abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216678073
Uit de zee en aarde is symbolisch, heel het boek van Openbaring is symbolisch, zelfs de poel des vuurs.
Zee staat in de bijbel symbool voor de heidenvolken, en aarde, haaretz, voor het land van Israël.

Lucas 21:20 toont aan dat het om het letterlijke Jeruzalem gaat. Het koninkrijk van Israël dat niet het koninkrijk van God is zal worden hersteld en zal een aardse zegen worden zoals aan Abraham beloofd.
Zie handelingen 1:6
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  vrijdag 14 februari 2025 @ 12:20:58 #227
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216678095
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2025 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ter verdere onderbouwing dat seculier Frankrijk in werkelijkheid seculier Rome was, onder een nieuwe, door zichzelf gekroonde 'Romeinse Keizer' Napoleon, die zichzelf met Karel de Grote, eerste keizer van het Heilige Roomse Rijk, vergeleek:

Naturally, when one thinks of Napoleon's historical references, the first that comes to mind is Rome. It is true that the Emperor of the French relied a great deal on the prevailing Roman fashion. “[He] would not have been a man of his time had he not shared that time's curiosity regarding Ancient Rome.”, as Roger Dufraisse has rightly pointed out (37). Prefects, cohorts, consuls, codes, official neo-classicism, etc. all bear witness to this appeal to Roman antiquity (38). In a conversation in circa 1810, Napoleon himself declared, “I am a Roman Emperor. I come from the best line of Caesars, the Caesars who build. You who know history so well, are you not struck by the likenesses of my government to that of Diocletian, by this close-knit network that I have spread so far, by these Emperor's eyes which can see everywhere, and by this civil authority which I have known how to maintain in an Empire of war.”(39)

One could object, quite reasonably, that Carolingian reference was an intellectual construct aimed at giving some coherence to foreign policy or at justifying it after the event. There was however one situation where Napoleon went a step further, namely: during his conflict with the Holy See. One thousand years later, Charlemagne was almost to become an actor in the crisis.

“Tell them that I have my eyes open; that I'm only as deceived as I want to be; that I am Charlemagne, the sword of the Church, their Emperor; and that I should be treated as such.”, wrote Napoleon to Cardinal Fesch in February 1806 (92), on the subject of the Curia. The Emperor of the French considered himself the suzerain of Rome who therefore had the right to have the papal fiefs at his disposal. He was soon to warn Pius VII, “Your Holiness is sovereign in Rome but I am its Emperor.” (93)

https://www.napoleon.org/(...)eon-and-charlemagne/
Wat moet dit precies aantonen?

Wat is een 'seculier Rome'? Rome werd pas seculier in 1870.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216678269
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:18 schreef Alarmonoff het volgende:
Uit de zee en aarde is symbolisch, heel het boek van Openbaring is symbolisch, zelfs de poel des vuurs.
Zee staat in de bijbel symbool voor de heidenvolken, en aarde, haaretz, voor het land van Israël.

Lucas 21:20 toont aan dat het om het letterlijke Jeruzalem gaat. Het koninkrijk van Israël dat niet het koninkrijk van God is zal worden hersteld en zal een aardse zegen worden zoals aan Abraham beloofd.
Zie handelingen 1:6
Jezus zegt: mijn koninkrijk is niet van deze wereld.

Joh 18:36Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Als Mijn Koninkrijk van deze wereld was, zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden overgeleverd zou worden, maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

Hij zegt ook: de hemelen en de aarde zullen voorbijgaan.

Mat 24:35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan.

Hij zegt ook: ik maak een nieuwe hemel en aarde, en de oude zullen niet meer zijn en niet meer herinnerd worden.

Jesaja 65:17Want zie, Ik schep een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde.
Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden,
ze zullen niet meer opkomen in het hart.
18Maar wees vrolijk en verheug u tot in eeuwigheid
in wat Ik schep,
want zie, Ik schep Jeruzalem een vreugde
en zijn volk blijdschap.
19En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem
en vrolijk zijn over Mijn volk.

Dit is niet het aardse, letterlijke Jeruzalem van nu, maar het komende, hemelse Jeruzalem, waar gelovigen al bewoners van zijn:

Filipenzen 3:20 Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,

Dus nee, dit kan niet over een aards koninkrijk van Jeruzalem in het huidige Israël gaan, want God zal deze aarde vernietigen en een nieuwe scheppen. Handelingen zegt dat ook niet. Daar staat alleen dat de discipelen erom vroegen, maar Jezus bevestigt niet dat hij dat ook zal doen.

Daarom zegt Paulus dat het verbond met Abraham van de belofte ook gaat over het Hemelse Jeruzalem, en niet over het aardse:

24Deze dingen hebben een zinnebeeldige betekenis; want deze vrouwen zijn de twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinaï, dat kinderen voortbrengt voor de slavernij, dat is Hagar.
25Want deze Hagar is de berg Sinaï in Arabië, en komt overeen met het huidige Jeruzalem, dat met haar kinderen in slavernij is.
26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen.
  vrijdag 14 februari 2025 @ 12:38:45 #229
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216678391
Stil maar, wacht maar...
pi_216678406
De aarde gaat niet op in vlammen en verwordt niet tot de bodemloze put, dat is de interpretatie van EGW van de symbooltaal, maar het valt er wel van te maken alleen klopt het niet. Openbaring gaat over Israël en het gelovige overblijfsel in verdrukking, zie opb 12, ze zijn nog onder de wet, en het tweede beest, de valse profeet probeert ze te verleiden om voor het eerste beest te laten buigen, zo voert de slang oorlog tegen het trouwe overblijfsel.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216678488
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat moet dit precies aantonen?

Wat is een 'seculier Rome'? Rome werd pas seculier in 1870.
Seculier Rome, het letterlijke Romeinse rijk dat verwond was door het zwaard, en daar de voortzetting van.
pi_216678489
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:39 schreef Alarmonoff het volgende:
De aarde gaat niet op in vlammen en verwordt niet tot de bodemloze put, dat is de interpretatie van EGW van de symbooltaal, maar het valt er wel van te maken alleen klopt het niet. Openbaring gaat over Israël en het gelovige overblijfsel in verdrukking, zie opb 12, ze zijn nog onder de wet, en het tweede beest, de valse profeet probeert ze te verleiden om voor het eerste beest te laten buigen, zo voert de slang oorlog tegen het trouwe overblijfsel.
De aarde verwordt tot de bodemloze put? Wie heeft dat ooit gezegd? Ik niet en Ellen White ook niet hoor, voor zover ik weet. Heb je daar een referentie voor?

Wat er letterlijk staat en wat ik hierboven geciteerd heb, is dat God een 'nieuwe hemel en nieuwe aarde' schept. En dat de vorige 'niet meer in het hart opkomt'. Wat versta jij onder 'herscheppen' en 'voorbijgaan' en 'niet meer zijn' dan? Dat ze er eigenlijk nog wel zijn en blijven en herinnerd worden omdat mensen erop blijven leven?

Waaruit maak je op dat het vervolgde volk in Openbaringen 12 'onder de wet' is? Ik zie dat nergens staan:

Dit is hetzelfde volk dat gedurende 1260 jaar wordt vervolgd.

Dit is de Christelijke kerk.
pi_216678517
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De aarde verwordt tot de bodemloze put? Wie heeft dat ooit gezegd? Ik niet en Ellen White ook niet hoor, voor zover ik weet. Heb je daar een referentie voor?

Wat er letterlijk staat en wat ik hierboven geciteerd heb, is dat God een 'nieuwe hemel en nieuwe aarde' schept. En dat de vorige 'niet meer in het hart opkomt'. Wat versta jij onder 'herscheppen' en 'voorbijgaan' en 'niet meer zijn' dan? Dat ze er eigenlijk nog wel zijn en blijven en herinnerd worden omdat mensen erop blijven leven?

Waaruit maak je op dat het vervolgde volk in Openbaringen 12 'onder de wet' is? Ik zie dat nergens staan:

Dit is hetzelfde volk dat gedurende 1260 jaar wordt vervolgd.

Dit is de Christelijke kerk.
De aarde wordt de poel des vuurs en de afgrond tijdens het millennium.

Rev 12:17 HSV En de draak werd boos op de vrouw, en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben.
  vrijdag 14 februari 2025 @ 12:47:21 #234
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216678531
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:44 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Seculier Rome, het letterlijke Romeinse rijk dat verwond was door het zwaard, en daar de voortzetting van.
Het Romeinse Rijk was niet seculier, integendeel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216678650
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:46 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De aarde wordt de poel des vuurs en de afgrond tijdens het millennium.
Ook dat zeggen ik noch Ellen White.

Noch de bijbel.

De poel des vuurs vindt plaats nà de wederopstanding van de onrechtvaardigen, en dat is pas na het millennium:

5Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.
6Zalig en heilig is hij die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.
De satan geheel overwonnen
7En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
8En hij zal uitgaan om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, Gog en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog. En hun aantal is als het zand van de zee.

9En zij kwamen op over de breedte van de aarde, en omsingelden de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Maar er daalde vuur van God neer uit de hemel en dat verslond hen.
10En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.

Het beest uit de afgrond vindt veel eerder plaats, vlak na de periode van 1260 jaren van vervolging van de Christelijke kerk.

De poel des vuurs vindt plaats na het millennium, vlak na de wederopstanding van de onrechtvaardigen.

Daarna worden een nieuwe hemel en nieuwe aarde gemaakt:

Openbaring 21:1En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.
2En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
3En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.
4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

Het idee dat God hier op aarde een nieuw letterlijk Israël in Palestina en een nieuw letterlijk Jeruzalem hier op aarde gaat stichten, is dwaalleer.

Deze dwaalleer is er verantwoordelijk voor dat Christenen overal naar het letterlijke Israël kijken als een land dat zij politiek moeten steunen, inclusief met bommen en granaten. Immers zou volgens die theologie ook de letterlijke tempel herbouwd moeten worden en zouden daar weer dieren moeten worden geofferd. En dit zou dan het herstel van het koninkrijk van Israël en het begin van het koninkrijk van God zijn, of iets dergelijks.

Dit komt niet overeen met de geschriften, maar zoals je al eerder noemde met wat bijvoorbeeld de vrijmetselarij nastreeft. Die zien in de tempel van Salomo een soort 'hub' voor een wereldwijd broederschap waarin alle volkeren en religies verenigd zijn.

Ook Rome zou het liefst haar hoofdkwartier in Jeruzalem hebben staan.

Dit druist allemaal compleet in tegen wat de geschriften over de laatste dagen onthullen: dat kerk en staat zich tegen Gods volk keert, dat God hen zal oordelen, en dat Hij zijn koninkrijk zal vestigen op een nieuwe aarde met een nieuw, hemels Jeruzalem.

2 Petrus 3:7 Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
pi_216678715
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het Romeinse Rijk was niet seculier, integendeel.
Seculier als in werelds Rome ipv de kerk van Rome denk ik.
Het oude Romeinse rijk was heidens met keizer aanbidding, nadat die was gevallen werd het voortgezet en noemde het zich christelijk maar het was niet de kerk, daarom noemden Napoleon, Tsaren etc zich keizer van Rome of Romeinse rijk.
pi_216678751
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ook dat zeggen ik noch Ellen White.

Noch de bijbel.

Dat had ik juist van jou vernomen

Fire comes down from God out of heaven. The earth is broken up. The weapons concealed in its depths are drawn forth. Devouring flames burst from every yawning chasm. The very rocks are on fire. The day has come that shall burn as an oven. The elements melt with fervent heat, the earth also, and the works that are therein are burned up. (Malachi 4:1; 2 Peter 3:10.) The earth’s surface seems one molten mass—a vast, seething lake of fire. It is the time of the judgment and perdition of ungodly men. . . .

The wicked receive their recompense in the earth. (Proverbs 11:31.) They “shall be stubble: and the day that cometh shall burn them up, saith the Lord of hosts

While the earth was wrapped in the fire of destruction, the righteous abode safely in the Holy City. Upon those that had part in the first resurrection, the second death has no power. While God is to the wicked a consuming fire, He is to His people both a sun and a shield. (Revelation 20:6; Psalm 84:11.)—The Great Controversy, 672, 673.

Maar israel heeft nog een toekomst, wanneer het wedergeboren wordt

Rom 11:13-32 HSV 13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk, 14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden. 15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden? 16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook. 17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, 18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u. 19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt. 20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees. 21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart. 22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden. 23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten. 24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom. 25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan. 26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. 27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen. 28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen. 29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk. 30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid, 31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen. 32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

[ Bericht 34% gewijzigd door Alarmonoff op 14-02-2025 13:09:40 ]
pi_216678959
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 13:02 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dat had ik juist van jou vernomen

Fire comes down from God out of heaven. The earth is broken up. The weapons concealed in its depths are drawn forth. Devouring flames burst from every yawning chasm. The very rocks are on fire. The day has come that shall burn as an oven. The elements melt with fervent heat, the earth also, and the works that are therein are burned up. (Malachi 4:1; 2 Peter 3:10.) The earth’s surface seems one molten mass—a vast, seething lake of fire. It is the time of the judgment and perdition of ungodly men. . . .

The wicked receive their recompense in the earth. (Proverbs 11:31.) They “shall be stubble: and the day that cometh shall burn them up, saith the Lord of hosts

While the earth was wrapped in the fire of destruction, the righteous abode safely in the Holy City. Upon those that had part in the first resurrection, the second death has no power. While God is to the wicked a consuming fire, He is to His people both a sun and a shield. (Revelation 20:6; Psalm 84:11.)—The Great Controversy, 672, 673.
Ja, maar er zijn dus twee momenten waarop de God de wereld met vuur straft:

Bij zijn wederkomst, waarbij de eerste wederopstanding plaatsvindt (van de rechtvaardigen)

En na het millenniium bij de wederopstanding van de onrechtvaardigen die dan worden gestraft. De poel des vuurs is na het millennium.

Dus de chronologie is zo:

1. Wederkomst van Christus, waarbij
- wederopstanding van de rechtvaardigen
- doden met vuur van de onrechtvaardigen die dan in leven zijn

2. Millennium: de rechtvaardigen leven met God in de hemel, de onrechtvaardigen zijn dood, de aarde is leeg, en Satan is daarom gebonden in kettingen (er is niets te doen, niemand om te misleiden)

3. Na het millennium: Wederopstanding van de onrechtvaardigen. Heilige stad daalt neer. De onrechtvaardigen worden misleid door Satan (hij vertelt ze waarschijnlijk dat hij ze uit de dood heeft opgewekt). De onrechtvaardgen vallen de heilige stad aan. Vuur komt uit de hemel en verslindt ze definitief. Dit is de 'poel des vuurs', de eeuwige dood, waarbij de onrechtvaardigen, Satan en de dood zelf worden vernietigd. Daarna schept God een nieuwe hemel en aarde.

Er zijn dus twee momenten waarop God met vuur de onrechtvaardigen straft, maar niet allebei zijn de 'poel des vuurs', dat is alleen na het millennium en dit wordt de 'tweede dood' genoemd. De straf bij de wederopstanding van de onrechtvaardigen die dan in leven zijn, is nog steeds de 'eerste dood'.

quote:
Maar israel heeft nog een toekomst, wanneer het wedergeboren wordt

Rom 11:13-32 HSV 13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk, 14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden. 15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden? 16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook. 17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, 18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u. 19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt. 20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees. 21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart. 22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden. 23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten. 24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom. 25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan. 26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. 27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen. 28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen. 29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk. 30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid, 31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen. 32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Ja, Gods genade voor Israël als natie was tijdelijk gesloten, zoals blijkt uit de vernietigin van Jeruzalem in 70 n.Chr. Als zij zich bekeren van hun zonden, worden zij ook gered. Dat betekent dat God zich over hen zal ontfermen met zijn genade, en niet voor altijd verhard blijft.

Dat gaat echter over de mensen, en niet over een stuk land in Palestina of een letterlijke stad van stenen.
pi_216679456
Een lege aarde gaat in tegen het verbond dat God met Noah en de dierenwereld sloot.
Wat gebeurt er met de rechtvaardigen of gezegenden die levend zijn bij de wederkomst?

Ik lees dit over de wederkomst http://www.preteristcentr(...)_russel_parousia.pdf
  vrijdag 14 februari 2025 @ 13:51:53 #240
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216679486
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:38 schreef hoatzin het volgende:
Stil maar, wacht maar...
Alles wordt nieuw.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_216679664
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 13:50 schreef Alarmonoff het volgende:
Een lege aarde gaat in tegen het verbond dat God met Noah en de dierenwereld sloot.
Hoezo?

Dat verbond bevat alleen een belofte dat God de aarde niet meer met een vloed zou vernietigen:

8En God zei tegen Noach en zijn zonen met hem:
9 En Ik, zie, Ik maak Mijn verbond met u, met uw nageslacht na u,
10en met alle levende wezens die bij u zijn: de vogels, het vee en alle dieren van de aarde met u; van alles wat uit de ark is gegaan, tot alle dieren van de aarde toe.
11Ik maak Mijn verbond met u, dat niet meer alle vlees door het water van een vloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen vloed meer zal zijn om de aarde te gronde te richten.
12En God zei: Dit is het teken van het verbond dat Ik geef tussen Mij en u, en alle levende wezens die bij u zijn, alle generaties door tot in eeuwigheid:
13Mijn boog heb Ik in de wolken gegeven; die zal dienen als teken van het verbond tussen Mij en de aarde.
14Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt,
15dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten.
16Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is.
17God zei dus tegen Noach: Dit is het teken van het verbond dat Ik gemaakt heb tussen Mij en alle vlees dat op de aarde is.

Er staat niets over een 'lege aarde'.

Dus nee, dat idee gaat niet in tegen het verbond met Noach.

quote:
Wat gebeurt er met de rechtvaardigen of gezegenden die levend zijn bij de wederkomst?

Ik lees dit over de wederkomst http://www.preteristcentr(...)_russel_parousia.pdf
Die worden in de hemel opgenomen gedurende duizend jaar:

15Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.
17Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.

18Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

Dus bij de wederkomst van Christus staan de rechtvaardige doden uit de dood op. Samen met de rechtvaardige levenden leven die 1000 jaar met Christus in de hemel.

De onrechtvaardige doden blijven dood, en de onrechtvaardige levenden worden gedood met vuur.

1000 jaar lang hebben de heiligen vervolgens het tijd om 'de boeken in te zien'. Dus om Gods oordeel te verifiëren. Zij kunnen dan zelf ook inzien dat God rechtvaardig geoordeel heeft, zelfs over die personen waarvan je dacht dat ze gered zouden moeten zijn.

Na die periode van 1000 jaar worden de onrechtvaardige doden tot leven gewerkt, vallen zij het Hemese Jeruzalem en de mensen daarin die neerdalen aan, en worden de onrechtvaardigen en Satan en de gevallen engelen definitief vernietigd.
  vrijdag 14 februari 2025 @ 14:15:01 #242
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216679701
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 13:51 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Alles wordt nieuw.
Het wachten duurt alleen wat lang. Maar het kan nu niet lang meer duren. Echt niet.
  vrijdag 14 februari 2025 @ 14:18:14 #243
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216679734
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 14:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
13Mijn boog heb Ik in de wolken gegeven; die zal dienen als teken van het verbond tussen Mij en de aarde.
Die boog blijkt een kring te zijn vanuit de lucht gezien en is wetenschappelijk volstrekt verklaarbaar. Die was dus ook vóór de vloed gewoon zichtbaar bij vocht in de lucht en zonlicht. Soms zijn er twee te zien, heel soms wel drie.
pi_216679839
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 14:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo?

Dat verbond bevat alleen een belofte dat God de aarde niet meer met een vloed zou vernietigen:

Dat is misleiding als het toch weer gebeurd maar dan met vuur _O-
Voorbijgaan van hemel en aarde door vuur en de komst van een nieuwe versie moet dus anders dan totale verbranding van wat overblijft geïnterpreteerd worden.
Daar is ewg misleid. Begreep ze niet wat het betekent dat Jezus de redder van de wereld is die de zonde van de wereld heeft weggenomen en het niet toerekent. Het Griekse woord voor het oordeel impliceert correctie (knarsetanden en geween wellicht?)ipv eeuwige marteling of annihilatie.
pi_216680495
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 14:29 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dat is misleiding als het toch weer gebeurd maar dan met vuur _O-
Hoezo?

De eerste keer is de eerste dood, de tweede keer de tweede dood.

De aarde wordt vervangen na de tweede keer.

Wat is er misleidend aan?

quote:
Voorbijgaan van hemel en aarde door vuur en de komst van een nieuwe versie moet dus anders dan totale verbranding van wat overblijft geïnterpreteerd worden.
Daar is ewg misleid. Begreep ze niet wat het betekent dat Jezus de redder van de wereld is die de zonde van de wereld heeft weggenomen en het niet toerekent. Het Griekse woord voor het oordeel impliceert correctie (knarsetanden en geween wellicht?)ipv eeuwige marteling of annihilatie.
Wat denk je dat er met 'hemel' bedoeld wordt in die context?

De aarde en de lucht misschien?

Niet de hemel waar God en de heiligen verblijven.

Ik denk dat je de woorden gewoon verkeerd begrijpt.
pi_216680538
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 14:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Die boog blijkt een kring te zijn vanuit de lucht gezien en is wetenschappelijk volstrekt verklaarbaar. Die was dus ook vóór de vloed gewoon zichtbaar bij vocht in de lucht en zonlicht. Soms zijn er twee te zien, heel soms wel drie.
Tenzij het nooit regende.

5er was nog geen enkele veldstruik op de aarde en er was nog geen enkel veldgewas opgekomen, want de HEERE God had het niet laten regenen op de aarde; en er was geen mens om de aardbodem te bewerken,
6maar een damp steeg uit de aarde op en bevochtigde heel de aardbodem –

Dus de atmosfeer was voor de vloed heel anders.
pi_216680726
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 15:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

5er was nog geen enkele veldstruik op de aarde en er was nog geen enkel veldgewas opgekomen, want de HEERE God had het niet laten regenen op de aarde; en er was geen mens om de aardbodem te bewerken,
6maar een damp steeg uit de aarde op en bevochtigde heel de aardbodem –

Dus de atmosfeer was voor de vloed heel anders.
Sjonge jonge wat een krom gelul weer. De bijbel is een mix van geloof, geschiedenis, mythologie en volksverhalen. Als je dit boek als volledig letterlijk waar gaat nemen, dan krijg je dus dit soort krom gelul, iets waaraan ik me in mijn jeugd ook al aan ergerde in de Gereformeerde kerk. Ik zie nu een herhaling van wat ik allemaal heb meegemaakt.
pi_216680737
Regen is noodzakelijk voor leven op aarde. Een regenboog is niets anders dan breking van het licht door waterdruppels. Dat is een natuurwet die al bestaat sinds het ontstaan van het heelal.
Zeg dan gewoon, ik weet het niet. Maar ga niet ergens een uitleg van geven als je het niet weet. Ik weet het ook niet, hoe het toen was. Ali, jij ook niet. Daar had ik nou altijd zo'n hekel aan, predikers en dominees die zogenaamd de wijsheid in pacht hadden en die een beetje onverklaarbare zaken in de bijbel gaan zitten uitleggen terwijl ze net zoveel weten als ik. Ik kan daar heel moeilijk tegen. Zo krijg je allemaal kromme nepwaarheden dus.
Als je zegt ik weet het niet, is het veel acceptabeler dan krom gezwets als "Het regende toen niet en de atmosfeer was anders", ja daaaaaag, zo lust ik er nog wel een paar.

[ Bericht 27% gewijzigd door Vincent_student op 14-02-2025 15:58:10 ]
pi_216680904
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 12:38 schreef hoatzin het volgende:
Stil maar, wacht maar...
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 13:51 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Alles wordt nieuw.
https://www.bing.com/vide(...)50E675A0&FORM=VCGVRP
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 14 februari 2025 @ 16:25:29 #250
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216681178
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 15:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

6maar een damp steeg uit de aarde op en bevochtigde heel de aardbodem

Dus de atmosfeer was voor de vloed heel ander
Je vergeet even dat de vloed enkele duizenden jaren na het scheppingsverhaal plaatsvond. Toen heerste de zonde al he? En regende het natuurlijk ook.

Een damp veroorzaakt overigens ook een boog. Gewoon natuurwetten die er altijd al waren. Niks goddelijks aan.

Maar ja, dat snapten de schrijvers van Genesis natuurlijk niets van, die zagen zomaar mooie kleuren, in een boog nog wel. Dus God. Ik snap werkelijk niet dat je dat niet wilt inzien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')