Ik zie een zelfmoord toch ook wel als waarschijnlijk. Hij voelde zich onderweg slecht en is gestopt op de parkeerplaats. Daar in een depressieve bui uitgestapt, sleutels voor het gemak in de auto laten zitten en zijn paspoort en portemonnee meegenomen voor als hij gevonden zou worden zodat ze hem makkelijk konden identificeren. Daarna naar het water gelopen en daarin verdronken en nooit meer boven gekomen of gevonden.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 06:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt. Bij Herman Ploegstra waren er achteraf genoeg concrete aanwijzingen dat mensen het op hem gemunt zouden kunnen hebben. Die louche zaakjes is niets concreet duidelijk over geworden, maar zou zomaar kunnen.
De zaak van Hanno van Mil lijkt wat meer op die van Alex Wiegmink, denk ik. In de zin van op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
Het gebied rondom die parkeerplaats is behoorlijk uitgekamd en er is niets gevonden. Bij zelfmoord duikt meestal het lichaam wel een keer op. En wat zou dan de reden zijn om zelfmoord te plegen? Mensen doen dat doorgaans niet zomaar.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 06:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie een zelfmoord toch ook wel als waarschijnlijk. Hij voelde zich onderweg slecht en is gestopt op de parkeerplaats. Daar in een depressieve bui uitgestapt, sleutels voor het gemak in de auto laten zitten en zijn paspoort en portemonnee meegenomen voor als hij gevonden zou worden zodat ze hem makkelijk konden identificeren. Daarna naar het water gelopen en daarin verdronken en nooit meer boven gekomen of gevonden.
Naar het water gelopen?? Welk water?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 06:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie een zelfmoord toch ook wel als waarschijnlijk. Hij voelde zich onderweg slecht en is gestopt op de parkeerplaats. Daar in een depressieve bui uitgestapt, sleutels voor het gemak in de auto laten zitten en zijn paspoort en portemonnee meegenomen voor als hij gevonden zou worden zodat ze hem makkelijk konden identificeren. Daarna naar het water gelopen en daarin verdronken en nooit meer boven gekomen of gevonden.
Ik denk dat er soms op de achtergrond bij mensen wel een bepaalde leegte kan sluimeren die ze niet laten zien naar de buitenwereld toe. Dat hoeft geen duidelijke depressie te zijn. Soms kan iets ook over iemand heen komen, zo plotseling. Haast een soort psychose of iets, dat je helemaal bevangen wordt door het idee dat je niet meer wilt leven. Ik las net ergens dat bijna de helft van de mensen die zelfmoord pleegt geen tekenen van depressie of zelfmoordneigingen vertoont vooraf.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 06:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het gebied rondom die parkeerplaats is behoorlijk uitgekamd en er is niets gevonden. Bij zelfmoord duikt meestal het lichaam wel een keer op. En wat zou dan de reden zijn om zelfmoord te plegen? Mensen doen dat doorgaans niet zomaar.
Er is inderdaad niet veel water in de buurt in dat gebied. Ik zie ook niet hoe hij (na een eventuele zelfmoord) in het bos aan de aandacht van de zoektroepen kan zijn ontsnapt, maar het is daar wel heel erg groot.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:31 schreef Leandra het volgende:
In het Henschotermeer kan ik niet eens koppie onder staan, en ik ben 1.75 lang
Zandafgraving bij Maarn is een ander verhaal, daar kun/mag je ook niet komen, maar dat is nog een flinke wandeling vanaf de piramide.
https://www.ad.nl/binnenl(...)en-raadsel~a622c2ea/quote:Zo is gezocht aan de rand van Zeist bij de Lorenzlaan en het Laantje Zonder Eind. Dit omdat de dag na de vermissing een hardloper daar een man zag die zich vreemd gedroeg. De afstand tussen de vindplaats van de auto en de Lorenzlaan is 6 kilometer. 'Dat is voor Hanno echt een peulenschil . Hij kan goed hardlopen en is bekend met het gebied', aldus goede kennis Anke Wiegmans.
Er is met speurhonden gezocht. Er leken toen sporen te lopen richting het Maarnse Gat. Daar is gezocht, maar niks gevonden. Henschotermeer idem dito.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:16 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik denk dat er soms op de achtergrond bij mensen wel een bepaalde leegte kan sluimeren die ze niet laten zien naar de buitenwereld toe. Dat hoeft geen duidelijke depressie te zijn. Soms kan iets ook over iemand heen komen, zo plotseling. Haast een soort psychose of iets, dat je helemaal bevangen wordt door het idee dat je niet meer wilt leven. Ik las net ergens dat bijna de helft van de mensen die zelfmoord pleegt geen tekenen van depressie of zelfmoordneigingen vertoont vooraf.
@:Leandra: het klopt dat er weinig water direct in de buurt is. Dan toch het Henschotermeer of dat Maarnse Gat? Er waren toch wel speurhonden die een speur roken daarheen? Geen idee of lichamen altijd boven komen drijven of niet. Je zou denken van wel ja.
Toch vind ik dan de kans op een zelfmoord groter dan de kans op een misdrijf daar op zaterdagochtend.
Lees ik het goed dat dat het water bij het Maarnse Gat maar liefst 35 tot 40 meter diep is? Ik lees ook dat lichamen zeker in koud water helemaal niet altijd boven komen drijven. Neem ook aan dat het onmogelijk is om het water daar helemaal te doorzoeken. Ik zie dat er wel gezocht is, maar ik weet niet of er ook duikers zijn geweest enzo. Misschien toch wel een mogelijkheid dat hij daar op de een of andere manier terecht is gekomen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er is met speurhonden gezocht. Er leken toen sporen te lopen richting het Maarnse Gat. Daar is gezocht, maar niks gevonden. Henschotermeer idem dito.
In koud water duurt het langer. In theorie zou hij zichzelf natuurlijk verzwaard kunnen hebben. Dan doet hij dus wel moeite om niet gevonden te worden. Dat is dan ook meteen een verklaring dat hij zijn telefoon op de passagiersstoel heeft laten liggen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 04:54 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Lees ik het goed dat dat het water bij het Maarnse Gat maar liefst 35 tot 40 meter diep is? Ik lees ook dat lichamen zeker in koud water helemaal niet altijd boven komen drijven. Neem ook aan dat het onmogelijk is om het water daar helemaal te doorzoeken. Ik zie dat er wel gezocht is, maar ik weet niet of er ook duikers zijn geweest enzo. Misschien toch wel een mogelijkheid dat hij daar op de een of andere manier terecht is gekomen.
Het is dus zeker niet ondenkbaar dat in het Maarnse Gat, dat behoorlijk diep is en ook koud moet zijn geweest, zo'n lichaam niet snel boven komt. Ik zie dat de buitentemperatuur op die ochtend 8 graden was. Misschien was het daar op de bodem dan 4 of 5 graden.quote:whether a body floats or sinks depends on several factors:
Decomposition Gases: The natural production of gases like methane and hydrogen sulfide inflates the body like a balloon, causing it to rise.
Water Temperature: According to forensic experts, decomposition happens much more slowly in very cold water. In freezing depths, gases may not build up, meaning the body could remain submerged forever or until it turns to a skeleton.
Physical Entrapment: Bodies may never surface if they are snagged on underwater debris, such as submerged tree branches or rocks.
Weighting: If a body is weighed down by heavy objects, it will stay anchored to the bottom.
Als het goed is, is hij om 9 uur die ochtend van huis gegaan. Dan zou hij precies om 9.25/9.30 uur op de conferentie zijn. Het kan natuurlijk zijn dat er hem plotseling zelfmoordgedachten in het hoofd gesprongen zijn of zelfs dat hij een psychose heeft gekregen. Of misschien was het een ongeluk. Er zijn genoeg mannen die tijdens het plassen opeens in het water vallen of struikelen. Maar dan zou hij de sleutels niet in de auto hebben laten zitten met de deur open. Dat duidt niet op een wandelingetje met een ongelukkig einde.quote:Immediately after death, a body is usually slightly denser than water and sinks.
Over time, decomposition produces gases in the body cavity, increasing buoyancy.
Once enough gas accumulates, the body may become buoyant enough to rise to the surface.
The key factor is water temperature:
In warm water (20–25°C), resurfacing may occur within a few days.
In cold water around 4–8°C, decomposition slows dramatically.
At those temperatures, resurfacing can take weeks or months, and in some cases may never occur naturally if decomposition gases escape as quickly as they form or if the body becomes entangled or trapped.
Depth also matters:
At 20–30 meters, the additional pressure compresses gases and makes it harder for a body to become buoyant enough to rise.
Roughly speaking, pressure at 30 m depth is about 4 atmospheres (1 atm air pressure plus about 3 atm from the water column), so decomposition gases have to overcome considerably more pressure than in shallow water.
In practical terms, for 4–8°C fresh water at 20–30 m depth, a body resurfacing within days would generally be considered unlikely. Weeks, months, or no resurfacing at all are more consistent with what is observed in cold-water recoveries.
Dat gaat over 'freezing depths', daar zal daar geen sprake van zijn. De andere twee mogelijkheden ben je afhankelijk van externe "hulp", zoals dingen die het naar boven komen blokkeren of verzwaring. In principe zou hij daar zelf een handje bij kunnen helpen natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 12:27 schreef TAmaru het volgende:
Ik lees nergens dat er met een duikteam is gezocht. Wel dat er "gezocht" is op/bij het water. Ik heb wel een foto van een bootje gezien, maar het is me niet duidelijk of er ook gedoken is.
Ik lees wel dat sommige lichamen nooit meer boven komen. Initieel zakken dode lichamen over het algemeen naar beneden en dan zouden ze na een paar dagen boven moeten komen door bacteriën die gas produceren. Maar:
[..]
Het is dus zeker niet ondenkbaar dat in het Maarnse Gat, dat behoorlijk diep is en ook koud moet zijn geweest, zo'n lichaam niet snel boven komt. Ik zie dat de buitentemperatuur op die ochtend 8 graden was. Misschien was het daar op de bodem dan 4 of 5 graden.
AI zegt:
[..]
Als het goed is, is hij om 9 uur die ochtend van huis gegaan. Dan zou hij precies om 9.25/9.30 uur op de conferentie zijn. Het kan natuurlijk zijn dat er hem plotseling zelfmoordgedachten in het hoofd gesprongen zijn of zelfs dat hij een psychose heeft gekregen. Of misschien was het een ongeluk. Er zijn genoeg mannen die tijdens het plassen opeens in het water vallen of struikelen. Maar dan zou hij de sleutels niet in de auto hebben laten zitten met de deur open. Dat duidt niet op een wandelingetje met een ongelukkig einde.
Sterker nog, volgens schema had hij daar rond 9.20 uur moeten zijn ja. Ik vind die tip over dat bij iemand in de auto stappen nog altijd heel vaag. Die tip kwam ook past vrij laat volgens mij (na een maand ofzo?) en tsja, wie zegt mij dan dat het tijdstip überhaupt klopt?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 15:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat gaat over 'freezing depths', daar zal daar geen sprake van zijn. De andere twee mogelijkheden ben je afhankelijk van externe "hulp", zoals dingen die het naar boven komen blokkeren of verzwaring. In principe zou hij daar zelf een handje bij kunnen helpen natuurlijk.
Om even te plassen is die plas ook wel erg ver weg. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Genoeg gelegenheid dichterbij daar om even te plassen.
Even wat nagezocht en rond 9 uur is hij inderdaad vertrokken. Dat is niet "in alle vroegte", maar toch... de getuige spreekt over half 10 dat er iemand in een auto stapt bij een vrouw. 9 uur van huis dan kan hij best half 10 daar zijn.
Die tip is vaag. Het is ook niet duidelijk of dit Hanno is geweest. Het kan iedereen zijn geweest. Ook is noch de man noch de vrouw waar de tip over ging ooit gevonden. Tijdstip hoeft niet te kloppen, zelfs de dag kan er naast zitten of iemand moet die dag echt heel goed voor de geest kunnen halen (bv vanwege een bepaalde voetbalwedstrijd, verjaardag of zo).quote:Op zondag 5 juli 2026 04:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Sterker nog, volgens schema had hij daar rond 9.20 uur moeten zijn ja. Ik vind die tip over dat bij iemand in de auto stappen nog altijd heel vaag. Die tip kwam ook past vrij laat volgens mij (na een maand ofzo?) en tsja, wie zegt mij dan dat het tijdstip überhaupt klopt?
Het verschil tussen betaalde modellen en niet-betaalde modellen is significantquote:
Nee hoor, niet per se. Goede modellen kunnen zelf ook data bij elkaar vinden, data analyses doen, structureren wanneer nodig, etc.quote:Op maandag 6 juli 2026 15:41 schreef Michiel020 het volgende:
Je zou daarvoor aanzienlijk meer gestructureerde data moeten hebben.
Dat geloof ik wel ja. Zou de moeite waard zijn het met een betaald model te proberen.quote:Op maandag 6 juli 2026 17:29 schreef jeroentjuhhhhhVk het volgende:
Thanks voor de feedback
[..]
Het verschil tussen betaalde modellen en niet-betaalde modellen is significant
Ik heb de modellen ook zelf data laten verzamelen op internet.quote:[..]
Nee hoor, niet per se. Goede modellen kunnen zelf ook data bij elkaar vinden, data analyses doen, structureren wanneer nodig, etc.
Ik werk zelf veel met AI als programmeur en merk dat het extreem analytisch kan nadenken, en kan me voorstellen dat het iets kan toevoegen aan deze case, of anders tenminste de huidge status goed kan duiden. Wellicht dat ik binnenkort weer een pro abo neem, dan zal ik updaten hoe 'ie erover denkt, of als iemand anders het kan doen natuurlijk, ook handig.
Ja eens dat er in het algemeen weinig data beschikbaar is.quote:Op maandag 6 juli 2026 18:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat geloof ik wel ja. Zou de moeite waard zijn het met een betaald model te proberen.
[..]
Ik heb de modellen ook zelf data laten verzamelen op internet.
Het probleem bij deze zaak is nu juist dat er heel weinig data is. En wat wel interessant zou zijn, is niet openbaar. Dus de echte details rondom de verdwijning.
Misschien dat je als coldcaseteam meer kunt doordat je inzicht hebt in de dossiers. Maar het kan ook heel goed zijn dat heel veel data gewoonweg nooit is opgevraagd, omdat men niet uitging van een misdrijf. Ik weet ook niet hoe uitgebreid er onderzoek is gedaan naar zijn omgeving, of er mensen zijn ondervraagd uit zijn omgeving, of er is gekeken naar andere misdrijven of zelfs verkeersovertredingen in de buurt op die dag, etc. Dus wat AI dan kan doen is heel goed speculeren, maar dat gaat niet veel dieper dan dat wij dat zelf kunnen.quote:Op maandag 6 juli 2026 18:06 schreef jeroentjuhhhhhVk het volgende:
[..]
Ja eens dat er in het algemeen weinig data beschikbaar is.
Dat is een beetje te pessimistisch naar mijn mening - ik zie AI in juli 2026 als entiteit die zeer goed kan meedenken, super analytisch en soms ook best inventief.quote:Op maandag 6 juli 2026 18:09 schreef TAmaru het volgende:
Dus wat AI dan kan doen is heel goed speculeren, maar dat gaat niet veel dieper dan dat wij dat zelf kunnen.
Zeker, maar omdat er gewoon enige aanknopingspunten in deze, blijft het gewoon bij speculatie. Ik vond daarin zelf geen nieuwe ideeën. Wel wat dingen werden geopperd, maar die waren uiteindelijk helemaal niet zo logisch.quote:Op maandag 6 juli 2026 18:18 schreef jeroentjuhhhhhVk het volgende:
[..]
Dat is een beetje te pessimistisch naar mijn mening - ik zie AI in juli 2026 als entiteit die zeer goed kan meedenken, super analytisch en soms ook best inventief.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |