Waar denk je dat de koerden, christenen, alawieten, turkomannen en andere minderheden in Syrië het meest bij gebaat zijn? Een EU die de nieuwe machthebbers in de handen van Rusland of China drijft, landen die geen probleem hebben met vervolging van minderheden, of een EU die zoveel mogelijk invloed probeert te hebben op het vormen van de nieuwe regering en het nieuwe systeem?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:36 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik wist al dat we niks gaan doen en dat we blijven praten met zulk volk. In plaats van tot actie over gaan.
Groenland is nu geen lid van de EU, net zo min als de Faroër eilanden. De vraag is neem ik aan eerst aan de EU of we ze als ze een apart land zouden worden wel binnen de EU zouden moeten willen hebben. Groenland ligt niet in Europa, maar aan de andere kant hebben wij ook wel belang bij die grondstoffen en is 12% van de inwoners wel Europeaan. Maar die discussie zou binnen de EU gehouden kunnen worden. Aan de meeste eisen voldoet Groenland neem ik aan al wel.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:20 schreef -XOR- het volgende:
De EU moet trouwens alvast voorsorteren op EU-kandidaatlidmaatschap van een onafhankelijk Groenland.
Enkel en alleen omdat het nu van Denemarken is. Zonder steun van hen geloof ik dat niet.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Groenland is nu geen lid van de EU, net zo min als de Faroër eilanden. De vraag is neem ik aan eerst aan de EU of we ze als ze een apart land zouden worden wel binnen de EU zouden moeten willen hebben. Groenland ligt niet in Europa, maar aan de andere kant hebben wij ook wel belang bij die grondstoffen en is 12% van de inwoners wel Europeaan. Maar die discussie zou binnen de EU gehouden kunnen worden. Aan de meeste eisen voldoet Groenland neem ik aan al wel.
Wat zijn de eisen voor een EU lidmaatschap:quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:37 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Enkel en alleen omdat het nu van Denemarken is. Zonder steun van hen geloof ik dat niet.
Excellent, werd verdomme tijd ook.quote:
Alleen de uitvoering wordt een probleem, de ministers van financiën en diverse regeringsleiders zijn het niet eens met die 650 miljard die uit regulieren begrotingen moet komen. Ook niet als je daarvoor extra tekorten mag hebben.quote:
Ja zeker, want dat blijft toch ook wel een doorn in het oog, hè? Hoe, in hemelsnaam hebben ze daar geen clausule voor opgenomen, dat een land wat lid is geworden van de Europese Unie er later ook gewoon weer uit geschopt kan worden als blijkt dat zo'n land zich niet langer wenst te conformeren, of liever gezegd, actief bezig is diezelfde Europese Unie te ondermijnen? Sowieso, Hongarije is met de beste wil ter wereld niet langer democratisch te noemen, waarom is dat niet tot voorwaarde gemaakt? Zeer frustrerend allemaal.quote:Op woensdag 12 maart 2025 16:46 schreef Buitendam het volgende:
Maar nu ook doorpakken qua stootkracht en de Orbannetjes van de club buitenspel zetten.
Mwa, je ziet wel dat ze gewoon genegeerd worden op het moment dat het er echt om gaat. Orban kan niks voorkomen aan datgene wat er nu gebeurt en dat is voor Putin een enorme nederlaag.quote:Op woensdag 12 maart 2025 16:55 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ja zeker, want dat blijft toch ook wel een doorn in het oog, hè? Hoe, in hemelsnaam hebben ze daar geen clausule voor opgenomen, dat een land wat lid is van de Europese Unie er later ook gewoon weer uit geschopt kan worden als blijkt dat zo'n land zich niet langer wenst te conformeren, of liever gezegd, actief bezig is diezelfde Europese Unie te ondermijnen? Sowieso, Hongarije is met de beste wil ter wereld niet langer democratisch te noemen, waarom is dat niet tot voorwaarde gemaakt? Zeer frustrerend allemaal.
quote:Brussels proposes collective arms purchases for EU member states
Response to Donald Trump’s policies would shift decision-making power in Europe
Brussels has proposed buying arms collectively on behalf of EU member states, in what would be a major shift in response to President Donald Trump’s disruption of US foreign policy.
In a draft paper on defence seen by the Financial Times and due to be published next week, the European Commission said that “collaborative procurement” was the “most cost-effective route to build European defence” after a slump in spending following the cold war.
It added that, if requested by EU governments, the commission itself could “act as a central purchasing body [for weapons] on their behalf”. Member states would still decide which arms to purchase and in what quantities.
Brussels faces the daunting task of swiftly re-arming Europe while boosting the continent’s defence industry for a new era in which it can no longer rely on US support.
Trump has spooked EU capitals by threatening to halt US security protection for European Nato members, temporarily suspending military aid to Ukraine and rekindling ties with Russia.
Defence spending currently falls under the remit of EU governments, meaning that member states have typically favoured their own national manufacturers.
As a result, the European defence market is fragmented, with multiple competing products and relatively high prices. The US, by contrast, has a far smaller number of producers and products.
The commission suggested giving preference to European defence products in public procurement and, if no suitable products were found, consider purchasing from “like-minded third-country companies, demanding full control”.
During the Covid-19 pandemic, the commission stepped in to purchase vaccines collectively on behalf of EU member states to bring down prices and ensure supply amid fierce global competition.
“The commission is drawing heavily from its vaccine playbook,” said Mujtaba Rahman, Europe director at political risk analysis firm Eurasia Group.
“This will be huge if it lands,” he added.
Some member states have privately pushed for Brussels to apply the same principle to defence, calling for “collective” security investments in areas such as common air and missile defence and a reinforced eastern border.
The draft white paper, which could change before it is officially published ahead of an EU summit on March 20, also contains more details on financing options unveiled by commission president Ursula von der Leyen last week.
Those include ¤150bn in loans to capitals and a relaxing of EU deficit rules for defence spending.
The document seen by the FT does not contain a proposal for new collective debt by EU member states for defence, an idea pushed by many capitals but opposed by Germany and the Netherlands.
We hebben nu al, zonder de VS: meer manschappen, meer schepen, meer vliegtuigen, meer gepantserde voertuigen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:30 schreef Perrin het volgende:
We hebben hooguit nog een paar jaar om er klaar voor te zijn.
[ x ]
We hebben alleen niet genoeg diepte in voorraden en onze luchtverdediging kan veel beter.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben nu al, zonder de VS: meer manschappen, meer schepen, meer vliegtuigen, meer gepantserde voertuigen.
https://www.parool.nl/wer(...)-op-poetin~bec4f237/
https://www.volkskrant.nl(...)gde-staten~v1357321/
We moeten alleen een eigen satellietsysteem hebben en een organisatiestructuur optuigen en dan kunnen we zonder dat we nu meer gaan produceren ze al wel aan, laat staan als we ook nog gaan investeren.
Ik heb ook het idee dat er momenteel gewoon echt een stel ijzervreters enorm aan het lobbyen zijn, we moeten ook oppassen dat we niet in een val trappen dat we enorm veel opgeven (bijvoorbeeld geld dat ook naar de energietransitie en klimaatmaatregelen kan) voor een zeer onwaarschijnlijk scenario. Het lijkt er op dat veel rechtse partijen dit moment gebruiken om allerlei klimaatmaatregelen aan de kant te gooien 'want we staan op de rand van een oorlog'. Voorlopig is er maar 1 ding dat zeker is: die klimaatmaatregelen zijn 100% zeker nodig. O, ja: en dat Rusland nog veel werk heeft, want die kan onze afdankertjes in Oekraïne nog niet eens aan.
Momenteel is het meer een lobby vanuit rechts dan een waarschijnlijk toekomstscenario.
Ik zeg ook niet dat we niks moeten produceren. Ik zeg alleen dat we er helemaal niet zo beroerd voor staan. Goed genoeg om Rusland nu al flink angst in te boezemen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
We hebben alleen niet genoeg diepte in voorraden en onze luchtverdediging kan veel beter.
Verder moeten we meer produceren want als het tot een confrontatie komt gaat er spul kapot en Rusland kan dat bijvullen, met het huidige productieaantal van Europa is het snel opgehouden met ons numerieke voordeel.
Bovendien hebben we bijvoorbeeld al niet meer tanks dan Rusland. En we missen ook drones en anti-drone verdediging voor aan het front.
Nee we staan er niet goed genoeg voor. Zoals ik zei, met onze voorraden houden we het hooguit een maand vol totdat we niks meer hebben om af te schieten. En onze productie is nog niet op het niveau dat we dat daarna kunnen aanvullen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat we niks moeten produceren. Ik zeg alleen dat we er helemaal niet zo beroerd voor staan. Goed genoeg om Rusland nu al flink angst in te boezemen.
En zolang we de VS willen betalen voor hun materieel is er ook wel genoeg productie. Daar moeten we vanaf, maar mocht de nood echt aan de man zijn kunnen we natuurlijk prima Amerikaans spul kopen. Het is niet alsof die weg afgesloten is, oid.
Zoals ik al zei: zolang je de VS miljarden geeft, kunnen we gewoon alles nog van ze kopen. En dat is voor het zeer onwaarschijnlijke geval dat we binnen nu en 5 jaar in oorlog raken met Rusland een prima back up.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 17:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee we staan er niet goed genoeg voor. Zoals ik zei, met onze voorraden houden we het hooguit een maand vol totdat we niks meer hebben om af te schieten. En onze productie is nog niet op het niveau dat we dat daarna kunnen aanvullen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |