abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216496095
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 13:04 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ach het is gewoon mijn mening gebaseerd op het sektarische gedrag van jou.
Welk sektarisch gedrag van mij?

quote:
Misschien zit ik er wel naast hoor. Als je van mening bent dat jullie sekte de bijbel beter begrijpen dan anderen,
Moet je per se denken dat je de bijbel minder goed begrijpt dan anderen dan? Waarom? Deug je anders niet?

quote:
de bijbel aanpast om je eigen haatdragende leer aan op te hangen,
Wij gebruiken uitsluitend standaardbijbels

quote:
de bijbel misbruikt om mensen, die notabene in de basis een soortgelijk geloof hebben, uit te maken voor satanisch,
Een boom herken je aan zijn vruchten, maar wij richten ons niet specifiek op personen, maar op instituten, doctrines, leerstellingen, en dan specifiek die in de bijbel worden aangewezen. Als wij mensen zouden haten, zouden we niet aan missiewerk doen, ziekenhuizen bouwen, noodhulp leveren, onderwijs verstrekken, enzovoorts.

quote:
decennia lang mensen uitsluit op basis van huidskleur en zelfs zo ver gaat om een organisatie te sponsoren die mensen om hun huidskleur vermoord,
We hadden al bevestigd dat dit geen universeel kerkbeleid was maar uitzondering in een heel specifieke regio

quote:
vrouwen uit de kerk verband omdat ze van hun man willen scheiden,
Niks van teruggevonden. In officieel beleid is scheiden geen reden om het lidmaatschap te annuleren

quote:
denkt dat er een complot binnen jullie eigen sekte is om jullie sekte van binnenuit aan te vallen
Nooit van Judas gehoord blijkbaar

quote:
en van mening bent dat God jullie sekte heeft opgericht
Wie anders? Satan?

quote:
dan is er toch wel iets met dat boek aan de hand dat jullie sekte wel heel erg op jullie zelf lijken te betrekken.
Onbegrijpelijke wartaal

quote:
Maar misschien zit ik er wel naast hoor. Misschien heb je iets de Donald Duck gelezen waardoor je zo van lotje getikt bent geraakt.
Je zit er inderdaad naast, op heel veel punten. De enige die ik zie die haat heeft, ben jij zelf.

quote:
Op basis van een dogma waarmee je tegelijkertijd God allerlei moordpartijen in de schoenen schuift
Je bedoelt het idee dat wat in de bijbel staat betrouwbaar is? Is dat uniek aan de ZDA-kerk denk je?

quote:
een vaag verband leggen met het volk van God en alle mensen
Vaag? Omdat ik zeg dat God schepper is van de hele mensheid en een messias voor de hele mensheid beloofd heeft? Wat precies is daar vaag aan?

quote:
terwijl je aan de andere kant van mening bent dat alleen de niet-corrupte leden van jullie sekte uiteindelijk gezegend zullen worden gaat erbij mij niet in.
Heb ik die mening ooit geuit dan? Of moet ik dit maar als een waanvoorstelling in jouw nogal verwarde geest beschouwen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-01-2025 17:31:57 ]
pi_216496243
Wat betreft de profeties zoals wij die begrijpen en zoals de Joden die begrepen: Josephus vertelt dat toen Alexander de Grote Jeruzalem betrad, hem het boek van Daniël werd gepresenteerd en hem werd laten zien dat een Griekse koning de Meden en Perzen zou verslaan.

[11.336] And when he had said this to Parmenion, and had given the high-priest his right hand, the priests ran along by him, and he came into the city. And when he went up into the temple, he offered sacrifice to God, according to the high-priest's direction, and magnificently treated both the high-priest and the priests.

[11.337] And when the Book of Daniel was showed him wherein Daniel declared that one of the Greeks should destroy the empire of the Persians, he supposed that himself was the person intended. And as he was then glad, he dismissed the multitude for the present.

But the next day he called them to him, and bid them ask what favors they pleased of him;

[11.338] whereupon the high-priest desired that they might enjoy the laws of their forefathers, and might pay no tribute on the seventh year. He granted all they desired. And when they asked him that he would permit the Jews in Babylon and Media to enjoy their own laws also, he willingly promised to do hereafter what they desired.

Toen Alexander dat te horen kreeg, was hij ervan overtuigd dat hij zelf die koning was.

Waarom zouden de Joden nu uitgerekend het boek van Daniël en die profetie over de Grieken en de Meden-Perzen hebben laten zien?

Omdat zij er ook in geloofden dat Alexander de Grote die Griekse koning was die Daniël in een visioen had gezien, zij begrepen die 'vage' profetie heel goed:

19En hij zei: Zie, ik laat u weten wat er zal gebeuren aan het einde van deze periode van gramschap, want op de vastgestelde tijd zal het einde er zijn.
20De ram met de twee hoorns die u gezien hebt, dat zijn de koningen van Medië en Perzië.
21En de harige geitenbok is de koning van Griekenland, en de grote hoorn die tussen zijn ogen zat, dat is de eerste koning.

Dit was dus volgens de Joden zelf Alexander de Grote. Zij begrepen toen heel goed hoe die profeties bedoeld waren.

We lezen daarna dan ook dat het Griekse rijk na de dood van Alexander in vieren uiteen zou vallen, precies zoals ook gebeurd is:

22En dat die afbrak en er vier voor in de plaats kwamen: vier koninkrijken zullen uit dat volk ontstaan, maar zonder de kracht ervan.

Daarna zou een vierde groot rijk opstaan dat 'niet door eigen kracht' groot zou worden, en dat 'tegen de Vorst der vorsten' zou opstaan, dat met 'slinkse streken' en 'sluwheid' 'machtigen te gronde zou richten, en ook het 'heilige volk', en dat deze macht 'niet door mensenhanden afgebroken' zou worden, maar door God zelf.

23Aan het einde van hun koningschap,
wanneer de afvalligen de maat hebben volgemaakt,
zal er een meedogenloze koning opstaan,
bedreven in slinkse streken.
24Zijn kracht zal groot worden, maar niet door eigen kracht.
Op wonderlijke wijze zal hij verderf aanrichten,
het zal hem gelukken, hij zal het doen.
Machtigen zal hij te gronde richten,
ook het heilige volk.
25Door zijn sluwheid
zal hij het bedrog onder zijn hand doen slagen.
Hij zal zich in zijn hart verheffen.
In hun zorgeloze rust zal hij velen te gronde richten.
Ja, tegen de Vorst der vorsten zal hij opstaan,
maar zonder mensenhand zal hij gebroken worden.
26Wat betreft het visioen van de avond en de morgen,
wat gezegd is, dat is de waarheid.
En u, houd het visioen geheim,
want er komen nog vele dagen vóór het gebeuren zal.

De geschiedenis heeft laten zien dat na het Griekse rijk en het uiteenvallen daarvan in 4 kleinere rijken, het Romeinse rijk het volgende wereldrijk werd.

Ook dit is geen 'sekte-achtige' interpretatie, dit is ook wat de vroege hervormers al geloofden. Ter illustratie: op de gevel van het stadhuis van Neuremberg is deze profetie in steen vastgelegd, met beelden van de eerste 2 rijken, Babylon en Medo-Perzië, en de volgende 3: de Grieken, Heidens Rome en Pauselijk Rome:

Links Nebuchadnezzar, rechts Cyrus de grote:

Links Alexader de Grote, rechts Julius Caesar, met naast hem een 'verschrikkelijk beest' met 10 hoorns, pluw een kleine hoorn met een gezicht erop:

De interpretatie van onze kerk komt dus overeen met wat de Joden al geloofden in de tijd van Alexander de Grote, en later de hervormers van de 16e eeuw. Wat zou daartussenin zijn geloofd onder Christenen die niet aan Rome onderworpen waren?

Het Romeinse rijk is nooit volledig verdwenen, maar van een heidens Rome in een pauselijk Rome veranderd, en dat bestaat nog steeds.

De profetie loopt dus gewoon nog steeds op schema en alles wat ik zeg over de RKK is ermee in overeenstemming.

Hier is niets vaags aan. Als de Joden van toen het konden begrijpen, kunnen wij dat ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-01-2025 18:21:26 ]
pi_216496619
Cyrus / Kores idem, die was volgens de profetieën bij naam genoemd en werd bewogen om de joden te laten gaan. Wat zegt de seculiere geschiedenis hierover?
Daniel 11 zou ook al vervuld zijn in Antiochus Epifanes.

[ Bericht 9% gewijzigd door Alarmonoff op 31-01-2025 18:08:17 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216496727
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 18:03 schreef Alarmonoff het volgende:
Cyrus / Kores idem, die was volgens de profetieën bij naam genoemd en werd bewogen om de joden te laten gaan. Wat zegt de seculiere geschiedenis hierover?
Daniel 11 zou ook al vervuld zijn in Antiochus Epifanes.
Cyrus werd inderdaad een type van de messias die het volk van God uit Babylon zou bevrijden, zoals de werkelijke messias Gods volk aan het einde der tijden definitief uit het anti-typische Babylon bevrijdt.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 18:27:30 #55
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216496854
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 16:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welk sektarisch gedrag van mij?

Haat verspreiden tegenover andersgelovigen. Jezelf als een betere gelovige zien dan andere gelovigen. De katholieke kerk en daarmee al haar volgelingen als satanisch zien. Klakkeloos de mening van prominente leden binnen jullie sekte overnemen. Geen eigen mening hebben. Bronnen gebruiken die alleen uit jouw sekte komen en dan nog uitsluitend die van de niet-corrupte leden.

[..]
quote:
Moet je per se denken dat je de bijbel minder goed begrijpt dan anderen dan? Waarom? Deug je anders niet?
Ja dat moet perse. De boeken zijn immers niet voor ons geschreven. Het is wel erg arrogant en misplaatst om te denken dat wij de boeken beter begrijpen dat de toehoorder voor wie de boeken oorspronkelijk geschreven zijn. Straks krijg je nog van die sekte-gekkies die denken dat er van alles in geprofeteerd wordt over toekomstige tijden of er in lezen dat je andere gelovigen moet haten en voor satanisch uit moet maken.

[..]
quote:
Wij gebruiken uitsluitend standaardbijbels
Dat wil niet zeggen dat jullie deze bijbel niet aanpassen aan jullie gedachtegoed. Heel dat 1844 fantasietje heeft geen bijbelse grond. Ik heb dat eerder aan alle kanten ontkracht. Toch denk je het in de bijbel te lezen.

[..]
quote:
Een boom herken je aan zijn vruchten, maar wij richten ons niet specifiek op personen, maar op instituten, doctrines, leerstellingen, en dan specifiek die in de bijbel worden aangewezen. Als wij mensen zouden haten, zouden we niet aan missiewerk doen, ziekenhuizen bouwen, noodhulp leveren, onderwijs verstrekken, enzovoorts.
Hamas haat Israel ook en bouwt ook ziekenhuizen.

quote:
We hadden al bevestigd dat dit geen universeel kerkbeleid was maar uitzondering in een heel specifieke regio

Tja, datzelfde geldt voor de inquisitie van de Roomse kerk. Maar zij zijn wel satanisch. Maar als jullie kerk de KKK decennia lang sponsort dan bedek je dat met de mantel der liefde. Dubbele moraal.

quote:
[..]
Niks van teruggevonden. In officieel beleid is scheiden geen reden om het lidmaatschap te annuleren
[..]

Tja, als je alleen bronnen gebruikt van niet-corrupte leden van de adventsekte dan zal je niet snel iets vinden.

quote:
Nooit van Judas gehoord blijkbaar
Geen reden om eigen leden te wantrouwen op het moment dat ze iets zeggen dat niet in het straatje van Veith past.

quote:
[..]
Wie anders? Satan?
[..]
Je moet wel erg van het padje af zijn als je werkelijk denkt dat God jullie sekte heeft opgericht.

quote:
Onbegrijpelijke wartaal

Nee gewoon de waarheid.

[..]
quote:
Je zit er inderdaad naast, op heel veel punten. De enige die ik zie die haat heeft, ben jij zelf.
Daar kun je niet over oordelen.

[..]
quote:
Je bedoelt het idee dat wat in de bijbel staat betrouwbaar is? Is dat uniek aan de ZDA-kerk denk je?
Nee, dat zeg ik toch niet.

[..]
quote:
Vaag? Omdat ik zeg dat God schepper is van de hele mensheid en een messias voor de hele mensheid beloofd heeft? Wat precies is daar vaag aan?
Nee omdat je zei dat de bijbel voor iedereen is vanwege die tekst uit Genesis.

quote:
0s.gif [b]Op
Heb ik die mening ooit geuit dan? Of moet ik dit maar als een waanvoorstelling in jouw nogal verwarde geest beschouwen?
Kies zelf maar. Ik herken een boom aan z'n vruchten
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216496864
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 18:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Cyrus werd inderdaad een type van de messias die het volk van God uit Babylon zou bevrijden, zoals de werkelijke messias Gods volk aan het einde der tijden definitief uit het anti-typische Babylon bevrijdt.
Isa 45:1-4 Thus saith the LORD to his anointed, to Cyrus, whose right hand I have holden, to subdue nations before him; and I will loose the loins of kings, to open before him the two leaved gates; and the gates shall not be shut; 2 I will go before thee, and make the crooked places straight: I will break in pieces the gates of brass, and cut in sunder the bars of iron: 3 And I will give thee the treasures of darkness, and hidden riches of secret places, that thou mayest know that I, the LORD, which call thee by thy name, am the God of Israel. 4 For Jacob my servant's sake, and Israel mine elect, I have even called thee by thy name: I have surnamed thee, though thou hast not known me.

13 I have raised him up in righteousness, and I will direct all his ways: he shall build my city, and he shall let go my captives, not for price nor reward, saith the LORD of hosts.

Hier vergeleken ze Trump mee, maar die lijkt meer op Caesar.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_216497014
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 18:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Haat verspreiden tegenover andersgelovigen. Jezelf als een betere gelovige zien dan andere gelovigen. De katholieke kerk en daarmee al haar volgelingen als satanisch zien. Klakkeloos de mening van prominente leden binnen jullie sekte overnemen. Geen eigen mening hebben. Bronnen gebruiken die alleen uit jouw sekte komen en dan nog uitsluitend die van de niet-corrupte leden.
Werkelijk niets hiervan klopt, maar goed, als jij dat gelooft, moet je dat zelf weten

quote:
Ja dat moet perse. De boeken zijn immers niet voor ons geschreven. Het is wel erg arrogant en misplaatst om te denken dat wij de boeken beter begrijpen dat de toehoorder voor wie de boeken oorspronkelijk geschreven zijn. Straks krijg je nog van die sekte-gekkies die denken dat er van alles in geprofeteerd wordt over toekomstige tijden of er in lezen dat je andere gelovigen moet haten en voor satanisch uit moet maken.
Waar lees je dat de boeken niet 'voor ons' zijn geschreven?

quote:
Dat wil niet zeggen dat jullie deze bijbel niet aanpassen aan jullie gedachtegoed. Heel dat 1844 fantasietje heeft geen bijbelse grond. Ik heb dat eerder aan alle kanten ontkracht. Toch denk je het in de bijbel te lezen.
Dat heeft wel een bijbelse grond, je hebt niets ontkracht, en wij passen de bijbel niet aan

quote:
Hamas haat Israel ook en bouwt ook ziekenhuizen.
Onzinvergelijking

quote:
Tja, datzelfde geldt voor de inquisitie van de Roomse kerk. Maar zij zijn wel satanisch. Maar als jullie kerk de KKK decennia lang sponsort dan bedek je dat met de mantel der liefde. Dubbele moraal.
Dat doen we niet

quote:
Tja, als je alleen bronnen gebruikt van niet-corrupte leden van de adventsekte dan zal je niet snel iets vinden.
Het is geen kerkbeleid

quote:
Geen reden om eigen leden te wantrouwen op het moment dat ze iets zeggen dat niet in het straatje van Veith past.
Wel als ze je ten val willen brengen met een kus

quote:
Je moet wel erg van het padje af zijn als je werkelijk denkt dat God jullie sekte heeft opgericht.
God heeft inderdaad deze beweging opgericht

quote:
Nee gewoon de waarheid.
Probeer misschien een begrijpelijke zin te schrijven, dan begrijp ik ook wat je bedoelt want ik kan er geen touw aan vastknopen

quote:
Daar kun je niet over oordelen.
Ik vind jou erg hatelijk overkomen door de dingen die je tegen mij zegt. Ik heb zelden iemand zo vervelend, hatelijk en agressief tegen mij tekeer zien gaan. En ik heb heel wat rare, agressieve mensen in mijn leven meegemaakt, letterlijk sociopaten. Het gevoel dat ik bij jou krijg, is heel negatief en duister.

quote:
Nee, dat zeg ik toch niet.
Wat is er dan relevant aan je zgn moordpartijen? God oordeelt mensen. Jou en mij ook.

quote:
Nee omdat je zei dat de bijbel voor iedereen is vanwege die tekst uit Genesis.
Dat is 'ie ook. Waarom zou 'ie dat niet zijn? Daar heb je nog geen enkele reden voor geven. Jij verwart steeds affirmaties zonder onderbouwing met 'uitleggen' en 'ontkrachten'.

quote:
Kies zelf maar. Ik herken een boom aan z'n vruchten
Ook bij jezelf?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-01-2025 18:55:08 ]
pi_216497071
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 18:29 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Isa 45:1-4 Thus saith the LORD to his anointed, to Cyrus, whose right hand I have holden, to subdue nations before him; and I will loose the loins of kings, to open before him the two leaved gates; and the gates shall not be shut; 2 I will go before thee, and make the crooked places straight: I will break in pieces the gates of brass, and cut in sunder the bars of iron: 3 And I will give thee the treasures of darkness, and hidden riches of secret places, that thou mayest know that I, the LORD, which call thee by thy name, am the God of Israel. 4 For Jacob my servant's sake, and Israel mine elect, I have even called thee by thy name: I have surnamed thee, though thou hast not known me.

13 I have raised him up in righteousness, and I will direct all his ways: he shall build my city, and he shall let go my captives, not for price nor reward, saith the LORD of hosts.

Hier vergeleken ze Trump mee, maar die lijkt meer op Caesar.
We zullen het zien de komende jaren.
pi_216497375
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 00:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Weet je trouwens waarom ik vooral heel, heel, heel, veel moeite heb met Veith's video?

Pak die eerste er nog eens bij en pauzeer op 39.47.

Wat staat daar?

Dat kerkvader Origenes UITDRUKKELIJK ONTKENDE dat Jezus voor de mensheid geofferd is, niet zijn ziel en niet zijn lichaam.

Daarna begint hij over hoe er een schijn-Jezus stierf en presto: gnostiek.

Ik kan hele volumes van Origenes hier neerplempen, maar laat ik volstaan met dit:

"For the ancients, sheep, he-goats, cattle, and birds were killed and fine wheat flour was moistened. For you, the Son of God was killed. How could it please you to sin again? And yet, lest these things not so much build up your souls for virtue as cast them down to despair, you heard how many sacrifices there were in the Law for sins. Now hear how many are the remissions of sins in the gospel."

"For when he was suspended on the wood, the dispensation of the flesh was finished; rising from the dead, he ascended to heaven where again his fiery nature is evident."

"Such great things, then, He is, the Paraclete, the atonement, the propitiation, the sympathizer with our weaknesses, who was tempted in all human things, as we are, without sin; and in consequence He is a great High-Priest, having offered Himself as the sacrifice which is offered once for all, and not for men only but for every rational creature."

"Because He is a sacrificial victim, He becomes, by the pouring out of His blood, a propitiation in that He gives remission of past sins. Such propitiation, however, comes to each believer by the path of faith... It is certain that propitiation was fulfilled by the pouring out of the sacred blood."

"This slain lamb has been made, according to certain hidden reasons, a purification for the whole world; for which, according to the Father's love to man, He submitted to death purchasing us back by His own blood from him who had got us in his power, sold under sin."

"He would not have done unless He had possessed... boundless love for us, and this is true both of our Lord Jesus Christ Himself in dying for the ungodly, and of God the Father in giving His only-begotten Son for the redemption of the ungodly"

"But now Christ died for us, and how, since he was the Lamb of God, he bore the sin of the world and carried our weaknesses and suffered for us"

Zo maar wat grepen uit de werken van Origenes.

Als je zó moet liegen om een punt te maken, moet je me niet euvel duiden dat ik deze man op dit gebied volstrekt niet serieus neem.
Ten eerste: je hebt 1 citaat uit de hele video gepakt dat niet eens echt relevant is voor het onderwerp van de video (bijbelversies vergelijken), en op basis daarvan heb je zogenaamd 'de hele video ontkracht'. Sorry maar dat is lachwekkend opscheppend

Het citaat dat je aanhaalt komt uit het volgende werk:

OUR AUTHORIZED BIBLE VINDICATED
BENJAMIN G. WILKINSON, PH.D.
DEAN OF THEOLOGY,
WASHINGTON MISSIONARY COLLEGE
TAKOMA PARK, D.C.
WASHINGTON D.C
JUNE, 1930

Het biedt een overzicht van aanpassingen + commentaar erop in de nieuwe bijbelversies gebaseerd op het gereviseerde Griekse NT van Westcott en Hort die zich vnl. hadden gebaseerd op Sinaiticus en Vaticanus, ten opzichte van de KJV. Het hele werk is hier te lezen: https://media.sabda.org/alkitab-8/LIBRARY/WLK_ABVI.PDF

Het citaat staat op p. 85:

"The phrase “through His blood” is not found in either the Jesuit or
American Revised Versions; its omission can be traced to Origen (200
A.D.), who expressly denies that either the body or soul of our Lord was
offered as the price of our redemption."

De auteur geeft geen referentie of uitleg wat hij hier precies bedoelt. Dus dan moeten we Origens werk lezen om te proberen te begrijpen wat hij bedoelt.

Wat hier van belang is, is dat de auteur zelf een protestantse Christen is met protestantse denkbeelden over de verlossingsleer. Voor hem was Jezus volledig mens en volledig God, en was zijn dood plaatsvervangend om de straf die zondaars voor hun zonden verdienen op zich te nemen, zodat die zondaars die straf niet meer hoeven te ondergaan. Wij geven onze schuld aan Jezus die ervoor sterft, en krijgen Jezus' rechtvaardigheid ervoor terug. Het bloed is daarbij essentieel, want zonder offer van bloed is er geen vergeving van zonden, want het leven zit in het bloed, en de straf voor de zonde is de dood.

Ik ga er dus van uit dat de auteur uitspraken van Origen op basis van die doctrine heeft beoordeeld.

Nu is het voor mij geen doen om nu even alle werken van Origen te lezen, sowieso omdat het volgens sommige bronnen niet eens duidelijk is welke eigenlijk van Origen waren en welke niet origineel zijn van hem, omdat hij tot ketter is verklaard en veel van zijn werken verbrand zijn, maar ik heb mijn best gedaan om er een goede indruk van te krijgen op basis van wat er beschikbaar is en om te begrijpen waar de auteur nu precies naar zou kunnen verwijzen.

Hoewel de citaten die je aanhaalt zeer expliciet lijken, zijn ze ook uit hun context gehaald en zeg je er niet bij dat Origen meer de nadruk op het allegorische/spirituele van de tekst en de kruisdood van Jezus legde, en niet zozeer op de letterlijke, historische gebeurtenissen. Daarmee zeg ik niet dat hij niets van de historische gebeurtenisen geloofde, maar het is niet altijd duidelijk als hij een gebeurtenis in de bijbel beschrijft, of hij dan ook in de letterlijke voltrekking daarvan gelooft, of het meer ziet als een diepere, spirituele boodschap om een les uit te leren, zoals een morele les, waarbij de kruisdood het ultieme teken van de liefde van God is bijvoorbeeld. Origen raakte in zijn tijd al in de problemen met deze neiging om zaken te 'spiritualiseren' of tot allegorieën te reduceren, en om zijn neiging om Platonische filosofische ideeën en Christelijke ideeën te verenigen. Zo geloofde hij in een soort reïncarnatie en dat zielen steeds terug op aarde komen om hun lessen te leren, tot ze verenigd raken met God. Dat klink natuurlijk erg Hindoeïstisch, maar Grieks mysticisme, Hindoeïsme en Gnosticisme liggen dan ook in de kern dicht bij elkaar, zoals ik al vaker heb aangehaald in deze reeks en andere topics. Deze ideeën stroken uiteraard ook niet met een orthodox-protestantse opvatting van de verzoeningsleer.

Dan is er de kwestie van het einde der tijden. Origen ziet God als een 'verterend vuur' zoals ook in de brief van Petrus staat, maar concludeert vervolgens dat aan het einde der tijden 'iedereen zijn verdiende straf' krijgt, zoals hier in de Principii, boek 1, hoofdstuk 6.1 "The end of the world, then, and the final consummation, will take place when every one shall be subjected to punishment for his sins; a time which God alone knows, when He will bestow on each one what he deserves. We think, indeed, that the goodness of God, through His Christ, may recall all His creatures to one end, even His enemies being conquered and subdued.

Met deze uitspraak doet hij dus diezelfde protestantse opvatting teniet, aangezien het idee dat Jezus de straf voor zondaars heeft ondergaan en Zijn rechtvaardigheid aan diezelfde zondaars geeft zodat die niet meer gestraft hoeven te worden, nu niet meer geldt. Immers worden ze nog steeds gestraft om hen te 'reinigen'. Dit druist in tegen de opvattingen van de auteur, die onder bloedoffer verstaat dat met het bloed van Jezus je schuldige geweten schoongewassen wordt en je dus ook niet meer gestraft hoeft te worden.

Dan zijn er nog uitspraken van Origen waarin het lijkt dat hij zegt dat het lichaam van Jezus wel pijn voelde, maar zijn ziel en geest niet, en dat die niets merkten van de kruisiging en Zijn dood. Wellicht verwijst de auteur hier naar.

Dit is wat ik zo tussen mijn werk door vandaag heb kunnen vinden. Als ik sommige dingen van Origen lees, kan ik mij daar prima in vinden omdat het goed onderbouwd is en ook gebaseerd op de schriften, maar soms gaat hij ineens kanten op die toch hoogst opmerkelijk zijn.

Wat ik hier zeg, is dus niet uitputtend. Dat Origen niet dezelfde orthodox-protestantse ideeën had als de auteur van het citaat, lijkt me duidelijk. Wat hij nu precies wel geloofde, is geen consensus over, omdat het verspreid ligt over verschillende werken en nu niet de meest toegankelijke literatuur is.

Of Origen daadwerkelijk dat vers heeft aangepast, heb ik niet kunnen verifiëren. Tegelijkertijd ga ik er niet van uit dat de auteur dit zomaar uit zijn duim heeft gezogen, dus de komende tijd zal ik hier nog wel verder naar zoeken, want het is wel een interessant onderwerp.

Heeft dit nu bewezen dat 'Veith alles aan elkaar liegt'? Nee, wat mij betreft niet. Dit is 1 citaat wat hij uit een ander werk heeft overgenomen. Het was waarschijnlijk beter geweest om dit meer toe te lichten en de bron erbij te zetten, of het anders weg te laten. Maar tegelijkertijd is de impact ervan op de kwestie die wordt besproken, namelijk de mate en manier waarop de minderheidstekst die ten grondslag ligt aan de moderne reviseringen en de meerderheidstekst die ten grondslag ligt aan de Textus Receptus en afgeleide bijbels, in wezen zo klein, dat het nauwelijks relevant is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-01-2025 19:37:36 ]
  vrijdag 31 januari 2025 @ 19:34:27 #60
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497412
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ten eerste: je hebt 1 citaat uit de hele video gepakt dat niet eens echt relevant is voor het onderwerp van de video (bijbelversies vergelijken), en op basis daarvan heb je zogenaamd 'de hele video ontkracht'. Sorry maar dat is lachwekkend opscheppend

Het citaat dat je aanhaalt komt uit het volgende werk:

OUR AUTHORIZED BIBLE VINDICATED
BENJAMIN G. WILKINSON, PH.D.
DEAN OF THEOLOGY,
WASHINGTON MISSIONARY COLLEGE
TAKOMA PARK, D.C.
WASHINGTON D.C
JUNE, 1930

Het biedt een overzicht van aanpassingen + commentaar erop in de nieuwe bijbelversies gebaseerd op het gereviseerde Griekse NT van Westcott en Hort die zich vnl. hadden gebaseerd op Sinaiticus en Vaticanus, ten opzichte van de KJV. Het hele werk is hier te lezen: https://media.sabda.org/alkitab-8/LIBRARY/WLK_ABVI.PDF

Het citaat staat op p. 85:

"The phrase “through His blood” is not found in either the Jesuit or
American Revised Versions; its omission can be traced to Origen (200
A.D.), who expressly denies that either the body or soul of our Lord was
offered as the price of our redemption."

De auteur geeft geen referentie of uitleg wat hij hier precies bedoelt. Dus dan moeten we Origens werk lezen om te proberen wat hij bedoelt.

Wat van belang is, is dat de auteur zelf een protestantse Christen is met protestantse denkbeelden over de verlossingslees. Voor hem was Jezus volledig mens en volledig God, en was zijn dood plaatsvervangend om de straf die zondaars voor hun zonden verdienen op zich te nemen, zodat die zondaars die straf niet meer hoeven te ondergaan.

Ik ga er dus vanuit dat de auteur uitspraken van Origen op basis van die doctrine heeft beoordeeld.

Nu is het voor mij geen doen om nu even alle werken van Origen te lezen, sowieso omdat het volgens sommige bronnen niet eens duidelijk is welke eigenlijk van Origen waren en welke niet origineel zijn van hem, omdat hij tot ketter is verklaard en veel van zijn werken verbrand zijn, maar ik heb mijn best gedaan om er een goede indruk van te krijgen op basis van wat er beschikbaar is en om te begrijpen waar de auteur nu precies naar zou kunnen verwijzen.

Hoewel de citaten die je aanhaalt zeer expliciet lijken, zijn ze ook uit hun context gehaald en zeg je er niet bij dat Origen meer de nadruk op het allegorische/spirituele van de tekst en de kruisdood van Jezus legde, en niet zozeer op de letterlijke, historische gebeurtenissen. Daarmee zeg ik niet dat hij niets van de historische gebeurtenisen geloofde, maar het is niet altijd duidelijk als hij een gebeurtenis in de bijbel beschrijft, of hij dan ook in de letterlijke voltrekking daarvan gelooft, of het meer ziet als een diepere, spirituele boodschap om een les uit te leren, zoals een morele les, waarbij de kruisdood het ultieme teken van de liefde van God is bijvoorbeeld. Origen raakte in zijn tijd al in de problemen met deze neiging om zaken te 'spiritualiseren' of tot allegorieën te reduceren, en om zijn neiging om Platonische filosofische ideeën en Christelijke ideeën te verenigen. Zo geloofde hij in een soort reïncarnatie en dat zielen steeds terug op aarde komen om hun lessen te leren, tot ze verenigd raken met God. Dat klink natuurlijk erg Hindoeïstisch, maar Grieks mysticisme, Hindoeïsme en Gnosticisme liggen dan ook in de kern dicht bij elkaar, zoals ik al vaker heb aangehaald in deze reeks en andere topics. Deze ideeën stroken uiteraard ook niet met een orthodox-protestantse opvatting van de verzoeningsleer.

Dan is er de kwestie van het einde der tijden. Origen ziet God als een 'verterend vuur' zoals ook in de brief van Petrus staat, maar concludeert vervolgens dat aan het einde der tijden 'iedereen zijn verdiende straf' krijgt, zoals hier in de Principii, boek 1, hoofdstuk 1.2:

“For what will God consume in respect of His being fire? Shall He be thought to consume material substance, as wood, or hay, or stubble? And what in this view can be called worthy of the glory of God, if He be a fire, consuming materials of that kind? But let us reflect that God does indeed consume and utterly destroy; that He consumes evil thoughts, wicked actions, and sinful desires, when they find their way into the minds of believers; and that, inhabiting along with His Son those souls which are rendered capable of receiving His word and wisdom, according to His own declaration, I and the Father shall come, and We shall make our abode with him? He makes them, after all their vices and passions have been consumed, a holy temple, worthy of Himself." See also ch.6.1, when Origen speaks of a purgatorial universalism, "The end of the world, then, and the final consummation, will take place when every one shall be subjected to punishment for his sins; a time which God alone knows, when He will bestow on each one what he deserves. We think, indeed, that the goodness of God, through His Christ, may recall all His creatures to one end, even His enemies being conquered and subdued.

Met deze uitspraak doet hij dus diezelfde protestantse opvatting teniet, aangezien het idee dat Jezus de straf voor zondaars heeft ondergaan en Zijn rechtvaardigheid aan diezelfde zondaars geeft zodat die niet meer gestraft hoeven te worden, nu niet meer geldt. Immers worden ze nog steeds gestraft om hen te 'reinigen'. Dit druist in tegen de opvattingen van de auteur, die onder bloedoffer verstaat dat met het bloed van Jezus je schuldige geweten schoongewassen wordt en je dus ook niet meer gestraft hoeft te worden.

Dan zijn er nog uitspraken van Origen waarin het lijkt dat hij zegt dat het lichaam van Jezus wel pijn voelde, maar zijn ziel en geest niet, en dat die niets merkten van de kruisiging en Zijn dood. Wellicht verwijst de auteur hier naar.

Dit is wat ik zo tussen mijn werk door vandaag heb kunnen vinden. Als ik sommige dingen van Origen lees, kan ik mij daar prima in vinden omdat het goed onderbouwd is en ook gebaseerd op de schriften, maar soms gaat hij ineens kanten op die toch hoogst opmerkelijk zijn.

Wat ik hier zeg, is dus niet uitputtend. Dat Origen niet dezelfde orthodox-protestantse ideeën had als de auteur van het citaat, lijkt me duidelijk. Wat hij nu precies wel geloofde, is geen consensus over, omdat het verspreid ligt over verschillende werken en nu niet de meest toegankelijke literatuur is.

Of Origen daadwerkelijk dat vers heeft aangepast, heb ik niet kunnen verifiëren. Tegelijkertijd ga ik er niet van uit dat de auteur dit zomaar uit zijn duim heeft gezogen, dus de komende tijd zal ik hier nog wel verder naar zoeken, want het is wel een interessant onderwerp.

Heeft dit nu bewezen dat 'Veith alles aan elkaar liegt'? Nee, wat mij betreft niet. Dit is 1 citaat wat hij uit een ander werk heeft overgenomen. Het was waarschijnlijk beter geweest om dit meer toe te lichten en de bron erbij te zetten, of het anders weg te laten. Maar tegelijkertijd is de impact ervan op de kwestie die wordt besproken, namelijk de mate en manier waarop de minderheidstekst die ten grondslag ligt aan de moderne reviseringen en de meerderheidstekst die ten grondslag ligt aan de Textus Receptus en afgeleide bijbels, in wezen zo klein, dat het nauwelijks relevant is.
Leuk geprobeerd.

Ik heb hier de verzamelde geschriften van Origenes staan.

Vertel: in welk geschrift (titel, hoofdstuk) kunnen we lezen dat Origenes ontkende dat Christus noch lichamelijk noch spiritueel een offer voor de gehele mensheid bracht.

Dat wordt lastig, aangezien juist Origenes een hekel had aan gnosis en vooral docetisme.

Dus nogmaals: waarom zouden we ook maar iets van jou aan moeten nemen wanneer je bronnen gebruikt die overduidelijk gebaseerd zijn op leugens?

Je praat over allerlei dingen waar je simpelweg geen enkele kennis van hebt.

Origenes, de eerste voorvechter van christelijke orthodoxie, willen linken aan gnosticisme geeft vooral aan dat je echt geen idee hebt.

Maar goed, het hele christendom was tot die Luther in 1517 met z'n nieuwlichterij kwam natuurlijk sowieso niet écht christelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 31-01-2025 19:39:34 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216497510
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Leuk geprobeerd.

Ik heb hier de verzamelde geschriften van Origenes staan.

Vertel: in welk geschrift (titel, hoofdstuk) kunnen we lezen dat Origenes ontkende dat Christus noch lichamelijk noch spiritueel een offer voor de gehele mensheid bracht.

Dat wordt lastig, aangezien juist Origenes een hekel had aan gnosis en vooral docetisme.

Dus nogmaals: waarom zouden we ook maar iets van jou aan moeten nemen wanneer je bronnen gebruikt die overduidelijk gebaseerd zijn op leugens?
Je moet niets.

Ik zeg hierboven dat ik niet precies weet waarom de auteur dit zei, wat die in gedachten had, want hij geeft geen tekst en uitleg. Zelf zie ik het ook niet zo expliciet staan, maar misschien baseert hij zich op iets dat jij noch ik hebben gelezen. Misschien vind ik het de komende dagen nog wel.

Verder maakt het niet zoveel uit waar hij een 'hekel' aan had, hij werd duidelijk beïnvloed door Griekse filosofie, dat lijkt me wel vrij duidelijk.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 19:42:03 #62
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497527
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je moet niets.

Ik zeg hierboven dat ik niet precies weet waarom de auteur dit zei, wat die in gedachten had, want hij geeft geen tekst en uitleg. Zelf zie ik het ook niet zo expliciet staan, maar misschien baseert hij zich op iets dat jij noch ik hebben gelezen. Misschien vind ik het de komende dagen nog wel.
Bullsh*t.

Veith heeft geen enkele kennis van de kerkvaders, Origenes incluis, maar is echt een 'afgestudeerd theoloog'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216497538
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Bullsh*t.

Veith heeft geen enkele kennis van de kerkvaders, Origenes incluis, maar is echt een 'afgestudeerd theoloog'.
Wie is er belangrijker denk je, Jezus of de kerkvaders?
  vrijdag 31 januari 2025 @ 19:43:05 #64
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497546
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wie is er belangrijker denk je, Jezus of de kerkvaders?
De waarheid.

Die jij en Veith verkrachten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216497552
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De waarheid.

Die jij en Veith verkrachten.
Wat is waarheid?
  vrijdag 31 januari 2025 @ 19:44:19 #66
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497570
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat is waarheid?
Dat Origenes nooit, maar dan ook nooit 'UITDRUKKELIJK ONTKEND' heeft dat Jezus het offer heeft gebracht, zowel lichamelijk als met zijn ziel.

Integendeel, hij heeft dat in al zijn werken juist bevestigd. Vooral tegen gnostici als Valentinus.

Maar ja, dan moet je ze ook lezen.

Dus: waarom moeten we ook maar iets van jou of Veith aannemen als het zo duidelijk is dat er gelogen wordt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216497724
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat Origenes nooit, maar dan ook nooit 'UITDRUKKELIJK ONTKEND' heeft dat Jezus het offer heeft gebracht, zowel lichamelijk als met zijn ziel.

Integendeel, hij heeft dat in al zijn werken juist bevestigd. Vooral tegen gnostici als Valentinus.

Maar ja, dan moet je ze ook lezen.
Ik heb het zo expliciet ook niet gevonden nee. Ik zet het voorlopig in de tijdelijke mentale map van dingen die ik verder moet nachecken, want ik kan ook niet zomaar aannemen dat die uitspraak nergens op gebaseerd is.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 19:52:12 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497738
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb het zo expliciet ook niet gevonden nee. Ik zet het voorlopig in de tijdelijke mentale map van dingen die ik verder moet nachecken, want ik kan ook niet zomaar aannemen dat die uitspraak nergens op gebaseerd is.
Omdat Origenes geen gnosticist was.

Integendeel, hij heeft zijn hele leven daar tegen gestreden.

Veith heeft het over een 'schijn-Jezus', en dus docetisme. Als Origenes iets heeft afgewezen is dat het wel.

Veith heeft Origenes nooit gelezen. Jij ook niet
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216497844
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat Origenes geen gnosticist was.

Integendeel, hij heeft zijn hele leven daar tegen gestreden.

Veith heeft het over een 'schijn-Jezus', en dus docetisme. Als Origenes iets heeft afgewezen is dat het wel.

Veith heeft Origenes nooit gelezen. Jij ook niet
Heb ik dat gezegd dan? Heb ik gepretendeerd alles over Origen te weten?

Het onderwerp was bijbelvertalingen, en dan specifiek verschillen tussen Sinaiticus/Vaticanus en de meerderheidstekst, die vnl. draaien om de verlossingsleer en de goddelijkheid en autoriteit van Jezus Christus.

Ik heb nu jouw vraag beantwoord. Maar ik had jou nog een vraag gesteld die je niet hebt beantwoord: geloof jij dat Jezus Christus de aan de Joden beloofde messias is?
  vrijdag 31 januari 2025 @ 20:00:48 #70
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497899
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 15:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat ligt aan de tekst. Maar er zitten vage teksten bij. Ik denk dat de teksten voor de toehoorder voor wie de teksten geschreven zijn duidelijk waren.

Daar zit hem ook het probleem in. Als mensen er nu van alles in lezen en dat betrekken op zichzelf kan het misgaan. Dan krijg je mensen die een tekst lezen als 'hebt uw naasten lief' en dit alleen op hun eigen naasten betrekken. Iedereen die dan niet tot de eigen interpretatie van het woord naasten hoort moet dan gehaat worden. Dat zag je bij de KKK bij mensen met een donkere huidskleur en dat zie je nu bij de adventskerk bij mensen met een ander geloof. Dan kun je zeggen dat dit niet het haten van mensen is maar dat het om een instituut gaat. Maar als dit instituut gevormd wordt door mensen en je noemt het instituut satanisch dan noem je de mensen daarmee automatisch ook satanisch. Het gaat dan niet om een gebouw of zo.

Als je er dan ook nog allemaal vage profetieën uithaalt om je haatgevoelens naar katholieken toe extra kracht bij te zetten dan ben je het woord Gods gewoon helemaal verkeerd aan het gebruiken. Of denk je nu echt dat de schrijvers van de verschillende verhalen er van overtuigd waren dat zij hun teksten voor sektarische groeperingen 3000 jaar later schreven om hen op te roepen mensen met een ietwat anders geloof intens te haten.

Want daar hebben we het over. We hebben het over een kerk die is ontstaan in het Amerika van de 19e eeuw. Een tijd waarin de nieuwe groeperingen allemaal een bloedhekel hadden aan katholieken, aan joden, aan mensen met een bruine huidskleur en waar vrouwen als minder werden gezien. Uit deze tijd is de adventskerk ontstaan. De hekel aan katholieken zie je nu nog steeds terug in bijvoorbeeld het boek van Walter Veith en het napapegaaien van Ali daarvan. De hekel aan donkere mensen zag je tot midden jaren 80 van de vorige eeuw nog duidelijk terug door de banden van de adventskerk met de KuKluxKlan en de rassenscheiding in de adventskerk tot halverwege de jaren 60. De hekel aan joden zie je terug in hun geloofspunten en de 300 pagina's tellende uitwerking daarvan. De hekel aan vrouwen zie je terug aan het excommuniceren van gescheiden vrouwen. Daar waar andere kerken groeien in het evangelie, stappen zetten naar verbondenheid, of hun fouten toegeven en er afstand van nemen. Zoals bijvoorbeeld de Lutherse kerk die zich duidelijk uit heeft gesproken tegen de antisemitische gedachten van Luther, lijkt het erop dat de adventskerk zichzelf verder afsluit van het evangelie en vooral vastklampt aan hun sektarische gedachtegoed.

Daarom moeten we als we de bijbel lezen altijd beseffen dat de teksten niet op ons betrekking hebben. Als je er dan iets van leert dan is dat mooi meegenomen, als je je door geroepen voelt er te zijn voor de naaste dan is dat mooi. Maar laat het daar bij. Ga niet rondlopen met het gevoel van 'ik moet katholieken haten' omdat 1 of andere bioloog zegt dat dit in de bijbel staat zoals Ali dat doet. Dan ben je gewoon ver van het padje af.

En ja, dat benoem ik dan...
[..]
Dat betwijfel ik zeer. Ik denk dat je de gelegenheid aangrijpt om op een valse manier joden te bashen. Laat anders maar wat bronnen zien.
[..]
Ik heb dan ook een intense hekel aan het haatdragende sektarische gedachtegoed van Ali. Ik heb daar geen moeite mee. Er is voor mij een duidelijk verschil tussen een religieuze groep die hun best doen naar het evangelie zoals hun dat verstaan te leven met al hun fouten en tekortkomingen zoals de katholieke kerk en een groep met een sektarisch ideologie gericht op het haten van anderen zoals de adventskerk. Hoever mag ik dan wel gaan? Mag ik dan wel zeggen dat ik een hekel heb aan de Manson-family? Of aan de Good News International Church? Mag ik als hier een leipo zit van 1 van die sekten om hun haatdragende propaganda te spuien daar wel iets van zeggen maar als Ali dat doet dan mag het niet? Ik zou niet weten waarom.
[..]
Ali heeft me recentelijk nog satanisch genoemd. Hij heeft mij tot op het bot proberen te kleineren. Ik snap daarom niet echt waarom je het altijd voor die schijnheilige gast opneemt. Doe je dat om te trollen of ben je aan het ijlen?
Kerelx, alias anti-deeltje, alias RJS, is een pedant figuur dat meent de 'waarheid' te kennen en wordt nogal pissig wanneer hem gevraagd wordt om met meer te komen dan 'heilige teksten' en 'bovennatuurlijke verklaringen'.

Hij is er ook als de kippen bij om andermans religieuze opvattingen te ridiculiseren, of het nu hindoeisme of katholicisme betreft.

Daarentegen roept hij enorm op tot nuance en begrip wanneer het z'n eigen 'waarheid' betreft.

Overigens, gegarandeerd dat zijn romance met Ali over is wanneer het de hel betreft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 31 januari 2025 @ 20:01:54 #71
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216497919
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Heb ik dat gezegd dan? Heb ik gepretendeerd alles over Origen te weten?

Het onderwerp was bijbelvertalingen, en dan specifiek verschillen tussen Sinaiticus/Vaticanus en de meerderheidstekst, die vnl. draaien om de verlossingsleer en de goddelijkheid en autoriteit van Jezus Christus.

Ik heb nu jouw vraag beantwoord. Maar ik had jou nog een vraag gesteld die je niet hebt beantwoord: geloof jij dat Jezus Christus de aan de Joden beloofde messias is?
Je hebt de vraag niet beantwoord.

Welke gnostische boodschappen zien wij terug in de Codex Sinaiticus/Vaticanus?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216497997
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je hebt de vraag niet beantwoord.

Welke gnostische boodschappen zien wij terug in de Codex Sinaiticus/Vaticanus?
Volgens mij heb ik niet 'gnostische boodschappen' gebruikt hoor, alsof er ergens staat dat de Demiurg de wereld heeft geschapen of iets dergelijks. Wat ik heb gezegd is dat die teksten beïnvloed zijn door het gnosticisme, omdat ze in regio's waar het gnosticisme floreerde tot stand zijn gekomen. In specifieke verzen worden de goddelijkheid, autoriteit en verlossing van Jezus Christus afgezwakt ten opzichte van dezelfde Byzantijnse teksten, wat typisch is voor een filosofie waarin je zelf god/goddelijk bent of wordt en je jezelf redt met je kennis. Voorbeelden daarvan kun je lezen in het document waarin dat citaat staat, en waar ik een link naar heb geplaatst.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 20:07:39 #73
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216498026
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 20:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik niet 'gnostische boodschappen' gebruikt hoor, alsof er ergens staat dat de Demiurg de wereld heeft geschapen of iets dergelijks. Wat ik heb gezegd is dat die teksten beïnvloed zijn door het gnosticisme, omdat ze in regio's waar het gnosticisme floreerde tot stand zijn gekomen. In specifieke verzen worden de goddelijkheid, autoriteit en verlossing van Jezus Christus afgezwakt ten opzichte van dezelfde Byzantijnse teksten. Voorbeelden daarvan kun je lezen in het document waarin dat citaat staat, en waar ik een link naar heb geplaatst.
Daar staan geen gnostische boodschappen in.

Dus nogmaals: wat zijn de 'gnostische eigenschappen' van Codex Sinaiticus?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216498074
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daar staan geen gnostische boodschappen in.

Dus nogmaals: wat zijn de 'gnostische eigenschappen' van Codex Sinaiticus?
Ik heb het niet over 'gnostische boodschappen' gehad, dat zijn jouw woorden.

Verder ga ik niet nog een keer hetzelfde herhalen, ik ben geen langspeelplaat.

Geef je nog even antwoord op mijn vraag?
  vrijdag 31 januari 2025 @ 20:13:07 #75
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216498107
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 20:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb het niet over 'gnostische boodschappen' gehad, dat zijn jouw woorden.

Verder ga ik niet nog een keer hetzelfde herhalen, ik ben geen langspeelplaat.

Geef je nog even antwoord op mijn vraag?
Jazeker wel, je noemde codex sinaiticus een 'gnostische tekst'...

aldus, wat zijn al die gnostische aspecten daarin?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')