abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216617902
Voor eventueel toekomstige zonnepanelen zou ik nu alvast graag een kabel leggen van de meterkast naar de ruimte onder het dak voor de omvormer. Op basis van oude topics, begrijp ik dat YMvk de voorkeur heeft en een 5-aderige handiger is (voor eventueel 3-fase). Afstand is < 20 meter. Ik lees wisselende adviezen over de dikte: pak ik gewoon 2,5 of beter 4 of 6 mm2, wanneer en waarom?

Volledigheidshalve: ik heb geen idee wat er eventueel aan panelen op komt te liggen of wat voor omvormer er eventueel komt. Ik zoek dus een oplossing voor een op dit moment hypothetisch probleem. De kabel kan maar 1 keer gelegd worden zonder te breken.

Door dezelfde verticale schacht komen los van bovenstaande kabel nog 2 nieuwe kabels (YMvk) en lopen 2 bestaande XMvk-kabels (allevier 2,5 mm2). De XMvk mag niet gebundeld worden. Wat is 'bundelen' in deze context?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216618073
Waarom geen loze leiding zodat je flexibel bent?
pi_216618122
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:17 schreef Moonversion het volgende:
Waarom geen loze leiding zodat je flexibel bent?
Goed punt. Omdat je zo'n kabel niet door een 16/19 mm pijpje krijgt, het beoogde trace hoeken bevat en voor het trekken van een dikkere mantelbuis op alle verdiepingen gesloopt moet worden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216618241
Hier is 4mm2 gebruikt voor beide 3-fase omvormers.

Vergeet ook niet om direct een extra kabel voor de aarde / vereffening aan te leggen, anders kan je alsnog gaan boren / breken.
De diameter daarvan moet minimaal die van de DC-kabels zijn die je vanaf de panelen naar de omvormer gaat leggen.
pi_216618277
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:00 schreef baskick het volgende:
Voor eventueel toekomstige zonnepanelen zou ik nu alvast graag een kabel leggen van de meterkast naar de ruimte onder het dak voor de omvormer. Op basis van oude topics, begrijp ik dat YMvk de voorkeur heeft en een 5-aderige handiger is (voor eventueel 3-fase). Afstand is < 20 meter. Ik lees wisselende adviezen over de dikte: pak ik gewoon 2,5 of beter 4 of 6 mm2, wanneer en waarom?

Volledigheidshalve: ik heb geen idee wat er eventueel aan panelen op komt te liggen of wat voor omvormer er eventueel komt. Ik zoek dus een oplossing voor een op dit moment hypothetisch probleem. De kabel kan maar 1 keer gelegd worden zonder te breken.

Door dezelfde verticale schacht komen los van bovenstaande kabel nog 2 nieuwe kabels (YMvk) en lopen 2 bestaande XMvk-kabels (allevier 2,5 mm2). De XMvk mag niet gebundeld worden. Wat is 'bundelen' in deze context?
Er zijn diverse rekenvoorbeeldenm: https://builder-calc.com/(...)line-berekening.html

Uit ervaring weet ik dat t/m 10kW door 3 fasen 2,5mm2 prima gaat.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216618308
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:00 schreef baskick het volgende:
De XMvk mag niet gebundeld worden. Wat is 'bundelen' in deze context?
Fysiek tegen&aan elkaar knopen. Dat heeft met de warmteontwikkeling te maken; de beperkende factor. Hangt er ook vanaf of je de kabel horizontaal/verticaal legt en/of in een PVC mantelbuis (niet verplicht), tegen een wand aan of niet etc.....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216618314
Vergeet je geen UTP-kabel(s), voor slimme dingen aan je omvormer of op je zolder?
pi_216618324
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:40 schreef Piles het volgende:
Vergeet je geen UTP-kabel(s), voor slimme dingen aan je omvormer of op je zolder?
Dat gaat toch via WiFi??
pi_216618328
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Er zijn diverse rekenvoorbeeldenm: https://builder-calc.com/(...)line-berekening.html

Uit ervaring weet ik dat t/m 10kW door 3 fasen 2,5mm2 prima gaat.
Het gaat wel door 2,5mm2
Dat is niet zo spannend.

Maar met dikkere kabel heb je minder spannningsval en als op mooie dagen de voltages in de meterkast al oplopen richting de 250Volt en er valt nog wat weg over de kabel, dan schakelt je omvormer eerder uit.

Dus daarom gebruik ik hier 4mm2. Dat kan over 20 meter zo 2 volt schelen, dacht ik.
pi_216618343
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat gaat toch via WiFi??
Vond het wel een goede tip.
Als kabel mogelijk is, altijd kabel gebruiken. Hier ook gedaan.

WiFi is vaak toch minder stabiel en als je om wat voor reden dan ook je WiFi-router / -modem vervangt of wachtwoorden aanpast, moet je de boel weer opnieuw instellen.
pi_216618539
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Fysiek tegen&aan elkaar knopen. Dat heeft met de warmteontwikkeling te maken; de beperkende factor. Hangt er ook vanaf of je de kabel horizontaal/verticaal legt en/of in een PVC mantelbuis (niet verplicht), tegen een wand aan of niet etc.....
Dus door dezelfde verticale schacht stijgen kan, mits voldoende afstand zodat ze elkaar niet raken? Achter het knieschot kan ik ze sowieso (verder) uit elkaar leggen.

Heb je meer informatie over de mantelbuis en welke invloed de wand heeft?
pi_216618566
quote:
Dank, er zijn er 2 voorzien (AP en storage). Eventueel switch voor extra punten. Als de boel deels open moet, trek ik er extra bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 10-02-2025 12:07:48 ]
pi_216618611
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

Vergeet ook niet om direct een extra kabel voor de aarde / vereffening aan te leggen, anders kan je alsnog gaan boren / breken.
De diameter daarvan moet minimaal die van de DC-kabels zijn die je vanaf de panelen naar de omvormer gaat leggen.
Sorry, leek hier. Wat voor kabel moet ik daarvoor trekken?

De panelen en omvormer zijn nu nog niet aan de orde, dus dikte nog onbekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 10-02-2025 12:12:13 ]
pi_216618975
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:01 schreef baskick het volgende:

[..]

De kabel om het potentiaalverschil te vereffenen.

Bijvoorbeeld dit:
https://webshop.cedel.nl/nl/Aardkabel-Vertind-H07Z1-K-6mm2-Geel-Groen-UV-bestendig-100-Meter

Dat gaat dus van je frame van de zonnepanelen naar een centraal aardpunt.
En vanaf je omvormer naar het centraal aardpunt.
En naar je meterkast naar de aardrail.

pi_216619152
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De kabel om het potentiaalverschil te vereffenen.

Bijvoorbeeld dit:
https://webshop.cedel.nl/nl/Aardkabel-Vertind-H07Z1-K-6mm2-Geel-Groen-UV-bestendig-100-Meter

Dat gaat dus van je frame van de zonnepanelen naar een centraal aardpunt.
En vanaf je omvormer naar het centraal aardpunt.
En naar je meterkast naar de aardrail.

[ afbeelding ]
Ok, check. Als ik 4 mm YMvK leg welke diamater aardkabel is dan wijsheid (nu ik niet weet wat de kabeldikte is tussen panelen en omvormer)?
pi_216619288
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:43 schreef baskick het volgende:

[..]
Ok, check. Als ik 4 mm YMvK leg welke diamater aardkabel is dan wijsheid (nu ik niet weet wat de kabeldikte is tussen panelen en omvormer)?
Zonder te weten wat je gaat leggen is dikte van de kabel niet te bedenken. Eén of 2 losse buis is dus beste alternatief en dan trek je daar later 5 losse draden van juiste dikte in.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_216619825
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat zit toch in een 5 aderige kabel?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216619846
quote:
Daar heb ik dan weer ene vraag over. Als die paralel loopt langs de stroomkabel moet je dan een specifieke Cat kabel kopen tegen interferentie?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216619969
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zit toch in een 5 aderige kabel?
Er zit een aardedraad in de 5-aderige kabel maar voor de vereffening leg je een kabel aan met minimaal de dikte van de DC-kabels.

Als jij bijvoorbeeld 2.5mm2 kabel gebruikt en 4mm2 DC kabels voor de panelen, dan kom je al in de problemen omdat je dan niet voldoet aan die dikte.

In principe moet je (uitgaande van een rampscenario waarbij alles mis gaat) bij maximale DC-stroom nog de spanning kunnen vereffenen, dus je kabel moet dan niet dunner zijn, anders wordt het een gloeidraad.

Hier ligt dus bij mij ook een aparte kabel vanaf garage naar woning (meterkast).
pi_216620014
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit een aardedraad in de 5-aderige kabel maar voor de vereffening leg je een kabel aan met minimaal de dikte van de DC-kabels.

Als jij bijvoorbeeld 2.5mm2 kabel gebruikt en 4mm2 DC kabels voor de panelen, dan kom je al in de problemen omdat je dan niet voldoet aan die dikte.

In principe moet je (uitgaande van een rampscenario waarbij alles mis gaat) bij maximale DC-stroom nog de spanning kunnen vereffenen, dus je kabel moet dan niet dunner zijn, anders wordt het een gloeidraad.

Hier ligt dus bij mij ook een aparte kabel vanaf garage naar woning (meterkast).
Oh zo heb ik ze nooit aangelegd. Geldt dit ook voor micro omvormers? Dan is er amper sprake van een DC traject.
pi_216620090
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Oh zo heb ik ze nooit aangelegd. Geldt dit ook voor micro omvormers? Dan is er amper sprake van een DC traject.
Ik denk dat het ook in dat geval wel zo zou moeten, vanaf het frame.
Maar ik ben het met je eens dat het wel allemaal parallel geschakeld is per omvormer dus ik zou me er dan minder druk om maken dan bij een string.

Hier zit het zo:

Garage bij omvormers:

Binnenkomst meterkast met de stroomkabels van de omvormers (en warmtepomp).

En de meterkast binnen.

En bij mijn moeder is hetzelfde gedaan door dezelfde installateur.
pi_216620591
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:52 schreef Chinless het volgende:

[..]
Zonder te weten wat je gaat leggen is dikte van de kabel niet te bedenken. Eén of 2 losse buis is dus beste alternatief en dan trek je daar later 5 losse draden van juiste dikte in.
Ik hou het in gedachten mocht het toch breken worden.

quote:
Is 4 mm YMvK en 4 mm aardkabel een reële combinatie? Als ik dat leg, zijn dat dan t.z.t. de omstandigheden waarbij de panelen passend moeten zijn.
pi_216620719
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook in dat geval wel zo zou moeten, vanaf het frame.
Maar ik ben het met je eens dat het wel allemaal parallel geschakeld is per omvormer dus ik zou me er dan minder druk om maken dan bij een string.

Hier zit het zo:

Garage bij omvormers:
[ afbeelding ]

Binnenkomst meterkast met de stroomkabels van de omvormers (en warmtepomp).
[ afbeelding ]

En de meterkast binnen.
[ afbeelding ]

En bij mijn moeder is hetzelfde gedaan door dezelfde installateur.
Ik heb APSystems en daar aarden de microomvormers ook het frame en gaat dat met 1 kabel naar binnen.
Ik heb voor de zekerheid extra aardedraad aangebracht tussen omvormer en frame maar dat zou niet nodig moeten zijn.
pi_216620737
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:29 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik hou het in gedachten mocht het toch breken worden.
[..]
Is 4 mm YMvK en 4 mm aardkabel een reële combinatie? Als ik dat leg, zijn dat dan t.z.t. de omstandigheden waarbij de panelen passend moeten zijn.
Waarschijnlijk is het wel dik genoeg maar als het maar 1x kan zou ik direct 6mm2 voor die groen/gele trekken.
Open breken kost een stuk meer dan een paar tientjes aan dikkere bedrading ;)

Hier kan ik er met wat moeite nog wel bij en in m'n volgende woning ook, dus dat komt dan niet zo precies.
pi_216622487
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Daar heb ik dan weer ene vraag over. Als die paralel loopt langs de stroomkabel moet je dan een specifieke Cat kabel kopen tegen interferentie?
Ja geen idee... ik heb hier gewone utp-kabel door de koof lopen. Met daarbij ook elektra. Lijkt prima te werken, maar zoveel verstand heb ik er niet van :P
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 17:06:08 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_216622573
Waarom zitten er in die koof al Xmvk kabels?
Die mag je door hun dunnere isolatie sowieso niet bundelen aan elkaar (warmte).
pi_216622672
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:06 schreef Vonkenboer het volgende:
Waarom zitten er in die koof al Xmvk kabels?
Die mag je door hun dunnere isolatie sowieso niet bundelen aan elkaar (warmte).
Goede vraag. Omdat het altijd zo geweest is (althans, vanaf mijn koop). In verband met extra groepen ben ik deze week gaan oriënteren en voor het eerst de verschillen vernomen tussen de x- en y-variant. De schacht is (uitwendig) 10x15. Of ze fysiek aan elkaar zitten of elkaar raken durf ik niet te zeggen (vandaar dat ik vroeg wat 'bundelen' in deze context betekent).

Is onderling fixeren/aan elkaar vastzitten hetzelfde als 2 of meer kabels via dezelfde koof stijgen (maar niet vastzitten)...?
pi_216622949
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:57 schreef baskick het volgende:

[..]
Dus door dezelfde verticale schacht stijgen kan, mits voldoende afstand zodat ze elkaar niet raken? Achter het knieschot kan ik ze sowieso (verder) uit elkaar leggen.

Ja, in die Technische Zakboekjes staat het tot in detail, uitgelegd, zal er naar kijken en hier plaatsen.
pi_216622982
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Een extra kabel voor aarde is - als je al een 5 aderige kabel hebt, niet nodig, je aarde zit al in de kabel.

Het begint met de "wetenschap" over het verschil tussen draden, aders en kabels.
pi_216623045
quote:

Nog nooit gezien/gehoord. Volgens mij is bij 300mA lekstroom, de ALS er allang uitgevlogen. Een PV-systeem is geen badkamervloer(vereffening)
pi_216623072
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Nog nooit gezien/gehoord. Volgens mij is bij 300mA lekstroom, de ALS er allang uitgevlogen. Een PV-systeem is geen badkamervloer(vereffening)
Als de ALS eruit vliegt, zal een zonnepaneel en dus ook de gehele string nog steeds DC-spanning opwekken.
Bij een systeem met optimizers zou dit niet zo moeten zijn (die zouden terug moeten vallen naar 1 volt per optimizer) maar ook daar kan je nooit 100% op vertrouwen.

Dat gaat een ALS niet oplossen, die is er om het AC-deel van je groep spanningsloos te maken.

Je zou bij aanraking (schoonmaken of onderhoud) een schok kunnen krijgen, desnoods van het dak kunnen vallen. Daarom vereffening.

quote:
Het vereffenen van een installatie is bedoeld om de spanning tussen verschillende geleidende delen gelijk te maken. Hierdoor zijn er geen spanningsverschillen en zal er dus geen stroom lopen, wanneer je deze delen aanraakt. De nieuwe NEN 1010 (1 januari 2017) stelt het aarden van een PV-installatie verplicht.

Het montagesysteem wordt gezien als een metalen constructie, en moet dus geaard worden. De zonnepanelen zijn dubbel geďsoleerd en hoeven niet geaard te worden. Om te zorgen dat een PV-installatie veilig wordt aangelegd is het belangrijk om de richtlijnen van de NEN 1010 te volgen.

bron: https://conduct.nl/aarding-en-vereffening
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Een extra kabel voor aarde is - als je al een 5 aderige kabel hebt, niet nodig, je aarde zit al in de kabel.

Het begint met de "wetenschap" over het verschil tussen draden, aders en kabels.
Het is dus verplicht.

[ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-02-2025 17:51:38 ]
pi_216623147
-

[ Bericht 34% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-02-2025 17:46:23 ]
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 18:27:20 #33
92034 crew  Vonkenboer
pi_216623662
Met bundelen bedoelen ze het strak opbossen van kabels zodat de kabelgoot optimaal benut kan worden, in dat geval zullen bij hogere belastingen (zware machines bijvoorbeeld) de kabels in het midden van de bundel te weinig koeling kunnen hebben. Dat is hier niet het geval.

Wel moet je de installatie op je dak vereffenen aan je hoofdaardrail in de meterkast, daar is die losse 4 mm˛ draad voor.
pi_216623738
4 mm of 2.5 mm. De prijs voor de kabel is bijna een factor twee maar dat zijn de kosten niet echt. Echter als die iets dikkere aders het verschil moeten maken dan is bij een dynamisch contract het verschil redelijk nutteloos omdat de stroom op die momenten toch al niets oplevert.

Verder is een dikkere kabel slechter om een hoek te plooien enz.. Als je heel veel vermogen gaat leveren valt er over te denken maar bij normale hoeveelheden panelen praat je over een paar keer per jaar een aantal minuten dat je niet kan leveren.

Ja, het scheelt iets maar het is gerommel in de marge naar mijn idee.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216623893
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb even in de PBNA zakboekje gekeken: 36/G4 3 belaste 2,5mm2 aders in kabels met PVC isolatie in buis tegen houten wand: max. stroom 20A. 44/G4: Met XLPE isolatie in vrije lucht zelfs 32A.
pi_216625813
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 18:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Met bundelen bedoelen ze het strak opbossen van kabels zodat de kabelgoot optimaal benut kan worden, in dat geval zullen bij hogere belastingen (zware machines bijvoorbeeld) de kabels in het midden van de bundel te weinig koeling kunnen hebben. Dat is hier niet het geval.

Wel moet je de installatie op je dak vereffenen aan je hoofdaardrail in de meterkast, daar is die losse 4 mm˛ draad voor.
Heb jij toevallig ook antwoord op mijn vraag mbt tot 5 aderige ymvk kabel en Cat6 naast elkaar?
Zou gaan om ca 35m door dezelfde mantelpijp.

Of kan ik beter een shielded Cat7 kabel kopen of een Cat6 grondkabel?
pi_216625888
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 20:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heb jij toevallig ook antwoord op mijn vraag mbt tot 5 aderige ymvk kabel en Cat6 naast elkaar?

CAT6 kan heel wat aan. Het is ook net wat je er mee gaat doen. Als het is om af en toe wat data van de omvormer te versturen dan lukt dat vast wel, als een pakketje niet aankomt wordt het wel opnieuw gestuurd.

CAT7 is wel afgeschermd maar dan moet je het wel aan beide kanten helemaal met de juiste componenten afwerken en dat is voor een omvormer aan het internet wel wat over the top.

Hier heb ik destijds (2018) direct een glasvezelkabel naar de garage getrokken, dat stoort sowieso niet.
Heb er sinds kort 10Gbit mediaconverters op, dus ook lekker snel. M'n back-up NAS staat in de garage, dus ik gebruik de verbinding wel intensief.
pi_216625975
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 20:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
CAT6 kan heel wat aan. Het is ook net wat je er mee gaat doen. Als het is om af en toe wat data van de omvormer te versturen dan lukt dat vast wel, als een pakketje niet aankomt wordt het wel opnieuw gestuurd.

CAT7 is wel afgeschermd maar dan moet je het wel aan beide kanten helemaal met de juiste componenten afwerken en dat is voor een omvormer aan het internet wel wat over the top.

Hier heb ik destijds (2018) direct een glasvezelkabel naar de garage getrokken, dat stoort sowieso niet.
Heb er sinds kort 10Gbit mediaconverters op, dus ook lekker snel. M'n back-up NAS staat in de garage, dus ik gebruik de verbinding wel intensief.
Het is idee is sturing van een toekomstige batterij en sturing van een toekomstige laadpaal.
Die gebruiken vaak ook UTP kabels maar daar gaat een ander protocol overheen. Komen dus wel behoorlijke stromen langs te lopen.

En ik zit er idd sterk over te denken om 1 nas in huis te plaatsen en 1tje in de schuur 50m verderop als backup.
Echter kan ik op Hertz ook 5TB in een server park kopen voor ¤5 pm. Dat gaat tegen mijn principes in maar ik heb nu ook Flickr als backup van mijn foto's en eigenlijk is dat wel veiliger dan alleen de NAS plus een offline kopie in de kluis.

De Cat7 kabel zou ik dan kant en klaar kopen:
https://www.elektramat.nl(...)abel-50-meter-groen/
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 22:01:01 #39
92034 crew  Vonkenboer
pi_216627175
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 20:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik zou mij daar persoonlijk eigenlijk niet zo druk over maken, gebruik wel kwalitatief goede merken en materialen qua CAT6 materiaal.
pi_216627526
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik zou mij daar persoonlijk eigenlijk niet zo druk over maken, gebruik wel kwalitatief goede merken en materialen qua CAT6 materiaal.
En wat zijn dat dan?
pi_216632461
Dus resume:
• stijgen van de 2 bestaande XMvK-kabels (3x2,5 mm2) door bestaande koof is niet problematisch (omdat ze niet aan elkaar gefixeerd zijn en dus niet gebundeld). Achter de knieschotten lopen ze ook separaat.
• stijgen van 3 nieuwe YMvK-kabels (3x2,5 mm2) voor 3 nieuwe groepen (was/droger/AC) door bestaande koof kan sowieso (deze mogen eventueel ook onderling gebundeld worden)

Voor eventueel toekomstige zonnepanelen:
• 5x4 mm2 YMvK-kabel
• 1x6 mm2 aard-draad voor vereffening (H07Z1-K)

Klopt dat zo?

Het leggen van de draad en kabels ga ik zelf doen, maar jullie zullen door mijn gebrek aan kennis begrijpen dat ik het niet zelf ga aansluiten :+

Op de website die @TheFreshPrince noemde, wordt H07Z1-K installatiedraad en aardkabel genoemd. Moet deze nu wel of niet in een buis?
pi_216632522
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 12:51 schreef baskick het volgende:
Dus resume:
• stijgen van de 2 bestaande XMvK-kabels (3x2,5 mm2) door bestaande koof is niet problematisch (omdat ze niet aan elkaar gefixeerd zijn en dus niet gebundeld). Achter de knieschotten lopen ze ook separaat.
• stijgen van 3 nieuwe YMvK-kabels (3x2,5 mm2) voor 3 nieuwe groepen (was/droger/AC) door bestaande koof kan sowieso (deze mogen eventueel ook onderling gebundeld worden)

• 5x4 mm2 YMvK-kabel

Klopt dat zo?

Het leggen van de draad en kabels ga ik zelf doen, maar jullie zullen door mijn gebrek aan kennis begrijpen dat ik het niet zelf ga aansluiten :+

Op de website die @:TheFreshPrince noemde, wordt H07Z1-K installatiedraad en aardkabel genoemd. Moet deze nu wel of niet in een buis?
Ik las dat vertinde draad wordt aangeraden, mogelijk omdat het minder snel oxideert dan koper, zeker voor het deel dat buiten komt.

Daarom had ik ook een link gestuurd voor vertinde draad:

Maar als je het binnen gebruikt en er komen nog adereindhulzen op, dan zal het niet zoveel uitmaken.

Die kabel hoeft volgens mij niet perse door een buis maar waar het in het zicht ligt zou ik het wel doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-02-2025 13:02:08 ]
pi_216632613
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En wat zijn dat dan?
Kabel met écht koperdraad gebruiken, dus geen aluminium met dun laagje koper.
En ik zou "solid" kabel met een massieve kern gebruiken, soepele kabel gebruik je doorgaans alleen als patchkabel.

Ik weet niet of dat te koop is als "kant-en-klare" kabel, dat is meestal stranded (soepele) cable.

Ik doe dat installatiewerk van netwerkkabels altijd zelf en dan gebruik ik patchpanelen en/of wandcontactdozen.
En voor grotere afstanden van gebouw naar gebouw gebruik altijd glasvezel (met mediaconverters), ook omdat het galvanisch gescheiden is en bij blikseminslag in de buurt geen spanning oppakt (wat toch wel kan als je enkele meters onder bestrating hebt lopen).

Uiteindelijk is dat laatste argument niet heel sterk, omdat er vaak ook wel andere kabels lopen en de boel toch wel kapot gaat als de inslag dichtbij genoeg is.
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 16:49:43 #44
92034 crew  Vonkenboer
pi_216635524
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En wat zijn dat dan?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet helemaal op de hoogte ben qua cat6 en cat7 materiaal.
Als je een kabel met connector er al aan op die plek zou kunnen krijgen zou ik een complete kant en klare kabel kopen :)
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 16:56:19 #45
92034 crew  Vonkenboer
pi_216635591
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 12:51 schreef baskick het volgende:
Dus resume:

• 5x4 mm2 YMvK-kabel

Klopt dat zo?

Op de website die @:TheFreshPrince noemde, wordt H07Z1-K installatiedraad en aardkabel genoemd. Moet deze nu wel of niet in een buis?
Opzich klopt je verhaal. Het nadeel van aardkabel (CU) is dat het stugge draad op een rol is.
Dan werkt een gewone 6mm˛ installatiedraad handiger.
En dan plaats je boven bij de omvormer een aardrail zoals TheFresPrince heeft.
pi_216641283
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kabel met écht koperdraad gebruiken, dus geen aluminium met dun laagje koper.
En ik zou "solid" kabel met een massieve kern gebruiken, soepele kabel gebruik je doorgaans alleen als patchkabel.

Ik weet niet of dat te koop is als "kant-en-klare" kabel, dat is meestal stranded (soepele) cable.

Ik doe dat installatiewerk van netwerkkabels altijd zelf en dan gebruik ik patchpanelen en/of wandcontactdozen.
En voor grotere afstanden van gebouw naar gebouw gebruik altijd glasvezel (met mediaconverters), ook omdat het galvanisch gescheiden is en bij blikseminslag in de buurt geen spanning oppakt (wat toch wel kan als je enkele meters onder bestrating hebt lopen).

Uiteindelijk is dat laatste argument niet heel sterk, omdat er vaak ook wel andere kabels lopen en de boel toch wel kapot gaat als de inslag dichtbij genoeg is.
Ik zal eens naar de protocollen van alfen en victron kijken. Zag wel dat die mediaconverters prijzig zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')