Je hebt het al over een leeftijdsgroep. Iedereen boven de 55 jaar wordt uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek darmkanker. Daarvan is het wel gebleken zinnig om te doen vs kosten, onzekerheid bij mensen etc etc.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Iedereen van mijn leeftijd mag vrijwillig meedoen aan een darmonderzoek. Wat is daar dan zinnig aan als er bij duizenden niets uitkomt. Om welke groepen gaat het dan?
En voor die groep een bloedonderzoek is dan te duur of onzinnig? Bovendien vrijwillig. Onzekerheid, daar is helaas geen medicijn voor.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:37 schreef June. het volgende:
[..]
Je kan zoiets niet simplistisch over 1 kam scheren. Je hebt het al over een leeftijdsgroep. Iedereen boven de 55 jaar wordt uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek darmkanker. Daarvan is het wel gebleken zinnig om te doen vs kosten, onzekerheid bij mensen etc etc.
Nee, dat zeg ik niet. Lukraak bij iedereen bloedonderzoek doen, ja dat is wel onzinnig.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
En voor die groep een bloedonderzoek is dan te duur of onzinnig? Bovendien vrijwillig. Onzekerheid, daar is helaas geen medicijn voor.
Lukraak is iets anders dan op een bepaalde leeftijd(boven de 50) waarvan bekend is dat de kans op diverse soorten ziektes die kunnen ontstaan groter is. En al zeker als dat vrijwillig gaat.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:52 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Lukraak bij iedereen bloedonderzoek doen, ja dat is wel onzinnig.
Wat een ongelofelijk domme uitspraak.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:02 schreef June. het volgende:
[..]
Of heel twijfels. Of bij duizenden mensen komt er niks uit. Linksom of rechtsom moet dat ook betaald worden. Bloedprikken zonder onderliggend probleem is nooit een goed idee.
Zo is dat. Ik ben blij dat ik vanaf mijn 45ste om de 1,5 a 2 jaar de psa heb laten controleren.En als het om geld zou gaan: zo'n bloedonderzoekje is tientjeswerk. Kun je desnoods voor eigen rekening nemen.quote:Op maandag 3 februari 2025 21:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lukraak is iets anders dan op een bepaalde leeftijd(boven de 50) waarvan bekend is dat de kans op diverse soorten ziektes die kunnen ontstaan groter is. En al zeker als dat vrijwillig gaat.
Je hebt toch gewoon doelgroepen. En we hebben met corona gezien dat we dat testen naar industriële schaal kunnen opschalen.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:52 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Lukraak bij iedereen bloedonderzoek doen, ja dat is wel onzinnig.
Nee, want dat is niet lukraak he? Dus zeg maar zonder reden. Wel goed lezen.quote:Op maandag 3 februari 2025 21:27 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijk domme uitspraak.
Zeg je dat ook over een mammografie, uitstrijkjes en darmonderzoeken?
Ben je nu mijn punt aan het maken? Jij stelt dat je "gewoon wat buisjes bloed kan afnemen". Ik stel dat je dat niet lukraak moet doen.quote:Op maandag 3 februari 2025 21:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lukraak is iets anders dan op een bepaalde leeftijd(boven de 50) waarvan bekend is dat de kans op diverse soorten ziektes die kunnen ontstaan groter is. En al zeker als dat vrijwillig gaat.
Maar we weten wel dat preventie, je verwacht het niet, preventief kan werken. Maar niet 'lukraak' nee, dat zegt ook helemaal niemand.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:01 schreef June. het volgende:
[..]
Ja of door vergrijzing. Kortom, we weten het niet.
En nee, dan neemt de druk juist af want geen behandeling. Of naja, alleen palliatief. Geen ingewikkelde mdo's meer![]()
Ik zeg ook niet dat we het níet moeten doen, maar het eeuwige 'Nederland doet niet aan preventie, te duurt, etc etc" is gewoon te simplistisch. We hebben 1 van de beste zorgsystemen ter wereld en dat heeft een reden.
Ik lees heel goed en als ik jouw redenatie vertaal naar de reeds gangbare onderzoeken dan zou je kunnen zeggen:quote:Op maandag 3 februari 2025 22:53 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, want dat is niet lukraak he? Dus zeg maar zonder reden. Wel goed lezen.
Ik maak je punt niet. Als je preventief wil handelen zie ik het probleem niet om ook je bloedwaarden mee te nemen.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:08 schreef June. het volgende:
[..]
Ben je nu mijn punt aan het maken? Jij stelt dat je "gewoon wat buisjes bloed kan afnemen". Ik stel dat je dat niet lukraak moet doen.
Ook niet boven een bepaalde leeftijd, tenzij het geïndiceerd is om andere redenen. Bijvoorbeeld voor cardiovasculaire screening of follow-up bij diabetes patiënten.
Zomaar random je bloedbeeld bepalen heeft echt niemand wat aan.
Wat is hierbij in jouw ogen het verschil met bevolkingsonderzoek darmkanker?quote:Op maandag 3 februari 2025 23:08 schreef June. het volgende:
[..]
Ben je nu mijn punt aan het maken? Jij stelt dat je "gewoon wat buisjes bloed kan afnemen". Ik stel dat je dat niet lukraak moet doen.
Ook niet boven een bepaalde leeftijd, tenzij het geïndiceerd is om andere redenen. Bijvoorbeeld voor cardiovasculaire screening of follow-up bij diabetes patiënten.
Zomaar random je bloedbeeld bepalen heeft echt niemand wat aan.
Ik kan gelukkig goed relativeren, maar soms denk ik wel dat het allemaal een beetje veel is. Zoals nu.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:37 schreef Seven. het volgende:
@:tong80 wat een opluchting.. ik hoop dat er nog een tijd komt dat je er zo af en toe nog bij stilstaat, in plaats van zo'n knagende twijfel die stiekem toch overal de kop opsteekt.
Kost niks idd.quote:Op maandag 3 februari 2025 21:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zo is dat. Ik ben blij dat ik vanaf mijn 45ste om de 1,5 a 2 jaar de psa heb laten controleren.En als het om geld zou gaan: zo'n bloedonderzoekje is tientjeswerk. Kun je desnoods voor eigen rekening nemen.
Waar doe je dat dan? Want de huisarts doet normaal gesproken niets (uitzonderingen daargelaten)quote:Op maandag 3 februari 2025 21:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zo is dat. Ik ben blij dat ik vanaf mijn 45ste om de 1,5 a 2 jaar de psa heb laten controleren.En als het om geld zou gaan: zo'n bloedonderzoekje is tientjeswerk. Kun je desnoods voor eigen rekening nemen.
Bij de huisarts door aan te blijven dringen en het verleden kon je zelf de onderzoeken er bij aankruisen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 14:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waar doe je dat dan? Want de huisarts doet normaal gesproken niets (uitzonderingen daargelaten)
(Kijk maar naar de info-site van alle huisartsen)
Ah! Dus dat werkt zo!quote:Op dinsdag 4 februari 2025 15:07 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bij de huisarts door aan te blijven dringen en het verleden kon je zelf de onderzoeken er bij aankruisen.
Dan vroeg ik om formulier voor een bloedonderzoek voor bijv. cholesterol en dan zette ik zelf het psa streepje erbij.
Eh, jawel. Zie bijvoorbeeld post #42 van Cherni. Er is ook een reden dat veel bevolkingsonderzoek vanaf een bepaalde leeftijd is. Krijg je dan onder die leeftijd dan geen kanker? Nee, natuurlijk niet, alleen de kosten vs baten is dan anders.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:11 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Maar we weten wel dat preventie, je verwacht het niet, preventief kan werken. Maar niet 'lukraak' nee, dat zegt ook helemaal niemand.
En ik zie daar wel een probleem in. Zie je post van #42. Je weet niet eens wat het allemaal betekent, maar wel dat het handig is voor preventie? Je moet alleen bloed prikken als er een reden voor is. Dus in kader van preventie bij bepaalde ziektebeelden, door voorgeschiedenis, door aandoeningen in de familie, door bepaalde klachten etc. Je bloedbeeld is een vaak ook een momentopname. Wat doe je dan als je CRP of BSE licht verhoogd is? Of je leverwaarden? Allemaal maar een echo bovenbuik en een longfoto? Nogmaals prikken ter herhaling? De zorg zal enorm duur worden als we dat bij iedereen zouden doen. En het is ook totaal onnodig.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik maak je punt niet. Als je preventief wil handelen zie ik het probleem niet om ook je bloedwaarden mee te nemen.
Nee, nu laat je zien dat je het juist niet begrijpt. Dit zijn allemaal voorbeelden van reeds geïmplementeerd bevolkingsonderzoek. Hierbij is al gebleken is dat het juist nuttig is bij bepaalde doelgroepen. Grootschalig bevolkingsonderzoek voor PSA moet nog blijken of het nuttig is (voor de bevolking dan). Moet je dan nooit PSA bepalen bij een individu? Dat zeg ik nietquote:Op maandag 3 februari 2025 23:14 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik lees heel goed en als ik jouw redenatie vertaal naar de reeds gangbare onderzoeken dan zou je kunnen zeggen:
"Of heel twijfels. Of bij duizenden mensen komt er niks uit. Linksom of rechtsom moet dat ook betaald worden. Een mammografie zonder onderliggend probleem is nooit een goed idee."
EN
"Of heel twijfels. Of bij duizenden mensen komt er niks uit. Linksom of rechtsom moet dat ook betaald worden. Een poeponderzoek zonder onderliggend probleem is nooit een goed idee."
EN
"Of heel twijfels. Of bij duizenden mensen komt er niks uit. Linksom of rechtsom moet dat ook betaald worden. Een uitstrijkje zonder onderliggend probleem is nooit een goed idee. "
Als je dat allemaal echt van mening bent dan snap ik ook dat je psa onderzoek geen goed idee vindt.
Zie antwoorden hierboven. Een bevolkingsonderzoek is dus niet lukraak, omdat het bewezen nuttig is (vs de kosten voor de samenleving) om mensen van een bepaalde groep (dus leeftijd, geslacht) etc te screenen op bepaalde aandoeningen. .quote:Op dinsdag 4 februari 2025 06:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is hierbij in jouw ogen het verschil met bevolkingsonderzoek darmkanker?
Ik begrijp jou in elk geval heel goed. Je doet erg luchtig over een ziekte waar inmiddels net zo inmiddels net zo veel mannen aan dood gaan als er vrouwen sterven aan borstkanker. Natuurlijk gaat vroegtijdig PSA onderzoek levens redden, en niet weinig ook.quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:11 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, nu laat je zien dat je het juist niet begrijpt. Dit zijn allemaal voorbeelden van reeds geïmplementeerd bevolkingsonderzoek. Hierbij is al gebleken is dat het juist nuttig is bij bepaalde doelgroepen. Grootschalig bevolkingsonderzoek voor PSA moet nog blijken of het nuttig is (voor de bevolking dan). Moet je dan nooit PSA bepalen bij een individu? Dat zeg ik nietPreventie niet hetzelfde als een bevolkingsonderzoek.
Ik doe er niet luchtig over, maar ik kan er wellicht wat meer op een afstand naar kijken door mijn expertise. Ik zeg ook niet dat je het nooit moet meten, alleen dat er voor een grootschalig bevolkingsonderzoek er iets meer nodig is dan een gevoel. De vergrijzing neemt toe, dus ook het aantal mannen met prostaatkanker. Dat betekent niet dat grootschalig bevolkingsonderzoek dan ook meteen per definitie zinvol is. Jouw claim "Natuurlijk gaat vroegtijdig PSA onderzoek levens redden, en niet weinig ook" is dus (nog) niet correct. Dat wordt dus nu onderzocht. Daar ben ik verder ook helemaal voor.quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:28 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik begrijp jou in elk geval heel goed. Je doet erg luchtig over een ziekte waar inmiddels net zo inmiddels net zo veel mannen aan dood gaan als er vrouwen sterven aan borstkanker. Natuurlijk gaat vroegtijdig PSA onderzoek levens redden, en niet weinig ook.
De ziekte treft nu vaak 50-ers en 60-ers die getriggerd worden door bijv. rugklachten wat later uitgezaaide prostaatkanker blijkt te zijn. De meesten uit deze groep zijn binnen een jaar dood.
Je blijft het maar hebben over iedereen. Ik heb het over de risicogroep boven de 50. En dan ook nog vrijwillig.quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:11 schreef June. het volgende:
[..]
Eh, jawel. Zie bijvoorbeeld post #42 van Cherni. Er is ook een reden dat veel bevolkingsonderzoek vanaf een bepaalde leeftijd is. Krijg je dan onder die leeftijd dan geen kanker? Nee, natuurlijk niet, alleen de kosten vs baten is dan anders.
[..]
En ik zie daar wel een probleem in. Zie je post van #42. Je weet niet eens wat het allemaal betekent, maar wel dat het handig is voor preventie? Je moet alleen bloed prikken als er een reden voor is. Dus in kader van preventie bij bepaalde ziektebeelden, door voorgeschiedenis, door aandoeningen in de familie, door bepaalde klachten etc. Je bloedbeeld is een vaak ook een momentopname. Wat doe je dan als je CRP of BSE licht verhoogd is? Of je leverwaarden? Allemaal maar een echo bovenbuik en een longfoto? Nogmaals prikken ter herhaling? De zorg zal enorm duur worden als we dat bij iedereen zouden doen. En het is ook totaal onnodig.
[..]
Nee, nu laat je zien dat je het juist niet begrijpt. Dit zijn allemaal voorbeelden van reeds geïmplementeerd bevolkingsonderzoek. Hierbij is al gebleken is dat het juist nuttig is bij bepaalde doelgroepen. Grootschalig bevolkingsonderzoek voor PSA moet nog blijken of het nuttig is (voor de bevolking dan). Moet je dan nooit PSA bepalen bij een individu? Dat zeg ik nietPreventie niet hetzelfde als een bevolkingsonderzoek.
[..]
Zie antwoorden hierboven. Een bevolkingsonderzoek is dus niet lukraak, omdat het bewezen nuttig is (vs de kosten voor de samenleving) om mensen van een bepaalde groep (dus leeftijd, geslacht) etc te screenen op bepaalde aandoeningen. .
Dat het vrijwillig is heeft er niks mee te maken? Er zijn hordes mensen die via prescan naar de huisarts gaan omdat er wat gevonden is, 9/10 keer komt er vanalles uit waar je toch niks mee kan, onnodige test en scans betekenen en onrust. Ook vrijwillig. Is dat dan goede zorg? Daarnaast is elke vorm van zorg natuurlijk vrijwillig, niemand gaat iets tegen je wil doen, uitzonderlingen daargelaten.quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je blijft het maar hebben over iedereen. Ik heb het over de risicogroep boven de 50. En dan ook nog vrijwillig.
Een momentopname. Bij waarden die niet te vertrouwen zijn prik je op een later moment nogmaals. Mijn keuring medisch(ivm mijn werk) om de 2 jaar was ook momentopname boven de 50 jaar. Ook maar niet meer doen omdat het een momentopname is en onnodig duur.
Ik hoef ook niet te weten wat de waarden nu allemaal betekenen. Daar zijn HA/artsen voor. En mochten waardes niet te vertrouwen zijn zal dat toegelicht worden met uitleg.
En met betrekking PSA is dat een kruisje extra. Je wil niet weten hoeveel personen boven de 50 bloedverdunners, cholesterol medicijnen slikken en die groep staat sowieso al onder controle.
Nee dan is een PSA en andere waarden wat te veel gevraagd voor de risico groep.
En natuurlijk kunnen ook jongeren ernstig ziek worden. Maar boven de 50 loop je doodeenvoudig meer risico.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |