Ik hoop dat de gyneacoloog iets voor je kan doen. Zou je zelf openstaan voor BHST? Zo ja, dan is een beetje voorbereid het gesprek ingaan wel aan te raden.quote:Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt.![]()
Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
De scenario's die eerder met de gynsecoloog zijn doorgenomen, zijn het alsnog uitvoeren van de Novasure-behandeling (met tijdelijke plaatsing van een spiraaltje) en als dat geen uitkomst biedt baarmoederverwijdering. Waardoor denk jij aan BHST?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoop dat de gyneacoloog iets voor je kan doen. Zou je zelf openstaan voor BHST? Zo ja, dan is een beetje voorbereid het gesprek ingaan wel aan te raden.
Met drinken zou je nog kunnen denken aan cranberrysap misschien? Dat zou helpen blaasontstekingen tegen te gaan, misschien helpt het ook tegen het gevoel ervan?
Ja wel het zijn 2 verschillende pillen gedurende je cyclus. 14 dagen oestrogeen en 14 dagen oestrogeen met progesteron.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar wil ik even bij opmerken dat het geen bio-identiek hormoon is en alleen een oestrogeen. Heeft hij ook uitgelegd waarom hij hiervoor heeft gekozen? En geen progesteron erbij dus?
Wel fijn dat hij geen betuttelend gesprekje wilde houden. Dat is een stukje winst.
Ah, dat wist ik niet. Maar het is niet bio-identiek.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:42 schreef laziness het volgende:
uitgelegd waarom hij hiervoor heeft gekozen? En geen progesteron erbij dus?
Wel fijn dat hij geen betuttelend gesprekje wilde houden. Dat is een stukje winst.
Ja wel het zijn 2 verschillende pillen gedurende je cyclus. 14 dagen oestrogeen en 14 dagen oestrogeen met progesteron.
Ik vergiste me, dacht dat jij daar al mee bezig was. Het gaat bij jou echter puur om de heftige bloedingen. Dan is alsnog novasure inderdaad een goede optie.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De scenario's die eerder met de gynsecoloog zijn doorgenomen, zijn het alsnog uitvoeren van de Novasure-behandeling (met tijdelijke plaatsing van een spiraaltje) en als dat geen uitkomst biedt baarmoederverwijdering. Waardoor denk jij aan BHST?
@:seven., ik heb geen waslijst aan klachten. Het enige waar ik mee liep, waren zware menstruatiebloedingen met als gevolg daarvan ijzergebrek en bloedarmoede (en alle klachten die daarbij horen: moe, geen energie, vaak duizelig, snel buiten adem, vaker hoofdpijn). Daar is nu het blaasstekingsgevoel bij gekomen: steeds aandrang om te plassen, vaak kleine beetjes plassen, buikpijn. Misschien toch wel een waslijst aan klachten.Ik ben een beetje bang dat er door de operatie iets 'kapot' is gegaan.
Dit is niet mijn tekst die je quotequote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah, dat wist ik niet. Maar het is niet bio-identiek.
Dat kan. Dat is moeilijk te zeggen. Zijn er nog meer klachten behalve deze? Hoe oud ben je? Heb je nog een regelmatige cyclus? Als je denkt dat het er iets mee te maken kan hebben, kun je altijd eens een afspraak maken bij de huisarts.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:46 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb echt sinds een jaar ofzo dat mijn emoties niet meer passen bij mijn cyclus. Ben ik ineens ontzettend sjaggie voor de eisprong en vrolijk tijdens de PMS periode. Terwijl ik vroeger echt zwaar depri was tijdens PMS.
Alles loopt door elkaar heb ik het idee. Zijn dit de eerste perikelen van perimenopause?
Opnieuw dan: dat wist ik niet, maar het is niet bio-identiek.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:42 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja wel het zijn 2 verschillende pillen gedurende je cyclus. 14 dagen oestrogeen en 14 dagen oestrogeen met progesteron.
38, cyclus nog redelijk regelmatig als in ergens tussen de 26 en 30 dagen. Menstruatie wel anders van aard tegenwoordig 6-7 dagen lang ipv 5 en een ha ik gooi er alles uit in de eerste 2 dagen en daarna doe ik nog 4 dagen lekker nalekken.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan. Dat is moeilijk te zeggen. Zijn er nog meer klachten behalve deze? Hoe oud ben je? Heb je nog een regelmatige cyclus? Als je denkt dat het er iets mee te maken kan hebben, kun je altijd eens een afspraak maken bij de huisarts.
Bovendien, uit de richtlijn die ook in de OP staat:quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
quote:Toedieningsvorm estradiol
Oraal: inname dagelijks, meest uitgebreid onderzocht.
Transdermaal:
• Minder fluctuatie oestrogeenspiegel dan bij tablet, hetgeen relevant kan zijn bij: migraine met aura, stemmingsklachten,
hypertriglyceridemie. Wel interindividueel variatie in opname via de huid.
• vermijding first-pass effect, voorkeur bij verhoogd risico op veneuze trombo-embolieën, leverfunctiestoornissen, epilepsie en
schildklieraandoeningen
Dat heeft hij ook wel benoemd (hij vond bio-identiek ook wel een beetje misleidend, alsof dat niet synthetisch zou zijn). Er kwamen gewoon nog 2 opties uit de besluitboom en ik zei 'laten we gewoon de bovenste proberen'. Dus we gaan zien hoe dat gaat bevallen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit ervaar ik ook. Net weer ongesteld geworden maar afgelopen week heb ik me prima gevoeld.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:46 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb echt sinds een jaar ofzo dat mijn emoties niet meer passen bij mijn cyclus. Ben ik ineens ontzettend sjaggie voor de eisprong en vrolijk tijdens de PMS periode. Terwijl ik vroeger echt zwaar depri was tijdens PMS.
Alles loopt door elkaar heb ik het idee. Zijn dit de eerste perikelen van perimenopause?
Ja, bizar hè.. gelukkig voelde hij wel aan dat ik daar niet voor open stondquote:Op vrijdag 9 mei 2025 13:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zit dit echt (nog steeds) in het protocol?Veel vrouwen moeten al 60 drempels over om zich bij de huisarts te melden. Als je dit dan als eerste te horen krijgen, durven ze misschien later helemaal niet meer. Echt kwalijk.
Die gebruikte mijn arts ook en kwam ook bij optie 1 oraal, femoston uit.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 20:30 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij staat dat niet in het protocol hoor. Nhg standaard staat ook in de OP voor geïnteresseerden.
Daarover ging de post die je quote niet. Die ging over het paternaliserende 'ach mevrouwtje het hoort er nou eenmaal bij' en 'wilt u geen anticonceptie(pil)?'. Of dat nog in de standaard stond.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 21:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Die gebruikte mijn arts ook en kwam ook bij optie 1 oraal, femoston uit.
Maar goed dat pleister plakken lijkt mij persoonlijk ook niet ideaal dus ik vind dit prima ook.
oh wat vervelend dat het er alleen maar slechter door geworden is. Hoop dat de gyn je weer de goede kant op kan helpen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit er zelf op dit moment doorheen. Na mijn ingreep, waarbij een poliep is verwijderd, was mijn eerste menstruatie licht. De menstruatie daarna was de ergste die ik ooit heb meegemaakt en sindsdien zit ik op het oude niveau. Ik ben moe en heb geen energie. Daarnaast voel ik me alsof ik permanent met een blaasontsteking rondloop, alleen blijkt uit een test van de huisarts dat ik geen blaasontsteking heb. Advies: zorg dat je genoeg drinkt.![]()
Ik ben van de regen in de drup geraakt: ik had heftig bloedverlies, een ijzertekort en bloedarmoede. Daar heb ik nog steeds last van en er is dat blaasontstekingsgevoel bijgekomen. Volgende week ga ik weer naar de gynaecoloog.
Heb je ook verteld over je blaasontstekinggevoel?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:58 schreef Lingue het volgende:
Ik heb mijn afspraak bij de vrouwenkliniek gehad.
Jazeker. De hoeveelheid plassen, aandrang en incontinentie.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 21:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heb je ook verteld over je blaasontstekinggevoel?
Goed dat het iig iets beter lijkt![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., waarom testosteron etc.
Duurt dik 2 uur, maar er staat wel netjes bij wanneer wat besproken wordt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |