Selecties NLquote:VRIJDAG, 31 JANUARI, 2025
12:30 – 13:30 2023 UCI Cyclo-Cross World Championships Team Relay
ZATERDAG, 1 FEBRUARI, 2025
11:00 2023 UCI Women Junior Cyclo-Cross World Championships
13:00 2023 UCI Men Under 23 Cyclo-Cross World Championships
15:00 2023 UCI Women Elite Cyclo-Cross World Championships
ZONDAG, 2 FEBRUARI, 2025
11:00 2023 UCI Men Junior Cyclo-Cross World Championships
13:00 2023 UCI Women Under 23 Cyclo-Cross World Championships
15:00 2023 UCI Men Elite Cyclo- Cross World Championships
quote:Selectie Netherlands in UCI Cyclo-cross World Championships Liévin 2025
Lars van der Haar
Pim Ronhaar
Mees Hendrikx
Corné van Kessel
Joris Nieuwenhuis
Ryan Kamp
Mathieu van der Poel
Selectie Netherlands in UCI Cyclo-cross World Championships Liévin 2025
Ceylin del Carmen Alvarado
Lucinda Brand
Inge van der Heijden
Marianne Vos
Denise Betsema
Annemarie Worst
Puck Pieterse
Fem van Empel
Manon Bakker
Selectie Netherlands in UCI Cyclo-cross World Championships Liévin U23 2025
Tibor Del Grosso
Danny van Lierop
Guus van den Eijnden
David Haverdings
Senna Remijn
Keije Solen
Selectie Netherlands in UCI Cyclo-cross World Championships Liévin U23 2025
Leonie Bentveld
Lauren Molengraaf
Puck Langenbarg
Bloeme Kalis
Sara Sonnemans
Selectie Netherlands in UCI Cyclo-cross World Championships Liévin U19 2025
Cas Timmermans
Michiel Mouris
Rick Versloot
Noël Goijert
Selectie Netherlands in UCI Cyclo-cross World Championships Liévin U19 2025
Mae Cabaca
Noï Moes
Bente Jochems
Wil ik weten wat dit is of begint het WK pas zaterdag.quote:UCI Cyclo-Cross World Championships Team Relay
Laatste bericht is - als ik me niet vergis - dat het nergens uitgezonden wordt. Dat zegt allesquote:Op maandag 27 januari 2025 11:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Wil ik weten wat dit is of begint het WK pas zaterdag.
En Nederland doet er niet aan meequote:Op maandag 27 januari 2025 11:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Laatste bericht is - als ik me niet vergis - dat het nergens uitgezonden wordt. Dat zegt alles
Het is een parcoursverkenning op volle snelheid, niet meer, niet minderquote:Op maandag 27 januari 2025 11:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Wil ik weten wat dit is of begint het WK pas zaterdag.
Staat genoteerd.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:31 schreef Idisrom het volgende:
Ook weer een poll op Sporza.
Waar zie jij Wout van Aert zondag eindigen op het WK?
Natuurlijk vul ik in: "Hij wordt wereldkampioen". Ik wil het gekwijl van Sporza op de WK-kansen van Wout niet bederven.
Dit is gespeeld.quote:Wout van Aert zal op WK pas vanop derde startrij vertrekken, ook Thibau Nys niet op eerste rij
Geen goed nieuws voor de Belgische WK-gangers. Mag Mathieu van der Poel (30) zondag wél op de eerste rij starten, dan geldt dat niet voor de Belgische kopmannen Wout van Aert (30) en Thibau Nys (22). Van Aert start pas op de derde rij.
De startorde op het WK wordt grotendeels bepaald door het eindklassement van de Wereldbeker. Concreet: de eerste acht in dat eindklassement staan straks op rij één, de nummers negen tot zestien staan op rij twee. Mathieu van der Poel, vierde in dat eindklassement, mag zich dus gelukkig prijzen. Hij staat zondag, net als eindwinnaar en Belgische schaduwkopman Michael Vanthourenhout, in Liévin op de eerste rij.
Dat is niet zo voor Thibau Nys. Door zijn forfait in Maasmechelen en opgave in Hoogerheide tuimelde hij in laatste instantie naar de tiende plek in de Wereldbeker waardoor hij zondag op de tweede rij moet plaatsnemen. Nog minder ideaal is de situatie voor Wout van Aert. Hij besliste pas zondagavond toch aan het WK deel te nemen maar zal, als zeventiende in het eindklassement van de Wereldbeker, pas op de derde rij mogen starten. Heel even hoopte hij nog op te schuiven naar rij twee. Jens Adams, vijftiende in de Wereldbeker en dus in principe wel op de tweede rij, is er in Liévin immers niet bij. Van Aert hoopte zijn plek te kunnen innemen. Maar dat zal niet gebeuren. Vanaf de derde rij, of bij afwezigen uit de top 16 van de Wereldbeker, geldt namelijk de UCI-ranking in de cyclocross en daarop stond Van Aert vorige week pas 41ste. Meer dan een plek op rij drie zit er niet in.
30% denkt dat hij wintquote:Op maandag 27 januari 2025 18:31 schreef Idisrom het volgende:
Ook weer een poll op Sporza.
Waar zie jij Wout van Aert zondag eindigen op het WK?
Natuurlijk vul ik in: "Hij wordt wereldkampioen". Ik wil het gekwijl van Sporza op de WK-kansen van Wout niet bederven.
De Belgjes kennende vind ik 30% nog heel weinig eigenlijk.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 08:31 schreef Fretwork het volgende:
[..]
30% denkt dat hij wint
De Duveltjes smaken goed zo te zien
minimaal 50% op Wout en 75% op Sanne Cantquote:Op dinsdag 28 januari 2025 08:42 schreef Pistolero het volgende:
[..]
De Belgjes kennende vind ik 30% nog heel weinig eigenlijk.
quote:WONDERLIJK WK. Hoe Jan Ullrich bijna wereldkampioen veldrijden werd: “Hij reed op turnpantoffels. Echt waar”
Hij zou de Tour winnen, olympisch kampioen worden en uitgroeien tot een van de meest controversiële renners ooit. Maar zijn eerste mondiale optreden maakte Jan Ullrich als veldrijder. Elke dag rakelen we hier een verhaaltje uit de geschiedenis van het WK veldrijden op. Vandaag: hoe Jan Ullrich nipt naast een regenboogtrui in het veld pakte.
Oslo 1993. In de gietende regen wordt ene Lance Armstrong wereldkampioen op de weg bij de profs. Maar een dag eerder heeft een andere merkwaardige renner zich voor het eerst aan de hele wereld getoond. Ook hij zal later de Tour winnen, olympisch kampioen worden en uitgroeien tot een van de meest omstreden renners uit de geschiedenis. Maar hier in Oslo is dat nog ver weg. Met verve wint de in Oost-Duitsland geboren knul in een sprint met vijf de wereldtitel bij de amateurs. Jan Ullrich. Een nieuwe naam aan het firmament. Hoewel, nieuw? In een handvol Vlaamse woningen kijken ze die septemberdag in ’93 naar mekaar. Ullrich? Een Duitser? Is dat niet die rare kwibus van het WK veldrijden bij de junioren tweeënhalf jaar eerder?
Meer dan een uit de kluiten gewassen biografie is er over Jan Ullrich de voorbije jaren verschenen. Honderden bladzijden met de meest pietluttige details over zijn leven en loopbaan. Maar over zijn cyclocrossbestaan? Nooit meer dan een zinnetje. Koen Beeckman, vandaag directeur topsport bij Cycling Vlaanderen maar in februari 1991 als 17-jarige Vlaming erbij op het WK veldrijden voor junioren, kan het zich nochtans zo weer voor de geest halen. “Het WK was in Gieten, Nederland. Een ijskoude dag. Maar nog altijd zie ik hem aan de start staan. Hij had turnpantoffels aan zijn voeten. Echt waar. Ullrich reed met loopschoenen met haken.”
De WK-selectie van de pas 17 geworden Ullrich is er al stoemelings gekomen. Hij had in en om Berlijn wel eens een cross gereden, maar was pas echt in beeld gekomen toen hij amper drie weken eerder – dan al op sneakers – derde was geworden op het Duits kampioenschap veldrijden. De Duitse bondscoach zag de opportuniteit: wie weet kon die snuiter dat ook op een WK?
Hij zou het zich niet betreuren. Terwijl Beeckman al op de eerste zandstrook over kop gaat en met gekneusde ribben samen met de andere Belgen de mist ingaat, heerst Oost-Europa over Gieten. Met vijf zijn ze vooruit, drie Tsjechen, een Pool en die gewezen Oost-Duitser op dat vreemde schoeisel. Maar die laatste, voor het eerst in de kleuren van het verenigde Duitsland, is wel de man. Geen zandstrook die voor hem veilig is. Beeckman: “Hij reed de hele tijd aan de leiding, met overtuiging.” Een eerste wereldtitel wenkt voor Ullrich.
Maar die titel komt er niet. Wat veel later Sagan en Alaphilippe zal overkomen – ook zij grijpen als junior net naast de wereldtitel veldrijden – overkomt in 1991 Jan Ullrich. Als vijfde komt hij over de streep. Waarom? Hoe? Wat er is gebeurd? Jarenlang haalt het niet eens de voetnoten van de dikste biografieën of naslagwerken. Pas in 2018, als de throwback-rage een foto van een piepjonge crossende Ullrich op Facebook doet belanden, zal Ullrich erop terugblikken. Hij schrijft dat hij dolgraag dat WK had gewonnen. “Maar in het laatste rechte stuk raakte ik niet meer in de haken van mijn pedalen”, lezen we. “Zo reden die vier andere jongens mij nog voorbij.” Jammer? “Ach, voor mijn carrière was dat misschien nog niet zo slecht. Bij winst was ik waarschijnlijk mountainbiker geworden.”
Misschien heeft Roodhooft inmiddels wel geshopt bij Niels Albertquote:Op woensdag 29 januari 2025 09:28 schreef franklop het volgende:
[ x ]
Van der Poel Van Aert wereldkampioen
quote:WONDERLIJK WK. Kaïn en Abel in de cross: de val van twee Poolse broers
Alles en iedereen rijden ze aan gort, de broers Szczepaniak, op het WK voor beloften in 2010. Als dat maar niet te mooi is om waar te zijn? Elke dag rakelen we hier een klein verhaaltje uit de geschiedenis van het WK veldrijden op. Vandaag: de val van twee Poolse broers.
Kaïn en Abel worden ze gedoopt op het podium van het WK beloften in 2010. En of het een dijk van een verhaal is. Dat van de twee Poolse broers met een tongbreker van een naam die het hele WK onder 21 naar hun hand hebben gezet. Pawel (20) en Kacper (19) Szczepaniak. De aanwezige Vlaamse journalisten, gewend om namen als Albert, Nys en Wellens in te tikken, vervloeken er hun toetsenbord bij. Maar voor hun suprematie kunnen ook zij alleen maar complimenten hebben. Zelfs het nieuwe Belgische toptalent, Tom Meeusen, heeft in Tabor zijn tanden op het Poolse broederpaar stukgebeten. Bij elke langere strook was Meeusen, vierde aan de streep, adem en PK’s tekortgeschoten. “Niks aan te doen”, zegt hij over zijn Poolse rivalen.
Toch had daar in Tabor misschien al een alarmbel moeten afgaan. Bij die overmacht: dat de broertjes Szczepaniak iets in hun mars hadden, oké, maar dit? Maar nog meer bij het plaatje op het podium. Echt vrolijk hadden ze niet gekeken. Ze gunden mekaar geen blik, wisselden geen woord. Vooral Kacper had erbij gezeten als een borrelende vulkaan. Broerlief had hem in de voorlaatste ronde zonder verpinken ter plaatse gelaten toen hij wisselde van fiets. Je reinste broedermoord. De twee mogen elkaar niet. Toen de twee maanden eerder van Polen naar Vlaanderen waren verhuisd, had de ene voor Waarschoot gekozen, terwijl de andere 120 kilometer verderop in Baal verbleef. Zoals ze ook beiden voor een andere ploeg reden. En samen trainen? “Misschien één keer per maand.” Maar goed zijn ze wel. Steengoed. Zelfs bij de UCI glunderen ze bij de uitslag daar in Tabor. Is met Polen – eindelijk - een nieuwe veldritnatie opgestaan?
Neen dus. Zoals met de Bijbelse Kaïn en Abel loopt het ook met hun Poolse cyclocrossvariant tragisch af. Amper zes weken later moeten de Vlaamse journalisten opnieuw hun toetsenbord teisteren. In Polen is een brief van de UCI op de mat beland: beide broers zijn tijdens het WK op epo betrapt. Weg goud, weg zilver, weg veldritcarrière. In Polen slaat de paniek toe – Kacper probeert zelfmoord te plegen. Maar het kwaad is geschied, de val onvermijdelijk. Nog één keer zullen de broers het nieuws halen, als Pawel kort na de positieve dopingcontrole zijn relaas doet. Hoe hij altijd zuiver had gereden, maar in paniek was geraakt bij een vormdip kort voor het WK. Hoe hij zijn broer overtuigd had samen ‘vitamines’ te nemen – neen, ze wisten echt niet dat het om epo ging. Maar ook dat ze het gedaan hadden om hun familie vooruit te helpen. Met een buschauffeur als vader en een kapster als moeder was het al jaren krasselen. En dat ze nu niet eens geld hadden voor een tegenexpertise.
Het had het laatste kunnen zijn dat we ooit hoorden van Pawel en Kasper Szczepaniak. Twee maanden later is de UCI onverbiddelijk: vier jaar schorsing voor de ene, acht jaar voor de andere. Hun namen worden uit de uitslag geschrapt. Crossen doen ze jarenlang niet meer. Tot een rondje facebook ons deze maand opnieuw op hun namen deed stoten. Pawel verhuurt vandaag fietsen op Mallorca. En wie werd deze maand zowaar Pools kampioen bij de masters in de cross? Op één, in de categorie M1 A: Kacper Szczepaniak.
Denk niet dat hij heel veel kans maakt tegen MvdP, maar leuk dat 'ie mee doet idd.quote:Op woensdag 29 januari 2025 11:01 schreef Fretwork het volgende:
Extra tof dat Wout mee doet dan, blijft de spanning er veel langer op zitten hopelijk.
Hoogste tijd om het uit te breiden met een mannen en een vrouwen versie.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Laatste bericht is - als ik me niet vergis - dat het nergens uitgezonden wordt. Dat zegt alles
Zou het schaatsen lering uit kunnen trekken.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:37 schreef gianni61 het volgende:
[..]
En Nederland doet er niet aan mee
En verschillende bonden mekkeren nu al over de kosten van WK's.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:45 schreef Nober het volgende:
[..]
Hoogste tijd om het uit te breiden met een mannen en een vrouwen versie.
[..]
Zou het schaatsen lering uit kunnen trekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |