel van de tuinbranche nog steeds niet aan.

"In zeven van de tien planten werden stoffen gevonden die zeer giftig zijn en gevaarlijk voor zowel insecten als mensen en de natuur."

Wil je zeker weten dat er geen schadelijke pesticiden op je tuinplanten zitten? Koop dan biologisch, te herkennen aan het groene vlaggetje. Of ga naar een kleinschalige kweker in de buurt, die werken vaak al bio, maar zonder keurmerk. Op biotuinwijzer.nl vind je alle adressen bij elkaar! 💚…”
pi_217440542
ik koop mijn tuinplanten al jaren bij kwaliteitsplanten.nl

nog nooit een klacht gehad, altijd goed verpakt en goede kwaliteit
...
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:15:23 #146
5428 crew  miss_sly
pi_217455573
Wij zijn met wat zaken in de tuin bezig. Een paar weken terug zijn er ongeveer 400 planten geplant: pennisetum, persicaria, salvia, geranium, lavendel, stipa, schinacea, varens, carex en wilde marjolein. Begint allemaal op te komen nu. Alles doet het wel erg goed, momenteel. De tuin is erg groen, de Japanse sierkers bloeit uitbundig, de bloesem in de appel- en kersenboom komen goed op.

We vandaag is tevens ein-de-lijk de fietsenberging geplaatst. We hebben er lang overe gepraat, erovere gedacht of we het zelf zouden doen, hoe hij eruit zou moeten zien, offertes opgevraagd en internet afgestruind. En nu is hij er dan eindelijk. Hij is uiteindelijk heel eenvoudig, maar ik vind hem wel erg mooi O+

De hovenier is nog bezig met een plan en offerte om een deel van de oprit weg te halen en er een border van te maken, omheind door een haag, waarschijnlijk van olijfwilg. Daar zou ik ook nog graag een boom in willen. Liefst een walnoot, om voor mij duidelijke redenen, maar dat moet dan wel een zelfbestuivend exemplaar zijn dat niet te groot wordt (zowel qua hoogte als kroon).
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217455622
Volgens mij heeft Eetbaargoed de walnoot die je zoekt https://www.eetbaargoed.n(...)-mini-multiflora-14/
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:22:57 #148
5428 crew  miss_sly
pi_217455632
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft Eetbaargoed de walnoot die je zoekt https://www.eetbaargoed.n(...)-mini-multiflora-14/
Hij mag wel iets groter. 2-2,5 meter vind ik vrij laag.

Ik zou eerder denken aan het dubbele ofzo. Wel echt een boom, zeg maar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217455769
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij mag wel iets groter. 2-2,5 meter vind ik vrij laag.

Ik zou eerder denken aan het dubbele ofzo. Wel echt een boom, zeg maar.
Ah, geen idee of een walnoot van die hoogte dan ook nog een wat minder grote kruin heeft, ik ken ze alleen met fikse kruin. Hier staat er bij de oprit om die reden een smalle lijsterbes.

De tuin is hier nu ook enorm groen, ik zie de laatste weken wel goed waar er nog gaten vallen, het is ook pas het eerste voorjaar dat er planten in staan.
Deze week een paar Primula Vialii tussen het wildemanskruid in de voortuin gezet, zodat we daar in de zomer ook iets bloeiends hebben. Wildemanskuid is nu al weken de ster van de tuin, in de achtertuin heb ik er onlangs sedum fuldaglut tussen gezet. Die sedum wilde ik als grote plant uit de voortuin verplaatsen omdat hij niet wintergroen bleek te zijn en die viel compleet in kleine takjes uit elkaar, en dat gaf me zo onbedoeld precies de kans om ‘m mooi verspreid neer te zetten, overal die kleine takjes als stekjes geplant.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:41:42 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217455792
@miss_sly Ten Hoven Bomen in Apeldoorn biedt verschillende halfstam walnootbomen aan. Waarschijnlijk niet jouw regio maar dan krijg je wel een goed beeld van waar je naar kunt zoeken.

[ Bericht 28% gewijzigd door Seven. op 24-04-2025 13:46:44 ]
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')