abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216618738
quote:
15s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:25 schreef Metalfrost het volgende:
Je woont samen en omdat zij bij jou inwoont, krijg jij geld van haar?
Wil je haar liever uit huis hebben dan?

Half Nederland zit alleenstaand thuis en bevooroordeeld door de Staat op latere leeftijd hierdoor nog bij papa en mama wonend, en jij eist van je fucking PARTNER dat zij jou BETAALT voor SAMENWONEN?!

Echt hoor, wat een gare kutconstructie. Ik zou er gelijk mee kappen. Houdt ze misschien ook wat geld over.
dafuq
heb je je pilletjes gehad?

als je toch een huis hebt waarvoor je betaald, kosten aan hebt, die verhogen omdat er iemand bij komt wonen, dan moet je dat maar slikken omdat je nu eenmaal gaat samenwonen?

wat is er gebeurd met gelijkheid van de seksen?

jij hebt pilletjes nodig.
en vanwaar de caps? heb je dan meer gelijk?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216618744
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:08 schreef freak1 het volgende:

[..]
in goede tijden maak je afspraken voor slechte tijden.

zeker niet getrouwd?
Ik ben wel getrouwd en spreek dan ook al 14 jaar over 'ons geld', 'ons huis', 'onze auto'. Er is niets wat ik bezit wat niet van mijn vrouw is en vice versa.

Maar goed, ik begrijp nog wel dat er stellen zijn die het anders doen. Maar alles echt naar rato van een subjectief begrip als inkomen verdelen snap ik niet. Inkomen is namelijk meer dan wat je van de baas krijgt. Als partner een dag op kinderen past is dat geld waard, want scheelt kinderopvang. Als iemand het huishouden doet is dat geld waard. Als één van beide handig is, is dat ook geld waard.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216618759
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben wel getrouwd en spreek dan ook al 14 jaar over 'ons geld', 'ons huis', 'onze auto'. Er is niets wat ik bezit wat niet van mijn vrouw is en vice versa.

Maar goed, ik begrijp nog wel dat er stellen zijn die het anders doen. Maar alles echt naar rato van een subjectief begrip als inkomen verdelen snap ik niet.
mwah. ligt aan de ongelijkheid. ik heb eigen bedrijven en verdien een veelvoud van mijn vrouw. dan moet ik alles maar weggeven mocht er ooit iets gebeuren?
en dank u meneer Dood,
pi_216618786
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:12 schreef freak1 het volgende:

[..]
mwah. ligt aan de ongelijkheid. ik heb eigen bedrijven en verdien een veelvoud van mijn vrouw. dan moet ik alles maar weggeven mocht er ooit iets gebeuren?
Nee, daarom zeg ik ook dat ik nog wel begrijp dat mensen dingen gescheiden houden. Als accountant ook vaak genoeg geadviseerd (en de drama's gezien als het niet was gebeurd).

Maar er zit een verschil tussen je eigen huis/bedrijf/beleggingen aan houden en alles tot op de komma naar rato van iets subjectiefs als inkomen verdelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216618833
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:
Nu betaalt ze 400 euro per maand.
Dit moet wel echte liefde zijn. :')

Maar als ik het goed begrijp heeft ze nu geen geld om leuke dingen te doen, maar belegt ze voor een toekomst waarvan niet zeker is dat je die gaat meemaken?

Echt top.
pi_216618853
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:08 schreef freak1 het volgende:

[..]
in goede tijden maak je afspraken voor slechte tijden.

zeker niet getrouwd?
Al meer dan 20 jaar zelfs.
pi_216619163
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar goed, ik begrijp nog wel dat er stellen zijn die het anders doen. Maar alles echt naar rato van een subjectief begrip als inkomen verdelen snap ik niet. Inkomen is namelijk meer dan wat je van de baas krijgt. Als partner een dag op kinderen past is dat geld waard, want scheelt kinderopvang. Als iemand het huishouden doet is dat geld waard. Als één van beide handig is, is dat ook geld waard.
Ben het dus voor een heel groot deel met je eens, maar ik vind het ook wel gezond als er nog een deel overblijft wat wel van jezelf is. Mijn vriendin bijvoorbeeld ziet auto's puur als een vervoersmiddel dus die heeft een Opel Corsa, terwijl ik auto's wel leuk vind en een BMW heb. Als je al je geld op 1 berg gooit, dan zal je toch compromissen moeten sluiten en wordt de gezinsauto niet die BMW die ik leuk vind maar een suffe Opel Astra Station ofzo.
En die verdeling zal je uiteindelijk toch op een of andere manier moeten maken, dan is naar rato denk ik toch het meest eerlijke. Mijn vriendin stelde toen we gingen samenwonen gewoon 50/50 voor, maar daar voelde ik me dan weer niet goed bij omdat ik ongeveer 75-80% van het gezinsinkomen opbreng.
pi_216619344
Als ze eerst 1500 betaalde en nu 400 euro, dan houdt ze toch 1100 euro extra over?

Hoezo heeft ze nu dan te weinig over voor leuke dingen?

400 euro voor huur kan weinig of veel zijn.
Wat zijn je netto rentelasten?
Vindt het schappelijk als je daar een deel van deelt + gemeente/provinciale belastingen en evt klein beetje onderhoud.
Maar kan niet zo zijn dat ze meebetaalt aan de aflossing.
Eerst denken, dan typen
  maandag 10 februari 2025 @ 13:01:55 #59
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216619423
Waar komt die drang om alles dat ze overhoudt te beleggen vandaan, vraag ik me dan af.
pi_216619484
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:01 schreef herverwijderd het volgende:
Waar komt die drang om alles dat ze overhoudt te beleggen vandaan, vraag ik me dan af.
Geen eigen huis (als de relatie eindigt moet ze dus geld hebben om een huis te kopen) en wellicht ook geen pensioen?
pi_216619488
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:18 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dit moet wel echte liefde zijn. :')

Maar als ik het goed begrijp heeft ze nu geen geld om leuke dingen te doen, maar belegt ze voor een toekomst waarvan niet zeker is dat je die gaat meemaken?

Echt top.
Echt dit soort reacties :D Dus echte liefde bestaat alleen als al het andere loslaat en compleet kostenvrij iets doet voor een ander? Ik vind het bijna schaamteloos dat er hier mensen zijn die schijnbaar willen teren op de zakken van een ander.
  maandag 10 februari 2025 @ 13:13:45 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216619620
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:05 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Echt dit soort reacties :D Dus echte liefde bestaat alleen als al het andere loslaat en compleet kostenvrij iets doet voor een ander? Ik vind het bijna schaamteloos dat er hier mensen zijn die schijnbaar willen teren op de zakken van een ander.
Er is geen creatieve oplossing. Je vriendin wil flink beleggen, er blijft dus weinig over om leuke dingen van te doen. Dat is haar keuze.

Ga leuke dingen doen die weinig geld kosten.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 10 februari 2025 @ 13:24:56 #63
3542 Gia
User under construction
pi_216619818
Jeetje mina, als je zo moet leven!! Wij hebben vanaf het moment van samenwonen alles samen gedaan. Eén rekening waar beide inkomens op gestort worden, en één spaarrekening. Hypotheek op beider naam. Alles is 50/50, behalve het inkomen. Ik ben namelijk ten gevolge van de bevalling van onze oudste in de WAO terecht gekomen en heb dus een inkomen wat ongeveer de helft is van wat mijn man verdient. Overigens al bijna 36 jaar bij elkaar.

Overigens zat ik, toen we een relatie kregen in de bijstand. Geld voor vakantie was er niet. Maar mijn toen nog vriend zei (na 3 weken verkering): "We gaan op vakantie naar Zuid-Frankrijk, jij neemt aan geld mee wat je anders aan boodschappen uitgeeft en ik betaal de rest".

Tenzij je denkt dat deze relatie geen lang leven beschoren is, zou ik zo niet willen hoeven rekenen.
pi_216619845
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:24 schreef Gia het volgende:
Jeetje mina, als je zo moet leven!! Wij hebben vanaf het moment van samenwonen alles samen gedaan. Eén rekening waar beide inkomens op gestort worden, en één spaarrekening. Hypotheek op beider naam. Alles is 50/50, behalve het inkomen. Ik ben namelijk ten gevolge van de bevalling van onze oudste in de WAO terecht gekomen en heb dus een inkomen wat ongeveer de helft is van wat mijn man verdient. Overigens al bijna 36 jaar bij elkaar.

Overigens zat ik, toen we een relatie kregen in de bijstand. Geld voor vakantie was er niet. Maar mijn toen nog vriend zei (na 3 weken verkering): "We gaan op vakantie naar Zuid-Frankrijk, jij neemt aan geld mee wat je anders aan boodschappen uitgeeft en ik betaal de rest".

Tenzij je denkt dat deze relatie geen lang leven beschoren is, zou ik zo niet willen hoeven rekenen.
Geen zin meer om inhoudelijk op dergelijke reactie in te gaan, maar zie bovenstaande.

Edit: topic mag ook wel dicht (moderators). Jeetje wat reacties hier zeg.

Overigens wel dank voor de mensen die wél inhoudelijk hebben gereageerd en er geen relatie-analyse op na hebben gelaten. Jullie reacties heb ik even meegenomen :)
pi_216619869
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.

Het zegt andersom ook wel iets over mensen dat ze gratis willen wonen bij iemand die een woning heeft gekocht toch? Nee, ik betaal geen huur. Maar je snapt toch hopelijk zelf ook dat ik een hypotheek heb op deze woning?
Dan zou ze naar verhouding van inkomen mee kunnen dragen aan de netto rente die je kwijt bent.
En zeker niet aan de aflossing.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 10 februari 2025 @ 13:29:16 #66
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216619879
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen eigen huis (als de relatie eindigt moet ze dus geld hebben om een huis te kopen) en wellicht ook geen pensioen?
Het zal. Ik vind het zo extreem klinken, maar wtf weet ik.
pi_216620015
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:02 schreef Hanca het volgende:

Wat ik als ik jullie was zou doen: maak een gemeenschappelijk potje voor nu en stop daar allebei in wat je nu over houdt.".
In het verlengde hiervan: wij hebben een gezamenlijke betaal en spaarpot waar beide naar rato inleggen. D.w.z. ik verdien 60% van ons totaal, zij 40%.
We hebben vastgelegd dat we maandelijk X euro uitgeven (vaste lasten + leuke uitgaven voor bijv. vakantie) en Y sparen. Het totaal van X+Y wordt voor 40% door haar ingelegd, en 60% door mij.

Misschien kun je dat ook ongeveer zo doen. Enige verschil hier is dat we een huurhuis hebben. Ieder beheert verder zijn eigen kapitaal (ETFs en co).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 10 februari 2025 @ 13:41:23 #68
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216620033
Als jullie beide zo over geld denken dan wordt het niet wat?
Huur betalen, omdat je samenwoont :') Alsof jij haar huurbaas bent. En daarna druk maken over hoe wat en waar met geld.
Als jullie de relatie serieus nemen, dan onderneem je actie. Open je een gezamelijke rekening om daar kosten van te betalen. Neem je actie voor het opstellen van een contract dat ze vanaf nu bijdraagt aan de hypotheek (en dus ook een deel van het huis bezit). Ga er eens voor.
Of houd je financiën lekker gescheiden en ga niet zo lopen zeuren, of voeg het deels samen.

Ik zou hier echt serieus ontzettend moe van worden.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_216620098
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:39 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
In het verlengde hiervan: wij hebben een gezamenlijke betaal en spaarpot waar beide naar rato inleggen. D.w.z. ik verdien 60% van ons totaal, zij 40%.
We hebben vastgelegd dat we maandelijk X euro uitgeven (vaste lasten + leuke uitgaven voor bijv. vakantie) en Y sparen. Het totaal van X+Y wordt voor 40% door haar ingelegd, en 60% door mij.

Misschien kun je dat ook ongeveer zo doen. Enige verschil hier is dat we een huurhuis hebben. Ieder beheert verder zijn eigen kapitaal (ETFs en co).
Dat doen ze dus al. Ze kunnen wel die naar rato aanpassen, eerst huur er bij haar af en bij hem op (dat is logisch) en bij hem de hypotheek (excl HRA) en bij haar de beleggingen er af. En dan die rato gebruiken. Dat zal een hele andere uitkomst geven dan kaal naar het netto loon kijken.
pi_216620612
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, daarom zeg ik ook dat ik nog wel begrijp dat mensen dingen gescheiden houden. Als accountant ook vaak genoeg geadviseerd (en de drama's gezien als het niet was gebeurd).

Maar er zit een verschil tussen je eigen huis/bedrijf/beleggingen aan houden en alles tot op de komma naar rato van iets subjectiefs als inkomen verdelen.
dat zegt toch niemand?

de suggesties die ik, en die anderen hier doen is als je samen een huishouden runt, het hartstikke normaal is om naar rato lasten te verdelen. en de een draagt wellicht meer bij in het huishouden en de ander financieel.

de crux is uiteindelijk, wat voor afspraken maak je samen en waar voel je je samen goed bij.

en al dat veroordeel vanaf de zijlijn is zo triest wat er hier weer gebeurd in het topic. vooral van mensen zonder enige kennis van zaken of ervaring.
en dank u meneer Dood,
pi_216620631
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:19 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Al meer dan 20 jaar zelfs.
leg mij eens uit wat er dan raar is, of heel Nederlands is, aan als je samen een prettig huishouden runt, alle lasten verdeeld en daar samen blij mee bent, om dan het "overgebleven" geld niet op 1 grote hoop te flikkeren maar eigen beslissingen over je eigen geld te kunnen nemen. niks raars aan of wel dan?

jij bent van de, alles moet maar op de grote hoop en alles moet maar in overleg.
daaaaag zelfstandigheid. ik zou gillend gek worden als mijn vrouw iets wil kopen en dat maar de hele tijd moet verantwoorden of vragen. haar centjes, haar probleem.
en dank u meneer Dood,
pi_216620660
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:26 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Geen zin meer om inhoudelijk op dergelijke reactie in te gaan, maar zie bovenstaande.

Overigens wel dank voor de mensen die wél inhoudelijk hebben gereageerd en er geen relatie-analyse op na hebben gelaten. Jullie reacties heb ik even meegenomen :)
ik geef je groot gelijk

wat ik je echter wel aanreken, er is hier geregeld dezelfde vraag gesteld, wiens keus is het dan om de leuke dingen te doen en wat wil zij? dat moet je namelijk wel meenemen.

de situatie verschilt nogal tussen
zij wil leuke dingen doen maar heeft het geld niet ivm de keus om te beleggen dus jij moet betalen
of
jij wil leuke dingen doen maar zij wil dat niet omdat ze het geld wil sparen

2 verschillende situaties.

en puur omdat mensen iets met verstand hebben gedaan ipv gevoel zegt niets over een relatie. wat een kansloze reacties weer in dit topic.
en dank u meneer Dood,
  maandag 10 februari 2025 @ 14:43:06 #73
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216620724
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:37 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik geef je groot gelijk

wat ik je echter wel aanreken, er is hier geregeld dezelfde vraag gesteld, wiens keus is het dan om de leuke dingen te doen en wat wil zij? dat moet je namelijk wel meenemen.

de situatie verschilt nogal tussen
zij wil leuke dingen doen maar heeft het geld niet ivm de keus om te beleggen dus jij moet betalen
of
jij wil leuke dingen doen maar zij wil dat niet omdat ze het geld wil sparen

2 verschillende situaties.

en puur omdat mensen iets met verstand hebben gedaan ipv gevoel zegt niets over een relatie. wat een kansloze reacties weer in dit topic.
Als mensen hun financiën niet gescheiden houden, wil dat toch niet zeggen dat ze die beslissing niet met verstand maar gevoel hebben genomen? En dat "kansloos" noemen is natuurlijk net zo goed kansloos.

Mijn man en ik houden behalve het huis en vaste lasten alle financiën gescheiden, maar mensen die alles samengooien hebben daar waarschijnlijk ook gewoon eerst goed over nagedacht.
pi_216620833
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:26 schreef Solispolar het volgende:

Hahaha, kansloos. :')

Dus omdat nagenoeg niemand snapt waar jullie mee bezig zijn, en de antwoorden niet in je straatje passen, wil je het topic maar sluiten.
pi_216621143
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:55 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.

Mijn eerste voorstel was ook om wat meer te betalen, maar daar voelt zij zich niet prettig bij. Vandaar deze vraag.
Als je haar huur nu eens verminderd? Want het is jouw woning en vermogensopbouw en jullie wonen samen het is geen klant.

Zou dat al niet een hoop oplossen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')