abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 14:07:31 #176
5428 crew  miss_sly
pi_217584848
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt. :{

Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
Ik hoop dat de gyneacoloog iets voor je kan doen. Zou je zelf openstaan voor BHST? Zo ja, dan is een beetje voorbereid het gesprek ingaan wel aan te raden.

Met drinken zou je nog kunnen denken aan cranberrysap misschien? Dat zou helpen blaasontstekingen tegen te gaan, misschien helpt het ook tegen het gevoel ervan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217585160
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik hoop dat de gyneacoloog iets voor je kan doen. Zou je zelf openstaan voor BHST? Zo ja, dan is een beetje voorbereid het gesprek ingaan wel aan te raden.

Met drinken zou je nog kunnen denken aan cranberrysap misschien? Dat zou helpen blaasontstekingen tegen te gaan, misschien helpt het ook tegen het gevoel ervan?
De scenario's die eerder met de gynsecoloog zijn doorgenomen, zijn het alsnog uitvoeren van de Novasure-behandeling (met tijdelijke plaatsing van een spiraaltje) en als dat geen uitkomst biedt baarmoederverwijdering. Waardoor denk jij aan BHST?

@Seven., ik heb geen waslijst aan klachten. Het enige waar ik mee liep, waren zware menstruatiebloedingen met als gevolg daarvan ijzergebrek en bloedarmoede (en alle klachten die daarbij horen: moe, geen energie, vaak duizelig, snel buiten adem, vaker hoofdpijn). Daar is nu het blaasstekingsgevoel bij gekomen: steeds aandrang om te plassen, vaak kleine beetjes plassen, buikpijn. Misschien toch wel een waslijst aan klachten. :+ Ik ben een beetje bang dat er door de operatie iets 'kapot' is gegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 09-05-2025 14:46:24 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 14:42:15 #178
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217585168
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar wil ik even bij opmerken dat het geen bio-identiek hormoon is en alleen een oestrogeen. Heeft hij ook uitgelegd waarom hij hiervoor heeft gekozen? En geen progesteron erbij dus?

Wel fijn dat hij geen betuttelend gesprekje wilde houden. Dat is een stukje winst.
Ja wel het zijn 2 verschillende pillen gedurende je cyclus. 14 dagen oestrogeen en 14 dagen oestrogeen met progesteron.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 9 mei 2025 @ 14:46:23 #179
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217585199
Ik heb echt sinds een jaar ofzo dat mijn emoties niet meer passen bij mijn cyclus. Ben ik ineens ontzettend sjaggie voor de eisprong en vrolijk tijdens de PMS periode. Terwijl ik vroeger echt zwaar depri was tijdens PMS.
Alles loopt door elkaar heb ik het idee. Zijn dit de eerste perikelen van perimenopause?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 15:39:01 #180
5428 crew  miss_sly
pi_217585759
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:42 schreef laziness het volgende:
uitgelegd waarom hij hiervoor heeft gekozen? En geen progesteron erbij dus?

Wel fijn dat hij geen betuttelend gesprekje wilde houden. Dat is een stukje winst.
Ja wel het zijn 2 verschillende pillen gedurende je cyclus. 14 dagen oestrogeen en 14 dagen oestrogeen met progesteron.
Ah, dat wist ik niet. Maar het is niet bio-identiek.
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 15:39:54 #181
5428 crew  miss_sly
pi_217585771
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De scenario's die eerder met de gynsecoloog zijn doorgenomen, zijn het alsnog uitvoeren van de Novasure-behandeling (met tijdelijke plaatsing van een spiraaltje) en als dat geen uitkomst biedt baarmoederverwijdering. Waardoor denk jij aan BHST?

@:seven., ik heb geen waslijst aan klachten. Het enige waar ik mee liep, waren zware menstruatiebloedingen met als gevolg daarvan ijzergebrek en bloedarmoede (en alle klachten die daarbij horen: moe, geen energie, vaak duizelig, snel buiten adem, vaker hoofdpijn). Daar is nu het blaasstekingsgevoel bij gekomen: steeds aandrang om te plassen, vaak kleine beetjes plassen, buikpijn. Misschien toch wel een waslijst aan klachten. :+ Ik ben een beetje bang dat er door de operatie iets 'kapot' is gegaan.
Ik vergiste me, dacht dat jij daar al mee bezig was. Het gaat bij jou echter puur om de heftige bloedingen. Dan is alsnog novasure inderdaad een goede optie.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 15:40:57 #182
244125 laziness
pi_217585783
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit is niet mijn tekst die je quote ;)
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 15:42:04 #183
5428 crew  miss_sly
pi_217585791
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:46 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb echt sinds een jaar ofzo dat mijn emoties niet meer passen bij mijn cyclus. Ben ik ineens ontzettend sjaggie voor de eisprong en vrolijk tijdens de PMS periode. Terwijl ik vroeger echt zwaar depri was tijdens PMS.
Alles loopt door elkaar heb ik het idee. Zijn dit de eerste perikelen van perimenopause?
Dat kan. Dat is moeilijk te zeggen. Zijn er nog meer klachten behalve deze? Hoe oud ben je? Heb je nog een regelmatige cyclus? Als je denkt dat het er iets mee te maken kan hebben, kun je altijd eens een afspraak maken bij de huisarts.
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 15:43:02 #184
5428 crew  miss_sly
pi_217585812
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:42 schreef laziness het volgende:

[..]
Opnieuw dan: dat wist ik niet, maar het is niet bio-identiek.
  Moderator vrijdag 9 mei 2025 @ 15:46:12 #185
5428 crew  miss_sly
pi_217585870
Ik sprak woensdag een vriendin die een tijdje geleden ook bij de huisarts was geweest en begonnen met pleister 50 en progesteron 100. De huisarts had haar gezegd de pleister op de armen en billen te plakken en dat dus af te wisselen, en de progesteron capsule 's ochtends te nemen. Aangezien ze weinig verbetering voelde, was ze er ook zomaar weer mee gestopt.

Dat vond ze bij nader inzien toch niet zo'n goed idee, en dus maakte ze een afspraak bij een overgangsconsulente. Zij begon toch weer over pleisters en progesteron capsules, maar dan de pleister louter op de heupen en de progesteron 's avonds voor het slapen gaan.

Binnen drie dagen ondervond ze een enorme afname van de klachten.
Bizar dat het verschil van waar plakken op je lijf en de progesteron op een ander tijdstip innemen zo'n verschil kan maken.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 16:08:41 #186
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217586153
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kan. Dat is moeilijk te zeggen. Zijn er nog meer klachten behalve deze? Hoe oud ben je? Heb je nog een regelmatige cyclus? Als je denkt dat het er iets mee te maken kan hebben, kun je altijd eens een afspraak maken bij de huisarts.
38, cyclus nog redelijk regelmatig als in ergens tussen de 26 en 30 dagen. Menstruatie wel anders van aard tegenwoordig 6-7 dagen lang ipv 5 en een ha ik gooi er alles uit in de eerste 2 dagen en daarna doe ik nog 4 dagen lekker nalekken.

Het is meer dat de hormonen in het algemeen een grote impact hebben op mijn gevoel en dat ik graag voorbereid ben en het probeer te begrijpen. Maar dat ik er de laatste tijd niets meer van snap, terwijl er niets veranderd is in mijn leven behalve dat ik ouder aan het worden ben.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_217586270
quote:

[..]
Bovendien, uit de richtlijn die ook in de OP staat:
quote:
Toedieningsvorm estradiol
Oraal: inname dagelijks, meest uitgebreid onderzocht.
Transdermaal:
• Minder fluctuatie oestrogeenspiegel dan bij tablet, hetgeen relevant kan zijn bij: migraine met aura, stemmingsklachten,
hypertriglyceridemie. Wel interindividueel variatie in opname via de huid.
• vermijding first-pass effect, voorkeur bij verhoogd risico op veneuze trombo-embolieën, leverfunctiestoornissen, epilepsie en
schildklieraandoeningen
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 9 mei 2025 @ 19:31:35 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217587976
quote:

[..]
Dat heeft hij ook wel benoemd (hij vond bio-identiek ook wel een beetje misleidend, alsof dat niet synthetisch zou zijn). Er kwamen gewoon nog 2 opties uit de besluitboom en ik zei 'laten we gewoon de bovenste proberen'. Dus we gaan zien hoe dat gaat bevallen.
Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 19:33:36 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217587997
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 14:46 schreef ieniminimuis het volgende:
Dit ervaar ik ook. Net weer ongesteld geworden maar afgelopen week heb ik me prima gevoeld.
Resistance is futile.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 19:36:26 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217588023
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 13:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Zit dit echt (nog steeds) in het protocol? -O- Veel vrouwen moeten al 60 drempels over om zich bij de huisarts te melden. Als je dit dan als eerste te horen krijgen, durven ze misschien later helemaal niet meer. Echt kwalijk.
Ja, bizar hè.. gelukkig voelde hij wel aan dat ik daar niet voor open stond :P .
Resistance is futile.
pi_217588497
Volgens mij staat dat niet in het protocol hoor. Nhg standaard staat ook in de OP voor geïnteresseerden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 9 mei 2025 @ 21:57:43 #192
244125 laziness
pi_217589516
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:30 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij staat dat niet in het protocol hoor. Nhg standaard staat ook in de OP voor geïnteresseerden.
Die gebruikte mijn arts ook en kwam ook bij optie 1 oraal, femoston uit.

Maar goed dat pleister plakken lijkt mij persoonlijk ook niet ideaal dus ik vind dit prima ook.
pi_217591240
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:57 schreef laziness het volgende:

[..]
Die gebruikte mijn arts ook en kwam ook bij optie 1 oraal, femoston uit.

Maar goed dat pleister plakken lijkt mij persoonlijk ook niet ideaal dus ik vind dit prima ook.
Daarover ging de post die je quote niet. Die ging over het paternaliserende 'ach mevrouwtje het hoort er nou eenmaal bij' en 'wilt u geen anticonceptie(pil)?'. Of dat nog in de standaard stond.

Maar over femoston en de nhg:
Ja daar staat ie nog steeds bovenaan bij de opties, dus op zich niet gek dat je daar als huisarts mee begint.
Mijn gynaecoloog vond oraal minder wenselijk wegens de risico's die ik quotete, die bij transdermaal niet optreden.

Ik hoef trouwens ook geen pleister, dus ik smeer. Nog meer gedoe misschien omdat het elke dag moet, maar dat zit inmiddels goed in mijn ochtendroutine. Ik heb wel weer genoeg medische shit gehad om het risico op meer zo laag mogelijk te willen houden, ook als dat elke dag kliederen met gel betekent.
Al klieder ik tegenwoordig met de aanbrengdinges van de testosteron. Wat een luxe is dat zeg, die mannenverpakking is duizend beter dan de onze.
pi_217591331
Kiek dan:

De testosteron heeft dus een giga dop met lieflijk afgeronde kop, met een eigen dopje. Op die kop word je geacht je testo te spuiten om daarmee uit te smeren.
Nou gebruik ik geen hele pomp daarvan dus pomp ik in een blikje en pak daar met mijn vingers uit, maar voor de dikke klodders oestrogel die ik smeer is het wel een uitkomst ^O^
  Moderator zaterdag 10 mei 2025 @ 08:59:52 #195
5428 crew  miss_sly
pi_217591570
Ik vind pleisters eigenlijk opvallend weinig gedoe. Ik plak op zondagavond en donderdagochtend een nieuwe. Veel spannender dan dat is het niet.

Dat bio-identiek ook syntethisch is, klopt natuurlijk, maar het gaat erom dat de basis wilde yam is en de biochemische structuur het meeste lijkt op het lichaamseigen hormoon.

Zelf vind ik de voordelen van transdermaal zoals @Vanyel aangaf ook wel belangrijk, vooral ook dat het minder belastend is voor de lever.
pi_217595542
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt. :{

Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
oh wat vervelend dat het er alleen maar slechter door geworden is. Hoop dat de gyn je weer de goede kant op kan helpen.

Dat gevoel van blaasontsteking herken ik enorm. Ik heb het ook maar heb geen blaasontsteking. Dit gevoel heb ik de hele maand en in deel 2 van de cyclus komt erbij (vrees door de P) dat ik vaak erg incontinent raak :(
Ik hoop dat dat laatste je bespaart blijft.
Gaat het gevoel van blaasontsteking ook niet in de loop van de dag weg na tig keer plassen? Bij mij wel namelijk. Maar dan nog moet ik tegenwoordig 100x op een dag.
Het schijnt wel een vaak gehoorde klacht te zijn voor overgang ed.
pi_217595617
Ik heb mijn afspraak bij de vrouwenkliniek gehad. Was een fijn en goed gesprek. De arts luisterde goed en vroeg goed door.
Volgende week word ik gebeld, ze wilde eerst een overleg met verschillende artsen doen zodat meer mensen meekijken en denken om uiteindelijk een plan te maken.
Tot die tijd mag ik de O en P blijven gebruiken.

Moet zeggen dat de O-spray echt aanzienlijk beter voelt qua effecten ervan. Maar ik zit nog maar op 4 weken. Dus het kan nog alle kanten op.
En er zijn nog meer dan genoeg schommelingen gedurende de maand, om nog maar niet te spreken van de futloosheid, moeheid en niet slapen.
Maar voor nu voel ik mij best ok dus daar maar even van genieten!

Benieuwd wat er volgende week teruggekoppeld gaat worden.
pi_217596206
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 19:58 schreef Lingue het volgende:
Ik heb mijn afspraak bij de vrouwenkliniek gehad.
Heb je ook verteld over je blaasontstekinggevoel?

Goed dat het iig iets beter lijkt ^O^
pi_217596344
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 21:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Heb je ook verteld over je blaasontstekinggevoel?

Goed dat het iig iets beter lijkt ^O^
Jazeker. De hoeveelheid plassen, aandrang en incontinentie.

Ja, ben ik ook blij mee. Even rust om op te laden.
pi_217638681
Voor wie graag informatieve podcasts luistert.
https://peterattiamd.com/rachelrubin/

Gesprek met een uroloog over vanalles rond (peri)menopauze, voor- en nadelen van hormoongebruik, oraal vs transdermaal
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, waarom testosteron etc.
Duurt dik 2 uur, maar er staat wel netjes bij wanneer wat besproken wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')