abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 februari 2025 @ 22:39:13 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216578332
quote:
9s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:35 schreef Lienekien het volgende:
Jan kickt hierop.
Ik erger mij mateloos idd, dat je met een Nespresso cupjes apparaat betere espresso krijgt dan in 80-90% van de horeca waar mensen het voor hun werk staan te doen met apparatuur die een godsvermogen kost.
  donderdag 6 februari 2025 @ 22:40:38 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216578350
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik erger mij mateloos idd, dat je met een Nespresso cupjes apparaat betere espresso krijgt dan in 80-90% van de horeca waar mensen het voor hun werk staan te doen met apparatuur die een godsvermogen kost.
Ik erger me ook mateloos, Jan.
The love you take is equal to the love you make.
  VIVA donderdag 6 februari 2025 @ 22:42:35 #53
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_216578375
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Joh lees eens het doel van dit topic "Welke koffie..." Vervolgens loop je te zeiken dat 80-90% van de Nederlandse horeca bagger schenkt ten opzichte van jouw favoriete landen..... Kom eens met een antwoord op "Welke koffie" volgens jou ..... Alwetende koffiekenner
What lies behind makes no sense in my mind
pi_216578809
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:33 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Heeft de aroma van de bonen en het gebruik ervan dan meer te maken met de oorsprong, dan de manier van roasten? Het is me nooit helemaal duidelijk geworden waarom een boon van verschillende delen van Zuid-Amerika of zelfs Afrika een duidelijk verschil hebben, anders dan de mogelijke locatie van verbouwen.

Het is een combinatie van beide en dan is de ondersoort arabica uiteraard ook nog van invloed. Maar de smaak wordt in de basis grotendeels bepaald door de locatie. Vulkanische ondergrond of niet, op welke hoogte wordt het verbouwd, zon of schaduwkant van de berg, temperatuurverschil dag/nacht om maar een paar te noemen. Het land van herkomst zegt wel iets over de smaak maar niet alles.
Vergelijk maar eens een yellow bourbon met een Brasil Santos of een Brasil Fazenda. Komen alle 3 uit dezelfde regio maar smaken toch behoorlijk anders.
Daarnaast is ook nog van invloed hoe de boon wordt verwerkt en opgeslagen. Als je bijvoorbeeld een monsoond koffie uit India hebt, smaakt die wat ziltig omdat die langs de kust wordt opgeslagen in vrij open pakhuizen waardoor de wind vanaf de zee daar vrij veel invloed op heeft. En een washed koffie heeft weer meer zuur dan een natural processed koffie.

Daarna is het aan de brander om zo veel mogelijk van die smaaknuances naar voren te halen en elke boon is anders (screengrootte, soortelijk gewicht) dus heeft ook zijn eigen brandprofiel en binnen dat profiel kun je nog heel veel sturen want je moet ook weer rekening houden met de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk. En vooral de duur van het branden maakt heel veel uit want hoe langer dat proces duurt, hoe meer smaak een boon zal ontwikkelen.

quote:
Is het echt dat bepaalde landen een andere type boon/smaak hanteren, of is het verbouwingsproces/type boon leading? Tot zover negeer ik het land van herkomst en ga puur op mn smaak af.....
Op je smaak afgaan is uiteraard het beste wat je kunt doen maar het land van herkomst geeft vaak al wel een idee wat je zo’n beetje kunt verwachten.
Brazilië: zoet, chocola. Colombia: karamel, citrus. Ethiopië: chocola, steenvrucht. Om maar een paar te noemen.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_216578893
quote:
85s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:42 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Joh lees eens het doel van dit topic "Welke koffie..." Vervolgens loop je te zeiken dat 80-90% van de Nederlandse horeca bagger schenkt ten opzichte van jouw favoriete landen..... Kom eens met een antwoord op "Welke koffie" volgens jou ..... Alwetende koffiekenner
Ik zou daar niet te veel van verwachten…

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Drink al decennia Aldi goudmerk als filterkoffie. Prima koffie, nooit klachten. Espresso neem ik Wiener melange van de Pelikaan in Zutphen of Lavazza Oro
pi_216617979
In het gesprek zie ik dat jullie het hebben over verschillende herkomsten van de koffie. Nu lijkt het me een leuk idee om hiermee in te spelen op hun reis. Als laatst zijn ze in Brazilië. Nu kan ik natuurlijk een Braziliaanse koffie kopen, maar weet ik niet of deze goed smaakt na het hoofdgerecht dat zalm bevat... Iemand hier tips voor?
pi_216620755
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 21:58 schreef GerryDV het volgende:
Persoonlijk: geen. Cafeïne in de avond zorgt er voor dat ik niet lekker in slaap kom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216625107
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:07 schreef mhofstede95 het volgende:
In het gesprek zie ik dat jullie het hebben over verschillende herkomsten van de koffie. Nu lijkt het me een leuk idee om hiermee in te spelen op hun reis. Als laatst zijn ze in Brazilië. Nu kan ik natuurlijk een Braziliaanse koffie kopen, maar weet ik niet of deze goed smaakt na het hoofdgerecht dat zalm bevat... Iemand hier tips voor?
Gewoon proberen, ik denk dat juist de wat donkere branding prima bij zalm zou moeten passen. Als je het voornamelijk om de persoonlijke touch doet (brazilie ivm de vakantie), dan kun je eventueel ook nog een single origin koffie uit de juiste regio kiezen? Dat doet qua beleving misschien nog wel meer dan de werkelijke smaak ;)
pi_216638121
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:07 schreef mhofstede95 het volgende:
Wat voor wijn ga/zou je bij het hoofdgerecht drinken?
Kijk naar wat het smaakprofiel van die wijn is en zoek er een koffie bij die daar bij in de buurt komt.
Of ga juist tegen dat smaakprofiel in voor het contrast.
pi_216666258
Bedankt voor de goede tips allemaal! Zoals ik vorige week zei, heb ik het proefpakket van https://www.fleurdecafe.nl/koffie inmiddels getest. Ik denk dat ik kies voor de Grand Cru koffie, als tegenhanger van de wat zurig smakende wijn tijdens het hoofdgerecht. Ik denk dat ik er voor de keuze een Braziliaanse koffie bij bestel. Lijkt me echt een leuke verrassing voor ze!
  donderdag 13 februari 2025 @ 16:54:09 #61
65846 Bocaj
47th President.
pi_216666945
Ik hoor mensen het altijd hebben over 'Lungo' van Nespresso. :?
pi_216667511
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2025 16:03 schreef mhofstede95 het volgende:
Bedankt voor de goede tips allemaal! Zoals ik vorige week zei, heb ik het proefpakket van https://www.fleurdecafe.nl/koffie inmiddels getest. Ik denk dat ik kies voor de Grand Cru koffie, als tegenhanger van de wat zurig smakende wijn tijdens het hoofdgerecht. Ik denk dat ik er voor de keuze een Braziliaanse koffie bij bestel. Lijkt me echt een leuke verrassing voor ze!
In het proefpakket van Fleur zit toch ook Yellow Bourbon? Veel Braziliaanser dan dat wordt het niet en die is mooi vol, zoet met hints van chocola en mocca. Lijkt me ook een prima tegenhanger van de wijn.
pi_216671349
TS, laat dit een waarschuwing zijn. Als je eenmaal het pad van de koffieconnoisseur opgaat dan vind je dadelijk, net als kwiwi, zelfs allerlei fancy koffie die zelf is gemalen van veel te duren bonen en gestookt met een kapotgroot espressoapparaat met op de seconde uitgerekende timings 'niet te drinken', terwijl je vroeger gewoon tevreden was met een filterkoffietje of een oploskoffietje of de koffie uit de automaat op je werk. Begin er niet aan. Koffiedrinken zal nooit meer hetzelfde zijn, en je wordt een onuitstaanbare snob voor de mensen om je heen.
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 11:50 schreef kwiwi het volgende:
En dan ook nog de maalgraad en temperatuur van het water. De ene maakt goede koffie met bepaalde bonen en de ander niet te drinken koffie.

[ Bericht 3% gewijzigd door No239SquadronRAF op 13-02-2025 21:03:09 ]
pi_216753295
Soms hebben ze goedkope koffiebonen bij het kruidvat in de aanbieding. Ja dat zou je niet zeggen hè, maar die hebben soms houdbare etenswaren, en dat is dan het enige wat ik daar dan koop als het in de aanbieding is.

Ik heb ook een zak gehaald in duitsland bij de supermarkt.
pi_216753354
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2025 20:57 schreef No239SquadronRAF het volgende:
TS, laat dit een waarschuwing zijn. Als je eenmaal het pad van de koffieconnoisseur opgaat dan vind je dadelijk, net als kwiwi, zelfs allerlei fancy koffie die zelf is gemalen van veel te duren bonen en gestookt met een kapotgroot espressoapparaat met op de seconde uitgerekende timings 'niet te drinken', terwijl je vroeger gewoon tevreden was met een filterkoffietje of een oploskoffietje of de koffie uit de automaat op je werk. Begin er niet aan. Koffiedrinken zal nooit meer hetzelfde zijn, en je wordt een onuitstaanbare snob voor de mensen om je heen.
[..]

Mwah, ik vind het zelf wel belangrijk dat de koffiebonen recent zijn vermalen. Zodra je een pak koffiepoeder opent wordt het al binnen een week slecht. Voor de rest moet het lekker sterk zijn en dan vind ik het goed. Ik maak koffie in percolator (op het gasfornuis). Ik maal elke paar dagen mijn koffiebonen.
  woensdag 19 februari 2025 @ 21:13:33 #66
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216753522
quote:
9s.gif Op donderdag 6 februari 2025 22:35 schreef Lienekien het volgende:
Jan kickt hierop.
Piet ook.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_216791437
Ik zweer bij Finca da Luisa van Medellin Secret.

Hier te koop https://medellinsecret.nl(...)colombiaanse-koffie/

Wij kochten het vroeger bij van der pigge in Haarlem.
pi_216831413
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 09:54 schreef quirina het volgende:
Ik zweer bij Finca da Luisa van Medellin Secret.

Hier te koop https://medellinsecret.nl(...)colombiaanse-koffie/

Wij kochten het vroeger bij van der pigge in Haarlem.
Is die koffie nog steeds fysiek te kopen, of is alleen via de website?
pi_216831782
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2025 20:57 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]

En vergeet niet de hardheid van het water. Zacht water is het lekkerste om koffie mee te zetten. En let op de juiste temperatuur!
pi_216831796
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 17:05 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Is die koffie nog steeds fysiek te kopen, of is alleen via de website?
Goede koffiespeciaalzaken verkopen deze koffie meestal wel. En anders zijn ze wel bekend met iets vergelijkbaars hoor.
  dinsdag 25 februari 2025 @ 19:08:36 #71
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216832677
Voor mij is het Poiesz koffie, moccasmaak, uit de Senseo. Niks geen sterke koffie want daar kan ik niet tegen. Oh en als ik ‘s nachts wakker ben dan drink ik het ook. Ideaal. :Y)
pi_217175763
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 19:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Voor mij is het Poiesz koffie, moccasmaak, uit de Senseo. Niks geen sterke koffie want daar kan ik niet tegen. Oh en als ik ‘s nachts wakker ben dan drink ik het ook. Ideaal. :Y)
Je drinkt de koffie ook in de nacht? Daarna slaap je weer, of ben je dan wel de rest van de nacht wakker?
  dinsdag 25 maart 2025 @ 14:45:49 #73
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217175887
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 14:31 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Je drinkt de koffie ook in de nacht? Daarna slaap je weer, of ben je dan wel de rest van de nacht wakker?
Het is helemaal geen sterke koffie. Ik blijf er ook niet wakker van.
pi_217176131
En het is geen decafé?
  dinsdag 25 maart 2025 @ 16:01:58 #75
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217176684
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:13 schreef mhofstede95 het volgende:
En het is geen decafé?
Nee. Het is gewoon geen sterke koffie. Integendeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')