abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 februari 2025 @ 11:33:15 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216715959
https://nos.nl/artikel/25(...)emeenten-verbijsterd

quote:
Kabinet klaar om statushouders voorrang op woning te ontnemen, gemeenten 'verbijsterd'
Het wetsvoorstel dat moet regelen dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen is af. Minister Keijzer van Volkshuisvesting heeft de plannen openbaar gemaakt.

Het voornemen om zogenoemde statushouders (asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen) geen voorrang meer te geven stond ook al het coalitieakkoord en in het regeerprogramma. Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB vinden dat de voorrang van statushouders bijdraagt aan de druk op de wachtlijsten in de sociale huur, waar de wachttijden al heel lang zijn.

"Met dit wetsvoorstel gaan we iedereen in Nederland gelijk behandelen bij het zoeken naar een sociale huurwoning", zegt BBB-minister Keijzer. "Statushouders krijgen geen voorrang meer. Hiermee doen we recht aan al die woningzoekenden die de gevolgen merken van de schaarste op de woningmarkt, van de jongere die het huis uit wil tot de oudere die een geschikte woning zoekt."

Statushouders kunnen zich overigens nog altijd inschrijven voor een sociale huurwoning, maar komen dan wel samen met de woningzoekenden op dezelfde wachtlijst.

'Onmenselijk'
Een aantal gemeenten noemt het voorstel "onmenselijk en een schijnoplossing" en zegt "verbijsterd" te zijn. Het gaat om zestien gemeenten die samen een reactie hebben geschreven, waaronder Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Haarlem en de gemeente Westerwolde, waar het aanmeldcentrum van Ter Apel ligt.

Volgens de gemeenten gaat met dit plan de doorstroom uit de asielzoekerscentra stokken, terwijl die al vol zitten. Ze wijzen erop dat nu al een op de drie mensen in de opvang statushouders is. "Het leidt tot overvolle opvangcentra, en dus hoge kosten en meer mensen op straat." De gemeenten roepen het kabinet op het voorstel "met spoed in te trekken".

De drukte in azc's is iets waar minister Faber van Asiel en Migratie zich mee bezighoudt. Afgelopen vrijdag schreef de PVV-bewindsvrouw aan de Tweede Kamer dat gemeenten 30.000 euro krijgen als zij een statushouder opnemen die nu nog in een asielzoekerscentrum wacht op een huis. "Op de korte termijn ziet het kabinet zich genoodzaakt om maatregelen te nemen om het COA te ontlasten", schreef Faber.

12.000 wachtenden
Maar als het aan het kabinet ligt mogen gemeenten dus binnenkort geen voorrangsregeling meer inzetten om sociale huurwoningen te vinden voor de statushouders. De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders gemeenten moeten huisvesten. Voor alle ruim 340 gemeenten samen gaat het om iets meer dan 25.000 mensen. Per 1 januari 2025 wachten 12.000 van hen nog op een woning.

Het wetsvoorstel van Keijzer is vandaag in consultatie gegaan, zoals dat heet. Dat betekent dat iedereen op de plannen kan reageren. De minister bekijkt die reacties en past het voorstel mogelijk aan, waarna een definitief wetsvoorstel naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna wordt het ingediend bij de Tweede Kamer.
Dit kabinet kan echt werkelijk niks. Weer een populistisch voorstel dat *nooit* een positief advies gaat krijgen van de Raad van State... :')
Resultaat zal indruisen tegen Europese wetten voor de rechten van statushouders... dat kan het kabinet ook wel bedenken toch?? Waarom dan nog een wetsvoorstel indienen in deze vorm??
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 17 februari 2025 @ 11:34:08 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216715969
Lijkt me niet meer dan logisch.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216715976
Goeie zaak
iedereen gelijk behandelen
  maandag 17 februari 2025 @ 11:34:47 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216715979
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:34 schreef PzKpfw het volgende:
Hoezo zou het logisch zijn om een voorstel in te dienen waarvan je van tevoren al weet dat het er niet doorheen komt?
  maandag 17 februari 2025 @ 11:36:59 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216716011
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:34 schreef OxygeneFRL het volgende:
Goeie zaak
Dat klinkt leuk in theorie, maar is het ook echt de bedoeling dat we *iedereen* gelijk behandelen?

Een vrouw die uit huis moet vanwege huiselijk geweld mag van mij ook wel voorrang krijgen boven iemand die gewoon het huis uit wil. Hoezo moeten we die 2 hetzelfde behandelen?
pi_216716052
Voor deze keer ben ik het eens, gewoon iedereen gelijk
pi_216716065
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat klinkt leuk in theorie, maar is het ook echt de bedoeling dat we *iedereen* gelijk behandelen?

Een vrouw die uit huis moet vanwege huiselijk geweld mag van mij ook wel voorrang krijgen boven iemand die gewoon het huis uit wil. Hoezo moeten we die 2 hetzelfde behandelen?
Er zijn uitzonderingen maar dat hoeft niet perse een statushouder te zijn
Of dit wettelijk kan weet ik niet
  maandag 17 februari 2025 @ 11:41:25 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216716074
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:34 schreef PzKpfw het volgende:
Precies.

Als je eenmaal burger bent in dit land, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je dezelfde shit en ongein ondergaat als de andere burgers.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_216716107
eindelijk eens wat goeds van dit kabinet
bedankt mevrouw keijzer
  maandag 17 februari 2025 @ 11:44:58 #10
3542 Gia
User under construction
pi_216716152
Er moet gezocht worden voor een opvangsysteem waar statushouders een kamer hebben, met gedeelde voorzieningen, zoals keuken, badkamer en waar de statushouder, gewoon op de wachtlijst, kan wachten tot hij aan de beurt is voor een woning of ingeloot wordt.
Dus, snel leegstaande kantoren e.d. ombouwen tot dit soort tijdelijke woonplekken. Een kamer van 3 x 4 is groot genoeg.
pi_216716161
quote:

[..]

Ja, hoezo krijgt een statushouder dezelfde voorrang als een vrouw die vanwege huiselijk geweld het huis uit moet?
  maandag 17 februari 2025 @ 11:45:09 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216716163
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:39 schreef Cupfighter het volgende:
Voor deze keer ben ik het eens, gewoon iedereen gelijk
Iedereen gelijk, of iedereen gelijk in gelijke gevallen?
  maandag 17 februari 2025 @ 11:45:32 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216716168
quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:43 schreef gwn_een_user het volgende:
bedankt mevrouw keijzer
Wat is er goed aan een voorstel dat er nooit doorheen komt?
pi_216716178
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:45 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Iedereen gelijk, of iedereen gelijk in gelijke gevallen?
Gelijk in gelijke gevallen
pi_216716189
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:45 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wat is er goed aan een voorstel dat er nooit doorheen komt?
omdat het bij afwijzing weer eens laat zien dat de leiders, de instituties, het beleid en het systeem van dit land, het eigen volk haten. wij moeten maar weer plaats maken voor de eindeloze instroom terwijl jongeren steeds moeilijker aan een (fatsoenlijke) woning komen. en wij mogen dat bekostigen met ons belastinggeld

zoveel mooie nieuwbouwwoningen gebouwd hier waar ik woon in amsterdam, raad eens wie er wel mogen wonen en wie niet. zeker niet ik die al jaren en jaren en jarenlang op de wachtlijst staat.

jee geen wonder dat jongeren steeds radicaler worden, ik merk het van mezelf ook. wil ik niet graag maar het is niet mijn schuld. ik gebruik niet eens sociale media. ik zie gwn elke dag met lede ogen toe hoe dit land naar de knoppen gaat. is niet de schuld van de arme migranten wil ik benadrukken. maar van de elite, het leiderschap, de nimby's. hadden we nu maar meer, sneller, en hoger gebouwd. tot die tijd is het eigen volk eerst. en als dat radicaal klinkt dan mag men de pot op.

[ Bericht 5% gewijzigd door gwn_een_user op 17-02-2025 12:09:05 ]
pi_216716203
quote:

[..]

Dit gaat nu over allochtonen die voorrang op autotochtonen krijgen.
  maandag 17 februari 2025 @ 11:48:35 #17
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216716235
Wel opvallend dat de RvS zo'n geval van positieve discriminatie wel in de wetgeving heeft laten verankeren.

Bezopen dat dit beleid geldend is.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_216716302
Eens met het voorstel, nog beter alle asielzoekers het land uit. Jammer genoeg niet realistisch.
pi_216716323
Waarom zou een statushouder voorrang moeten krijgen op Sanne die geslagen wordt door haar man
pi_216716430
Goede zaak. Kappen met dat eigen-volk-laatst beleid.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:02:16 #21
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_216716460
Hele goede zaak dit _O_

En niet meer dan normaal.
pi_216716508
"Volgens de gemeenten gaat met dit plan de doorstroom uit de asielzoekerscentra stokken, terwijl die al vol zitten. Ze wijzen erop dat nu al een op de drie mensen in de opvang statushouders is. "Het leidt tot overvolle opvangcentra, en dus hoge kosten en meer mensen op straat." De gemeenten roepen het kabinet op het voorstel "met spoed in te trekken".

Ze gaan volledig aan de oorzaak voorbij. Ze zouden verbijsterd moeten zijn dat die opvangcentra maar instroom blijven hebben. Meestal doe je bij een lekkage thuis eerst de kraan dicht en gaat daarna dweilen.
pi_216716540
quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:43 schreef gwn_een_user het volgende:
bedankt mevrouw keijzer
Alleen het wetsvoorstel is af nu komt de linkse tegenmacht aan zet en gaan we weer naar de rechter.
pi_216716698
Prima maatregel. Dat helpt misschien om de aanzuigende werking van Nederland Luilekkerland wat te verminderen. Containers kan je prima ombouwen tot tijdelijke woonruimte.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:18:56 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216716704
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:06 schreef adder het volgende:
"Volgens de gemeenten gaat met dit plan de doorstroom uit de asielzoekerscentra stokken, terwijl die al vol zitten. Ze wijzen erop dat nu al een op de drie mensen in de opvang statushouders is. "Het leidt tot overvolle opvangcentra, en dus hoge kosten en meer mensen op straat." De gemeenten roepen het kabinet op het voorstel "met spoed in te trekken".

Ze gaan volledig aan de oorzaak voorbij. Ze zouden verbijsterd moeten zijn dat die opvangcentra maar instroom blijven hebben. Meestal doe je bij een lekkage thuis eerst de kraan dicht en gaat daarna dweilen.
Misschien minder statussen uitdelen, maar dat zou te simpel zijn.
pi_216716710
De taakstelling om statushouders te plaatsen verdwijnt echter niet. Dus zullen gemeenten andere manieren van huisvesting moeten vinden voor statushouders. Ze zullen wel panden gaan opkopen om daar statushouders te plaatsen tot ze in aanmerking komen voor een woning of tijdelijk flexwoningen neerzetten
pi_216716721
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:53 schreef Cupfighter het volgende:
Waarom zou een statushouder voorrang moeten krijgen op Sanne die geslagen wordt door haar man
Anders valt de statushouder buiten de samenleving en gaat hij om zich heen prikken
  FOK!fotograaf maandag 17 februari 2025 @ 12:20:12 #28
842 Zorro
Z
pi_216716730
quote:
De afzenders zijn Amsterdam, Delft, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Westerwolde, Sittard-Geleen, Tilburg, Utrecht en Venlo.
De usual suspects
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_216716837
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:44 schreef Gia het volgende:
Er moet gezocht worden voor een opvangsysteem waar statushouders een kamer hebben, met gedeelde voorzieningen, zoals keuken, badkamer en waar de statushouder, gewoon op de wachtlijst, kan wachten tot hij aan de beurt is voor een woning of ingeloot wordt.
Dus, snel leegstaande kantoren e.d. ombouwen tot dit soort tijdelijke woonplekken. Een kamer van 3 x 4 is groot genoeg.
Het probleem daarmee is, dat ze daar dan 10+ jaar moeten wonen, want zo lang moet je dan ingeschreven staan voordat je kans op een andere woning maakt.

En vanaf de andere kant gezien is het ook een slecht plan: veel jongeren, zoals studenten, willen dat ook wel.

Het alternatief wordt dan tentenkampen of barakken. Voor 10+ jaar.
pi_216716855
Ik begrijp de gemeente wel. Geen doorstroom meer in de opvang, dat wordt chaos.
pi_216716880
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Prima. Wellicht gaan ze dan naar het volgende gekke Henkie land.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:32:44 #32
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216716902
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:18 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Misschien minder statussen uitdelen, maar dat zou te simpel zijn.
Ik dacht dat de instroom heul geen probleem was.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:33:55 #33
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216716924
quote:

[..]
Het probleem daarmee is, dat ze daar dan 10+ jaar moeten wonen, want zo lang moet je dan ingeschreven staan voordat je kans op een andere woning maakt.

Hoezo is dat een probleem? Dat moet de autochtone bevolking nu ook al, en daar geeft niemand een neuk om, vooral links niet.
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
pi_216716963
quote:

[..]

Ze komen hier omdat zij in hun land van herkomst (zogenaamd) niet veilig zijn. Nou, hier zijn zij veilig. Al het andere is luxe.
pi_216717096
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:41 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Precies.

Als je eenmaal burger bent in dit land, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je dezelfde shit en ongein ondergaat als de andere burgers.
Dus je bent voor het gelijk straffen en niet voor het afnemen van de status na een veroordeling?
pi_216717112
Slechte zaak. Jarenlang wachten op een status, op een huis en dan gaan de populistische stemmers en partijen zeker roepen dat ze niet integeren.

Als Hugo de Jonge hiermee was gekomen dan was hij terecht afgemaakt hier. Maar het is Mona Keijzer van de BBB (tevens ex CDA) die al twintig jaar de huizenmarkt om zeep heeft geholpen.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:52:40 #37
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216717132
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:51 schreef Origami94 het volgende:
Slechte zaak. Jarenlang wachten op een huis.
Net zoals de rest van blank Nederland ja. Achteraan aansluiten en niet janken, je wil toch zo graag als Nederlander behandeld worden?
pi_216717136
quote:
Slechte zaak. Jarenlang wachten op een status, op een huis en dan gaan de populistische stemmers en partijen zeker roepen dat ze niet integeren.

Als Hugo de Jonge hiermee was gekomen dan was hij terecht afgemaakt hier. Maar het is Mona Keijzer van de BBB (tevens ex CDA) die al twintig jaar de huizenmarkt om zeep heeft geholpen.
Het is niet per se Mona Keijzer die hiermee komt. Dit is gewoon duidelijk afgesproken in het regeerprogramma. En vooral Wilders hamerde hier sterk op in de campagne.
pi_216717141
quote:
10s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Net zoals de rest van blank Nederland ja. Achteraan aansluiten en niet janken, je wil toch zo graag als Nederlander behandeld worden?
Geen jubelton van je ouders krijgen :')

Jarenlang wachten op een huis is voor arme mensen.

We leven in een klassenmaatschappij waar de arme mensen juichen als de andere arme mens wordt benadeeld. En de VVD'er zag dat het goed was.
pi_216717142
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:34 schreef OxygeneFRL het volgende:
Goeie zaak
Daar is sowieso geen sprake van. Een vriendin van mij die al 20 jaar staat ingeschreven verliest het steeds van mensen uit de kinderopvang die voorrang krijgen.
PWBF
pi_216717154
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is niet per se Mona Keijzer die hiermee komt. Dit is gewoon duidelijk afgesproken in het regeerprogramma. En vooral Wilders hamerde hier vaak op in de campagne.
Ik kan mij niet herinneren dat Wilders hierop hamerde. Milders beloofde vooral veel gratis bier.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:55:54 #42
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216717158
quote:

Slechte zaak ja dat onze jongeren zo lang moeten wachten op een huis maar daar hoor ik jou nooit over janken.
  maandag 17 februari 2025 @ 12:56:19 #43
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216717161
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:48 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dus je bent voor het gelijk straffen en niet voor het afnemen van de status na een veroordeling?
Een voorlopige status, of een definitieve? Indien definitief dan kan dit niet meer afgenomen worden. Maar wat betreft een voorlopige status is het anders. Daarom heet het ook voorlopig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_216717162
Mooi, laat die mensen eerst maar eens een paar jaar een huis delen met andere statushouders.

Er is geen grotere motivator dan geen eigen woonruimte met privacy om te integreren en te werken, danwel te vertrekken.

In de grote steden had dit al decennia geleden moeten gebeuren, die zijn overspoeld door niet-Westerse migranten.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_216717171
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:54 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Daar is sowieso geen sprake van. Een vriendin van mij die al 20 jaar staat ingeschreven verliest het steeds van mensen uit de kinderopvang die voorrang krijgen.
Waarom blijf je 20 jaar ingeschreven in een woonplaats waar je geen woning kan krijgen, als er genoeg woonplaatsen zijn met een kortere wachttijd? Dan roep je het ook wel over jezelf af.
pi_216717173
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:54 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Geen jubelton van je ouders krijgen :')

Jarenlang wachten op een huis is voor arme mensen.

We leven in een klassenmaatschappij waar de arme mensen juichen als de andere arme mens wordt benadeeld. En de VVD'er zag dat het goed was.
Ja hoe je het ook bekijkt, kwetsbare groepen zijn het slachtoffer, de VVD zorgt er wel voor dat andere groepen buiten schot blijven
pi_216717181
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:55 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Slechte zaak ja dat onze jongeren zo lang moeten wachten op een huis maar daar hoor ik jou nooit over janken.
Klopt dat ik nooit jank. Ook al ben ik een van de jongeren die al 11 jaar staat ingeschreven.

Maar ik geniet ook wel van mijn appartement in de vrije sector voor 900 euro in het centrum van een middelgrote stad. :)
  Forum Admin maandag 17 februari 2025 @ 12:58:46 #48
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216717182
Voorrang is geen probleem bij een gezonde woningmarkt tbhv de doorstroming bij het coa. Alleen is de woningmarkt totaal verziekt en is het niet uit te leggen aan mensen die soms al 10 jaar ingeschreven staan. Om maar wat te noemen..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 17 februari 2025 @ 12:59:21 #49
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216717186
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 11:46 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Gelijk in gelijke gevallen
Dan zou het toch wel logisch zijn dat iemand in een asielzoekerscentrum voorrang krijgt op iemand die bij de ouders woont?
pi_216717192
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 12:59 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dan zou het toch wel logisch zijn dat iemand in een asielzoekerscentrum voorrang krijgt op iemand die bij de ouders woont?
waarom?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')