quote:Grootste zonsverduistering van deze eeuw op komst
Op woensdag 12 augustus is in Nederland de grootste zonsverduistering van deze eeuw zichtbaar. Rond het hoogtepunt om 20.11 uur wordt ongeveer 88% van de zon bedekt door de maan. In IJsland, Spanje en een klein deel van Portugal is sprake van een totale zonsverduistering. Starhopper reist naar Spanje en zal ter plaatse foto's en een verslag maken voor de Frontpage.
De gedeeltelijke zonsverduistering begint in Nederland om 19.16 uur, wanneer de maan langzaam voor de zon schuift. De zon staat dan laag aan de noordwestelijke horizon. Omstreeks 20.11 uur bereikt de verduistering het maximum en is alleen aan de bovenkant van de zon nog een klein deel zichtbaar. Rond 21.03 uur is de verduistering voorbij.
Of de zonsverduistering daadwerkelijk goed zichtbaar is, hangt af van het weer. Een heldere of vrijwel onbewolkte hemel is daarvoor noodzakelijk. Het is nu echter nog te vroeg om betrouwbare uitspraken te doen over de bewolking op de dag van de eclips.
Totale zonsverduistering in Spanje en IJsland
Op 12 augustus is ook een totale zonsverduistering zichtbaar in delen van Spanje en IJsland en een zeer klein deel van Portugal. In delen van Spanje wordt de zon tussen 20.26 en 20.32 uur volledig verduisterd. Ook op Mallorca en Ibiza verdwijnt de zon even na 20.30 uur volledig achter de maan. In het westen van IJsland begint de verduistering rond 16.45 uur, vindt de totale zonsverduistering plaats rond 17.45 uur en eindigt het verschijnsel omstreeks 18.45 uur.
Tijdens een totale zonsverduistering verandert de heldere dag tijdelijk in de nacht. De helderste sterren kunnen zichtbaar worden en rondom de volledig verduisterde zon is de corona te zien. Daarnaast kan de temperatuur enkele graden dalen en kunnen dieren gedrag vertonen alsof de nacht is aangebroken.
Alleen veilig bekijken met bescherming
Rechtstreeks in de zon kijken zonder bescherming kan oogschade veroorzaken. De veiligste manier om de zonsverduistering te bekijken is met een eclipsbril, die schadelijke UV- en infraroodstraling tegenhoudt. Een alternatief is het projecteren van het zonlicht op een vlak oppervlak, bijvoorbeeld met een vergiet of een vel papier met kleine gaatjes.
Grootste zonsverduistering van deze eeuw op komst
De run van gisteravond was wat minder optimistischquote:Op maandag 3 augustus 2026 10:12 schreef Starhopper het volgende:
@:Nattekat Nog steeds helder![]()
[ afbeelding ]
Het lijkt mij wel leuk om naast jouw verslag een fotospecial op de FP te maken waarvoor ik foto's van meerdere users mag gebruiken.quote:Op zondag 2 augustus 2026 14:06 schreef Starhopper het volgende:
@:Jippie heeft het nieuws ook opgepikt
[..]
Jeuj, weg met de AI plaatjesquote:Op maandag 3 augustus 2026 11:54 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel leuk om naast jouw verslag een fotospecial op de FP te maken waarvoor ik foto's van meerdere users mag gebruiken.
JAAA!!!! Genoeg FOK!ers die naar totaliteit gaan of hier in Nederland gaan kijken! DOENquote:Op maandag 3 augustus 2026 11:54 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel leuk om naast jouw verslag een fotospecial op de FP te maken waarvoor ik foto's van meerdere users mag gebruiken.
Sodeknetters!!!quote:Op maandag 3 augustus 2026 18:29 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Bij het zoeken naar backups voor de backups kom je ook nog wel eens wat tegen. Jezus Christus wat een prachtig uitzicht dit![]()
Het kost 12 seconden aan totaliteit, maar dit is het toch helemaal. Bij helemaal helder weer staat dit met stipt op 1.
Niet alleen EditieNL maar echt alle media die er bovenop springt. Zo cringequote:Op maandag 3 augustus 2026 19:07 schreef -CRASH- het volgende:
Nou die bij EditieNL kunnen er wat van zeg.
Volgende grote verduistering zou pas in 2088 zijn![]()
Dus vergeet 2027, 2028, 2030 en 2080 maar
En in 2053 heeft zuid-Spanje weer een totale te pakken.
Precies door de Straat van Gibraltar en Afrika
En Nederland hoeft niet te klagen over gedeeltelijke verduisteringen tot die tijd.
Jazeker!quote:Op maandag 3 augustus 2026 20:10 schreef heywoodu het volgende:
Maar wat kunnen we er in Nederland van verwachten, ook wel iets leuks toch?
Zonder brilletje zul je weinig merken, ook met 90% verduistering is de zon krachtig genoeg.quote:Op maandag 3 augustus 2026 20:10 schreef heywoodu het volgende:
quote:Op maandag 3 augustus 2026 22:10 schreef TLC het volgende:
De volgende in Nederland is in 2088, dat ga ik niet meer halen
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 3 augustus 2026 20:10 schreef heywoodu het volgende:
Skill issuequote:Op maandag 3 augustus 2026 22:10 schreef TLC het volgende:
De volgende in Nederland is in 2088, dat ga ik niet meer halen
2093quote:
Over Noord-Nederland zo te zien.quote:Op maandag 3 augustus 2026 22:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2093
Wel een matige ringvormige. Als ik de 96 mag halen is dat toch wel een beetje jammer.
Een ringvormige verduistering is ook mooi!quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:45 schreef Nattekat het volgende:
Oh, Griekenland.
Ook zo'n faalverduistering
Zijn de meningen over verdeeld.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een ringvormige verduistering is ook mooi!
Nu al!quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Gisteren aangekomen in Spanje, we gaan hier lekker genieten van een mooie zomervakantie. Heerlijk weer en prachtige omgeving. En nog alle tijd om te onderzoeken waar we gaan kijken volgende week.
De eclipse-brilletjes liggen hier nog gewoon bij de Aldi voor ¤1,50.
[ afbeelding ]
Lijkt mij wel mooi! Ik denk dat ik wel ga kijken in Griekenland. Spanje 2028 is ook een optie maar dan is er veel wolken daar.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zijn de meningen over verdeeld.
Ja, op zich leuk, maar ik ga er niet voor naar Griekenland.
Heb je daarna misschien nooit meer een bril nodigquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Gisteren aangekomen in Spanje, we gaan hier lekker genieten van een mooie zomervakantie. Heerlijk weer en prachtige omgeving. En nog alle tijd om te onderzoeken waar we gaan kijken volgende week.
De eclipse-brilletjes liggen hier nog gewoon bij de Aldi voor ¤1,50.
[ afbeelding ]
Hier nog ruime voorraad: https://www.ganymedes.nl/(...)-voor-zonwaarneming/quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 15:27 schreef heywoodu het volgende:
'Gewoon even een eclipsbril kopen' is inmiddels ook makkelijker gezegd dan gedaan
Helaas, niet dusquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hier nog ruime voorraad: https://www.ganymedes.nl/(...)-voor-zonwaarneming/
¤124quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hier nog ruime voorraad: https://www.ganymedes.nl/(...)-voor-zonwaarneming/
Ooh ik kon hem nog gewoon in winkelwagen doen maar bij afrekenen idd uitverkochtquote:
Zo lang ik de mensenmassa voor kan blijven heb ik het wel makkelijkerquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 21:02 schreef Cat-astrophe het volgende:
Jij zoekt naar goed weer, ik zoek naar parkeerplek
Ik kan om 8 uur vertrekken. Dan zit ik om 10 uur bij mijn uitzichtpuntquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 21:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo lang ik de mensenmassa voor kan blijven heb ik het wel makkelijker
Je praat tegen iemand die voor één van de locaties 6:00 vertrek op het programma heeft staanquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 21:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik kan om 8 uur vertrekken. Dan zit ik om 10 uur bij mijn uitzichtpunt
Maar dat maakt de dag wel erg lang, zeker zonder voorzieningen. Ik richt me nu op rond 3 uur in het gebied zijn (tenzij google hem eerder flipt door de files). Nu een route met 4 punten/gebieden in aflopende volgorde van aantrekkelijkheid uitgezocht die ik langs ga rijden en waar plek is plant ik me neer.
Laatste optie is de laagvlakte. Uitzicht overal, maaar minder mooi dan de hoogvlakte cq jouw IJslandse taferelen.
Toewijdingquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 21:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je praat tegen iemand die voor één van de locaties 6:00 vertrek op het programma heeft staan
Het gaat me absoluut niet verdomme overkomen dat ik straks op een kutplek gestrand ben als het verder prima te zien geweest wasquote:
Op dit moment lijkt de woensdag de minste dag te worden. Maar dat valt of staat met de koers van dat lagedrukgebied.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 00:14 schreef Starhopper het volgende:
Je gaat gewoon de totale zien hoor! Geen gekkigheid met storm daar in IJsland
In een week tijd kan gelukkig nog veel veranderen!quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Op dit moment lijkt de woensdag de minste dag te worden. Maar dat valt of staat met de koers van dat lagedrukgebied.
Is het niet een beetje aanstellerij om voor de tweede keer in dit topic te komen uitleggen dat je het niet boeiend vind? Blijkbaar boeit het je toch genoeg om hier terug te komen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Is dat niet een beetje aanstellerij dat je dat perse wilt zien?
De maan gaat voor de zon en is dan heel even niet zichtbaar.
Boeiend?
Of de moeite waard (om een eind voor te reizen?)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |