Je ziet er een paar die eerst de andere kant op willen. Maar alsnog ontzettend dom aangegeven.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:49 schreef Mansjester het volgende:
Dit kun je idd niet echt de rijders kwalijk nemen,ondanks dat ze de finish moeten kennen. Maar ze rijden gewoon de motor achterna, niet heel gek.
Gewoon Ganna en geen boni's en iedereen zelfde tijd?quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ze zijn nu in overleg wat ze met de uitslag doen
Gewoon eerst de renners die over de 'normale finish' zijn gekomen rangschikken en daarna de rest in dezelfde tijd lijkt me het meest logisch toch?quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ze zijn nu in overleg wat ze met de uitslag doen
Ja, dat lijkt mij ook het meest logische.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:55 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Gewoon eerst de renners die over de 'normale finish' zijn gekomen rangschikken en daarna de rest in dezelfde tijd lijkt me het meest logisch toch?
Dit staat niet zo in de regels, vermoed ik. Als ze de waarschijnlijke regels volgen eindigt een deel OTL omdat ze nooit de finish hebben gehaald, eindigt een ander deel DQ omdat ze het parkoers hebben afgesneden.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:55 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Gewoon eerst de renners die over de 'normale finish' zijn gekomen rangschikken en daarna de rest in dezelfde tijd lijkt me het meest logisch toch?
Dat verwacht ik ook, maar het zijn Portugezen dus je weet het nooit.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:55 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Gewoon Ganna en geen boni's en iedereen zelfde tijd?
Dit zal eerder een juryoverleg worden, en die gaan mijns inziens veilig voor iedereen s.t.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:57 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook, maar het zijn Portugezen dus je weet het nooit.
Het zal best zo in de regels staan, maar een beetje flexibiliteit is wat dat betreft wel op zijn plaats in een uitzonderlijke situatie als dezequote:Op woensdag 19 februari 2025 17:56 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dit staat niet zo in de regels, vermoed ik. Als ze de waarschijnlijke regels volgen eindigt een deel OTL omdat ze nooit de finish hebben gehaald, eindigt een ander deel DQ omdat ze het parkoers hebben afgesneden.
Tijdsverschillen zullen wel geschrapt worden.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:57 schreef Faraday01 het volgende:
Voorlopig zijn er tijdsverschillen, maar in welke tijd zet je de rest dan?
Thijsje Zonneveld?quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:57 schreef Pistolero het volgende:
Ik heb dus helemaal geen zin in al die populistische engnekken die ongetwijfeld weer onterecht los zullen gaan op de organisatie.
Dat zal ongetwijfeld, hoewel dat op een bepaalde manier ook benadeling is van de renners die wel het parcours gevolgd hebben.quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Tijdsverschillen zullen wel geschrapt worden.
Het ligt er ook aan hoe verwijtbaar de organisatie hierin is.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld, hoewel dat op een bepaalde manier ook benadeling is van de renners die wel het parcours gevolgd hebben.
Iedereen op een uur gezet door Steef.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld, hoewel dat op een bepaalde manier ook benadeling is van de renners die wel het parcours gevolgd hebben.
Van Prof. Dr. Ing. Teuns verwacht je dat wel ja.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:09 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het zegt ook wel wat dat Teuns aan de goede kant zat
Dat zou echt heel karig zijnquote:Op woensdag 19 februari 2025 18:20 schreef Koffieplanter het volgende:
Ze zeggen nu dat er geen winnaar wordt aangewezen, roflmao.
Dat zou echt een schande zijn. Hopelijk gaat Ineos dan gelijk in protest.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:20 schreef Koffieplanter het volgende:
Ze zeggen nu dat er geen winnaar wordt aangewezen, roflmao.
Wat een onzin, als er iets duidelijk is dat Ganna als eerste finishte op het parcours.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:20 schreef Koffieplanter het volgende:
Ze zeggen nu dat er geen winnaar wordt aangewezen, roflmao.
Als de organisatie duidelijk schuldig is zou ik dat anders vinden, maar dat zag ik niet direct.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:25 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat een onzin, als er iets duidelijk is dat Ganna als eerste finishte op het parcours.
Ze gaven laatst Romeo ook een willekeurige declassering... Alles kan.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:26 schreef Pistolero het volgende:
Maar ik gok dat het regeltechnisch dan blijkbaar de makkelijkste uitkomst is om de etappe te cancelen en te doen alsof hij nooit gereden is?
quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:17 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Mag ik een gifje van een juichende Ganna terwijl ze aan de andere kant van de weg nog steeds niks in de gaten hebben? Nu al het beeld van het jaar.
quote:
Maar jouw punt is dan dat je als coureur iedere finish van iedere etappe exact moet kennen en verkend hebben? Want zelfs met veloviewer verkenning was iedereen hier 'gewoon' verkeerd gereden omdat ze wel op de juiste weg zaten maar de verkeerde helft. Weg moet gewoon normaal afgezet zijn met een duidelijke afslag voor motoren als die nodig is.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:13 schreef Pistolero het volgende:
Het totale gebrek aan zelfkritiek bij de renners begint wel echt het grootste probleem binnen de wielersport te worden heh?
Die reactie van Haller ook weer, man man man.
Ja vind dit ook wel een beetje overtrokken.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:46 schreef Bill_Hillie het volgende:
Wat een regelrechte aanfluiting dat de hele uitslag geschrapt is
Ik vind dat je van een profrenner wel mag verwachten dat hij precies weet hoe de finale van een koers eruit ziet ja. Hoe veel moeite is het nou om de avond van te voren even het routeboek en Veloviewer te bestuderen? Het zijn toch geen kleuters, kom op zeg.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:42 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar jouw punt is dan dat je als coureur iedere finish van iedere etappe exact moet kennen en verkend hebben? Want zelfs met veloviewer verkenning was iedereen hier 'gewoon' verkeerd gereden omdat ze wel op de juiste weg zaten maar de verkeerde helft. Weg moet gewoon normaal afgezet zijn met een duidelijke afslag voor motoren als die nodig is.
Maar het hoeft toch niet altijd volledig de schuld van de organisatie of volledig de schuld van de renners te zijn?quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:54 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik vind dat je van een profrenner wel mag verwachten dat hij precies weet hoe de finale van een koers eruit ziet ja. Hoe veel moeite is het nou om de avond van te voren even het routeboek en Veloviewer te bestuderen? Het zijn toch geen kleuters, kom op zeg.
Ik word in het algemeen gewoon ontzettend moe van die eindeloze stroom aan haat en kritiek richting de UCI en organisatoren terwijl de renners zelf altijd volledig buiten schot blijven met hun debiele acties. Elke massasprint maaien ze elkaar omver en nu rijden ze in volle finale blijkbaar zo doorgesnoven en met een waas voor de ogen dat ze totaal niet meer door hebben wat ze aan het doen zijn en waar ze rijden.
Volgens deze vriendelijke vriend uit Portugal was het ook volledig de schuld van de renners trouwens: https://www.hln.be/wielre(...)che-finale~a5537b97/
Vreemde opmerking ook wel.. als het nog allerlei gevaarlijke situaties had opgeleverd, wordt het anders, maar als commentator kun je toch niet veel anders dan lachen om de hele situatie?quote:Op woensdag 19 februari 2025 17:54 schreef Felagund het volgende:
[ x ]
Jordi Meeus zit ook op twitter?
quote:De Lie: “Organisatie kan hier niet veel aan doen”
Arnaud De Lie vindt dan weer dat de renners in de fout zijn gegaan. “We wisten dat het naar links was”, aldus de Belgische kampioen van Lotto. “We hadden de finale verkend en we hadden alles goed bestudeerd. Maar plots ging iedereen naar rechts. Dan moet je zelf ook wel mee naar rechts gaan met de rest van het peloton, anders breng je anderen misschien ten val.”
Er staat Arnaud een vervelende verrassing te wachten als hij ontdekt dat dankzij zijn ploeggenoot iedereen verkeerd reed.quote:Op woensdag 19 februari 2025 21:43 schreef TommyL0204 het volgende:
We staan volledig achter De Lie:
[..]
Jammer dat bovengemiddeld hoog IQ in het wielrennen nooit wordt beloond.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:53 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ja vind dit ook wel een beetje overtrokken.![]()
Die arme Ganna doet niets verkeerd
Jarrad Drizners is ook wel echt een goede naam voor iemand die zo'n blunder maakt.quote:Op woensdag 19 februari 2025 21:44 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Er staat Arnaud een vervelende verrassing te wachten als hij ontdekt dat dankzij zijn ploeggenoot iedereen verkeerd reed.
Ook ziek blijkbaar.. ze zijn wel collectief ziek, zwak en misselijk tegenwoordigquote:Op donderdag 20 februari 2025 11:39 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ach Visma, ach Gloag. Hoe kan dit nu? Na Kooij en Vermote al weer de derde uitvaller.
Praktisch hun hele performance- en voedings afdeling is afgelopen winter vertrokken en niet (adequaat) vervangen. Ze liepen onlangs nog wanhopig hun vacature voor 'Head Nutritionist' te posten op alle sociale media. Ze hebben nu dus gewoon letterlijk niemand meer rondlopen die dat serieus oppakt binnen de ploeg.quote:Op donderdag 20 februari 2025 11:55 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ook ziek blijkbaar.. ze zijn wel collectief ziek, zwak en misselijk tegenwoordig
Stukje Intralipidquote:Op donderdag 20 februari 2025 11:39 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ach Visma, ach Gloag. Hoe kan dit nu? Na Kooij en Vermote al weer de derde uitvaller.
Waarom? Dit is het jaar van de revanche, hallo.quote:Op donderdag 20 februari 2025 12:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
Jakobsen mee. Dat moet een fout zijn.
En Beat gaat de wielertop aanvallen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 12:24 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Waarom? Dit is het jaar van de revanche, hallo.
Tietema Rockets 🚀 naar de Tour!quote:Op donderdag 20 februari 2025 12:25 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
En Beat gaat de wielertop aanvallen.
Ik hoop dat ze zich gaan vergrijpen aan een Ricco' of Mozquera om de ambities waar te maken.quote:Op donderdag 20 februari 2025 12:55 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Ik wens Bas daar nooit te zien met zijn blije blote billen gezichtje.
Iedereen behalve Pogi zit in groep 2 johquote:
Vooral duidelijk dat hij overschot had, zag er best goed uit.quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
Er leek wel iets op te zitten bij Fabio.
En ook niet een beetjequote:Op donderdag 20 februari 2025 17:49 schreef Bill_Hillie het volgende:
Ik had toch niet verwacht dat Almeida bergop Vingegaard en Roglic er even uit sprint. Ook wel aardig van hem dat hij de zege aan zijn teamgenoot laat.
Moest flink remmenquote:Op donderdag 20 februari 2025 17:49 schreef Bill_Hillie het volgende:
Ik had toch niet verwacht dat Almeida bergop Vingegaard en Roglic er even uit sprint. Ook wel aardig van hem dat hij de zege aan zijn teamgenoot laat.
Inderdaad, maar het scheelt toch ook nog bonisecondes en dat kan nog wel belangrijk zijn met het oog op de tijdrit, maar wel beter voor de teamgeest zo gok ikquote:Op donderdag 20 februari 2025 17:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En ook niet een beetjehij houdt nog in om Jan de winst te gunnen anders rijdt hij zo maar 10 seconden weg
Kooij maar naar de Tour?quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:02 schreef Pistolero het volgende:
Visma mag nog van geluk spreken dat ze al genoeg punten hebben verzameld de afgelopen 2 jaar, want dit wordt degradatievoetbalwielrennen dit jaar.
Arme Wout. Die gaat weer niks winnenquote:Op donderdag 20 februari 2025 18:02 schreef Pistolero het volgende:
Visma mag nog van geluk spreken dat ze al genoeg punten hebben verzameld de afgelopen 2 jaar, want dit wordt degradatievoetbalwielrennen dit jaar.
De enige renner van de ploeg die wel veel kan winnen sturen ze al jaren richting de uitgang. Fantastisch beleid wel.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:03 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Kooij maar naar de Tour?
Ho ho, Wout gaat ongetwijfeld weer tal van morele overwinningen boeken!quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:03 schreef franklop het volgende:
[..]
Arme Wout. Die gaat weer niks winnen
Zingle, Laporte, Jorgenson nog nergens gereden. Die hadden best bijvoorbeeld Marseille en Besseges kunnen doen. Lijkt me zo demotiverend zo weinig te koersen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:05 schreef Pistolero het volgende:
[..]
De enige renner van de ploeg die wel veel kan winnen sturen ze al jaren richting de uitgang. Fantastisch beleid wel.
Israel en Visma rijden plotseling collectief geen deuk in een pakje boter meer.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:08 schreef Slobeend het volgende:
Jullie zijn wel heel snel met zware conclusies.
Mag ik zeggen dat ik stiekem toch meer fan was van het tijdperk-Visma dan van het huidige tijdperk-UAE?quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:12 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We zijn getuige van het definitieve einde tijdperk van Visma.
Moet wel pijn doen om zo verslagen te worden door Hontschar de Plus.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:12 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We zijn getuige van het definitieve einde tijdperk van Visma.
UAE nog steeds wel. Andere uitlaat?quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:13 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Israel en Visma rijden plotseling collectief geen deuk in een pakje boter meer.
De 1-2-3 in de Vuelta blijft voorlopig het absolute dieptepunt van de sport.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:14 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Mag ik zeggen dat ik stiekem toch meer fan was van het tijdperk-Visma dan van het huidige tijdperk-UAE?
Visma en Israel spelen het braafste jongetje van de klas terwijl Gianetti de UCI in haar gezicht uitlacht en nog een extra teug van de uitlaat neemt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:15 schreef Slobeend het volgende:
[..]
UAE nog steeds wel. Andere uitlaat?
Arrieta, Morgado, Christen, Morgado en Del Toro krijgen tenminste de kans om voor eigen rekening te rijden zo vroeg in het seizoen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:14 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Mag ik zeggen dat ik stiekem toch meer fan was van het tijdperk-Visma dan van het huidige tijdperk-UAE?
Zelfs Pericas en Schwarzbacher krijgen daar kansen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Arrieta, Morgado, Christen, Morgado en Del Toro krijgen tenminste de kans om voor eigen rekening te rijden zo vroeg in het seizoen.
Bij Jumbo/Visma zit je op je twintigste een heel jaar te verpieteren op een berg. Dat was echt het dieptepunt...
Tsja, in de koersen waar de jonge renners van Visma voor eigen kans mogen gaan staan ze tegen een armada van UAE, aangezien die letterlijk alles rijden.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zelfs Pericas en Schwarzbacher krijgen daar kansen.
Maar je ziet ook wel hoe ver je komt met aanvallend koersen. Sivakov was nooit in de leiderstrui geeindigd bij Visma, zoals dat vandaag ging in Spanje.
Het idee was ook dat Nordhagen Oman zou doen hequote:Op donderdag 20 februari 2025 19:10 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Tsja, in de koersen waar de jonge renners van Visma voor eigen kans mogen gaan staan ze tegen een armada van UAE.
Harstikke leuk dat je in de winter hebt bedacht dat gasten als Uijtdebroeks, Nordhagen en Tulett meer voor eigen kans mogen gaan in koersjes als de Faun-Ardèche Classic en de Faun Drome Classic. Maar in de praktijk rijden ze daar straks tegen Ayuso, McNulty, Sivakov, Christen en Del Toro en gaat UAE weer alles aan gort rijden.
Dat ze gewoon echt he-le-maal niks geleerd hebben van een jaar vol blessures en ziektes is echt absurd. Ze vallen nu ook al weer met bosjes om in de UAE en dus eerder ook in Oman. Lekker gewerkt jongens.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:12 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het idee was ook dat Nordhagen Oman zou doen he
Ik denk dat hun bankrekening daar toch anders over denkt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:14 schreef Dale__Cooper het volgende:
Toch zou je zeggen dat dit selectiebeleid bij UAE niet stand kan houden. Ze hebben nu driekwart van de toptalenten in de leeftijd 19-22 in het team. Die willen over een jaar of 2 toch ergens volwaardig kopman zijn?
Dan is het te hopen dat we nog veel meer Ayuso-achtige praktijken gaan zien.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:16 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik denk dat hun bankrekening daar toch anders over denkt.
Majka, Novak en Johansen lijken me meer dan genoeg knechten.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:14 schreef Dale__Cooper het volgende:
Toch zou je zeggen dat dit selectiebeleid bij UAE niet stand kan houden. Ze hebben nu driekwart van de toptalenten in de leeftijd 19-22 in het team. Die willen over een jaar of 2 toch ergens volwaardig kopman zijn?
Die mag nooit meer met Pogacar rijdenquote:Op donderdag 20 februari 2025 19:19 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Dan is het te hopen dat we nog veel meer Ayuso-achtige praktijken gaan zien.
Visma is nog niet op hoogte geweest!quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:15 schreef Slobeend het volgende:
[..]
UAE nog steeds wel. Andere uitlaat?
Nou is Visma qua talentontwikkeling op WT-niveau ook wel heel erg matig hoor. De belofteploeg draait al vanaf dag 1 als een tierelier en levert de ene na de andere prof af. Maar zodra ze de stap naar de WT zetten stokt de ontwikkeling ook meteen. Kooij is eigenlijk de enige die zich een beetje fatsoenlijk heeft ontwikkeld.quote:Op donderdag 20 februari 2025 20:27 schreef wimderon het volgende:
[..]
Visma is nog niet op hoogte geweest!
Maar UAE heeft ook gewoon de grootste talenten ingeslagen, bij Visma zijn de huidige kopmannen toch vooral subtop of nog minder die bij Visma pas richting wereldtop gingen.
Waarschijnlijk omdat ze bij de beloften al zo goed als op dezelfde manier werken.quote:Op donderdag 20 februari 2025 20:45 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Nou is Visma qua talentontwikkeling op WT-niveau ook wel heel erg matig hoor. De belofteploeg draait al vanaf dag 1 als een tierelier en levert de ene na de andere prof af. Maar zodra ze de stap naar de WT zetten stokt de ontwikkeling ook meteen. Kooij is eigenlijk de enige die zich een beetje fatsoenlijk heeft ontwikkeld.
Ik dacht ook dat topspelers niet op de bank zouden willen zitten bij City, maar dat valt ook tegen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:14 schreef Dale__Cooper het volgende:
Toch zou je zeggen dat dit selectiebeleid bij UAE niet stand kan houden. Ze hebben nu driekwart van de toptalenten in de leeftijd 19-22 in het team. Die willen over een jaar of 2 toch ergens volwaardig kopman zijn?
Jij hebt geen zin in Pogacar die 120km lang in zijn eentje alle sprintersploegen voor blijft en glorieus deze rit gaat winnen?quote:
Misschien brengt hij wel Novak naar de finish.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 10:46 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Jij hebt geen zin in Pogacar die 120km lang in zijn eentje alle sprintersploegen voor blijft en glorieus deze rit gaat winnen?
Het is inderdaad dubbel: enerzijds is het verfrissend en leuk dat saaie spurtritten worden opgeleukt door dergelijke zotternijen. Anderzijds tart het natuurlijk alle logica dat 1 iemand zo boven de rest uittorent en de rest de maat neemt met bovendien dan nog eens een superieur team. Dat bemand wordt door 1 van de grootste dopeurs uit een toch al indrukwekkend kransje. Uitlaatpijpers-XRG is echt een té grote supermacht.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 10:46 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Jij hebt geen zin in Pogacar die 120km lang in zijn eentje alle sprintersploegen voor blijft en glorieus deze rit gaat winnen?
Om over de windvlaag aan mafketels die dan dingen roepen als enjoy history! nog te zwijgen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 10:46 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Jij hebt geen zin in Pogacar die 120km lang in zijn eentje alle sprintersploegen voor blijft en glorieus deze rit gaat winnen?
quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:18 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Om over de windvlaag aan mafketels die dan dingen roepen als enjoy history! nog te zwijgen.
Het is wat.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:30 schreef Pistolero het volgende:
[..]
[ x ]
Ik HAAT deze kutacts van UAE. Maar het simpele klootjesvolk vind het allemaal prachtig omdat Pogacar zogenaamd zo'n vriendelijke en lollige jongen is.
Pogacar, de Elon Musk van de koers.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:30 schreef Pistolero het volgende:
[..]
[ x ]
Ik HAAT deze kutacts van UAE. Maar het simpele klootjesvolk vind het allemaal prachtig omdat Pogacar zogenaamd zo'n vriendelijke en lollige jongen is.
Voor mijn gevoel is Blackmore al een hele tijd ontzettend matig. Of vergis ik me.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 16:24 schreef Koffieplanter het volgende:
Widar leek even heel sterk, maar eindigt niet eens bij de eerste 30. Blackmore ook zeker niet op de afspraak, zonder CO. Lenny Martinez krijgt hier miljoenen voor.
Brief gekregen van Vino.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 16:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Christian Scaroni, dat kan toch niet jongens?
Die is wel echt bizar goed, je zou dit nog ergens wel verwachten van Champu of Velasco. Maar Scaroni is toch wonderlijk.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 16:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Christian Scaroni, dat kan toch niet jongens?
Dat dacht ik ook even maar die fietste daar toch gewoon? Als derdes over de streep.quote:
Inderdaad ja, dat zag ik daarna ook.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook even maar die fietste daar toch gewoon? Als derdes over de streep.
Jij denkt toch niet dat ze die poetsen in Zuid-Europa he?quote:
Altijd tegen Portugal.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:30 schreef Pino112 het volgende:
Oliveira kreeg nog een beuk, ziedend.
Georges pakt WOUT harder aan dan de Vlaamse journalisten.quote:Na de aankomst werd Van Aert opnieuw opgewacht door echtgenote Sarah en zoontjes Jerome en Georges. Die laatste leek wat verbaasd dat zijn vader ‘slechts’ achtste geworden was. “Papa, waarom ben jij pas achtste?”, vroeg hij.
Ik mis de tijd dat ze op kop van het peloton werden gezet omdat ze niet in de kopgroep zaten.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:11 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]Ik mis de tijd dat ze met z'n allen op kop werden gezet omdat ze niet in de kopgroep zaten![]()
De nieuwe Euskaltel is ook uit. Met z'n allen in de mongolenwaaier.
Vorig jaar in de Vuelta nog! Hadden ze tijdens de rit in het Baskenland als enige de slag gemist.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik mis de tijd dat ze op kop van het peloton werden gezet omdat ze niet in de kopgroep zaten.
Allemaal op sneakerdave gewacht natuurlijk!quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:11 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
De nieuwe Euskaltel is ook uit. Met z'n allen in de mongolenwaaier.
Dit is echt meelijwekkend.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:11 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
De nieuwe Euskaltel is ook uit. Met z'n allen in de mongolenwaaier.
quote:Op donderdag 20 februari 2025 12:08 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Praktisch hun hele performance- en voedings afdeling is afgelopen winter vertrokken en niet (adequaat) vervangen. Ze liepen onlangs nog wanhopig hun vacature voor 'Head Nutritionist' te posten op alle sociale media. Ze hebben nu dus gewoon letterlijk niemand meer rondlopen die dat serieus oppakt binnen de ploeg.
Alle voortekenen voor een gigantisch rampseizoen zijn aanwezig. Als Vingegaard vanmiddag niet wint is het definitief einde tijdperk.
Is Martijn Redegeld een fenomeen?quote:“Om te beginnen heeft Farioli de spelers dit seizoen zelf verantwoordelijk gemaakt voor hun fitheid”, stelt Van der Molen. Farioli hamerde op de aanstelling van een nieuwe manager topsport, de van wielerploeg Visma-Lease a bike afkomstige Martijn Redegeld.
quote:De hype van 2025: helft van het peloton kopieert 'geheim' van Pogacar
Het Belgische wielerseizoen moet nog beginnen, maar de hype van 2025 is nu al duidelijk: kortere cranks (pedaalarmen). Tadej Pogacar gebruikt ze sinds twee jaar, afgelopen winter is de helft van het peloton hem gevolgd, bij Visma-Lease a Bike zelfs 27 van de 29 renners. "Ja, we hebben dat afgekeken van Team UAE."
BRAM VANDECAPELLE & BART AUDOORE
Photo News
"Vergelijk het met een squatoefening in de fitness. Hoe minder diep je door de knieën moet zakken, hoe vlotter je de gewichten kan torsen."
Jasper De Buyst is afgelopen winter geswitcht naar cranks van 165 in plaats van 170 millimeter op zijn koersfiets. De Lotto-renner is niet alleen. Naar schatting de helft van het peloton maakt voortaan kortere draaibewegingen per pedaalslag.
Volgens onze informatie zijn 27 van de 29 profs bij Visma-Lease a Bike geswitcht naar kortere cranks. Bij Lotto is dat quasi de helft. "Ook bij ons is er veel vraag naar korte cranks", zegt Iljo Keisse, ploegleider van Soudal Quick-Step. Idem dito bij Lidl-Trek en Intermarché-Wanty.
De mosterd komt uit Slovenië, of beter de Emiraten. "Pogacar heeft voor het startschot van deze wave gezorgd", zegt Nikolas Maes, ploegleider van Lotto. "Pogacar is een paar jaar geleden overgeschakeld naar kortere cranks en zijn resultaten hebben daar allesbehalve onder geleden", beaamt Dimitri Claeys, ploegleider van Intermarché-Wanty.
160 tot 170 millimeter
De andere ploegen zijn ook niet te beroerd om toe te geven dat ze het idee van wereldkampioen Tadej Pogacar kopiëren. "Afkijken is van alle tijden. Met goed jatten is ook niets mis", lacht Richard Plugge, CEO van Visma-Lease a Bike. "Als beginnend ploegmanager heb ik in 2014 veel gekeken naar het Orica GreenEdge van Shayne Bannan. Nadien waren Team Sky en Ineos het voorbeeld. Wij zijn er ons van bewust dat Team UAE vorig jaar de nummer één is geworden omdat ze dingen slim hebben afgekeken van ons, zoals wij op onze beurt goed hebben gekeken naar hen. We zagen dat Pogacar en andere renners van Team UAE koersten met kortere cranks. We waren die piste ook aan het onderzoeken, maar zij hebben het als eerste aangedurfd om het te implementeren, en kennelijk werkt het", bekent Plugge.
"Grosso modo zijn onze cranks nu 160 tot 170 millimeter lang", zegt ploegleider Arthur van Dongen. Verder en dieper wensen ze bij Visma-Lease a Bike niet uit te weiden over hun kortere cranks. De keukengeheimen niet prijsgeven, heet dat. Frappant, want de lengte is gewoon af te lezen aan de binnenkant van de cranks op de fietsen. Wout van Aert werd deze winter al gespot op een crossfiets met cranks van 165 millimeter en rijdt ook in de Ronde van de Algarve met die cranks. Idem voor Tiesj Benoot, wat 7,5 millimeter minder is in vergelijking met vorig jaar. Ook Sepp Kuss doet het met 165 millimeter, Ben Tulett is zelfs gezakt naar 160 millimeter.
Zwijgplicht
Op één fiets is de cranklengte echter niet af te lezen... de weg- en tijdritfiets van Jonas Vingegaard. Zijn cranks zijn afgevijld en herspoten zodat je er niets op kan aflezen. In het peloton wordt gefluisterd dat Vingegaard nog lager is gegaan dan 160 millimeter, wat extreem is. Zijn cranks zouden zelfs speciaal ontwikkeld moeten worden door de fabrikant. Verklaart dat de zwijgplicht binnen de ploeg? Het maakt de hype alleszins nog groter.
Nieuw is deze hype niet. Lance Armstrong was twintig jaar geleden een van de eersten om te zakken in zijn cranklengte. Volgens de mythe won Vincenzo Nibali de Giro 2016 door in de slotweek een pak sterker te presteren omdat de Italiaan op de tweede rustdag geswitcht was van cranks van 175 naar 172,5 millimeter. "Ik fiets al sinds 2016 met cranks van 170 millimeter. Ik was een van de weinige klassieke renners die toen zo laag gingen, maar ik heb nu bewust gekozen niet nog korter te gaan. Ik voel mij goed op deze cranks. Het zal nu moeten blijken of ik mijn voordeel kwijt ben", zegt Jasper Stuyven (Lidl-Trek).
De vraag is: wat is het nut van kortere cranks?
We keren terug naar het voorbeeld van de leg press. "Met kortere cranks moeten de knieën minder hoog gaan, waardoor de heup meer ontlast wordt, de hefboom kleiner is en zo de overbrenging van de kracht op de pedalen beter is", zegt De Buyst.
Minder last
Edward Theuns (Lidl-Trek) veranderde drie jaar geleden van cranks van 172,5 millimeter naar 170 millimeter. Sinds afgelopen zomer rijdt hij op cranks van 165 millimeter. Hij is een believer. "Met kortere cranks heb ik veel minder last van mijn onderrug omdat je minder extreme pedaalbewegingen maakt. Hoe langer de crank, hoe meer het been omhoog moet. Als je een beetje minder mobiliteit in je heup hebt en je komt heel hoog met je been, dan ga je dat compenseren met je onderrug. Eigenlijk wiebel je dan naar links en rechts, en dat duizenden keren, want hoeveel pedaalbewegingen doe je zo per dag..." Een renner trapt gemiddeld 90 omwentelingen per minuut. Reken uit in een klassieker van zes uur.
Volgens Tim Merlier zijn kortere cranks ook goed om vernauwingen aan de liesslagaders te voorkomen. "Het zou iets soepeler draaien en de druk op de liesslagaders kunnen ontlasten. Doordat je een kleinere cirkelbeweging maakt met je benen, is de hoek kleiner wanneer je je bovenbeen omhoog brengt. Daardoor wordt je lies minder samengedrukt", zegt de sprinter van Soudal Quick-Step, die echter nog niet geswitcht is.
Meer comfort
Theuns: "Je rijdt niet sneller door kortere cranks. Voor mij gaat het vooral om meer comfort en onrechtstreeks verbetert dat ook de prestaties. Als je op de 'long term' minder last hebt van de onderrug, zal je beter presteren. Wat voor mij de doorslag geeft, is dat ik meer stabiel op mijn zadel zit, mijn cadans beter is en ik niet het gevoel heb dat ik minder kracht kan zetten."
Het begrip kracht was lange tijd nochtans de dada van... lange cranks. "Vroeger werd gedacht dat lange cranks meer power opleverden dankzij die hogere hefboom, maar dat is nu achterhaald. Met kortere cranks zou je ook meer kunnen rijden op souplesse, zodat je frisser bent in de finale van een koers", zegt Claeys.
Keisse: "Op de piste wordt al lang geswitcht naar kortere cranks van 165 millimeter, zeker wanneer we op een steile piste zoals 't Kuipke in Gent reden, om de eenvoudige reden dat je met langere cranks in de bocht tegen het parket zou schuren en zo ten val komen. Op de weg lijkt mij dat minder van tel."
Kortere cranks betekent ook minder carbon en dus enkele milligrammen gewicht lager, maar die piste wordt in het peloton onthaald als te verwaarloosbaar verschil om a marginal gain te zijn. Ook de aerodynamische winst - je ligt platter op de fiets - is nog een twistpunt. "De cranks kunnen minder lang worden, maar onze benen blijven even lang. Dus als je zakt in cranklengte, moet het zadel hoger om die millimeter verlies te compenseren, en daardoor moet je weer iets dieper voorover gaan liggen naar je stuur. Kortom, je moet je hele positie op je fiets bijsturen en daar heb ik geen zin in", zegt Merlier.
Grootste nadeel
Het brengt ons bij het grootste nadeel... "Heel je spierstelstel en synchronisatie ervan moet zich aanpassen", zegt Maes. Keisse: "De eerste trainingen na een wijziging van de cranklengte draait het voor geen meter."
Daarom dat veel ploegen de wijziging doorvoerden in de winter en ook voorzichtig dalen in de cranklengte. "De meesten zakten 2,5 en maximaal 5 millimeter. Tien millimeter zakken in één keer is er over", klinkt het bij Lotto, Soudal Quick-Step en Intermarché-Wanty.
Nochtans horen we dat ze Visma-Lease a Bike nogal progressief te werk gingen met het inkorten van de cranks. Zij gaan all-in. "Het verbaast mij dat stevige beren zoals Van Aert met kortere cranks rijden, het lijkt mij vooral iets voor klimmers", zegt Keisse.
Maes: "Naar verluidt zouden kortere cranks nadelig zijn voor de explosiviteit, daarom vind ik het verwonderlijk dat Van Aert zo'n grote stap zet."
Claeys: "Ik verwacht dat ze bij Visma-Lease a Bike weten waarmee ze bezig zijn, en deze keuze voor korte cranks ook wetenschappelijk hebben onderbouwd."
De Nederlandse ploeg werkt samen met Jon Iriberri, een Spaanse expert in pedaalefficiëntie en bikefitting. Volgens onze info zou Van Aert afgelopen winter op training veel gefocust hebben op intervalblokken van twintig minuten aan lage cadans.
Grote renners
De andere helft van het peloton is nog niet gezwicht. Arnaud De Lie rijdt met cranks van 172,5 millimeter. Ook andere grote renners als Filippo Ganna (175), Oier Lazkano (175), Jordi Meeus (175) en Biniam Girmay (172,5) doen nog niet mee aan de hype. "Bini won vorig jaar drie Tourritten met die cranks, zo slecht zal het dan wel niet zijn", zegt Claeys.
Ook Jasper Philipsen houdt het op 172,5 millimeter: "Het is een trend om korter te gaan, maar wij houden niet van te veel aanpassingen. Als iets goed is, proberen we dat zo te houden. Je moet blijven evolueren, anders ga je achteruit, maar als het zo'n groot verschil zou opleveren, had de ploeg het al gedaan."
Merlier is eenzelfde mening toegedaan: "Ik weet dat Remco Evenepoel twee jaar geleden veranderd is naar kortere (165 millimeter, red.) cranks, maar ik rijd al sinds mijn twaalfde met dezelfde cranks en zal niet meer veranderen."
Ook klimmers als Primoz Roglic (170), Laurens De Plus (172,5) en João Almeida (170) - nota bene ploegmaat van Pogacar - houden vast aan langere cranks. "Het is een trend, maar wel eentje met vraagtekens achter", zegt Maes.
Claeys: "Het is een hype, zoals bredere tubes en kortere sturen ook een hype waren en nog steeds zijn, maar het is niet omdat Pogacar het doet, dat iedereen het moet doen. Als Pogacar voor een koers in de zee springt, zullen de andere renners hem dan ook na-apen?"
Toch is het peloton in de Ronde van de Algarve benieuwd naar de tijdritprestatie van Vingegaard op de ultrakorte cranks. Claeys: "Als hij zondag iedereen naar huis rijdt, zullen de non-believers hun ogen openen en is de kans groot dat elke profrenner zal zwichten."
Voor de wielertoeristen die al op de hype willen springen, is er trouwens slecht nieuws. Voor particulieren zijn er op het internet en bij de fietshandelaars quasi geen cranks van 160 of 165 millimeter meer te vinden...
Lekker 25° en aan het strand, niks meer aan doen ouwe reus.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 11:33 schreef Szura het volgende:
Elk shot van boven toont de totale zielloosheid van dat stuk woestijn. Je zou er maar wonen @:deebee
Ja dames en heren, hij is niet dood, daar is ie: Andre Meganck!quote:Op zaterdag 22 februari 2025 11:41 schreef Szura het volgende:
Lekkere sjuut weer, fietsje in het peloton
Merlier rijdt ook nog tegen iemand aan na de finish
Oh lol dit was de etappe van gisteren, lekker wakker vriend
Als dit geen geel is weet ik het ook niet. Dit is de deur dichtgooien terwijl je er precies naast zitquote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Heeft Steef al een gele kaarten pagina? Want Danny is flink aan het verzamelen
https://www.uci.org/disci(...)v1Cu?tab=yellowcardsquote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Heeft Steef al een gele kaarten pagina? Want Danny is flink aan het verzamelen
Flinke lijst al voor zo vroeg in het seizoenquote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:42 schreef Pistolero het volgende:
[..]
https://www.uci.org/disci(...)v1Cu?tab=yellowcards
De UCI heeft dit zowaar goed en overzichtelijk voor elkaar.
Zie ik het goed dat hij de deur aan de buitenzijde van de bocht dicht gooit?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:42 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Als dit geen geel is weet ik het ook niet. Dit is de deur dichtgooien terwijl je er precies naast zit
Als het er nu al 2 hebt, mag je er de rest van het jaar nog maar 3. Als leadout is dat toch niet prettigquote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:46 schreef Fretwork het volgende:
Oh die eerste kaart uit Australië verloopt vandaag, dus die drie kaarten gaat ie niet pakken
6 kaarten in een jaar is dan weer niet heel ondenkbaar. Al is een maandje schorsing nog een behoorlijk milde straf daarvoor. Even op een tactisch moment je 6e kaart pakken en je mist amper koersen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:46 schreef Fretwork het volgende:
Oh die eerste kaart uit Australië verloopt vandaag, dus die drie kaarten gaat ie niet pakken
Die stond zowaar op mijn FPCL lijstjequote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:55 schreef Chiappucci het volgende:
Ik kom vandaag achter het bestaan van Daniel Skerl.
Hij doet het gewoon nog een keer.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 15:52 schreef Szura het volgende:
Ook maar weer eens een val in de slotkilometer, misschien moeten we dat sprinten maar gewoon opdoeken. Nooit meer over praten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |