https://nos.nl/artikel/25(...)nada-mexico-en-chinaquote:Trump legt importheffingen op aan Canada, Mexico en China
De Amerikaanse president Trump heeft zaterdag importheffingen aangekondigd voor Canada, Mexico en China. Het gaat om heffingen van 25 procent voor producten uit Canada en Mexico. Voor olie en gas uit Canada geldt een heffing van 10 procent.
Op producten uit China komt een heffing van 10 procent, boven op de tarieven die al voor producten uit dat land bestonden. Volgens het Witte Huis gaan de importheffingen komende dinsdag in. Hiermee vervult Trump een van zijn verkiezingsbeloften. Verwacht wordt dat alle drie de landen met tegenmaatregelen komen.
Met de heffingen wil Trump dat het leven van de gewone Amerikanen goedkoper wordt. De president spreekt daarnaast van een noodtoestand die verband houdt met instroom van fentanyl, andere drugs en vreemdelingen in de Verenigde Staten. Trump wil de drie landen dwingen om de productie en de verspreiding van fentanyl te stoppen. Ook wil hij Canada en Mexico onder druk zetten om de illegale migratie naar de VS aan te pakken.
"Al deze zaken hebben ingrijpende gevolgen voor onze natie, brengen levens in gevaar en leggen een zware druk op de gezondheidszorg, openbare diensten en gemeenschappen", schrijft Trump in een verklaring. Daarin staat ook dat de tarieven van kracht blijven "totdat de crisis verlicht is". Er worden geen details gegeven over wat de drie landen moeten doen om weer van de importheffingen af te komen.
Volgens Trump hebben Canada en Mexico een belangrijke rol gespeeld in de problemen die de VS heeft met bendeleden, smokkelaars en allerlei soorten illegale drugs die het land binnenkomen. "Onder meer door niet voldoende aandacht en middelen in te zetten en niet op een zinvolle manier samen te werken met de instanties in de Verenigde Staten", staat in de verklaring.
Verwachte inflatie
Volgens experts kunnen de importtarieven ertoe leiden dat de Amerikaanse economie minder hard zal groeien en dat het leven in de VS juist duurder wordt, onder meer door verwachte inflatie. Ook zouden Canada en Mexico in een recessie kunnen komen. Op sociale media zei Trump dat de maatregel noodzakelijk is "om Amerikanen te beschermen."
Door de heffingen ontstaat er een economisch conflict met de twee grootste handelspartners van de VS: Mexico en Canada. De Canadese premier Justin Trudeau heeft Canadezen verteld dat er moeilijke tijden voor hen kunnen aanbreken, maar dat Ottawa klaar is om te reageren met vergeldingsheffingen. De Mexicaanse president zei zaterdag rustig te blijven. "Ik weet dat de Mexicaanse economie zeer krachtig en zeer sterk is."
En volgens mij is handelsoorlog de naam van dit topic. Als je nou eens alles terug leest dan begrijp je het misschien en hoef ik niet alles opnieuw uit te leggen.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende: [..] De handelsoorlog niet. Maar jij begint hier over soevereiniteit te miepen. Dat is een topic op zich. En als je de kans hebt om je standpunt te verdedigen is het "te complex".
Nouja je komt hier roepen dat de EU weg moet. Een nogal vergaande, impactvolle en dure beslissing.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En volgens mij is handelsoorlog de naam van dit topic. Als je nou eens alles terug leest dan begrijp je het misschien en hoef ik niet alles opnieuw uit te leggen.
quote:Op maandag 3 februari 2025 10:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En volgens mij is handelsoorlog de naam van dit topic. Als je nou eens alles terug leest dan begrijp je het misschien en hoef ik niet alles opnieuw uit te leggen.
We zitten echter met partijen als de PVV en haar Europese collega's die ons graag zwak willen houden.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:59 schreef AgLarrr het volgende:
Dit soort geopolitiek beleid gaat in beginsel echt alleen maar verliezers opleveren.
Hopen dat we als EU onze kaarten goed spelen, er zou hier maar zou een mooie toekomst als onafhankelijke grootmacht in het verschiet kunnen liggen. Moeten we militair wel een beetje opplussen.
De grote winnaar is China. De Westerse samenwerking gaat er zo aan en daar gaat China van profiteren.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:59 schreef AgLarrr het volgende:
Dit soort geopolitiek beleid gaat in beginsel echt alleen maar verliezers opleveren.
Hopen dat we als EU onze kaarten goed spelen, er zou hier maar zou een mooie toekomst als onafhankelijke grootmacht in het verschiet kunnen liggen. Moeten we militair wel een beetje opplussen.
1 druk op de knop en de Patriots en Europese F-35s doen het niet meer. Tot zover de macht van de EU.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:29 schreef Breekfast het volgende:
Ik hoop dat de EU het lef heeft om zich hier tegen te weer te stellen. Als we ons als makke schapen aan hem overleveren dan moedig je hem alleen maar verder aan.
Hopelijk heeft de EU een sanctiepakket klaar liggen dat voornamelijk de 'rode' staten in de VS gaat treffen. Laat de Trump-kiezer de gevolgen maar merken.
Gelukkig hebben we landen als Zweden en Frankrijk en in mindere mate GB, nog waar ze nog wel weten hoe je zelf zulke systemen bouwt.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:02 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
1 druk op de knop en de Patriots en Europese F-35s doen het niet meer. Tot zover de macht van de EU.
De economische ontwikkeling in cijfers van Europa t.o.v. VS vanaf de jaren 60 zijn ook vrij ontnuchterend.
De nieuwe grootmachten zijn de VS en China. Rusland heeft zichzelf - net als Europa - in de voet geschoten.
De vorige keer dat Trump dit deed lagen de tegenmaatregelen vooraf al klaar. Ik denk niet dat het deze keer anders zal gaan.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:12 schreef PzKpfw het volgende:
De EU zal wel weer na maanden- zo niet jarenlang vergaderen tot de conclusie komen dat het in het belang van de handelsrelaties beter is om geen tegenmaatregelen te nemen.
rusland stelde al niets voor met hun economie ter grote van de Benelux.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:02 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
1 druk op de knop en de Patriots en Europese F-35s doen het niet meer. Tot zover de macht van de EU.
De economische ontwikkeling in cijfers van Europa t.o.v. VS vanaf de jaren 60 zijn ook vrij ontnuchterend.
De nieuwe grootmachten zijn de VS en China. Rusland heeft zichzelf - net als Europa - in de voet geschoten.
Daar hoef je niet bang voor te zijn.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:12 schreef PzKpfw het volgende:
De EU zal wel weer na maanden- zo niet jarenlang vergaderen tot de conclusie komen dat het in het belang van de handelsrelaties beter is om geen tegenmaatregelen te nemen.
Wat heeft de EU aan ons gedicteerd volgens jou?quote:Op maandag 3 februari 2025 10:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar als de EU voorwaarden aan ons kan dicteren hebben we wel soevereiniteit?
KeIhArt OndERhandEluH IS GoeD vor RottuRdaMquote:Op maandag 3 februari 2025 10:49 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nou ja, dat is wel een two way street. Ik denk dat je schrikt van de afhankelijkheid van Europese landen van de Nederlandse haven. Antwerpen en Hamburg hebben de infra niet. Wil niet zeggen dat er uit stappen de enige manier is maar er kan keihard onderhandeld worden over nieuwe voorwaardes. Zou toch zonde zijn voor de Belgen wanneer Nederland besluit gewoon een leuke tol te heffen voor elk schip wat door de westerschelde vaart. Rotterdam is ook zo begonnen met groeien.
Het beste is om in stilte de geldschieters van de republikeinen de gaat treiteren. Werkte toen ook.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:14 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De vorige keer dat Trump dit deed lagen de tegenmaatregelen vooraf al klaar. Ik denk niet dat het deze keer anders zal gaan.
Ik denk het niet. Zo lekker gaat de Chinese economie niet, die zitten echt niet te wachten op een handelsoorlog met de VS. De grote vraag is wat dit voor de relatie China - EU gaat betekenen. De Amerikanen drijven ons nu naar elkaar toe.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De grote winnaar is China. De Westerse samenwerking gaat er zo aan en daar gaat China van profiteren.
Gelul. Die hebben de draaiboeken voor maatregelen tegen vooral bedrijven in MAGA-staten al lang klaar. Deden ze de vorige keer ook. Het zou me ook niet verbazen als de EU een 100% tarief (of hoger) of Tesla's zet. Mag Musk aan Trump gaan vragen om toch maar concessies te doen anders verdampt de beurswaarde.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:12 schreef PzKpfw het volgende:
Trump bond héél rap in toen de EU de vorige keer meteen met tegenmaatregelen kwam. En die liggen nu al lang klaar. Brussel geeft al maanden signalen dat ze de tegenmaatregelen niet moeten onderschatten in de VS.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:12 schreef PzKpfw het volgende:
Dat zou wel lachen zijn.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gelul. Die hebben de draaiboeken voor maatregelen tegen vooral bedrijven in MAGA-staten al lang klaar. Deden ze de vorige keer ook. Het zou me ook niet verbazen als de EU een 100% tarief (of hoger) of Tesla's zet. Mag Musk aan Trump gaan vragen om toch maar concessies te doen anders verdampt de beurswaarde.
Ik hoop dat ze dat meteen doen. Die arrogante gast loopt de EU en de landen in Europa al een lange tijd te fucken. Laat hem maar even alle hoeken zien.quote:
Doen. Meteen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gelul. Die hebben de draaiboeken voor maatregelen tegen vooral bedrijven in MAGA-staten al lang klaar. Deden ze de vorige keer ook. Het zou me ook niet verbazen als de EU een 100% tarief (of hoger) of Tesla's zet. Mag Musk aan Trump gaan vragen om toch maar concessies te doen anders verdampt de beurswaarde.
Dit is echt een non-argument maar dat snap je zelf ook wel. Slik je door school ingeramde minderwaardigheidscomplex eens door man.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat heeft de EU aan ons gedicteerd volgens jou?
[..]
KeIhArt OndERhandEluH IS GoeD vor RottuRdaM
[ afbeelding ]
De EU heeft niks te maken met het feit dat we geen tol op de Schelde mogen heffen.
Als er over vier jaar nog wat te kiezen valt.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:35 schreef Pleun2011 het volgende:
Dit scenario was al mijlenver voorspelbaar.. Trump is autocratisch en gedraagt zich als een dictator. Laten we hopen dat de VS over 4 jaar weer een andere keuze maken, maar ik heb er een hard hoofd in.
Alleen al je tol idee voor de Schelde hebben we meerdere oorlogen over gevoerd, maar heus waar het is een non argument hoor! De enige reden dat dat voor jou zo lijkt is de EU.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dit is echt een non-argument maar dat snap je zelf ook wel. Slik je door school ingeramde minderwaardigheidscomplex eens door man.
Anders ga je het zelfs als EU niet redden hoor.
Zo ongeveer de helft van de bevolking heeft niet op Trump gestemd. Als hij aanstuurt op een dictatuur dan is een burgeroorlog mijn welgemeende advies. Daar hebben ze al wat ervaring mee opgedaan.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:37 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als er over vier jaar nog wat te kiezen valt.
Gooi dan de handdoek maar in de ring en doek Nederland en zo'n beetje elk ander land op het continent maar op. Immers zijn jullie al een aantal keer bezet geweest. Waar voer je nog de discussie over dan als je er toch zo ondergeschikt in staat en het niet gaat om of je springt, maar hoe hoog?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Alleen al je tol idee voor de Schelde hebben we meerdere oorlogen over gevoerd, maar heus waar het is een non argument hoor! De enige reden dat dat voor jou zo lijkt is de EU.
België heeft de tol permanent afgekocht na de laatste oorlog tussen onze landen.
Zo'n 77% zelfs. 77 miljoen stemmen op 334 miljoen bevolking wel.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zo ongeveer de helft van de bevolking heeft niet op Trump gestemd. Als hij aanstuurt op een dictatuur dan is een burgeroorlog mijn welgemeende advies. Daar hebben ze al wat ervaring mee opgedaan.
Zo'n 70% heeft niet op hem gestemd. Probleem is dat 40% van het land nog te verrot is om te komen stemmen, zelfs als er een gek meedoet die een staatsgreep heeft geprobeerd.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zo ongeveer de helft van de bevolking heeft niet op Trump gestemd. Als hij aanstuurt op een dictatuur dan is een burgeroorlog mijn welgemeende advies. Daar hebben ze al wat ervaring mee opgedaan.
Hoho, zwak, maar wél soeverein, want zwarte piet, hanky panky shanghai en koekhappen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zitten echter met partijen als de PVV en haar Europese collega's die ons graag zwak willen houden.
Je had het net over een minderwaardigheidscomplex. Nog nooit heb ik in mijn leven het idee gehad dat ik van Brussel hoog moest springen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Gooi dan de handdoek maar in de ring en doek Nederland en zo'n beetje elk ander land op het continent maar op. Immers zijn jullie al een aantal keer bezet geweest. Waar voer je nog de discussie over dan als je er toch zo ondergeschikt in staat en het niet gaat om of je springt, maar hoe hoog?
Wil je nou beweren dat de EU niks dicteert aan ons?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat heeft de EU aan ons gedicteerd volgens jou?
[..]
KeIhArt OndERhandEluH IS GoeD vor RottuRdaM
[ afbeelding ]
De EU heeft niks te maken met het feit dat we geen tol op de Schelde mogen heffen.
Ja, wetgeving zoals kwaliteitsnormen op producten en gezondheidsnormen voor de leefomgevingquote:Op maandag 3 februari 2025 11:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wil je nou beweren dat de EU niks dicteert aan ons?
Dat er geen wetgeving uit de EU komt?
Als je dat denkt, prima wat mij betreft.
Dan gaan we het later wel een keer verder bespreken in een daar voor bestemd topic.
Jij hebt kunnen stemmen op een parlement met een vinger in de pap bij wetgeving en een regering die bijvoorbeeld de stikstof regels had kunnen tegenhouden.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap dat begrijpend lezen een uitdaging is voor je, maar we zijn hypothetisch aan het spreken, toch? Jullie hebben geen conflict of handelsoorlog met de Belgen. Het was een voorbeeld. Discussieer dan niet op zo'n infantiele manier en probeer het gewoon even in perspectief te zetten, wat ik bedoel. Met je uitroeptekens.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:57 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je had het net over een minderwaardigheidscomplex. Nog nooit heb ik in mijn leven het idee gehad dat ik van Brussel hoog moest springen.
En je logica hier ook weer. Zeg eenzijdig 200 jaar oude afspraken op met een goede buur want dan ben je een goede onderhandelaar! Doe je dat niet ben je een bitch van de EU. Ze zijn vet afhankelijk van ons hoor!!!
Kansloos.
Wie is jullie? Behoor jij niet tot Nederland?quote:Op maandag 3 februari 2025 12:16 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Ik snap dat begrijpend lezen een uitdaging is voor je, maar we zijn hypothetisch aan het spreken, toch? Jullie hebben geen conflict of handelsoorlog met de Belgen. Het was een voorbeeld. Discussieer dan niet op zo'n infantiele manier en probeer het gewoon even in perspectief te zetten, wat ik bedoel. Met je uitroeptekens.
quote:Op maandag 3 februari 2025 11:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De door MAGA-propaganda verblinde 2A larpers zijn wel een gevaar jaquote:
Je snapt hopelijk wel dat we zelf hebben meegeschreven aan wat uit Brussel komt?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je dat denkt, prima wat mij betreft.
Dan gaan we het later wel een keer verder bespreken in een daar voor bestemd topic.
Ik word geclassificeerd onder "buutnlanders" en ik woon in Indonesië.quote:Op maandag 3 februari 2025 12:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wie is jullie? Behoor jij niet tot Nederland?
Hoe zie jij het?quote:Op maandag 3 februari 2025 12:42 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Ik word geclassificeerd onder "buutnlanders"
Wij hebben daar geen meerderheid.quote:Op maandag 3 februari 2025 12:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je snapt hopelijk wel dat we zelf hebben meegeschreven aan wat uit Brussel komt?
Geen vreemde reactie voor iemand die in een topic aankomt met 'ninefornews' als bron.quote:Op maandag 3 februari 2025 12:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wij hebben daar geen meerderheid.
We hebben ons te schikken naar de rest.
Mijn bloed en hart is Indonesisch maar door indirecte familiebanden (maar ook zeker cultureel) voel ik mij onlosmakelijk verbonden met Nederland en veel Nederlanders. Ik heb er ook een groot gedeelte van mijn jeugd en tienerjaren doorgebracht. En nee, niet om met open hand te parasiteren. Wanneer ik daar ben heb ik heimwee naar Indonesië en als ik hier ben heimwee naar Nederland. Het huis waar ik woon was ooit van Nederlandse mensen. En de satésaus die jullie op de patat (wtf) doen kwam ooit van hier.quote:
Mensen buiten MAGA zeiken hem af en zijn egotje kan daar niet tegen. De tarieven gaan nog wel even door.quote:Op maandag 3 februari 2025 12:44 schreef Elan het volgende:
Morgen staat er telefonisch overleg gepland ik durf nu al te wedden dat hij zijn keutel gaat intrekken onder het mom van "We just had the greatest phone call ever"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |