abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220363185
quote:
16s.gif Op maandag 29 december 2025 09:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat zegt an sich niet zo veel zonder correctie naar koopkracht.
En toeslagen en dergelijke. Vraag me sowieso af wat de bron is? Chatgpt?
pi_220363871
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 09:44 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Op welke manier is dit absurd?

Waar gebruikt men AI voor? Om uren aan arbeid te besparen. Dit werkt exact hetzelfde.
mbt. de machines, er zullen absoluut plekken zijn waar machines vervangen worden door simpel werkendere omdat dat makkelijker opleiden / minder foutgevoelig is.
Dus een prima werkende machine bij het grofvuil zetten om voor 1,5 tot 5 miljoen een nieuwe te kopen om vervolgens een grijpstuiver op loonkosten te besparen? Dat werkt alleen op papier zo.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220365370
Leuk verhaal TS, interessante bronnen! Dat meen ik als econoom oprecht! Eens even wat observaties aan elkaar koppelen.

Al decennia is er in Nederland sprake van een dalende arbeidsinkomensquote, van het nationaal inkomen gaat een steeds kleiner deel naar de productiefactor arbeid. Dat kun je ook goed zien aan de inmiddels relatief hoge vermogensongelijkheid in Nederland.

Verder valt ook op dat een substantieel deel van de werkende Nederlanders gebruik maakt van het toeslagenstelsel. Kennelijk zijn voor hen de lonen te laag om de kosten van het normale levensonderhoud te kunnen dekken. Het toeslagenstelsel is in dat geval niets minder dan een subsidie waardoor de productiefactor arbeid kunstmatig goedkoop kan worden gehouden.

Tegelijkertijd is er in Nederland ook sprake van een afnemende arbeidsproductiviteit, de productiefactor arbeid wordt dus steeds minder efficiënt benut. Niet zo gek natuurlijk in een situatie waarin arbeid, middels loonmatiging en subsidie, eigenlijk te goedkoop is. Het overmatig gebruik van arbeidsmigranten doet daar nog eens een flinke schep bovenop.

Nederland is een walhalla voor de VNO-NCW achterban. Daar gaat pas een rem op gezet worden als Nederlanders, inclusief het kleinbedrijf, eindelijk weer eens lid gaan worden van een vakbond en stoppen met achterlijk rechts te stemmen. Minder onderbuik en meer ratio.

Morgen is een mooie kans om daar mee te starten!
pi_220368620
@Kowloon
dat toeslagen eigenlijk subsidies zijn voor werkgevers roept @LXIV ook al al heel lang.
pi_220369385
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 15:23 schreef Kowloon het volgende:
Leuk verhaal TS, interessante bronnen! Dat meen ik als econoom oprecht! Eens even wat observaties aan elkaar koppelen.

Al decennia is er in Nederland sprake van een dalende arbeidsinkomensquote, van het nationaal inkomen gaat een steeds kleiner deel naar de productiefactor arbeid. Dat kun je ook goed zien aan de inmiddels relatief hoge vermogensongelijkheid in Nederland.

Verder valt ook op dat een substantieel deel van de werkende Nederlanders gebruik maakt van het toeslagenstelsel. Kennelijk zijn voor hen de lonen te laag om de kosten van het normale levensonderhoud te kunnen dekken. Het toeslagenstelsel is in dat geval niets minder dan een subsidie waardoor de productiefactor arbeid kunstmatig goedkoop kan worden gehouden.

Tegelijkertijd is er in Nederland ook sprake van een afnemende arbeidsproductiviteit, de productiefactor arbeid wordt dus steeds minder efficiënt benut. Niet zo gek natuurlijk in een situatie waarin arbeid, middels loonmatiging en subsidie, eigenlijk te goedkoop is. Het overmatig gebruik van arbeidsmigranten doet daar nog eens een flinke schep bovenop.

Nederland is een walhalla voor de VNO-NCW achterban. Daar gaat pas een rem op gezet worden als Nederlanders, inclusief het kleinbedrijf, eindelijk weer eens lid gaan worden van een vakbond en stoppen met achterlijk rechts te stemmen. Minder onderbuik en meer ratio.

Welke mate is die arbeiders quote daling vergrijzing en immigratie...

Dalende arbeidsproductiviteit wat is de berekening van die som.... Minder efficiënt arbeid lijkt me an sich totaal niet plausibel.

Niet rechts stemmen maakt het toeslagencircus alleen nog maar erger, afgezien daarvan is er niks mis met lonen "subsidiëren" als de toegevoegde waarde nou eenmaal ook te laag is voor een fatsoenlijk inkomen.

Veel van dat werk zul je wel niet omheen kunnen en zou anders in de prijs worden verdisconteerd. Het is in ieder geval geen vrije marktwerking dat zou met prijsdruk op arbeid zonder subsidie tot onacceptabele resultaten leiden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 23 maart 2026 @ 10:52:15 #31
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220411327
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 12:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dus een prima werkende machine bij het grofvuil zetten om voor 1,5 tot 5 miljoen een nieuwe te kopen om vervolgens een grijpstuiver op loonkosten te besparen? Dat werkt alleen op papier zo.
Als het een grijpstuiver is niet nee, als jij een machine uit de jaren 80 hebt die al 4x gereviseerd en gemoderniseerd is , en waar je twee jaar inwerken nodig hebt om hem echt goed te kunnen laten draaien is het misschien wel wenselijk om naar een moderne, makkelijk bruikbare machine te kijken als deze bijna afgeschreven is.

IMO moet er naar amerikaans model versneld (of op eigen keuze) afgeschreven kunnen worden ,daarmee moedig je innovatie aan.
Lachen joh.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:54:56 #32
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220411339
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 15:23 schreef Kowloon het volgende:

Door links te stemmen ga je het effect van arbeid subsidieren toch enkel vergroten?
Of er moet een agenda zijn die niet publiek bekend is, maar in het algemeen willen die partijen niet af van de diverse uitkeringen die er zijn.

IMO is het tijd om enorm te investeren (subsidieren, kortingen op belasting) bij innovatie en de daaropvolgende omzet zou moeten betalen voor alle kosten. Bedrijfsleven dus maximaal aanjagen en met de verhoogde omzet betalen in plaats van de rekening bij de werkenden.
Lachen joh.
pi_220411491
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:52 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Als het een grijpstuiver is niet nee, als jij een machine uit de jaren 80 hebt die al 4x gereviseerd en gemoderniseerd is , en waar je twee jaar inwerken nodig hebt om hem echt goed te kunnen laten draaien is het misschien wel wenselijk om naar een moderne, makkelijk bruikbare machine te kijken als deze bijna afgeschreven is.

IMO moet er naar amerikaans model versneld (of op eigen keuze) afgeschreven kunnen worden ,daarmee moedig je innovatie aan.
Ja dat zijn natuurlijk prachtige ideeën die op papier zo werken, in de praktijk echter niet. Dan blijkt die makkelijkere machine in de praktijk toch ook best wel ingewikkeld, of is de gerealiseerde winst dermate klein dat de terugverdientijd van de machine heel erg lang wordt. Etc etc.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220412536
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:02 schreef 111210 het volgende:

[..]
Gewoon naar turkije gaan, daar betaal je het minste aan belasting :`)
Echt wel....is wel nodig met de enorme inflatie daar. :')

[hetligtaltijdaaneenander modus]

Maar dat is ook de schuld van Trump, het westen, Amerika, EU, VK, Israël, witte mensen, witte privileges, Mark Rutte, Bibi, Canada, kapitalisme, democratie en westerlingen.

[/hetligtaltijdaaneenander modus]
Corporate translator
pi_220412572
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Echt wel....is wel nodig met de enorme inflatie daar. :')

[hetligtaltijdaaneenander modus]

Joh…
  maandag 23 maart 2026 @ 16:10:05 #36
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220413496
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja dat zijn natuurlijk prachtige ideeën die op papier zo werken, in de praktijk echter niet. Dan blijkt die makkelijkere machine in de praktijk toch ook best wel ingewikkeld, of is de gerealiseerde winst dermate klein dat de terugverdientijd van de machine heel erg lang wordt. Etc etc.
Simpel, als het het niet waard wordt geacht doen ze het waarschijnlijk niet. Als ze het wel waard achten waarschijnlijk wel als de middelen het toelaten.

Schijnbaar worden oude machines altijd gereviseerd in jouw branche, ik zie bij mij daadwerkelijk wel dat ze verwisseld worden. Zeker in de afgelopen vijf jaar is er veel gebeurd en zie je ook steeds meer robotisering toegepast worden waardoor de oude machines niet altijd even goed aansluiten.

Desondanks staan er in sommige fabriekshallen ook rustig machines van 1990 te draaien na de 10e revisie en modernisering.
Lachen joh.
pi_220413513
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:10 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Simpel, als het het niet waard wordt geacht doen ze het waarschijnlijk niet. Als ze het wel waard achten waarschijnlijk wel als de middelen het toelaten.

Schijnbaar worden oude machines altijd gereviseerd in jouw branche, ik zie bij mij daadwerkelijk wel dat ze verwisseld worden. Zeker in de afgelopen vijf jaar is er veel gebeurd en zie je ook steeds meer robotisering toegepast worden waardoor de oude machines niet altijd even goed aansluiten.

Desondanks staan er in sommige fabriekshallen ook rustig machines van 1990 te draaien na de 10e revisie en modernisering.
Hier draait een machine uit de jaren 50. Is alleen een keer een cnc besturing op gezet.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:39:31 #38
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220418992
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Hier draait een machine uit de jaren 50. Is alleen een keer een cnc besturing op gezet.
Lol dat is echt wel uitzonderlijk. Wat voor bedrijf, wat voor machine?
Lachen joh.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:01:28 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220419123
Overigens moet je arbeiders ook steeds meer uitbuiten omdat de totale belastingdruk ook al jaar-op-jaar toeneemt. Of in gewoon Nederlands: de overheid consumeert steeds meer.

Ook niet zo vreemd omdat in Nederland steeds minder werkenden zijn in verhouding tot mensen die niet werken. En dat neemt alleen maar toe door de vergrijzing én de massale immigratie.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:02:40 #40
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220419133
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:52 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Zo simpel zoals je het nu stelt is het allemaal niet.
Afgeschreven machines kosten immers geen geld meer, en machines van 40 jaar terug tov nu zijn veelal hetzelfde (niet in elke sector natuurlijk) maar wat men 40/50 jaar geleden kon, kan men nu ook wel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:04:08 #41
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220419151
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:39 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Is niet uitzonderlijk. Zonder namen te noemen ken ik ook wel wat bedrijven met machines uit de zestiger jaren in bijvoorbeeld de kunststof en recyclerings industrie.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220419170
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 24-03-2026 10:06:24 ]
pi_220419179
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:39 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Een draaibank voor lange assen. Ding is nooit kapot, nooit storing. Begint wel een beetje onnauwkeurig te worden maar nog prima voor de toepassing.

Ik werk bij een machinebouwer voor de chemische industrie.

Er staan trouwens ook machines van ons in het veld die we in de jaren 60 geleverd hebben. Draaien nog steeds productie in chemische fabrieken.
pi_220419191
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
Overigens moet je arbeiders ook steeds meer uitbuiten omdat de totale belastingdruk ook al jaar-op-jaar toeneemt. Of in gewoon Nederlands: de overheid consumeert steeds meer.
Mwa: een ander punt is dat de ultrarijken nauwelijks belasting betalen. Als zij dat wel zouden doen zouden de arbeiders niet meer uitgebuit hoeven worden.
quote:
Ook niet zo vreemd omdat in Nederland steeds minder werkenden zijn in verhouding tot mensen die niet werken. En dat neemt alleen maar toe door de vergrijzing én de massale immigratie.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:09:56 #45
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220419200
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:08 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Mwa: een ander punt is dat de ultrarijken nauwelijks belasting betalen. Als zij dat wel zouden doen zouden de arbeiders niet meer uitgebuit hoeven worden.
[..]

Dat zou kunnen - ik heb mij bedenkingen bij al die stelling, maar het zou kunnen - maar dan nog blijft de quotage zich ongunstig ontwikkelen.

Mensen vergrijzen én onproductieve mensen (asielmigratie) blijven naar Nederland toekomen die veelal zorg, onderwijs, en huisvesting, en uitkeringen nodig hebben. Om die zorg te leveren, dat onderwijs, en dat huis te bouwen heb je mensen nodig die werken, ongeacht het fiscale systeem.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:38:52 #46
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220419674
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:01 schreef phpmystyle het volgende:

absoluut, praat de politiek veel te weinig voor maar over +20 jaar is het zoals we het nu hebben helemaal niet betaalbaar. Staat nog los van de hoge toekomstige kosten van groen leven en ondernemen.
Lachen joh.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:39:06 #47
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220419677
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Een draaibank voor lange assen. Ding is nooit kapot, nooit storing. Begint wel een beetje onnauwkeurig te worden maar nog prima voor de toepassing.

Ik werk bij een machinebouwer voor de chemische industrie.

Er staan trouwens ook machines van ons in het veld die we in de jaren 60 geleverd hebben. Draaien nog steeds productie in chemische fabrieken.
Dat is typisch iets wat wel kan ja.
Lachen joh.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:40:41 #48
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220419725
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zo simpel zoals je het nu stelt is het allemaal niet.
Afgeschreven machines kosten immers geen geld meer, en machines van 40 jaar terug tov nu zijn veelal hetzelfde (niet in elke sector natuurlijk) maar wat men 40/50 jaar geleden kon, kan men nu ook wel.
Dat ligt dan maar aan de sector inderdaad.
Een draaibank die voldoet, zal volgend jaar en over 10 jaar ook nog voldoen.

een lijnproductie is dan iets heel anders.
Lachen joh.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:42:01 #49
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220419766
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat zou kunnen - ik heb mij bedenkingen bij al die stelling, maar het zou kunnen - maar dan nog blijft de quotage zich ongunstig ontwikkelen.

Mensen vergrijzen én onproductieve mensen (asielmigratie) blijven naar Nederland toekomen die veelal zorg, onderwijs, en huisvesting, en uitkeringen nodig hebben. Om die zorg te leveren, dat onderwijs, en dat huis te bouwen heb je mensen nodig die werken, ongeacht het fiscale systeem.
Feitelijk is het wel zo dat een groot deel van de belastingen nu al door een kleine groep betaald wordt en het echte geld bij de superrijken zit.

Iemand die 2.700 bruto verdient is zeer waarschijnlijk geen netto betaler maar netto ontvanger van belastingen.
2.700 bruto is wat, 2.300 netto?
4.000 bruto is wat, 3.000 netto?
Lachen joh.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:56:21 #50
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220420032
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:40 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Dat ligt dan maar aan de sector inderdaad.
Een draaibank die voldoet, zal volgend jaar en over 10 jaar ook nog voldoen.

een lijnproductie is dan iets heel anders.
Wat bedoel je met lijnproductie? Een machine die verpakkingen bewerkt of fabriceert voor chips, koekjes, of goederen zal over 40 jaar ook nog wel functioneren, tenzij de aard van het materiaal of de vormgeving echt wijzigen.

Een machine voor AI chips zal natuurlijk eerder vervangen worden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')