quote:
Op woensdag 5 maart 2025 20:26 schreef AchJa het volgende:[..]
Nee dat bedoel ik niet, we doen net alsof de EU/europa binnen een paar jaar een zelfstandige defensie industrie op poten heeft gezet en we onszelf dan kunnen bedruipen en voortzettingsvermogen hebben. Nou dat gaat er de eerste 15 jaar echt niet van komen.
Dat is zeker niet noodzakelijk. De wil is het belangrijkste en trump doet er werkelijk alles aan om de wil te mobiliseren. Het probleem van te lage defensie uitgaven is niet de politiek, het is de bevolking die daar niet voor te porren was. Inmiddels is dat volledig veranderd.
We doen net alsof 800 miljard voor defensie veel is, dat kunnen we makkelijk per jaar ophoesten als Europa. Zitten we ongeveer op 3% BNP. Meer dan de Russische totale belastinginkomsten.
We kunnen probleemloos zonder Amerikaanse cloud, zonder Amerikaanse hardware, zonder Amerikaanse technologie wanneer we de banden met China aanhalen. Tja of dat ten koste van Taiwan gaat? Geen idee, dat is sowieso voor ons een onoplosbaar probleem. Laat Donald lekker bij Vlad buurten, gaan wij wel naar Xi. Niet omdat China opeens deugd, niet omdat we dat graag willen, maar in een wereld met vier machtsblokken is China voor ons de veiligste. En dan ben ik heel vriendelijk voor Rusland dat ik ze een machtsblok noem.
Oekraïne blijven steunen met wat we maar kunnen vinden, zorgen dat ze Rusland echt blijven slopen, zowel militair als economisch en ondertussen echt gas geven op een defensie-industrie die al onvergelijkbaar is met die van 2022 en Rusland is kansloos.
Er is geen reden om Calimero te blijven spelen, het vergt alleen een beetje lef. Lef die moet beginnen bij de bevolking, lef die ik zie ontstaan in Canada en in Europa.
2026 is een goed piekmoment om te gaan ontdekken hoe de wereld zich gaat ontwikkelen. Maximaal voorsorteren op maximale autonomie als continent gaat nu al starten