Ja, het is al de vijfde versie en de eerste vlucht staat gepland voor 2033. Dus we zullen het over 8 jaar zien.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
https://www.spacedaily.co(...)rs_missions_999.html
De laatste Starship was al de negende versie. We gaan het inderdaad zien.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 09:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het is al de vijfde versie en de eerste vlucht staat gepland voor 2033. Dus we zullen het over 8 jaar zien.
Als SpaceX nu ook leert van de Chinezen, door ook een derde trap toe te voegen, dan komen we nog eens ergens!quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
De laatste Starship was al de negende versie. We gaan het inderdaad zien.
Mocht uit hun testresultaten maar voren komen dat dat nodig is, zullen ze dat ongetwijfeld doen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als SpaceX nu ook leert van de Chinezen, door ook een derde trap toe te voegen, dan komen we nog eens ergens!
Dat zou ik wel lachen vinden. Daar zal Musk dan wel een traantje om moeten laten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Mocht uit hun testresultaten maar voren komen dat dat nodig is, zullen ze dat ongetwijfeld doen.
Nee, want hij heeft een doel en dat is naar Mars gaan. En dan gaat het erom wat daarvoor nodig is. Mocht dit nodig zijn, zal hij er alles behalve een traantje om laten.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zou ik wel lachen vinden. Daar zal Musk dan wel een traantje om moeten laten.
Dat zijn we dan oneensquote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, want hij heeft een doel en dat is naar Mars gaan. En dan gaat het erom wat daarvoor nodig is. Mocht dit nodig zijn, zal hij er alles behalve een traantje om laten.
Omdat het doel van SpaceX een enorme SSTO was waarmee hij naar Mars kon vliegen? Alhoewel ik niet denk dat hij zelf nog wil gaan. Hij is nog niet boven de dampkring geweest. Te gevaarlijk.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waarom zou hij er een traantje om laten als het hem dichter bij het doel brengt?
Nee, het doel is naar Mars vliegen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat het doel van SpaceX een enorme SSTO was waarmee hij naar Mars kon vliegen? Alhoewel ik niet denk dat hij zelf nog wil gaan. Hij is nog niet boven de dampkring geweest. Te gevaarlijk.
Dat zijn we dan weer oneensquote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:23 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, het doel is naar Mars vliegen.
We gaan het zien.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zijn we dan weer oneens
Dat was het ooit wel, nu is het gewoon goede marketing om zijn aandelenkoers opgekrikt te houden.
NASA heeft hem ook al betaald voor meerdere reizen naar de Maan. Starship had daar al moeten staan. Maar ik denk zelf dat hij er geen haast meer mee heeft. Hij is waarschijnlijk een beetje moedeloos, omdat hij er niet echt meer in gelooft.
Hij moet wel, want hij is er al voor betaald, dus het is nu wachten tot de NASA het opgeeft en de stekker er uit trekt.
Daarom is hij (denk ik) ook veel eerlijker geworden over vluchten naar de Maan en Mars. Hij zegt nog wel dat het gaat lukken, maar praat nu wel over alle problemen waar je tegenaan loopt. Alleen de showstoppers worden nog omzeild of met een leugentje afgedaan.
Hij gaat straks Starship niet gebruiken om naar de sterren te vliegen, of naar andere planeten of manen, maar om Starlink satellieten te lanceren. Er vallen er nu iedere dag al een paar uit de lucht, dus als er straks 42.000 rondjes draaien, wordt het een hele klus om de verse te lanceren. En dat kan Starship straks prima doen.
Het is natuurlijk wel zo, dat de motoren steeds meer vermogen moeten leveren om het steeds grotere en zwaardere schip naar boven te duwen, waardoor ook de turbopompen steeds harder moeten werken en de druk steeds hoger wordt. Dat zien we ook door alle lekken iedere keer. Dus ik denk dat hij al blij genoeg is als hij dat voor elkaar krijgt.
Dat is maar een speledingetjequote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:19 schreef Puzzie het volgende:
Blue Origin to launch NS-32 crew to suborbital space
Bekijk deze YouTube-video
I know maar dit is wel in het juiste topic volgens mijquote:
Hoeveel onderdelen van die booster zouden ook alle 26 reizen hebben meegemaakt? Of zou ondertussen het meeste wel een keer vervangen zijn?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 22:24 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Oh, we hadden net een booster die voor de 26e keer naar de ruimte ging. En terugkwam.
26 keer.
26
Dit was 10 jaar geleden nog pure sci-fi
Dus met onderdelen die 59 missies mee hadden gemaakt.quote:Out of 270 SRBs launched over the Shuttle program, all but four were recovered – those from STS-4 (due to a parachute malfunction) and STS-51-L (terminated by the range during the Challenger disaster).[6] Over 5,000 parts were refurbished for reuse after each flight. The final set of SRBs that launched STS-135 included parts that had flown on 59 previous missions, including STS-1.[7] Recovery also allowed post-flight examination of the boosters,[8] identification of anomalies, and incremental design improvements.[9]
Waarschijnlijk het grootste gedeelte. In tegenstelling tot de SRBs, wordt de SpaceX-booster na terugkeer gecontroleerd op structurele integriteit en waar nodig onderdelen vervangen of gerepareerd. Vergelijkbaar met een onderhoudsbeurt van een vliegtuig dus.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel onderdelen van die booster zouden ook alle 26 reizen hebben meegemaakt? Of zou ondertussen het meeste wel een keer vervangen zijn?
Bij de Shuttle deden ze dat ook, alleen maakten die tussen de vluchten een plons:
[..]
Dus met onderdelen die 59 missies mee hadden gemaakt.
Het is wel zo, dat ze de onderste cilinder van de raket meestal de eerste trap noemden, maar dat is verwaterd sinds SpaceX dat anders doet. Ik heb zelf het idee, dat Musk vind, dat door de eerste trap van Starship een booster te noemen, het toch nog een beetje een SSTO is.
Op zich zou dat wel de eenvoudigste manier zijn om het laadvermogen te vergroten: nog wat boosters aan de zijkant van de booster bevestigen. Maar dan wordt het natuurlijk wel een eerste trap.
How SpaceX Refurbish A Used Boosterquote:Op zaterdag 31 mei 2025 23:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waarschijnlijk het grootste gedeelte. In tegenstelling tot de SRBs, wordt de SpaceX-booster na terugkeer gecontroleerd op structurele integriteit en waar nodig onderdelen vervangen of gerepareerd. Vergelijkbaar met een onderhoudsbeurt van een vliegtuig dus.
De SRBs werden volledig uit elkaar gehaald nadat ze in zee waren gevallen, alle onderdelen nagekeken, schoongemaakt, etc. Het was eigenlijk net zo duur of nog duurder dan een nieuwe raket bouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |