Ja eens, alleen nu in de huidige onzekerheid ben ik toch wat gaan twijfelen.quote:Op zondag 2 maart 2025 13:32 schreef Zwansen het volgende:
En ook nu geldt:
‘Time in the market’ beats ‘timing the market’.
Ik ben vorige week (pas) ook in VanEck ingestapt, die doet het al een tijdje goed, maar nu waarschijnlijk helemaal. Zag je meteen terug toen vanochtend de beurs opende.quote:Op zondag 2 maart 2025 20:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik zit in Rheinmetall en een VanEck Defense ETF.
Ongeveer 25% van mijn portfolio maar daalt omdat de rest elke maand inleggen is, dit waren 2 stockpicks.
https://www.reuters.com/w(...)rces-say-2025-03-02/
[..]
Ik heb besloten het te laten staan. Van ons totale vermogen (spaargeld + beleggen) is ongeveer 60% spaargeld, dus voldoende buffer om te blijven zitten als het daalt.quote:Op maandag 3 maart 2025 09:50 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja eens, alleen nu in de huidige onzekerheid ben ik toch wat gaan twijfelen.
We leggen nu sinds 2017 maandelijks een vast bedrag in VWCE. Van de totale portefeuille is 58% winst op papier. Ik zit er nu aan te denken om van de totale portefeuille bijna 50% uit te cashen en even kijken wat er gebeurd...maar ja lastig...time in the market heb ik altijd geroepen. Door de goede jaren is van ons totale vermogen een groot deel puur belegging geworden. We hebben qua tijd tot pensioen nog wel 25 jaar te gaan, als het niet meer is.
Alleen jammer dat die ETF niet puur Europees is, zou ik liever zien. Weet niet zeker of er 1tje is die alleen Europees is.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben vorige week (pas) ook in VanEck ingestapt, die doet het al een tijdje goed, maar nu waarschijnlijk helemaal. Zag je meteen terug toen vanochtend de beurs opende.
Ja klopt, best nog wat Amerikaans, ik kon geen ETF vinden met alleen Europees, of je moet in individuele aandelen gaan beleggen en daar heb ik echt geen zin in.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:20 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Alleen jammer dat die ETF niet puur Europees is, zou ik liever zien. Weet niet zeker of er 1tje is die alleen Europees is.
ja, wordt door Amundi beheerd. (er zijn er meerdere maar de grootste is van Amundi). De ticker is MEUDquote:Op maandag 3 maart 2025 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was de STOXX 600 geen Europese ETF? Heb er ooit eens ingezeten een tijdje.
Volgens mij hebben we geen periode van 25 jaar gehad dat het niet hoger stondquote:Op maandag 3 maart 2025 09:50 schreef Patroon het volgende:
[..]
We leggen nu sinds 2017 maandelijks een vast bedrag in VWCE. Van de totale portefeuille is 58% winst op papier. Ik zit er nu aan te denken om van de totale portefeuille bijna 50% uit te cashen en even kijken wat er gebeurd...maar ja lastig...time in the market heb ik altijd geroepen. Door de goede jaren is van ons totale vermogen een groot deel puur belegging geworden. We hebben qua tijd tot pensioen nog wel 25 jaar te gaan, als het niet meer is.
Het is gewoon niet te voorspellen; jij hebt nog 25 jaar waarin van alles in positieve zin kan veranderen (= stijgen). Ik heb nog 2 - 3 jaar te gaan tot pensionering; maar ook die tijd moet ik "invullen".quote:Op maandag 3 maart 2025 09:50 schreef Patroon het volgende:
[..]
hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 3 maart 2025 10:42 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we geen periode van 25 jaar gehad dat het niet hoger stond
ja het is heel persoonlijk. Zou ik nog 2-3jaar moeten dan zou ik er niet op gokken dat het over 3 jaar hoger staat dan nu...ik zou dan wel heel defensief gaan, maar dat is persoonlijkquote:Op maandag 3 maart 2025 10:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is gewoon niet te voorspellen; jij hebt nog 25 jaar waarin van alles in positieve zin kan veranderen (= stijgen). Ik heb nog 2 - 3 jaar te gaan tot pensionering; maar ook die tijd moet ik "invullen".
Alleen is dan de vraag wat heel defensief is. En bovendien heb je ook niet alles in een keer nodig als je stopt het werken. Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat volledig cash of eventueel obligaties veel risicovoller is dan een deel in aandelen aanhouden.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:51 schreef Patroon het volgende:
[..]
ja het is heel persoonlijk. Zou ik nog 2-3jaar moeten dan zou ik er niet op gokken dat het over 3 jaar hoger staat dan nu...ik zou dan wel heel defensief gaan, maar dat is persoonlijk
De vraag is natuurlijk wel wat het exposureverschil aan de US is tussen een "Europese" ETF en een S&P. En überhaupt wie het meest last krijgt van Trump zijn fratsen, de VS of de EU of de hele wereld.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was de STOXX 600 geen Europese ETF? Heb er ooit eens ingezeten een tijdje.
Daar ga ik niet tussen zitten. Er werd gevraagd om een Europese ETFquote:Op maandag 3 maart 2025 11:00 schreef nostra het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk wel wat het exposureverschil aan de US is tussen een "Europese" ETF en een S&P. En überhaupt wie het meest last krijgt van Trump zijn fratsen, de VS of de EU of de hele wereld.
Europese defensie ETF.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar ga ik niet tussen zitten. Er werd gevraagd om een Europese ETF
Dat ga ik ook, maar ik bedoel ook de pensioentijd: in die (hopelijk lange) tijd, moet ik ook rendement behalen.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:51 schreef Patroon het volgende:
ja het is heel persoonlijk. Zou ik nog 2-3jaar moeten dan zou ik er niet op gokken dat het over 3 jaar hoger staat dan nu...ik zou dan wel heel defensief gaan, maar dat is persoonlijk
Dat ook al gaat het af en toe naar beneden, als je pas over 25 jaar gaat cashen je prima kan blijven zitten. Ook met een harde of zachte crash. Als je op 1 jan 2000 instapte begon je met 3 verliesjaren, had je in 2008 een crash en toch een uitstekend rendement.quote:
Is die vooral op USA bedrijven gericht of Europees? (kan het nu even niet opzoeken)quote:Op maandag 3 maart 2025 10:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben vorige week (pas) ook in VanEck ingestapt, die doet het al een tijdje goed, maar nu waarschijnlijk helemaal. Zag je meteen terug toen vanochtend de beurs opende.
En niet acteren als de markt echt in elkaar stort zoals in 2000 en al het nieuws wordt gedomineerd over zeepbellen die nooit meer zullen herstellen. Dat verdringt de ratio snel. Of je moet echt in F/Rite Air gestapt zijn, wat toen een fake emissie van IEX was die fors werd overtekend.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:28 schreef Steven184 het volgende:
Dat ook al gaat het af en toe naar beneden, als je pas over 25 jaar gaat cashen je prima kan blijven zitten. Ook met een harde of zachte crash. Als je op 1 jan 2000 instapte begon je met 3 verliesjaren, had je in 2008 een crash en toch een uitstekend rendement.
Timen van de markt is niet te doen. Mocht je je geld op kort termijn nodig hebben is het uiteraard een ander verhaal.
https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/defense-etf/overzicht/quote:Op maandag 3 maart 2025 14:14 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Is die vooral op USA bedrijven gericht of Europees? (kan het nu even niet opzoeken)
Verwacht dat binnenkort de pensioenfondsen de wapenindustrie ook wel weer ok vinden binnen hun ESG-beleid en natuurlijk weer 'buy high' zullen doen.quote:Op maandag 3 maart 2025 17:06 schreef flyguy het volgende:
Iedereen en hun oma wil opeens in Europese defensie zitten terwijl ze al flink geprijsd zijn, dat zal vast wel weer goedkomen...
Terwijl Amerikaanse defensie aandelen nog tegen redelijke multiples verhandelen en uiteindelijk ook een groot deel van de extra koek krijgen.
quote:Options traders are bracing for a stock-market crash
Options traders are bracing for a looming stock-market crash, the latest data from Cboe Global Markets show.
A dispatch from Cboe Global Markets’ Mandy Xu, shared with MarketWatch on Monday, revealed that demand for deep out-of-the-money call options tied to the Cboe Volatility Index otherwise known as the VIX, or Wall Street’s ”fear gauge” — surged last week.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |