abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216750589
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 23:10 schreef PzKpfw het volgende:
Lekker hoor voor die chauffeur van de auto dat hij nu zelf kan bloeden voor de schade aan z'n eigen auto door onoplettendheid van jouw kind.
Hij moet zich aanpassen aan de omstandigheden, dat hoor je als automobilist altijd te doen.
pi_216750626
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 16:15 schreef r_one het volgende:

[..]
Altijd leuk, een verzekeraar die wil dat je gaat frauderen :s)
Of situatie misschien niet goed begrepen heeft.
pi_216750670
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:59 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Lijkt me stug.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216751821
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mijn dochter wil nu een losse capuchon, want ze durft niet meer met capuchon te rijden omdat ze dan niet goed opzij kan kijken. Het was dus wel leerzaam.
Hoop dat het goed met haar gaat. En dit lijkt me een slim idee ja. Hoofdbedekking waarmee ze goed opzij kan kijken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216751848
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 13:20 schreef freak1 het volgende:

[..]
wellicht ongelukkige zin, ik had het over het kind, daar kan geen schuld cq aansprakelijkheid gelegd worden.
Wel schuld, geen aansprakelijkheid.
  woensdag 19 februari 2025 @ 20:25:56 #56
545 dop
:copyright: dop
pi_216752362
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 20:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Wel schuld, geen aansprakelijkheid.
Ook geen schuld in dit geval.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216752996
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:02 schreef r_one het volgende:

[..]
Lijkt me stug.
Jij belt nooit een klantenservice, niveau is soms echt om te huilen.
pi_216753401
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 20:25 schreef dop het volgende:

[..]
quote:
Mijn dochter had haaientanden en zat dus in principe fout.
pi_216753635
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 20:53 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Jij belt nooit een klantenservice, niveau is soms echt om te huilen.
Klopt.

Maar kinderfiets tegen andermans auto is wel overduidelijk geen WA'tje. Dan moet je al heel wat gezopen of gesnoven hebben om dat "per ongeluk" aan de (eigen) auto toe te schrijven.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216753668
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 20:25 schreef dop het volgende:

[..]
Wel. Hoezo opeens ("in dat geval") niet?
.
pi_216753847
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Klopt.

Maar kinderfiets tegen andermans auto is wel overduidelijk geen WA'tje. Dan moet je al heel wat gezopen of gesnoven hebben om dat "per ongeluk" aan de (eigen) auto toe te schrijven.
Toc
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Klopt.

Toch begreep die medewerker het niet en haalde er een autoverzekering bij van haar die er echt 0,0 mee te maken had. Hetzelfde als "in huis heb ik een pan laten vallen op..." en dan de klant verwijzen naar de reisverzekering.

Maar afijn, gelukkig bestaan er Europese schadeformulieren zodat voor verzekeraars alvast veel duidelijk is, dat mensen soms de vragen niet begrijpen ligt niet aan het formulier.
  woensdag 19 februari 2025 @ 21:28:35 #62
545 dop
pi_216753998
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:10 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:18 schreef r_one het volgende:

[..]
Wel. Hoezo opeens ("in dat geval") niet?
omdat dit samen gaat met verwijtbaarheid.
Daar van is geen spraken.
Daar bovenop was de automobilist afslaand verkeer, waar door er waarschijnlijk geen eens sprake was van een fout door het kind.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_216754028
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:23 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Toc
[..]
Toch begreep die medewerker het niet en haalde er een autoverzekering bij van haar die er echt 0,0 mee te maken had. Hetzelfde als "in huis heb ik een pan laten vallen op..." en dan de klant verwijzen naar de reisverzekering.

Maar afijn, gelukkig bestaan er Europese schadeformulieren zodat voor verzekeraars alvast veel duidelijk is, dat mensen soms de vragen niet begrijpen ligt niet aan het formulier.
Of het is gewoon "probeer af te schuiven" beleid. Ik acht dat aannemelijker.
.
pi_216754152
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:28 schreef dop het volgende:

[..]
[..]
omdat dit samen gaat met verwijtbaarheid.
Maar je greep terug op aansprakelijkheid.
quote:
Daar van is geen spraken.
Daar bovenop was de automobilist afslaand verkeer, waar door er waarschijnlijk geen eens sprake was van een fout door het kind.
Het kind had haaientanden (nou ja, het kind zelf niet maar het fietspad waarop ze reed). Verkeersborden en -tekens gaan boven de normale voorrangsregels.

Overtreding impliceert verwijtbaarheid en impliceert schuld. Alleen aansprakelijkheid is een ander verhaal door 185 WVW.
.
  woensdag 19 februari 2025 @ 21:42:11 #65
545 dop
pi_216754300
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar je greep terug op aansprakelijkheid.
[..]
Het kind had haaientanden (nou ja, het kind zelf niet maar het fietspad waarop ze reed). Verkeersborden en -tekens gaan boven de normale voorrangsregels.

Overtreding impliceert verwijtbaarheid en impliceert schuld. Alleen aansprakelijkheid is een ander verhaal door 185 WVW.
Nope zo simpel is het juridisch gezien niet.
pi_216754579
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:42 schreef dop het volgende:

[..]
Nope zo simpel is het juridisch gezien niet.
Ik leer graag bij dus please, enlighten me.
Alleen maar stellen "verwijtbaarheid, daar van is geen spraken" word ik niet wijzer van.
.
  woensdag 19 februari 2025 @ 22:01:48 #67
545 dop
pi_216754725
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 21:54 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik leer graag bij dus please, enlighten me.
Alleen maar stellen "verwijtbaarheid, daar van is geen spraken" word ik niet wijzer van.
lees de wiki.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schuld_(strafrecht)

Houd in het achterhoofd dat de automobilist in deze ook een verantwoordelijkheid heeft.
pi_216754918
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 22:01 schreef dop het volgende:

[..]
lees de wiki.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schuld_(strafrecht)
Om te beginnen kun je je afvragen of de casus onder strafrecht valt.
quote:
Houd in het achterhoofd dat de automobilist in deze ook een verantwoordelijkheid heeft.
Heb ik (had ik al, zie #32 en #34). Daar is in feite heel 185 WVW op gegrond, toch?
.
  woensdag 19 februari 2025 @ 22:19:36 #69
545 dop
pi_216755064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 22:12 schreef r_one het volgende:

[..]
Om te beginnen kun je je afvragen of de casus onder strafrecht valt.
[..]
Heb ik (had ik al, zie #32 en #34). Daar is in feite heel 185 WVW op gegrond, toch?
Ik zou het nu kunnen doen voorkomen als of ik meer juridisch onderlegd bent dan jij maar het is uiteindelijk een kwestie van interpretatie. (Volgens mij snap je het verder minstens zo goed als ik)
De uitkomst blijft de zelfde. Ik vind dat het woordje schuld niet binnen de context past.
pi_216756485
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2025 22:19 schreef dop het volgende:

[..]
Ik zou het nu kunnen doen voorkomen als of ik meer juridisch onderlegd bent dan jij
Dat zou je kunnen doen ja :D
quote:
maar het is uiteindelijk een kwestie van interpretatie. (Volgens mij snap je het verder minstens zo goed als ik)
De uitkomst blijft de zelfde. Ik vind dat het woordje schuld niet binnen de context past.
Dat mag jij vinden. Ik hecht er echter (zonder fatsoenlijke én steekhoudende uitleg) niet veel waarde aan.

Mijn 'interpretatie' is ook anders dan de jouwe. Ik blijf erbij: het kind heeft schuld (maar da's puur formeel), heeft geen 'strafbaar feit' gepleegd en is niet verantwoordelijk en niet aansprakelijk.

De uitkomst blijft inderdaad hetzelfde: de automobilist mag dokken en justitie blijft erbuiten (want geheel civielrechtelijk).
.
pi_216762391
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:59 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Ja hoor, ik was heel duidelijk.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_216772409
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 23:04 schreef r_one het volgende:

[..]
Ook een hoop goede, gelukkig.

De jouwe daarentegen:
[..]
Iets met een klok en een klepel dit.

Op geen enkele manier is hier sprake van overmacht (zijdens de automobilist) of van opzet of grove schuld (zijdens 12-jarige dochter). Dan houdt het al snel op.
Je maakt een fout die vaker wordt gemaakt: het door elkaar halen van de situatie dat de gemotoriseerde schade lijdt en de situatie dat de ongemotoriseerde schade lijdt.

Je hebt gelijk dat geen sprake is van overmacht, maar dat betekent niet dat het snel ophoudt. Art. 185 WVW is niet rechtstreeks van toepassing. Dat zou alleen zou zijn als de fietser (het kind) schade zou lijden. Het gaat hier echter niet om de schade van de fietser, maar om de schade van de automobilist. Daarvoor is de ongemotoriseerde die een fout begaat (of omdat het in dit geval gaat om een kind onder de 14: degene die het ouderlijk gezag of de voogdij uitoefent) in beginsel aansprakelijk. Op grond van de reflexwerking van art. 185 WVW moet de automobilist wel een gedeelte van de eigen schade dragen.
pi_216773612
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:26 schreef Aratanax het volgende:

[..]
Je maakt een fout die vaker wordt gemaakt: het door elkaar halen van de situatie dat de gemotoriseerde schade lijdt en de situatie dat de ongemotoriseerde schade lijdt.
Nee hoor. Hier is sprake van de reflexwerking van 185 WVW en daar ging ik ook steeds van uit.
quote:
Je hebt gelijk dat geen sprake is van overmacht, maar dat betekent niet dat het snel ophoudt. Art. 185 WVW is niet rechtstreeks van toepassing. Dat zou alleen zou zijn als de fietser (het kind) schade zou lijden. Het gaat hier echter niet om de schade van de fietser, maar om de schade van de automobilist. Daarvoor is de ongemotoriseerde die een fout begaat (of omdat het in dit geval gaat om een kind onder de 14: degene die het ouderlijk gezag of de voogdij uitoefent) in beginsel aansprakelijk. Op grond van de reflexwerking van art. 185 WVW moet de automobilist wel een gedeelte van de eigen schade dragen.
Het verschil tussen 185 WVW en de reflexwerking van 185 WVW is me echt wel bekend hoor. :+

Maar begrijp ik nu goed dat jij van mening bent dat in casu TS (als wettelijk vertegenwoordiger van zijn 12-jarige dochter) wél een deel van de schade aan de auto dient te vergoeden? Dan ben ik wel heel benieuwd op grond waarvan.

Want ook bij de reflexwerking rust op de gemotoriseerde de bewijslast van én overmacht én eigen schuld van de ongemotoriseerde. Eigen schuld is evident, overmacht krijgt de automobilist echt niet bewezen.
.
pi_216773893
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:17 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee hoor. Hier is sprake van de reflexwerking van 185 WVW en daar ging ik ook steeds van uit.
[..]
Het verschil tussen 185 WVW en de reflexwerking van 185 WVW is me echt wel bekend hoor. :+

Maar begrijp ik nu goed dat jij van mening bent dat in casu TS (als wettelijk vertegenwoordiger van zijn 12-jarige dochter) wél een deel van de schade aan de auto dient te vergoeden? Dan ben ik wel heel benieuwd op grond waarvan.

Want ook bij de reflexwerking rust op de gemotoriseerde de bewijslast van én overmacht én eigen schuld van de ongemotoriseerde. Eigen schuld is evident, overmacht krijgt de automobilist echt niet bewezen.
De aansprakelijkheidsgrond is art. 6:169 lid 1 BW. Volgens mij betwist je niet dat die aansprakelijkheidsgrond van toepassing is. Daarmee is het uitgangspunt dat de wettelijk vertegenwoordiger aansprakelijk is voor het volledige bedrag. Eigen schuld - in dit geval aan de zijde van de gemotoriseerde - is daar een uitzondering op. Nu geen sprake is van overmacht (althans, dat lijkt hoogst onwaarschijnlijk) is er minstens sprake van een deel eigen schuld aan de zijde van de gemotoriseerde - dat is wat de reflexwerking van art. 185 WVW behelst. Maar het is dan niet opeens 100% eigen schuld aan de zijde van de gemotoriseerde. Dat vloeit niet voort uit de wet en ook niet uit de jurisprudentie.

Er moet gewoon op grond van art. 6:101 BW een causale verdeling worden gemaakt. Dat ook de ongemotoriseerde heeft bijgedragen aan het ongeluk (door ten onrechte geen voorrang te verlenen) lijkt mij vrij duidelijk. Dat gegeven ligt ook aan de basis van de van toepassing zijnde aansprakelijkheidsgrondslag, art. 6:169 lid 1 BW.
pi_216774278
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 23:30 schreef Aratanax het volgende:

[..]
De aansprakelijkheidsgrond is art. 6:169 lid 1 BW. Volgens mij betwist je niet dat die aansprakelijkheidsgrond van toepassing is. Daarmee is het uitgangspunt dat de wettelijk vertegenwoordiger aansprakelijk is voor het volledige bedrag. Eigen schuld - in dit geval aan de zijde van de gemotoriseerde - is daar een uitzondering op. Nu geen sprake is van overmacht (althans, dat lijkt hoogst onwaarschijnlijk) is er minstens sprake van een deel eigen schuld aan de zijde van de gemotoriseerde - dat is wat de reflexwerking van art. 185 WVW behelst. Maar het is dan niet opeens 100% eigen schuld aan de zijde van de gemotoriseerde. Dat vloeit niet voort uit de wet en ook niet uit de jurisprudentie.
Sterker, de reflexwerking kent de 100%-regel niet.
De 50%-regel overigens ook niet.

quote:
Er moet gewoon op grond van art. 6:101 BW een causale verdeling worden gemaakt. Dat ook de ongemotoriseerde heeft bijgedragen aan het ongeluk (door ten onrechte geen voorrang te verlenen) lijkt mij vrij duidelijk. Dat gegeven ligt ook aan de basis van de van toepassing zijnde aansprakelijkheidsgrondslag, art. 6:169 lid 1 BW.
Inderdaad, de causale verdeling en vervolgens de billikheidscorrectie.
Goed, dat gezegd hebbende:

Gegeven de leeftijd van het kind, de omstandigheden van het geval (sneeuwval en de automobilist heeft het kind wel gezien maar er niet op geacteerd), de aard van het letsel van de automobilist, 'Betriebsgefahr', etc. etc. etc. .... hoe groot acht jij nou werkelijk de kans dat het missen van de (besneeuwde?) haaientanden een gedeelde aansprakelijkheid tot gevolg heeft?

Anders gezegd: in welke mate heeft de 12-jarige nou werkelijk bijgedragen aan de aanrijding (en in welke mate de automobilist zelf)?

[ Bericht 2% gewijzigd door r_one op 20-02-2025 23:54:23 ]
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')