Allemaal relevante overwegingen inderdaad. Ik zou zeggen: toch voor een serieus deel, want de verkeersregels zijn duidelijk - de fietser zit verkeersregeltechnisch fout. Altijd lastig om er percentages aan te koppelen uiteraard... Ik vind de uitkomst 100% (automobilist) vs. 0% (fietser) in ieder geval niet voor de hand liggen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 23:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Sterker, de reflexwerking kent de 100%-regel niet.
De 50%-regel overigens ook niet.
[..]
Inderdaad, de causale verdeling en vervolgens de billikheidscorrectie.
Goed, dat gezegd hebbende:
Gegeven de leeftijd van het kind, de omstandigheden van het geval (sneeuwval en de automobilist heeft het kind wel gezien maar er niet op geacteerd), de aard van het letsel van de automobilist, 'Betriebsgefahr', etc. etc. etc. .... hoe groot acht jij nou werkelijk de kans dat het missen van de (besneeuwde?) haaientanden een gedeelde aansprakelijkheid tot gevolg heeft?
Anders gezegd: in welke mate heeft de 12-jarige nou werkelijk bijgedragen aan de aanrijding (en in welke mate de automobilist zelf)?
Gezien het feit dat je geen voorrang mag nemen maar voorrang moet krijgen (maar hij nam), en gezien het feit dat je te allen tijde moet proberen een aanrijding te voorkomen (en dat kon-ie), zit de automobilist verkeersregeltechnisch minstens zo fout. Zo niet fouter.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 00:08 schreef Aratanax het volgende:
[..]
Allemaal relevante overwegingen inderdaad. Ik zou zeggen: toch voor een serieus deel, want de verkeersregels zijn duidelijk - de fietser zit verkeersregeltechnisch fout. Altijd lastig om er percentages aan te koppelen uiteraard... Ik vind de uitkomst 100% (automobilist) vs. 0% (fietser) in ieder geval niet voor de hand liggen.
Wordt het nu niet een beetje teveel discussie om de discussie.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 00:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Gezien het feit dat je geen voorrang mag nemen maar voorrang moet krijgen (maar hij nam), en gezien het feit dat je te allen tijde moet proberen een aanrijding te voorkomen (en dat kon-ie), zit de automobilist verkeersregeltechnisch minstens zo fout. Zo niet fouter.
Zet daar tegenover de sneeuwval, dan zou het zomaar kunnen zijn dat de haaientanden voor het kind feitelijk niet eens op te merken waren (en de automobilist had daar in de gegeven weersomstandigheden rekening mee moeten houden en op moeten anticiperen). Hoe "schuldig" of hoe "fout" is het kind dan nog?
Alles overziend acht ik een 100-0 verdeling wél reëel. Zuur voor de automobilist maar hij had de aanrijding makkelijk kunnen voorkomen (in feite kon hij het gevaar zien aankomen; het kind niet).
Precies dit. Om deze reden ben ik gestopt met het geven van mijn visie op dit soort vraagstukken.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 07:59 schreef dop het volgende:
[..]
Wordt het nu niet een beetje teveel discussie om de discussie.
Toen ik vond dat er aan de kant van het kind geen sprake was van schuld, was je het er niet mee eens.
En nu komt je zo ongeveer tot die conclusie.
Het is voor iedereen al lang duidelijk dat de schade niet valt te verhalen op het kind/ouders.
Sorry maar ik heb werkelijk nergens beweerd dat er geen sprake is van schuld zijdens het kind. Sterker, ik heb die stelling (kind heeft schuld) juist verdedigd.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 07:59 schreef dop het volgende:
[..]
Wordt het nu niet een beetje teveel discussie om de discussie.
Toen ik vond dat er aan de kant van het kind geen sprake was van schuld, was je het er niet mee eens.
En nu komt je zo ongeveer tot die conclusie.
Het is voor iedereen al lang duidelijk dat de schade niet valt te verhalen op het kind/ouders.
Welk standpunt nemen zij in, vinden zij jou(w dochter) aansprakelijk of schuldig? Ben benieuwd.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:32 schreef Hanca het volgende:
Nou, dit gaat toch wat meer voeten in de aarde hebben dan gedacht/gehoopt. Vandaag een brief van de verzekeraar van de autobestuurder dat ze de schade willen verhalen op mijn verzekering, of ik een schadenummer wil doorgeven. Gebeld naar zowel die autoverzekering (ja, dit moet u echt doen) als naar mijn AVP (nee, is nergens voor nodig).
Uiteindelijk toch maar een melding gedaan bij mijn AVP en die naar de autoverzekering gestuurd, dan is het nu afwachten wat er uit de volgende beoordeling komt.
Van de verzekeraar? Of van een tussenpersoon van de bestuurder?quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:32 schreef Hanca het volgende:
Nou, dit gaat toch wat meer voeten in de aarde hebben dan gedacht/gehoopt. Vandaag een brief van de verzekeraar van de autobestuurder dat ze de schade willen verhalen op mijn verzekering, of ik een schadenummer wil doorgeven. Gebeld naar zowel die autoverzekering (ja, dit moet u echt doen) als naar mijn AVP (nee, is nergens voor nodig).
Uiteindelijk toch maar een melding gedaan bij mijn AVP en die naar de autoverzekering gestuurd, dan is het nu afwachten wat er uit de volgende beoordeling komt.
Van Univé, de verzekeraar dus.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:49 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Van de verzekeraar? Of van een tussenpersoon van de bestuurder?
Vreemd, die zouden wel moeten begrijpen dat ze kansloos zijn.quote:
De vrouw aan de telefoon dacht: misschien naar de geboortedatum van mij (invuller formulier) en niet van de 'dader' gekeken.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vreemd, die zouden wel moeten begrijpen dat ze kansloos zijn.
quote:U meldde bij ons een schade op uw verzekering. Uw dochter was helaas betrokken bij een aanrijding. Met deze brief informeren wij u graag.
Wij betalen ¤ 120,00 aan de tegenpartij de heer A. Noniem.
U bent wettelijk aansprakelijk omdat uw dochter geen voorrang verleende. Er zijn ook omstandigheden die voor rekening van de automobilist komen. Daarom betalen wij 80% van het eigen risico van de automobilist.
De wet regelt dat een verzekeraar geen schade op een kind jonger dan 14 jaar mag verhalen. Daarom betaalden wij alleen het eigen risico van de automobilst.
Is het heel gek dat ik dit een gekke zin vind?quote:Op zondag 15 juni 2025 12:23 schreef Hanca het volgende:
De wet regelt dat een verzekeraar geen schade op een kind jonger dan 14 jaar mag verhalen. Daarom betaalden wij alleen het eigen risico van de automobilst.
Ik snap er ook geen jota van.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 19:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Is het heel gek dat ik dit een gekke zin vind?
Onzin. Als er haaientanden voor fietsers staan betekent dat de fietser voorrang moet verlenen. Die haaientanden staan er niet voor Jan Doedelquote:Op zondag 16 februari 2025 23:25 schreef ach het volgende:
Als het fietspad langs de rotonde loopt en de oversteek onderdeel is van de rotonde, geldt volgens de wet gewoon de 'rechtdoor gaat voor' regel en had de naar rechts afslaande auto voorrang moeten geven aan iedereen die rechtdoor gaat over het fietspad.
Voorrang aan verkeer op de kruisende weg ja. Maar een auto die van de rotonde komt wordt nog niet gezien als verkeer op die kruisende weg. Pas als je een meter of 15 er op hebt afgelegd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:14 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Onzin. Als er haaientanden voor fietsers staan betekent dat de fietser voorrang moet verlenen. Die haaientanden staan er niet voor Jan Doedel
Fout, het is sowieso 8 meter: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersregels/rotondesquote:Op zondag 22 juni 2025 22:18 schreef Elpis het volgende:
[..]
Voorrang aan verkeer op de kruisende weg ja. Maar een auto die van de rotonde komt wordt nog niet gezien als verkeer op die kruisende weg. Pas als je een meter of 15 er op hebt afgelegd.
Dit is een fietspad wat een meter of 5/6 van de rotonde af ligt, zoals alle fietspaden hier in Hoogezand, maar ze hebben ook allemaal haaientanden en dan heeft de auto vanaf de rotonde dus gewoon voorrang.quote:Er is een verschil tussen een fietsstrook en een fietspad: een fietsstrook ligt óp de rijbaan en is meestal van rood asfalt. Hier gelden dezelfde eerder genoemde voorrangsregels: bestuurders die op de rotonde blijven, hebben voorrang op bestuurders die de rotonde verlaten. Een fietspad ligt naast de rijbaan. Ligt het fietspad dicht bij de rotonde (minder dan acht meter), dan is het fietspad onderdeel van de rotonde. Het afslaand verkeer verleent dan voorrang aan het fietsverkeer dat rechtdoor gaat. Dit kan anders zijn geregeld als er haaientanden staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |