Volgens mij had Trudeau het zelfs over dit al oude plan in zijn speech vorige week. Mexico is al jaren in oorlog met de kartels. Trump is goed in een ding en dat is de half geïnformeerde achterban het idee geven dat hij wat doet door hard te schreeuwen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oh oke. Nouja ik volg het allemaal niet zo erg. Ik kreeg het idee dat Mexico en Canada nu dingen toegezegd hebben die ze eerder nog niet gedaan hebben.
Kan er naast zitten hoor. Maar je zult maar moeten dealen met die mafkees ben ik het van de rest helemaal mee eensClown is het inclusief oranje verf

Je zit er inderdaad naastquote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oh oke. Nouja ik volg het allemaal niet zo erg. Ik kreeg het idee dat Mexico en Canada nu dingen toegezegd hebben die ze eerder nog niet gedaan hebben.
Kan er naast zitten hoor. Maar je zult maar moeten dealen met die mafkees ben ik het van de rest helemaal mee eensClown is het inclusief oranje verf

kan gebeurenquote:

Ja dit had prima op een respectvollere en volwassenere manier gekund.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:53 schreef over_hedge het volgende:
[..]
lijkt wel te werken
Al had een gesprek aan gaan waarschijnlijk het zelfde resultaat gegeven

De economie van de Benelux is qua koopkrachtpariteit.een dwerg vergeleken met Rusland.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:15 schreef RotatoR het volgende:
[..]
rusland stelde al niets voor met hun economie ter grote van de Benelux.

Er is afgesproken dat Canada 10,000 man extra gaat inzetten rond de grens, er een 'fentanyl czar' gaat komen, verscheidene drugs cartels als terreurorganisaties worden aangeduid en er een nieuwe Canadese-Amerikaanse Joint Strike Force komt om georganiseerde misdaad, drugshandel en witwassen te bestrijden. Dit betreft dus allemaal toezeggingen op het originele plan en bovendien een belofte om het nu te implementeren.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet je wat het leukste is?
Dat plan is al in december 2024 aangekondigd door Canada en Trump brengt het alsof hij iets bereikt heeft.
[..]
https://www.canada.ca/en/public-safety-canada/news/2024/12/government-of-canada-announces-its-plan-to-strengthen-border-security-and-our-immigration-system.html
quote:Canada announces new border funding after Trump tariff threat
OTTAWA, Dec 16 (Reuters) - Canada's government on Monday proposed C$1.3 billion ($913.05 million) for border security after U.S. President-elect Donald Trump threatened tariffs unless Canada reduced the movement of migrants and drugs into the United States.
The border funding proposal was part of the mini-budget, or fall economic statement unveiled on Monday. Trump has threatened 25% tariffs on all exports to the U.S. from Canada and Mexico.
The money would go towards Public Safety Canada, the Canada Border Services Agency, the Communications Security Establishment, and the Royal Canadian Mounted Police," the statement said.
...
Dat is ook het geval, zowel Mexico als Canada hebben onder druk van de importheffingen, toezeggingen gedaan. Alleen in bepaalde kringen wil men dit niet erkennen, want dan zou men toegeven dat het dreigen van Trump heeft gewerkt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:00 schreef over_hedge het volgende:
[..]

Oh? Vertel, waar haal je dat vandaan? 2015?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
De economie van de Benelux is qua koopkrachtpariteit.een dwerg vergeleken met Rusland.

Dat lijkt me sterk. Volgens mij staat Luxemburg op nummer 1 qua rijkste land ter wereld.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
De economie van de Benelux is qua koopkrachtpariteit.een dwerg vergeleken met Rusland.

Hoe kom je daarbij? Boter is in rusland momenteel een luxeproduct dat achter slot en grendel verkocht wordt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]

Wel lachen dat je uitgerekend pariteit voorstelt. Daar komt Rusland er pas echt lachwekkend slecht vanaf.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]

En hoeveel militairen hebben die precies? Kun je ook iets vertellen over hun luchtmacht?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Volgens mij staat Luxemburg op nummer 1 qua rijkste land ter wereld.

Koopkracht wordt niet gemeten met het aantal soldaten of gevechtsvliegtuigen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:25 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En hoeveel militairen hebben die precies? Kun je ook iets vertellen over hun luchtmacht?

Wat maakt dat uit, ze hebben genoeg landen die helpen als het nodig is. Waarom is het relevant?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:25 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En hoeveel militairen hebben die precies? Kun je ook iets vertellen over hun luchtmacht?

Jij begint toch echt zelf over koopkrachtpariteitquote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:25 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
 niet nu ineens over iets anders beginnen he, nu ik je uit je duim gezogen lulkoek kinderlijk eenvoudig weerlegd heb.
 niet nu ineens over iets anders beginnen he, nu ik je uit je duim gezogen lulkoek kinderlijk eenvoudig weerlegd heb. 

Dit was mijn punt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jij begint toch echt zelf over koopkrachtpariteitniet nu ineens over iets anders beginnen he, nu ik je uit je duim gezogen lulkoek kinderlijk eenvoudig weerlegd heb.
De réden dat de koopkrachtpariteit van Rusland zo belabberd is, is inderdaad wel dat ze zo belachelijk veel uitgeven aan defensie. En dat levert ze geen kloot op, alleen maar isolatie. Wat vervolgens de koopkrachtpariteit weer stevig drukt.

Gross domestic product. Overheden opereren in dezelfde economische ruimte, pariteit is niet van toepassing. Niet helemaal hetzelfde want je meet gewoon iets anders maar het is een vergelijkbare indicator voor wat een land zich kan permitteren.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:20 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit was mijn punt.
Weet alleen niet hoe je koopkrachtpariteit op overheidsniveau noemt.
 zou bepaald geen pretje zijn.
 zou bepaald geen pretje zijn. 

De dreiging van Trump heeft zeker gewerkt. De prijs die de USA betaalt is echter veel hoger dan de winst die hier behaald is. Canada en Mexico gaan zich verder loskoppelen van de USA zodat ze niet/minder gechanteerd kunnen worden in de toekomst.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is afgesproken dat Canada 10,000 man extra gaat inzetten rond de grens, er een 'fentanyl czar' gaat komen, verscheidene drugs cartels als terreurorganisaties worden aangeduid en er een nieuwe Canadese-Amerikaanse Joint Strike Force komt om georganiseerde misdaad, drugshandel en witwassen te bestrijden. Dit betreft dus allemaal toezeggingen op het originele plan en bovendien een belofte om het nu te implementeren.
Om hier nog maar te zwijgen over het feit dat deze initiële voornemens ook al kwamen na druk van Trump, zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Dat is ook het geval, zowel Mexico als Canada hebben onder druk van de importheffingen, toezeggingen gedaan. Alleen in bepaalde kringen wil men dit niet erkennen, want dan zou men toegeven dat het dreigen van Trump heeft gewerkt.

Mijn idee ook.Tevens valt niet te controleren of het ene bureaucratische schijnvertoning is of er daadwerkelijk soldaten bij de grens bij komen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja. Of gewoon niks doen, want hij heeft helemaal niks nieuws bereiktdit was allemaal al afgesproken.
Ik denk ook dat er in de ministerraden van Mexico en Canada een sfeer heerst die een combinatie is van opluchting, verwarring en hilariteit. Je zult maar met die mafkees moeten dealenhet amateurisme is tenhemelschreiend.
Je kunt er natuurlijk verder donder op zeggen dat die landen hun afhankelijkheid van de VS snel verder gaan afbouwen. Je weet nooit wanneer Trump z'n volgende tantrum krijgt.

Canada, Mexico en Zuid-Amerika kunnen zich best optrekken aan elkaar. Daar zitten geen kleine economieën tussen. Het zou nog wel eens meer in hun voordeel kunnen werken dan in hun nadeel.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:03 schreef Domnivoor het volgende:
In de eerste periode van Trump ging Mexico zich al meer richten op Zuid-Amerika. Er werd bv. een handelsverdrag met Argentinië gesloten. Canada doet hetzelfde.

Yup. Ook long term.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Canada, Mexico en Zuid-Amerika kunnen zich best optrekken aan elkaar. Daar zitten geen kleine economieën tussen. Het zou nog wel eens meer in hun voordeel kunnen werken dan in hun nadeel.

EU lees je mee?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Yup. Ook long term.
Trump is niet mee samen te werken natuurlijk maar zelfs als we ervan uitgaan dat er in 2028 gewoon weer verkiezingen zijn: het land is zo gepolariseerd, het electoral college is zo'n volstrekt achterlijk systeem en de president heeft zo buitenproportioneel veel buitenlandse macht dat er na Trump zomaar weer een andere losgeslagen gek aan de macht kan komen.
De VS zijn een buitengewoon onbetrouwbare partner geworden. Logisch dus dat andere overheden en bedrijven daarop de risicos zullen gaan inperken.
Als je bijvoorbeeld voor je energie afhankelijk bent van de VS is het zaak daar heel snel wat aan te doen, want voor je het weet word je gechanteerd door je bondgenoot.

Waarom zouden er in 2028 geen verkiezingen zijn? Eerder al vroeger gelet op de leeftijd van Trump dan later.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Yup. Ook long term.
Trump is niet mee samen te werken natuurlijk maar zelfs als we ervan uitgaan dat er in 2028 gewoon weer verkiezingen zijn: het land is zo gepolariseerd, het electoral college is zo'n volstrekt achterlijk systeem en de president heeft zo buitenproportioneel veel buitenlandse macht dat er na Trump zomaar weer een andere losgeslagen gek aan de macht kan komen.
De VS zijn een buitengewoon onbetrouwbare partner geworden. Logisch dus dat andere overheden en bedrijven daarop de risicos zullen gaan inperken.
Als je bijvoorbeeld voor je energie afhankelijk bent van de VS is het zaak daar heel snel wat aan te doen, want voor je het weet word je gechanteerd door je bondgenoot.
Kunnen we wel fijn nog slechte whiskey en onbetrouwbare voertuigen uit de VS halen maar voor cruciale zaken zullen andere landen toch echt ergens anders gaan kijken.

Nee. Als het vroeger wordt neemt Vance het over.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waarom zouden er in 2028 geen verkiezingen zijn? Eerder al vroeger gelet op de leeftijd van Trump dan later.

O ja klopt, je hebt gelijk. Vice-presidentquote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee. Als het vroeger wordt neemt Vance het over.
Vervolgens wint Vance in 2028.

Zijn er landen waar je wel afhankelijk van wil worden als het om energie gaat?quote:

Zo min mogelijk en zo verspreid mogelijk het liefst.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:04 schreef mackinac het volgende:
[..]
Zijn er landen waar je wel afhankelijk van wil worden als het om energie gaat?

De afhankelijkheid van de VS is bij beide landen enorm, helemaal in het geval van Mexico. Je kunt denken dat men zich wel even zal gaan loskoppelen van de VS, maar dat is niet maar zo te bewerkstelligen. Het is ook om die reden dat men meteen toegeeft naar aanleiding van de aangekondige heffingen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:30 schreef soeverein het volgende:
[..]
De dreiging van Trump heeft zeker gewerkt. De prijs die de USA betaalt is echter veel hoger dan de winst die hier behaald is. Canada en Mexico gaan zich verder loskoppelen van de USA zodat ze niet/minder gechanteerd kunnen worden in de toekomst.
Penny wise pound foolish beleid.
Nee hoor, verwachten dat bondgenoten hun grenzen beschermen en niet de VS met enorme problemen opzadelt mbt illegale migratie, drugs-en mensenhandel, heeft niets met chantage te maken.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Yup. Ook long term.
Kunnen we wel fijn nog slechte whiskey en onbetrouwbare voertuigen uit de VS halen maar voor cruciale zaken zullen andere landen toch echt ergens anders gaan kijken.

Amerika kan haar eigen grenzen wel bewaken, zou je zeggen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, verwachten dat bondgenoten hun grenzen beschermen en niet de VS met enorme problemen opzadelt mbt illegale migratie, drugs-en mensenhandel, heeft niets met chantage te maken.

Beide landen zouden hier aan moeten bijdragen. En de VS heeft hier natuurlijk ook steken laten vallen, dankzij Democratisch beleid waar illegale migratie simpelweg als geen groot probleem werd gezien.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Amerika kan haar eigen grenzen wel bewaken, zou je zeggen.
Daarnaast is Trump nu akkoord gegaan met een voorstel van Canada dat in december 2024 al goedgekeurd was door Canada.
quote:Canada announces new border funding after Trump tariff threat
OTTAWA, Dec 16 (Reuters) - Canada's government on Monday proposed C$1.3 billion ($913.05 million) for border security after U.S. President-elect Donald Trump threatened tariffs unless Canada reduced the movement of migrants and drugs into the United States.
The border funding proposal was part of the mini-budget, or fall economic statement unveiled on Monday. Trump has threatened 25% tariffs on all exports to the U.S. from Canada and Mexico.
The money would go towards Public Safety Canada, the Canada Border Services Agency, the Communications Security Establishment, and the Royal Canadian Mounted Police," the statement said.
...

Dus de VS heeft een handelsoverschot met die landen? Trump beweert het tegengestelde.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De afhankelijkheid van de VS is bij beide landen enorm, helemaal in het geval van Mexico. Je kunt denken dat men zich wel even zal gaan loskoppelen van de VS, maar dat is niet maar zo te bewerkstelligen. Het is ook om die reden dat men meteen toegeeft naar aanleiding van de aangekondige heffingen.
[..]

Illegale immigratie liep terug onder Obama en liep op toen Trump in eerste termijn aan de macht was.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Beide landen zouden hier aan moeten bijdragen. En de VS heeft hier natuurlijk ook steken laten vallen, dankzij Democratisch beleid waar illegale migratie simpelweg als geen groot probleem werd gezien.
Trump is gewoon akkoord gegaan met dat plan van $1,3 miljard dat er al lag sinds 20 december.quote:En zoals eerder al aangegeven is Trump akkoord gegaan met een verbeterde versie van eerder aangekondigde plannen, die enkel van de grond kwamen doordat hij druk uit begon te oefenen op Canada. Zie wederom:
[..]

Vance zal niet winnen in 2028, te weinig charisma en uitstraling.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]

Weet ik niet. Normaal gesproken zou ik zeggen ja, echter het is Amerika. Wat over Vance gezegd kan worden, kan ook over Kamala gezegd worden. Als de Democraten weer met een Kamala (achtige) komen, zie ik Vance prima kunnen winnen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vance zal niet winnen in 2028, te weinig charisma en uitstraling.
Trump heeft natuurlijk wel een bepaalde (en vrij unieke) connectie met de (eenvoudige) Amerikaan.

Ik heb het dan ook niet over de illegale immigratie van tien jaar geleden, maar die onder de regering-Biden.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Illegale immigratie liep terug onder Obama en liep op toen Trump in eerste termijn aan de macht was.
Dat is hoe het echt zit.
[ afbeelding ]
[..]
Trump is gewoon akkoord gegaan met dat plan van $1,3 miljard dat er al lag sinds 20 december.
Misschien zijn er een paar komma's of punten verzet maar het budget blijft gelijk.
Ga die drol nu niet proberen te polijsten. Dat doet Trump zelf wel, namelijk.

Vance zal het dan wss moeten opnemen tegen Pete.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Weet ik niet. Normaal gesproken zou ik zeggen ja, echter het is Amerika. Wat over Vance gezegd kan worden, kan ook over Kamala gezegd worden. Als de Democraten weer met een Kamala (achtige) komen, zie ik Vance prima kunnen winnen.

Stukken capabeler en komt krachtiger over dan Harris. Na de vrouw trope met Hillary zijn ze met Kamala voor de dubbele bonus gegaan, vrouw en kleur, men valt er nog steeds niet voor. Met Pete zie ik ze best winnen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vance zal het dan wss moeten opnemen tegen Pete.

Als je een beetje grafieken kan aflezen dan zie je dat onder Trump 1 de illegale migratie weer is gaan oplopen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over de illegale immigratie van tien jaar geleden, maar die onder de regering-Biden.
Oké, dus Trump heeft tariffs voor vandaag aangekondigd maar die heeft hij uitgesteld omdat Canada iets invoert wat ze in december al hadden aangekondigd? En dat brengt hij vervolgens als een nieuw behaald succes.quote:En nee, Trump is akkoord gegaan met extra toezeggingen op een voorstel dat überhaupt al op tafel kwam doordat hij Canada onder druk had gezet. Hoe graag jij en sommigen dit ook willen blijven ontkennen, het zal de realiteit niet veranderen.

Ik kende heel die Vance niet. Tot hij bij joe rogan zijn podcast kwam. En moet zeggen hij komt wel goed over. Die heb ik er liever zitten dan Trump zelf.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]

Als je ziet wat voor klappen links/progressief in veel andere westerse landen heeft gehad, heeft Kamala het nog redelijk goed gedaan.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Weet ik niet. Normaal gesproken zou ik zeggen ja, echter het is Amerika. Wat over Vance gezegd kan worden, kan ook over Kamala gezegd worden. Als de Democraten weer met een Kamala (achtige) komen, zie ik Vance prima kunnen winnen.

Lijkt me veel te vroeg om er wat zinnigs over te zeggen. Het zal in ieder geval Harris niet zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vance zal het dan wss moeten opnemen tegen Pete.

Redelijk goed, niet genoeg. De volgende keer zullen ze echt met iets beters moeten komen. De progressieven krijgen wereldwijd namelijk alleen maar meer klappen. Die boodschap gaat echt niet meer landen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je ziet wat voor klappen links/progressief in veel andere westerse landen heeft gehad, heeft Kamala het nog redelijk goed gedaan.
Bovendien was Trump de oppositiekandidaat, de democraten moesten steeds uitleggen wat ze gedaan hadden, terwijl Trump gewoon kon roepen dat alles kut is en dat hij het beter zou doen.

We weten het inderdaad niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:05 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Lijkt me veel te vroeg om er wat zinnigs over te zeggen. Het zal in ieder geval Harris niet zijn.

Iets voor Musk?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We weten het inderdaad niet.
Hij heeft in ieder geval charisma en is een stevige debater die je niet snel klem praat. Dat maakt hem wel kanshebber. Of hij dat zelf ook wil en of hij als kandidaat wordt verkozen, is natuurlijk nog een paar stappen verder.

Musk kan niet tot (vice) president verkozen worden, hij is niet in Amerika geboren.quote:

Ben ik op zich wel met je eens hoor.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Redelijk goed, niet genoeg. De volgende keer zullen ze echt met iets beters moeten komen. De progressieven krijgen wereldwijd namelijk alleen maar meer klappen. Die boodschap gaat echt niet meer landen.

Ik blijf het vreemd vinden. Het is een land met 325+ miljoen inwoners, waarin veel meer dan in Europa, competitie en streven naar een persoonlijke carrière en excellentie wordt aangemoedigd. Door het ontbreken van een sociaal vangnet heb je ook meer push daarnaartoe. Dan kan je toch iemand vinden bij wie je alle vinkjes kan zetten in 2024 bij de verkiezingen?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ben ik op zich wel met je eens hoor.
Er was een golf aan positiviteit toen Harris net gekozen was als opvolger van Biden, maar toen schreef ik al in het verkiezingstopic dat Harris geen sterke kandidaat is.

Tja, het is ook ongrijpbaar is. Er zijn waarschijnlijk meerdere prima competente kandidaten, zoals Kamala Harris dat ook was, maar het gaat vooral om de connectie met de kiezer. Mensen moeten er een positief gevoel bij hebben, mensen moeten er voor naar het stembureau komen (wat ook ingewikkelder gemaakt is dan in Nederland).quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik blijf het vreemd vinden. Het is een land met 325+ miljoen inwoners, waarin veel meer dan in Europa, competitie en streven naar een persoonlijke carrière en excellentie wordt aangemoedigd. Door het ontbreken van een sociaal vangnet heb je ook meer push daarnaartoe. Dan kan je toch iemand vinden bij wie je alle vinkjes kan zetten in 2024 bij de verkiezingen?

Nee zeker. Maar inmiddels weet je dus dat dat soort types het goed doet bij het publiek. Never change a winning team.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tja, het is ook ongrijpbaar is. Er zijn waarschijnlijk meerdere prima competente kandidaten, zoals Kamala Harris dat ook was, maar het gaat vooral om de connectie met de kiezer. Mensen moeten er een positief gevoel bij hebben, mensen moeten er voor naar het stembureau komen (wat ook ingewikkelder gemaakt is dan in Nederland).
Dan kom je dus bij types uit als reality star Trump, acteur Ronald Reagan, de gladde Bill Clinton of getalenteerde spreker Obama.

Ach het merendeel daar is nog achterlijker dan ze hier zijn en trappen vol in de leugens van die clown, die mensen geloven bijvoorbeeld oprecht dat inflatie geregeld wordt met een knopje in het Witte Huis, tja, dan houdt alles op.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee zeker. Maar inmiddels weet je dus dat dat soort types het goed doet bij het publiek. Never change a winning team.

Het meerendeel? Trump had als je alle stemgerechtigden meetelt bepaald geen meerderheid.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:29 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ach het merendeel daar is nog achterlijker dan ze hier zijn en trappen vol in de leugens van die clown, die mensen geloven bijvoorbeeld oprecht dat inflatie geregeld wordt met een knopje in het Witte Huis, tja, dan houdt alles op.

Ik tel voor het gemak ook hen mee die niet gestemd hebben.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het meerendeel? Trump had als je alle stemgerechtigden meetelt bepaald geen meerderheid.

Dat zou ik zeker niet doen. Als ze in de leugens van die clown waren getrapt hadden ze immers gestemd op hem. Daar riep hij regelmatig toe op.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:33 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ik tel voor het gemak ook hen mee die niet gestemd hebben.

Ach, die zijn waarschijnlijk te achterlijk om te kunnen stemmen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat zou ik zeker niet doen. Als ze in de leugens van die clown waren getrapt hadden ze immers gestemd op hem. Daar riep hij regelmatig toe op.
Ik denk eerder dat de niet-stemmers geen vertrouwen hadden in één van beide clowns.

Als je alle blanco stemmen en derde kandidaten meetelt, is Trump niet eens boven de 50% gekomen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het meerendeel? Trump had als je alle stemgerechtigden meetelt bepaald geen meerderheid.

Trump heeft helemaal geen connectie met de eenvoudige Amerikaan. Trump was al miljonair toen ie uit z'n moeder kroop.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vance zal niet winnen in 2028, te weinig charisma en uitstraling.
Trump heeft natuurlijk wel een bepaalde (en vrij unieke) connectie met de (eenvoudige) Amerikaan.

Dat zal het zijn geweest ja.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:38 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ach, die zijn waarschijnlijk te achterlijk om te kunnen stemmen.

Correct. De illegale migratie onder Biden liep de spuitgaten uit. En dit kunnen we zien ook door te kijken naar de situatie aan de Mexicaanse grens:quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een beetje grafieken kan aflezen dan zie je dat onder Trump 1 de illegale migratie weer is gaan oplopen.
Maar je negeert dat stukje en kijkt alleen naar Biden.
quote:Joe Biden reverses anti-immigrant Trump policies hours after swearing-in
Executive orders will end travel ban and expand census as new president seeks path to citizenship for undocumented migrants
Hours after being sworn in as president, Joe Biden reversed several Donald Trump immigration policies by executive action, marking a stark change in tone from the previous four years of anti-immigrant rhetoric and actions.
The president had a slate of immigration actions planned for his first day in office, including the unveiling of an immigration reform bill, which provides a pathway to citizenship for undocumented people.
Trump heeft herhaaldelijk over importheffingen gesproken vorig jaar, naar aanleiding van deze dreigingen kwam Canada met een plan om de grens beter te surveilleren en drugs-en mensenhandel aan te pakken. Naar aanleiding van de aankondigen van de daadwerkelijke importheffingen heeft Canda hier nog een schep bovenop gedaan en aangekondigd al deze plannen ook meteen te implementeren.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een beetje grafieken kan aflezen dan zie je dat onder Trump 1 de illegale migratie weer is gaan oplopen.
Maar je negeert dat stukje en kijkt alleen naar Biden.
We hebben 4 jaar Trump gehad en onder zijn bewind liep de illegale migratie op. Dat zijn de feiten.
[..]
Oké, dus Trump heeft tariffs voor vandaag aangekondigd maar die heeft hij uitgesteld omdat Canada iets invoert wat ze in december al hadden aangekondigd? En dat brengt hij vervolgens als een nieuw behaald succes.
Waarom probeer je alles wat krom is recht te lullen? Beetje realisme is wel op z'n plaats.

Hij kan prima die schijn wekken. Zijn garbage truck, zijn simpele, krachtige spraak, frietjes scheppen bij de Mac, tegenstanders dissen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Trump heeft helemaal geen connectie met de eenvoudige Amerikaan. Trump was al miljonair toen ie uit z'n moeder kroop.
Trump weet niet eens wat het concept 'boodschappen' inhoudt.

Wat ik bedoel is dat Trump een aantrekkingskracht op hen heeft. Dat hij zich er niet echt mee verbonden voelt, lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Trump heeft helemaal geen connectie met de eenvoudige Amerikaan. Trump was al miljonair toen ie uit z'n moeder kroop.
Trump weet niet eens wat het concept 'boodschappen' inhoudt.

Die piek ontstond in 2020, toen was Trump nog in het witte huis.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct. De illegale migratie onder Biden liep de spuitgaten uit. En dit kunnen we zien ook door te kijken naar de situatie aan de Mexicaanse grens:
[ afbeelding ]
Bron
Er is een enorme piek zichtbaar, zodra Biden in het Witte Huis begon.

Was garpjequote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Musk kan niet tot (vice) president verkozen worden, hij is niet in Amerika geboren.
Trump viel Obama er destijds al constant op aan, weet je nog?

Je haalt mening en feit door elkaar.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct. De illegale migratie onder Biden liep de spuitgaten uit. En dit kunnen we zien ook door te kijken naar de situatie aan de Mexicaanse grens:
[ afbeelding ]
Bron
Er is een enorme piek zichtbaar, zodra Biden in het Witte Huis begon. Het was dan ook Biden die de anti-migratie wetgeving van Trump meteen terugdraaide. Zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Trump heeft herhaaldelijk over importheffingen gesproken vorig jaar, naar aanleiding van deze dreigingen kwam Canada met een plan om de grens beter te surveilleren en drugs-en mensenhandel aan te pakken. Naar aanleiding van de aankondigen van de daadwerkelijke importheffingen heeft Canda hier nog een schep bovenop gedaan en aangekondigd al deze plannen ook meteen te implementeren.
Alleen een aantal users, waaronder jij, weigeren te erkennen dat dit zo is dus moet er het beeld wordt geschetst dat Trump niets voor elkaar heeft gekregen om vervolgens. Dat kun je doen maar het veranderd de realiteit niet dat Trump dit uitstekend heeft gedaan en ook heeft gekregen wat hij wilde.

Aandacht wel.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 14:40 schreef Shotty het volgende:
[..]
Je haalt mening en feit door elkaar.
Het is jou mening dat Trump het uitstekend gedaan heeft. Dat kan.
Maar het feit is dat Trump en de VS niets hebben gekregen dat ze een week geleden nog niet hadden.

Wat je zegt zou kunnen. Of zou het kunnen zijn dat Westerse leiders dit nu zeggen om het imago groot te houden dat zijn niet hebben hoeven te buigen?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:59 schreef Monolith het volgende:
De hele drugssmokkel over de Canadese grens is volstrekt verwaarloosbaar. En laten we wel wezen, praatjes vullen geen gaatjes. Veel van dit soort regeringen weten inmiddels ook prima hoe ze met Trump om moeten gaan waar het dreigementen aangaat. Als ze maar een bot toewerpen waarmee optisch mooie sier gemaakt kan worden, liefst in een tweet volledig in hoofdletters, dan is Trump content.
Als importheffingen voor Trump puur een pressiemiddel waren, dan had ie ze veel gerichter ingezet. Het probleem met Trump is een beetje dat hij de misvatting heeft dat brede importheffingen daadwerkelijk economisch gunstig zouden zijn voor de VS wat zo ongeveer geen enkele econoom zal onderschrijven. Als ik het vermoeden zou hebben dat Trump interesse had om iets te leren, dan zou ik hem aanraden om het werk van Dani Rodrik eens te lezen.

quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:02 schreef phpmystyle het volgende:
We zien aan de koers pariteit dat er maar één wint op dit moment, en dat is de verenigde staten.

Dat is objectief meetbaar. Wat heeft de VS wat ze een week geleden niet hadden?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 14:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat je zegt zou kunnen. Of zou het kunnen zijn dat Westerse leiders dit nu zeggen om het imago groot te houden dat zijn niet hebben hoeven te buigen?

Raar argument.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:10 schreef Momo het volgende:
[..]
[ x ]
Je valt wel heel makkelijk voor de grote Trump show.

Lees de artikelen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:22 schreef Shotty het volgende:
[..]
Dat is objectief meetbaar. Wat heeft de VS wat ze een week geleden niet hadden?
Trump heeft beide keutels ingetrokken in ruil voor…
Helemaal niets. Objectief gemeten hebben Canada of Mexico geen “kniebuiging” gedaan.

Lol. Beetje zwak dit hoor.quote:

Als Trump iets wil doen aan het handelstekort van Amerika is de sterke dollar juist niet gunstigquote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:02 schreef phpmystyle het volgende:
We zien aan de koers pariteit dat er maar één wint op dit moment, en dat is de verenigde staten.

True.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:41 schreef Weird- het volgende:
[..]
Als Trump iets wil doen aan het handelstekort van Amerika is de sterke dollar juist niet gunstig

Nou ja, dit is dus precies het punt dat ik eerder maakt. Men weet al lang hoe ze Trump z'n tweets in all caps kunnen geven. Dat ze effectief niets anders doen dan ten tijde van Biden, dat er een constructieve deal is gesloten tussen de Mexico en de VS onder Biden die effect leek te sorteren en dat soort zaken doen er niet toe. Als Trump als rasnarcist maar iets kan roepen waar mensen hem erkenning voor geven, dan is dat voor hem afdoende.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:10 schreef Momo het volgende:
[..]
[ x ]

Blijf vooral wensdenken.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:02 schreef phpmystyle het volgende:

Niemand hier zegt dat het loskoppelen binnen een dag, jaar of decennium gedaan is. Maar het proces van loskoppelen is wel ingezet. Dat zie je ook in Europa en hoe er gekeken wordt naar het onafhankelijk worden van Amerikaanse wapen fabrikanten. Dat proces gaat jaren duren maar het feit dat het nu gestart is komt door de onbetrouwbare houding van Trump.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De afhankelijkheid van de VS is bij beide landen enorm, helemaal in het geval van Mexico. Je kunt denken dat men zich wel even zal gaan loskoppelen van de VS, maar dat is niet maar zo te bewerkstelligen. Het is ook om die reden dat men meteen toegeeft naar aanleiding van de aangekondige heffingen.
[..]
Nee hoor, verwachten dat bondgenoten hun grenzen beschermen en niet de VS met enorme problemen opzadelt mbt illegale migratie, drugs-en mensenhandel, heeft niets met chantage te maken.

Gezien de goudprijs is de dollar niet sterk. Alle fiat valuta worden en masse bijgedrukt, sinds met name 2007/2008, dat gebeurt middels het monetariseren van staatsschulden die dus ook logischerwijs flink blijven toenemen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:41 schreef Weird- het volgende:
[..]
Als Trump iets wil doen aan het handelstekort van Amerika is de sterke dollar juist niet gunstig

In tegendeel.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 14:40 schreef Shotty het volgende:
[..]
Je haalt mening en feit door elkaar.
Het is jou mening dat Trump het uitstekend gedaan heeft. Dat kan.
Maar het feit is dat Trump en de VS niets hebben gekregen dat ze een week geleden nog niet hadden.
Ah, 'according to Jen Psaki'quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:10 schreef Momo het volgende:
[..]
[ x ]
Dat is vooral het geval bij velen van progressief links, waar dit topic ook een uitstekend bewijs van vormt.quote:

De grens is ruim 3000 km, dat los je toch niet op met 10.000 man?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
Als er drie jaar geleden al 10,000 Mexicaanse troepen waren gezet aan de grens tussen Mexico en de VS, waar waren deze de afgelopen jaren dan? De grens vormde namelijk een mogelijkheid tot vrije doortocht van Mexico richting de VS.

3000 km? Je vergeet dat ze de hoogte, ter water of onder de grond kunnen gaan. De kartels bulken van de miljarden en operationele expertise binnen hun rangen. Ze vinden links, recht, boven of onder wel een weg richting al die Amerikaanse junkies klandizie die de straten in de steden bevuilen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De grens is ruim 3000 km, dat los je toch niet op met 10.000 man?

Ja, we leven in een tijd waarin drones ruim beschikbaar zijn, die vliegen ieder hek over en kunnen tot aan een hek desnoods op 1 meter hoog vliegen. Vrijwel niet te traceren.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:20 schreef Peppert het volgende:
[..]
3000 km? Je vergeet dat ze de hoogte, ter water of onder de grond kunnen gaan. De kartels bulken van de miljarden en operationele expertise binnen hun rangen. Ze vinden links, recht, boven of onder wel een weg richting al die Amerikaanse junkies klandizie die de straten in de steden bevuilen.

Wordt jij nooit moe van jezelf met het continue gezuig?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In tegendeel.
Ik oordeel op de feitelijke realiteit die zich heeft afgespeeld. En niet alleen ik stel dat, bijvoorbeeld ook Reuters wat toch alles behalve een rechtsgeoriënteerde outlet is. De verwarring tussen feit en mening zit dus vooral bij degenen die een enorme antipathie jegens Trump koesteren daarom denken dat alles wat Trump doet qua beleid per definitie verkeerd en slecht is.
[..]
Ah, 'according to Jen Psaki'
Hmm.
Als er drie jaar geleden al 10,000 Mexicaanse troepen waren gezet aan de grens tussen Mexico en de VS, waar waren deze de afgelopen jaren dan? De grens vormde namelijk een mogelijkheid tot vrije doortocht van Mexico richting de VS.
[..]
Dat is vooral het geval bij velen van progressief links, waar dit topic ook een uitstekend bewijs van vormt.

Ik denk dat de kartels ook wel hebben stil gestaan bij onderwaterdrones (die zullen alleen maar beter worden in de toekomst zeker nu legers van een aantal landen mee aan het experimenteren zijn) en tal van andere mogelijkheden om hun handel af te leveren. Je kunt in mogelijkheden denken met geld en expertise. Deze man denkt in onmogelijkheden: typisch voor Jan en Anita Modaal. Het is niet alsof de kartels afhankelijk zijn van de globale financiële infrastructuur (in wezen een infrastructuur die door de Amerikanen wordt gedomineerd) om hun handel te drijven dus die wapen kunnen ze niet tegen de kartels inzetten.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, we leven in een tijd waarin drones ruim beschikbaar zijn, die vliegen ieder hek over en kunnen tot aan een hek desnoods op 1 meter hoog vliegen. Vrijwel niet te traceren.
Het zal een opgave worden.

Nee, want doe niet aan 'gezuig', ik voer een discussie. Het artikel van Reuters is al eerder gedeeld, zie deze post.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:26 schreef Weird- het volgende:
[..]
Wordt jij nooit moe van jezelf met het continue gezuig?
Maar ik hap wel, heb je een bron bij de Reuters bewering?
Afgelopen jaren was de migratiepiek trouwens ondanks 15000 Mexicaanse grenswachten. Kun je nagaan hoe weinig Trump nu heeft bereikt met de slechts 10000. Zie post 191 voor bron

De goudprijs boeit niet zoveel waar het gaat om het handelstekort. Daar gaat het om de relatieve sterkte ten opzichte van de valuta van landen waar je handel mee drijft. In de basis is het mechanisme dat een sterke dollar export duurder maakt en import goedkoper, waardoor export afneemt en import toeneemt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 17:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gezien de goudprijs is de dollar niet sterk. Alle fiat valuta worden en masse bijgedrukt, sinds met name 2007/2008, dat gebeurt middels het monetariseren van staatsschulden die dus ook logischerwijs flink blijven toenemen.

Er staat geen reuters artikel in de post die je linkt. Sterker nog, er staat geen enkel reuters artikel op de hele pagina.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, want doe niet aan 'gezuig', ik voer een discussie. Het artikel van Reuters is al eerder gedeeld, zie deze post.
Geen bron (en ook totale bullshit, maar goed)quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]

Jawel, die staat er wel:quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:56 schreef Shotty het volgende:
[..]
Er staat geen reuters artikel in de post die je linkt. Sterker nog, er staat geen enkel reuters artikel op de hele pagina.
Je weet dus zelf ook wel dat jou “feiten” geen feiten zijn. Toch blijf je hier net doen alsof dat wel is.
Dat is dus geen discussie voeren, dat is puur zuigen.
Voor diegene die geen zin hebben om te klikken naar howard’s bron. Hierbij:
[..]
Geen bron (en ook totale bullshit, maar goed)

Wat is het met rechts op dit forum?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, die staat er wel:
[ afbeelding ]

Dit staat nota bene in dezelfde post:quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:10 schreef Shotty het volgende:
[..]
Wat is het met rechts op dit forum?
Je had ook een link kunnen plaatsen. Waarschijnlijk spreekt het volledige artikel je tegen, dus doe je het maar op deze omzichtige wijze?
Je maakt jezelf alleen maar ongeloofwaardiger.
Om op je bron in the gaan: het artikel dat je nu laat zien is van 16 december.
Mijn vraag blijft dus staan.
Wat heeft trump nu dat hij een week geleden niet had? Dit had hij een week geleden al namelijk, zie ook je eigen bron.
quote:Op dinsdag 4 februari 2025 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is afgesproken dat Canada 10,000 man extra gaat inzetten rond de grens, er een 'fentanyl czar' gaat komen, verscheidene drugs cartels als terreurorganisaties worden aangeduid en er een nieuwe Canadese-Amerikaanse Joint Strike Force komt om georganiseerde misdaad, drugshandel en witwassen te bestrijden. Dit betreft dus allemaal toezeggingen op het originele plan en bovendien een belofte om het nu te implementeren.
Om hier nog maar te zwijgen over het feit dat deze initiële voornemens ook al kwamen na druk van Trump, zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Dat is ook het geval, zowel Mexico als Canada hebben onder druk van de importheffingen, toezeggingen gedaan. Alleen in bepaalde kringen wil men dit niet erkennen, want dan zou men toegeven dat het dreigen van Trump heeft gewerkt.

Ja, dus een plan uit december 2024 dat er al door was.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit staat nota bene in dezelfde post:
[..]

quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:02 schreef phpmystyle het volgende:

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |