Otters gespot in Alkmaarse gracht: 'Heel bijzonder'In de Schelphoekgracht in Alkmaar zijn twee otters gespot. Dat meldt NH. De otter is al langer aan een opmars bezig in de provincie, maar volgens een onderzoeker van Landschap Noord-Holland is het bijzonder dat hij nu ook in de stad is gezien.
![1024x576a.jpg]()
Het was bewoonster Martha van der Horst die vrijdag aan het eind van de middag voor haar huis een otter zag. "Ik dacht eerst dat het een groot stuk hout of een zeehond was. Toen ik goed keek, zag ik dat het een otter was." In eerste instantie dacht ze dat het om één otter ging, maar later zag ze bij haar voeten aan de kade nog een andere, vertelt ze tegen de regionale omroep.
Volgens Kevin Raatjes, onderzoeker bij Landschap Noord-Holland, is het bijzonder dat er otters gespot zijn in de grachten van Alkmaar. "De dieren zijn op dit moment heel hard bezig zich te verspreiden. In 2019 zijn ze de provincie ingekomen, vanuit de omgeving van Almere richting Amsterdam. De coronatijd hebben ze gebruikt om de sprong te maken over het IJ."
Zeer schuwDaarna werd het voor de otter moeilijker, omdat het in de natuur, in de stad en op de weg weer veel drukker werd. "Dat er nu een melding komt van otters in Alkmaar, betekent dat ze een grote sprong vanuit de omgeving van Volendam en Monnickendam hebben gemaakt. Dat maakt het echt bijzonder", aldus Raatjes.
Van der Horst maakte meteen een video:
Bekijk deze YouTube-videoBovendien zijn otters nachtdieren en laten ze zich overdag niet snel zien. Ze zijn dan meestal aan het rusten op een beschutte plek, en zeer schuw. "Ze hebben jou vaak sneller gezien dan jij hen", vertelt de onderzoeker. Dat maakt het over het algemeen moeilijk om ze te spotten.
Wie toch een poging wil wagen, heeft in de winter de beste kans. "Dan is er weinig begroeiing aan de waterkant. Als je een wandeling maakt in het donker langs de gracht of vaart, kan je ze misschien wel een keer zien."
Bewoonster Van der Horst zegt dat de otters vrijwel meteen nadat ze haar video maakte zijn verdwenen. "Ik heb ze sinds dat moment niet meer gezien."