Dat is niet waar want Jezus is dood. Dat is een feit. Die maakt dus niks meer klaar en heeft bidden tot deze historisch twijfelachtige personage geen zin..quote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:02 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Niks. Iemand die gezond is heeft geen dokter nodig zegt Jezus in de bijbel. Daarom zijn de ellendigste die gered zijn uit, en genezen van die problemen, door de waarheid het meest dankbaar.
Bedank ChatGPT maar. Ik ben een eenvoudig econoom en doe niet als creationisten die suggereren dat ze op PhD-niveau overal verstand van hebben. De mening die jij zo waardeert is de grootste gemene deler die de wetenschap (het echte werk dus) heeft over DNA-methylatie. Jammer voor je.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 12:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Je gaf goede tegenargumenten op mijn video wat me deed nadenken ....
Als je zegt dat young earth creationism (ik schrijf het maar voluit, ik moest de afkorting opzoeken) met wetenschap heeft te maken, moet je ook alles met één maat meten. Niet alleen de leeftijd van fossielen, maar ook op welke manier de leeftijd van aarde en zon zijn bepaald en last but not least: de bijbel.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:44 schreef Kerelx het volgende:
Religie behelst geloof. Je begon je betoog met “YEC is geen wetenschap, maar religie” en sloot af met “Geloof en wetenschap zijn gescheiden”. YEC heeft met wetenschap te maken, omdat het een theorie is over het ontstaan van leven op aarde, wat je kan onderzoeken. Anders zijn de theorieën over abiogenese net zo geen wetenschap, omdat die ook op aannames gebaseerd zijn.
Chatgpt is enorm foutgevoelig.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 15:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Bedank ChatGPT maar. Ik ben een eenvoudig econoom en doe niet als creationisten die suggereren dat ze op PhD-niveau overal verstand van hebben. De mening die jij zo waardeert is de grootste gemene deler die de wetenschap (het echte werk dus) heeft over DNA-methylatie. Jammer voor je.
Maar is alle gangbare wetenschap ook gebaseerd op empirisme?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 16:18 schreef Bassie48 het volgende:
Wetenschap is het ordenen van 'de wereld' door middel van empirisch testen en theorievorming die weerlegd kan worden. Geloof is het ordenen van gedachten over moraal en ethiek.
Beide zijn fantastisch voor de mensheid maar totaal verschillend.
Je hoeft niet alles diepgaand op filosofie niveau te kennen om dingen juist te begrijpen en met elkaar in verband te brengen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 15:47 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Bedank ChatGPT maar. Ik ben een eenvoudig econoom en doe niet als creationisten die suggereren dat ze op PhD-niveau overal verstand van hebben. De mening die jij zo waardeert is de grootste gemene deler die de wetenschap (het echte werk dus) heeft over DNA-methylatie. Jammer voor je.
He is risen!quote:Op zaterdag 22 februari 2025 15:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat is niet waar want Jezus is dood. Dat is een feit. Die maakt dus niks meer klaar en heeft bidden tot deze historisch twijfelachtige personage geen zin..
Ach weet je, geloof wat je wil geloven. Ik ben er klaar mee.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 17:10 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Chatgpt is enorm foutgevoelig.
[..]
Maar is alle gangbare wetenschap ook gebaseerd op empirisme?
[..]
Je hoeft niet alles diepgaand op filosofie niveau te kennen om dingen juist te begrijpen en met elkaar in verband te brengen.
Waar ben je klaar meequote:Op zaterdag 22 februari 2025 17:17 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ach weet je, geloof wat je wil geloven. Ik ben er klaar mee.
Bewijs dat hij is opgestaan. Alleen gedachten in je hoofd als je bid tot God is geen empirisch bewijs, het is een gevoel, een emotie veroorzaakt door hersenprocessen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 17:15 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
He is risen!
De geschiedenis beschrijving heeft geen boodschap aan het plebs. Jezus was heel gewoon en stierf de dood van een misdadiger.
Net als Haushofer ben ik klaar met dat geklets over een aarde die niet ouder is dan een paar duizend jaar. Ik ga nu lekker eten en ik wens je een fijne avond toe.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 17:18 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Waar ben je klaar mee
Je moet het niet zo zwaar tillen
Het punt was dat geloof/religie en wetenschap niet “gescheiden” hoeven te zijn. Die twee gaan prima samen en zo kijken er veel wetenschappers (uit het verleden en heden) naar. Dat kan je niet voor hun invullen, daarmee zou je je eigen waarheid/zienswijze aan hun opdringen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar ga je scheef.
YEC gaat niet uit van aannames, maar van onfeilbare waarheid. Er kan, mag en moet niet getornd worden aan de waarheid, die moet vooral bevestiging vinden.
Wanneer een 'geloof' in een hypothese niet houdbaar is na onderzoek, vervalt de hypothese. Dat gaat niet wanneer je je hypothese niet als hypothese brengt maar als reeds geldend feit.
Gelovige wetenschappers zijn verder niet bezig met het bevestigen van een gelovige waarheid, maar met wetenschap. Geloof heeft namelijk geen bewijs nodig.
Daarom is het geen wetenschap.
Ik zit niet in een organisatie of bij een kerkgenootschap noch heb ik ooit in mijn leven een prediker op een kansel aangehoord. Je houdt een betoog die gebaseerd is op aannames. Ik vind het roddelblad niveau, waarbij men niet op de inhoud reageert maar zich op de persoon richt. Ik weet niet of de aarde miljoen, 2 miljoen, 5 miljard, 6000 jaar oud is. Ik stel me gewoon open en vind dat Ali_Kannibali met sterkere argumenten komt, inhoudelijker en rationeler is en met interessante kritiekpunten komt.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 08:56 schreef Vincent_student het volgende:
Ali en Kerelx hanteren de "wijsheid" van de organisatie waar ze in zitten. Het komt niet uit hun zelf, ze vertellen hier wat de prediker op de kansel hun vertelt. En ik vermoed dat ze "uitgezonden" zijn naar de social media.
Waarom ik niet meer meediscussieerde is naast de nutteloosheid van het praten tegen een muur, is dat ze het plezier in het geloof wegnemen door dat gepraat over sabbatten en een heelal van 6000 jaar oud.
Als gelovige begeef je je natuurlijk op glas ijs als je in de oppositie gaat zitten tegenover wetenschappers die al eeuwen bezig zijn geweest om bijvoorbeeld de ouderdom van de aarde en de zon te meten met radioactieve stoffen. In feite ga je dan met al je internet- en sektewijsheid in de stoel zitten van de wetenschapper zonder dat je ooit een bul hebt gehaald op dat terrein. Eigenlijk doe je het zelfde als wappies. Praten over dingen waar je geen verstand van hebt.
Mijn welgemeende excuses voor het eerste. Dat heb ik inderdaad onterecht aangenomen. De tweede alinea kom ik nog op terug. Ik ga zo pitten en morgen is het zondag, dus het komt later.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 20:22 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik zit niet in een organisatie of bij een kerkgenootschap noch heb ik ooit in mijn leven een prediker op een kansel aangehoord. Je houdt een betoog die gebaseerd is op aannames. Ik vind het roddelblad niveau, waarbij men niet op de inhoud reageert maar zich op de persoon richt. Ik weet niet of de aarde miljoen, 2 miljoen, 5 miljard, 6000 jaar oud is. Ik stel me gewoon open en vind dat Ali_Kannibali met sterkere argumenten komt, inhoudelijker en rationeler is en met interessante kritiekpunten komt.
Je laatste alinea is natuurlijk net zo geldig voor jezelf. Wetenschappers zijn niet eensgezind en veranderen vaak van mening en bekritiseren elkaar. Zo hadden ze enkele eeuwen geleden andere ideeën over hoe oud het heelal is dan vandaag de dag. Tegenwoordig stellen ze dat het 14 miljard jaar oud is, maar inmiddels zijn er andere theorieën, zoals dat het mogelijk 26 miljard oud is. Dus zo zeker is het allemaal niet. Dus vanuit de wetenschap kan je hierin helemaal geen vaste standpunt innemen. Wat vandaag voor waar wordt aangenomen is morgen niet waar. En dan zitten users hier bepaalde theorieën pagina’s lang te verdedigen alsof het de waarheid is. En dan nemen ze het Ali kwalijk dat hij hetzelfde doet vanuit zijn waarheid.
Ja of Noach die van alle dieren een paar op zijn ark had en vervolgens staat hele planeet onder water. Tegelijk zou de aarde een paar duizend jaar oud zijn en kijk hoeveel diersoorten er rondlopen nu. Is tamelijk onzinnig natuurlijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat de Bijbel onzinnig is, maar dit zo letterlijk nemen en verkondigen als absolute waarheid is dat wel. Vroegere verhalen, zoals de Bijbelverhalen, zou ik toch symbolisch noemen. Of beter gezegd: ze willen iets anders vertellen, dan de letterlijke vertelling zelf. Maar goed, dat is dan weer mijn interpretatiequote:Op zaterdag 22 februari 2025 18:21 schreef Vincent_student het volgende:
We zitten nog met een ding: Het Adam-Eva-probleem. Ze hadden twee zoons. Om de mensheid verder te helpen, moest één van hun met zijn moeder naar bed. Maar dan zit je nog met het probleem dat de kinderen die daaruit voorkomen ook met elkaar moeten seksen, dus om een beetje genetische diffirientiatie te krijgen, moeten beide broers met hun moeder naar bed. Daar komt dan weer van alles uit en die kinderen moet weer met elkaar vrijen om kinderen te verwekken. Eén grote incestbende. Dan maar voor hun hopen dat hun moeder erg lekker was, dan kun je er misschien nog overheen stappen.
Dit soort toestanden krijg je dus als je de bijbel op de letter gelooft. En daar hoor je ze nooit over.
Het fantasierije verhaal, gecomponeerd door meerdere auteurs over een eeuwenlange periode, is natuurlijk niet letterlijk allemaal zo gebeurd.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 18:21 schreef Vincent_student het volgende:
We zitten nog met een ding: Het Adam-Eva-probleem. Ze hadden twee zoons. Om de mensheid verder te helpen, moest één van hun met zijn moeder naar bed. Maar dan zit je nog met het probleem dat de kinderen die daaruit voorkomen ook met elkaar moeten seksen, dus om een beetje genetische diffirientiatie te krijgen, moeten beide broers met hun moeder naar bed. Daar komt dan weer van alles uit en die kinderen moet weer met elkaar vrijen om kinderen te verwekken. Eén grote incestbende. Dan maar voor hun hopen dat hun moeder erg lekker was, dan kun je er misschien nog overheen stappen.
Dit soort toestanden krijg je dus als je de bijbel op de letter gelooft. En daar hoor je ze nooit over.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 23-02-2025 08:49:36 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Maar je zei eerder dat mijn reactie je aan het denken had gezet, je was dus zwaar onder de indruk van de plausibiliteit hiervan. Inhoudelijk vond je het dus top. Dus hoe zit het nou?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 17:10 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Chatgpt is enorm foutgevoelig.
Toch een reactie, want dit is grote kolder, en wel om meerdere redenen:quote:Op zaterdag 22 februari 2025 20:22 schreef Kerelx het volgende:
Wetenschappers zijn niet eensgezind en veranderen vaak van mening en bekritiseren elkaar. Zo hadden ze enkele eeuwen geleden andere ideeën over hoe oud het heelal is dan vandaag de dag. Tegenwoordig stellen ze dat het 14 miljard jaar oud is, maar inmiddels zijn er andere theorieën, zoals dat het mogelijk 26 miljard oud is. Dus zo zeker is het allemaal niet. Dus vanuit de wetenschap kan je hierin helemaal geen vaste standpunt innemen. Wat vandaag voor waar wordt aangenomen is morgen niet waar.
Net als jij zat ik die post van Kerelx ook al met stomme verbazing te lezen. Als amateur-astronoom heb ik ook een flink aantal boeken over natuur- en sterrenkunde en nergens kom ik dat getal tegen van 26 miljard jaar. En ook is iedere sterrenkundige het er over eens hoelang het heelal bestaat. Dit is inderdaad een rookgordijn opwerpen.quote:Op zondag 23 februari 2025 12:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Toch een reactie, want dit is grote kolder, en wel om meerdere redenen:
1 Dit argument gaat onder de noemer "pessimistische meta-inductie" gaat: het zelfregulerende vermogen van de wetenschap wordt dan juist als een argument tegen de betrouwbaarheid ervan gezien, in plaats van een argument vóór. Ja, wetenschappelijke inzichten ontwikkelen, maar als dat zelfregulerende vermogen al een argument is om het als onbetrouwbaar te bestempelen, wat levert dan nog wel betrouwbare kennis op?. En: hoe kan het dan toch dat we sinds de wetenschappelijke revolutie zo ontzettend wetenschappelijke toepassingen kennen? Met dit argument kun je ook niet meer naar een ziekenhuis, want: onbetrouwbaar. Een vliegvakantie wordt een regelrechte doodswens, want wie zegt ons dat de wetten van Bernoulli en Newton ooit niet worden aangepast? Daarbij overdrijf je sterk: "Wat vandaag voor waar wordt aangenomen is morgen niet waar. " Ja, je kunt ook geschept worden door een auto als je op de fiets stapt. Maar daarom blijf je ook niet thuis, neem ik aan.
2 Bovendien kun je dit argument ook op de Bijbel loslaten: wie zegt ons dat met die grillige, jaloerse en oorlogszuchtige JHWH er niet nóg eens een nieuw verbond komt? Hij heeft al eens Zijn schepping verzopen, en blijkbaar moet je nogal goed kunnen kruiswoordpuzzelen om Jezus als messias en een tweede terugkomst uit de teksten te halen. Wie weet wat voor verborgen boodschappen er nog meer in zitten. De Joden hebben het al mis gehad, en al die andere denominaties zoals het katholicisme blijkbaar ook. Wie zegt ons dat denominatie X het wél juist heeft?
3 Specifiek over de kosmologie: het is onzin om de huidige kosmologie te vergelijken met die van een eeuw, of zelfs eeuwen geleden. De moderne kosmologie is opgekomen met Einsteins relativiteitstheorie, dus sinds 1916; daarvoor was het vooral metafysisch gespeculeer. Het is als wetenschapsgebied zelfs met de komst van de radio-astronomie in de jaren '60 een precisiewetenschap geworden. Zeker vanaf de jaren '90 zijn er spectaculaire ontwikkelingen geweest, zoals rondom het meten van de CMB of zwaartekrachtsgolven.
4 En dan tot slot: "zoals dat het mogelijk 26 miljard oud is". Zonder concrete bronvermelding zegt dit weinig (bedoel je deze?); het gemak waarmee je dit zo even tussen neus en lippen poneert als argument zonder bronnen erbij maakt het al verdacht. En bovendien: er zijn geen "theorieën" die dat stellen. Het zijn hooguit hypothesen. Ik heb hier de kast volstaan met literatuur over kosmologie. Er zijn bar weinig kosmologen die aan dit getal twijfelen, net zoals er bar weinig natuurkundigen twijfelen over welke doses radioactieve straling schadelijk zijn. Kan de leeftijd van het heelal nog worden aangepast? Ja, wat niet kan. Maar het lambda-CDM "model" (eigenlijk: theorie) met zijn leeftijd van 13,8 miljard jaar wordt buitengewoon goed onderbouwd, gezien alle niet-triviale empirische bevestigingen van het "model".
Sterker nog: in de kosmologie hangt deze leeftijd sterk samen met de Hubbleconstante. De precieze samenhang wordt bepaald door de precieze ingrediënten, maar op basis van eenheden kun je heel eenvoudig inzien dat het een omgekeerd evenredig verband moet zijn. Het feit dat de grootte van deze constante ca 73 km/s per Mpc is vertaalt zich automatisch in een leeftijd dat in de orde van miljarden jaren oud moet zijn (de SI-eenheid is immer s-1).
Bovendien staat het internet vol met flitsende, "mogelijk paradigmaverschuivende hypothesen". Dat noemen we clickbaits. Van het overgrote deel daarvan hoor je nooit weer wat terug. Dat ligt deels aan de populaire wetenschapscommunicatie, maar ook deels aan het onderzoeksgebied van de fundamentele natuurkunde, waar wel het één en ander op aan is te merken; zie b.v. het YouTube-kanaal van Sabine Hossenfelder.
Kortom: bovenstaande manier van rookgordijntjes opwerpen laat een fundamenteel onbegrip over wetenschap in het algemeen, en kosmologie in het bijzonder zien.
Het zou kunnen dat hij het artikel van Rajendra Gupta bedoelt waarnaar ik in mijn vorige post link, maar we weten het niet, want hij neemt geen moeite om te verwijzen. Smethurst bespreekt het hier,quote:Op zondag 23 februari 2025 13:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Net als jij zat ik die post van Kerelx ook al met stomme verbazing te lezen. Als amateur-astronoom heb ik ook een flink aantal boeken over natuur- en sterrenkunde en nergens kom ik dat getal tegen van 26 miljard jaar. En ook is iedere sterrenkundige het er over eens hoelang het heelal bestaat. Dit is inderdaad een rookgordijn opwerpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |