abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 februari 2025 @ 21:19:49 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216710318
https://www.nu.nl/dieren/(...)oorkomt-ellende.html

quote:
Steden leren leven met oprukkende meeuw: 'Boerenverstand voorkomt ellende'

Het aantal meeuwen in stedelijk gebied blijft toenemen. Volgens recente tellingen leeft inmiddels zo'n 10 procent van de zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen op daken van huizen en bedrijven. Wegjagen heeft geen zin, dus moeten horeca en burgers acclimatiseren. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl.

In bijvoorbeeld Den Haag zijn ruim 500 paren van de zilvermeeuw geteld. In IJmuiden zijn het er 200 en in Alkmaar 720, vooral op een bedrijventerrein dat erg populair is onder de vogels. "Het probleem is dat we de paren in de stad lastiger kunnen tellen", zegt Albert de Jong van Sovon Vogelonderzoek tegen NU.nl. "Maar de trend dat de vogels vaker naar de stad trekken, is onmiskenbaar."

Dat heeft drie belangrijke oorzaken. De broedparen van deze twee soorten worden op plekken langs de kust, waar ze op de grond broeden, steeds meer bedreigd door de oprukkende vos. Daarnaast worden weidse industriegebieden, zoals de Maasvlakte, verder volgebouwd. Verder is het voedselaanbod aan de kust flink afgenomen sinds vissers hun bijvangst niet meer overboord mogen gooien.

Het aantal paren neemt al jaren af. Van de kleine mantelmeeuw zijn er nog maar 67.000 paren, van de zilvermeeuw nog 29.000 paren.

"De meeuw zoekt het steeds vaker hogerop", legt vogelkenner De Jong uit. "In de steden is veel voedsel te vinden. En de platte daken vormen een veilige plek voor de dieren om hun eieren uit te broeden."

Gemeenten kunnen weinig tegen beschermde vogel
Elke gemeente mag - in overleg met de provincie - haar eigen meeuwenbeleid ontwikkelen. Maar acties die het voortplanten van de dieren bedreigen, zijn nog altijd wettelijk verboden. De meeuw valt onder de soorten die wettelijk beschermd zijn onder de Omgevingswet.

De Jong kent voorbeelden van bedrijven die medewerkers het dak op sturen om "eieren onklaar te maken". "Maar dat is illegaal. Daarvoor kun je worden vervolgd als de politie je betrapt."

Veel gemeenten waar zich grote aantallen meeuwen bevinden, sporen hun burgers en bedrijven aan te leren omgaan met de dieren. "Het hangt ook erg van het weer af", merkt een woordvoerder van de gemeente Den Haag op. "Als het mooi weer is, komen er meer klachten binnen dan als het regent."

'We willen ze niet helemaal wegjagen'
Den Haag heeft de afgelopen jaren in de binnenstad bewust meer ondergrondse afvalcontainers geplaatst om afval op straat te voorkomen. Ook promoot de gemeente het gebruik van stevige, 'meeuwbestendige' vuilniszakken.

"We willen ze natuurlijk niet helemaal wegjagen", benadrukt de woordvoerder. "Meeuwen horen ook een beetje bij de stad." Sommige ondernemers in het centrum hebben op hun terras bordjes opgehangen om het voeren van meeuwen te ontmoedigen.

De gemeente Leiden heeft op een aantal plekken in de stad een voederverbod ingesteld om overlast door vogels te verminderen. Dit zijn locaties waar vaak veel overlast was van vogels, bijvoorbeeld in de binnenstad, maar ook op plekken waar vogels gevoerd werden.

Rotterdam heeft de grootste meeuwenkolonie van land
In de Rotterdamse haven bevinden zich pakweg 25.000 meeuwen, de grootste kolonie van Nederland. Maar ook hier worden de meeuwen de stad in gedrongen, doordat op de Maasvlakte populaire broedgebieden worden volgebouwd.

André de Baerdemaeker, ecoloog bij Bureau Stadsnatuur in Rotterdam, adviseert horeca in het centrum vooral hun boerenverstand te gebruiken. "Zet bijvoorbeeld parasols op je terras, dan blokkeer je de vrije aanvliegroute van de meeuw. Dat kan al een hoop ellende schelen."

Ook raadt hij mensen aan zich niet te snel te laten intimideren door de vogels. "Ze kunnen er gevaarlijk en groot uitzien. Maar ze vallen niet aan, ze bijten alleen als je ze vastpakt. Qua massa zijn ze niet groter dan een flink pak melk."

De Baerdemaeker merkt dat bewoners die broedende paartjes op het dak hebben vooral geluidsoverlast ervaren. "Zeker als jongen komen die bij hun ouders gaan bedelen, dan kan het in de zomer de hele nacht doorgaan", beaamt hij.

Zijn beste advies is dan maar oordopjes te kopen. "Je kunt wel heel veel moeite doen de dieren te verjagen. Maar dan schuiven ze door naar de buren en heb je nog steeds veel last van het lawaai."

'Verplaats je eens wat meer in de meeuw'
De gemeente Rotterdam gaat steeds meer de dialoog aan met burgers die last hebben van de dieren. "Er zijn ook veel kantoorpanden met aantrekkelijke daken voor de meeuwen", legt De Baerdemaeker uit. "Daar is de geluidsoverlast veel minder, zeker 's nachts."

Hij vraagt mensen zich ook in de positie van de meeuw te verplaatsen. "De soort staat enorm onder druk, de trek naar de stad is ook een manier om te overleven. En wees eerlijk: we zouden ook niet gelukkig worden van een Nederland zonder meeuwen. Als we dat punt bereiken, vergeven we ons nooit dat we het zo ver hebben laten komen."
Had al een vermoeden dat die kutbeesten er steeds in grotere getale zijn. :') Helpt niet mee dat het beschermde dieren zijn...

"verplaats je wat meer in de meeuw", nee, optyfen :r Rotterdam zit er propvol mee, vooral in het centrum om te prooien op mensen die rondlopen met vreten :r
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 16 februari 2025 @ 21:27:14 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_216710402
Tsjemig. Een meeuw.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_216710418
Een Nederland zonder meeuwen, nou nou nou zal wel meevallen niet. Meeuwleven :')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  zondag 16 februari 2025 @ 21:30:35 #4
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216710443
In woon in Alkmaar en het terreur is inderdaad verschrikkelijk. Vanaf een uur 5 in de ochtend vliegen deze terroristen luid krijsend de wijk rond. Van Maart tot September.

Ik slaap graag met mijn ramen open maar dat is bijkans onmogelijk.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_216710508
Neem gewoon en tennisracket mee als je boodschappen gaat doen, je slaat er die vliegende ratten prima mee uit de lucht.

Of anders gewoon je meuk thuis laten bezorgen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216710517
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:30 schreef XDo het volgende:
In woon in Alkmaar en het terreur is inderdaad verschrikkelijk. Vanaf een uur 5 in de ochtend vliegen deze terroristen luid krijsend de wijk rond. Van Maart tot September.

Terreur _O-
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216710542
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:19 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/dieren/(...)oorkomt-ellende.html
[..]
Had al een vermoeden dat die kutbeesten er steeds in grotere getale zijn. :') Helpt niet mee dat het beschermde dieren zijn...

"verplaats je wat meer in de meeuw", nee, optyfen :r Rotterdam zit er propvol mee, vooral in het centrum om te prooien op mensen die rondlopen met vreten :r
Misschien wilt China ze wel hebben
  zondag 16 februari 2025 @ 21:40:05 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216710589
Wordt pas leuk als men ze gaat voeren, dan kan je geen haring, frietje of ijsje meer eten op straat

Bekijk deze YouTube-video

pi_216710615
Ik heb echt nog nooit last van een meeuw gehad en dan zie je jankebalken in dit topic woorden als terroristen in de mond nemen.

We hebben het echt te goed.
  zondag 16 februari 2025 @ 21:44:33 #10
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216710661
quote:
In woon in Alkmaar
:')
  zondag 16 februari 2025 @ 21:47:44 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216710727
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:41 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb echt nog nooit last van een meeuw gehad en dan zie je jankebalken in dit topic woorden als terroristen in de mond nemen.

We hebben het echt te goed.
Zoals ik zei, wacht tot mensen ze gaan voeren. Gaan ze gegarandeerd doen.
  Spellchecker zondag 16 februari 2025 @ 21:58:46 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216710934
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zoals ik zei, wacht tot mensen ze gaan voeren. Gaan ze gegarandeerd doen.
Al die bejaarden nog steeds die ergens een zakje boterhammen leeggooien.
"De vogeltjes voeren".

:r
  zondag 16 februari 2025 @ 21:59:20 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216710947
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:58 schreef maily het volgende:

[..]
"De vogeltjes voeren".

Eendjes voeren, ratten kweken.
pi_216710976
quote:
Rotterdam heeft de grootste meeuwenkolonie van land
In de ochtend hoor ik regelmatig een zwerm van die beesten krijsen, maar verder heb je er weinig last van.
Je moet alleen geen vuilnis naast de container zetten want die pikken ze open.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 16 februari 2025 @ 22:08:13 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216711099
quote:

Alkmaar is ook 1 van de eersten die getroffen is. Is daar echt al jaren zo :r
Hier in Rotterdam kan je prima met het raam open slapen, maar een bbq in het park wordt steeds vaker geterroriseerd.
  zondag 16 februari 2025 @ 22:10:32 #16
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216711118
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wordt pas leuk als men ze gaat voeren, dan kan je geen haring, frietje of ijsje meer eten op straat

Dit soort praktijken zien we nu dus ook in de stad. Vreemde wereld
  zondag 16 februari 2025 @ 22:11:44 #17
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216711132
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:27 schreef Dven het volgende:
Tsjemig. Een meeuw.
Dit dacht ik dus ook. Wat is het probleem met meeuwen? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_216711141

Oprukkende meeuw.
pi_216711180
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:44 schreef Origami94 het volgende:

[..]
In Alkmaar is de overlast van meeuwen wel degelijk serieus.
Je ziet toeristen een broodjeszaak uit lopen en op dat moment grijpt een meeuw een net gekocht broodje doodleuk uit de handen van een toerist en vliegt ermee weg.

Een meeuw zou geen beschermde diersoort moeten zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216711217
Terugsturen naar Meeuwenland, kom Geert regel het ;)
pi_216711227
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er was een vogelsoort (trekduiven & passenger pigeon) in de VS en delen van Canada die extreem talrijk was. Volgens overleveringen uit 1866 duurde het in Ontario een dikke 14 uur voordat een enorme stoet trekduiven was gepasseerd (schattingen dat het een flock van een miljard geweest moest zijn die samen de lucht kleurden op de destbetreffende dag - dit soort gedrag was kenmerkend voor deze uitgestorven duivensoort - ze trokken in enorme aantallen op). Op het hoogtepunt waren 3 tot 5 miljard van de desbetreffende vogelsoort en hup men ging over tot jagen tot ze niet meer waren. Er werd voor tientallen jaren volop gejaagd totdat het te laat was om ze nog te redden. Er waren mensen die aan de bel trokken maar het momentum was niet meer te stoppen (het was een gewoonte geworden om ze massaal uit de lucht te knallen en menselijke gewoonten veranderen is een hell en een extreem langzaam proces). Hier is de laatste exemplaar van de trekduiven genaamd Martha (overleden op 1 september 1914) in 1912. Nee, er moet altijd een balans zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_pigeon
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekduif
https://www.naturalhistor(...)ast-passenger-pigeon

Hier is de opgezette Martha in 2015. We kunnen haar (en haar vogelsoort) nu bewonderen in een museum, wikipaginas, geschiedenisboeken en overleveringen van getuigen. Bah, bah. Nee, gewoon nee gast.

[ Bericht 7% gewijzigd door Peppert op 16-02-2025 23:15:50 ]
  zondag 16 februari 2025 @ 23:13:03 #22
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216711804
quote:

[..]
In Alkmaar is de overlast van meeuwen wel degelijk serieus.
Je ziet toeristen een broodjeszaak uit lopen en op dat moment grijpt een meeuw een net gekocht broodje doodleuk uit de handen van een toerist en vliegt ermee weg.

Grenzen dicht. :(
  zondag 16 februari 2025 @ 23:21:40 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216711859
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:11 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Dit dacht ik dus ook. Wat is het probleem met meeuwen? :?

Hetzelfde als met jou, je moet ze niet voeren.
  zondag 16 februari 2025 @ 23:28:22 #24
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216711900
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hetzelfde als met jou, je moet ze niet voeren.
Ja ik vind het hele gave beesten. In Utrecht voer ik ze altijd friet. Zijn ze gek op. Geloof je me niet? Kanaalstraat voor de moskee.

Thank me later!

Jason.

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_216711924
We worden gewoon keihard genaaid door moeder natuur. Omdat wij accepteren dat wij denken de baas over de natuur te kunnen zijn.
We plempen de Noordzee vol met slagmolens die de vliegroute van trekvolgels beinvloeden, vogels komen niet meer op het water of gaan door de gehaktmolen.
Ze komen het land op, omdat we hun natuurlijke habitat vernietigen.
En gemeenten kunnen niets doen omdat we in onze kont geneukt zijn door bureaucratie.
regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes
  zondag 16 februari 2025 @ 23:39:45 #26
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216711958
Vliegende ratten
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  zondag 16 februari 2025 @ 23:40:13 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216711961
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:31 schreef Viesdik het volgende:
We worden gewoon keihard genaaid door moeder natuur. Omdat wij accepteren dat wij denken de baas over de natuur te kunnen zijn.
We plempen de Noordzee vol met slagmolens die de vliegroute van trekvolgels beinvloeden, vogels komen niet meer op het water of gaan door de gehaktmolen.
Ze komen het land op, omdat we hun natuurlijke habitat vernietigen.
En gemeenten kunnen niets doen omdat we in onze kont geneukt zijn door bureaucratie.
regeltjes regeltjes en nog eens regeltjes
Meeuwen zijn opportunisten, als ze in de steden vreten kunnen vinden omdat men ze voert, eten op straat gooit en overal vuilnis ligt, dan komen ze het binnenland in.
pi_216712014
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_216712110
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 23:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Meeuwen zijn opportunisten, als ze in de steden vreten kunnen vinden omdat men ze voert, eten op straat gooit en overal vuilnis ligt, dan komen ze het binnenland in.
misschien zijn er idd meerdere oorzaken
  maandag 17 februari 2025 @ 00:05:13 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216712118
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 00:04 schreef Viesdik het volgende:

[..]
misschien zijn er idd meerdere oorzaken
Overbevissing zal ook meespelen,
pi_216712205
quote:
Ik weet niet of het een meeuw was, maar ik heb dit een keer meegemaakt toen ik bij de vestiging van de HEMA aan de Grote Marktstraat in Den Haag naar buiten liep met een rookworst.
  maandag 17 februari 2025 @ 00:24:30 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216712222
Hebben ze al aan de regering gevraagd of meeuwen afgeschoten mogen worden?
pi_216712251
Toen we in Den Haag nog geen ondergrondse vuilcontainers hadden en we de vuilniszakken op de stoep moesten zetten, gebeurde het regelmatig dat er meeuwen kwamen om de vuilniszakken open te pikken, op zoek naar iets eetbaars. Ik heb het wel meerdere keren gezien dat de vuilniswagen nog niet was geweest en dat het afval verspreid over de stoep lag. Het is zelfs één keer gebeurd dat ik 's morgens vroeg om 6 uur op moest staan en dat ik de meeuwen bezig heb gezien. Op een of andere manier lieten ze mijn vuilniszakken altijd met rust, het waren altijd de vuilsniszakken van de buurman.
pi_216712502
quote:
In woon in Alkmaar
pi_216712509
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:19 schreef Peppert het volgende:

[..]
Er was een vogelsoort (trekduiven & passenger pigeon) in de VS en delen van Canada die extreem talrijk was. Volgens overleveringen uit 1866 duurde het in Ontario een dikke 14 uur voordat een enorme stoet trekduiven was gepasseerd (schattingen dat het een flock van een miljard geweest moest zijn die samen de lucht kleurden op de destbetreffende dag - dit soort gedrag was kenmerkend voor deze uitgestorven duivensoort - ze trokken in enorme aantallen op). Op het hoogtepunt waren 3 tot 5 miljard van de desbetreffende vogelsoort en hup men ging over tot jagen tot ze niet meer waren. Er werd voor tientallen jaren volop gejaagd totdat het te laat was om ze nog te redden. Er waren mensen die aan de bel trokken maar het momentum was niet meer te stoppen (het was een gewoonte geworden om ze massaal uit de lucht te knallen en menselijke gewoonten veranderen is een hell en een extreem langzaam proces). Hier is de laatste exemplaar van de trekduiven genaamd Martha (overleden op 1 september 1914) in 1912. Nee, er moet altijd een balans zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_pigeon
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekduif
https://www.naturalhistor(...)ast-passenger-pigeon

[ afbeelding ]

Hier is de opgezette Martha in 2015. We kunnen haar (en haar vogelsoort) nu bewonderen in een museum, wikipaginas, geschiedenisboeken en overleveringen van getuigen. Bah, bah. Nee, gewoon nee gast.

[ afbeelding ]
Wikipedia als bron gebruiken :')
pi_216712782
Omdat TS een grote voorliefde heeft voor China het volgende, MAO wilde af van alle Mussen omdat ze het graan zouden opeten, in zijn drift zette hij groot in, en het lukte nagenoeg om alle mussen om te brengen, waar hij geen rekening mee hield is dat de mussen de Sprinkhanen opaten, gevolg jaren van mislukte oogsten en tientallen miljoenen mensen dood door honger.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 17 februari 2025 @ 08:04:59 #38
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216713341
Birds aren't real.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216713772
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 22:12 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]

Oprukkende meeuw.
Schijt ook alles onder zonder iets te bereiken.
pi_216713810
quote:
gemeenten kunnen weinig doen
quote:
Den Haag heeft de afgelopen jaren in de binnenstad bewust meer ondergrondse afvalcontainers geplaatst om afval op straat te voorkomen. Ook promoot de gemeente het gebruik van stevige, 'meeuwbestendige' vuilniszakken.
[..]
De gemeente Leiden heeft op een aantal plekken in de stad een voederverbod ingesteld om overlast door vogels te verminderen. Dit zijn locaties waar vaak veel overlast was van vogels, bijvoorbeeld in de binnenstad, maar ook op plekken waar vogels gevoerd werden.
De gemeenten kunnen dus wel wat doen.

quote:
De broedparen van deze twee soorten worden op plekken langs de kust, waar ze op de grond broeden, steeds meer bedreigd door de oprukkende vos. Daarnaast worden weidse industriegebieden, zoals de Maasvlakte, verder volgebouwd. Verder is het voedselaanbod aan de kust flink afgenomen sinds vissers hun bijvangst niet meer overboord mogen gooien.
Dat volbouwen is een keuze.
pi_216715226
Liever meeuwen dan leeuwen :Y

En anders die beesten deporteren naar Meeuwarden :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 17 februari 2025 @ 11:12:29 #42
3542 Gia
User under construction
pi_216715598
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 21:58 schreef maily het volgende:

[..]
"De vogeltjes voeren".

Zo eens even alles weer aanvullen in de tuin voor onze gevederde vriendjes. Hier vloog vorige week een buizerd over! Prachtig!
pi_216715842
Ik heb een beetje moeite met de combinatie van bedreigde diersoort en overlast door de aantallen. Maar ik vrees dat het hetzelfde is als met de wolf en de gestresste wormen, we moeten Nederland aan de natuur geven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216715929
Ik woonde in Oostende en daar was het een probleem. Met eigen ogen gezien ook dat een meeuw een hotdog uit iemands handen griste op het station. Bewust voeren staat een dikke prent op.

Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  maandag 17 februari 2025 @ 11:33:57 #45
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216715967
Ook meeuwen zijn een creatie van God @KingRoland
pi_216716271
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 04:20 schreef raptorix het volgende:
Omdat TS een grote voorliefde heeft voor China het volgende, MAO wilde af van alle Mussen omdat ze het graan zouden opeten, in zijn drift zette hij groot in, en het lukte nagenoeg om alle mussen om te brengen, waar hij geen rekening mee hield is dat de mussen de Sprinkhanen opaten, gevolg jaren van mislukte oogsten en tientallen miljoenen mensen dood door honger.
Lol. Hier is al een hele rel als er 1 mus dood geschoten word.

maandag 17 februari 2025 @ 11:55:08 #47
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216716348
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216716396
2 x een meeuwenflats gekopt. ze vliegen met zoveel tegelijk over de straat dat er geen ontwijken meer is.
Ze weten precies wanneer welke buurtbewoner zijn eten op straat kwakt dan zitten er hele hordes op de daken naar beneden te kijken.
Ik krijg dan altijd het gevoel alsof ik in The Birds meespeel.
pi_216716409
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_216716497
Russische meeuwen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')