Dank voor je pm; ik kan helaas om een of andere reden niet reageren. Welkom terug, iig.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 17:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, je zei dat er geen bewijs is. Ik heb je erop gewezen dat dat er wel is. De historische Jezus is onbetwist. De wederopstanding hebben we allerlei indirect bewijs van.
Dank en geen probleem.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dank voor je pm; ik kan helaas om een of andere reden niet reageren. Welkom terug, iig.
Mijn vraag voor nu: hoe denk je precies 'zonde' empirisch te kunnen bewijzen?
Spiritueel gebrek en overtreding van heilige regels.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dank en geen probleem.
Dat hangt van je definitie van zonde af lijkt me. Je kunt het bestaan van iets pas bewijzen als je het omschreven hebt.
Dus welke definitie had je in gedachten bij 'zonde'?
Ja, dus eigenlijk zeg je hier;quote:Op zaterdag 1 maart 2025 17:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als we een meer letterlijke interpretatie hanteren, draait de zondeval erom dat de mens het vertrouwen in God verloor, en daarom tegen Hem zondigde. En omdat God de bron van het leven is, werd de mens daardoor sterfelijk.
Jezus is gekomen om de mens weer met God te verenigen. Zodat die weer eeuwig kan leven.
Omdat het gebrek aan geloof en vertrouwen in God tot de zonde leidde, is het geneesmiddel hiervoor om weer in God te geloven en Hem te vertrouwen.
En dat horen we te doen zoals kleine kinderen hun eigen ouders vertrouwen: zonder twijfel.
En zo horen we ook onze Hemelse Vader te gehoorzamen: zonder twijfel, zonder weerstand. Omdat we er met ons hele hart en hele verstand van overtuigd zijn dat onze Hemelse Vader van ons houdt en het beste met ons voorheeft.
En daarom dienen we ook te geloven dat God, als Hemelse Vader, er plezier aan beleeft om goed te doen aan Zijn kinderen. Zoals hen goede giften geven als ze daarom vragen.
Jezus sprak veelvuldig over Zijn Vader als een liefdevolle persoon die de mensheid weer met zichzelf wil verzoenen. En zo beschreef Jezus zichzelf ook, als de goede Herder die de schapen op het juiste pad leidt.
Als Jezus zo'n uitspraak doet over 'bid met geloof en je krijgt', is dat heel iets anders dan als een mysticus het over het 'manifesteren van je wil' heeft of iets dergelijks. Die geloven dat ze de realiteit kunnen ombuigen via hun wil, visualisatie en andere technieken. Het gebed is een vraag om iets aan een persoonlijke God, er is sprake van een relatie tussen twee levende wezens, Schepper en schepsel. Dat is echt heel iets anders dan het idee dat je zelf goddelijk bent en de realiteit naar je wil kunt ombuigen.
SPOILER: The Shoe GuruOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of is het zo dat het Jezus HOORT te heten en al het andere is onzin? En volgens wie dan he? De bijbel? Jou?
Zie je hoe taal hier zaken kan beinvloeden, ergo; het vrijwel helemaal bepaalt, en dat symboliek op meerdere wijzen uit te leggen is, zoals een boom ook op meerdere manieren te beschrijven is?
Of is dat onzin, omdat het Christendom het bij het juiste eind heeft [met reden?] , want de kerk zegt dit.... (al deze argumenten hebben andere religies ook)
Hoe kun jij bepalen dat Jezus zoveel verschillend, of specialer of anders of beter of hoger of verder was dan bovenstaande namen. Hoe?
Met welke argumenten?
Kun je zo specifiek en volledig mogelijk reageren álle vragen, als je tijd hebt.
Thanks. (eigenlijk hoef ik geen antwoord op die vragen, maar wil ik dat je er zelf over nadenkt, maar een antwoord zou leuk zijn)
PS, een interessante post op facebook die ik tegen kwam laatst, zei, en ik citeer;Behoorlijk sterke, maar je moet er wel over (durven) nadenken. Want hoe zie je het taal/label/inconsistentie probleem niet wat je naar voren brengt? Goed, denk er over na, ik zal vanacht reageren, zo uitgebreid als nodig en voor zover mijn kennis reikt.quote:"At first, look at all the Gods, all the religions you do NOT believe in. So for instance, if you're a Christian; try to think of Allah, Shiva, Odin, Krishna, Zeus, Poseidon, etcetera.
Now try as second step; why do i not believe in these God(s)?
Third and last step; Apply the same reasons to your own religion.
Done."
Edit; als je komt met; "omdat dit en dit in de bijbel staat", dan stoppen we gelijk met het gesprek imo.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 01-03-2025 20:38:31 ]As above, so below.
Als ik de tien geboden lees, en ik neem een populatie, en ik ga na hoeveel procent van die populatie die geboden overtreden heeft, dan zal daar waarschijnlijk een score van 100% uitkomen. Als je dat nou ien keer doet, over verschillende populaties, dan is de kans zeer groot dat je die resultaten over de rest van de bevolking kunt extrapoleren.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Spiritueel gebrek en overtreding van heilige regels.
quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:30 schreef Mijk het volgende:
Edit; als je komt met; "omdat dit en dit in de bijbel staat", dan stoppen we gelijk met het gesprek imo.
Welk van die geboden overtreedt een pasgeboren baby?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik de tien geboden lees, en ik neem een populatie, en ik ga na hoeveel procent van die populatie die geboden overtreden heeft, dan zal daar waarschijnlijk een score van 100% uitkomen. Als je dat nou ien keer doet, over verschillende populaties, dan is de kans zeer groot dat je die resultaten over de rest van de bevolking kunt extrapoleren.
Maar misschien begrijp ik je vraag niet goed.
Ik denk niet dat je die een vragenlijst kunt laten invullen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welk van die geboden overtreedt een pasgeboren baby?
Wat is daarvoor het bewijs?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je die een vragenlijst kunt laten invullen.
Maar als de zonde in de mens gebakken zit, dan zit die ook in baby's gebakken.
Het feit dat geen mens op aarde niet de geboden overtreedt.quote:
Dat is niet relevant.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het feit dat geen mens op aarde niet de geboden overtreedt.
Dan mag je met redelijke waarschijnlijkheid aannemen dat de zonde vanaf de geboorte in de mens zit.
Dat is wel relevant. Dat kun je afleiden van het feit dat alle mensen die het babystadium ontgroeid zijn zondigen. Dus wat voor reden heb je dan om te geloven dat baby's fundamenteel anders zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is niet relevant.
De vraag is hoe je denkt te kunnen bewijzen dat baby's vanaf het begin zondig zijn.
Hoe bewijst dat dat baby's zondig geboren worden?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is wel relevant. Dat kun je afleiden van het feit dat alle mensen die het babystadium ontgroeid zijn zondigen.
Als alle mensen zondigen, is de kans zeer groot dat alle mensen zondig geboren worden. En baby's dus ook.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe bewijst dat dat baby's zondig geboren worden?
Je eerste stelling is eveneens niet te bewijzen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als alle mensen zondigen, is de kans zeer groot dat alle mensen zondig geboren worden. En baby's dus ook.
Dat is een kwestie van redelijke waarschijnlijkheid op basis van wat je kunt testen. Zo werkt wetenschap. Je hebt een populatie en vervolgens kijk je in hoeverre je resultaten van toepassing zijn of kunnen zijn op een grotere populatie.
Hoezo is dat niet te bewijzen?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je eerste stelling is eveneens niet te bewijzen.
Dat daargelaten, hoe meet je dat een baby zondig is? Kunnen we dat ergens zien, empirisch? Met bepaalde scans?
Omdat je met geen mogelijkheid empirisch kunt bewijzen wat 'zonde' is en dat het inherent aanwezig is in de fysieke, mentale en spirituele opmaak van een baby.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet te bewijzen?
Je wil een wetenschappelijke test. Je kunt niet de hele wereld in je steekproef stoppen. Dus neem je een populatie N. Je herhaalt je proef. Hoe vaker je dezefde resulaten krijgt, hoe betrouwbaarder de bevindingen. En hoe diverser de populaties, hoe generaliseerbaarder. Dit is hoe onderzoek wordt uitgevoerd, dus ik weet niet waar je het over hebt.
Nou nee, dat zeg ik nou juist. Als je een steekproef uitvoert onder kinderen van 4 jaar en kijkt of die Gods geboden overtreden, dan kom je daar denk ik wel op 100% uit.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je met geen mogelijkheid empirisch kunt bewijzen wat 'zonde' is en dat het inherent aanwezig is in de fysieke, mentale en spirituele opmaak van een baby.
Dan is je enige 'bewijs' een tekst uit een bepaald boek.
Nou nee, je kunt namelijk zelf niet aangeven hoe je 'zondigheid' uberhaupt empirisch denkt te kunnen onderbouwen zonder terug te vallen op een onfeilbare tekstuele bron.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou nee, dat zeg ik nou juist. Als je een steekproef uitvoert onder kinderen van 4 jaar en kijkt of die Gods geboden overtreden, dan kom je daar denk ik wel op 100% uit.
Als je daar geen enkele uitzondering op vindt, dan kun je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat alle kinderen met de neiging geboren worden. Anders zou je verwachten dat je ook kinderen en mensen tegenkomt die niet zondigen.
Dus hier snap je niet hoe wetenschap werkt ben ik bang.
Ik vroeg jou om een definitie te geven. Die heb je gegeven. Ben jij dan de onfeilbare tekstuele bron?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou nee, je kunt namelijk zelf niet aangeven hoe je 'zondigheid' uberhaupt empirisch denkt te kunnen onderbouwen zonder terug te vallen op een onfeilbare tekstuele bron.
Nee, ik heb die niet namelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vroeg jou om een definitie te geven. Die heb je gegeven. Ben jij dan de onfeilbare tekstuele bron?
Nou nee, dit is perfect gangbaar. Zo hebben we allerlei spectrums van gedrag en vragenlijsten om populaties daaraan te testen. Als je bijv. de neiging van een populatie tot antisociaal gedrag test, dan bepaal je eerst welke gedragingen daarbij horen (aan de hand van onderzoek), vervolgens maak je een vragenlijst om de mate van aanwezigheid van die gedragingen te testen, en voer je daar een analyse op uit. Dat is gewoon standaard onderzoek. Dus als je 'zondig' definieert als 'overtreding van heilige regels' of preciezer 'overtreding van de tien geboden', dan kun je een vragenlijst maken (of een ander soort proef) om na te gaan of er iemand is die die geboden niet overtreedt.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik heb die niet namelijk.
Dat er uberhaupt om een definitie gevraagd moet worden geeft aan hoe onwerkbaar het is iets als 'zondigheid' empirisch te kunnen onderbouwen.
Dat die heilige regels gerelateerd zijn aan de christelijk-Bijbelse geboden, is jouw invulling.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou nee, dit is perfect gangbaar. Zo hebben we allerlei spectrums van gedrag en vragenlijsten om populaties daaraan te testen. Als je bijv. de neiging van een populatie tot antisociaal gedrag test, dan bepaal je eerst welke gedragingen daarbij horen (aan de hand van onderzoek), vervolgens maak je een vragenlijst om de mate van aanwezigheid van die gedragingen te testen, en voer je daar een analyse op uit. Dat is gewoon standaard onderzoek. Dus als je 'zondig' definieert als 'overtreding van heilige regels' of precies 'overtreding van Gods geboden', dan kun je een vragenlijst maken (of een ander soort proef) om na te gaan of er iemand is die die geboden niet overtreedt.
Dit is gewoon de standaard empirische methode. Ik heb dat soort tests zelf gedaan, dus ik weet heus wel waar ik het over heb hoor.
Ja, dat is nogal logisch dat dat mijn invulling is, want je stelt de vraag aan mij.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat die heilige regels gerelateerd zijn aan de Bijbelse geboden, is jouw invulling.
Want voor Joden en Moslims zijn zonden weer van een andere orde.
Waarom hebben zij niet gelijk?
Omdat het gaat over wetenschap. En geloof. En waarom die twee dus altijd botsen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat is nogal logisch dat dat mijn invulling is, want je stelt de vraag aan mij.
Als je de vraag aan mij stelt, dan weet je dat ik vanuit mijn denkkader denk. Als je dat niet wilde, dan had je je definitie duidelijker moeten kaderen. Maar je hebt die volledig opengelaten, dus dan vul ik hem zelf in.
Als je de geboden van Joden en Moslims tegenkomt, kom je vast tot dezelfde resultaten: 100% zondigt.
Wie heeft er dan gelijk over wat? Wat de heilige regels zijn? Dat is weer een totaal andere vraag, is het niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |