abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218374732
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 21:27 schreef ArnieAlberts het volgende:
Waarom Kopspijkers Kopspijkers ging heten (nadat het eerst een paar jaar 'Spijkers' had geheten), kon ik niet helemaal volgen. Inmiddels wel, en komt door twee redenen:

- Het hamertje tik-spel dat Spijkerman vanaf dat seizoen in zijn programma toevoegde
- zijn programma 'Spijkers' wat normaliter om een uur of half 11 op televisie kwam, werd naar prime-time gepromoot (zaterdagavond kwart over 8). Daarom KOPspijkers.

:D

Kopspijkers worden voornamelijk gebruikt om stof of papier vast te timmeren. Om presenningband op scheepsluiken vast te spijkeren worden met opzet de geblauwde spijkers gebruikt, want als ze iets roesten, hechten ze beter in het hout.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kopspijker

Een andere aanvulling. De toen al lopende radioshow waar Spijkerman als presentator de TV mee heeft gehaald (met Spijkers) heette en heet (nog steeds) Spijkers met koppen. Oftewel Jack Spijkerman met gasten.

En dat heeft weer een lijn met 'talking heads' (pratende hoofden / koppen) een uitdrukking die voor TV wordt gebruikt. Meestal trouwens in negatieve zin, als in dat je met veel talking heads de aandacht van de kijker kwijt kunt raken en ook net zo goed een radioshow kan doen. Daarom probeert men op TV het altijd wat dynamisch aan te kleden met verschillende cameraposities en fillers.

Spijkerman zelf gaf ooit eens aan dat hij zich iets meer in zn element voelde op de late avond met Spijkers, dan op prime time met kopspijkers.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 30-07-2025 23:13:08 ]
pi_218388850
Ozzie Osbourne heette eigenlijk helemaal geen Ozzie of Oswald of iets dat daar op leek, maar John Michael Osbourne. Ozzie is gewoon van zijn achternaam afgeleid.
pi_218389066
Dat we door de tijd heen met iedereen naar een grote open deur hebben zitten staren.

Het wiel was met veel zekerheid geen plotseling 'Eureka' moment, maar het evolueerde uit houten rollers (die vanzelfsprekend weer van letterlijke boomstamrollers kwamen).

Onderstaand artikel is van eind vorig jaar.

Georgia Tech: Engineering the origin of the wheel

Anton Petrov met de achtergronden gebasseerd op het artikel:

Bekijk deze YouTube-video

Raar, omdat het een soort universele aanname was dat het een plotselinge uitvinding was terwijl letterlijk iedereen bekend is met de de methode (a) op de afbeelding en nooit echt de link heeft gelegd naar vervolgstappen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 01-08-2025 17:25:18 ]
  Redactie Frontpage donderdag 7 augustus 2025 @ 10:33:50 #229
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_218440914
Dat we de benaming 'spam' voor ongewenste e-mails hebben te danken aan Monty Python :D

Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Moderator maandag 18 augustus 2025 @ 17:32:11 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218535055
Zoooo stom realiseer me nu pas dat waarheen waarvoor op de melodie van Amazing Grace zit |:(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 18 augustus 2025 @ 19:05:04 #231
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218535762
quote:
88s.gif Op maandag 18 augustus 2025 17:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Zoooo stom realiseer me nu pas dat waarheen waarvoor op de melodie van Amazing Grace zit |:(
M. Ketelkamp draait zich om in haar graf.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 18 augustus 2025 @ 19:53:10 #232
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218536218
Dat "vluchten kan niet meer"

een liedje is uit de musical 'En nu naar bed' (Harry Bannink, Annie MG Schmidt)

https://nl.wikipedia.org/wiki/En_nu_naar_bed
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:05:17 #233
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218542040
Niet helemaal correct volgens de TT, maar ik hoorde zojuist dat de opa van mijn vader, dus mijn overgrootvader, destijds een beruchte smokkelaar was :D _O_

*stapt in voetsporen en koopt 1500 kilo coke :7

[ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 19-08-2025 18:24:40 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 20 augustus 2025 @ 12:37:36 #234
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_218547511
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 21:27 schreef ArnieAlberts het volgende:
Waarom Kopspijkers Kopspijkers ging heten (nadat het eerst een paar jaar 'Spijkers' had geheten), kon ik niet helemaal volgen. Inmiddels wel, en komt door twee redenen:

- Het hamertje tik-spel dat Spijkerman vanaf dat seizoen in zijn programma toevoegde
- zijn programma 'Spijkers' wat normaliter om een uur of half 11 op televisie kwam, werd naar prime-time gepromoot (zaterdagavond kwart over 8). Daarom KOPspijkers.

:D
Is het niet nog een beetje breder van wat je nu schetst?

Er was al een radio programma 'spijkers met koppen', wat over nieuwsKOPPEN gaat (met Jack Spijkerman als presentator). Wat een knipoog is naar het spreekwoord spijkers met koppen slaan en de achternaam van Jack.

Spijkers (tv programma) is namelijk ook een verbastering van de achternaam van Jack SPIJKERman.

Kopspijkers is een satirisch nieuwsprogramma over de nieuwskoppen van de week. Met daar weer gezichten/koppen bij van BN'rs in de vorm van persiflage.

Tijdens de quiz sloegen ze met een hamer op de kop van een spijker.

Ik verwacht dat de naamswijziging misschien ook met rechten te maken hebben, van bnn/vara/talpa.

Er zijn tientallen programma's zien soortgelijke naamgeving houden nadat ze over gaan van publiek naar commercieel.

Enkele voorbeelden:
VI, Voetbal International, Voetbal Inside, VI vandaag etc.
Lama's / Tafkal
Jinek / Eva
De avondshow met Arjen Lubach / Lubach
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_218557180
In vormende muzieklessen (geschiedenis) wereldwijd worden blues en ragtime als voorlopers van de Jazz beschouwd. Dat klopt volledig.

Maar waar de plank wordt misgeslagen is waar Scott Joplin als een soort "godfather of ragtime" wordt aangewezen met 'The Entertainer' en 'Maple leaf rag'. De reden is omdat we als blanken Joplin als "beschaafd" zien en zn muziek wat meer tegen het klassiek geschoolde zit. Maar het is geen goed voorbeeld als brug tussen Ragtime en Jazz en wat Ragtime was.

Onderstaand is een veel beter rauw voorbeeld van ragtime met een verbinding tot de vroegste Jazz (zoals Buddy Bolden het speelde) en met invloeden die je later ook nog veelvuldig in Jazz hoorde. Hier zou ik de clubs wel voor ingegaan zijn destijds. Het leeft, zoals jazz ooit leefde en zoals techno leefde.

Joplin's werk leverde wellicht standards op, maar ik vind het droog en oersaai in vergelijking en ik betwijfel de historische waarde buiten zijn invloed op de muziekboekjes.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 21-08-2025 20:14:36 ]
  donderdag 21 augustus 2025 @ 23:01:46 #236
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218559476
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 18:05 schreef StateOfMind het volgende:
Niet helemaal correct volgens de TT, maar ik hoorde zojuist dat de opa van mijn vader, dus mijn overgrootvader, destijds een beruchte smokkelaar was :D _O_

*stapt in voetsporen en koopt 1500 kilo coke :7
LOL
De opa van mijn man ook, koffie en boter, grens bij Woold werd ie gepakt en werd veroordeeld.
pi_218559729
Dat in scary movie een scene was gebaseerd op deze reclame

pi_218573340
Ik ontdekte vandaag de link geschiedenis op Facebook.

Hoe vaak komt het niet voor dat ik een post op Facebook aan het lezen was en tussendoor even iets anders moest doen en daarna Facebook herlaadt en dus het openstaande bericht kwijt was.
Vaak nieuwsitems etc.
Superrrr irritant.

No more! *O*
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:56:12 #239
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218574081
Dat wat ik al mijn hele leven ken als 'gemalen kaas' kennelijk verkocht wordt en veel meer bekend staat als het voor mij héél vreemd klinkende 'geraspte kaas'.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218574198
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 19:56 schreef heywoodu het volgende:
Dat wat ik al mijn hele leven ken als 'gemalen kaas' kennelijk verkocht wordt en veel meer bekend staat als het voor mij héél vreemd klinkende 'geraspte kaas'.
:o :wtf: :wtf:
pi_218576595
quote:
Malen doe je met graan. Bijvoorbeeld mbv een molensteen. Dat wil je met kaas niet.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:43:31 #242
284411 crew  heywoodu
pi_218576611
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Malen doe je met graan met bijvoorbeeld een molensteen. Dat wil je met kaas niet.
Maar toch, ik heb het echt nooit anders genoemd (of horen noemen in mijn directe omgeving) dan 'gemalen kaas', dus de realisatie dat 'geraspte kaas' de standaard is, wat ik zelf echt nóóit heb gebruikt of heb horen gebruiken, is heel apart :D

Vandaag nog iets gemaakt met een recept dat mijn zus ooit eens heeft opgeschreven toen ze jong was, 20 jaar geleden ofzo, daar staat het ook: gemalen kaas :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:44:18 #243
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576624
quote:
Nog nooit van de term 'gemalen kaas' gehoord :D

Zal wel streekgebonden zijn.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:45:03 #244
284411 crew  heywoodu
pi_218576633
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:44 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Nog nooit van de term 'gemalen kaas' gehoord :D

Zal wel streekgebonden zijn.
Nunspeet, Veluwe dus, maar in dit geval belangrijker: ouders zijn uit omgeving Pijnacker afkomstig (en daar heb ik het natuurlijk van). Benieuwd of iemand uit die omgeving de term wel kent :D

PS: Mijn moeder heeft nota bene jarenlang op de kaasafdeling van de lokale AH gewerkt in een ver verleden :P
pi_218576637
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:43 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar toch, ik heb het echt nooit anders genoemd (of horen noemen in mijn directe omgeving) dan 'gemalen kaas', dus de realisatie dat 'geraspte kaas' de standaard is, wat ik zelf echt nóóit heb gebruikt of heb horen gebruiken, is heel apart :D
Kan idd zijn dat het in bepaalde omgevingen zo genoemd wordt en het nog ergens naar verwijst oid.
pi_218576657
quote:
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:48:07 #247
284411 crew  heywoodu
pi_218576660
Hier, BAM, ik ben niet de enige :7

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 07:17 schreef Pinnenmutske het volgende:

[..]
Gemalen kaas :9
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juli 2022 14:16 schreef foodlover het volgende:
Bolognese van gehakt, sofrito etc. staat te pruttelen. Eten we vanavond met penne, wat gemalen kaas en rood wijntje.

Net een bakje currywurst snack op (Alpenfest, Lidl) met wat extra kerriepoeder en gefrituurde uitjes.

Zo ga ik een dikke plak straciatella cake met glazuur afsnijden

#zaterdag
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 23:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Boter laten smelten tot het schuim wegtrekt, dan gewone bloem erbij (patisseriebloem meestal-zeker geen vloeibloem), dan even roeren en even op laten bloemen voor de bloemsmaak te breken, dan volle melk erbij. Roeren en roeren tot ie goed warm is. Dan de gemalen kaas (Emmentaal), roeren tot glad, dan blokjes of reepjes ham erbij. Daarna nog zout, peper en nootmuskaat en hop: klaar!!
Goed, drie hits in de afgelopen vijf jaar is wat karig, maar ik ben blij dat ik niet volledig alleen sta O+
  zondag 24 augustus 2025 @ 09:52:46 #248
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218577901
Dat kapotje voor condoom uit het Frans komt, capote
  zondag 24 augustus 2025 @ 12:41:25 #249
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218579076
Dat van alle receptvrije medicijnen paracetamol de meest gevaarlijke is.
  zondag 24 augustus 2025 @ 14:15:19 #250
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218579687
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat van alle receptvrije medicijnen paracetamol de meest gevaarlijke is.
?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')