abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216828434
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
Ben ik de enige die het niks meer aan vindt? Ook dat geforceerde woke is wel een dingetje.
Geforceerd Woke? Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Of je moet een racisme verhaallijn direct woke noemen natuurlijk, maar dan is American History X ook een Woke film.
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  dinsdag 25 februari 2025 @ 13:21:22 #102
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216828531
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:12 schreef RaymanNL het volgende:

[..]
Geforceerd Woke? Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Of je moet een racisme verhaallijn direct woke noemen natuurlijk, maar dan is American History X ook een Woke film.
Nou, het is te opzichtig. Racisme en discriminatie bestaat, maar niet in die mate zoals het nu geaccentueerd wordt.
Het is ook helemaal niet realistisch.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 25 februari 2025 @ 13:22:07 #103
201761 phpmystyle
pi_216828541
Maar ook dat hele gedoe met Sam Linda, of dat dat vriendje van Nina. Het is'm niet meer.
pi_216828553
Sinds Peter van de Vorst, baasje bij RTL openlijk heeft aangegeven woke te zijn en zo ook dat hele RTL zie je dit doordrenkt door de hele RTL organisatie. Nu ook bij GTST. De contractverlenging is er niet zomaar gekomen, als het maar meer maatschappelijk betrokken wordt en dus meer woke gaat zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat vond ik dan wel weer het toppunt! Het is ook een mode dingetje geworden om maar te deugen. Bij Netflix series en films zie je niets anders gebeuren.
Allemaal cabaretteketet!
  dinsdag 25 februari 2025 @ 13:25:03 #105
201761 phpmystyle
pi_216828579
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:23 schreef freaky40 het volgende:
Sinds Peter van de Vorst, baasje bij RTL openlijk heeft aangegeven woke te zijn en zo ook dat hele RTL zie je dit doordrenkt door de hele RTL organisatie. Nu ook bij GTST. De contractverlenging is er niet zomaar gekomen, als het maar meer maatschappelijk betrokken wordt en dus meer woke gaat zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat vond ik dan wel weer het toppunt! Het is ook een mode dingetje geworden om maar te deugen. Bij Netflix series en films zie je niets anders gebeuren.
Dit is serieus beleid ook nog?
pi_216828585
Klopt, dat is niet eens een aanname meer, dat is gewoon een feit omdat je het ziet gebeuren gewoon.
Allemaal cabaretteketet!
  dinsdag 25 februari 2025 @ 13:36:07 #107
201761 phpmystyle
pi_216828702
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:25 schreef freaky40 het volgende:
Klopt, dat is niet eens een aanname meer, dat is gewoon een feit omdat je het ziet gebeuren gewoon.
Minder kijkcijfers en lagere omzet en dus winst zullen ervoor zorgen dat de zeilen wordt bijgesteld naar gelang van de windrichting.
pi_216836238
SPOILER
pi_216836251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 00:57 schreef Niels_ het volgende:
SPOILER
Klopt, het slaat door in het ene woke/inclusief verhaallijntje naar de andere.
SPOILER
Allemaal cabaretteketet!
pi_216838447
Op GTSTcourant en aanverwante FB-pagina zijn de reageerders blijkbaar ook helemaal klaar met de vloggende pubers / Gen-Z-ers. Een bezigheid die volgens de schrijvers blijkbaar erg hip en trendy is onder de zo gewenste doelgroep van kijkers. In wat voor wereld leven die schrijvers :')
Ik heb mijn toevlucht op Videoland maar genomen op de oudere classics. Wat een genot om naar te kijken qua verhaallijnen.
pi_216839983
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 00:59 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Klopt, het slaat door in het ene woke/inclusief verhaallijntje naar de andere.
SPOILER
Je hebt niets aan ankers als ze zwalkende verhaallijnen en persoonlijkheden krijgen. Linda hoort ook bij de golden era en is nu ook allerminst een anker. Wat mij betreft halen ze juist zo min mogelijk karakters terug voor langere tijd, omdat dat ze toch alleen maar verpest. Alleen Julian is succesvol omdat die is geïntroduceerd met een goed achtergrondverhaal, relaties enzovoort.

Wat dat betreft vind ik het juist leuk dat Robert en Jef zo nu en dan voor een paar dagen terugkomen. Dat is vrij realistisch gezien de afstand waar ze wonen en de band die ze met Laura hebben.
't Echte en 't ware!
pi_216840155
Vind ik niet. Je hebt ze juist nodig. Maar Linda zit er nu al zo lang in, die mag er wel eens uitgeschreven worden.
Allemaal cabaretteketet!
pi_216840456
Ik wil vooral heel graag dat Sam vertrekt. Wat een slechte actrice, zeg.
pi_216841308
Ik vind haar een vervelende verhaallijn hebben ook omdat het weer zo overdreven maatschappelijk betrokken moet zijn en alle issues die er spelen maar nagebootst moeten worden in een wat ooit een soap was, dat is het gekke er van. Ik vond haar altijd wel leuk, maar die Sam is verleden tijd.
Denk overigens dat ik hier ook maar eens ga starten vanaf aflevering 1 van GTST bij de GTST Classics als ik weer wat meer ruimte heb. Ik heb die afleveringen nog nooit gezien want ben pas in 1994 GTST gaan volgen.
Allemaal cabaretteketet!
pi_216843064
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 14:35 schreef freaky40 het volgende:
Ik vind haar een vervelende verhaallijn hebben ook omdat het weer zo overdreven maatschappelijk betrokken moet zijn en alle issues die er spelen maar nagebootst moeten worden in een wat ooit een soap was, dat is het gekke er van. Ik vond haar altijd wel leuk, maar die Sam is verleden tijd.
Denk overigens dat ik hier ook maar eens ga starten vanaf aflevering 1 van GTST bij de GTST Classics als ik weer wat meer ruimte heb. Ik heb die afleveringen nog nooit gezien want ben pas in 1994 GTST gaan volgen.
Heb dat ook gedaan, lekker vanaf t begin *O*
Pas dan merk je hoe leuk en spannend de verhalen toen waren.
Gewoon lekker kijken naar schurken als Onno P Wassenaar, Herman Hogendoorn en Lisette de boer :D
pi_216843227
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 13:28 schreef DeKleineOnbekende het volgende:
Ik wil vooral heel graag dat Sam vertrekt. Wat een slechte actrice, zeg.
Vind dat ze het wel goed doet eerlijk gezegd. Alleen de verhaallijn is wel heel suf natuurlijk.
pi_216846963
Langdradig vooral, liep als een rode draad door de aflevering. Daar nemen ze dan wel weer de tijd voor maar andere verhaallijntjes worden afgekapt en worden delen van de storytelling gemakshalve maar overgeslagen.
Allemaal cabaretteketet!
  donderdag 27 februari 2025 @ 00:26:41 #118
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_216848998
Ze probeerden het wel met oa die kostschool erin te benoemen. Maar het strookt verder totaal niet met Sam’s eerdere vaste rol toen was ze altijd heel druk en energiek maar nooit agressief in tegendeel. En Bill werd opeens in een retcon neergezet als alcoholist.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_216849144
SPOILER
  donderdag 27 februari 2025 @ 02:29:28 #120
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_216849149
SPOILER
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  vrijdag 28 februari 2025 @ 20:02:48 #121
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_216867376
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 02:29 schreef Dr.Mikey het volgende:
SPOILER
SPOILER
Verder vind ik het nog steeds amusant om te kijken hoor :+
pi_216870365
Ik had niet gedacht dat ik mij deze week nog eens moest opwinden om de huidige koers van GTST. Gewoon, even een weekje geen rant van mijn kant en rustig het weekend in gaan om pas volgende week mijn gedachten te uiten over hoe ze het grootse verjaardagsfeest van Laura aanpakken. Maar helaas... Enter RTL Boelefart met een item over de verhaallijn van Elisa met quotes van Idse Grotenhuis:

GTST komt met één van de heftigste verhaallijnen ooit: 'Ligt heel gevoelig'

Uiteraard draait de pr-outlet van RTL genaamd Boulevard weer op volle toeren met dit soort teksten alsof ze de reclamecampagne van Goudkust naar de kroon willen steken. Maar goed, dit was al zo bij het verhaal rond de stilgeboorte van Jasmijn, de leukemiediagnose van Nola, de komst van Juweeltje en de bitterballenfraude in De Koning, dus daar kijk ik niet gek van op. Die flutredacteurtjes zullen het al heftig vinden als Bing eens geen gezicht trekt alsof ie ter plekke moet schijten.
Nee, het ergste van dit hele pr-praatje zijn de quotes van Idse Grotenhuis, die nog maar even benadrukt hoe hij soap ziet:

quote:
"Het is voor ons altijd belangrijk om maatschappelijke thema's te vertellen, naast natuurlijk ook wat luchtige entertaining verhaallijnen."
Blijkbaar ziet hij een soap als een uit de kluiten gewassen compilatie van Postbus 51-spotjes met daar tussendoor nog wat luchtig entertainment, zoals een karaokeavond in De Koning, 50-plusser Linda die zich als een onzekere puber gedraagt, of simpelweg het reclameblok.
Laat ik toch altijd gedacht hebben dat het juist andersom was, dat soap bedoeld was om de kijker voornamelijk te entertainen en af te leiden van de grotere zorgen in de wereld om ons heen. En als daar af en toe een verhaallijn in voorkomt die wat schuurt tegen een maatschappelijk issue is dat geen probleem, maar het is dan maar één verhaallijntje tussen vier anderen die gaan van een opbloeiende romance tussen twee jongvolwassenen tot een doorgedraaide non die iemand op een brandstapel werpt. Of, om een voorbeeld uit het rijke soapoeuvre van Idse aan te halen: een doorgedraaide boswachter die met grof geweld een baby ontvoert, zich volhangt met explosieven en hemzelf én de baby voor de ogen van de moeder wil opblazen in de duinen (hoi Goudkust).

Ben ik er op tegen om maatschappelijke issues aan te kaarten in een soapserie? Integendeel, dat wordt al gedaan sinds het genre is uitgevonden. Sterker nog: een Shakespeare-stuk als Romeo & Juliet kun je in wezen bestempelen als een maatschappelijk relevant verhaal, zeker voor de tijd waarin het zich afspeelde. Waar het mij om gaat is dat je als makers niet uit het oog moet verliezen wat het genre is waar je voor werkt. In dit geval is dat soap, en dat is in de eerste plaats entertainment. Helaas moeten we daarvoor niet bij iemand als Idse Grotenhuis zijn, want als een verhaallijn geen maatschappelijk haakje heeft raken hij en de sublieme schrijvers in paniek en weten ze niet hoe ze het moeten voorzetten of beëindigen. Zodoende wordt een personage als Tamara ineens een dievegge met ninjaskills, verdwijnt ze als een dief in de nacht en wordt haar verhaallijn van vijf maanden beëindigd met Merel die in een busje gesleurd wordt, tijdens het reclameblok off-screen een volledige bekentenis kan opnemen en in de volgende scène alweer doodleuk een biertje bestelt in De Koning. Is dat dan luchtig en entertaining? Nee, dat is lui en ergerniswekkend.

Maar goed, het voorbeeld van 'busje komt zo' sluit eigenlijk naadloos aan op de volgende quote van maatschappelijk werker creatief producent It's his Grootheidswaanzin:

quote:
"Een verhaallijn is geslaagd op het moment dat er over gesproken wordt. In ieder geval dat ze er zó op reageren dat het hun geraakt heeft."
Dus als wij massaal met kritiek reageren op de uiterst luie en ergerniswekkende wijze waarop ze hun luchtige en entertaining verhaallijnen resoluut afkappen - zoals dus met Tamara, maar ook met de verhaallijn rond Bart of Rosie die ineens in het luchtledige zijn verdwenen, of matchfixer slash paardenstrontschepper Raoul die ineens off-screen vermoord werd en waarvan de moordzaak ineens off-screen was opgelost - dan zijn die alsnog geslaagd volgens de theorie van meneertje Grotenhuis. Immers reageren wij er op dat het ons geraakt heeft, daar gaat het bottom line om. Dat dat op een negatieve manier is omdat we ons als langjarige fans verbazen over het werkelijk treurige dieptepunt dat de serie inmiddels bereikt heeft op inhoudelijk vlak, dat maakt geen donder uit. Er wordt gereageerd en pr-machine Boulefart maakt er toch wel een jubelend item over, dat is wat telt. Hoezee!

En zijn die "altijd belangrijke" maatschappelijke verhaallijnen nou zo goed opgestart, ontwikkeld en afgerond? Laura komt met haar Parkinson al twee seizoenen niet verder dan gedoe als ze haar medicatie weer eens is vergeten, het huiselijk geweld van Sam komt vanuit het niets en zonder écht goede reden, Nola is na een half jaar sippen over haar leukemie ineens in remissie en prompt een verwende vlogkoningin, en het racisme rond Elisa zal uiteindelijk een stille dood sterven voor het volgende maatschappelijke issue wat er plompverloren in wordt geschreven. Nee, dit zijn écht geslaagde verhaallijnen hoor.
Het laatste echt goede verhaal rond een maatschappelijk issue was de stilgeboorte van Jasmijn, en dat komt ook voornamelijk door het spel van Bertrie Wieringa die er 200% voor ging.

Ergens had ik de hoop dat we met het vertrek van Rohan Gottschalk wel klaar waren met de overvloed aan maatschappelijk relevante thema's in een soapserie, want hij maakte er al een sport van om zoveel mogelijk hokjes af te vinken. Maar blijkbaar willen mensen als It's his Grootheidswaanzin en Blaadje Blanco met hun amper werkende voelsprieten die sport naar een nog hoger niveau tillen. Het enige verschil is: met Rohan en zijn raadselachtige geraaskal konden we er tenminste nog om lachen.

Alsof het een luchtige en entertaining verhaallijn betrof.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
  vrijdag 28 februari 2025 @ 23:08:25 #123
346653 Ceviche
pi_216871405
@PeterKelder
Ik ben het helemaal eens met je rant maar ik moet het toch weten: waarom noem je die ene Juweeltje? Ze heet toch Bisou? Want Bisou betekent kus en juweel zou dan bijou zijn. Het is nog even cringe, daar niet van.
Of heb ik iets gemist?

Hoe is die verhaallijn van Ludo en Raoul en de bebloede mouw eigenlijk afgelopen? Ik weet het niet meer zeker maar in mijn herinnering ging het zo: Janine had dat bloed laten onderzoeken en dat was van een mens, toch? En Ludo ging off screen naar de politie en toen kwam hij terug, en zei hij dat alles was opgelost en hij niet meer verdacht werd door de politie. Janine vertrouwde het toch niet? En dat was het?

Of was het geen materiaal voor een podcast dus boeide het haar niet meer ofzo :')
  vrijdag 28 februari 2025 @ 23:10:28 #124
346653 Ceviche
pi_216871452
Ik snap trouwens niet dat Nola een half jaar leukemie heeft, pas na 5,5 maand bedenkt iemand dat een pruik misschien wel handig is, ze kopen er gelijk 30, 2 weken later is de kanker alweer genezen maar die pruikenverhaallijn is wel leuk dus ze draagt nog een jaar lang een pruik?
pi_216871998
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2025 23:08 schreef Ceviche het volgende:
@:PeterKelder
Ik ben het helemaal eens met je rant maar ik moet het toch weten: waarom noem je die ene Juweeltje? Ze heet toch Bisou? Want Bisou betekent kus en juweel zou dan bijou zijn. Het is nog even cringe, daar niet van.
Of heb ik iets gemist?
Je slaat eigenlijk zelf al de spijker op de kop. Jij schrijft het met een S, een ander weer met een Z. Zo staat het in de gidsteksten als Bizou, maar in de ondertiteling op Videoland als Bisou. En als haar naam volgende week geschreven wordt als Bison kijk ik er niet gek van op. Dus noem ik haar Juweeltje, want dat kun je tenminste maar op één manier schrijven :P

En stiekem zit ik gewoon te wachten tot de sublieme schrijvers ineens denken "hè, is er een karakter met de naam Juweeltje?" en die ineens haar opwachting maakt. Liefst middels een maatschappelijk thema ;)

quote:
Hoe is die verhaallijn van Ludo en Raoul en de bebloede mouw eigenlijk afgelopen? Ik weet het niet meer zeker maar in mijn herinnering ging het zo: Janine had dat bloed laten onderzoeken en dat was van een mens, toch? En Ludo ging off screen naar de politie en toen kwam hij terug, en zei hij dat alles was opgelost en hij niet meer verdacht werd door de politie. Janine vertrouwde het toch niet? En dat was het?

Of was het geen materiaal voor een podcast dus boeide het haar niet meer ofzo :')
Dat was het wel zo ongeveer, ja. Als Raoul nou een slepende ziekte had gehad waren we nu waarschijnlijk aan het kijken naar Ludo die zijn 'goede vriend' een manage cadeau doet, of zoiets. Dan was zijn uiteindelijke dood alsnog afgeraffeld (Raoul die off screen van een paard valt of zo) maar was het niet behandeld als een luchtige entertaining verhaallijn tussendoor :')
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')