abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 februari 2025 @ 14:00:35 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216595264
https://www.nu.nl/wetensc(...)uurt-32-minuten.html

quote:
Wetenschappers ontdekken hoe je een ei perfect kookt (en dat duurt 32 minuten)

Een perfect ei moet volgens Italiaanse wetenschappers 32 minuten gekookt worden in afwisselend heet en lauw water. Op die manier worden zowel het eigeel als het eiwit goed gekookt.

Bij een perfect ei is volgens wetenschappers van de Universiteit van Napels Federico II sprake van stevig eiwit, en eigeel dat nog net vloeibaar is. Eigeel en eiwit stollen bij verschillende temperaturen, wat het moeilijk maakt om ze beide precies goed te krijgen. Eigeel begint te stollen bij 65 graden, eiwit heeft water van 85 graden nodig.

Om het perfecte ei te koken, moet het ei gedurende 32 minuten heen en weer verplaatst worden tussen heet en lauw water. De onderzoekers kwamen na verschillende tests en experimenten uit op een schema waarin een ei elke twee minuten wordt verplaatst van een pan kokend water naar een pan lauw water van zo'n 30 graden, en weer terug.

Volgens de onderzoekers is ook het apart koken van eiwit en eigeel een oplossing. Maar dat zorgt voor "onnodige tussenstappen". De wetenschappers erkennen dat 32 minuten een lange tijd is voor een gekookt ei, maar benadrukken dat het ei dan wel perfect is.

Het onderzoek werd gepubliceerd in Communications Engineering, dat onder het wetenschappelijke tijdschrift Nature valt. De onderzoekers willen nu kijken of hun bevindingen ook op andere kooktechnieken toe te passen zijn.
Ik vind dit eigenlijk wel de leukste soort onderzoeken. :@ zou het werk van een wetenschapper wat afwisselender maken, en leuker :D

Wel altijd zure mensen die dan klagen over "HOEVEEL HEB DIT MOETEN KOSTEN??? :(
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216595604
quote:
volgens wetenschappers van de Universiteit van Napels Federico II
#priorities
Heel veel sambal
pi_216595626
Ain't nobody got time for that
pi_216595647
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:00 schreef Mikeytt het volgende:

Wel altijd zure mensen die dan klagen over "HOEVEEL HEB DIT MOETEN KOSTEN??? :(
Op zich wel terecht. Wetenschap draait om nieuwsgierigheid en niet om praktische toepassingen, maar vaak leidt dat tot een vergroting van kennis die later wel nuttig blijkt. Dat zal hier niet het geval zijn, de warmte gaat van buiten naar binnen dus dat het eiwit beter stolt zonder het eigeel te doen stollen met lauw water tussendoor had ik ze ook wel kunnen vertellen. Dus het enige wat we hier leren is hoe lang precies voor het perfectje eitje, althans, een eitje van die grootte, op die hoogte met die luchtdruk.

Dat is nou typisch iets wat mensen gewoon voor de gein in hun eigen tijd doen, wetenschappers van beroep vaak. Zo heb je ook wetenschappers die even wat biomedische apparatuur lenen om een stuk pluimvee tot in de kleinste haarvaten met wijn te infuseren. Ik gebruik zelf ook de wetenschappelijke methode om mijn eitjes nagenoeg perfect te koken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216595659
Scientists discover this ONE WEIRD TRICK!
pi_216595678
Zolang je maar een goede eiersnijder gebruikt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216595693
Ik wil hem hard gekookt
pi_216595757
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:43 schreef Nagelslak het volgende:
Ik wil hem hard gekookt
Dan verdubbel je de tijd naar 64 minuten.
pi_216595775
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:50 schreef SoS87 het volgende:

[..]
Dan verdubbel je de tijd naar 64 minuten.
Goed idee of ik doe het met heet water in 10 min
  zaterdag 8 februari 2025 @ 14:53:49 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216595794
Heb nog nooit anders gedaan :')
pi_216595818
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik gebruik zelf ook de wetenschappelijke methode om mijn eitjes nagenoeg perfect te koken.
ALTIJD eerst bevriezen in vloeibare stikstof. Anders wordt ie niet lekker. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216595860
quote:

[..]
Op zich wel terecht. Wetenschap draait om nieuwsgierigheid en niet om praktische toepassingen, maar vaak leidt dat tot een vergroting van kennis die later wel nuttig blijkt. Dat zal hier niet het geval zijn, de warmte gaat van buiten naar binnen dus dat het eiwit beter stolt zonder het eigeel te doen stollen met lauw water tussendoor had ik ze ook wel kunnen vertellen. Dus het enige wat we hier leren is hoe lang precies voor het perfectje eitje, althans, een eitje van die grootte, op die hoogte met die luchtdruk.

Dat is nou typisch iets wat mensen gewoon voor de gein in hun eigen tijd doen, wetenschappers van beroep vaak. Zo heb je ook wetenschappers die even wat biomedische apparatuur lenen om een stuk pluimvee tot in de kleinste haarvaten met wijn te infuseren. Ik gebruik zelf ook de wetenschappelijke methode om mijn eitjes nagenoeg perfect te koken.
Mijn vrouw was nog geen 10 jaar en kon al hele maaltijden bereiden. Dit leerde ze gewoon van haar moeder en zussen.
Ik liet haar dit topic even meelezen nadat ik dit door de vertaler gooide. Ze vraagt zich af hoe sommigen in leven blijven (als ze zelfs een wetenschapper nodig hebben om een ei te koken.) :P
Heel veel sambal
pi_216595996
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:59 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Mijn vrouw was nog geen 10 jaar en kon al hele maaltijden bereiden. Dit leerde ze gewoon van haar moeder en zussen.
Ik liet haar dit topic even meelezen nadat ik dit door de vertaler gooide. Ze vraagt zich af hoe sommigen in leven blijven (als ze zelfs een wetenschapper nodig hebben om een ei te koken.) :P
Wetenschap is was overdreven maar ipv nadoen wat je ouders deden kun je ook gewoon methodisch te werk gaan om de eieren altijd zo te krijgen als je ze lekker vindt. Dan kun je dat nog een stap verder trekken zoals deze Italiaan maar het blijft gehobby.
pi_216596117
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wetenschap is was overdreven maar ipv nadoen wat je ouders deden kun je ook gewoon methodisch te werk gaan om de eieren altijd zo te krijgen als je ze lekker vindt. Dan kun je dat nog een stap verder trekken zoals deze Italiaan maar het blijft gehobby.
Dan rest de vraag waarom je er meer tijd en moeite in zou willen stoppen dan dat het kost om een ei te koken. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Het is een ei. Een kind kan de was doen. Koop een doos eieren en kook ze één voor één en probeer het uit. Na de 12e kan iedereen (naar smaak) een perfect eitje koken. Wanneer je dit geregeld doet ga je dit op gevoel kunnen doen en hoe jonger je dit leert hoe meer je gevoel gefinetuned is. :)
Heel veel sambal
  Moderator / Redactie FP zaterdag 8 februari 2025 @ 15:48:43 #15
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_216596174
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Scientists discover this ONE WEIRD TRICK!
THE RESULT WILL SHOCK YOU!
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_216596293
Pleurt op gek, ik ga geen half uur zitten wachten tot mijn eitje gekookt is. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216596374
quote:

[..]

Dit vind ik wel een leuke: https://www.sciencedirect(...)ss%20at%20the%20edge.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216596379
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:07 schreef Hathor het volgende:
Pleurt op gek, ik ga geen half uur zitten wachten tot mijn eitje gekookt is. :')
Daar heb je toch een wijf voor?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216596417
Als ik het onderzoek snel scan zou dit in de US niet werken.
pi_216596576
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb je toch een wijf voor?
Die had ik ooit, maar die kon letterlijk niks in de keuken, laten we het er maar op houden dat ze andere skills had.

Maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit geen moeite mee gehad, ik vind gerechten klaarmaken best leuk en rustgevend. Maar een half uur gaan staan wachten op een gekookt ei gaat me te ver.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216596759
amerika, japan, china, zuid-korea:
• CRISPR therapeutics pipeline gaining momentum
• Solid state batteries innovation boosting lithium advances
• Molecular editing boosting innovation in drug discovery
• Quantum computing getting practical  (Google’s recent introduction of its new Willow chip, as well as an announcement by Microsoft and Atom Computing of their intent to deliver commercially available quantum computers in 2025)
• Omniomics: The next single-cell revolution
https://www.cas.org/resou(...)merging-trends-watch

europa:
pi_216597254
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:40 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Dan rest de vraag waarom je er meer tijd en moeite in zou willen stoppen dan dat het kost om een ei te koken. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Het is een ei. Een kind kan de was doen. Koop een doos eieren en kook ze één voor één en probeer het uit. Na de 12e kan iedereen (naar smaak) een perfect eitje koken. Wanneer je dit geregeld doet ga je dit op gevoel kunnen doen en hoe jonger je dit leert hoe meer je gevoel gefinetuned is. :)
Je kunt ze tegelijk koken hoor, je moet ze er alleen een halve minuut van elkaar uit halen. Ik doe dat methodisch, je hebt ook mensen die de eieren in koud water op zetten, maar dan heb je nog een variable behalve de tijd, je gevoel is ook een variabele. De grootte van het ei is ook nog een variabele. De kooktermperatuur van water in jouw keuken is geen variabele.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit vind ik wel een leuke: https://www.sciencedirect(...)ss%20at%20the%20edge.
Ja, maar die zal het begrip van die processen vergroten en dat zal vast wel een keer nutiig voor het een of het ander zijn, de drukkerij-industrie ligt het meest voor de hand.
pi_216598665
Of je doet als wetenschapper wat nuttigers, bv hoe een ziekte als kanker te genezen.

Blijkbaar hebben sommige wetenschappers teveel tijd over.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_216598890
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 19:36 schreef TLC het volgende:
Of je doet als wetenschapper wat nuttigers, bv hoe een ziekte als kanker te genezen.

Blijkbaar hebben sommige wetenschappers teveel tijd over.
maar even serieus, het doel vh onderzoek is niet zozeer uitzoeken hoe je het perfecte ei kookt. dat is meer de 'pop media' invalshoek. de hoop is dat dit leidt tot betere inzichten in wat betreft warmteoverdracht en materiaalgedrag in het algemeen, maar vooral bij gelaagde objecten, zoals in dit geval, een ei
https://www.nature.com/articles/s44172-024-00334-w

het gemiddelde huishouden gaat niet 32 minuten lang eieren tussen kokend en lauw water verplaatsen lol want dat is niet praktisch. maar denk aan de meer professionele en industriële toepassingen van deze methode. misschien kunnen chefkoks en voedselfabrikanten hier wat mee om de kwaliteit van hun producten te verbeteren. de hoop is dat dit zogenoemde 'periodic cooking' niet alleen van toepassing is bij eieren, maar bij andere ingrediënten. als dit, zoals de onderzoekers menen, de kwaliteit - smaak, textuur, consistentie, voedingswaarde verbetert, dan is dit mooi om te weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 08-02-2025 19:59:53 ]
pi_216599085
Welke mongool financiert dit?
  zaterdag 8 februari 2025 @ 23:33:22 #26
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_216602596
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
Letterlijk één klik, zo moeilijk is het allemaal niet:
quote:
This research was funded by the Italian Ministry for Universities and Research in the framework of PRIN 2022 programme (D.D. 104, 02-02-2022), project No. 2022SFF349 entitled “4D Printing of smart soft robotics (4D P.Ro.), ERC field PE8, CUP D53D23004020008.
En omdat je het natuurlijk wilt weten:
quote:
The objective of the project is the development of a soft smart soft robot with wireless movement capabilities using advanced 4D printing techniques and a newly developed shape memory material. The proposed robot can be an early prototype for use in lightly transporting tasks to small, confined locations or in intelligent exploration of unfamiliar environments. The project aims to define 4D printing starting from the modification of conventional Fused Deposition Modeling (FDM) and the use of printable shape memory TPUs.

The added value of this project is the use of the FDM process to provide the material changes necessary for shape memory behavior in terms of optimized morphology and polymer stretching. Next, the integration of flexible electronics and auxiliary devices, such as sensors and heaters, is accomplished to provide and control the correct stimulus for shape morphing. The definition of logics and an adequate test procedure for materials and robots is the ultimate objective of the experimental project.
Kortom, een stel wetenschappers die op een maatschappelijke luchtige vraag stuiten, zien dat er eigenlijk nog geen definitief antwoord bestaat, en dan bedenken dat ze vanuit hun expertise dat wellicht eenvoudig kunnen onderzoeken. De resultaten zouden ook nog relevant kunnen zijn voor hun eigen onderzoek, dus zetten ze naast hun dagelijkse werk een experimentje op en publiceren daar de resultaten van.

Niets bijzonders aan, meer dan genoeg werknemers die vanuit hun werk een hobby-project opstarten. Alle vooruitgang die we hebben is omdat er ooit iemand nieuwsgierig genoeg is geweest om iets te gaan onderzoeken, dus dikke prima. Een 99 van de 100 keer levert het niet zo'n media-waardig resultaat op.
pi_216603894
Wat een onzin. 7-8 min en het is prima eetbaar
  zondag 9 februari 2025 @ 06:59:33 #28
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216603901
Waren dit dezelfde wetenschappers die hebben uitgevonden hoe ze TS zijn fake kanker konden genezen?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 9 februari 2025 @ 07:30:47 #29
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_216603976
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 23:33 schreef Leshy het volgende:

Een 99 van de 100 keer levert het niet zo'n media-waardig resultaat op.
Deze keer ook niet hoor.
Heel veel sambal
  zondag 9 februari 2025 @ 07:38:07 #30
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_216604002
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 19:48 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
maar even serieus, het doel vh onderzoek is niet zozeer uitzoeken hoe je het perfecte ei kookt. dat is meer de 'pop media' invalshoek. de hoop is dat dit leidt tot betere inzichten in wat betreft warmteoverdracht en materiaalgedrag in het algemeen, maar vooral bij gelaagde objecten, zoals in dit geval, een ei
https://www.nature.com/articles/s44172-024-00334-w

het gemiddelde huishouden gaat niet 32 minuten lang eieren tussen kokend en lauw water verplaatsen lol want dat is niet praktisch. maar denk aan de meer professionele en industriële toepassingen van deze methode. misschien kunnen chefkoks en voedselfabrikanten hier wat mee om de kwaliteit van hun producten te verbeteren. de hoop is dat dit zogenoemde 'periodic cooking' niet alleen van toepassing is bij eieren, maar bij andere ingrediënten. als dit, zoals de onderzoekers menen, de kwaliteit - smaak, textuur, consistentie, voedingswaarde verbetert, dan is dit mooi om te weten.
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
:')
pi_216604322
Begint misschien wel in de eicellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')