baskick | maandag 10 februari 2025 @ 11:00 |
Voor eventueel toekomstige zonnepanelen zou ik nu alvast graag een kabel leggen van de meterkast naar de ruimte onder het dak voor de omvormer. Op basis van oude topics, begrijp ik dat YMvk de voorkeur heeft en een 5-aderige handiger is (voor eventueel 3-fase). Afstand is < 20 meter. Ik lees wisselende adviezen over de dikte: pak ik gewoon 2,5 of beter 4 of 6 mm2, wanneer en waarom? Volledigheidshalve: ik heb geen idee wat er eventueel aan panelen op komt te liggen of wat voor omvormer er eventueel komt. Ik zoek dus een oplossing voor een op dit moment hypothetisch probleem. De kabel kan maar 1 keer gelegd worden zonder te breken. Door dezelfde verticale schacht komen los van bovenstaande kabel nog 2 nieuwe kabels (YMvk) en lopen 2 bestaande XMvk-kabels (allevier 2,5 mm2). De XMvk mag niet gebundeld worden. Wat is 'bundelen' in deze context? | |
Moonversion | maandag 10 februari 2025 @ 11:17 |
Waarom geen loze leiding zodat je flexibel bent? | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 11:21 |
Goed punt. Omdat je zo'n kabel niet door een 16/19 mm pijpje krijgt, het beoogde trace hoeken bevat en voor het trekken van een dikkere mantelbuis op alle verdiepingen gesloopt moet worden. | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 11:34 |
Hier is 4mm2 gebruikt voor beide 3-fase omvormers. Vergeet ook niet om direct een extra kabel voor de aarde / vereffening aan te leggen, anders kan je alsnog gaan boren / breken. De diameter daarvan moet minimaal die van de DC-kabels zijn die je vanaf de panelen naar de omvormer gaat leggen. | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 11:38 |
Er zijn diverse rekenvoorbeeldenm: https://builder-calc.com/(...)line-berekening.html Uit ervaring weet ik dat t/m 10kW door 3 fasen 2,5mm2 prima gaat. | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 11:40 |
Fysiek tegen&aan elkaar knopen. Dat heeft met de warmteontwikkeling te maken; de beperkende factor. Hangt er ook vanaf of je de kabel horizontaal/verticaal legt en/of in een PVC mantelbuis (niet verplicht), tegen een wand aan of niet etc..... | |
Piles | maandag 10 februari 2025 @ 11:40 |
Vergeet je geen UTP-kabel(s), voor slimme dingen aan je omvormer of op je zolder? | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 11:41 |
Dat gaat toch via WiFi?? | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 11:41 |
Het gaat wel door 2,5mm2 Dat is niet zo spannend. Maar met dikkere kabel heb je minder spannningsval en als op mooie dagen de voltages in de meterkast al oplopen richting de 250Volt en er valt nog wat weg over de kabel, dan schakelt je omvormer eerder uit. Dus daarom gebruik ik hier 4mm2. Dat kan over 20 meter zo 2 volt schelen, dacht ik. | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 11:42 |
Vond het wel een goede tip. Als kabel mogelijk is, altijd kabel gebruiken. Hier ook gedaan. WiFi is vaak toch minder stabiel en als je om wat voor reden dan ook je WiFi-router / -modem vervangt of wachtwoorden aanpast, moet je de boel weer opnieuw instellen. | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 11:57 |
Dus door dezelfde verticale schacht stijgen kan, mits voldoende afstand zodat ze elkaar niet raken? Achter het knieschot kan ik ze sowieso (verder) uit elkaar leggen. Heb je meer informatie over de mantelbuis en welke invloed de wand heeft? | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 11:58 |
Dank, er zijn er 2 voorzien (AP en storage). Eventueel switch voor extra punten. Als de boel deels open moet, trek ik er extra bij. [ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 10-02-2025 12:07:48 ] | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 12:01 |
Sorry, leek hier. Wat voor kabel moet ik daarvoor trekken? De panelen en omvormer zijn nu nog niet aan de orde, dus dikte nog onbekend. [ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 10-02-2025 12:12:13 ] | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 12:31 |
De kabel om het potentiaalverschil te vereffenen. Bijvoorbeeld dit: https://webshop.cedel.nl/nl/Aardkabel-Vertind-H07Z1-K-6mm2-Geel-Groen-UV-bestendig-100-Meter Dat gaat dus van je frame van de zonnepanelen naar een centraal aardpunt. En vanaf je omvormer naar het centraal aardpunt. En naar je meterkast naar de aardrail. | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 12:43 |
Ok, check. Als ik 4 mm YMvK leg welke diamater aardkabel is dan wijsheid (nu ik niet weet wat de kabeldikte is tussen panelen en omvormer)? | |
Chinless | maandag 10 februari 2025 @ 12:52 |
Zonder te weten wat je gaat leggen is dikte van de kabel niet te bedenken. Eén of 2 losse buis is dus beste alternatief en dan trek je daar later 5 losse draden van juiste dikte in. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 13:25 |
Dat zit toch in een 5 aderige kabel? | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 13:26 |
Daar heb ik dan weer ene vraag over. Als die paralel loopt langs de stroomkabel moet je dan een specifieke Cat kabel kopen tegen interferentie? | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 13:35 |
Er zit een aardedraad in de 5-aderige kabel maar voor de vereffening leg je een kabel aan met minimaal de dikte van de DC-kabels. Als jij bijvoorbeeld 2.5mm2 kabel gebruikt en 4mm2 DC kabels voor de panelen, dan kom je al in de problemen omdat je dan niet voldoet aan die dikte. In principe moet je (uitgaande van een rampscenario waarbij alles mis gaat) bij maximale DC-stroom nog de spanning kunnen vereffenen, dus je kabel moet dan niet dunner zijn, anders wordt het een gloeidraad. Hier ligt dus bij mij ook een aparte kabel vanaf garage naar woning (meterkast). | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 13:39 |
Oh zo heb ik ze nooit aangelegd. Geldt dit ook voor micro omvormers? Dan is er amper sprake van een DC traject. | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 13:45 |
Ik denk dat het ook in dat geval wel zo zou moeten, vanaf het frame. Maar ik ben het met je eens dat het wel allemaal parallel geschakeld is per omvormer dus ik zou me er dan minder druk om maken dan bij een string. Hier zit het zo: Garage bij omvormers: ![]() Binnenkomst meterkast met de stroomkabels van de omvormers (en warmtepomp). ![]() En de meterkast binnen. ![]() En bij mijn moeder is hetzelfde gedaan door dezelfde installateur. | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 14:29 |
Ik hou het in gedachten mocht het toch breken worden. Is 4 mm YMvK en 4 mm aardkabel een reële combinatie? Als ik dat leg, zijn dat dan t.z.t. de omstandigheden waarbij de panelen passend moeten zijn. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 14:42 |
Ik heb APSystems en daar aarden de microomvormers ook het frame en gaat dat met 1 kabel naar binnen. Ik heb voor de zekerheid extra aardedraad aangebracht tussen omvormer en frame maar dat zou niet nodig moeten zijn. | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 14:44 |
Waarschijnlijk is het wel dik genoeg maar als het maar 1x kan zou ik direct 6mm2 voor die groen/gele trekken. Open breken kost een stuk meer dan een paar tientjes aan dikkere bedrading ![]() Hier kan ik er met wat moeite nog wel bij en in m'n volgende woning ook, dus dat komt dan niet zo precies. | |
Piles | maandag 10 februari 2025 @ 16:59 |
Ja geen idee... ik heb hier gewone utp-kabel door de koof lopen. Met daarbij ook elektra. Lijkt prima te werken, maar zoveel verstand heb ik er niet van ![]() | |
Vonkenboer | maandag 10 februari 2025 @ 17:06 |
Waarom zitten er in die koof al Xmvk kabels? Die mag je door hun dunnere isolatie sowieso niet bundelen aan elkaar (warmte). | |
baskick | maandag 10 februari 2025 @ 17:13 |
Goede vraag. Omdat het altijd zo geweest is (althans, vanaf mijn koop). In verband met extra groepen ben ik deze week gaan oriënteren en voor het eerst de verschillen vernomen tussen de x- en y-variant. De schacht is (uitwendig) 10x15. Of ze fysiek aan elkaar zitten of elkaar raken durf ik niet te zeggen (vandaar dat ik vroeg wat 'bundelen' in deze context betekent). Is onderling fixeren/aan elkaar vastzitten hetzelfde als 2 of meer kabels via dezelfde koof stijgen (maar niet vastzitten)...? | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 17:31 |
Ja, in die Technische Zakboekjes staat het tot in detail, uitgelegd, zal er naar kijken en hier plaatsen. | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 17:33 |
Een extra kabel voor aarde is - als je al een 5 aderige kabel hebt, niet nodig, je aarde zit al in de kabel. Het begint met de "wetenschap" over het verschil tussen draden, aders en kabels. | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 17:36 |
Nog nooit gezien/gehoord. Volgens mij is bij 300mA lekstroom, de ALS er allang uitgevlogen. Een PV-systeem is geen badkamervloer(vereffening) | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 17:38 |
Als de ALS eruit vliegt, zal een zonnepaneel en dus ook de gehele string nog steeds DC-spanning opwekken. Bij een systeem met optimizers zou dit niet zo moeten zijn (die zouden terug moeten vallen naar 1 volt per optimizer) maar ook daar kan je nooit 100% op vertrouwen. Dat gaat een ALS niet oplossen, die is er om het AC-deel van je groep spanningsloos te maken. Je zou bij aanraking (schoonmaken of onderhoud) een schok kunnen krijgen, desnoods van het dak kunnen vallen. Daarom vereffening.
Het is dus verplicht. [ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-02-2025 17:51:38 ] | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 17:43 |
- [ Bericht 34% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-02-2025 17:46:23 ] | |
Vonkenboer | maandag 10 februari 2025 @ 18:27 |
Met bundelen bedoelen ze het strak opbossen van kabels zodat de kabelgoot optimaal benut kan worden, in dat geval zullen bij hogere belastingen (zware machines bijvoorbeeld) de kabels in het midden van de bundel te weinig koeling kunnen hebben. Dat is hier niet het geval. Wel moet je de installatie op je dak vereffenen aan je hoofdaardrail in de meterkast, daar is die losse 4 mm² draad voor. | |
215 | maandag 10 februari 2025 @ 18:34 |
4 mm of 2.5 mm. De prijs voor de kabel is bijna een factor twee maar dat zijn de kosten niet echt. Echter als die iets dikkere aders het verschil moeten maken dan is bij een dynamisch contract het verschil redelijk nutteloos omdat de stroom op die momenten toch al niets oplevert. Verder is een dikkere kabel slechter om een hoek te plooien enz.. Als je heel veel vermogen gaat leveren valt er over te denken maar bij normale hoeveelheden panelen praat je over een paar keer per jaar een aantal minuten dat je niet kan leveren. Ja, het scheelt iets maar het is gerommel in de marge naar mijn idee. | |
blomke | maandag 10 februari 2025 @ 18:44 |
Heb even in de PBNA zakboekje gekeken: 36/G4 3 belaste 2,5mm2 aders in kabels met PVC isolatie in buis tegen houten wand: max. stroom 20A. 44/G4: Met XLPE isolatie in vrije lucht zelfs 32A. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 20:35 |
Heb jij toevallig ook antwoord op mijn vraag mbt tot 5 aderige ymvk kabel en Cat6 naast elkaar? Zou gaan om ca 35m door dezelfde mantelpijp. Of kan ik beter een shielded Cat7 kabel kopen of een Cat6 grondkabel? | |
TheFreshPrince | maandag 10 februari 2025 @ 20:39 |
CAT6 kan heel wat aan. Het is ook net wat je er mee gaat doen. Als het is om af en toe wat data van de omvormer te versturen dan lukt dat vast wel, als een pakketje niet aankomt wordt het wel opnieuw gestuurd. CAT7 is wel afgeschermd maar dan moet je het wel aan beide kanten helemaal met de juiste componenten afwerken en dat is voor een omvormer aan het internet wel wat over the top. Hier heb ik destijds (2018) direct een glasvezelkabel naar de garage getrokken, dat stoort sowieso niet. Heb er sinds kort 10Gbit mediaconverters op, dus ook lekker snel. M'n back-up NAS staat in de garage, dus ik gebruik de verbinding wel intensief. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 20:43 |
Het is idee is sturing van een toekomstige batterij en sturing van een toekomstige laadpaal. Die gebruiken vaak ook UTP kabels maar daar gaat een ander protocol overheen. Komen dus wel behoorlijke stromen langs te lopen. En ik zit er idd sterk over te denken om 1 nas in huis te plaatsen en 1tje in de schuur 50m verderop als backup. Echter kan ik op Hertz ook 5TB in een server park kopen voor €5 pm. Dat gaat tegen mijn principes in maar ik heb nu ook Flickr als backup van mijn foto's en eigenlijk is dat wel veiliger dan alleen de NAS plus een offline kopie in de kluis. De Cat7 kabel zou ik dan kant en klaar kopen: https://www.elektramat.nl(...)abel-50-meter-groen/ | |
Vonkenboer | maandag 10 februari 2025 @ 22:01 |
Ik zou mij daar persoonlijk eigenlijk niet zo druk over maken, gebruik wel kwalitatief goede merken en materialen qua CAT6 materiaal. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 10 februari 2025 @ 22:23 |
En wat zijn dat dan? | |
baskick | dinsdag 11 februari 2025 @ 12:51 |
Dus resume: • stijgen van de 2 bestaande XMvK-kabels (3x2,5 mm2) door bestaande koof is niet problematisch (omdat ze niet aan elkaar gefixeerd zijn en dus niet gebundeld). Achter de knieschotten lopen ze ook separaat. • stijgen van 3 nieuwe YMvK-kabels (3x2,5 mm2) voor 3 nieuwe groepen (was/droger/AC) door bestaande koof kan sowieso (deze mogen eventueel ook onderling gebundeld worden) Voor eventueel toekomstige zonnepanelen: • 5x4 mm2 YMvK-kabel • 1x6 mm2 aard-draad voor vereffening (H07Z1-K) Klopt dat zo? Het leggen van de draad en kabels ga ik zelf doen, maar jullie zullen door mijn gebrek aan kennis begrijpen dat ik het niet zelf ga aansluiten ![]() Op de website die @TheFreshPrince noemde, wordt H07Z1-K installatiedraad en aardkabel genoemd. Moet deze nu wel of niet in een buis? | |
TheFreshPrince | dinsdag 11 februari 2025 @ 12:57 |
Ik las dat vertinde draad wordt aangeraden, mogelijk omdat het minder snel oxideert dan koper, zeker voor het deel dat buiten komt. Daarom had ik ook een link gestuurd voor vertinde draad: https://webshop.cedel.nl/nl/Aardkabel-Vertind-H07Z1-K-6mm2-Geel-Groen-UV-bestendig-100-Meter Maar als je het binnen gebruikt en er komen nog adereindhulzen op, dan zal het niet zoveel uitmaken. Die kabel hoeft volgens mij niet perse door een buis maar waar het in het zicht ligt zou ik het wel doen. [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-02-2025 13:02:08 ] | |
TheFreshPrince | dinsdag 11 februari 2025 @ 13:04 |
Kabel met écht koperdraad gebruiken, dus geen aluminium met dun laagje koper. En ik zou "solid" kabel met een massieve kern gebruiken, soepele kabel gebruik je doorgaans alleen als patchkabel. Ik weet niet of dat te koop is als "kant-en-klare" kabel, dat is meestal stranded (soepele) cable. Ik doe dat installatiewerk van netwerkkabels altijd zelf en dan gebruik ik patchpanelen en/of wandcontactdozen. En voor grotere afstanden van gebouw naar gebouw gebruik altijd glasvezel (met mediaconverters), ook omdat het galvanisch gescheiden is en bij blikseminslag in de buurt geen spanning oppakt (wat toch wel kan als je enkele meters onder bestrating hebt lopen). Uiteindelijk is dat laatste argument niet heel sterk, omdat er vaak ook wel andere kabels lopen en de boel toch wel kapot gaat als de inslag dichtbij genoeg is. | |
Vonkenboer | dinsdag 11 februari 2025 @ 16:49 |
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet helemaal op de hoogte ben qua cat6 en cat7 materiaal. Als je een kabel met connector er al aan op die plek zou kunnen krijgen zou ik een complete kant en klare kabel kopen ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 11 februari 2025 @ 16:56 |
Opzich klopt je verhaal. Het nadeel van aardkabel (CU) is dat het stugge draad op een rol is. Dan werkt een gewone 6mm² installatiedraad handiger. En dan plaats je boven bij de omvormer een aardrail zoals TheFresPrince heeft. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 11 februari 2025 @ 22:18 |
Ik zal eens naar de protocollen van alfen en victron kijken. Zag wel dat die mediaconverters prijzig zijn. |