abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217006317
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 10:36 schreef Nober het volgende:

[..]
Ik wist al dat we niks gaan doen en dat we blijven praten met zulk volk. In plaats van tot actie over gaan.
Waar denk je dat de koerden, christenen, alawieten, turkomannen en andere minderheden in Syrië het meest bij gebaat zijn? Een EU die de nieuwe machthebbers in de handen van Rusland of China drijft, landen die geen probleem hebben met vervolging van minderheden, of een EU die zoveel mogelijk invloed probeert te hebben op het vormen van de nieuwe regering en het nieuwe systeem?

Nu is er een kans wat te doen. Zeker ook omdat Syrië economisch op zijn gat ligt (80% exportverlies). Deze kans moet de EU grijpen.

Mocht het toch de verkeerde kant uit vallen, kun je je alsnog druk gaan maken over sancties en vervolging. Maar daar nu mee beginnen, dan geef je de minderheden over aan de grillen van deze man, Poetin en Xi.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 11 maart 2025 @ 11:20:20 #177
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217006612
De EU moet trouwens alvast voorsorteren op EU-kandidaatlidmaatschap van een onafhankelijk Groenland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217006676
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 11:20 schreef -XOR- het volgende:
De EU moet trouwens alvast voorsorteren op EU-kandidaatlidmaatschap van een onafhankelijk Groenland.
Groenland is nu geen lid van de EU, net zo min als de Faroër eilanden. De vraag is neem ik aan eerst aan de EU of we ze als ze een apart land zouden worden wel binnen de EU zouden moeten willen hebben. Groenland ligt niet in Europa, maar aan de andere kant hebben wij ook wel belang bij die grondstoffen en is 12% van de inwoners wel Europeaan. Maar die discussie zou binnen de EU gehouden kunnen worden. Aan de meeste eisen voldoet Groenland neem ik aan al wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217006715
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Groenland is nu geen lid van de EU, net zo min als de Faroër eilanden. De vraag is neem ik aan eerst aan de EU of we ze als ze een apart land zouden worden wel binnen de EU zouden moeten willen hebben. Groenland ligt niet in Europa, maar aan de andere kant hebben wij ook wel belang bij die grondstoffen en is 12% van de inwoners wel Europeaan. Maar die discussie zou binnen de EU gehouden kunnen worden. Aan de meeste eisen voldoet Groenland neem ik aan al wel.
Enkel en alleen omdat het nu van Denemarken is. Zonder steun van hen geloof ik dat niet.
pi_217006786
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 11:37 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Enkel en alleen omdat het nu van Denemarken is. Zonder steun van hen geloof ik dat niet.
Wat zijn de eisen voor een EU lidmaatschap:
https://www.rijksoverheid(...)eiding-europese-unie

Stabiele democratie: lijkt me prima, ook als ze los verder gaan.
Goed draaiende markteconomie: dit is wel een punt van aandacht, denk ik?
Gemeenschappelijke regels en wetten invoeren: die hebben ze allemaal al, dacht ik.
Het land mag het functioneren en de ontwikkeling van de EU niet in de weg staan: lijkt me ook vooralsnog geen probleem.

Hier staan de eisen nog wat uitgewerkt, maar de conclusie blijft hetzelfde: https://eur-lex.europa.eu(...)nhagen-criteria.html

Alleen qua economie voldoet Groenland niet, denk ik. Maar als ze grondstoffen willen gaan winnen (de meeste Groenlanders willen dat trouwens absoluut niet) lijkt dat ook geen probleem.

En een land met 50k inwoners met een premier met vetorecht klinkt ook wel bijzonder.
  dinsdag 11 maart 2025 @ 11:53:04 #181
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217006831
Ik denk dat je Groenland meer zou moeten bekijken zoals de Europese dwergstaatjes als Andorra, San Marino of Monaco. Die zijn ook te klein om volwaardig bij de EU te kunnen. Maar werken wel met de EU samen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hexagon op 12-03-2025 08:55:05 ]
pi_217016991
Een partij die niet direct voor onafhankelijkheid is heeft de verkiezingen gewonnen in Groenland: https://www.volkskrant.nl(...)kelijkheid~bff48bd6/

Deze partij wil eerst financieel op eigen benen kunnen staan en dan nog eens kijken naar onafhankelijkheid. Dan ben je jaren verder en zit Trump er niet meer, dus voorlopig hoeft de EU hier niet direct iets mee zo lijkt het.

Al heeft deze partij 'maar' 29,9% van de stemmen, dus er moet nog wel een coalitie komen. Maar de huidige regeringspartijen (zakten van 66% naar 36%) zijn ook niet voor snelle onafhankelijkheid.
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:09:02 #183
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217020886
Goedgekeurd.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 12 maart 2025 @ 15:13:18 #184
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217020932
quote:
14s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:09 schreef Perrin het volgende:
Goedgekeurd.[ x ]
Excellent, werd verdomme tijd ook.

Er staat op Sardinië al jaren een gigantisch militair complex waar nieuwe wapens ontwikkeld en getest worden, dus we hoeven echt het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden hoor.
pi_217020973
quote:
14s.gif Op woensdag 12 maart 2025 15:09 schreef Perrin het volgende:
Goedgekeurd.[ x ]
Alleen de uitvoering wordt een probleem, de ministers van financiën en diverse regeringsleiders zijn het niet eens met die 650 miljard die uit regulieren begrotingen moet komen. Ook niet als je daarvoor extra tekorten mag hebben.
  woensdag 12 maart 2025 @ 16:26:27 #186
38496 Perrin
pi_217021660
Welkom in Europa jonguh.
twitter
  woensdag 12 maart 2025 @ 16:46:15 #187
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_217021858
Maar nu ook doorpakken qua stootkracht en de Orbannetjes van de club buitenspel zetten.
Dit, dus.
  woensdag 12 maart 2025 @ 16:55:36 #188
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217022005
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 16:46 schreef Buitendam het volgende:
Maar nu ook doorpakken qua stootkracht en de Orbannetjes van de club buitenspel zetten.
Ja zeker, want dat blijft toch ook wel een doorn in het oog, hè? Hoe, in hemelsnaam hebben ze daar geen clausule voor opgenomen, dat een land wat lid is geworden van de Europese Unie er later ook gewoon weer uit geschopt kan worden als blijkt dat zo'n land zich niet langer wenst te conformeren, of liever gezegd, actief bezig is diezelfde Europese Unie te ondermijnen? Sowieso, Hongarije is met de beste wil ter wereld niet langer democratisch te noemen, waarom is dat niet tot voorwaarde gemaakt? Zeer frustrerend allemaal.
  woensdag 12 maart 2025 @ 17:02:23 #189
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_217022098
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 16:55 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Ja zeker, want dat blijft toch ook wel een doorn in het oog, hè? Hoe, in hemelsnaam hebben ze daar geen clausule voor opgenomen, dat een land wat lid is van de Europese Unie er later ook gewoon weer uit geschopt kan worden als blijkt dat zo'n land zich niet langer wenst te conformeren, of liever gezegd, actief bezig is diezelfde Europese Unie te ondermijnen? Sowieso, Hongarije is met de beste wil ter wereld niet langer democratisch te noemen, waarom is dat niet tot voorwaarde gemaakt? Zeer frustrerend allemaal.
Mwa, je ziet wel dat ze gewoon genegeerd worden op het moment dat het er echt om gaat. Orban kan niks voorkomen aan datgene wat er nu gebeurt en dat is voor Putin een enorme nederlaag.

Sowieso is die driedaagse oorlog van hem toch wel de grootste backfire ooit geworden.
Dit, dus.
  woensdag 12 maart 2025 @ 17:04:10 #190
509109 De_Bok
Van alles is weer waardeloos
pi_217022126
quote:
17s.gif Op woensdag 12 maart 2025 16:26 schreef Perrin het volgende:
Welkom in Europa jonguh.
[ x ]
Mooi Europees Volkslied.
  woensdag 12 maart 2025 @ 17:36:49 #191
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217037001
Uit de Financial Times:
https://www.ft.com/content/29145854-13e8-42a6-b2e0-eeb786c8b55e

quote:
Brussels proposes collective arms purchases for EU member states
Response to Donald Trump’s policies would shift decision-making power in Europe

Brussels has proposed buying arms collectively on behalf of EU member states, in what would be a major shift in response to President Donald Trump’s disruption of US foreign policy.

In a draft paper on defence seen by the Financial Times and due to be published next week, the European Commission said that “collaborative procurement” was the “most cost-effective route to build European defence” after a slump in spending following the cold war.

It added that, if requested by EU governments, the commission itself could “act as a central purchasing body [for weapons] on their behalf”. Member states would still decide which arms to purchase and in what quantities.

Brussels faces the daunting task of swiftly re-arming Europe while boosting the continent’s defence industry for a new era in which it can no longer rely on US support.

Trump has spooked EU capitals by threatening to halt US security protection for European Nato members, temporarily suspending military aid to Ukraine and rekindling ties with Russia.

Defence spending currently falls under the remit of EU governments, meaning that member states have typically favoured their own national manufacturers.

As a result, the European defence market is fragmented, with multiple competing products and relatively high prices. The US, by contrast, has a far smaller number of producers and products.

The commission suggested giving preference to European defence products in public procurement and, if no suitable products were found, consider purchasing from “like-minded third-country companies, demanding full control”.

During the Covid-19 pandemic, the commission stepped in to purchase vaccines collectively on behalf of EU member states to bring down prices and ensure supply amid fierce global competition.

“The commission is drawing heavily from its vaccine playbook,” said Mujtaba Rahman, Europe director at political risk analysis firm Eurasia Group.

“This will be huge if it lands,” he added.

Some member states have privately pushed for Brussels to apply the same principle to defence, calling for “collective” security investments in areas such as common air and missile defence and a reinforced eastern border.

The draft white paper, which could change before it is officially published ahead of an EU summit on March 20, also contains more details on financing options unveiled by commission president Ursula von der Leyen last week.

Those include ¤150bn in loans to capitals and a relaxing of EU deficit rules for defence spending.

The document seen by the FT does not contain a proposal for new collective debt by EU member states for defence, an idea pushed by many capitals but opposed by Germany and the Netherlands.
  woensdag 19 maart 2025 @ 08:30:19 #194
38496 Perrin
pi_217102159
We hebben hooguit nog een paar jaar om er klaar voor te zijn.
twitter
pi_217102199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 08:30 schreef Perrin het volgende:
We hebben hooguit nog een paar jaar om er klaar voor te zijn.
[ x ]
We hebben nu al, zonder de VS: meer manschappen, meer schepen, meer vliegtuigen, meer gepantserde voertuigen.

https://www.parool.nl/wer(...)-op-poetin~bec4f237/
https://www.volkskrant.nl(...)gde-staten~v1357321/

We moeten alleen een eigen satellietsysteem hebben en een organisatiestructuur optuigen en dan kunnen we zonder dat we nu meer gaan produceren ze al wel aan, laat staan als we ook nog gaan investeren.

Ik heb ook het idee dat er momenteel gewoon echt een stel ijzervreters enorm aan het lobbyen zijn, we moeten ook oppassen dat we niet in een val trappen dat we enorm veel opgeven (bijvoorbeeld geld dat ook naar de energietransitie en klimaatmaatregelen kan) voor een zeer onwaarschijnlijk scenario. Het lijkt er op dat veel rechtse partijen dit moment gebruiken om allerlei klimaatmaatregelen aan de kant te gooien 'want we staan op de rand van een oorlog'. Voorlopig is er maar 1 ding dat zeker is: die klimaatmaatregelen zijn 100% zeker nodig. O, ja: en dat Rusland nog veel werk heeft, want die kan onze afdankertjes in Oekraïne nog niet eens aan.

Momenteel is het meer een lobby vanuit rechts dan een waarschijnlijk toekomstscenario.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 19-03-2025 08:49:16 ]
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:39:27 #196
38496 Perrin
pi_217116116
Broeders en zusters, ontwaakt!
twitter
  donderdag 20 maart 2025 @ 22:36:44 #197
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217124421
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 08:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben nu al, zonder de VS: meer manschappen, meer schepen, meer vliegtuigen, meer gepantserde voertuigen.

https://www.parool.nl/wer(...)-op-poetin~bec4f237/
https://www.volkskrant.nl(...)gde-staten~v1357321/

We moeten alleen een eigen satellietsysteem hebben en een organisatiestructuur optuigen en dan kunnen we zonder dat we nu meer gaan produceren ze al wel aan, laat staan als we ook nog gaan investeren.

Ik heb ook het idee dat er momenteel gewoon echt een stel ijzervreters enorm aan het lobbyen zijn, we moeten ook oppassen dat we niet in een val trappen dat we enorm veel opgeven (bijvoorbeeld geld dat ook naar de energietransitie en klimaatmaatregelen kan) voor een zeer onwaarschijnlijk scenario. Het lijkt er op dat veel rechtse partijen dit moment gebruiken om allerlei klimaatmaatregelen aan de kant te gooien 'want we staan op de rand van een oorlog'. Voorlopig is er maar 1 ding dat zeker is: die klimaatmaatregelen zijn 100% zeker nodig. O, ja: en dat Rusland nog veel werk heeft, want die kan onze afdankertjes in Oekraïne nog niet eens aan.

Momenteel is het meer een lobby vanuit rechts dan een waarschijnlijk toekomstscenario.
We hebben alleen niet genoeg diepte in voorraden en onze luchtverdediging kan veel beter.

Verder moeten we meer produceren want als het tot een confrontatie komt gaat er spul kapot en Rusland kan dat bijvullen, met het huidige productieaantal van Europa is het snel opgehouden met ons numerieke voordeel.

Bovendien hebben we bijvoorbeeld al niet meer tanks dan Rusland. En we missen ook drones en anti-drone verdediging voor aan het front.
pi_217124711
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 22:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]
We hebben alleen niet genoeg diepte in voorraden en onze luchtverdediging kan veel beter.

Verder moeten we meer produceren want als het tot een confrontatie komt gaat er spul kapot en Rusland kan dat bijvullen, met het huidige productieaantal van Europa is het snel opgehouden met ons numerieke voordeel.

Bovendien hebben we bijvoorbeeld al niet meer tanks dan Rusland. En we missen ook drones en anti-drone verdediging voor aan het front.
Ik zeg ook niet dat we niks moeten produceren. Ik zeg alleen dat we er helemaal niet zo beroerd voor staan. Goed genoeg om Rusland nu al flink angst in te boezemen.

En zolang we de VS willen betalen voor hun materieel is er ook wel genoeg productie. Daar moeten we vanaf, maar mocht de nood echt aan de man zijn kunnen we natuurlijk prima Amerikaans spul kopen. Het is niet alsof die weg afgesloten is, oid.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 17:52:13 #199
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217132116
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 22:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat we niks moeten produceren. Ik zeg alleen dat we er helemaal niet zo beroerd voor staan. Goed genoeg om Rusland nu al flink angst in te boezemen.

En zolang we de VS willen betalen voor hun materieel is er ook wel genoeg productie. Daar moeten we vanaf, maar mocht de nood echt aan de man zijn kunnen we natuurlijk prima Amerikaans spul kopen. Het is niet alsof die weg afgesloten is, oid.
Nee we staan er niet goed genoeg voor. Zoals ik zei, met onze voorraden houden we het hooguit een maand vol totdat we niks meer hebben om af te schieten. En onze productie is nog niet op het niveau dat we dat daarna kunnen aanvullen.
pi_217134837
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 17:52 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee we staan er niet goed genoeg voor. Zoals ik zei, met onze voorraden houden we het hooguit een maand vol totdat we niks meer hebben om af te schieten. En onze productie is nog niet op het niveau dat we dat daarna kunnen aanvullen.
Zoals ik al zei: zolang je de VS miljarden geeft, kunnen we gewoon alles nog van ze kopen. En dat is voor het zeer onwaarschijnlijke geval dat we binnen nu en 5 jaar in oorlog raken met Rusland een prima back up.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')