abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216931187
quote:
7s.gif Op woensdag 5 maart 2025 07:33 schreef HSG het volgende:
Ik woon ook samen en het huis staat op naam van mijn vrouw. Ik betaal meer voor gas, elektra, water en andere vaste lasten zodat zij de hypotheek + rente op haar neemt.
En hoe is het geregeld voor het geval de relatie eindigt of zij komt te overlijden?
pi_216969775
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
Overigens snap ik dat hij het even aankijkt maar dan zou ik haar ook niet mee laten betalen. Misschien kan ze zich na 1 of 2 jaar inkopen middels staffel per jaar samen en betalen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216969953
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:22 schreef ToT het volgende:
Wij deden altijd gewoon natte-vingerwerk; ik keek naar wat de vaste lasten waren en daar betaalde ze naar rato een deel aan mee.
Wat maandelijks over bleef, ging naar een spaarrekening voor leuke dingetjes voor ons samen.

Toen we gingen verbouwen, hadden we een bouwdepot nodig en toen moest het huis voor de helft op haar naam komen te staan.
Is dat verplicht dat die op beide naam komt te staan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216970002
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ons werd verteld van wel, ja. Was ik niet zo blij mee, maar vooruit.
pi_216970008
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:55 schreef Solispolar het volgende:
Pas maar op met dit soort topics TS. Laatst stelde ik (vanuit het andere perspectief) een soortgelijke vraag en toen werd er een complete psychoanalyse op mijn relatie losgelaten. Blijkbaar is een relatie onmogelijk als je voorstelt om iets bij te dragen in een relatie.

OT: Ik zou gewoon weg blijven van betalen hypotheek/waardevermeerdering e.d. Ik zou een bepaalde huursom afspreken en hem dat gewoon betalen; net als dat je op een andere manier een huis zou huren.
Eens. Maar wat minder markt conform en wat meer naar werkelijke lasten (hypothecaire last bijv).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216970012
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:12 schreef ToT het volgende:

[..]
Ons werd verteld van wel, ja. Was ik niet zo blij mee, maar vooruit.
Lullig, dat gaat in mijn situatie ook wel spelen denk ik.

Huis staat op mijn naam en die overdrachtsbelasting vind ik maar zonde om af te tikken. Je krijgt er niks voor terug.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 09:24:32 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216970079
quote:

[..]
Dat zal afhankelijk zijn van de financiële situatie: als het inkomen van de eigenaar van de woning voldoende is om de nieuwe hypotheek alleen te dragen zal het niet nodig zijn, als het gezamenlijke inkomen nodig is om de verbouwing te kunnen financieren waarschijnlijk wel, en dat is ook logisch, anders heeft iemand een hypothecaire verplichting op een huis dat niet van hem of haar is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216970183
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:55 schreef Solispolar het volgende:
Pas maar op met dit soort topics TS. Laatst stelde ik (vanuit het andere perspectief) een soortgelijke vraag en toen werd er een complete psychoanalyse op mijn relatie losgelaten. Blijkbaar is een relatie onmogelijk als je voorstelt om iets bij te dragen in een relatie.

OT: Ik zou gewoon weg blijven van betalen hypotheek/waardevermeerdering e.d. Ik zou een bepaalde huursom afspreken en hem dat gewoon betalen; net als dat je op een andere manier een huis zou huren.
Ah mooi dat je toen mijn advies hebt overgenomen. Zouden meer mensen moeten doen.
pi_216970187
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zal afhankelijk zijn van de financiële situatie: als het inkomen van de eigenaar van de woning voldoende is om de nieuwe hypotheek alleen te dragen zal het niet nodig zijn, als het gezamenlijke inkomen nodig is om de verbouwing te kunnen financieren waarschijnlijk wel, en dat is ook logisch, anders heeft iemand een hypothecaire verplichting op een huis dat niet van hem of haar is.
Je staat beide met je inkomen garant op de betalingsverplichting van de hypothecaire lening van de woning.

En het onderpand is tevens daar.

Welk nut moet het hebben dat het onderpand qua eigendom over beide personen is gedeeld?

De hypothecaire zekerheid verkregen op de woning bij wanbetaling is hetzelfde. En de garantstelling van het inkomen ook.

Samen verantwoordelijk en samen bezit kan prima, de bank kan in theorie 100% bij beide opeisen dat is niet gelimiteerd tot 50% van de waarde van de hypothecaire lening.

Kom bovenstaande niet zo gemakkelijk tegen overigens als ik erop zoek. Inkomen kan worden meegerekend van de partner kun je veelal lezen de verdere eisen daarbij ben ik niet tegengekomen.

Maar theoretisch hoeft het qua zekerheden voor de geldverstrekker niks uit te maken. Dus zou vreemd zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 08-03-2025 09:44:15 ]
  zaterdag 8 maart 2025 @ 09:48:43 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216970267
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je staat beide met je inkomen garant op de betalingsverplichting van de hypothecaire lening van de woning.

En het onderpand is tevens daar.

Welk nut moet het hebben dat het onderpand qua eigendom over beide personen is gedeeld?

De hypothecaire zekerheid verkregen op de woning bij wanbetaling is hetzelfde. En de garantstelling van het inkomen ook.

Samen verantwoordelijk en samen bezit kan prima, de bank kan in theorie 100% bij beide opeisen dat is niet gelimiteerd tot 50% van de waarde van de hypothecaire lening.

Kom bovenstaande niet zo gemakkelijk tegen overigens als ik erop zoek. Inkomen kan worden meegerekend van de partner kun je veelal lezen de verdere eisen daarbij ben ik niet tegengekomen.

Maar theoretisch hoeft het qua zekerheden voor de geldverstrekker niks uit te maken. Dus zou vreemd zijn.
Als je met je inkomen garant staat voor de hypothecaire lening dan ben je hoofdelijk aansprakelijk (voor de volledige lening), het deugt van geen kant als je wel aansprakelijk bent terwijl je geen enkel recht op die woning hebt.

Als de eigenaar van de woning niet voldoende inkomen heeft om een aanvullende hypotheek alleen te dragen dan kan de verbouwing of niet doorgaan of hij moet het eigendom delen met iemand door wiens inkomen de verbouwing wel door kan gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216970325
Chatgpt
Gezamenlijke lening zonder mede eigendom
quote:
Ja, dat is mogelijk, maar het hangt af van de bank en de voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Er zijn een paar opties:

1. **Gezamenlijke lening zonder mede-eigendom** – Je kunt samen een hypotheek aanvragen, zelfs als de woning op naam van slechts één partner staat. Beide inkomens worden dan meegeteld bij de berekening van de leencapaciteit, maar alleen de eigenaar van de woning heeft officieel eigendomsrechten.

2. **Hoofdelijke aansprakelijkheid** – De bank kan eisen dat beide partners hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de lening. Dit betekent dat als één partner niet meer kan betalen, de andere volledig verantwoordelijk blijft voor de aflossing.

3. **Toevoegen als mede-eigenaar** – Als je niet alleen mee wilt betalen maar ook mede-eigenaar wilt zijn, kan de woning (gedeeltelijk) op beide namen gezet worden via een notaris. Dit heeft juridische en fiscale gevolgen.

Het is verstandig om met een hypotheekadviseur te overleggen, zodat je zeker weet welke optie het beste bij jullie situatie past. Is dit een situatie waar je zelf mee te maken hebt?
pi_216970379
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je met je inkomen garant staat voor de hypothecaire lening dan ben je hoofdelijk aansprakelijk (voor de volledige lening), het deugt van geen kant als je wel aansprakelijk bent terwijl je geen enkel recht op die woning hebt.

Als de eigenaar van de woning niet voldoende inkomen heeft om een aanvullende hypotheek alleen te dragen dan kan de verbouwing of niet doorgaan of hij moet het eigendom delen met iemand door wiens inkomen de verbouwing wel door kan gaan.
Je hebt woongenot van de woning. Hoe jij risico's verdeeld en afdekt onderling moet je toch gezamenlijk weten?

Dan neem je wat risico op maandelijkse betaling aflossing en rente. Mag toch hopen dat je dat zou willen ophoesten voor je partner als je samen ergens woont en iemands inkomen zou wegvallen.

Dat de bank eerst de schulden dient af te wikkelen met de opbrengsten van een gedwongen verkoop van de woning... Lijkt me evident.

Dus ja je loopt dan risico dat je wat moet betalen maar dat is in beide gevallen. De woning dient reeds onder water te staan voordat je kan praten over restschulden.
pi_216970393
quote:

[..]
Als beiden hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor de hypotheekschuld uit dat bouwdepot lijkt het me niet meer dan logisch dat beiden ook aanspraak kunnen maken op het onderpand.
pi_216970417
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als beiden hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor de hypotheekschuld uit dat bouwdepot lijkt het me niet meer dan logisch dat beiden ook aanspraak kunnen maken op het onderpand.
Inkomen gaat meer om de betalingsverplichting van de maandelijkse sommen.

De totale schuld wordt gedekt met onderpand.

Ik zie het issue niet.
De waarde van het onderpand is 100% of dat nou 2*50% is of 1*100%.

Qua twee personen verder hoofdelijk aansprakelijk voor restschuld zou gunstig moeten zijn voor de bank. Minder risico dat het geld niet te halen valt. Cq meer onderpand. Defacto.

Of personen dat risico willen hebben moeten zij weten?
pi_216970486
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je hebt woongenot van de woning. Hoe jij risico's verdeeld en afdekt onderling moet je toch gezamenlijk weten?

Dan neem je wat risico op maandelijkse betaling aflossing en rente. Mag toch hopen dat je dat zou willen ophoesten voor je partner als je samen ergens woont en iemands inkomen zou wegvallen.

Dat de bank eerst de schulden dient af te wikkelen met de opbrengsten van een gedwongen verkoop van de woning... Lijkt me evident.

Dus ja je loopt dan risico dat je wat moet betalen maar dat is in beide gevallen. De woning dient reeds onder water te staan voordat je kan praten over restschulden.
Het grootste risico is dat je nog steeds hoofdelijk aansprakelijk bent voor 100% van de openstaande som nadat de relatie beëindigd is en de eigenaar van de woning jou als niet-rechthebbende ex-partner er uit gemieterd heeft.
Maar leuk joh, je hebt wel die hypotheek op je naam staan dus betaal maar lekker tot de 30 jaar voorbij zijn. Veel succes in de rest van je leven, waarin je lasten hebt waar je niets voor terugkrijgt en die het je nóg veel lastiger maken om in de toekomst een (andere) woning te kopen.
pi_216970635
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het grootste risico is dat je nog steeds hoofdelijk aansprakelijk bent voor 100% van de openstaande som nadat de relatie beëindigd is en de eigenaar van de woning jou als niet-rechthebbende ex-partner er uit gemieterd heeft.
Maar leuk joh, je hebt wel die hypotheek op je naam staan dus betaal maar lekker tot de 30 jaar voorbij zijn. Veel succes in de rest van je leven, waarin je lasten hebt waar je niets voor terugkrijgt en die het je nóg veel lastiger maken om in de toekomst een (andere) woning te kopen.
Lijkt me evident dat een eis binnen de voorwaarden is dat je er samen woont etc. Indien de relatie stukloopt gedwongen verkoop (evt).
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 10:33:04 #242
236264 crew  capricia
pi_216970801
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Inkomen gaat meer om de betalingsverplichting van de maandelijkse sommen.

De totale schuld wordt gedekt met onderpand.

Ik zie het issue niet.
De waarde van het onderpand is 100% of dat nou 2*50% is of 1*100%.

Qua twee personen verder hoofdelijk aansprakelijk voor restschuld zou gunstig moeten zijn voor de bank. Minder risico dat het geld niet te halen valt. Cq meer onderpand. Defacto.

Of personen dat risico willen hebben moeten zij weten?
Jij wil een hypothecaire lening aangaan op een onderpand wat niet van jou is?
Vergeet het maar.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 maart 2025 @ 10:40:28 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216970875
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:57 schreef ludovico het volgende:
Chatgpt
Gezamenlijke lening zonder mede eigendom
[..]

Dan neem je toch lekker een hypotheek met ChataGPT?
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 11:10:53 #244
236264 crew  capricia
pi_216971196
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wordt helemaal leuk als de eigenaar komt te overlijden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216971290
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is hier eens eerder in een topic voorbij gekomen paar jaar geleden dat iemand hier in getrapt was.

Het kan, het mag, je moet het zelf alleen niet willen en als bank moet je het ook niet willen. Moet je voor je risico model ineens de relatiestatus gaan monitoren
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 11:53:17 #246
236264 crew  capricia
pi_216971582
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is hier eens eerder in een topic voorbij gekomen paar jaar geleden dat iemand hier in getrapt was.

Het kan, het mag, je moet het zelf alleen niet willen en als bank moet je het ook niet willen. Moet je voor je risico model ineens de relatiestatus gaan monitoren
Ja. Echt bizar hè. (Mee)tekenen voor zo'n lening, zonder dat er ook maar iets aan eigendom tegenover staat. Ongelooflijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216971810
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me evident dat een eis binnen de voorwaarden is dat je er samen woont etc. Indien de relatie stukloopt gedwongen verkoop (evt).
De geldverstrekker heeft alleen niets te maken met civielrechtelijke afspraken die je onderling maakt. Dus als de ex niet welwillend is los je daar niet echt iets mee op. Zeker niet omdat je geen mede-eigenaar bent.

Voordat je met civiele procedures bij een niet meewerkende ex de zaken hebt afgehandeld ben je jaren verder en zit je dus jaren in de shit.
pi_216971830
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Wordt helemaal leuk als de eigenaar komt te overlijden.
Idd. Woning naar de wettelijke erfgenamen en schuld naar de tweede schuldenaar. Echt een feestje.
pi_216972309
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Jij wil een hypothecaire lening aangaan op een onderpand wat niet van jou is?
Vergeet het maar.
Van je partner. waar je mee samenwoont, die het onderpand geeft. En vooralsnog zie ik nog niet eenduidig dat dit niet zou kunnen overigens.

Het onderpand is uiteraard eigendom van de partner in dit scenario, die de hypothecaire lening aangaat.
De partner zonder eigendom staat slechts mede garant voor de betaling van de schuld.

Het grote verhaal is dat de betaalbaarheid groter is als twee personen met inkomen garant staan voor de terugbetaling.

Ik zou niet weten waarom een bank dat niet zou wensen. Meer zekerheid op terugbetaling, meer beter. Het onderpand blijft hetzelfde.
pi_216972339
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
:')

Nu geef ik Chatgpt niet voldoende credits om hier sluitend over te zijn, maar ook Leandra zonder bronvermelding op het Fok forum niet.

quote:
In de rechtspraak komt de volgende situatie regelmatig voor: man en vrouw gaan samenwonen, maar de woning is en blijft volledig eigendom van de man. Besloten wordt om de bestaande hypotheek over te sluiten. Zowel man als vrouw gaan de hypotheek aan en worden beide hoofdelijk aansprakelijk. Vervolgens komt er na enige tijd een einde aan de relatie. De woning wordt verkocht maar de opbrengst daarvan is minder dan de hypotheekschuld. De man verdwijnt met de Noorderzon. De achterblijvende vrouw heeft geen woning meer, maar is voor de restschuld volledig aansprakelijk. Dat zijn trieste situaties!
https://www.yvvy.nl/nieuws/2019/09/geen-eigenaar/

Mocht dat niet uit de lucht gegrepen zijn gebeurde het in het verleden dus zeker wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')