Er is bij de meisjes wel een ranking over 2024 en 2025 (waarbij de top 15 World Tour vormt in 2026 en 2027), maar daar staat Ceratizit grijzer dan grijs in de veilige middenmoot.quote:Op maandag 21 april 2025 17:40 schreef franklop het volgende:
[..]
Ook promotie gevalletje? Of is dat bij de vrouwen niet zo
quote:Op maandag 21 april 2025 18:37 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Is de officiële naam nu echt "Ronde de Mouscron"? Dus half Nederlands en half Frans.
Frans is daar toch de voertaal?
quote:Goede vraag — en ja, dat lijkt inderdaad zo op het eerste gezicht! Maar hier zit een interessante taalkundige nuance achter.
Betekenis van “ronde” in het Frans en Nederlands
• In het Nederlands betekent “ronde” natuurlijk iets als een etappe of koers (zoals in Ronde van Vlaanderen).
• In het Frans bestaat het woord “ronde” echter ook. Het betekent onder meer ronde in de zin van een patrouille of omloop, en het wordt ook in sportcontexten gebruikt, bijvoorbeeld:
• La Ronde (een ronde/omloop)
• Ronde de l’Oise, Ronde de l’Isard, Ronde de Mouscron, enz.
Dus: “Ronde de Mouscron” is volledig Frans, en wordt op die manier ook bewust in andere Franstalige koersen gebruikt. Het is géén Nederlands-Franse mengvorm.
Frans gebruik van “ronde” in wielrennen
In de wielerwereld is “ronde” gewoon ingeburgerd in het Frans. Het verwijst naar een meerdaagse of eendaagse wedstrijd die in een lusvorm wordt gereden. Bekende voorbeelden:
• Ronde de l’Isard (Frankrijk)
• Ronde de l’Oise
• Ronde de l’Ain
Samenvattend
Hoewel “ronde” op het eerste gezicht Nederlands lijkt, is het ook een correct Frans woord dat vaak gebruikt wordt in de wielerwereld. “Ronde de Mouscron” is dus volledig Frans, en past prima bij de Franstalige locatie en traditie.
https://www.runners.nl/ni(...)kilometer-37-minutenquote:Op donderdag 24 april 2025 22:17 schreef Koffieplanter het volgende:
Is Sidney Swierenga een fenomeen?
Heeft ze voor wielrennen gekozen ja?quote:Op donderdag 24 april 2025 22:17 schreef Koffieplanter het volgende:
Is Sidney Swierenga een fenomeen?
Met de finish om 14h00…ruim voor het donker dus binnen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:50 schreef franklop het volgende:
Morgen start de Vuelta voor de vrouwen. Een TTT in Barcelona om mee te beginnen
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met de finish om 14h00…ruim voor het donker dus binnen.
TTT´s moeten ze sowieso lekker afschaffen. Of op zijn minst als aparte wedstrijd organiseren en niet meer verwerken in rondes. Het gaat helemaal nergens over dat je elke etappe individueel moet presteren, behalve eentje waar je volledig afhankelijk bent van je teamgenoten.quote:Op zondag 4 mei 2025 10:50 schreef Szura het volgende:
Ik zie nu dat we beginnen met een TTT van 8km, wat een schande voor de discipline eigenlijk
Minimaal x4 of x5 inderdaadquote:Op zondag 4 mei 2025 10:50 schreef Szura het volgende:
Ik zie nu dat we beginnen met een TTT van 8km, wat een schande voor de discipline eigenlijk
Ja vermoedelijk... ze hadden na de val 1:25 achterstand... en op de finish nog maar 0:40...quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:51 schreef Faraday01 het volgende:
20 seconden tijdstraf voor de SD dames in de achtervolging. Nog niet gelezen waar het voor is, waarschijnlijk stayeren?
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:15 schreef Koffieplanter het volgende:
De Snor moet dringend bijgepunt worden.
Paladin weer eens top-10 in een WT-koers zonder te winnen, volgens een journalist voor de 66e keer op rij. De vrouwelijke Keldermanquote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nog maar eens Bredewold in het Baskenland. Koploopsters pas in de laatste meters van de rit ingerekend. SD Worx kreeg het gat niet dicht, gelukkig konden ze onder meer op Lidl-Trek rekenen om ze alsnog de zege te bezorgen!
SD heeft nog nooit een rit niet gewonnen in Baskenland.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nog maar eens Bredewold in het Baskenland. Koploopsters pas in de laatste meters van de rit ingerekend. SD Worx kreeg het gat niet dicht, gelukkig konden ze onder meer op Lidl-Trek rekenen om ze alsnog de zege te bezorgen!
Dat is nu aan het gebeuren, want Demi heeft iedereen eraf gereden.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:56 schreef wimderon het volgende:
[..]
SD heeft nog nooit een rit niet gewonnen in Baskenland.
Volgens het stuk op Teletekst zit ze nog steeds bij SDquote:Op zondag 18 mei 2025 12:55 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Dat is nu aan het gebeuren, want Demi heeft iedereen eraf gereden.
Wat kan niet?quote:Op zondag 18 mei 2025 13:54 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Dit kan toch niet. Reusser had gelijk.
Die is wel héél Lidl.quote:Op zondag 18 mei 2025 13:54 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zei Reusser?quote:Op zondag 18 mei 2025 13:54 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
quote:In Vive le Velo zegt Reusser zich te storen aan het feit dat er rensters met anorexia rondrijden in het peloton. Daar moet de UCI nodig wat aan doen, zegt ze in gesprek met Maarten Vangramberen. "Voeding is een belangrijk onderdeel van ons beroep, net zoals het lichaamsgewicht. Elke renster is daarmee bezig. En dat gaat van op een hele gezonde manier op je voeding letten tot aan het ontwikkelen van een eetstoornis en mentaal ziek worden. Er zijn een paar rensters in het peloton die anorexiapatienten zijn en ik vind dat je die uit de sport moet halen. Zij moeten namelijk niet een voorbeeld zijn voor jonge rensters, die denken dat ze ook zo mager moeten worden om te kunnen presteren. Dat is voor niemand goed namelijk."
Jeetje. Wie is dat?quote:Op zondag 18 mei 2025 13:54 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Gebeurt heel veel bij vrouwelijke rensters. (En soms ook bij Denen)quote:
Als ik op haar Insta kijk zie ik dat ze al een tijdje zo dun is. Ik vind ‘t lastig oordelen, want ik ken haar en haar persoonlijke situatie totaal niet maar je zou van Lidl Trek wel verwachten dat ze hun rensters en renners goed begeleiden.quote:
Mooi om te zien dat Vollering van haar grootste tegenstander is bevrijd. Blijkt dat het toch echt fijner is wanneer de tegenstanders voor een andere ploeg rijden. Hoe noemden we dat in coronatijd. Better outside pissing in than inside pissing in?quote:Op zondag 18 mei 2025 12:55 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Dat is nu aan het gebeuren, want Demi heeft iedereen eraf gereden.
Het is ook lastig zonder te weten hoe het zit. Weten wij veel, misschien heeft ze wel een schildklierafwijking en eet ze zich een ongeluk om dit gewicht nog te houden.quote:Op maandag 19 mei 2025 08:58 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als ik op haar Insta kijk zie ik dat ze al een tijdje zo dun is. Ik vind ‘t lastig oordelen, want ik ken haar en haar persoonlijke situatie totaal niet maar je zou van Lidl Trek wel verwachten dat ze hun rensters en renners goed begeleiden.
Gewonnen vandaag! Harstikke gezond dus.quote:Op zondag 18 mei 2025 13:54 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Gewonnen vandaag! Harstikke gezond dus.
Klinkt als classic SD Worx dat Wiebes gewoon voor de rit mocht gaan terwijl Kopecky op achterstand reed.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:50 schreef wimderon het volgende:
Kopecky verliest 1:46 nadat ze achter een valpartij zat, UAE en daarna ook Movistar trokken vol door.
En Wiebes is zo intens dom. Waarom moet je nou per se het sprintje om plek 3 met 4 lengtes winnen.
Ik voorspel een knieblessure zo'n twee weken voor de start.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 15:26 schreef Koffieplanter het volgende:
Sow, en die wil de Tour proberen winnen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |